načítám data...

S Hyundai i30N fastback v Sosnové: Ještě o kousek lepší

Automobilka Hyundai nás pozvala na závodní okruh do Sosnové. Dostali jsme k dispozici nový Hyundai i30N fastback a závodní dráhu. A byl to moc vydařený den.

zobrazit celou galeriiAutíčkář na cestách, Představujeme: S Hyundai i30N fastback v Sosnové: Ještě o kousek lepší

Hyundai i30N jsme v redakci otestovali už volni. Vavris nešetřil ve svém testu chválou, ba dokonce zvolil blankytně modrý hatchback i svým autem roku. A stejný vůz se zamlouval i Danovi. A jak už to tak u nás v redakci chodí, dostal se do rukou i dalším členům. Radek mě už několikrát přesvědčoval, že bych si tenhle malý zázrak z Koreje Nošovic měl vyzkoušet a dokonce i zarytý zadokolkař Jeník na účet Hyundaie nešetřil chválou. Když se tedy naskytla možnost prohnat po severočeském okruhu “enko” v nové karosářské variantě fastback (což je ve skutečnosti liftback), neváhal jsem ani chviličku. 

Původně jsem si myslel, že si v Sosnové vyzkouším stejný model, jaký se dostal vloni do rukou kolegům, akorát v jiném, praktičtějším kabátě. To jsem se ale mýlil. Fastback totiž doznal více změn, než by se na první pohled mohlo zdát. Oproti pětidveřovému hatchbacku zdaleka nemá jen větší kufr (upřímně řečeno – neumím si moc představit, že by si “enko” někdo kupoval kvůli prostoru pro zavazadla), změn se dočkala celková stavba karoserie, podvozek a výfuk. Ale popořadě.

Ta nejzásadnější změna jsou dvě důležité “dvanáctky”. Dvanáct centimetrů délky a dvanáct kilogramů váhy. Obojí přibylo za zadní nápravou a fastback je díky tomu mnohem vyváženější, než základní hatchback. Krátké enko není špatné – to rozhodně ne - jen je u něj hlavně v utažených zatáčkách a vracečkách dost poznat, že většina váhy spočívá kdesi vpředu před řidičem. Díky skvělému elektronickému samosvoru auto sice obstojně drží stopu, pocitu kladivovité nedotáčivosti se ale nedá zbavit. Navíc se dříve, nebo později dostanete do bodu, kdy ani sofistikovaná elektronika nedokáže přelstít fyzikální zákony a předek se za doprovodu pískání pneumatik utrhne po tečně ven.

Fastback je jiný. Budu opatrný ve vynášení soudů, zda je rychlejší a závodnější – tím si nejsem úplně jistý. Je ale rozhodně hravější. Díky rozložení váhy 60:40 (přesněji 60,xx:39,xx, ale to už jsou detaily) se dají šikovnou prací s plynovým pedálem provozovat nepřístojnosti bokem napřed a v současnosti mě nenapadá dokonalejší nástroj na provozování lift-off oversteeru, než právě i30N fastback. Je to jednoduché, jde to samo a je to neskutečná zábava. A díky šikovnému samosvoru a dostatečnému výkonu není problém si rozhozené auto zase vmžiku srovnat. Vlastně jsem si celkem jistý, že “čistou stopou” bych zajel okruh v Sosnové rychleji, ale pravděpodobně bych se při tom tak hlasitě nesmál.

Až po vystoupení z auta mi pomalu začalo docházet, že ostatní testující novináři vůz na trati decentně šolíchali a já jsem s ním zkusil praktikovat systém jízdy, jež se mi dlouhodobě osvědčil v závodech plechcupu – Když nevíš, tak přidej. A přesně tenhle typ jízdy má i30N fastback moc rád. I ve vysokých rychlostech je poslušný, hodný a odpouští chyby. A hlavně je na takový styl jízdy stavěný. Přiznám se, že jsem měl trochu strach, když jsem se po testovacím ježdění vracel do prostoru boxů, zda nedostanu vynadáno za horké brzdy a smrdící pneumatiky. Místo toho jsem ale dostal pochvalu za to, že vůz nechávám rozumně dochladit. Předimenzovanost většiny prvků zavěšení, brzd a motoru je z auta opravdu cítit a nebojím se, že by občasným výletem na okruh vůz nějak trpěl. A to se počítá.

“Enko” totiž zdaleka není jen normální i30 s lepším motorem, lepivými gumami a elektronickým samosvorem na předku. Třeba taková karoserie – dostala na 25 nových bodových svárů, demontovatelnou rozpěru mezi zadními tlumiči, silnější prahy, tužší nosníky a uchycení tlumičů a dodatečné výztuhy prahů. Díky tomu se nekroutí ani při hodně ostré jízdě v zatáčkách. Nechybí ani silnější brzdy, progresivní tlumiče s extra dlouhými a měkčenými dorazy a v neposlední řadě i sportovní sedačky s výrazným bočním vedením.

Co se týče jednoho z hlavních “zdrojů radosti” – tlačítka s vlaječkou – tady zůstalo vše při starém. Pořád tu máme k dispozici pět jízdních režimů včetně plně editovatelného “custom” módu a pořád to funguje na výbornou. Trénované ucho ale pozná drobný rozdíl ve zvuku linoucím se z výfuku auta. I30N liftback je totiž na rozdíl od staršího sourozence – hatchbacku – vybaven filtrem pevných částic a zvuk je proto malinko utlumenější a civilnější. I tak se ale ve sportovním módu dočkáme hravého práskání do výfuku při podřazení. 

V autíčkářově kalendáři se nám do budoucna rýsuje jedna i30N fastback na klasický týdenní test. Bohužel u ní není napsané moje jméno, dám si ale velký pozor na to, aby mi “neujela” a abych se ještě alespoň na chvíli podíval za volant s tlačíkem s vlaječkou. Tenhle způsob zábavy je totiž nebezpečně návykový.

Den na okruhu ale nepatřil jen novému “enku”. Po závodní dráze se chvíli proháněl i speciál Hyundai i20 R5 a na offroadovém polygonu jsme si mohli “zablbnout” s SUV Tucson a Santa Fe . Při tiskové konferenci se nám představil nový prezident značky pro evropský region a dozvěděli jsme se několik zajímavých informací. Já vím, prezentace a tiskovky jsou většinou nuda, u Hyundai se ale něco změnilo. Něco, co si zaslouží zmínku.

Někteří z Vás možná zaznamenali začátkem března zprávu o tom, že v čele českého zastoupení značky končí dosavadní ředitel Vladimír Vošický. Muž, který se “proslavil” agresivní reklamou, cíleným dehonestováním konkurence a  vleklými spory s dealery značky. Nechci teď zabředávat do detailů a polemizovat nad tím, co muselo předcházet jeho odchodu, faktem ale zůstává, že za celý den jsme několikrát slyšeli ujištění, že s agresivní politikou je konec. Hyundai se, dle slov vedení, znovu pokouší najít společnou řeč s bývalými dealery, ruší interní blacklisty novinářů a snaží se znovu vybudovat image důstojné a věrohodné značky. Jo a taky končí s výslovností názvu jako “Hjondé”.

Nevím, nakolik byla ona agresivní kampaň a trapné narážky na “souseda z Boleslavi” dílem jediného člověka ve vedení, nicméně to vypadá, že tato temná kapitola v historii značky skončila. A já jsem za to moc rád. Už v testu i20 jsem vzpomínal na modely z doby “před-íčkové” a na jejich příjemnou originalitu a jinakost. Nemusely se s nikým neustále porovnávat a soupeřit. Byly své a takové je měli jejich zákazníci rádi. A něco mi říká, že s novým vedením může automobilka na tuto úspěšnou etapu zdárně navázat. Snad nejsem přehnaně optimistický.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
04. dubna 2019, 09:51
0

Pěkný článek, a upřímně řečeno ti ten den neskrývaně závidím:)

Jen si se teda možná mohl trošku víc rozepsat o té offroad vložce, podle těch pár fotek to skoro vypadá, že vás s tím vzali do opravdového terénu? To bych od SUVček od háček úplně nečekal že zvládne:)

reagovat
Jakub Pospíšil
04. dubna 2019, 10:13
2

No, opravdový terén... osobák by to asi na některých místech neprojel, ale nebylo to nic moc dramatického. Na druhou stranu na zvýšené rodinné dostavníky to byl slušný výkon a moc se mi líbilo, jak se tam postupem času povedlo ty naleštěné převáděcí vozy parádně zablátit.

Pólin
04. dubna 2019, 10:42
1

Safra nevím jak ostatním, ale mě se ten fastback docela líbí...mám z toho pocit, že je to taková korejská mini Pannamera :D a upřímně: jestli mít za podobné peníze Golf GTI (koncentrovaná koncernová nuda mezi HH), nebo toto (příjemně jinačí a nezvyklé auto), beru radši toho Hyundaie. A úplná pecička by byla, kdyby tu techniku dostali i do te nové Kie proceed...ta se mi, ikdyž je to kombík, líbí ještě více...

reagovat
Jakub Pospíšil
04. dubna 2019, 11:58
0

Jo vidíš, cena.
Hyundai i30N Fastback: 779 990,-
Hyundai i30N Fastback Performance: 799 990,-
Chceš performance, ten má ten sofistikovaný samosvor na předku a je obutý do Pirelli P-Zero.

beastar
05. dubna 2019, 14:25
0

Seat Leon Cupra 300 aktuálně 689.000,- Průhonice. Odpověď na všechny nekvalitně postavený za týden rozvrzaný fastbacky.

Jakub Pospíšil
05. dubna 2019, 14:34
1

Ceníková cena dle stránek Seatu 944.900,-
O tom, že prodejci umí čarovat s cenou víme všichni, zvlášť u tři roky starého modelu se není čemu divit. Touhle logikou dřív, nebo později dojdeme k tomu, že 700.000 pořídím zachovalou ojetou 911 996.
Leon Cupra 300 jsem neřídil, klasický Leon působí levněji.
Nakonec - každému co jeho jest. i30N se docela prodává, za rok mají u koncových zákazníků přes 16.000 aut a nestíhají výrobu. To je dost možná nejlepší argument pro Leona, kterého si z Průhonic můžu odvézt ještě dneska večer.

beastar
05. dubna 2019, 14:56
-2

Wow. 16.000 objednávek. A kam ta auta vyváží? Do Eritree. Nebo s nima raději těch 16.000 majitelů nejezdí. Aby se to nerozbilo;) Tahle logika je naprosto oprávněná. Za ty peníze co píšu dostaneš nový auto. A je mi jasný, že dealer od Hyundaie ti to v životě takhle dolů nedostane. A nejsou náhodou ty ceny co tam píšeš taky již od...U Leonu Cupra 862.000,- u prodejců. Web Seatu asi zaspal dobu u toho "starýho" modelu.

A argument že se to prodává? Hmm to Dacia Logan taky. A znamená to, že je to skvěle postavené a rychlé auto? Ne. A nebudu to hledat ale kolik se asi jen ve střední Evropě muselo prodat těch Leonů. Chápu že jste z toho nadšený.

Hyundai přešlo na tehdejší strategie škodovky. Dej jim vrcholovej model, kafe a voschlej chlebíček a oni si z toho našeho nedospělýho nedodělku sednou na prdel. A budou to hlásat jako pravdu boží.

Jakub Pospíšil
05. dubna 2019, 15:05
0

Nejvíc se toho prodalo v Anglii, Německu, Belgii a Austrálii. Kafe ani chlebíček jsem si nedal, dostal jsem Colu, propisku a bloček na poznámky. Mně se to líbilo, fakt mi přišlo, že to dělá, co má, někdo jinej z toho třeba bude smutnej - tak už to bývá.
Prostě stejně - pokud si někdo bude chtít koupit "rychlou" nižstí střední třídu, tak si obejde všechny varianty a nakonec skončí v tom, co mu sedí nejlíp.

beastar
05. dubna 2019, 15:19
0

Výborně. Nechtělo se mi to hledat. Jediný co mě překvapuje je Belgie a že tam je místo Kanady ta Austrálie. A dávaj alespoň Coca Colu? Jinak s tim tvým závěrem souhlasim. Tak to reálně bude. V nižší střední.

Jakub Pospíšil
05. dubna 2019, 15:26
0

Dávají, ale rozlévanou. Jako catering za slabé 4/10.
U nás se prej prodalo 160 kousků, což taky není vyloženě málo. A ani po plechcupové kúře (stát na plynu furt a čekat co to udělá) a několika kolečkách podle tvé rady (když to jede bokem, nebrzdi) to pořád fungovalo a nezačalo vrzat, ani se přehřívat, ani nic podobnýho. Za mě dobrý základ, uvidíme, jak to zdrbne Chlup v týdenním testu.
-
Komentář upraven 5. 4. 2019, 15:28:26

beastar
05. dubna 2019, 15:34
1

Hmm rozlévaná to vždycky připomene 90s stánky. To nic moc. A neměli buráky. 160 kousků ujde, ale do oktávky v RS jim kousek chybí ještě. Zas maj o něco lepší auto jak v tomto ohledu provinční škoda. Po 25 letech úspěch.

Koukám že moje rady se uchytili v nejvyšších kruzích automobilové žurnalistiky. Sem poctěn. Je fajn že zapracovali na kvalitě.

ro
rock
04. dubna 2019, 10:42
0

"Jo a taky končí s výslovností názvu jako 'Hjondé'"

:-)
A řekli, jaká je teď oficiální výslovnost?

reagovat
custom1
04. dubna 2019, 10:48
4

Teď to bude "Hund Ei" :)

Jakub Pospíšil
04. dubna 2019, 12:11
0

Teď je prý správně klasické "Hjundaj".

Zajda
04. dubna 2019, 13:44
0

Změna výslovnosti byla od začátku ujetá, jelikož to jejich Hjondéé nemůže odpovídat přepisu "Hyundai" v latince podle jakýchkoliv pravidel výslovnosti, natož podle ponejvíce používaných, tedy anglických. Navíc v zemi původu to vyslovují spíše "Honde". Takže šlo o totální paskvil.

beastar
05. dubna 2019, 15:35
1

Teď je to Hunde aby se to prej líp prodávalo v Německu.

jn
jn
14. dubna 2019, 19:19
0

Tady si můžete poslechnout jak čte korejský název 현대 počítačový hlas od Googlu (ikona repráku): https://translate.google.com/#view=home&op=translate&sl=auto&tl=ko&text=
Jinak přepis do latinky podle současných oficiálních pravidel je Hyeondae. Hyundai je jenom "stylizace".

jn
jn
14. dubna 2019, 19:28
0

Tak link se bohužel pokazil, ale když zkopírujete 현대 do okýnka toho překladače a kliknete na reprák, tak to jde.

beastar
14. dubna 2019, 19:47
0

Pane jn. Slovy gen.ředitele. Nového řídi. Jdeme naproti českým zákošum. Tzn budeme vyslovovat náš název Hjundaj jak to mají Češi rádi. Nové znění pro náš trh je tedy Hjundaj. Nezávisle na korejštině a přímé výslovnosti slova "hjondé" což znamená moderní. Končíme tak s agresivní politikou a vyhraneni vůči konkurenci.

Čili jesli umíte korejsky tak bod pro vás. S oficiálním přístupem Hyundai Čr to nesouvisí.

BubaaCZek
04. dubna 2019, 12:51
0

To je ale hezka hracka! Jak to ctu, hned bych tez jednu chtel v garazi. Pak si uvedomim, ze na to poskakovani do roboty je toho skoda. Kdyz je prostor trochu to poslat do zatacky, tak zazitek nebude exponencialne odlisny od vrany, nehlede na prednosti zminene v jinem clanku. Na okruh je Seicento. No, nechame to asi jen na papire :) Ale jako prubnul bych to na okruhu rad, ne ze ne.
-
Komentář upraven 4. 4. 2019, 12:52:08

reagovat
Ju
Junior
04. dubna 2019, 13:45
0

hele ale dyť je to hnusný. Profil to má jak stará Panamera, akorát je to zprclý. CLA sedan je oproti tomu krasavec.
ale btw., místní Kundaj fans komunitu to třeba potěší, ostatní to nasměruje: Ex závodník, amatérská rallye, Octavia Cup, mi teď říkal Hele vole, já měl všechno. Všechny ty Megany RS, Cupru, RS ofce, několik STIček, TypeR, všechno jsem to měl. Ale teď mám i30N. A ty vole, to už si nechám.

reagovat
Inženýr
04. dubna 2019, 13:59
0

Co pořád máte proti první Panameře? :) Jsem tu asi jediný, komu se to auto líbí, a to obzvlášť v porovnání s novou generací (i když ta je taky v pohodě).

Ju
Junior
04. dubna 2019, 14:02
0

já jí mám rád. ale ten tvar prostě potřebuje velký auto, na tomhle pidižvíkovi to nevynikne. Tříprostorovej sedan taky musí mít nějakou velikost, aby nebyl odpornej.

Pólin
04. dubna 2019, 14:13
1

Panamera ani tohle není prvoplánově hezké....je to jako Anglický buldog mezi auty: je to tak hnusné až je to pěkné..:D

beastar
04. dubna 2019, 16:10
3

Panamera je skvělý auto. Jezdí exkluzivně. Ano není nejhezčí ale odsuzovat to. Nechci psát kdo to dělá nejvíc. Protože co tak slýchám lidem který si to můžou i koupit se líbí.

Kuře
04. dubna 2019, 17:10
0

Já mám první panameru taky rád, takže sám určitě nejsi;)

Btw. nějak sem si nevšiml že by tu bylo nějaký hyundai fans, je to Nko bude fakt asi dobrý;)
-
Komentář upraven 4. 4. 2019, 17:10:29

H_F
04. dubna 2019, 17:16
0

Krom toho, ze na takovou kravu super jezdi, mi teda panamera fkombiku prijde dost sexy a jako idealni rodinny povoz pro ty, co si to muzou dovolit

Kuře
04. dubna 2019, 17:39
0

To jo, jen tohle už je generace druhá:)

ratan groch
04. dubna 2019, 23:29
0

Sakra, musim priznat, ze som este nedorastol na to farebne vyhotovenie - zakladna naterova v metalize. V tejto farbe sa ich vela do sveta nevyberie.

fortress
05. dubna 2019, 13:10
0

Mně to moc neoslovilo, nicméně fastback vypadá slušně. Pokud bych měl vybírat v podobných vodách tak golf R Variant ;)

reagovat
ma
maras
05. dubna 2019, 14:10
1

Ten R Variant je drobátko jiná cenová kategorie :)

beastar
05. dubna 2019, 14:29
0

Ani ne. Jen asi 2x taková. Já bych bral Leona. Jinak teda ok, ten fastback působí v dnešní době zajímavě. Jenže prostě eN. To prostě. Je pak jedno jak to jezdí:))

fortress
05. dubna 2019, 14:35
0

Cena arteona ani eRka neni tak zlá jak se na první pohled z ceníku zdá. Nicméně Cupra ST je i tak asi lepší volba.

beastar
05. dubna 2019, 14:58
0

To asi jo. Tam už ta cena začíná být zajímavá. To eRko pořád kolem milionu. I když ono proč ne. Máš lidi co to daj za okynu v rs.

ma
maras
05. dubna 2019, 18:32
1

Když to lidi chtěj...

beastar
05. dubna 2019, 22:36
0

Přesně... Tak jim to dáme...

Revhead
10. dubna 2019, 14:13
0

Klasickej Autíčkář - když si nekopne do petrolheadů, tak si aspoň kopnout do ostatních novinářů :D

reagovat
beastar
10. dubna 2019, 15:00
1

To bude tím, že tady se kromě mě nikdo za klasickýho novináře nepovažuje. A slovo petrolhead je zavřený spolu s prsama mojí mámy v krabičce slov o kterých se nemluví;)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Stealth R/T 1992
Dodge Stealth R/T

1992 rok výroby
163 koní výkon
2 972 ccm objem

Mini Cooper S R53 JCW 2006
Mini Cooper S R53 JCW

2006 rok výroby
211 koní výkon
1 598 ccm objem

Buick LeSabre Alberter Funeral 1987
Buick LeSabre Alberter Funeral

1987 rok výroby
100 koní výkon
5 000 ccm objem

Volvo XC90 V8 Executive 2009
Volvo XC90 V8 Executive

2009 rok výroby
312 koní výkon
4 414 ccm objem

American LaFrance Type 40 fire truck 1928
American LaFrance Type 40 fire truck

1928 rok výroby
100 koní výkon
1 111 ccm objem