načítám data...

Hyundai Santa Fe: Parťák pro apokalypsu i všední den

Může být velké SUV od korejské značky ideální společník v dobách, kdy se zhroutí naše civilizace a "tam venku" už nebude bezpečno?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Hyundai Santa Fe: Parťák pro apokalypsu i všední den

Nezáleží na tom, jak k tomu došlo, co tomu předcházelo, nebo nakolik to celé dává smysl. Reálie postapokalyptického světa a honba za přežitím odehrávajícím se v troskách naší současné civilizace patří mezi jedny z nejoblíbenějších prostředí režisérů, spisovatelů i tvůrců počítačových her. A myslím, že skoro každý z nás si někdy představoval, jaké by to asi bylo. Jak by v distopii zhroucené civilizace obstál. A dříve, nebo později došlo i na zvažování ideálního přibližovadla. Nad tohle problematikou jsme se na Autíčkáři už v minulosti zamýšleli, dnes to vezmeme z jiné strany.

Dostal jsem totiž na test Hyundai Santa Fe. Velké rodinné SUV, jehož kořeny bychom mohli vystopovat kdesi za oceánem a které zvládne převézt dvojici rodičů a pět různě starých dětí v sedačkách s isofixem. SUV do kterého se vejde týdenní nákup, pes, kočárek a tříkolka. Jenže takových testů tu už bylo dost a já navíc nedisponuji dětmi a tříkolkami, doma mám pouze ženu a zhruba šesticentimetrovou želvu. Zkusím se tedy zamyslet nad tím, jak by se velké Hyundai hodilo na zdolávání překážek zhroucené civilizace. A kdo ví, třeba jednoho dne nastane doba, kdy budete za tenhle test rádi a s pajcrem v ruce se budete mezi troskami budov probíjet najisto směrem k bývalému dealerství Hyundai. 

Testované Santa Fe jsem dostal s 2,2 litrovým čtyřválcovým přeplňovaným dieselem. Žádné baterky, žádný choulostivý benzínový downsizovaný motor, ale stará dobrá nafta. Dost možná by nějaký ten pátek zvládl jezdit i na rostlinný olej. První plusový bod pro případnou apokalypsu. Po nastartování za studena o sobě dá na chvíli vědět, po zahřátí ale jen tiše ševelí. Osmistupňový hydoměničový automat ho drží spíše v nízkých otáčkách, jen při přepnutí do “sportovního” módu nechá ručičku otáčkoměru občas líznout čtyřku. Výkon 147 kW bohatě stačí na svižné rozpohybování dvou tun hmotnosti auta. Z nuly na sto zrychlí pod deset vteřin a zvládne i dvoustovku. To jen tak na okraj, ne snad, že by to v dobách “konce světa” k něčemu bylo. 

Podvozek je nastavený spíše houpavě a měkce, dobře tlumí nerovnosti a na postapokalyptických cestách si povede dobře. Jeho práci ale budou kazit obrovské příplatkové devatenácky s relativně nízkými pneumatikami. Ty se hodí spíše na vysoké dálniční rychlosti, než na rozbité silnice. Alespoň, že se vzadu pod autem ukrývá plnohodnotné rezervní kolo pro případ defektu. V případě falloutu ale doporučuji vyrabovat nějaký ten opuštěný pneuservis a osadit nějaké menší ráfky s offroadovějšími pneumatikami.

Jako každé správné postapo auto má i Santa Fe poháněná všechna čtyři kola. Nechybí možnost manuálně zapnout stálý pohon 4x4, jinak je upřednostněna přední náprava. Na poměry SUV je prostupnost terénem slušná, s jízdou v terénu pomáhá asistent pro sjíždění kopců a systém ochrany proti převrácení. Křehké podvozkové komponenty chrání robustní zakrytování. Při manévrování mezi ohořelými vraky aut pomůže tři sta šedesáti stupňová kamera s plně editovatelným zobrazením.

Jízdy temnou nocí ve světě bez pravidelných dodávek elektrické energie zpříjemní velmi dobré adaptivní full led světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel. Svítí opravdu nadprůměrně, šikovně se natáčí do zatáček a mají široký rozptyl. V případě průzkumu neznámého prostředí může spolujezdec monitorovat perimetr přes otevířené panoramamtické střešní okno. 

Interiér vozu usadí až sedm osob. A to poměrně plnohodnotně – díky posuvné prostřední řadě mohou i na zadních sedadlech pohodlně sedět dospěláci. Prostřední a zadní řadu lze sklopit do podlahy, výsledná plocha může bez problému suplovat ložnici. Sedačky čalouněné světle šedou kůží jsou veskrze pohodlné, nabízí širokou škálu nastavení, v přední řadě elektricky, dále jen manuálně. Spíše, než boční vedení a pevný posez očekávejte pohodlná křesla, do kterých se není problém usadit i v taktické vestě, nebo péřové bundě. V přední řadě nechybí výhřev a odvětrávání, z výhřevu se mohou těšit i cestující ve druhé řadě.

V době, kdy elektrická energie již nebude samozřejmostí potěší i plnohodnotná zásuvka na 230 voltů ve středovém tunelu. Chlazená schránka u spolujezdce zase pomůže uchovat zásoby potravin čerstvé. A množství praktických odkladacích poliček a schránek napříč celým vozem pojme bez problému všechnu výbavu nutnou pro přežití. Kromě vestavěné navigace, jejíž funkčnost v případě zhroucení civilizace není příliš jistá ma Santa Fe zabudovaný i oldschoolový kompas ve zpětném zrcátku. O pohodu na palubě se stará příplatkové audio s deseti reproduktory, které kromě radiového signálu dokáže přehrávat i hudbu z USB a AUX.

Interiér vozu působí tak nějak festovně a pevně. Dost možná nedosahuje luxusního dojmu některých konkurentů z řad prémiových značek, jsem ale přesvědčen, že velká kožená křesla, čalouněná palubní deska, plasty a koberce přežijí bez úhony i velmi hrubé zacházení. Ať už ho bude mít na svědomí snaha o přežití v troskách civilizace, nebo banda zablácených dětí cestou z tréninku ve fotbale, kdyby na tu apokalypsu přeci jen nedošlo.

Skoro by mě až mrzelo, že se v postapokalyptickém světě nesetkám s jízdou po ucpané dálnici. Tam totiž skvěle funguje systém udržování v jízdním pruhu v kombinaci s adaptivním tempomatem, který se, na rozdíl od mnohé konkurence, popasuje i s úplným zastavením a rozjezdem. Cestu ucpaným centrem metropole zvládne Santa Fe prakticky bez zásahu do řízení samo. Ač lídrem a etalonem v systému řidičských asistentů zůstává i nadále Volvo, Hyundai se kvalitě jejich řešení přiblížilo zatím nejvíce ze všech konkurentů. A to je, myslím si, skvělý výkon.

Verdikt

Kdyby během testovacího týdne se Santa Fe přišel onen pověstný “fallout” a já se ocitl na cestě v troskách hroutící se civilizace, nebyl bych na tom zas tak špatně. Největší Hyundai nabízí slušné hnací ústrojí, povedený podvozek a skvělou výbavu v atraktivním balení. Možná prvoplánově nekřičí do světa “podívejte se, můžu si dovolit velké SUV”, ale o to více se soustředí na praktické vychytávky a nenuceně kvalitní provedení. Tenhle “americký rodinný kočárek” mi zkrátka přirostl k srdci mnohem víc, než jsme si ochoten připustit. Je příjemný, dobře vybavený a odvede skvělou službu v kulisách zhroucené civilizace i v každodenním rodinném životě. 

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,2 litru
Výkon: 147 kW (197 koní)
Převodovka: automatická osmistupňová
Maximální rychlost: 203 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,4 s 
Pohotovostní hmotnost vozu: 2095 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce (v testu): 6,3l/100 km ( 8,2l/100km)
Cena testovaného vozu: 1.289.890- Kč


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
28. února 2019, 10:53
0

Narozdíl o Kodiaqa ten model už má nějakou historii za sebou a z pohledu lehce paranoidního fotříka který dbá na pasivní bezpečnost je téměř 2100kg pohotovostní parádní hodnota (je zajímavé že Kodiaq váží o 200kg méně v průměru že by šetřili na oceli ? :/ ), až divím se že to ten motor dá pod 10s na 100km/h. Už se s Hyundai opakuju ale opět odkážu na výsledky crash testu z USA kde si tohle SUV stabilně drží dobré výsledky : https://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/hyundai/santa-fe aby ne když je tam tolik materiálu, je to na evropská měřítka hodně velké auto.

Od koupě mě zastavily minulý rok 2 věci - šířka vozu už nepraktická pro některé užší cesty mezi vesnicemi, výbava poskládaná tak blbě že bychom "museli" ;) mít tu nejdražší takže zamítnuto.

reagovat
Ve
Venda
02. března 2019, 11:09
0

Trochu mě mrzí ta spotřeba. Možná to měřili někde na rovinách. Jsem starší pán a jezdím rozvážně. S novou malou Fabií jezdím dokonce za míň než má uvedeno.(kolem 5 litrů) Se Santou pod dest litrů nejdu a to stále jezdím stejnou trasu, která má půl cesty po dálnici. Už jsem to reklamoval, ale domluvil jsem se s ostatními majiteli, že to mají podobně!( V servizu řekli, že je vše v pořádku!) Má trochu nadváhu, ale jinak spokojenost!

sumy
28. února 2019, 11:36
0

"Plnohodnotná zásuvka 230V" Co to je? Dává 3kW, aby to ukrmilo běžně ruční nářadí, rychlovarnou konvici, nebo nedej bože svarecku? Obávám se, že to bude smutných 600W špičkový výkon a nazdar.
Festovni zakrytovani... Takové neexistuje, pokud se nebavíme o vojenském vozidle s ochranou posádky proti minam. Je zvlastní, že dřív žádný offroad neměl zakrytovaneho nic, protoze vše bylo uděláno tak, aby tomu nějaká rána nevadila. Pravda, par modelu melo treba hlinikovy vyko diferaku, ale to byl omyl pouze par automobilek. Nekde byl kryt pod motorem.Tyhle plastové kryty, byť z plastu se šíleným vláknem se rozlamou po prvním vzetí do škarpy i na sněhu a akorát se pod tím drží bordel. Mechanici znají :-D
Ale jinak asi i zajímavý auto a pro mou rodinku by asi posloužilo dobře. Skoda, ze az se dostane do cenovych relaci, co jsem ochoten utratit za kus plechu s kolama už to bude nepojizdny, nebo těsně před smrtí.
Co me vsak v textu překvapilo, "stara dobrá nafta" To jako vážně? Common rail nacpanej elektronikou? Když si vzpomenu, jak mi hajzl Plch Velký v Černý hore překousl kabely v motoru... To by asi neklaplo :-) "Stara dobra nafta" skončila přelomem milénia...

reagovat
Ha
Habakukk
28. února 2019, 11:56
3

No plnohodnotnou zásuvku si představuji 230V 10A a PE zdířka. No nevím zda cílová skupina potřebuje na zásuvce 3KW na nářadí, ale ta zásuvka by měla umět uživit notebook při práci.

ma
martinw
28. února 2019, 12:11
0

Santa dostal v poslednich letech hodne konkurence a i pres mensi facelift by meli mit velky prostor pro slevu... Narozdil od koncernu se jim tak nedari tak budou povolnejsi - tipuju. Uprimne neznam auto ktery by utahlo z 220v zasuvky napr. varnou konvici takze s tema amperama prestaneme machrovat jo - maximalne si tam zapojite iPad :) Dokud je to pod zarukou verim ze je to 'dobra nafta' ale mimo zaruku bych byl asi bojacny.

sumy
28. února 2019, 12:21
0

Habakuk: a 10 A při 230V je kolik? 2,3kW. A navic 10 A je plnohodnotny pro svetla. Zasuvky jsou standard 16A. Tady jde právě o to co je lepší. Navonena stylově integrovaná zásuvka, ktera je vcelku k prdu, nebo měnič za pár Kč, kterej i tu svarecku v klidu dá? Pro mě je to opět další ukázka současného trendu mít vše, byť je to použitelný jen tak naoko. Asi jako plne nabusenej kufr s nářadím od noname čínského výrobce.
Mozna mě tak rozladila/pobavila predstava, jak s moderní elektrarnou pokouším štěstí v postapo světě. Tedy, ono by to u mě neobstalo ani na rodinou dovolenou, ale to je už o něčem jiném a rozhodně neočekávám od moderního auta, že by mělo něco takového zvládat.
Na běžný provoz ale fajn auto.

Jakub Pospíšil
28. února 2019, 12:30
2

Tak samozřejmě je tam určitá dávka nadsázky, jako ostatně v celém tom testu. Svářečku bych tam asi nezapojoval, zapojil jsem tam notebook a ten se nabíjel bez problémů. Co se týče zakrytování - jasně, není to 5mm plech, ale není to ani tenký lakovaný plastík, co se ohýbá už při pohledu. Celé to auto působí na poměry SUV neobvykle festovně a tak nějak trvanlivěji, třeba i v porovnání s tím zmiňovaným Kodiakem. Samotného mě to dost překvapilo, protože u i20 jsem měl přesně opačný problém - všechno bylo dost fórové. Inu, jedna automobilka zdaleka neznamená jeden přístup k věci.
-
Komentář upraven 28. 2. 2019, 12:31:24

beastar
28. února 2019, 12:36
2

Celý sem to nedočetl protože to auto nebude dobrý ani za 30 let. Jinak festovně se to Kubo dělá líp za mega+ než u i20 za půl mega mínus. Mě taky taková ta malá a1 a taková ta větší a8 přijde jakoby rozdílně zpracovaná;)

Jinak srovnání s Kodiaqem dobrý to beru. Stejně u nás 80% lidi zamíří do zeleného domku se slepičkou.

Jakub Pospíšil
28. února 2019, 12:40
0

Tak samozřejmě je mi jasný, že auto a 550k bude asi jiné, než za milion. ALE - příplatek za nejvyšší výbavu je u i20 dokonce vyšší, než u SantaFe, i tak jsou ale ty výbavové prvky v i20 zpracované o pořádný kus hůř, přitom za ně paradoxně zaplatím víc.

ma
martinw
28. února 2019, 12:42
0

A navíc se s tebou dealer pohádá do krve u tý i20 kde není moc marže, zatímco nad 1mio autem už se dá debatovat vcelku rozumně.

krab
28. února 2019, 19:56
2

Hlavně jestli to auto stojí to co je napsaný v tabulce, vyplatí se připlatit 350 tisíc a objednat Toyotu Land Cruiser. Ani v tom hjondé nemusím jet abych to tvrdil tady veřejně. Už kvůli nižšímu poklesu hodnoty v čase se to více méně zaplatí.

Porovnání s Kodiaqem by se nabízelo. K němu mám výhrady, ale to proč ho lidi kupují zvládá dobře. Když vidím ten interiér a opět agresivně modře podsvícený budíky, asi bych i já nakonec šel do zeleného domečku se slepičkou :) v případ že bych si Toyotu Land Cruiser nemohl dovolit a potřeboval 7 míst..

Ha
Habakukk
01. března 2019, 08:18
0

No jo, ale to se řekne mám 1,2 míče a mám přihoď ještě dalších 350 litrů to se najednou dívám na auto za 1,55 míče. To se mi otvírá úplně jiné portfolium aut a ač se to nezdá i jiná skupina zákazníků.

krab
01. března 2019, 09:35
1

Je fakt, že jsem ti asi trochu přehnal. Skladový v téhle specifikaci vyjde podle sauta na 1,1 mega asi jako ta Škodovka. S přežitím apokalypsy to nic společnýho nemá nakonec i landcruiser d4d po určitý době nepojede bez adblue :) Srovnání kokodáka a hjondé by se nabízelo...

Jakub Pospíšil
01. března 2019, 09:44
0

Tak samozřejmě všichni víme, že v případě apokalypsy je jediná správná odpověď dvěstěd. Polemika na téma Hyundai a apokalypsa byla takový pokus alespoň trochu rozvířit stojaté vody nudnosti vozů této kategorie. Žel, dostavil se poněkud jiný efekt, než jsem čekal. Příště pravděpodobně dodám disclaimer, že se jedná o nadsázku :)

ma
martinw
01. března 2019, 10:27
0

ale nějaká nadsázka sem vždycky bude patřit, příště zajeď do SAPA a zjisti kolik průměrných vietnamských žen se vejde na zadní sedačky a do kufru :)

krab
01. března 2019, 10:30
0

Tak mě to bylo hned jasný, že jde o recesi. Asitu všichni máme značku hjundai tak moc rádi, že ani s vtipem u nás nepochodíš :) I když ... já ty hyundaie taky semtam chválil ... hlavně to enko

sheogh
01. března 2019, 11:54
1

K te zasuvce - pod plnohodnotnou si predstavim ani ne tak max. dodavany proud jako spis 50Hz sinus, coz so odvazim tvrdit, ze tady nehrozi - bude to klasickej spinanej menic s bordelem na vystupu - jinej spinanej zdroj bez problemu, ale cokoliv, v cem je normalni trafo moc fungovat nebude. Naradi asi fungovat bude, pokud v nem je univerzalni motor a nema regulator otacek...

sumy
01. března 2019, 14:26
0

Ano, sinus, to je nejčastěji opomenuta záležitost. Jeste z doby, kdy jsem měl služební ifouny vím, že tem se spinany zdroje fakt nelíbí a třeba pak nereaguje dotyk :-)

fortress
28. února 2019, 13:09
1

Tohle bude mít problém dojet k někomu na chatu natož spekulovat o nějakym postapo scénáři. Až budete mít na test Ladu Nivu tak pak možná.

reagovat
BubaaCZek
28. února 2019, 14:01
3

Vy jste na toho Santu zli. Nevidim duvod, proc by se to nemohli naucit postavit dobre. Verim, ze dnes uz jsou tak pokrocile vyrobni postupy, ze ty rozdily se budou smyvat. Za par let uvidime jestli Santa drzi. Ja mu drzim palce.

sumy
28. února 2019, 14:10
0

To jo, ta je ve stavu postapo už když ji vytlacujou z fabriky :-)
Niva je fajn auto, ale neprecenujte ji. Už mi to tu obcas s tou Nivou přijde jako s mx-5. Určitě má své kvality, ale ta glorifikace není zcela na místě.

Jakub Pospíšil
28. února 2019, 14:15
2

Niva je krám, jediná její výhoda je to, že to člověk už podvědomě čeká a tak může být jen mile překvapen.

beastar
28. února 2019, 16:51
1

Niva je krám ale postapo by zvládla asi líp. Než cokoliv z moderních suv. Santu nevyjímaje. Mimochodem ty háčka jsou prostě fakt furt mrdiny. A zůstatkovou hodnotu to nemá. A k tomu ta pověst aut pro ty chudší. To u nás nepřekonali zatím příkop ani těma lepšíma plastama a high couture designem;)

fortress
28. února 2019, 23:37
0

Tak já Nivu měl ve firmě. Zaplatila se už první rok a při prodeji mi v bazaru utrhli ruce (mimochodem auto co je z bazaru nejdříve u dalšího majitele). Nebyla bez chyb, do servisu jezdila často nicméně tím jsem narážel na ten postapo scénář - jednoduché auto na kterém spoustu věcí udělá sám a projede všude.

Ha
Habakukk
01. března 2019, 08:21
0

Hrozně rád bych přišel na to v čem je Niva tak zázračná? Já přišel na jen na její primitivní motor (znalci řeknou jednoduchý) a zadní nápravu vše ostatní stojí za houby.

beastar
03. března 2019, 18:50
0

Mě by zajímalo co by si od Nivy chtěl víc:D Motor je primitivní ale snadno opravitelný. Auto je relativně celý snadno opravitelný. Má dobrou průchodnost. Vyjede toho spoustu. Není dobrá mimo svoje rajóny. Na silnici je pomalá. Má vyšší spotřebu. Nemá moderní asistenty atd. Tomu odpovídá cena. Poruchovost odpovídá použití jinými slovy ta auta nikdo nešetří.

bitner
28. února 2019, 19:53
0

Postapo? Videl bych to jako auto pro mestapo.

reagovat
MGRR
01. března 2019, 05:57
0

Uz ten nadpis je kravinec nejvyssiho formatu... neteatujete hranaty Land Cruiser,
ale spotrebic SUV.

Neni nad pocit, ze se muzu blysknout pred sousedy v Koreawagen...

reagovat
ma
martinw
01. března 2019, 07:29
0

kliid určitě brzy otestujou novou hybridní RAV4 a svět bude v pořádku :)

Ha
Habakukk
01. března 2019, 11:42
0

Dneska už se blýskneš tam maximálně s Německou prémii jinak je to každému šumák.

je
jerry
01. března 2019, 08:54
0

Design karoserie je úplně odporný.

reagovat
sheogh
03. března 2019, 13:08
0

Kubo, kdyz uz jsi nakousl tu apokalypsu, tak mel nasledovat adekvatni offroad test. Prvne obligatni polnacka a les, a pak nejaka prakticka postapo disciplina, jako treba prejezd hromady suti, prujezd domem apod :-)

Co bych ale neprekousl ani po nuklearni valce je to modry podsviceni vseho :-)

reagovat
Ko
Korba
21. března 2019, 13:13
0

Nevim proč tak blbej napsisek parták pro apokalypsu (já bych zvolil tank)???? Ale jinak Santa je slušnej model od hyundai

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

BMW Řada 1 116i 2005
BMW Řada 1 116i

2005 rok výroby
85 koní výkon
1 568 ccm objem

Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7 1972
Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7

1972 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Caprice 2-door coupe 1969
Chevrolet Caprice 2-door coupe

1969 rok výroby
300 koní výkon
5 700 ccm objem

BMW Řada 3 E30 325i 1986
BMW Řada 3 E30 325i

1986 rok výroby
170 koní výkon
2 494 ccm objem

Cadillac Escalade jen 110 000km 2007
Cadillac Escalade jen 110 000km

2007 rok výroby
410 koní výkon
6 199 ccm objem