načítám data...

R8 - ... do nového roku

14. září 2021, 20:29 29 komentářů Radim Nemec

Někteří jdou do nového roku s novou ženou, jiní se do něj jenom ženou.

zobrazit celou galeriiRadim Nemec: R8 - ... do nového roku

Taky jste měli dreamcar, který se vám zdál tak nedosažitelný, že jste se neodvažovali mít ani plakát? Já jo. Měl jsem plakáty A6 C6 allroad 4.2, později RS6 C6, ale nad R8 jsem slintal… na jednu stranu roky a na stranu druhou jsem si vždycky nakonec řekl, že to je moc. Moc všechno. Drahé, náročné na udržbu… a nadto – V8 jsem si vyzkoušel a je to super, ale já jsem přece jenom “manuálový” a V10 se dělala jenom s robotizovaným manuálem a nebo později s DSG. No… to není tak uplně pravda. V Evropě se objevilo pár lidí, co si připlatilo za manuální převodovku a já takový případ v listopadu 2017 objevil. Dokonce jako bych ji specifikoval já – stříbrná metalíza, tmavý interiér v kombinaci kůže a alcantary kde to má smysl (no – diskutabilně), carbon paket sideblades, interiéru a mororového prostoru. Takže stačila chvilka přesvědčování a pár emailů a po prověření servisní historie jsem se na ni jel podívat. Prodejce se zdál ok a po asi půl hodině dotazování je si tak jistý, že mě pošle na testovací jízdu. Očividně jsem vypadal už v tu chvíli, že to dopadne. Na cold-start S6 V10 jsem už tak nějak byl zvyklý, ale tohle je jiný sport. Motor vyštěkne a usadí se na relativně vysokém volnoběhu. Nejspíš díky relativně krátkému výfuku je výsledný efekt… no, takový, že to občas spustí citlivější alarm. Naštěstí je to pořád Audi, takže warm-startup už tak teatrální není. Na starých pneu za vlhka to značně klouzalo, ale bral jsem to jako plus, že snad bude poznat jak se to celé chová. Abych to celé zkrátil – za normálních okolností na rozumné cestě se to auto "nudí". V nižších rychlostech a ostrých zatáčkách si člověk všimne jak se trochu diferenciály perou o grip, samozřejmě je to víc znát při nezahřátých olejových náplních. Řazení je dominované něčím, co jsem doteď jinde neměl otevřená kulisa řazení, která při každém přeřazení krásně cvakne. Testovací jízda nemusela být moc dlouhá, aby mi bylo jasné, že je to přesně to, co jsem si představoval a ještě něco navíc. I řízení je uplně jiné, než na jaké jsem byl doteď zvyklý. Pevné, jisté. Náklony prakticky neexistují, prostě vezmete předek auta a hodíte jím do strany. A ono to celé tak nějak přirozeně dělá, co čekáte. Případné drobné sklouznutí je progresivní a korigovatelné ať už s pomocníky, nebo bez nich. Jenom teda s dobrými pneu a suchou cestou jsou ty limity nepřípustně vysoko. Na mokru (a se studenými, tvrdými pneu) naopak překvapivě nízko. 

Jak už je u mě dobrým zvykem, první pořádná projíždka končila v servisu. Postupně se objevilo pár vad, které se při testovací jízdě neprojevily. Během pár stovek km začala při pomalém vypouštění vrzat spojka a občas se ozvalo bouchnutí od předního zavěšení. Hlavně to druhé było jenom obtížně replikovatelné, ale po odkrytování podvozku byl problém daleko jasnější. První servis tedy byl kromě klasického “vylít z toho všechno, co teče a nalít nové” plus filtry a podobný “spotřebák” ještě výměna spojky (kvíkavý zvuk bylo ložisko u lamely, zbytek byl dle hesla “když už jsme tam…"), přední tlumiče (postihla je relativně běžná nemoc adaptivních tlumičů, aspoň zadní už vyměněné byly…) plus pár drobností. Aspoň chapu lidi, co se vzdají adaptivních tlumičů a nainstalují tam nějaké normální. Od té doby si toho u inzerátů všímám daleko víc než kdy předtím. Měl jsem tam nachystané už i nové pneu (Michelin PS4S – sice tam jsou homologované Pirelli, ale po zkušenosti s těmi starými jsem se rozhodl porušit “originalitu”). Samozřejmě celá tahle lapálie měla výrazně pozitivní efekt na chování auta. Ještě víc se usadilo a od té doby mi dojde spodní prádlo dřív, než dojde grip. Celé to završí klasické přetěsnění nějakých drobných úniků oleje na motoru a repas olejové pumpy. Dry-sump holt taky nejakou pozornost potřebuje. Co jsem to na začátku říkal o těch nepřípustných výdajích za servis? :D

Dovolte mi intermezzo – ne, nemyslím si, že tohle je krize středního věku. Když jsem nad tím uvažoval, koupil si zrovna šéf RS3 sedan. Nádherně specifikovaný a za víceméně stejnou cenu. Byla by to lepší volba? Jak pro koho, určitě byla ke zvážení. Praktičtější? Rozhodně. Nenápadnější? Taky. Aspoň většinou. Ale byl by to kompromis v situaci, kdy ho nehledám a tak nějak jsem cítil, že teď ještě mám možnost si něco relativně nekompromisního dopřát. Relativně nekompromisního. Pořád chci sem tam někam dojet bez toho, aniž bych musel vylézat pokaždé po čtyřech a z hlavy vylévat vibracemi rozplizlý mozek. Tohle je prostě moje vize kolik jen zábavy si můžu v životě dopřát. A povedlo se. Nikdo není překvapenější, než já sám. Teda když nepočítám reakce na průjezd zapadlou jihomoravskou vískou. Tamní školka (nebo škola, nebo co to bylo) z toho měla docela vánoce. Nakonec stejně jako já. No a ty mám pokaždé, když se dostanu někam na uzavřenou cestu.

Samozřejmě časem jsem začal uvažovat jak si to celé trochu vylepšit, všechno tak nějak v rámci originality. Podařilo se mi sehnat sadu kol ze speciální edice R8 LMX, takže upgrade byl jistý, jinak zatím nic. Protože mám nejpohodlnější sedadla ze třech možných variant, pokukuji po těch prostředních. Primárně proto, že si uvědomuji, že karbonové skořepiny s rollcage a pětibodovými pásy by mohly být už trochu víc nekompromisní, než bych chtěl. Co je rozhodně v plánu je upgrade brzd. Nejspíš se neodvážím na swap carbon-ceramic, ale bude stačit upgrade ocelových z faceliftu – nakonec i ty pár kg ušetří. Rozdíl skoro 14k EUR hovoří jasně i pro mou chrorou mysl. … zase ty keramiky by neprášily… 

Celá tahle moje eskapáda mě jenom posílila v tom, že jsou momenty, kdy je asi lepší investovat do zážitků než věcí striktně rozumových. Pro spostu lidí je to auto naprd. Neodvezu v něm ledničku (muselo nastoupit Polo), ani pračku, dokonce synovci museli jet každý zvlášť (i když jsem si jistý, že do předního “kufru” nebo na poličku za sedadla by se ten mladší vlezl…), ale lidi okolo mě již nade mnou zlomili hůl a tak mi to tak nějak tolerují. Dovolenou jde zvládnout, při střídmém balení (nakonec tak to mám rád z doby, kdy jsem ten náklad tahal na zádech) a aspoň za mě – si tu cestu o to víc užiju. Jenom teda při svém plnění snů buďte střízliví ohledně servisních nákladů. Nakonec i mě může budit noční můra o chronických selháních klimakompresoru a podobně. Na druhou stranu komunita kolem eR-ek je velice zajímavá – v něměcku je třeba jeden člověk, co dokázal decentními úpravami V8 odlehčit nějakých 300kg a z motoru vydolovat něco málo přes 500PS. To už stojí za nějakou tu námahu. Tak hodně štěstí při plnění snů, ať už jsou formy klínu, nebo cihly. Každý máme něco a dokud se budeme navzájem respektovat, bude nám spolu dobře. Na silnici, nebo kdekoliv jinde. 


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BigBen
14. září 2021, 21:31
5

Sny jsou od toho aby se plnily. Nejhorší je, nemít v důchodu na co vzpomínat.

reagovat
Radim Nemec
14. září 2021, 22:24
0

Jako ve vsem je potreba najit balanc. Kdyz se to prezene, tak potom lituju. tech doprasenych v inzerci. Zrovna dnes jsem se dival na jednu, kde to vypadalo, ze presili interier z kabelek LV a nezbylo na rozumnou udrzbu. No zprasek. Ale tak… kazdemu co jeho jest, kazde zbozi ma sveho kupce.

ReVolte
14. září 2021, 21:57
0

Paráda, očekávám pokračování :)

reagovat
Radim Nemec
14. září 2021, 22:22
1

Diky. Mam skoro vzdycky ze sveho psani mindrak. :D
No a potom je pro me tezke najit spravny pomer mezi zajimavostmi a nejakym “masem”. Vedeli jste treba, ze ten cerveny krouzek na radici pace ma byt jenom na V10?

ReVolte
16. září 2021, 09:56
1

Už jenom to, že tu informaci víš, odpovídá správné volbě vozu a také pozitivní úchylce k automobilismu :D

Sa
Sato
14. září 2021, 22:59
0

Parada, toto je asi jedine audi co som kedy chcel, teda hlavne ta V8 variata, pretoze proste bola prva a dostupnejsia. Celkom zavidim, ze v tom dokazes dat aj dovolenku.

reagovat
Radim Nemec
14. září 2021, 23:25
0

V8 je taky vyborna, vykon je urcite dostacujici a pekne to bubla. Taky vetsi vyber manualu a relativne dostupne dsg.
V10 ma proti tomu ten vysokootackovy rev. Ja v tom vzdycky slysim ty LMS bestie a to me k tomu dohnalo.
S tou dovolenou je vyhoda, kdyz clovek preferuje jezdit nalehko - coz je muj pripad. I kdyz Thule na to dela rakev, ktera by mela byt certifikovana do 320kmh jestli se nepletu. Neptejte se ale kolik to stoji.
-
Komentář upraven 14. 9. 2021, 23:26:54
-
Komentář upraven 14. 9. 2021, 23:28:35

BubaaCZek
15. září 2021, 21:28
0

Oh, tak to je teda sen roku! Krasny kousek a ta kulisa je klasa!
Vidim, ze mam oproti nekterym dost prizemni predstavy o idealnim priblizovadle :D
Kdyz se ted divam do inzerce, tak to nejsou uplne astronomicke castky. Vypada to rozhodne drazsi, nez pravdepodobne bylo!
Super kara a dik za clanek!

reagovat
Radim Nemec
16. září 2021, 10:59
0

Jo, je to muj splneny sen. :) “Prizemnimi predstavami” se nezatezuj - jak jsem napsal - dulezite je, aby to vyhovovalo Tobe. Pevne verim, ze nekde sedi clovek, co ohrnuje nos nad necim, co neni limitka 2*333ks (GT + GT Spyder), 33ks (LMX), RWS, Decenium, selection 24h nebo Green Hell edition. … a nebo V12 TDI nebo puvodni e-tron ;) tim si prece nemusime lamat hlavy.
Co se inzerce tyce - pokud se clovek smiri s R-tronicem (coz je roborizovany manual, sucha jednospojka), tak u V8 zacinaji na cca 30k, u V10 kolem 50k EUR. Manualy a DSG jsou drazsi, protoze jsou novejsi a nebo spolehlivejsi/jednodussi na udrzbu a zivotnost komponent. Jenom je otazka, co vsechno bude potreba na tech nejlevnejsich udelat a jak moc si cenis originalitu vs. aftermarket. Treba u tech tlumicu dostanes od dobre znacky i lepsi kvalitu, pokud nepotrebujes ty adaptivni. Nebo pokud se bavime o V8, kde to mel clovek jako priplatek. Na to ma kazdy jiny nazor.

BubaaCZek
16. září 2021, 11:15
0

Tak hlavne at jsou ty servisní naklady bez zasadnich polozek. Tu V10 bude zazitek uz jen nastartovat :) Uzivej a pokud bude nekdy clanek "R8 po roce", tak s chuti prectu.

Radim Nemec
16. září 2021, 11:25
0

mam ji od 2018, takze muzu zkusit neco takoveho vyplodit. ;)

sheogh
16. září 2021, 12:00
0

To je nadhera, a presne stejnou bych si vybral taky (i kdyz me by ten automat az tak nevadil, ta otevrena kulisa je super)

reagovat
Radim Nemec
17. září 2021, 15:26
0

Diky, je to tak.
K tomu automatu - ja bych se tomu asi min branil, kdybych vedel, jak rychle budu resit tu spojku. :D hned vedle v bazaru totiz stalo GT. Ne, to bylo samozrejme uz tehdy daleko drazsi. Nicmene zpet k tomu R-tronic-u: verim, ze kdyz se k tomu clovek chova “jako k manualu”, ze to nebude o tolik nespolehlivejsi, nebo vyrazne narocnejsi na udrzbu. Jenom to DSG je znacne kultivovanejsi.

esmo
16. září 2021, 12:03
0

Jsem rád, žes šel po té V10, je to opravdu trochu jinej zážitek, než s tou "dostupnou" V8...nic nenahradí ten supersportovní ryk.

reagovat
Radim Nemec
17. září 2021, 15:34
1

Je to tak. Nejakou dobu jsem uvazoval, ze zacnu bydlet v tunelu. :D ne, sranda.Ja jsem spis kloboukovy typ ridice, nemusim s tim nutne vsude rvat. Je kazdopadne sranda potkat se nekde se stejnym modelem. Prekvapilo me, ze se lidi zdravi.
V kazdem pripade i V8 udela hodne radosti, rozhodne to neni jako pit odtucnele mleko. A verim, ze hodne lidi by se zvukove libila vic V8, zvlast v nizsich/strednich otackach.

Vavris Vavrisovic
17. září 2021, 13:58
1

Wow... Prostě wow... Když jsem uplynulý půl rok hledal podobnou ptákovinu (akorát v o dost nižším rozpočtu), tak jsem se taky zasekl u jednoho inzerátu na R8 v manuálu... Byl to teda jen osmiválec, ale vystavená byla za mega. A já se přistihl, že mě přepadají stejné pocity, jako když jsem za mega viděl Ferrari F-355 - že mi je líto, že na to nemám, protože takhle dostupné už to nikdy nebude.

R8 je za mě spousta muziky za málo peněz. Ať dělá radost.

reagovat
Radim Nemec
17. září 2021, 15:43
0

Diky, je to presne tak. V tehle kategorii je to vlastne budget option. :D

Augi
17. září 2021, 15:50
0

Parádní příběh, těším se na pokračování. Ať slouží!

reagovat
El Gringo
18. září 2021, 03:43
1

Moc pěkné autíčko. Oceňuji tvůj přístup k životu. Mám to podobně. Na převoz ledniček a kredenců existují firmy či kámoši, tak nechápu, proč řešit objem kufru či praktičnost auta :)

reagovat
krab
18. září 2021, 07:41
0

Velká gratulace! Nad přesně touhle konfigurací Audi R8 si taky tu a tam sním... Fakt pěkný. Líbí se mi otevřená kulisa řazení, motor, design R8 se najednou ukazuje jako naprosto nadčasová záležitost.

Tak snad jen s pohonem všech kol nevím jestli bych se skamarádil, zjistil jsem totiž, že mi čtyřkolky na řízení nějak furt moc nejdou ... ale to není problém auta. A jak píše dole Vavris, za ty peníze, jsou ojeté R8 hodně lákavé hračky. I když je jasný, že nějaký provozní náklady to mít bude a dost možná i vysokou havarijku. Na druhou stranu to budou zlomky cen co by bývalo stálo Lambo nebo Ferrari

reagovat
Radim Nemec
18. září 2021, 12:09
0

Diky.
S tim pohonem vsech kol existuje reseni. Bud tovarni RWS (Gen 2) a dokonce i Gen 1 se da a je to relativne popularni mod. Ten upravce v D to taky absolvoval a kdyz to jde provozovat legalne tam, tak by to mohlo projit i v CR.
Nakonec i supercharger kit-y ktere udelaji z V8 docela slusnou bestii, pokud chce clovek na zacatku nizsi naklady a pak se do toho vysypat na upravach.

Viola Procházková
18. září 2021, 12:59
0

Ta šaltpáka!

S touhle věcí bych se jednou chtěla aspoň svézt.



Upozornění: každý nenávistný komentář bude automaticky označen roztomilým koťátkem
-
Komentář upraven 22. 9. 2021, 10:48:48

reagovat
František Čáslavský
19. září 2021, 13:36
4

šaltrpáka!

fortress
18. září 2021, 13:32
0

Paráda, koupil jsem nedávno aktuální generaci R8 V10 RWD. Ale u starší generace s manuálem tady už se dá mluvit i o investici. Stejně jako gallardo nejsou a nebudou. Ať slouží!

reagovat
af
afro-r1
18. září 2021, 14:17
0

Design R8 me nikdy nechytil, stejne tak, jako u konkurencni i8. Asi bych reagoval stejne jako v textu zmineny sef a sobe hledal desetivalec spise v M5 Touring...
Takze jsem rad, ze je (bylo) z ceho vybirat a mohou se plnit zcela i rozdilne sny.

reagovat
Goldies
19. září 2021, 09:31
0

Nepotkal já sem že náhodou v Brně na Vídeňské? Mával jsem na jednu asi stejnou R8 z mojí MR2 - taky stříbrné. Každopádně auto je parádní a manželčin vlhký sen.

reagovat
Radim Nemec
19. září 2021, 11:01
1

Covece, na Videnske jsem byl naposledy tak pred rokem… a neco. Sen se nekdy muze stat realitou - aspon s tim jsem ten blog psal. :)

Sedrik
20. září 2021, 15:06
0

Gratuluji a trochu závidím. Po R8 také občas koukám a samozřejmě po manuálu - vím tedy, jaký unicorn je hezký kousek V10 manuál.
Vypadá krásně, tak ať jezdí

reagovat
Pochtli
20. září 2021, 16:26
3

Ten "začátečník" nalepený na první fotce nemá na R8 chybu, to bych nesundával :o))

reagovat