načítám data...

Pandořina skřínka

08. října 2018, 19:44 55 komentářů Breakthru

Kdo by se nechtěl někdy podívat dovnitř?....

Možná si někteří z nás už položili otázku při řízení či stání na křižovatce, jak to všehno funguje.Co se v danej okamžik děje pod kapotou.Sedneme, otočíme klíčkem nebo jen zmáčkneme tlačítko a vše ožije.Jen občas se stane, že nenastartujeme, zastaví se nám to anebo to začne žít svým životem….

Pak musíme řešit, co s tím a kam a kolik to bude stát….

Nechcu rozebírat okolnosti kolem, chtěl bych tu jen napsat něco z pohledu obyčejnýho mechanika.Pro někoho to je nezajmavý řemeslo, pro jinýho zase to není nic jinýho než zloděj vedle zloděje nebo naopak banda nedoučenců, kteří čekaj jak něco na autě zmršit a říct si o peníze.Peníze až na prvním místě.Stále totiž spousta lidí nechápe, že zadarmo nic není a zadrmo nikdo do práce nevstává…

Ale proč vlastně tohle chce někdo dělat?Pro peníze?Protože to může dělat každej blbec?Protože nic jinýho neumím nebo nechce dělat?….

Je to špinavá práce.Dvakrát do roka se člověk tahá v kuse s kolama a připadá si jak robot.Destičky, kotouče, oleje a další drobnosti ani neregistruje, ikdyž někteří kutilové se o všem dva týdny dopředu informují na internetu, pak to den mění a stejně je to na píču…

Co je teda ten důvod stát se mechanikem?

 

Když se mi pod kudlu dostalo jedno SUV s velkým naftovým motorem.Najel jsem si na zvedák, zvednul to, vypustil olej a na druhej den byl pod kapotou jen holej blok s převodovkou.Kolem auta bylo snad všechno.Výfuk, ohromnej EGR, sání, turbo, držáky, sundaná hlava, vačky, písty s ojnicema, vana, čerpadlo se vstřikama atd. atd., dílna byla v ty dny malá…

Objednal jsem si díly a než vše přišlo, začal jsem skládat, vracet písty, utahovat, čistit, označovat.Přišla hotová hlava, poskládat, utáhnout na pět momentů.Usadit vačky, promazávat, nastavit rozvody.Ejhle, nejsou přípravky!Nu, což, tak si je vyrobím.Za pár minut rozvody poskládaný.Nesnáším fixu, snažím se o co nejpřesnější nastavení.Jsou dvě varianty nastavení:správný nebo špatný, prostě nic mezi tím…

Postupoval jsem dál, Zavřel jsem vršek, ověsil to turbem, EGRem, zapojoval vodu, sání, klapky, vstřiky, čerpadlo, nasadil držáky, výfuk, mazání atd….Občas jsem zjistil, že bych byl rád chobotnice nebo měl ruce jak holčička a dvakrát zlomený.

„Ani očko nenasadíííš!!Protože to je u železa!“

To známe všichni tuhle hlášku a ono to tak je.Hodiny postupně plynou.Na zemi mám rozestavěný díly, který postupně mizí pod kapotu.Rozdělený krabičky se šroubkama zvlášť do víka, hlavy, výfuku, sání, EGR atd. mizí.Semtam něco chybí, smetam něco přebývá a o tomhle nevím, že tam vůbec bylo.Přemejšlím, snažím se vzpomenout, hlavu mám jak pátrací balón.Poslední šroub do čerpadla.

„Kde je, kurva?“

Blbá M7 a k tomu atypická.Tak to je v prdeli.Hledám v krabicích, hledám po dílně, znova v autě a pořád dokola.Tak prostě sedmička není.Kam se poděla ale?Mám teorie jestli mi nepadla do vany, jestli jsem ju někam nekopnul nebo nezašrouboval jinam.Poslední věc a na tý stojím.Zítra je taky den.

Marně hledám šroub, ale vidím to tak, že si to brzo hodím.Tolik práce a nezašroubuju čerpadlo.Po debatě s kolegem u cigára mi blikla žárovka nad hlavou.Hrábnu ráčnou do krytu rozvodů a ejhle.Prohodil jsem dlouhej za krátkej.Čerpadlo drží.Zkontroluju vodu, olej a jdu připojit baterku.

Naposled se podívám jestli není na motoru něco, co tam být nemá.Sednu do sedačky potažený provizorním igelitem a zhluboka se nadechnu.Zkontroluju zařazený P a cvaknu klíč do předposlední polohy.Má podvávačku, tak tam něco nafty pošle.V hlavě mám zmatek.

Znovu v myšlenkách přemejšlím nad tím, jak jsem to všechno dělal.Všechno mám na správný momenty podle Haynesu, na nic jsem nezapomněl, nic nechybí.Olej tam je, rozvody mám dobře.

Startuju…

Podávačka tlačí naftu do čerpadla, vstřiky začínají prášit.Motor začíná pochytávat.První, druhej, třetí…..Motor naskočil.Slyším neskutečnej šramot, mlácení.Na čele mám krůpěje ledovýho potu.Zavřu oči a čekám.Po pár sekundách se naplní vymačkaný hydra a motor se uklidní.Dlouze vydechnu.Motor si drží otáčky, běží slušně, tak to chcípnu.Vyběhnu ven, kouknu jestli něco neteče.Nafta, olej, voda nic není tam, kde by nemělo být.Zkontroluju hladinu oleje, doplním vodu a znova startuju.

Stojím před tím, koukám, poslouchám jak si drží volnoběh, tak si dám cigárko a znovu přemýšlím jestli jsem na něco v tý strojovně nezapomněl.Zkontroluju kolo momenťákem jestli je utažený, odpackuju to a jdu to projet.Prvně hezky zlehka, nechcu ho hned trápit.Občas mu přidám, motor jde skvěle.Voda se zahřála, tak pojď…kopnu pedál plynu na podlahu, automat si dvakrát podbije a rve mě do sedačky, zařadí nahoru a pořád dokola.Hraju si s plynem, nemám puštěnej větrák ani radio, potím se, ale poslouchám motor a snažím se vnímat sebemenší prkotinu.Projel jsem to trošku dál, tak se vrátím na dílnu.Znova to všechno zkontroluju, vypíšu zakázkovej list a auto může zpět k zákazníkovi…

Co dál?Tak třeba nějakou trivialnost.Prostě cokoliv, ale prvně si uklidím ten výbuch na dílně….

Druhej den si auto odvezli, ani to nijak nevnímám.Za pár dní to černý SUV stojí na place.A kurva!

Příjde za mnou chlápek a od vrat volá.“ Kdo dělal to mý auto?“

„Já.“ Opáčím trošku nervozně.Vzpoměnu si na tu kupu práce , tu dřinu a ty nervy.C se posralo?Preoč je tady a proč se mnou chce mluvit?

„Jak myslíš, že to předtím jelo?“ ptá se majitel a nevím, co mám od tý otázky čekat a jak na to odpovědět.

„To nevím, najel jsem s tím jen do dílny.Podle mě teď jede dobře.To poznám jestli jede tak jak má nebo mu něco chybí.“ Opáčím suvereně, ale přitom jsem nervózní jak prase.

„Jede skvěle!Líp než předtím.Chtěl jsem ti jen poděkovat.“

Plácl mě po rameni a odešel.Spadla mi brada.Pán přijel ten den zaplatit tu dardu za opravu.Opřel jsem se o auto na zvedáku a musel jsem si dát cígo.Sice jsem špinavej od hlavy k patě jak to prase, mám dorvaný ruce a občas bych se na to nejradši všechno vysral, ale když se to povede.Dát tomu železu život.Je to bomba a stojí to za to…

 

Možná to je ten smysl týhle práce.Nenechat se zlomit tím, že to nejde nebo není hned jasná závada.Dokázat složit i ten nejsložitější motor a věřit si, ikdyž v ten moment před startem by se ve mně krve nedořezali.Většinou je to rutina, občas je to šílený, jindy je to výzva.

Ale jednou mi jeden nadřízenej v expráci říkal:

„Pod svou práci se musíš umět podepsat.“

A o tom to vlastně je….

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nimrod
08. října 2018, 20:12
0

příjemně čtivé filozofování

reagovat
Breakthru
08. října 2018, 22:03
3

díky:)....
každý řemeslo se má dělat pořádně, pak to baví.A ne vše jde snadno, člověk se řešením problémů posouvá vpřed...:)

BigBen
08. října 2018, 23:00
0

Tak to přesně je a je jedno v jakým oboru děláš.

Pólin
09. října 2018, 08:21
0

Krásně sepsáno- páč jsem amatér, tak do takových velikých věcí bych se nikdy nepouštěl, ale i tak Ti úplně rozumím. Je to fajn pocit, když si na tom autě uděláš nějakou práci a ono to pak zase dobře jede, brzdí, zatáčí... řekl bych, že proto mají děcka tak rády LEGO. je to prostě uspokojivé, když to všechno zapadne do sebe:) A čím složitější, tím lepší...

reagovat
Irwinek
09. října 2018, 09:24
0

A proto občas šoupnu mechanikovi flašku, ne předávacímu technikovi, ale tomu " šmudlovi ", kterej se mi v tom hrabal :-D

reagovat
Breakthru
11. října 2018, 22:01
0

v práci se nepije:D

Irwinek
12. října 2018, 22:16
0

I mechanik chodí občas domu :-D

Breakthru
12. října 2018, 22:24
0

to si nechám našít na montérky....

Irwinek
12. října 2018, 22:44
0

No to Tě bude šéf milovat :-D

Breakthru
12. října 2018, 22:54
0

měl by pochopení.Nikdo mě v práci nedrží.Sami mi tuhle říkali, že si mám vybrat dovolenou.Za 10 měsíců, co jsem tam, jsem ještě neměl ani den volna, semtam přesčasy, soboty a svátky....workoholik, no:D
Ale spíš by se to hodilo pro lidi, co jezdijou 5 minut před zavíračkou s tím, že potřebujou nutně přezout:D

Irwinek
13. října 2018, 11:24
0

Nějak to znám, v první práci mám přes 300 hodin přesčasů, dovolenou cmrdlám po dnech, když si vezmu týden v kuse jednou do roka, stejně mě všichni volaj :-( a prej to není zdraví :-D
mám s klukama v servise domluvu, auto přivezu vždy v pondělí a vyzvedávám si ho v pátek, času maj tedy dost. Mám k dispozici služebák, takže poho, ale vytočili mne taky, když jsem jednou v pátek v poledne volal a oni mi řekli, že to teď začínaj dělat. To jsem byl vzteky bez sebe, protože služebák už jsem odvezl a a vědí, že nějaké auto musím mít před barákem kvůli práci a kvůli nemocnýmu klukovi. Od tý doby se to neopakovalo :-D

Breakthru
13. října 2018, 17:37
0

když ono je to občas těžký.Já to znám z praxe a věř, že to sere i chlapa na dílně.Jenže přijede spousta lidí na přezutí, do toho nějakej problém nebo něco nečekaný a ten týden uteče hrozně rychle...

Irwinek
13. října 2018, 18:06
0

Já vím, čas je relativní veličina :-D
někdy se to schumelí, člověk ani neví jak :-D

Breakthru
14. října 2018, 03:24
0

nemám to rád a zažívám to často.Pak je to příšernej stres....

Jimi
09. října 2018, 10:52
2

Obdivuji tyhle lidi, sborka rozborka motoru je jiný level. Dokážu si hodně věcí na autech udělat, co domácnost dovolí, ale větší zásahy nechávám s důvěrou na odborníky. Většinou i tak buď není čas nebo není vybavení. Stačí mi kouknout pro představu např. na carthrottle.com, dobře se na to kouká...

reagovat
GanGreen
09. října 2018, 11:23
0

pěkně napsáno! až jsem se lekl když se borec s tim autem vrátil :D
-
Komentář upraven 9. 10. 2018, 11:23:49

reagovat
Bavoraczech
09. října 2018, 11:50
0

Je fajn když to funguje tak jak píšeš. Bohužel jsou i tací, se se v tom povrtaj, na nic nepřijdou a na zákazníka hrajou jak to byl kablík v elektrice který hledali 20 hodin a už je to dobrý. Sotva vyjedeš z jejich parkoviště, zjistíš že to dobrý není. Že je to stejný jako to bylo. A když to teda jdeš reklamovat, tak ti ten mechanik řekne ať s tim "vrakem" táhneš do ******, že to dělat nechtěl a že kdybych si koupil zánovního Golfa v TDIčku tak bych nic takovýho řešit nemusel...

reagovat
GanGreen
10. října 2018, 06:56
3

To nejsou mechanici ale idioti...

Beny
10. října 2018, 08:27
1

Jo, ale na takovýho narazíš nejčastěji.

Bavoraczech
10. října 2018, 08:42
1

Bohužel, poctivýho řemeslníka abys dneska pohledal...

Mazy_CZ
09. října 2018, 13:18
0

Já myslel, že když dám auto do servisu na opravu, tak mi vrátí úplně nové auto. Stějně jako když jdu koupit auto do 100 000, tak taky předpokládám, že i když je 15 let staré, tak pořád kupuji nové auto :D :D :D (myšleno s humorem).
Pěkně napsáno. Já na svém autě měnil sám těsnéní ventilového víka, svíčky, olej, těsnění olejového domku a celou chladící soustavu. Naštěstí mi žádný šorub nepřebýval ani nechyběl, ale jak jsem měl poprvé otočit klíčkem, taky jsem si nebyl jistý :) Jak říkal někdo výše, vrtat se v motoru až na šroubek, na to si nikdy asi netroufnu. Pokud člověk nemá vybavení, je problém i kolo vyměnit :D

reagovat
Ronoath
09. října 2018, 15:25
2

Perfektní. Velmi čtivé, velmi výstižné. Možná bych jen nechal v textu po tečce mezeru :-)

reagovat
Breakthru
09. října 2018, 23:41
0

pravda, píšu jak hovado.......

KS
09. října 2018, 17:29
0

Krásně popsaný, přesně tomu rozumím, protože jsem taky závislej na pocitu uspokojení z dobře odvedené práce/fungující věci. Pro mě je největší výzva elektrika - protože neni vidět :-D A samozřejmě je to i o tom vybavení.
Když má člověk při práci systém, který dodržuje s německou přesností a nemachruje ve stylu -" zatim je těch šrouků málo to poznám kam který patří přece, ne?" tak se dá udělat dobrá práce. A taky je to o přípravě, neskákat do nějakých hurá akcí, radši nějakou rozborku natočit na video aby pak případně člověk nebyl v prdeli. Je to o přípravě, pokoře a pracovat s rozvahou (nejdřív hlava, pak ruce).

reagovat
KS
09. října 2018, 17:34
0

* šroubků
Malý OT: to asi nebyl Ford, nějak si nevybavuju, že by bylo nějaké velké (víc jak R4) TDCi :-D A Ranger i když má pořádný motor - 3.2 TDCi, tak to není SUV. Můj tip je něco s 3.0 TDI, ale to je nepodstatný.

Breakthru
09. října 2018, 23:12
0

jedině KUGa měla pětihrnek, ale v benzínu:)...todle ale Ford nebyl, no...

Stanley
09. října 2018, 19:20
1

Moc pěkně napsáno. Vždycky mě zajímalo, jak to má mechanik v hlavě, jestli si je vždycky vším jistý a tak. A toto je taková upřímná zpověď i se slohem hodným amerického románu :-)
Mně na mechanicích vadí jedna věc - nikdy nepřiznávají chybu. Ještě jsem neslyšel nic jako promiňte, tohle ještě dodělám, opravím, změním. Ale oni ne, i když jsou jinak dobří a svou práci odvádí, budou raději zatloukat, říkat, že takhle jsem to chtěl apod. Což je škoda, jsme všichni lidi a každý se může splést.

reagovat
Breakthru
09. října 2018, 23:19
1

chlapi, díky za odezvu.Je to o systému, pořádku a dodržování třeba postupů a momentů.Já tohle napsal proto, že mě právě potěšila ta odezva.Jinak to byla šílená pakárna.Třeba kvůli demontáži turba jsem musel sedět na motoru atd..jindy si připadám jak ten šmudla, kolikrát lidem nestojime ani za pozdrav....
Líbí se mi zpětná vazba od lidí.Potkávám auta, na kterejch jsme třeba dělal motr, turbo, rozvody nebo třeba spravoval kastlu atd...
člověk se nesmí bát, ale musí mít pokoru...
Jinak ano, jsme jen lidi, semtam něco můžeme zkurvit, ale je třeba se k tomu postavit jako chlapi.Nicméně auta musí zákazník převzít min na 100%....právě kvůli tý odpovědnosti a složitosti jak fyzickýho tak i myslitelskýho hlediska mě tahle práce prostě baví...
A pokud jde o drátek po xxx hodinách práce, tak to nemusí být kec, ale realita....stačí 1 zoxidovanej pin, ale najít to....

reagovat
Bavoraczech
10. října 2018, 09:30
1

Jo, dovedu si představit, že když ti hapruje elektrika, tak je někdy problém najít konkrétní místo. Někdy se vyplatí natáhnout úplně nový kabel paralelně ke stávajícímu nefunkčnímu. Ale v tomhle případě to byly rozvody skočený o zub, jinej servis, kterej mi byl doporučenej o 100 km dál to samozřejmě poznal hned. Takže jsem si to holt jen 2x zaplatil.
Další případ, kterej mě mrzí je jeden pneuservis tady u nás. U výměny jednoho z kol jsem slyšel mladýho mechoše, jak nadává, tak se ptam jestli je všechno v pořádku. "Jojo pane, všechno v pořádku". Po pár týdnech jsem zjistil, že mi tam chybí šroub - je stržený závit. Kdyby mi to byl řekl, nebyl bych vůbec překvapený, protože po tom prvním servisu, kde mě poslali někam jsem při následném povolování kola zlámal dva ořechy.
Jo najdou se i poctiví mechanici. Kupodivu v mém případě jsou to spíš garážníci, co to dělají jako bokovku po práci. Moje teorie je, že dělají sami za sebe a skutečně se musí pod práci podepsat, kdežto plno mechanikům v servisech je to putna, protože pověst nejde za nimi, ale za servisem...

Breakthru
10. října 2018, 20:01
0

tak to je ovšem na přeshubu....vím, jak to funguje.Taky k nám jezdijou zákazníci nasraní z jinejch servisů nebo po nich ty prasárny předělávame...Mně se třeba stalo, že jsem na laguně dělal zadní brzdy, sundávám kolo a vytočil jsem šroub se závitem.No, při přezouvání zkurvili závit, jenže tam je kotouč s ložiskem a vysvětluj to.Taky jsem to hned hlásil, aby to nebylo na mě...
Ale někteří i ty rozvody furt dělaj na hovado.Já vím, že třeba někteří nemaj přípravky, šetřijou na vybavení a ti mechanici si musí poradit.Je to blbý a je to tak a jsou i tací, co to jinak než na fix neumí....To ale není žádnej kumšt..

Bavoraczech
11. října 2018, 08:45
0

Protože se snažím si jednodušší opravy a údržbu dělat sám, tak to vidím taky a říkám si, jak je možný že to ten servis až takhle vojebal. Proto se vůbec nedivím servisům, že nechtějí předělávat prasárny po jiných servisech. Na druhou stranu co ti nešťastníci můžou dělat? To by měli jezdit zpátky k těm zlodějům, co je akorát oškubou a práci odfláknou? Takovejhle servis, i když se mu do toho nechce je pak záchranou daného majitele. A já už vím, že až budu potřebovat rozvody, raději si k nim těch 100 km dojedu... Vůbec se nedivím těm lidem třeba s Renaultem Clio nebo Fiatem Punto, kteří řeknou že takový auto už nikdy protože je servis už obral o několik desítek tisíc a pořád je to špatný. Tady to z velký čáísti není autem, ale servisem. Obzvlášť protože díly na tyhle auta jsou jedny z nejlevnějších a auta jako taková jsou taky jedna z nejjednodušších...

ToMyx
10. října 2018, 10:32
0

Breakthru, moc dobře, žes to vrhl do éteru. Čím víc popisovaných zkušeností, tím lépe.
Teorie je pro mě ještě OK, ale praxe to je jiná. Vyměním si tak maximálně olej a filtry, proto jsem na šikovných a hlavně čestných servismanech závislý :-) Těm šikovným a poctivým to ta druhá skupina pěkně kazí.

I přesto, že jsem spolehlivě platící zákazník co nemá problém dát i zálohu předem, trvalo strašně dlouho než jsem našel ten správný servis a to "jen" 150km daleko. Co se dá dělat, hlavně, že jsem našel a konečně můžu být klidný:-)

reagovat
Breakthru
10. října 2018, 20:02
0

kazí i nekazí.Lidi jezdit potřebujou, tak přijedou jinam a k těm, co to zmrvili, už se nevrátí....Pořád ještě dost lidí dovede tu prácu ocenit, nicméně většinou lidi koukaj na cenu....

krab
10. října 2018, 15:51
0

Paráda! A bylo to i napínavý... Ne, přesně se takhle cítím někdy sám, když rozeberu něco trochu víc než na co pak mám, abych zpátky složil. Ale ten proces mě baví. Vlastně asi bych chtěl být automechanik, ale pravděpodobně bych si to rychle zase rozmyslel :)

A když naopak u mechaniků zase vidím svůj motor v prvočinitelích, říkám si, tak tohle už se v životě nesloží zpátky tak, aby to zas vrčelo. Popsal jsi to dokonale...

reagovat
Breakthru
10. října 2018, 20:06
0

potřeboval jsem se nějak odreagovat :)....
no, taky si občas říkám, že bych se na to nejradši vykašlal :D
No, některý zákazníky už jsem taky málem sbíral, když přišli na dílnu a viděli rozdělaný auto...kolikrát stačí nějaká 4x4 na spojku :D

krab
10. října 2018, 20:37
0

To jsi napsal parádně. Hele já teď zažívám něco podobnýho. Takovej ten pocit, když všechno uděláš správně, zajedeš motor jak máš, chováš se k tomu optimálně a přesto se nakonec vysere jedna součástka co se zrovna neměnila, protože to vypadalo, že to původně nebylo potřeba. Takže zase rozborka atd... Navíc zvláštní zjištění. Kvalita paliv u nás asi stojí vážně za hovno. Normálně na to nemáš moc šanci přijít, ale i při tankování 98 Oct paliv (tak jak se má) došlo k docela vyššímu zakarbonování povrchu všech pístů a hlav. Stěžovat by sis mohl jít leda na lampárnu, ale mám dojem, že asi u auta na kterým ti záleží možná stojí za to přemýšlet nad pravidelným použitím nějakých aditiv. Jakých, těžko říct...

Breakthru
10. října 2018, 20:42
2

to je právě to, když to nemáš ozkoušený....s velkým sebezapřením musím napsat, že motor bez karbonu jsem viděl jen u LPG....ty ekosračky, ekobláboly a ekobuzerace na mě působijou jak rudej hadr na bejka....mě by i zajmala životnost toho benzínu....

krab
10. října 2018, 20:54
0

Na mě taky a teď když to vidím na vlastní oči, tak fakt věřím tomu, že těm našim starším autům aktuální benzíny nedělají moc dobře. U Karburátorovýho MG to je klasika. Na normální Natural by se po delším čase udělal takovej medovej povlak i na difuzorech karburátorů a zasere to ty karbce všude. Takže leju jen aditovivané značkové 98 ( občas je označujou jako 100) . Ale do Poršáka se to lilo taky a karbonu se usadilo dost. Přitom neměl krátký jízdy, spíš delší, točil jsem to ideálně, tady chyba nebude... Odvětrávání klikovky v pohodě, ventily těsní v pořádku. Čili asi fakt mizerná kvalita paliv... Ale kdo z těch firem u kterých se dá tankovat nešidí, to je těžko říct...

Bavoraczech
11. října 2018, 09:16
0

Ahaaa, takže jak odpůrci Bittnera, že by LPG do auta nikdy nedali a nebo by na to nejezdili, tak úplně nemají pravdu a při kvalitě českých paliv je pomalu lepší na to LPG jezdit?

Breakthru
11. října 2018, 18:14
0

Nejsem odpůrce Bittnera a ani LPG.Jsem odpůrce toho, když je ta montáž od hovad nebo na motoru, kterýmu to nesvědčí....
Najít slušnýho plynaře je těžký.Nejde o to zajet někam, kde ti namontujou nějakej "levnej" systém, ale jet někam, kde tomu daj kulturu....
Plyn hoří a mísí se jinak než kapalný palivo a nemá tendenci utvářet karbon.Ono není jako moc z čeho....

Nimrod
14. října 2018, 05:58
0

krab: jsem moc zvědavej na to, kolik umře motorů na e10 benzin... dle starých zpráv by tu měl být s námi od nového roku :-/
jinak osobně přidávám vif, ale jestli je doopravdy tak dobrý a snižuje tvorbu karbonu, to nedokážu objektivně tvrdit

PepaSFI
14. října 2018, 09:59
0

motoru by palivo s lihem nějak vadit nemělo, ostatně na špiritus jezdil už Ford T ale horší to bude s těma krámama okolo. Už jsem to tady myslím kdysi psal, mám dvě takové zkušenosti, naštěstí ne s autem. Jedno je kultivátor Mountfield kde se v motoru děje něco s palivovou pumpou. Gumová membrána změní své vlastnosti. Dokud tam je benzin, je to v pohodě. Ale jak to pár týdnů stojí a karbec vyschne, membrána ztvrdne, zkroutí se, jazýčky které slouží jako ventilky čerpadla přestanou ventilkovat a prostě to nenastrtuje. Musí se karbec rozebrat a membránu namočit do benzinu. Pomáhá na to aditivum VIF, dávám mírně vyšší dávku a v pohodě nastartuju po zimní odstávce na třetí cuknutí startšpagátku. Běží to pravidelněji, asi to líp dává palivo A taky mi připadá že výfuk teď smrdí jinak, čichová paměť je zajímavá, takhle smrděly tyhle jednoduché motory kdysi před lety. Jak je to s karbonem nevím, ještě jsem neměl důvod odmontovat výfuk ale dřív byl ve výfukovém kanálu pěkný nános.
A druhý případ je domácí malotraktor. Mám na něm nádrž z Trabanta, tam je vývod dole, jak na motorce, uzávěr a na něm "sklenička" čistič paliva. Takový plastový kalíšek se sítkem kde se zachycuje bordel. Je našroubovaný na jemném závitu a obvykle, když se odhodláte to vyčistit, musíte na to vzít kleště hasačky prasačky. A jednou takhle koukám že to tam je nějaký mokrý a mastný. Osahávám co se kde povolilo a on se ten kalíšek viklá na závitu. Čtyřicet let je na fest a najednou se začne viklat. Čím jiným to může být než palivem? Otázka je jestli to je tím biolihem nebo něčím jiným co je v dnešním palivu jinak. Líh se v minulosti do benzinu dával, ať už průmyslově, v krizových obdobích aby se nahradil nedostatek, nebo amatérsky proti vodě nebo jako levná náhražka. Spousta lidí taky experimentuje s používáním E85 a taky jezdí. Každopádně se to může nějak projevit, něco plastového nebo gumového to změní, něco přestane těsnit, zatuhne, rozloží se.

Nimrod
14. října 2018, 11:27
0

máš pravdu. co vím, většinou to odnesou gumová těsnění a palivová pumpa. jestli je samotný motor nějak na to upravený, to netuším. ať je to jak chce, úplně růžově to nevidím https://www.e10bensiini.fi/e10_compatible_motors

Breakthru
14. října 2018, 11:30
0

V některejch státech se na ethanol jezdí běžně.Hlavně v Americe třeba v Brazílii se jezdí přes 40 let jen na tohle.Na tý ploše a v tom jejich podnebí tam můžou tu kukuřicu, třtinu nebo z čeho se to vyrábí, pěstovat a sklízet jak chcou....
Ty auta pro to samozřejmě musí být upravený.Líh má totiž nižší výhřevnost.Pokud na to není upravenej motor, tak pak spaluje chudou směs z čehož plyne, že může poškodit sedla ventilů.Auto má vyšší spotřebu a nižší výkon než na BA....líh není tak mastnej jako benzín, skvěle odmašťuje.Netvoří se karbon a čistí motor.Bohužel může právě narušit třeba palivový vedení u některejch aut , gumový těsnění atd.Doporučuje se snížit interval výměny oleje, právě kvůli jeho odmašťovacím schopnostem....
Některý auta na to fungujou z fabriky.Některý to požerou i bez přestavby.Karburátorový motory je potřeba naladit a některý stříkačky upravit.....
Ale jak u LPG je potřeba udělat pořádnou přestavbu.Mě třeba vždycky sralo, když na autě s plynem svítí motor...Lambda, protože motor spaluje chudou směs.Pak vznikaj poškozený motory....

Nimrod
14. října 2018, 13:15
0

hrozí poškození sedel ventilů i při e10?

Breakthru
14. října 2018, 13:21
0

hrozí i na BA.....musí být vymezený ventilový vůle.Některý auta nemaj hydra a nastavují se.....a třeba na LPG jsou většinou ty intervaly hodně zkrácený, takže to bude platit i pro etanol.Řekl bych, že u těch novejch paliv nejspíš se o něco málo zkrátí nebo zůstane jako u BA...

PepaSFI
14. října 2018, 15:35
1

pokud jde čistě o provoz motoru, problém může být v tom že líh potřebuje bohatší směs než benzin. Karburátorový motor je pevně nastavený, musel by se přeladit. Vstřikovací si řídí bohatost směsi podle toho co ve výfuku naměří lambda. Pokud je systém vstřikování schopný si to měnit v dostatečném rozsahu, bude to fungovat. Pokud ne, dostane se na doraz a furt to bude chudý. Za nějakou dobu to začne hlásit kontrolka, vyskočí tam nějaká chyba. A když je chudá směs, spaluje se jinak, obecně se dá říct že je tam vyšší teplota a pár dalších neduhů. A pokud ventily nejsou úplně v pořádku, špatně seřízený, zakarbonovaný a kdovíco ještě, může to začít podpalovat. Zjednodušeně řečeno, ten oheň z válce se bude tlačit přes špatně těsnící ventil, tam co to má těsnit to opálí okrale a tím to bude ještě horší.

Breakthru
14. října 2018, 16:10
0

jde o to, že ventily se opotřebovávaj, proto se musí vůle seřizovat, pokud to nemá hydra.Jinak může dojít k poškození jak ventilů, tak i hlavy, katu popř vačky či vahadel v krajním případě.Při spalování LPG nebo etanolu se to vlivem teploty opotřebovává víc....
Lidi chcou ušetřit v první řadě.Většinou ti provozovatelé řeknou, že s tím nemaj problém a maj najeto už 150 000km. Když jim argumentuješ, že ten motoru může být do dalších 50 000km KO a přitom benzín by v klidu najel min dvojnásobek, tak ti budou oponovat tím, že by ty ventily byly u BA tak jako tak kaput....
No, ono pokud se ventilová vůle seřizuje, tak je na to interval.Pokud se kontrola resp. seřízení neudělá, tak pak padni komu padni....
skvělá je v tomhle Subaru.Má to interval tak 100 000km na seřízení ventilové vůle, ale pokud to jezdí na LPG, tak je to 20-30 000km...pokud se musí seřídit, tak motor ven.....doma bych to ve svý dílně dal za víkend a stálo mi to jen material....ale co zákazník, kterej je rád, že si nafouká kolo?:D

Nimrod
14. října 2018, 18:15
0

rozumím, děkuju

Ka
Kalvi
14. října 2018, 22:51
0

PepaSFI co je to za kultíķ? 16 nebo 07? Tenhle problém neznám. Vím že přesně na tohle trpí sekačkový motory Honda, tam se člověk bez aditiv neobejde

PepaSFI
15. října 2018, 14:45
0

Kalvi: to označení už nevím, je to asi 20 let nebo víc staré. Je to takový ten univerzál, rotavátor plus další nářadí na rytí v zemi. Je na tom motor Bridgs&Straton, jednoválec 5 HP, s rozvodem SV,je to takový motor stabilák co se s malýma úpravama dělá možná už od války.

St
Stal123
11. října 2018, 21:59
0

Klobouk dolu. Ja nesložím zpátky ani autíčko na setrvačník takže za mě poklona :)

reagovat
Breakthru
11. října 2018, 22:01
1

díky, to potěší:D

Co
Core
14. října 2018, 11:50
0

Ahoj,paradne napsano -jev tomsrdce jako kraava,dekuji,je dobry videt auto i z teto stranky,taky kvuli lidem jako jsi ty rad jezdim ve starych autech....kdysi jsem zkousel taky opravovat ale rychle jsem se na o vykaslal-kazdej ma delat to co umi a zivi ho a ostatni nechat jinym....jen najit ty spravne.mej se krasne a preji ti aby tvy zakaznici byli taky takovy srdcari,Martin.

reagovat
Ka
Kalvi
14. října 2018, 22:55
0

Super blog a docela by mě zajmalo odkuď jsi protože k tobě bych rád jezdil. Ale chci teď koupit hroznou hovadinu :D

reagovat