načítám data...

Mustang GT (2020) - jaký je V8 s manuálem?

28. září 2020, 00:22 20 komentářů wdave_t

Svezl jsem se pár set kilometrů v novém Mustangu GT s manuálem a teď vám popíšu jaký to bylo.

zobrazit celou galeriiDavid .: Mustang GT (2020) - jaký je V8 s manuálem?

Těšil jsem se na zápůjčku několik dnů a byl jsem děsně zvědavej na to jaký to bude řídit takhle nový (2020) a silný auto (450 koní) s šestistupňovým manuálem. Jsem totiž zvyklej na starší pekáče a z výkonnějších aut co jsem řídil, tak to byl skoro vždy automat, snad až na WRX STI minulej rok.

Takže nejdřív otvírám dveře a co nevidím, svítí mi u nohou projekce loga Mustanga! A v prahu dveří je nápis Mustang podsvícenej fialově. Trochu zvláštní, ale neřešil jsem zda je ta barva konfigurovatelná. V interiéru touto barvou bylo podsvíceno dalších pár drobností, jako cupholdery. Nasednu a nastavuju sedačku a nemám problém si najít pohodlnou pozici za volantem, který se dá posouvat snad po všech osách. Potom dle instrukcí radiomapy ( ;-) ) sešlapávám spojku, aby se aktivovalo tlačítko, které mi umožní probudit k životu toho pětilitrovýho Kojota, což je přezdívka tohoto osmicového vidliválce. Rozhodně je pohodlný nemuset pořád štrachat pro klíč, ale s manuálem na mě tahle procedura prostě působí divně. Takovej střet světů. No, pak ještě navolit sportovní režim, během čehož se slyšitelně otevře klapka výfuku, který tím okamžikem začne dělat kravál, což… me gusta.

Byl jsem varován, že na spojku je potřeba si trochu zvykat a to by nemohla bejt větší pravda. Spojkovej pedál má zbytečně dlouhou dráhu, což v kombinaci se záběrem spojky až poměrně vysoko vyústilo v to, že jsem se občas rozjížděl jak střevo. Speciálně po přesednutí zpátky do mýho auta jsem se utvrdil v dojmu, že pedály lze řešit fakt o dost líp. Ale co, dá se na to zvyknout a furt lepší než kdyby pacholek řadil automaticky!

Motor si samozřejmě zaslouží odstavec hned zkraje. Skrz výfuky s otevřenou klapkou zní bublavě, rozčíleně a prostě dobře. V nízkých otáčkách je schopen udržovat i vysoké rychlosti, ale bacha, je to furt točivá atmosféra a ta schopnost se sebrat a vystřelit v nízkém spektru otáček prostě není ani u takhle velkýho motoru, aspoň ne když má rozhýbat 1700 kilovou holomajznu. Takže zařazená trojka, 1500 otáček a dupnu na plyn: pomalu se to začne sbírat a ještě kousek za třema tisícema si říkám, že to rozhodně nepůsobí jako 450koňová potvora. To se mění v dalších sekundách – kolem pěti tisíc už je Kraken plně vypuštěn a zrychlení (a řev – motoru, i posádky) je solidní. Což je v pořádku, protože motor točí až do krásných 7500 otáček. A prima taky je, že v tomto bodě má i výkonovou špičku, takže má smysl si pro ni tam dozadu dojít. Jenže tady nastává trochu problém.

Ta potvora jede na trojku pomalu dvě kila. A co je horší, nedává tu rychlost moc najevo – míra odhlučnění mě až zaskočila, navíc se v tom sedí docela vysoko a ve výsledku jsem měl prostě v padesáti pocit, že stojím a zas naopak ve vyšší rychlosti mě stabilita a trakce utvrzovaly v tom, že pohybovat se takhle rychle není problém. Tohle má za následek dva problémy. První je, že zábava většinou začíná až v nelegálních rychlostech. Druhej je, že to dává celkem snadno zapomenout, že tuhle stodolu bude potřeba před zatáčkou přibrzdit. A ne že by to brzdilo blbě, ale… není těžký se dostat do situace, kdy se hodí odvětrávání sedaček.

Řízení mám rád trochu tužší, ne moc, ale zas ne moderní přeposilovanou hrůzu. V Mustangu jsem si mohl vybrat ze tří možností a ta sportovní sice posilovač trochu zkrotila, ale kolem prostředka to bylo furt měkký a ve výsledku to na mě působilo nepřirozeně a vrátil jsem to do normálu. Stejně to řízení není moc komunikativní, tak ať se to aspoň chová konzistentně.

Řazení? Jsem rád, že jsem si projel manuál, i když už jste četli moji výtku ke spojce. Kromě toho se kvalty 1-4 řadí celkem dobře, 5-6 mi přišly trochu kostrbatý a nebyl jsem si vždycky stopro jistej, že tam zapadnou jak mají, i když se tak vždycky stalo. Překvapily mě automatické meziplyny při podřazování, které bych býval milerád sázel sám, ale proč ne - fungovalo to dobře a k charakteru auta (GT) to celkem sedí. Určitě to více či méně invazivním způsobem půjde vypnout.

Podvozek mě docela mile překvapil a na devatenáctkách se jelo snesitelně i na rozbitých silnicích. S půjčeným autem jsem při sychravé neděli nemínil hledat limity na okreskách, ale určitě už není pravda, že umí jet jen rovně. Jen je potřeba myslet na tu hmotnost, která je u GT coupé v manuálu nějakých 1680 kg. I salámům o šířce 275 mm nakonec dojde trakce. To jsem si naštěstí vyzkoušel jen na rovině, kdy jsem měl spoustu místa a čekal jsem to a schválně jsem tam při rozjezdu napálil plnej knedlík a na moment mi to zatancovalo na dvojku i se zapnutym režimem pro sraby.

Řídil jsem kdysi starší verzi odvěkého konkurenta tohoto zdivočelého koně, a sice Camaro SS z roku 2010 a vzpomněl jsem si na něj v negativním smyslu pokaždé, když jsem se z Mustanga rozhlížel ven. Tady jsem s výškou skoro metr devadesát nekoukal ven jak předškolní dítě, kterýmu oči sahají sotva na úroveň okna a to cením. Kdybych chtěl řídit tank, tak si nepůjčím pony car. Kromě toho byla taky fajn přítomnost couvací kamery.

Zadní sedačky jsou tu spíš nouzové. Lidi menšího vzrůstu nebudou mít ani tak problém s místem na nohy, jako spíš s místem na hlavu, kterou divně tvarované sedačky nepohodlně směřují do zadního skla, o které se jebnou do hlavy při přejetí každé větší nerovnosti. Vepředu se mi sedělo dobře a měl jsem 5 čísel nad hlavou, chlazený záda, všecko dobrý, ale na to se nikdo neptal.

Líbil se mi tříramenný kulatý volant rozumného průměru. Sice na sobě měl víc tlačítek než je počet členů Kelly Family, ale nebylo těžké se v tom hlavním zorientovat – stejně jsem tak maximálně ovládal hudbu, která mimochodem taky hrála dobře. Pokud dobře googlím, tak je tam systém od B&O, takže ještě aby ne.

Občas když jsem se k někomu blížil rychleji, než se počítači líbilo, tak se mi displej mezi budíkama proměnil v diskokouli, že prej kdybych se náhodou nevyboural, tak ať mám aspoň epileptickej záchvat od “asistenta při nebezpečí kolize” nebo jak si to říkalo. Jednou se tohle stalo i z čista jasna, kdy jsem byl na silnici široko daleko sám, ale to byla výjimka. Jelikož mi to nezasáhlo do řízení ani nehrabalo na brzdu, tak jsem to neřešil. Asi to půjde vypnout a ve skutečnosti to bylo naladěné celkem rozumně, ne jak když jsem řídil firemní O3, tak proč ne.

V Mustangu jsem seděl s přítelkyní a za náma jel kámoš v BRZ se svojí holkou. Jeli jsme na výlet a kousíček jsme vzali po dálnici, ať si trochu zkusím co a jak ve vyšší rychlosti. Kamarád se rozhodl mě trochu poškádlit a ukázat mi, že nejsem zas tak rychlej, jak si myslím a pustil svýho dvoulitrovýho boxera do práce. Oba jsme se museli řehtat, když jsem podřadil na trojku a během pár sekund kolem něj proletěl jak kdyby byl stojící kužel.

Infotainment mi umožnil spárovat si mobil přes bluetooth a poslouchat hudbu, což šlo spolehlivě. Android Auto jsme nezkoušeli. Otravovalo mě, že se některá základní nastavení klimatizace musí patlat na obrazovce (teplota), ale to je celkem drobnost.

Kufr je docela velkej a při zneužití zadních sedaček se v tom dva lidi sbalej na libovolně dlouhou dovolenou.

Spotřeba? Měl jsem to v průměru za 16L s tím, že počítač ukazuje trochu míň než je realita. Kombinace dálnice, okresek (převážně) a obcí. Že jsem musel jet jak vepř? No ne asi.

Chci Mustanga? Ne tak úplně. Ale ne proto, že by měl nějaké zásadní nedostatky. Ve skutečnosti mi přijde jako fakt dobré auto. Jen prostě exceluje v něčem, co zatím nepotřebuju. Je rychlý, celkem pohodlný, i praktický. Dobře maskuje rychlost, takže nepůsobí moc rychle i když jede moc rychle. Nemůže úplně zamaskovat hmotnost, určitě ne v zatáčkách a na brzdách. Ne, že by se s ním nedaly provádět nepřístojnosti, jen je to ve specifikaci GT prostě “překvapivě” GT. A to v moderním podání prostě znamená, že bude i s takhle vysokým výkonem působit (na autíčkáře jako jsem já) uhlazeně, trochu měkce, lehce vypaseně a kapku moc blbuvzdorně. Vlastně mi to připomíná to jakým směrem se vyvíjej počítačový hry. Dřív člověk bez nápovědy půl hodiny hledal v Doomu klíč od dveří na půlmegový mapě, dneska má ekvivalentní hra padesát giga a ke všemu hráče dovede, že tam ani nemá nad čím přemýšlet. Ale to absolutně nedávám za vinu Mustíkovi, to je moje osobní preference. Největší smysl mi takový auto dává pro někoho, kdo žije v Německu, nafta je pro něj sprostý slovo a 2 litry jsou pro něj objem krabice džusu a ne motoru, může si to po dálnici štrůdlovat jak rychle chce (což jim asi taky brzo zatrhnou), má rád to divadlo k tomu a třeba rád pohodlně cestuje autem na delší vzdálenosti. Jelikož je to cenově relativně dostupný auto s výkonem, který nedávno měly jen supersporty, bohužel si ho často kupují spíš pozérský jelita, který s ním pak v lepším případě skončí ve škarpě, v tom horším v davu lidí. Mně se po přesednutí zpátky do MX-5 NC ulevilo, že už nemusím zvedat nohu až za krk, abych pustil spojku (i když teda jedním dechem musím férově dodat, že výkon najednou chyběl citelně) a že do zatáček můžu hbitě naletět, i když kvůli zásadně odlišnému vnímání rychlosti v obou autech ve výsledku asi nejsem o nic rychlejší (což je mi jedno). Takže jsem si užil další zápůjčku a naštěstí jsem si opět potvrdil, že to, co teď chci, už mám.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ju
Junior
28. září 2020, 09:07
0

Já vím, že jsem přízemní a tak...
Ale mně na Mustangu týhle generace prostě vadí, že ho začali dávat vole na operák, na pětiletej leasing (...) a každej kdo má do prdele díru a může si dovolit něco trošku lepšího než O3RS, tak pro něj běží.
V Praze jich potkáš pomalu víc než superbů v laurinu

reagovat
Za
Zazaa
28. září 2020, 09:23
3

tak ono to tak bylo vzdycky a na to to auto bylo zamyslene aby s tim jezdily "sekretarky" a kdekdo :)
jen sem to prislo o neco pozdeji ...

fortress
28. září 2020, 09:39
10

Oni nabízej za levný peníze V8, manuál, samosvor a lidi to kupujou. Surprised pikachu face.

beastar
28. září 2020, 10:18
0

Ja teda musim rict, ze uplne to stejny, co pise Junior nedavno rikala pritelkyne. Ptala se me jak je mozny, ze jich najednou je tolik. A ze uz to nema ted ten efekt toho otaceni hlav. I prestoze to umi bejt hlucny a rychly..

A to je to ona neresi v8, manual ale proste ten amerikovej, Mustang "sportak" efekt na okoli. A po pravde cast lidi v CR si to tady kupuje hlavne proto. ANO. Ma to tak byt a ano v Praze jich potkavam taky hodne. Je to fajn prodejni uspech a tak to ma byt a bylo zamysleno. Navic se to da koupit za dobre. Takze sice zmizel ten exotic import efekt. Zas to prineslo celkem dobrou denni pouzitelnot vsem.

Ju
Junior
28. září 2020, 10:43
5

fortress -> dyť já neříkám, že to automobilka nebo zákazníci dělají špatně. Nebo že je to špatný auto.
Jenom doplňuji svůj pohled, že moje kroky by právě kvůli tomu (a v týhle oblasti) vedly pro Camaro nebo Challenger. Jako ten kluk co měl kancl podemnou a každej den s ním dojel. Nebo jetou Vette, co já vím.
Stejně jako radši STI než GolfR. Protože jsem nevyhopsanej blbeček, co chce mít něco jinýho. Ne nutně lepšího.

Augi
28. září 2020, 13:47
2

Úplně chápu a sdílím Juniorův názor.
-
Komentář upraven 28. 9. 2020, 13:47:38

Kuře
29. září 2020, 09:06
3

S Juniorem souhlasím v tom, že se taky rád odliším, STI vs. Golf R je třeba skvělý příklad.

Ale nesouhlasím s tím, že Mustang ztratil WOW efekt, když sem měl přednedávnem půjčenou minulou generaci, tak to otáčelo hlavy celkem slušně, dva úplně cizí lidi si chtěli sednout dovnitř, pár lidí si to fotilo a když sem jel na oběd, tak hospodskej dokonce vyběhl ven ještě v zásteře... A to to přitom byl jenom blbej šestiválec s reálnou hodnotou tak možná třista tisíc...

Spíš, a teď se prosím nikdo neuražte, mám pocit, že tady pár lidí žije v docela jiné sociální bublině kde se tyhle a i dražší auta oběvují, a jak to působí na lidi mimo onu bublinu moc nemají přehled.... A to žiju a pohybuju se v Praze, vsadím se, že někde v horní dolní přední zadní by to bylo třikrát tolik...

lu
lumix
28. září 2020, 09:48
1

Tahle a vlastně i předchozí generaci mi přijde tak nějak “kolotocarsky prezdobena” na tom autě se mi vlastně líbí jen ta V8 s manuálem jinak vůbec nic.

reagovat
ReVolte
28. září 2020, 11:03
0

Pár dní zpátky jsem měl půjčeného taky 5.0 Mustanga v 10° automatu a půl dne jsem si připadal jak puberťák, pak jsem od toho chtěl nějakou rychlejší jízdu a nakonec to s díky rád vrátil a v Mazdě jsem se zase cítil jako ve svém. Ač Fordy mám rád a V8 taky, tak mi řízení a pocit v autě moc nesednul, bylo to z jiného světa. Zato soundtrack, audio a i vzhled byly parádní. Jinak jak si psal tak nerovnosti, pokud to nebyly příčné spáry, tak OK a rychlost taky parádní. Já osobně přepínal mezi různými režimy a i na 4° ta mrcha hrabala na vlhku :D A chlazení sedaček bylo vhodné, ale neskutečné hlučné...

reagovat
krab
28. září 2020, 11:23
1

Je to prostě jinej sport než jsme zvyklí. Mě se ameriky s V8 poslední dobou už docela líbí, zvuk, síla, ale taky s diky nakonec vrátím. Není to pro každýho. Zajímavý ovšem je, kam se od zkušeného Mustangu GT dostal jizdně Shelby GT350. To už "tuctovka" rozhodně neni. Flatplane 5.2 V8 má fakt unikátní charakter a podvozek funguje, brzdy brembo jsou pecka, tak snad jen to trochu netečný řízení a "americká" velikost by mě odradila. Konec konců ta fotka vedle BRZ prozrazuje vše. A to je BRZ auto o ideální velikosti. Každopádně GT350 je o individuálním dovozu a vyjde kolem 2 mega.

Mustang GT 5.0 je prostě za ty prachy, lehce nad milion prostě nejvic koní za nejmíň peněz. Nedivím se, že se tak dobře prodává

wdave_t
28. září 2020, 18:37
0

Chlazení sedaček opravdu je hlučné, když to jede na max, ale naštěstí běžné stačí minimální nastavení. A ve chvíli kdy ne, tak asi ať si trochu zabučí :D

ReVolte
29. září 2020, 08:31
0

@Krab O tom žádná, mít budget na hračku, tak tohle z člověka udělá trochu toho vyjuchanýho holomka s burácející V8 a úsměvem na tváři. Jízdně je to jak si psal, bohužel GT350 na to jsem si nesáhnul, abych ocenil jízdní vlastnosti, ale ta velikost mi vadí asi obecně s tím pocitem, že se nevejdu.
@Dave to je pravda. Já jsem si pořád myslel, že mám pod sebou studenou loužičku po prvním utržení v zatáčce a ono to chlazení :D

Sa
Sato
28. září 2020, 11:52
0

Trochu sa ponuka otazka, ktore auto v srovnani s miatou neposobi tazkopadne? :) Ja mam skusenosti len s ecoboostom, podla wiki je o 120kg lahsi a hmotnost mi prisla adekvatna, ziadna extra tazkopadnost a pod. Ale priame srovanie s mx5kou som vtedy nemal. Ani pocit extremneho maskovania rychlosti si nepamatam. Suhlasim, ze ide o viac cestovne auto, 800km za den celkom v pohode, v NCku ma posledne bolel chrbat po dvoch hodinac. Ale uznavam, ze moj chrbat je problemovy.

Jedine co ma mrzi ze sli cenovo tak hore.

reagovat
Sedrik
28. září 2020, 12:44
0

"Trochu sa ponuka otazka, ktore auto v srovnani s miatou neposobi tazkopadne?"

987 Boxster S

František Čáslavský
29. září 2020, 09:11
0

Lotus Elise, Opel Speedster, Caterham... Nějaké lightweight věci by se ještě našly :-)

Jo
Josephus
28. září 2020, 19:18
3

Na příštích řádcích zkusím nabídnout trochu jiný úhel pohledu. Jako obvykle to okořením špetkou ironie a zapeču trochu do absurdna.
Jedno "pozérské jelito" se vyskytuje v mém blízkém okolí. Když si před pár lety vybíral auto pro sebe na dojíždění do práce a cesty okolo, vybral si právě takové. Několik rodinných i pracovních aut již má, nemusel být brán zřetel na praktické využití. Nejprve si pořídil EU verzi a po pár měsících prodal a pořídil si USA verzi, že prý je v nich veliký rozdíl a ve všem možném. Za peníze, na které ho přišel by si nepořídil žádnou evropskou "konkurenci". U Bramborwy, Merkeldesu nebo Avwdi by měl za stejné peníze sotva dvě krabice tekuté odtučněné naředěniny bílé barvy, která imituje mléko s výkonem kuchyňského robota 6v1 s plastovými vnitřnostmi. Jenomže například zmíněná germánská "prémiovka" je plná přetvářky a nikdy nevíte, co je fikce, co je klam a co je jen maska Euro-eko-ismu. Mustang Americký (GT) si prý na nic nehraje. Neslibuje nic, co nemůže splnit. Principem a povahou to není nagelovaný metrosexuál určený k popojíždění po oblíbeném kafe bulváru mezi gay kluby. Je to týpek, kterému není cizí si prdnout ve společnosti se slovy: "pardon, ale tu hrachovou si už nepřidám, dvojitá porce stačila." A v tom je prý právě rozdíl mezi současnou generací a předchozími modely. Ty dřívější vynechali omluvu a u těch ještě starších byl prý problém rozeznat, zda šlo jen o navoněný průvan nebo zda již šlo do tuhého (či řídkého) průseru. Osobně jsem na ameriky nikdy nijak zvlášť netrpěl (výjimkou jsou starší vozítka do roku řekněme 1972 nebo naopak něco z devadesátek, v čem jsem byl vožen). Ale tohle auto má koule. Ty možnosti individualizace jsou neuvěřitelné. Nabídka samotného Fordu je opravdu neuvěřitelně široká a nabídka aftermarketu nezná hranic. A všechno za ceny ve výši kapesného průměrného puberťáka. Mustang totiž nabízí opravdu skvělý poměr ceny a výkonu, který je mezi lidmi bez neomezeného rozpočtu tolik oblíbený.
Dříve všichni pozéři jezdili ve výše zmíněných "germánských stíhačkách". Jezdili s nimi do doby, než těm inteligentnějším došlo, jak moc jim jsou ta auta podobná. Všechno je na nich falešné a jen si hrají na něco, co nebyly nejsou a ani nikdy nebudou. Poohlédly se po něčem jiném. A nyní máme přesně to mezidobí, kdy to už některým pozérům došlo a některým amíkům ještě ne. Je skvělé mít takové auto na trhu. Ale ještě jsem nepřišel na způsob, jak rozeznat onoho pozéra od labužníka za volantem tohoto stroje, oproti jeho evropské "konkurenci". ;-)

reagovat
Jo
Josephus
28. září 2020, 20:37
0

Jo a díky za skvělé počteníčko :)

Sedrik
29. září 2020, 09:50
3

Souhlas s těmi možnostmi individualizace. Nevím, jak moc se to dá realizovat na starém kontinentu (nehledal jsem), ale v US of A je toho mrťe.

Na Mustangu se mi libí, že ve stejné krabici můžeš mít už od Fordu pohodlné GT, na okruhy orientované daily, okruhovou raketu nebo krále sprintů. A laik rozdíl nepozná.

Ze současné generace jsem zamilován do GT350, ale to, jak psal Krab je cenově trošku někde jinde, než "pozérmobil", kterým jezdí v Praze každý, kdo má do zadele díru (joke :))

Celkově jsem ale za Mustang rád - i za to, že se fakt prodává. Za pár let (až začne ta autíčkářská apokalypsa, kterou někteří předpovídají na další rok už od roku 1999) bude na trhu hromada relativně levných V8 s manuálem....

Blaho :)

Jo
Josephus
29. září 2020, 18:05
0

Já rád joke's :)

Adam
30. září 2020, 14:56
0

Zeptám se přímo tady pod článkem. Neni tu eventuelně někdo, kdo jel s předchozí generací po fl s manuálem? Koukal jsem, že jsou už i od 450 000, což je za 415hp vážně dobrej price.
Mám trochu krizi s E39, kdy mi 240hp přestává stačit a servisní naklady nejsou o nic nižší, než u toho GT. Přičemž v rámci kategorie do 500k se ani nic "lepšího" nenajde.

reagovat