načítám data...

Projížďka v Subaru WRX STI

21. července 2019, 17:23 30 komentářů wdave_t

K osmadvacetinám sem si dopřál půldenní projížďku v Subaru WRX STI. Popíšu svý dojmy z perspektivy řidiče Mazdy MX-5 NC.

zobrazit celou galeriiDavid .: Projížďka v Subaru WRX STI

Poslední dobou jsem dost pokukoval po nějaké náhradě za miatu anebo nějakém druhém autě k ní (třeba na mimosezonní ježdění). Jel jsem se do Car Star Praha projet novou Miatou a zvažoval jsem koupi mandarinkového 30th Anniversary modelu, který jsem si tam na chvilku prohlédl (čekal tam na svého majitele). Docházím k tomu, že nechávat stát jeden z 3000 výročních exemplářů na parkovišti u paneláku asi není nejlepší nápad. Říkal jsem si, jestli bych se neměl mrknout i na hot hatche typu Civic Type-R nebo i30 N, ale i přes jejich (předpokládám) parádní jízdní vlastnosti a zvuk se bojím, že by mě přechod z RWD na FWD otrávil stejně jako už se to jednou stalo – ale ještě jsem v nich nejel a chystám se je zkusit. No ale co nějaké ostré AWD? A když už, tak proč nezkusit to nejikoničtější auto připomínající rallye legendu?

Majitel mi během krátké instruktáže řekl, ať zapomenu na “inteligentní” jízdní režim (což je ten nejměkčí), protože je trapnej a že má význam jezdit jen na Sport nebo S# (Sport Sharp). No, to mi nemusel říkat dvakrát.

Spároval jsem si mobil s autem přes bluetooth, abych trochu prozkoumal infotaintment a protože jsem přes den očekával pár telefonátů. Na chvíli jsem zkoušel i vestavěnou navigaci. Vše fungovalo dobře, ale na můj vkus moc koukání a patlání po obrazovce a málo knoflíků.

Konečně jsem vyrazil. Říkal jsem si jak asi bude tuhá spojka, když to každej zmiňuje a jsem si jistej, že kdybych přesedal z Audi A4, tak by mě její tvrdost trochu zaskočila, ale pro mě byla jen o trochu tvrdší než jsem zvyklej, takže žádnej problém. Teda aspoň na první dojem. Po chvíli se ukázalo, že kvůli jiný tuhosti pedálu jsem s ní trochu nemotornej.  Po nějaké době jsem si zvyknul a během jízdy nebyl problém, ale za celou dobu jsem nepřišel na to, jak hladce a rychle vystřelit od semaforu – vždycky to bylo buď pomalu anebo nemotorně.

Motor je při svižné jízdě potřeba držet v otáčkách, protože než se roztočí turbo, tak se nedá mluvit o dynamice. Potom mu bouchnou saze a všechno je dobrý, včetně zvuku. Jen to teda jde do otáček tak rychle, že si člověk ani neužije vytáčení motoru – hned zase musí řadit. A místo aby předtím narazil do omezovače, moderní technologie zřejmě odstříhne přívod paliva a žádné práskání se nekoná – ve skutečnosti to člověku dá poměrně nudně najevo, že by teda mohl zařadit.

Když už jsme u řazení, musím říct, že to mi v MX-5 přijde daleko lepší – v Subaru mi přišlo takový vágní a ne příliš přesný. Když jsem zběsile brambořil během svižný jízdy po okreskách, občas sem tam prdnul kvalt a nebyl si jistej, jestli tam opravdu padne to co jsem zamýšlel (byť až na výjimky teda padlo).

Co se řízení týče, tak jednak bych preferoval kulatej volant bez tý rovný části dole, ale co je důležitější, tak mi přišlo otravný jak v zatáčce začalo bejt najednou řízení přeposilovaný. Kolem středu dobrý, ale pak to nepochopitelně změkne, což je opruz.

Naopak chválím brzdy – dobře se dávkují právě díky tomu, že nejsou zbytečně přeposilované a když jsem chtěl pořádně zabrzdit, musel jsem pořádně šlápnout. Tak to má bejt!

No a co to slavné AWD? Přišlo mi, že ten systém funguje v kombinaci s velmi tvrdým podvozkem fakt dobře a v jistých situacích se zachoval úplně jinak, než jsem z FWD a RWD aut zvyklej – naštěstí teda líp. Kdybych takhle s miatou při předjíždění auta na úzký cestě vjel levou stranou auta do důlku u krajnice, tak se rozhoupe a možná na moment ztratí trakci. Tady ale výborně zafungoval tvrdej podvozek v kombinaci s pohonem všech kol – těžko se ten pocit popisuje, ale občas se pomoc od předních kol docela hodí. Potvrdil jsem si, že na suchu je auto hodně těžký utrhnout a ani jsem se o to s půjčeným autem nesnažil, spíš tím myslím to, že v zatáčkách sedí hodně jistě.

Když to shrnu, celkově se mi svezení moc líbilo, ale jak jsem psal, ne úplně bez výhrad. To hlavní nezklamalo – slušná akcelerace za doprovodu pekelnýho zvuku. Horší podle mýho názoru je řazení a posilovač řízení. Starší STIčka jsem neřídil (pouze jsem byl v jednom svezen), ale počítám (a jiný majitel WRX STI to potvrzuje), že to bude stejná pohádka, jako u Miat a spousty jiných aut, který prostě v novějších generacích postupně měknou na úkor blbuvzdornosti, praktičnosti a/nebo bezpečnosti.

PS: Víc než polovinu kilometrů jsem najel relativně pohodovou jízdou s přítelkyní, zbytek pak trochu ostřeji sám, a tak mě docela při tankování zaskočila průměrná spotřeba okolo 20 L / 100 km. Musím říct, že tolik nežralo ani Camaro SS, ani Corvette C6, které jsem v minulosti proháněl a to jsou obojí těžší a výkonnější auta.

PPS: Ten výhled ze zpětnýho zrcátka naprosto žeru :)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Augi
21. července 2019, 19:08
1

To řazení řeší short-shift, originál od Subaru za 9k :-)

reagovat
Kuře
21. července 2019, 23:03
1

Výhled vnitřním zpětným mě rozesmál:)

reagovat
Ju
Junior
21. července 2019, 23:21
0

Rozjet se s tím dá, jenom se člověk musí smířit s tím, že rozjížděcí otáčky jsou 2500+, nějaký rozjíždění jenom přes spojku jako umí každý 2.0TDI se konat nebude. Takže vytočit motor s vyšlápnou spojkou a pak jí fofrem pustit. A ani nesundavat ruku z páky, 1-2-3 bude potřeba ihned.
Spotřeba je taková jaká je, otřesná, v kontextu doby a podávané dynamiky nekonkurenceschopná. Navíc nutnost 98 oktanů, tohle tomu autu na daily ubližuje víc než relativně nekomfortní podvozek (v porovnání s GolfR nebo Cuprou). Navíc ve vyšších rychlostech dostává STI od GolfuR hrozně naprdel, ty mezinápravový diferáky požírají moc výkonu. Pod 10 litrů se nedá jezdit nikdy a nijak.
Ty krátký převody (pocitově, konkrétní zpřevodování jsem línej hledat) jsou právě skvělý, je s tím sranda, člověk se vyřádí. Ale jinak to spíš obtěžuje.

Jinak, dlouhodobé provozní náklady mám jenom z doslechu, najeto 00prd. Nicméně synchrony spotřební materiály, diferenciály spotřební materiál, motor se taky umí s radostí vysrat a kovanej vyjde tak na kilečko.

Ale je to boží :-)

reagovat
Ju
Junior
21. července 2019, 23:22
0

*Subaru záruka je 5 let/200kkm. Takže tahle generace bude v záruce prakticky vždycky. Motory prý mění běžně, jsou zvyklý.

beastar
22. července 2019, 03:15
0

Praktická zkušenost jsou to totální mrdky. Je na to všechno drahý . Ale je s tim neskutečná zábava, má to srdce, sebevražedný ale jedoucí motory. Je to krásný auto pokud na to máš dost dukátů. Já to vždycky v takový modrý chtěl. A vždycky nakonec skončil v takhle modrý Audi anebo jiným nesmyslným keplu.

Augi
22. července 2019, 10:12
2

Ano, rozjíždět se opravdu musí s minimálně 2k otáček. A pokud měl Dejv zapnutej hill-holder (fotku budíků nevidím, takže nevím), tak to může člověku při rozjíždění i chcípnout :)

Spotřeba se dá na delší vzdálenosti pod 10 v pohodě - v zimě jsem jel do Rakouska lehce pod 9l/100km.

Ano, v přímce STI "zpráská" lecjaké rychlejší současné auto (JDM verze dokonce jakékoliv auto, protože mají omezovač na 180 km/h :)), ale o jízdě v přímce STI nikdy nebylo. Kde vyniknou jeho přednosti je na rozbitý okresce. GolfR i Cupru jsem měl šanci zkusit v Mostě na semislickách, a ano, jsou to efektivní a dobře fungující auta, ale pro mě totální nuda :(

Nejslabší článek je opravdu výdrž motoru. U nového může člověk doufat, že mu stačí kleknout v rámci záruky :) U starších modelů se prostě musí počítat s tím, že pokud to už neudělal předchozí majitel, tak se do toho jednou nasype 150k za pořádně udělanej kovanej motor. Jinak se průměrné roční náklady na provoz staršího STI pohybují průměrně okolo 100k.

Ale jak píše beastar, prostě to auto má srdce :)

Augi
22. července 2019, 10:16
1

Btw. diferáky jsou spotřební materiál u EVO, STI má právě ty motory :)

wdave_t
22. července 2019, 10:46
0

Aha, tak ten hill-holder by to vysvětloval!

Ju
Junior
22. července 2019, 10:46
0

Na AF psal ex majitel hatche STI (měl ho od nova) že mu začal lupat po prvních 20kkm.
A ano, z tabulek to koupit nejde. Člověk do toho musí sednout, dát tomu za uši a pokud je naprosto nadšenej, odpustí tomu všechno (dokud jsou prachy). Pokud je nadšení pouze vlažné, není důvod ke koupi, člověk bude akorát nasranej.
Na víkendový použití mi to zase přijde jako zbytečnej kompromis, pokud člověk není vyloženě z Valašska nebo nemá před barákem sníh 6 měsíců v roce. Za velmi podobný TCO se velmi pravděpodobně bude dát koupit jetej Cayman, případně kuchat nějakou M3, nebo i ta zmiňovaná C6, možná C5, Vette.

Augi
22. července 2019, 11:17
1

Souhlasím, že STI je opravdu jen pro srdcaře, kteří nemají úplně hluboko do kapsy. Jednoho vlažného fandu STI s hatche taky znám, teď už má nějakou Hondu a je spokojenej :)

Před lety jsem se rozhodoval mezi STI a M3. M3 je skvělá na okruhu (třeba v Mostě mám pocit, že se STI trápí a že tam nepatří), STI je zase skvělý na typický český okresce.
Nakonec jazýček na misce vah převážila komunita - v BMW komunitě to vypadá tak...no shrňme to tak, že to není moje krevní skupina :)

C6 nebo Vette jsou IMHO auta pro úplně jiný účel :)

beastar
22. července 2019, 12:43
1

Při rozhodování sti vs m3 se nedivim, že to dopadlo takhle. A kolem Bmw no proč chodit okolo korektně. Je spousta kreténů. A jestli je réza kompromis? Já to nevidim tak černě spíš je to defakto na ježdění bez srdce jen proto jezdit finančně nevýhodný a ono prostě Subaru jako takový není pro každého. A znám spoustu lidi, co už by do toho nikdy nešli. Mimo jiné někteří zklamani celkovou kvalitou:)

Co souhlasim. Na okruh bych to taky neviděl jako kdovijak skvelou volbu. A zrovna Cayman i Vette budou ve vsem pro řidiče lepší. Evo a wrx sti jsou na okresky a na rvaní limitu na nich. Ne na kroužení. T už mi potom přijde jako lepší miata v záruce pokud bych se chtěl točit dokola a užívat si prujezdy jakože korektně.

krab
22. července 2019, 13:21
1

S tím posledním STi jsem taky jeden prodlouženej víkend strávil. A jeden kluk mě dokonce nechal řídit starší STi z japonska, type "RA" verzi 6 , rok 2000. V zážitku z řízení jednoznačně dominovalo to staré, původní. A bylo v podstatě i rychlejší, i když možná by se o tom dalo vést hromadu sporů... Prostě na úzký okresce připomínající i povrchem spíš erzetu, bylo lehčí, menší daleko lepší. A to jsem to auto moc neznal a i tak bylo evidentní, že tohle auto má prostě k tehdejším rally autům daleko blíž než to nové... Nakonec to nové už v rallye ani není a teď už ani to do Evropy nedovážejí. Protože Subaru nevím - zvolilo trochu divnou strategii mám dojem. Resp takhle - nemůžou si to dovolit (platit ty ekovýpalný poplatky za Euro 6 d-temp a flotilovou pokutu za vysoký emise atd...)

Každopádně ten 2018 model není vůbec špatný auto. Není to hravý blázen na okresky, kdy člověk jede jen pilu a stane se prostě chtě nechtě rebelem a postrachem všech důchodců ve Fabiaticích... Je to příjemný, rychlý univerzální auto, spíš preferovalo nedotáčovst a to jsem si s DCCD hrál, ale nutno říct, že jsem měl auto jen na suchu. Jinej level bude mokro, bláto, bordel, šotolina, sníh, tady to auto začne oproti konkurenci fungovat. Takže záleží vlastně jen, jestli to využiješ anebo ne.

Já jsem si pro sebe nějak řekl, že EVO / STI , tuhle dvojku nechám v klidu zatím "spát" někde hluboko na seznamu aut, která bych asi jednou chtěl a možná si nějaké z nich někdy koupím, ale určitě to nebude teď.

Ju
Junior
22. července 2019, 14:39
0

A hlavně, STI, to seš vole nadsamec a každej to ví. Kam dojedeš, tam by to někdo chtěl, ale nějak si neposbíral vajca, takže A6 3.0TDI za dvojnásobek v nákupu a trojnásobek v TCO, ale jakože rozumná volba. To ti GolfR aka nákupní košík s lešenářskýma trubkama pod nárazníkem nebo Cupra prostě nenabídnou. Moc obyč :-)
Pak už jenom záleží, jak ti ty reakce okolí vykládáš. Jestli jako obdiv nebo si všimneš, že protáčí panenky a říkají si něco o tom, žes asi moc koukal na rychle a zběsile.

beastar
22. července 2019, 15:25
6

Reakce okolí u takovýho auta nesmíš moc řešit. Půlka lidí si myslí, že si totální kretén a druhá půlka že si borec a mega dobrej drajva. Nic mezi tím není:D

Ju
Junior
22. července 2019, 15:47
0

"ty vole Franto, cos to koupil? Dyť už ti tahá na 50"

st
strider
22. července 2019, 12:49
1

Me prekvapuje, ze se vubec nezminujes o DCCD, zkousel si prenastavovat na 'Auto minus' napr.? To je u me top3 vlastnost toho auta. Pokud ne, jel si na prostredni nedotacive nastaveni, na kterym ja jezdim jen v desti.
Ad spotreba - pres 20 na sto se mi povedlo teda jen na okruhu, kolem krivoklatu ne. Vyjizdkove typicky 13-18 prumer.. *krci rameny*, mozna jen zbytecne moc kvaltuju furt nahoru dolu ;x

reagovat
sm
smyko
22. července 2019, 13:06
0

.. no s GT s nahozenou Prodrive mapou (350nm / 240hp) mám při cestě Praha - Ova přes Hradec kolem 11 .. na moravských okreskách 14 ..a teď nedávno v bělé 31 :D.

wdave_t
22. července 2019, 13:30
0

Nezmiňuju DCCD, protože jsem na jeho nastavení nesahal - myslel jsem, že na to hrabeš hlavně když chceš zamknout ten diferák na 50:50, k čemuž mi majitel řekl, že to v tomhle režimu blbě zatáčí, tak jsem na to nehrabal s tím, že jsem předpokládal, že to defaultně posílá víc výkonu na zadek. Možná jsem to teda měl zkusit :/

beastar
22. července 2019, 13:32
0

31 pobaví ... Tyhle čísla mám rád. A pak přijde chlápek s Cuprou co tě na okruhu nechá za sebou. A hlási 13 při plný zátěži. No holt každej jak umí a má:))

Ju
Junior
22. července 2019, 14:44
0

Výhodu vidím v tom, že Cupra pod 10 fakt umí svižně. I na mě je to svižný. A taky za 15, nebo za 20 nebo těch bájných 30. STIčko mi pod 10 fakt neumí, cokoliv pod 12-15 mi přijde ekojízda, těch 8,6 mi přijde jako z říše snů. To asi pán jel z průsmyku dolů.

S Cuprou, obecně EA888 se tak nějak dá jezdit furt na šestku. Prostě vyjedeš z obce těch 80, vytáhneš to na 110, přeřadíš a už valíš na 6 až třeba do Ostravy. Tohle STI prostě neumí.

Augi
22. července 2019, 15:04
0

Pán se jel z Prahy klouzat do Lungau v Rakousku :) Pan strider měl myslím taky podobnou spotřebu, pokud si dobře pamatuju :)

Většina lidí má STI jako víkendovku, takže jestli je spotřeba 8 nebo 13 neřeší (v kontextu celkových nákladů už vůbec).
Cupru si IMHO hodně lidí pořizuje jako jediné (kompromisní) auto, takže třeba spotřebu řeší. V tomhle se ty auta asi nedají úplně srovnávat, u každého vidím jiný účel.

beastar
22. července 2019, 15:29
0

A nebudeme se spíš bavit na rovinu. Proč si to ta většina pořizuje jako víkendovku a ne jako kompromis? ,) Protože jezdit daily WRX STi chce trochu dobrý konto, nervy a další přednosti. Kdežto Cupra je postavená tak aby si s tim mohl blbnout a neposrat se z toho na servisu a věcech okolo toho auta. Jako já tomu vcelku rozumím proč to mají všichni jako víkendovku, tak znám kolik se pohybuje udržet daily takovou demenci jako je RS4... velmi blízko EVě i STI. Jinak ke spotřebě souhlasim, že to člověk úplně neřeší jestli to jede za 10 nebo 20. To řešim u auta kde jezdim těch bájných 60k/rok.

Augi
22. července 2019, 15:50
0

Já myslel, že se celou dobu bavíme na rovinu :D STI jako daily nebo kompromis je nesmysl, z mého hlediska hlavně kvůli nepohodlnosti. A jako pro člověka, který má rád auta, by mi prostě bylo líto ojíždět na nudných cestách auto, kterých bude už jen míň a míň.

Nemám nic proti Cuprám apod kompromisům., holt ne každý má to štěstí, že si může dovolit mít STI, resp. jedno auto na daily a druhé čistě pro zábavu. Ale zároveň musím dodat, že pro mě radost z řízení STI je úplně jinej vesmír než Cupra.

Ju
Junior
22. července 2019, 15:51
0

tak já to povídám jakože tak, že z pojmu víkendovka se mi protáčí bulvy. Mít doma auto se kterým (chci,) ale nemůžu jezdit, bo na to nemám prachy, no to bych si dal pár facek a šel buď vydělávat nebo přestal vymejšlet kraviny :-) samozřejmě v kontextu řeknu čtyřdveřovýho sedanu, nějaká placka bez střechy je něco jinýho.
Vítěz je ten, pro kterýho "daily" znamená 10kkm ročně. Ten si může fakt koupit co chce :-)

Ju
Junior
22. července 2019, 15:54
0

Augi: To je ještě jiná věc. Že si to auto vlastně nechceš ojíždět, protože víš, že až se ti ve 250kkm rozpadne pod rukama, tak tě už nic lepšího v daný třídě nečeká. Naopak tě čeká buď 3x větší splátka za nějaký ///M (a to už nebude ono, jak sám píšeš) nebo renovace nějakýho poloveterána v celkových nákladech daleko nad tehdejším pořízením novýho STI. S tímhle taky nějak bojujem.

beastar
22. července 2019, 16:29
4

Jo to je teď problém nový, naší doby. Koupíš auto a víš že podobný natož lepší už za deset let rozhodně nekoupíš. To je ovšem tak nějak osud všech dnešních aut. Protože přechod na elektrikáře je evidentně nevyhnutelný. Zkusí se to a stejně jako kdysi u nafty to dopadne... Jen to bude taky třeba 15 let trvat. Už se těším jak na starý kolena budeme nadávat, že ta naše Tesla PSH666 je takhle zdaněná protože se vlastně zjistilo, že chudáci děti v Gabonu musí těžit tyhle kovy holejma rukama. A tady obří elektrárna kdesi v prdeli má emise jako tři města plný aut. A co přijde... to se necháme překvapit. Třeba ty magoři auta zakážou úplně :D

sm
smyko
22. července 2019, 13:01
3

.. jo to si musíš sjet v GC8 Type R (prvni verze s DCCD) ideálně už přeskládanou na LHD .. to je "war machine" :D .. já mám sic "obyč" upravené GT .. ale to auto prostě letí a to všude .. váha něco pod 1250 je prostě znát. Ta moje má 22 let .. 240k natočeno ..dostavá pravidelný (i preventivní) servis jen v domácích podmínkách .. a nikde mě zatím nenechala a to jsme ji třeba teď nedávno v bělě ani minutu nešetřili. Navíc ta modulární platforma .. je-li libo 6 kvalt z sti nebo 6 válec z legacy .. není problém .. plug&play.

reagovat
st
strider
23. července 2019, 09:14
0

Pokud by takovy kousek nekdo/nekde pujcil na hodinku dve, rad bych se zkusil nechat okouzlit, ;) a to i s tim rizikem ze bych pak to svoje 2018 STI vzal a poslal do sveta na jeho ukor kdybych to nekde sehnal za rozumny peniz (ja vim, tezko anezko).

sk
skeptik
18. srpna 2019, 15:52
0

Type R je super, i serie staci, kdyz ma dccd defaultne 67% dozadu, tak je auto velmi tail happy a i na suchu to jde, jinak spotreba pod 9 nejde ani pri ekojizde, ale kdo by to resil ze. Moje ma zatim 135 000 a zacina trochu zrat chladici kapalinu, takze je to jen otazka casu :-). Ale to neva, aspon se pri go znovu nalakuje rude sani jak ma byt a nebude to tak hnusne olezly.

sheogh
22. července 2019, 16:47
0

Tak zrovna s timhle bych se taky rad nekdy projel - libovolnej rocnik. Holt zvedavost :-) 20l/100km beru jako normalni udaj ve meste :-))

reagovat