Jak tedy už víme z minulého úvodu, pomalu rozebíranému bezmotorovému FC se blýsklo na lepší časy. S myšlenkou plečkapu jsme začali vymýšlet jaký motor bychom mohli použít. Nejvíce se mi zamlouvala myšlenka mazďáckého BPčka z Miaty, protože by se tak mohl zachovat kardan i uchycení převodovky, a motor je mi celkově svými vlastnostmi příjemný. Jenže s tímto motorem bychom se velmi obtížně vešli do budgetu, zapotřebí by byla stejně i převodovka, přestože tu z FC mám a na šrouby by nejspíš také sedla, ale „mrkev“ má miata a FC jinak dlouhou. Levnější možností by bylo použít předokolkové BPčko z Mazdy 323F, ale opět bychom stejně potřebovali nějaké Miatí díly. Greeny od začátku nadhazoval myšlenku BMW M40 motoru, která se mi už líbila výrazně méně, a obvykle jsem ji odbýval odpovědí zamručením „Hmmmm.“. Jenže když mi pak poslal odkaz na inzerát na bazoši, kde byla zcela kompletní zástavba za směšných 1000Kč, došly mi argumenty. Žádný jiný motor s převodovkou, řídící jednotkou, kabeláží, váhou vzduchu, prvním dílem výfukového potrubí s lambdou a vůbec vším nutným k nastartování prostě levněji neseženem. Kontaktoval jsem Spookera ať vezme kombíka a fičíme pro motor.
Samotné cestě pro motor přidával na komediálnosti fakt, že jsme pro kompletní zástavbu za litr jeli autem se zápornými pořizovacími náklady. Co si pod tím představit? Vozem byl starý Ford Mondeo, který Spooker zpojízdnil ze dvou kusů, přičemž jeden stál jen šest tisíc, a druhý byl zdarma za odvoz. Po strávení nutných člověkohodin, a rozprodání přebytečných dílů a šrotu, zbylo jedno fungující auto plus více peněz než byla počáteční investice. Dojeli jsme na místo, motor vlastnil nadšený baworákista, a při ceně zástavby nebylo moc co řešit – spokojili jsme se s tvrzením, že „Motor až do vytažení z auta běžel.“.
Motor jsme bez problémů naložili, odvezli do Brna, a složili v garáži vedle auta. Zanedlouho následoval test jestli motor skutečně běží a není třeba potkaný. Video z této zkoušky jste mohli vidět v hlavním článku, vše proběhlo bez problému, stačilo prohlédnout schéma hlavního konektoru na kabeláži, a spojit pár drátků. Konečně jsem si mohl udělat pomyslnou fajfku u „nastartovat motor jen tak na zemi mimo auto“ :) A teď hurá s motorem do auta!
Nejprve bylo nutné napozicovat endžín v motorovém prostoru. Sotva jsme půjčili od Trinoma žirafu a motor zvedli, okamžitě jsme narazili na první problém. Olejové vaně zavází nápravnice… Náš motor je z E30, ale naštěstí v E36 byl stejný, ovšem s obráceně orientovanou vanou. Takže sehnat vanu, přehodit, a nové pozicování. Přestože je pod kapotou spousta místa, nápravnice je značnou překážkou, takže nám motor vychází poměrně vysoko. No, co se dá dělat, jinak vychází celkem pěkně, takže dalším krokem je vymyslet držáky motoru. Původní RX-7 držáky vychází víc vzadu a níže, než bychom potřebovali, ale stejně je chceme využít, proto je nutné vytvořit mezikus, na který dosednou „nožky“ na aktuálním motoru. RX-7 držáky jsou šikmé, rozhodl jsem se tedy nejprve získat rovinu rovnoběžnou s vozovkou, a následně kompenzovat potřebnou výšku čtvercovým profilem. Dále bylo samozřejmě nutné do správných míst navrtat díry pro spojení šrouby, a zajistit, aby bylo možné šroubové spoje také nějakým nástrojem dotáhnout. Po prvním testu držáků se ihned objevil další problém. Jak bylo zmíněno výše, origo držáky byly více vzadu než bylo potřeba, takže s mezikusem vznikla páka, přes kterou váha motoru způsobila krut na držácích. Bylo tedy nutné vytvořit opěrné body, k čemuž posloužila nápravnice, a pro tlumení vibrací starý hokejový puk. Ten byl později využit na více místech ukotvení.
Motor se spokojeně usadil na své nové místo, dále se značně upravil původní držák převodovky, aby uchytil baworáckou, takže bylo možné vyměřit potřebnou délku kardanu. To byla nejnákladnější věc z celé stavby. Musel jsem koupit BMW kardan, a následně jej spolu s tím z RX-7 dodat specializované firmě, která z obou vytvořila jeden o požadované délce. Tady si chci zanadávat na kreténské řešení věcí v BMW, které je zbytečně složité: Mazda (stejně tak i třeba většina amerik) má na výstupu z převodovky prostě jen hřídel s tisícihranem, na který se nasune vnitřní tisícihran kardanu s možností axiálního posouvání pro snadné napozicování na opačném konci, kde se pomocí čtyř šroubů spojí s diferenciálem a hotovo. Záležitost která se dá zvládnout za méně než pět minut. BMW má ale výstup z převodovky plochý, stejně jak je tomu na diffu, navíc s hardy spojkou s obrovským zělezným věncem, takže je k tomu nahovno přístup, a aby byl možný nějaký axiální posuv kardanu, musí být dvoudílný (tam je ten tisícihran, který mají normální auta na převodovce), se středovým uložením, ve kterém je navíc samozřejmě ložisko, které se může vyjeb*t. Jo a tuhle super věc si teď musím dát na auto…
Dalším logickým krokem ve stavbě bylo tedy vytvoření uchycení pro to středové uložení kardanu, které dříve neexistovalo. Zde se ukázalo nejjednodušším řešením uchycení pomocí závitové tyče, jdoucí skrz středový tunel podlahy, a přesné zapozicování pomocí mnoha matek. Dále jsem koupil tyčky řazení s řadicí pákou, které bylo potřeba prodloužit, aby řadička vycházela na správné místo. Tyčky jsme museli upravit dvakrát, poprvé šlo řadit pouze liché kvalty a zpátečku :D Ne, že bychom byli takoví pitomci, a neuměli to správně změřit, ale po nasazení kardanu se kvůli tomu stupidnímu věnci na něm muselo táhlo přiohnout, aby kolem něj vyšlo.
Motor byl tedy spojen s koly, kvalty bylo možné řadit všechny, zbývalo, aby se auto dokázalo rozjet. Spojka je v RX-7 i E30 hydraulická. Tím ale společné rysy končí. Implementovat celý systém z jednoho vozu na druhý by bylo značně náročné, rozhodli jsme se tedy s obavami „prostě zkusit“ propojit hlavní spojkový válec z RX-7 s pomocným z E30. Zpočátku to nevypadalo moc nadějně, chod pedálu byl mizerný, nevypadalo to že by mohla spojka vůbec rozepínat, pak se ale kluci zaměřili velmi důsledně na odvzdušňování, a vznikla naděje.
Fungovala spojka nakonec? Jaké daší akce bylo nutné provést, aby auto začalo jezdit? Dozvíte se v dalším díle!
21. března 2018, 22:18
0
Já si v tom samozřejmě od začátku představoval drivetrain ze Sierry, kterej taky vyjde levno- buď s původní kovadliou DOHC N9C, nebo spářit s dvoulitrovým Zetecem , kterej pasuje na špajz. No, prostě je vidět že všichni 3 kopem za "svoje". :))
Ale tohle za litr nešlo nevzít.
Jo, kombík za záporný peníze se občas hodí. To druhý Mondeo stálo 4, ne 6, to bych se do mínusu nedostal. :)
22. března 2018, 19:45
1
u N9C by nebyl problém s podélným uložením.Zetec se taky přepokává, ale je to komplikovanější.Nicméně je laidtelnější.Ale jde to i u N9C.Konec konců je to DOHC a z těch rozvodů se dá něco vytáhnout a taky vyhodit ten 20 kilovej setrvák a nahradit jej lehčím ze Zeteca nebo N7A...Možností jak ten 8 ventil poladit je spousta a na oba pasuje MT75....
Auto se zápornou hodnotou jsem taky měl.Ze tří Sierr jsem si jednou postavil jednu perfektní a i s novejma dílama jsem se k nule ani nepřiblížil:D...zlatý časy....
21. března 2018, 23:07
0
Je mozny ze tohle auto stavalo cca v roce 2016 pred menzou u purkynek? Kousek od ni stavala E30 a pod lampou hnila nejaka Sierra si pamatuju ???? ... jinak paradni clanek. Rad bych tyhle technicky clanky cetl casteji
22. března 2018, 07:47
0
ano, je to možný, je to přesně ona ;) a ta tříca je tady zmiňovaného Greenyho a už je s ní na Autíčkáři taky několik článků
22. března 2018, 10:33
1
Super blog! Donutí mě to trošku se učit, abych rozumněl všemu a dokázal si to představit:-)
22. března 2018, 10:41
0
díky! ani mě nenapadlo že by blog mohl získat i nějakou vzdělávací funkci :)
22. března 2018, 10:44
0
Tak pro jelita (čti neservismany) není jiná možnost a ono je to tak správně. Jsem zase dál, díky:-)
22. března 2018, 14:56
0
Tý práce... Jak já to nechápu. Každopádně dobrej job ale je to insane navíc když je to čistě pro srandu.
22. března 2018, 16:11
0
Kdyz jsi student, tak mas cas a energii, ale nemas penize.
Az budou pracovat, tak budou mit penize a energii, ale nebudou mit cas.
Az budou v duchodu, tak budou mit penize a cas, ale nebude energie.
Parada, ze se do te stavby pustili. Az to vyladi (a nasetri na benzin at jim to nechcipa v zatacce) tak to bude mazec.
22. března 2018, 16:13
0
Sorry, chcipani v zatacce patri k Mazde :)
22. března 2018, 17:51
0
Nic proti ale když dneska je taky módní bejt do 30 student jenom abych náhodou nemusel makat a bydlet s rodičema:D Tim nechci paušalizovat, ale tam je to potom, že maj energii ale nemaji peníze. Teď nemyslim tady konkrétně kluky, ale obecně stav některých taky "studentů".
22. března 2018, 19:34
0
No, a to je možná důvod, proč nemůžeme nikoho sehnat na dílnu.A obory jsou v háji, karosář je zrušenej v celým kraji a z 20 kluků, co to vyleze, půjdou dělat max tři....A bude hůř:D
22. března 2018, 20:14
1
ehm pánové nechci vám do toho kecat, ale jedna proměnná vám v rovnici nesedí :D
Já i Greeny rozhodně studenti nejsme, normálně chodíme do práce, 8 hodin v kanclu každý den. Jediný kdo ještě studuje je spooker a ten v garáži z nás tří strávil času nejméně...
tohle je forma aktivní relaxace, jiní lidé mají třeba zahrádku a pěstujou papriky ;)
22. března 2018, 20:31
0
Já reagoval jen na Beastrovu myšlenku.V globálu má pravdu.Jak se to vztahuje na vaši partu samozřejmě nemám tucha a ani jsem to nebral v potaz...
22. března 2018, 22:02
0
Já reaguju na Bubáka a jeho úvahu jako vystřiženou ze školení finančních poradců. Taky píšu že nemyslim vás. Neznám vás a tak nikoho nesoudim. Je to chvályhodná aktivita tenhle relax. Psali jsme trochu ot;)
22. března 2018, 22:50
0
Sorac panove. Videl jsem to nekde nakreslene jako joke, a zrovna mi to jako reakce na beastaruv koment pasovalo :) No flame.
23. března 2018, 09:45
4
Nesmyná hromada času po večerech a peněz do něčeho za zenitem/pro srandu... to je to co mi zachovalo alespoň základy psychického zdraví a dušení integrity (tedy doufám) než jsem odešel z minulé práce. Ráno děti do školy, 8,9,10...X hodin kancl, pak lítání kolem 4 dětí- úkoly, večeře, dobrou noc dětem a šup si lehnout pod auto a motovat až do úplnýho ztopoření. Jak se to říká : Mezi muži a chlapci je rozdíl pouze v ceně jejich hraček :-D
A narovinu, všichni tihle "magoři" mi jsou moc sympatyčtí. A to že znám jinačí případy. Můj kamarád/mechanik si teď přestavuje starý ruský letištní schody z elektro na motor s automatem a v létě s tim hodlá vyrazit na "expedici" po českých hospodách s výčepem v prvním patře :-D Foto z cesty z Popradu, odkud si je přivezl. Když jsem se ho ptal, jak s tím chce vyrazit na silnici, tak prý pracovní stroj s maximální rychlostí do 25km/h do roku výroby 2001 nepodléhající registraci. Je to magor, ale to je u mě pochvala.
23. března 2018, 11:02
0
tak tohle je úlet který těžko popsat slovy :D a já říkám proč ne! Stejně tak mě fascinuje japonská kultura - tam platí dvojnásob "work hard, play hard" takže mě vůbec nepřekvapuje, že když makaj jak roboti 12-14 hodin denně někde v kanclu tak se pak potřebují vyřádit mnohem intenzivněji a vznikají nám evropanům těžko pochopitelné soutěže a různé úchylárny
23. března 2018, 11:09
4
expedice s letištníma schodama po hospodách? Tak teď už sem slyšel všechno :-D To je ta správná magořina, jen tak dál.
A nechce se přihlásit i na plechcup? I když asi nesplní finanční strop. Ale je malá šance, že to redakce odkoupí...
23. března 2018, 14:22
0
Tak to jo. Ty schody to ...ehm ajém dann:)) Tour po hospodách no. Tak to jestli nebude v news alespoň na tv Barrandov tak už nevim. To nemá moc obdoby.
23. března 2018, 18:05
0
Tak co čekat od pacienta, co má botník že zadku MBčka a předsíň z čumáku z lokomotivy :-) Už má za sebou i "výpravu" na první multikáře, co se ještě řídí rajčákama :-) Ale plech zpovědích speciálu by našel tak 5-10 ve svý sbírce okamžitě. Ale on nerad jezdí rychle :-D
23. března 2018, 18:06
0
Plech zpovědnice=plechcupovych
24. března 2018, 14:58
0
pro později narozené, co je multikára řízená rajčákama? Multikáru znám, klasická zelená(nověji oranžová) potvora, ale netuším rajčáky. A podvědomě tuším, že to se zeleninou mít tolik společnýho nebude...
24. března 2018, 21:13
0
Rajčáky jsou ovládací páky. Najdi si Multicar M21. Buldozery a tanky bývaly povětšinou také ovládané rajčákama, dneska je to nejspíše přes joystick.
24. března 2018, 21:46
0
Moderní tanky už mají volant stejně jako auto. Taky klimatizaci, topení a pohodlnou sedačku řidiče. Některý dobrý buldozery taky. Halt od stalince už se pokročilo.
25. března 2018, 15:36
0
OK, už chápu. "Rajčáky" sem fakt slyšel porpvé.
25. března 2018, 16:00
0
Ruční pasova brzda alias rajčák:) Výraz tak z ranejch padesatek ale zjevně se dobře uchytil... Pro některé na vojně denní chléb...
25. března 2018, 16:53
0
Sic se na mě vojna už nevztahovala, tak to slovo znám od dědy, kterej začátkem 50. let byl na vojně.Ale po letech jsem na něj narazil až tady:D
25. března 2018, 18:36
0
Pojízdný schody, to je sen stěhováka :-D pěkně rovně, žádný točení, balkónovejma dveřma rovnou do obýváku piáno, almaru po babičce,...
No já ještě jezdil s rajčákama s haklem :-D
22. března 2018, 15:57
0
skvělý, těším se na pokračování
23. března 2018, 08:59
0
supr supr supr!!! uplně jsem si představil jak by mě sral ten kardan, bych byl asi celkem nepříčetnej :D
23. března 2018, 14:47
0
Fakt pánové, klobouček dolů :) Není nad to si takhle hezky v garáži zamontovat!
Já bych teda takovou složitou věc nedotáhnul. Mě stačí, když se na starším autě rozbije nějaká banalita a tu se takhle snažím jak někdo říká "místo pěstování paprik na zahrádce" sám opravit.
Motor E30 1.8 za litr je asi jasný důvod proč. Jinak velice originální zástavba by byla s Boxerem od Subaru a myslím, že pokud by se tam mezi podběhy vešel, pomohlo by to lepšímu, nižšímu těžišti.
Jenže to by zase spolykalo peníze. A to už by tam snáz šel třeba generálkovaný motor RX8. Jenže to už by to nebyl plechcup ...
-
Komentář upraven 23. 3. 2018, 14:48:05
23. března 2018, 17:18
0
Takhle můžeš fabulovat do nekonečna. Co takhle dát v8 do 120cítky;) Taky by to už asi nebyl plechkap. Viděl sem už fauvé 1.8T ve Feldě a taky krásný. Jenže tady kluci to dotáhli do dokonalosti. Jako teda že to funguje za pár korun a tak si myslim, že je to daleko větší úspěch než narvat do swapu kilo a pak s tim masírovat po srazech. Souhlasím s tim že já bych se na to přesně u toho, že něco nesedí vykašlal a byl by stavbě konec.
23. března 2018, 19:15
0
To víš, že jo ... to je jen aby debata nestála :)
Nějací Amíci z Oregonu právě udělali podobnou věc , RX-7 swap za použití motoru EJ-22 ( Legacy 2.2) Zajímavý a možná i navíc hodně funkční, protože je tam prostě výhoda nízký stavby motoru Subaru. Ale bylo s tím tutově ještě daleko víc práce.
23. března 2018, 22:13
0
myslím, že se budete ještě hodně bavit nad stavbou a vymýšlením různých podpůrných systémů do auta :D a ještě jednou díky za toliko pozitivních ohlasů :)
25. března 2018, 18:46
0
No tady je taky swap :-D jestlipak se najde někdo, kdo pozná co a v čem :-D
25. března 2018, 21:51
0
Tak to je přeci jednoduchý, vypadá to jako subaráckej plocháč v šáde :-D
26. března 2018, 07:09
0
no a to mám někde ještě fotku 2l Nissanu ve stovce :-D
04. dubna 2018, 14:02
0
bude to subaru, ale mohla by to být i Alfa
04. dubna 2018, 14:18
0
Alfa to není, protože ty "parohy" sání vypadají trošku jinak a tady chybí taky nápis Alfa Romeo na středu toho sání. Navíc Subaru motory mají přesně takhle umístěný i ten alternátor. Já si myslím, že to je klasicky "EJ" řada motoru od Subaru
05. dubna 2018, 07:32
0
Dobrý :-D je to tak :-D
05. dubna 2018, 11:26
0
Krabe ty si normálně odborník už:)) Je to v takovym skvělým autě který mělo všechno! Jen ten motor tam nějak chyběl.
04. dubna 2018, 14:03
0
Hustý no. A já se zmohl akorát tak na repasi brzd a výměnu spojkový hydrauliky. Klobouk dolu. A obdivuju to, jak se z ničeho jen za práci dá vyrobit taková zajímavá volovina. Já spíš prachy jenom rvu, i když se snažím to jinak kompenzovat :/
22. dubna 2018, 22:48
0
nový díl blogu právě vypuštěn!
https://www.autickar.cz/blog/clanek/jak-se-stavi-plechcup-special---prvni-start/515/