načítám data...

D1

19. února 2020, 08:18 25 komentářů Luki.xy

Jako vážně? Naše hlavní dálnice? Jo a ještě jsem vzal srnku.

zobrazit celou galeriiLukáš Naske: D1

Musím se s vámi podělit o mé čerstvé zážitky z DéJedničky. Ti, co po ní občas jezdí číst nemusí. Nebude tu nic nového. Já ale po D1 jedu jednou za pět, šest let a asi to celé vytěsním z paměti a pak jsem zas v údivu. Když už jedu občas po dálnici, tak nejčastěji využívám D3 ČB – Praha, D8 na sever, občas D4 z Písku nebo D5 u Plzně. Po D1 jezdím jen z Prahy na sjezd na 21. kilometru na D3. A tahle část, která je celá ve třech pruzích a se slušným povrchem je fajn.

 

Tentokrát jsem musel z Českých Budějovic na otočku do Brna. Logicky bych jel přes Jindřichův Hradec a Třebíč, ale navigace i google mapy mi tvrdili, že když se napojím na D1 do Humpolce, tak do Brna dojedu výrazně dřív. Šlo o čas, tak OK. Cesta po D3 byla luxusní, konečně po těch letech je otevřený celý úsek mezi ČB a Táborem. Sice po celou cestu pouze dva pruhy, ale intenzita dopravy je tu nízká, tak to ničemu nevadí. Přejezd z Tábora do Humpolce po rozbitější silnici první třídy ještě OK, ale pak to utrpení…

 

Intenzita dopravy na D1 je kapitola sama pro sebe. Nechápu, proč se při rekonstrukci nedodělává všude třetí pruh. Dnes chci ale psát o stavu těch dvou přítomných pruhů. Ano, všude se o tom píše a mluví, ale dokud to člověk nezažije, tak neuvěří. Hned po najetí se ocitáte na tankodromu, kde pravý pruh je snad opravdu vhodný jen pro pásová vozidla. Trpěl jsem při každé ráně a nevydržel v pravém pruhu ani pár kilometrů – takže do levého a tempomat na 130 km/h. Ano, stal se ze mě „levoproudař“, které nesnáším. Prostě celou dobu jedete v levém a když se zezadu blíží něco rychlejšího, tak na chvíli uhnu doprava.  Netrvá to ani půl minuty a už mám za sebou přilepené auto. Neustálé uhýbání do pravého mě po chvíli přestalo bavit a pochopil jsem, že 130 už se v dneska na D1 nejezdí. Došlo mi, že skutečných 130 km/h bude tachometrových asi 140, takže nestavuji tempomat na tuto hodnotu a jedu. Jak ale zjišťuju, ani 140 nestačí. Sice v levém jedeme prakticky jako jedna dlouhá kolona, ale i tak mají ti za mnou potřebu mě předjet, aby pak několik kilometrů jeli přede mnou. Zas uhýbání do pravého, zas strach o kola i všechny další komponenty podvozku a zbytku auta. Bojím se, aby mi ta baterie v kufru (plug-in hybrid) snad nevypadla na zem. Postupným zkoušením zjišťuji, že ideální cestovní rychlost je 150-160 km/h. Už se na mě skoro nikdo nelepí, občas někoho dojedu, ten mi uhne a já pokračuji dál. Vlastně se ze mě stal přesně ten řidič, který mi na dálnici tak vadí.

 

Impozantní, ale zároveň děsivé je předjíždění kamionu rychlostí třeba 100-110 km/h. Když pomalinku míjíte všechny tři nápravy návěsu s pneumatikami, které výškou končí nad úrovní vaší hlavy. Každá z těchto od pohledu (ale i reálně) těžkých a masivních náprav poskakuje v lepším případě v rytmu spár mezi panely – nemůžu se ubránit kombinaci údivu a strachu. Řidiči kamionů s odpruženými kabinami i sedadly to snad ještě nějak přežijí. Kola mají velká, a i díky váze neodskočí tolik. Nejvíce ale lituji řidiče starších dodávek, které nejsou schopny akceptovat tempo v rychlém pruhu a jsou odsouzeny celou cestu přeskákat v pruhu tankodromovém. Stydím se, že je toto naše páteřní komunikace v zemi. Posledních 15 kilometrů před Brnem, které už jsou vzorně opravené to opravdu nezachrání.

 

Zpátky cesta už přes Třebíč a Jindřichův Hradec. Ano, trvalo to výrazně delší dobu a často jsem se kilometry táhnul za kamionem. Ale věřím, že moje auto mi za tuto zpáteční trasu vnitřně poděkovalo.

 

Chvilku to tedy vypadalo, že se mi tato zpáteční trasa hodně prodraží. Byl tu úsek, kde jsem jel chvilku sám, silnice hezká, nikde nikdo. Část vedla mezi stromy, dvojitá svodidla (nad sebou) na každé straně silnice a v jedné ze zatáček vidím, že mezi levými svodidly se do silnice dere srnka. Koukám na ní jak blb, v hlavě mi běží otázky – proč to proboha dělá, vždyť se těmi svodidly nemůžu prorvat, na druhé straně jsou zase svodidla, jaký má tohle přeběhnutí silnice smysl? Ale abych začal brzdit, to ne. Když už jsem jen pár metrů od srnky, tak se najednou vymaní ze sevření svodidel a rozběhne se mi přímo před auto, jdu na plné brzdy, ale cenné vteřinky jsem promrhal koukáním jako idiot. Jsem hodně rychlý a srna mi nestihla jen tak tak vběhnou před nárazník, stihla to ale vzít hlavou a pak celým tělem do dveří řidiče. Obrovská rána. Brzdy hned povoluji, ale zas další 2 sekundy mi trvá, než mi dojde, že bych měl brzdit dál a zastavit. Bohužel není možnost, silnice je zde rychlá, klikatá, díky vysokým svodidlům nepřehledná a pokud zde zastavím, mám dost velkou pravděpodobnost, že mě někdo sejme zezadu. Zastavuju po asi 700 metrech na sjezdu do pole, když konečně končí svodidla. Naštvaný sám na sebe jdu v hlavě počítat, kolik výplat mě tohle bude stát a vystupuji. Koukám na bok auta a nevěřím svým očím – ono tam vůbec nic není, a přitom to byla taková rána. Vrstvička špíny, která na autě byla přesně ukazuje, kde byl první dotek se srnou a kde se pak otřela tělem, ale plechy i lak vypadají naprosto nedotčeně. Chvilku to rozdýchávám a přemýšlím, jestli se pěšky vydat na místo střetu, ale mezitím už oběma směry plynule projelo x kamionů a osobáků. Asi srnka stihla odběhnout. Doteď nechápu, jak jsem mohl tak špatně na celou situaci reagovat…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jaromír
19. února 2020, 10:51
0

"Zpátky cesta už přes Třebíč a Jindřichův Hradec. Ano, trvalo to výrazně delší dobu..."
Tak to jsi měl štěstí. Z mé osobní zkušenosti a při mé smůle jsem vždy když jsem si řekl, že zkusím D1, narazil na kolonu a minimálně půlhodinu jel 80-90, takže jsem si nikdy nic neušetřil.

reagovat
Jenda_K
19. února 2020, 14:35
1

ČB - Brno je můj dost častý chleba, takže varianta pro mě místo dálnice - z Brna jedu zkratkou kolem Znojma, přes Staré město pod Lanštejnem, Novou Bystřici se skvělým muzeem Amerik a Lásenici do ČB. Je to blíž, podle navigace časově o 3/4 hodiny déle ale prakticky mnohdy stejně rychlé jako po dálnici D3 a D1, od Znojma po velice slušných občas klikatých okreskách s minimem kamionů. Prostě řidičsky mnohem zábavnější cesta.

Ha
Hansoff
19. února 2020, 10:58
0

Jo, pravý pruh mezi Beranovem a Měřínem, to je sada... Jezdím tu každý den už několik let a stejně tomu pořád nemůžu uvěřit.

reagovat
Kuře
19. února 2020, 11:04
5

Hele... ne.
Vážně nechci dělat D1 advokáta, ale tak zlý to prostě není.
Jako že už dávno měla mít 3 pruhy a povrch je místem a šílenej, to jo, ale prostě to není tak extrémní jak Češi rádi vypráví.
Nejhorší dálnice v Evropě, totálně nesjízdná... to prostě není pravda.
Jezdím po D1 Praha-Brno tak cca jednou za půl roku, nikdy se netěším, a vždycky si pak říkám.... hm, vždyť to celkem šlo...

reagovat
Sedrik
19. února 2020, 11:21
0

JJ - není to tak strašně strašný. Ale je to dost hrozný.
Mě nevadí, že se neudělal třetí pruh všude (studie takovýchto úprav ukazují, že rozšířením silnice se provoz nezlepší - musí existovat kvalitní alternativy, pak to funguje), ale to, že ta dálnice má tak mizerný povrch. I opravená místa se už místy začínají vlnit - asfalt rozhodně není rovný. Obávám se, že za pár let bude D1 ve stavu před rekonstrukcí.

Bylo by super, kdyby k D1 byla rozumná alternativa - dnes se dá jet po ní, nebo "vrchem", kde to sice většinou jede, ale většinu cesty člověk jede po 1proudovce a v jedné dlouhé koloně.

Lukáš Naske
19. února 2020, 11:48
0

Většinu času se pohybuju na jihu Čech – Budějovice, Krumlov, Strakonice, Šumava, Lipno a tak. Musím říct, že jsem moc nechápal, jak si každý stěžuje na stav našich silnic (obecně). Mě to tak špatný nepřišlo. Pochopil jsem, když jsem začal víc jezdit do Prahy nebo středních Čech, kde je kvalita silnic o dost horší. Když jsem postupně projezdil Česko, tak mi přijde, že kvalita silnic je na Jihu Čech jedna z nejlepších (nemám teda vůbec naježděnou Moravu a Slezsko). Možná právě kvůli přejezdu z Budějovic (slušný silnice) rovnou na D1 (hrozná silnice) mi ten přechod připadal intenzivnější. Třeba Středočeši berou D1 jen za takovou víc rozbitou. Nevím. V levým pruhu je to utrpení, ale dá se přežít. V pravém pruhu prostě odmítám dlouhodobě jet.

No jsem zase poučen do budoucna a budu vědět, čemu se vyhnout ????

krab
19. února 2020, 12:41
0

Máš naprostou pravdu. Střední Čechy mají pořád nejhorší silnice z celý republiky. Netuším jak je to možný. Štve mě to, protože tu bydlím. Lepší se to, ale těch silnic co na opravu čekají je pořád hodně. A hlavně... tady jsou takový nesystémový chyby. Třeba nová asfaltka třetí třídy, přijedeš do vesnice a tam je to jak tankodrom. jde to z jinýho rozpočtu, tak přes vesnici to neopraví. Co se týká svezení, Šumava je nejlepší. Musíš prostě za Příbram a pak už to jde. Ale naše Berounsko má ještě tolik rozbitých silnic... A to úplně nejhůř jsou na tom v bývalým okrese Kladno. To je prostě taky průser

Lukáš Naske
19. února 2020, 13:15
0

Zákaz předjíždění kamionů na dálnici moc nepodporuju, ale hezky by to vyřešili třeba ty 3 pruhy, kdy by kamiony nemohli ho levého.

Lukáš Naske
19. února 2020, 13:17
0

pardon, komentář do špatného vlákna

Mrkef
19. února 2020, 19:33
1

Střední Čechy mají nejhorší silnice, protože se rozkrádá rozpočet na opravy silnic. A to tak, že se vypíše tendr na míru a vítězí dokola jedny a ty samé subjekty. Případně jako naposledy na Kutnohorsku se zakázky přidělují na tvrdo spřátelené společnosti, která ani tuto činnost nevykonává.

Opelfahrt
19. února 2020, 22:57
0

Jižní Morava má taky snad nejrozjebanější silnice. Skoro všechny trojky a dvojky katastrofa. Dobrý povrch je sem tam na nějaké státní, třeba některé úseky na I/43, I/53, I/50, co se nedávno spravovaly. Ale intenzita dopravy je vysoká, takže se to rychle rozpadá. D1 bez komentáře. Ani na ni nenajíždím, protože tam nechci zkysnout. D52 je dobrá z Brna na jih, směrem do Brna rozdrbaná. D2 nejezdím.
Střední Morava – Haná, to je taky dílo.

Tajný tip: pěkný úsek D1 je tříproudovka mezi Lipníkem a Bělotínem. Kdo to neznáte, tak ne, opravdu to není na úseku Praha – Brno :-)))

Pochtli
19. února 2020, 12:57
1

Tachometrových 140 je na D1 úplně v pohodě, zas tolik rychlíků nad to už nejezdí, pak už je to spíš o tom, kdo si na kolik nastaví tempomat. Větší průšvih jsou ty blbé kamiony, které se předjíždí každou chvilku (navíc šnečím tempem), takže je to spíš s přískoky 140-90-140-90. Ty by vyřešil plošný zákaz předjíždění na dvoupruzích.

reagovat
Lukáš Naske
19. února 2020, 13:16
0

Zákaz předjíždění kamionů na dálnici moc nepodporuju, ale hezky by to vyřešili třeba ty 3 pruhy, kdy by kamiony nemohli ho levého.

Pochtli
19. února 2020, 13:22
0

Však tak jsem to myslel - na třípruzích, ať si v těch dvou pravých předjíždějí dle libosti.

Ronoath
19. února 2020, 13:37
2

Po D1 cestuji několikrát do roka. V únoru - březnu si říkám, že to vlastně docela jde. Když ovšem jedu v červenci či srpnu, kdy přibydou výletníci, motorkáři a intenzita oprav se přiostří, říkám si, jak jsem to mohl dříve přežít.

Celý průšvih D1 je podle mého názoru neexistence dálniční trasy mezi HK a Mohelnicí. A až budou Poláci mít cestu durch po dálnici do HK, budu jezdit vrchem.

reagovat
Jenda_K
19. února 2020, 14:41
0

a k tomu bych ještě přidal alternativní dálnici, která by se vyhybala Praze a Brnu: Karlovy Vary - Plzeň - Písek - Tábor - Humpolec - Svitavy Mohelnice - Opava - Ostrava, aby byly variuantní trasy a né jen D1

BigBen
19. února 2020, 15:41
0

Ano, začátek roku pokud ještě nezačnou opravy, je úplně v pohodě a bez omezení. Včera jsme jeli PHA - Brno - Bratislava, v klidu a naprosto plynule s časem pod 3 hodiny. Uvidíme jak to bude vypadat v létě :-)

Kuře
19. února 2020, 17:00
0

Blavu jedu 30. Května, tak dám vědět;D

wdave_t
19. února 2020, 17:04
3

Tobě na dálnici vadí řidiči co v levym jedou 150-160? WTF?

Btw, taky nejsem fanda D1, ale minulej tejden sem jel ráno z Prahy do Brna a odpoledne zpátky, obě cesty asi za dvě hodiny, takže sem jeden z těch lidí co furt poslouchají jaká to je hrůza, ale většinou mám asi kliku a je to ok. Samozřejmě je tam furt provoz, takže furt levej v tempu dle ostatních, ale to je můj modus operandi, ne nějaký přizpůsobování se D1. Prý snad v březnu začnou opravy, tak to zas bude nářez. Lidi ale píčujou když se to opravuje, i když se to neopravuje :)

reagovat
krab
19. února 2020, 18:20
0

Hledal jsem a D1 mezi top 10 nejnebezpečnějších silnici zatím ještě není... tak jsme v pohodě :-D
https://www.rac.co.uk/drive/features/top-10-most-dangerous-roads-in-the-world/

reagovat
Máří
20. února 2020, 11:38
0

V té jízdě v levém se úplně vidím. Sice nepovažuju celou D1 za tankodrom, jsou už i pěkné úseky, ale zrovna kolem Humpolce je to fakt peklo. A přesně jak píšeš, z D1 se stala rychle jedoucí kolona v levém s rychlostí reálných 130-150km/h. A úplně to chápu, protože sám nevím jak jinak po D1 jet:
- v pravém pruhu D1 je někde u Humpolce taková jama, že sem tam kopnul kolo a rozjebl si geometrii - nenadělám s tím nic, protože nemám z koho prachy vytáhnout. A sorry, značka doporučujcí zpomalení 100m před výtlukem jo 50 km/h je nesmysl. V Německu by ten pruh raději na 2 km uzavřeli než aby tam někoho nechali jet. No ale myslel sem si že je to jen u Humpolce. Cestou zpět to bylo to stejný u Rosic.
- v pomalém pravém pruhu se jede tak různýma rychlostma (důchodci, kamiony, šetřílci), že jet 130 tachometrových nebo nedejbože reálných znamená každou chvíli jezdit do rychlého pruhu, v podstatě co kilák, protože kamionu je dnes jak nasr******.
- jenže do levýho rychlýho pruhu se většinou nedá normálně dostat bez sešlápnutí plynu na podlahu nebo bez minutového čekání za současného zpomalení na 100km/h, po kterém samozřejmě zase následuje zrychlení na 130-140 abych zase o 2km dál opakoval zase to stejný.

Takže jak jet? 100km/h v pravým, abych nemusel nikoho předjíždět, nebo 200km/h v levým ať ani není důvod se zařazovat? Já mám jasno.

reagovat
Jimi
20. února 2020, 12:17
0

Levý na vyloženě špatných úsecích je nutnost a potom to holt chce něco, co rádo zrychluje a 160-ka je pro něj standartní až odpočinková činnost... :)

Máří
20. února 2020, 18:33
0

Neni to uplne nutnost. Kdyby opravili ty dve diry o kterych vim, budu tam klidne jezdit furt, ale diky tomu provozu se to neda. Mam benzinovou V6, kde motor neni v podstate nikdy slyset a i kdyz ochotne zrychli ze 130 na 150, tak ja se proste mezi auta neseru jak ostatni. Nemam v krvi tyhle manevry, ktery by nekdo nemusel ustat. Co na tom ze prostor tam je, uz neukecas ze se nekdo "leknul" ze to nevyjde. Takze vetsinou v tom pravym zpomalim a pockam. A kdyz bych mel normalne na dalnici spotrebu za 7.5, dostanu se na 9 jen kvuli tomuhle stylu jizdy.

beastar
20. února 2020, 18:44
0

D1 je zlo, ale dá se. Naštětí tam tudy moc nejezdím. Ale třeba 4x do roka to dám. Jasně je to otázka náhody, ale vyloženě problém sem tam neměl. Je to v hrozným stavu, zužení jsou na facky. Celkově je to strašnej vopruz. Ale co se v mládí naučíš jakoby si ve stáří našel. Takže klid a rozvahu v pravém a nebo prostě co nejrychleji v levém v stabilně leticí koloně vozidel...

reagovat
sheogh
21. února 2020, 12:55
0

Ma cenu se nad tim jeste rozcilovat? Klasika D1 no... Videl jsi treba silnice v okoli brna, JM kraj, moravsky kras? To vazne casto radsi jedes na vylet autobusem, protoze si proste nechces rozbit auto... Nebo jedes jinou, mnohem delsi trasu... V Brne treba Merhautova, kde jedes po rozlamanych panelech mezi kolejema..

Jinak ja se na dalnici nerad "druzim" v ruznych formacich, takze vetsinou drzim levej a 160+... kdyz se neco blizi, uhnu :-)

reagovat