načítám data...

Život s Coltem: Když se střílí bez nábojů

O červeném Mitsubishi Colt ze Zlína si celá redakce myslí, že měl být už dávno sešrotován. Jak těžké je soužití s ‚kvérem' a jeho udržování při životě? Velmi...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Poslední článek o červené střele z valašských kotárů byl napsán vloni začátkem podzimu po úspěšné pouti dlouhé 3 500 km, kterou Colt bez újmy přečkal. Jenomže po této cestě jako by si automobilový důchodce postavil hlavu a začal trpět podivným bacilem, který se jej zuby nehty drží do dnešních dní. Dost možná je to všechno způsobeno nedostatkem péče a tíživou situací studentského života…

Kde začít? Asi od začátku. Motor má stále problém se sekundární klapkou karburátoru, po jejím otevření se motor na zlomek sekundy zadusí. Na chytrém fóru jsem se dočetl, jak tento problém vyřešit – prej ‚poštelovat předstih‘, tak fajn. How hard can it be?

Jakožto všeznalý jedinec jsem do toho skočil po hlavě a na první dobrou jsem vyndal rozdělovač z auta. To byl ovšem začátek konce. Samozřejmě jsem si nikde nepoznačil, jak byl rozdělovač pootočený ani nic podobného, a po několika zoufalých pokusech trefit ho zpět jsem si uvědomil, že jsem odsouzen k cestování MHD. Co teď s tím? Je mrtvý?

Fáze: Rozvody. Po několika probdělých nocích a několika dobře míněných radách bylo rozhodnuto, že se udělají rozvody. „To není problém,“ řeknete si. „Vždyť je to jednoduché a navíc máme chytrou knihu”. Bohužel, knihy nejsou od toho, aby si v nich člověk prohlížel obrázky, ale aby se v nich četlo – to byl kámen úrazu č. 1. Z toho pramenil kámen úrazu č. 2 – chytré hlavy si totiž dva dny a dvě noci myslely, že první válec je válec čtvrtý a naopak. Člověk nemusí být úplně technicky zdatný, aby pochopil, že motor nedovede naskočit na čtvrtý válec (pokud tedy zapaluje v pořadí 1-3-4-2).

Hanba mě provází až do dnešních dní. Po trpkém zjištění a precizním nastavení motor naskočil, jenomže nedržel volnoběh. To by nevadilo, Colt je přeci JDM, takže musím mít techniku hell&toe zvládnutou minimálně jako Takumi Fujiwara z Initial D. Jedeme. Jedeme lesem i městem. Jsou dvě hodiny ráno a je potřeba zkontrolovat motorový prostor, jestli je vše v pořádku. JEŽKOVY ZRAKY, DO…Co to má znamenat? Celý motorový prostor vypadá, jako by ho zachvátil olejový průjem. Olej je všude. Co se stalo? Kde je chyba? Je to zadřené? Ne, není… Jenom jsme idioti. Od té doby vím, že se měrka oleje dá spolehlivě nahradit 3,5 mm jackem od sluchátek.

Problém vyřešen, jdeme pokazit něco dalšího? Není třeba, ono se to pokazí samo. Řítím se temnou nocí, brzdy jsou po předchozím brzdění už vychladlé a připravené dělat svou práci po probliknutí brzdových světel. Odbrzdění, podřazení, zatočení, už už lechtám plyn a najednou se ozve rána, která se nemohla obejít bez vážných následků. Uložení zadního tlumiče. Horní miska nevydržela a nechybělo moc, aby tlumič proletěl střechou. Opět nastává otázka: Co s tím? Pokud bylo auto při předchozí závadě jedním kolem v hrobě, teď už v něm má všechny čtyři.

Mitsubishi Colt C51A je automobil ze země vycházejícího slunce. Za tři roky bude po naší planetě jezdit už pěkných 30 let. Bohužel, s tím přichází i určitá míra rizika. Některé důležité díly zkrátka neseženete. Konkrétně horní uložení tlumiče není zrovna součástkou, která by se dala řešit plastovou stahovačkou. Tímto bych chtěl velmi poděkovat jednomu z mých přátel, který byl ochoty a zručnosti a dokázal Coltovi vyrobit totální endoprotézu tlumiče. Uložení zatím funguje na jedničku, a tak se podruhé podařilo utéct hrobníkovi z lopaty.

V průběhu těchto peripetií se mimo jiné povedlo z Colta udělat ‚pocket rocket‘, když se po stylu závodních Mini Cooperů zrušil příčný tlumič a výfuk se přesunul doprostřed. Další zásadní úpravou byla koupě nových disků, na jejichž dopravě se podílelo praktický celé východní křídlo Autíčkářovy redakce. Speciálně bych tímto chtěl poděkovat Františkovi, který byl nucen se setkat s původním majitelem přímo v temném brněnském Cejlu a čelit lecjakým nebezpečím – o těch ale až někdy příště.

Jenomže co by to bylo za pohádku, kdyby končila vesele? Výfuk upadl a z červeného důchodce se stalo jednoznačně nejhlasitější auto ve městě. Krom zvuku se občas přidá i vizualní efekt, když ze zbytku výfuku lítají ohně čeřící tmu. Jak poetické. To bychom ale museli pominout fakt, že pokud nejedete se všemi okny dokořán, snaží se vás prehistorické Mitsubishi zahubit výpary ze svého zrezivělého chřtánu.

Na co se těšit do budoucna? Nejspíš na postupnou, nikdy nekončící ‚renovaci‘ nezkrotné bestie, která se kromě řidiče snaží zabít i sama sebe. Když Colta neuvidíte, zaručeně jej uslyšíte.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
16. května 2016, 08:32
2

Tohle jsou presne ty auta, kvuli kterym ta STK dneska vypada, tak jak vypada. Ach jo kluci. Vzdyt to auto musi byt hrozbou nejen pro ridice, ale i pro ostatni ucastniky silnicniho provozu. :-(

reagovat
Radek Chlud
16. května 2016, 08:53
0

Čím je hrozbou? Protože mu urezl výfuk a vloni prošlo STK s jednou lehkou závadou?

Sa
Safa
16. května 2016, 09:28
0

Naprostý souhlas s Knightriderem. Je to vrak, který nemá na silnicích co dělat. V tomhle případě musí jít sentiment stranou a nastoupit soudnost. Jenže kdo ji dneska má (nebo spíš, kdo má ty koule ji prezentovat veřejně, že)? :o(

Ja
Jarda
16. května 2016, 09:53
0

A byla ta technická bez všimného? :) Já fandím tomu ať si každý provozuje co chce.

Radek Chlud
16. května 2016, 09:56
0

Kde bych na všimné vzal? :D Když jezdím s vrakem, který nemá na silnici co dělat :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
16. května 2016, 10:27
1

Jestlize je to schnily tak, ze ti za jizdy tlumice projedou do kufru a div ne do strechy, tak to asi v poradku nebude, ze? Nebo se snad pletu? Safa ma pravdu. Sentiment musi ustoupit zdravymu rozumu. Ja chapu, ze student moc penez nema, ani ja jsem je jako student nemel, a proto jsem jezdil sockou. Kdyz nemas na oves, nekupuj si kone. To plati porad. V tomhle s tebou opravdu soucitit nemuzu.

Radek Chlud
16. května 2016, 10:38
0

Abych byl upřímný, při koupi ani po ní mě nenapadlo, že uložení může být takto zhnilé(Ani jsem se do těch míst nedíval). Bohužel, je to způsobeno více-méně konstrukční vadou, díky které nevydrží uložení 30 let( K podivu). Jsem si téměř naprosto jistý, že i zachovalý kus bude mít stejný problém. Nejde o to, že bych si nemohl 'dovolit' nové uložení, ale spíš o to, že se nedá nikde koupit. Jenom si říkám - vždyť je v tom článku napsáno, že má nové uložení z hliníku, tak co je na tom sakra tak nebezpečné?

Je
JeepCH88
16. května 2016, 13:12
1

Pokud to auto brzdí, tak jak ohrožuje? Nějak jsem zatím nikde neviděl statistiku, kde by bylo těch tísice nehod a úmrtí na silnícich zaviněno špatným technickým stavem. STK jsou takové jaké jsou kvůli tlaku Lobby automobilek a ekologů na koupi nových aut, nic jiného v tom není.
A když teda STK, koho ohrožuju když nemám reflexní vestu podle nové normy? Čím ohrožuju když nemám vin v motoráku ale na palubce? Čím ohrožuju když blikám červeně a ne oranžově. Čím ohrožují oranžové pozičky na 30 let staré US káře když na úplně novém BMW být můžou :D Netvrď mi, že STK je taková jaká je kvůli "vrakům", kde všechny ty vraky jsou, že je potřeba mít STK takovou jaká je.

JLK
16. května 2016, 14:14
1

Statistiku taky neznam, ale pripad z rodiny mam. Kdysi davno jsme meli Passata b3, pak jej od nas koupil stryc na tahani materialu kdyz si stavel dum. Postavil pak taky chatu, takze auto si za svuj zivot uzilo sve. Bylo celkem dost zkorodovane, ale vsechny komponenty jako brzdy apod. byly meneny vcas, nikde nechcas zadny olej natoz palivo. Takze to auto taky nemelo byt pro nikoho nebezpecne, dokud se neurvalo zaveseni zadni napravy na levy strane a auto zadkem nevyjelo do protismeru. Protijedouci auto nastesti bylo dost daleko, takze to odnesly snad jenom ridicovy spodky. Ale po tomhle incidentu sel Passat do srotu tentyz tyden a kupovalo se nove.
Takze za me udrzovat stare auto v provozu - klidne, ale do te doby, dokud je k cemu nove dily pridelat. Kdyz uz ma auto misto prahu montazni penu a je riziko desintegrace za jizdy tak to radsi do srotu.

Ja
James
16. května 2016, 14:36
0

JeepCH88: naprosto přesně. Je to jen další utahování šroubů kvůli skrytému zájmu třetí strany. Ať si každý jezdí čím chce a na co má a ať nikdo druhého neotravuje s tím co mu všechno zakáže a co nesmí.

JLK
16. května 2016, 14:56
1

To zas skacete z extremu do extremu. Bud' vyhazovani kvuli blbostem nebo "at' si kazdy jezdi s cim chce". Jsem proti obema variantam. Podle me STK potreba je, protoze nektera auta proste nejsou bezpecneho provozu schopna. Na druhou stranu vyhazovat auta protoze maji jiny odstin blinkru (kdyz pulka sveta s tim umi bezpecne jezdit) je nesmysl. Takhle se za chvili bude davat razitko na kazdy sroub, aby se nahodou neprovozovalo auto s jinym sroubkem nez se kterym bylo schvalene k provozu. Toto uz s bezpecnosti nema spolecneho nic a jen se takhle "motivuji" lide aby si koupi ojetiny rozmysleli a sli radeji do noveho.

M P
16. května 2016, 15:43
0

Jenomže! Ona ta myšlenka STK je sice hrozně krásná, jak se jako budou odhalovat stočená auta, resp.proti stáčení bojovat (nadšeně vítáno českou veřejností), jak se budou vychytávat dieselové rozmetače rakoviny s vykuchaným DPF (opět nadšeně vítáno i řidiči oněch sazometů, kteří ale možná mají DPF-out aniž o tom vědí), jak se budou odstraňovat auta s úpravama, protože přece nikdo si nebude upravovat auto, když jsou rychlostní limity jasně dané, a kdo jede rychleji je pirát (přičemž člověku přechází zrak, co za věci si tyhle povětšinou starší flígři jsou schopní dát na a do auta)...
Navíc, na auta se státu sahá velice dobře, snadno a je to populární, byť to zasahuje čím dál více řidičů.
Takže hodně lidí samozřejmě tohle vítá, spolu s další spoustou represí, za hlasitého volání 'jen ať si na ně policajti/úředníci/dosaď libovolně státní orgán pořádně posvítí, přičemž jim ale jaksi v tom revolučním nadšení třídního boje nedochází, že obětí a tím buzerovaným jsou opět jen a pouze oni sami.

Je
JeepCH88
16. května 2016, 23:58
1

Tak pokud je to auto zrezlé tak moc, tak je to, ale hlavně problém toho majitele, že je prostě debil. A jak vidno, STK v tomto případě nepomohla a to je přesně ono. Taky jsem jezdil s autem, které už v podstatě nemělo prahy než jsme to dal vyvařit. Ale uložení + subrám byly OK, takže opět nebylo co by se mohlo stát, kdybych dostal ránu tak tu asi vesele nehejtuju STK, ale to je moje věc. Netvrdím, že STK nemá být. Ale jak je možné, že v Holandsku může být postavený Custom ze Zephyra, podvozek + pohon Mustang, motor laděný a bůh ví co dalšího a to auto tam normálně muže dostat papíry a mít technickou a všechno? A proč to tady nejde...:D
Souhlasím s Matějem a s Vavrisem v minulém článku o STK.
Přílišné zásahy a regulace ze strany státu nikdy nepomohli a nepomůžou. Viz. prohibice, kdy začali pít i abstinenti...

Je
JeepCH88
17. května 2016, 00:01
0

A pak stačí pohled na to co je možné v USA, zas tak do toho nevidím, ale co jsme pochopil tak v podstatě stačí aby to svítilo, brzdilo, plnilo emise a hurá....a jestli to je Jeep na 40 kolech s liftem polomonstertrucku a pevnostňákama, že by mohla brigádničit u demoliční společnosti už je jedno :D A nestáčí se tam a VIN stačí na palubce na blbým přinejtovaným štítku, který jde utrhnout palcem...

Trinom
18. května 2016, 20:27
0

A taky jsou v US státy, kde třeba vůbec není STK, ani EK. A spokojeně tam fungujou. K vašemu možnému překvapení jsou tyhle státy v severní části, kde je jak sníh, tak možná i sůl. A i přesto tam nehodovost kvůli vrakoidnosti aut prostě není tématem dne.

sp
spooon
18. května 2016, 22:30
0

lidi jsou už od školky krmený, že musí být disciplína a jak není na všechno stoh papíru, tak to prostě nejde. To samý třeba neomezená rychlost na dálnicích (argumenty typu: lidi budou jezdit 250+ pořád, a mrtvoly nebudou stíhat odvážet ani náklaďákem), zbytečná a častá buzerace policie v podobě měření rychlosti všude (argumenty typu: jak to dělat nebudou, lidi budou jezdit kolem školek 100+ a všude budou poházený dětský ručičky a nožičky)a milion podobných věcí a ne jen v dopravě.

Trinom
19. května 2016, 07:27
0

... a přitom je po uvolnění limitu výsledek přesně opačný. Viz autobahn, Austrálie a další deregulovana místa. Ostatně nedávno jsem viděl krásné zpracované video, že limity by se měly odvíjet od nejčastější rychlosti, kterou by daným úsekem projeli řidiči v případě, že by tam regulace nebyla. To se týká samozřejmě cest mimo město, ve městě omezení celkem chápu.

MG
MGRR
16. května 2016, 08:50
0

Někdy je lepší nedělat nic, než za každou cenu něco. Nemyslím to špatně a omlouvám se, ale po dvou odstavcích jsem úplně viděl Pata, nebo Mata? Dal jste to prostě za oba :) Auta to byla skvělá v originálním stavu - držím palce, ale koupil bych jiný kus bez koroze a v pořádku. Bylo by škoda mladého života.

reagovat
Radek Chlud
16. května 2016, 09:01
1

To já bych si taky koupil jiný kus bez koroze, kdyby nějaký někde byl hehe. Jinak je doufám pochopitelné, že kdybych to napsal stylem, ve kterém by dobro zvítězilo nad zlem, Colt by byl zachráněn (Možná bych v Coltu odvezl ve finále i tu princeznu po zabití draka), to by asi nikoho moc nebavilo, ne? :)

ko
komín
17. května 2016, 12:07
0

misto jeden rezave popelnice mu nasdilet odkaz na jinou rezavou popelnici akorat rozlestenou na kterou stejne nema 28 tacu. perfektne logicke

Radek Chlud
17. května 2016, 12:09
0

Problém spočivá v tom, že s největší pravděpodobností bude mít vyrezlé uložení 2/3 z nich úplně stejně, jako jsem měl já. Pravděpodobně budou mít i podobný problém s výfukem, protože se láme v místě, kde je ohyb a v ohybu se drží zkondenzovaná voda - takže bych na tom byl uplně stejně. Na výfuk čekám už 3 týdny, protože se musí vyrobit. Čím bych si pak pomohl, to nevím - dovezl bych si auto z Německa, u kterého by bylo nutné opět zaplatit eko daň a vstupní STK, takže by třeba Colt ani neprošel a pokud by prošel, není náročné se dopočítat výsledné ceny - pokud Colt plní emisní normu Euro 1.

Výslednou pravdou tedy je, že nejlíp výjde asi zvelebovat tento vrak, neboť kromě zrezivělých lemů a zadních podběhu tomu moc špatného není. Apropo - Better the devil you know than the devil you don't :) (Každopádně děkuji za snahu mi zachránit život po nehodě v tomto vraku)

A.J.Michal
16. května 2016, 09:08
3

kára jak má bejt :-D

reagovat
M P
16. května 2016, 09:56
4

Předem se omlouvám, jestli tím někoho naseru. Omlouvám se zejména ze slušnosti, popravdě je mi docela jedno, jestli to někoho nasere. Tohle totiž píšu jako čtenář, ne jako redaktor, zástupce redakce. Podotýkám, je obsažena i notná dávka nadsázky a přehánění, to jen pro ujasnění výchozí pozice.

Rozpolcenost místních diskuzí nabírá větších obrátek, zdá se. Objeví se test auta nového, které stojí poměrně dost peněz, v komentářích volá čtenářstvo po testech vozů, které si může většina lidí u nás dovolit, a že nová auta stojí za prd, že už to není ten starý Autíčkář, a tuny dalších stesků nad směřováním Autíčkáře. Skalní fanoušci nás zavrhují, zkrátka katastrofa, zahozený projekt.

I napíše někdo z redakce test o autě vpravdě lidovém, o povoze studenta, jehož kapsy jsou prázdné, některé i děravé, který si doslova odtrhuje od úst, šatstvo nosí obnošené, ani se neholí, jen aby své skromné prostředky všechny utopil ve snaze udržet tento relikt minulosti na silnicích. Hardcore Autíčkářství nejhrubšího zrna, 'petrolhectví' až na dřeň, ale chyba lávky. Nečeká tě věčná sláva a obdiv publika, zase jen pranýř, tentokrát od lidí, kteří to vidí z opačného konce škály.

Já jsem Coltem kousek jel. To auto není hrozba pro ostatní. Hrozba je maximálně pro řidiče, ale to je každé staré auto. Myslí si snad doprdele někdo, že když bude bourat svou opečovávanou krasavicí z osmdesátek, že z toho odejde po svých, jen otřesen, jako by se nechumelilo? Jako jo, může se stát. Jinak je Colt docela ok. Viděl jsem mnohem horší auta. To, že Radkovi pokaždé říkám, že by mu bylo nejlépe v hydraulickém lisu, je hlavně narážka na jeho Sysifovské snažení v boji s tisíci malých bolestí, které to auto má.

Polovina MX-5 NB je zrezlých na mrdky, ale všichni se tváří, že to je v pohodě, že to není znát. Ale při sebemenším ťukanci na předek se v případě uhnilých nosníků stane z auta buďto harmonika, nebo se rozlomí ve dví.

A hlavně je v tom článku obsaženo hodně nadsázky, je to psáno zábavnou formou, tak si to neberme až tolik k srdci.

reagovat
Mi
MirekT
16. května 2016, 10:35
4

Úplně souhlasím! Článek mi přijde skvělý, je to esence petrolheadství a navíc moc zábavně napsáno.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
16. května 2016, 10:43
0

To, ze se opecovavana piksla z osmdesatek pri narazu rozlozi na trsatka, je uplne jasny a nikdo o tom nepochybuje, ale tohle auto se evidentne rozklada i pri normalni jizde. Ja nemam nic proti clankum o lidovych autech za pak korun, ale tohle uz je na mne trochu moc. Tomu tleskat fakt nemuzu. Ty tohle mozna povazujes za "petrolheadstvi az na dren", ja v tom vidim spis ztratu soudnosti. Ale to je jen muj osobni nazor, se kterym urcite hromada lidi nebude souhlasit.

Sa
Safa
16. května 2016, 10:47
0

Nabízí se taková paralela s kalhotami. Koupíš si nové džíny. Chodíš v nich, po čase se na koleně udělá díra. Dáš záplatu a chodíš v nich dál. Pak se udělá další díra. Fajn, dáš další záplatu. A tak dále. Jenže to prostě nejde dělat do nekonečna, protože pak už to nejsou kalhoty, ale hromada záplat. Soudný člověk v takové chvíli koupí nové kalhoty a ty staré si nechá třeba na zahrádku nebo na venčení se psem. Ale už v nich prostě nejde do společnosti...
I já měl starou škůdku 105 L. Po 27 letech tohoto auta v provozu jsem sám uznal, že pokud neprovedu zásadní resuscitaci (která by v případě tohoto auta stála mnohem víc než auto samotné), tak je to nebezpečné nejen pro mě, ale i pro mé okolí. A tak škůdka odjela (po svých) na svou poslední cestu do Sběrných surovin. Měl jsem při tom slzy v očích, to mi věř, těch zážitků a vzpomínek.
Jo, mohl jsem udělat pár dalších "záplat" a jezdit dál. Ale objevil jsem v sobě onu mnou výše zmiňovanou soudnost. Taky nemám na nové auto, tak jsem si pořídil sedm let starou ojetinku v perfektním stavu, zainvestoval dalších pár tisíc a můžu vyjet do provozu s vědomím, že to auto není nebezpečné ani mně, ani nikomu dalšímu. A to mnoho dalších let...
Je něco jiného objevit zajímavé staré auto, narvat do něj kupu peněz a "zachránit" ho. V případě Coltu je to jen prodlužování kómatu. Do kdy? Do té doby, než tomu v provozu upadne kolo či rovnou náprava?
Jak psal Knightrider: ne kvůli desetiletým ojetinám, ale právě kvůli takovým třicetiletým plečkám, se absolvování STK bez patřičné "známosti" proměnilo v noční můru. A dochází k bizarnostem, kdy je pro technika daleko přijatelnější deset let starý orezlý výfuk, než nový Cobalt (protože mu holt chybí nějaký - ve své podstatě zbytečný - papír).
Na Autíčkáře chodím jen pár měsíců a moc mě baví. Právě proto, že je jiný než mainstreamové motoristické platformy. Nikdy jsem tu nehejtoval. A ani můj výše uvedený (či tento) text není hejtem. Je pouhopouhým osobním názorem.
Radkovi s udržováním Coltu při životě rozumím a plně ho chápu, ale nemusím s tím souhlasit. Tohle auto, pokud se do něj nenasype hafo peněz, už totiž opravdu nemá v provozu co dělat...
Úplným závěrem k těm "zrezlým MX-5 NB: naprostý souhlas, Matěji. Pokud jejich majitel jezdí, dokud může, a sere přitom byť jen na tu nejprimárnější údržbu (vyvaření nosníků apod.), pak je pro mě osobně v provozu stejným nebezpečím jako Radkův Colt. Bez ohledu na to, že Miaty prostě miluju...
Těším se na další články na Autíčkáři. A držím vám pěsti, protože jste fakt dobří!

M P
16. května 2016, 11:09
0

Knightrider: Já ti částečně i rozumím. Na co chci ale poukázat je, že se tady pouštíš do jednoho auta, kterému se závada projevila, byla zjištěna, opravena. Jasně, mohlo se něco stát, ale při režimu provozu tak leda možná Radkovi samotnému, což by sice bylo velice smutné, ale na druhou stranu by to byla jen a pouze jeho věc (cynismu level 9000, ale fakticky to tak je). Trápí tě pak uplně stejně, že na silnicích jezdí spousta zrezlých aut, o kterých to jejich majitelé ani netuší? A co spousta aut svařených z několika kusů, jejichž majitelé si myslí, jakého nekoupili vymazleného Passata:) Neříkám, že nemáš pravdu, jen se snažím ukázat, že svět není černobílý.

A jak dobře brzdí ze stovky třeba takový 68-69 Mustang, nebo jak dobře dělá vyhýbací manévr?
Navíc, pokud mě někdy čteš, tak víš, že si dost často dělám z toho "petrolheadství až na dřeň" srandu. Já se chci autem vozit, protože potřebuju, případně chci, a ne pod ním strávit mládí s olejem a šponami ve všech tělních otvorech. Ale pro spoustu lidí, kteří auta opravdu žerou, je Radkův příběh příběhem takřka vlastním. Je to špatně?

Já jsem starým autem jezdil, a třeba mělo totálně v píči palivový vedení. Ani jsem to netušil, prostě jsem o tom nevěděl. A kára byla navenek opravdu hezká. Ale stejně přišla chvíle, kdy jsem si řekl 'nasrat'. Prostě nemám chuť se vrtat v autech proto, aby jezdila. Pokud teda budu někdy provozovat starý vůz, tak bude muset fungovat perfektně. A to bude stát asi docela dost penež.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
16. května 2016, 13:02
0

Ani já nehodlám trávit svůj volný čas ležením pod autem a jeho opravováním a to už jen z toho důvodu, že na to mám obě ruce levý a nedopadlo by to dobře. Majitel se evidentně pokouší to auto nějakým způsobem udržet při životě. Ale jak píše Safa, chce to reálně zvážit nejen svoje možnosti, ale i možnosti svého auta a v tomhle případě vidím jen látání jednoho problému za druhým. Nebudu tady polemizovat nad tím, jestli se majiteli něco mohlo stát nebo nemohlo, místo toho ti řeknu jeden příklad z vlastní praxe. V práci se dřív auta taky opravovala a dokud jezdila, tak se prostě udržovala při životě, dokud to šlo. Nebyl důvod měnit. Občas někdo nějaké nabořil, opravilo se, objevila se závada nebo koroze, opravilo se nebo taky ne, jezdilo se dál. Je třeba šetřit. Pak dva kolegové bourali v jednom z těch už opravovaných a zalátovaných aut, na kterém se tak šetřilo a o kterém se už dávno říkalo, že mělo jít do šrotu. A jak to dopadlo? Světe div se, železo se začalo lámat tam, kde se opravovalo a kde se na to kašlalo a výsledkem jsou dvě náhrobní desky na chodbě a jednou za rok, na výročí, pod nimi hoří svíčky. Ono dokud se nic neposere, tak je všechno strašná sranda a ohromně cool. Ale jen do doby, než se něco neposere. Jasně, můžeš argumentovat tím, že zabít se člověk může i ve funglovce s milionem airbagů a různých asistentů. Ano může, ale určitě nechci tuhle pravděpodobnost zvyšovat tím, že budu mít auto ve špatném technickém stavu.
Budeš se divit, ale i já jsem za svých mladých let začínal jezdit ve starým autě. Konkrétně to byla Škoda 105L, kterou po pár letech vystřídala 120L. Už tenkrát to byla stará a bezcenná auta, ale to přece ještě není důvod k tomu, mít takové auto ve špatném technickém stavu. Máš pravdu, že svět není černobílý, ale na tomhle konkrétním případě se mi ta pozitiva hledají nějak špatně. Sorry.

M P
16. května 2016, 13:13
0

Ok, v pořádku. Nikdo neříká, že se musíme shodnout. Hlavní je, že dokážeme kultivovaně diskutovat na dané téma. S tím amatérsky opravovaným autem, s tím se setkáš i dnes. Nosníky karoserie, prahy, sloupky ze dvou kusů, uvnitř spojené trubkou, nějak zavařené, a máš epesní low-mileage krasavici...Ale to je hlavně problém lidí, co to kupují, protože ty zdivočelé zmrdy, co tohle pouští do oběhu, nevymýtíš nikdy žádným systémovým řešením.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
16. května 2016, 13:22
0

Úmyslně zfušovaná auta a zamaskované bouračky budou existovat tak dlouho, dokud budou existovat auta. Tomu se člověk nevyhne. Bazary jsou plné aut po "německých důchodcích, nekuřácích, kteří s tím vyjeli jednou za měsíc, to umýt". Realita je bohužel o dost drsnější.

M P
16. května 2016, 13:34
0



Třeba tihle kouzelníci stojej za to. A nedělám si iluze, že tyhle věci jezdí zhusta i u nás. Otázka, co je pak horší, zda člověk, který jezdí domnělým autem v dobrém stavu, nebo člověk s rachotinou, ke které se podle toho chová. Každopádně to video je strašidelné.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
16. května 2016, 14:30
0

Já s oblibou říkám, když takovéhle věci vidím, že: "To je v pohodě. To se vyklepe." :-D
Ale teď vážně. Tady je potřeba si uvědomit, že ten, kdo takovéhle auto podobným způsobem opraví a vydává ho potom za nebouranou leštěnku, se vystavuje trestní odpovědnosti. Každý svého štěstí strůjcem. Ale to už jsme trošku někde jinde.

Woyta
16. května 2016, 21:13
0

Ale tohle bylo na prani majitelu, kterym to auto zachranilo zivot a pry jim nosi stesti. Financne to je nesmysl.
Tohle je velmi slusna oprava. Cela postranice vcetne vyztuh je vymenena, dle pozadavku na opravy modernich aut. To neni bezna prasarna kdy se urizne strecha a navari nova. Takova auta se pri nehode rozpadnou.

M P
16. května 2016, 21:38
0

Ok, to je pro mě nová zajímavá informace. Tak jsem zvolil špatný příklad. Díky za opravu

Vavris Vavrisovic
16. května 2016, 22:07
0

on tohle není jediný případ - z těch videí, která měla být odstrašující, bylo víc takových, která spíše ukazovala správý postup a vysokou řemeslnou zručnost.

JayK91
16. května 2016, 11:41
2

Jooo, konečně!!! takový článek mi tu dlouho chyběl :3 víc studentských aut a víc studentských projektů prosím :3 ;-)

reagovat
JayK91
16. května 2016, 11:42
0

mimochodem skvěle napsáno ;-)

sp
spooon
16. května 2016, 13:44
1

parádní článek, hned sem si vzpomněl na svoje ex Mondeo :-D a to nakonec skončilo na neexistenci prahů, ale jinak bych se ho taky snažil udržet při životě, už jen pro ten pocit, že to má na hrbu 450 tisíc km a stále jezdí

reagovat
JLK
16. května 2016, 13:58
0

450 tisic km neni zas takova porce, to ma v bazarech kazda treti Octavia, jen o tom nevi :)

sp
spooon
16. května 2016, 20:11
0

tak samozřejmě, ale zas bylo to moje první auto, a navíc bůh ví, kolik mělo doopravdy :-D (já sem mu teda optimisticky jen 100 přidal, ale kdo ví, kde je realita)

Tomb
16. května 2016, 16:24
0

Colt je nezničitelný auto.. Známej to má (CAO). Je absolutně netechnickej typ. Auto dostává brutální provozní sodu.A kupodivu pořád funguje... I když před lety jsem tomu předpovídal brzkou smrt :)) Nechápu..
Shánět druhé sakra levné auto do rodiny do které se nebudou cpát prachy tak jdu do něj..(ale aspoň minimálně CAO nebo CJO)

Jinak kucí. Doufám že jste zkontrolovali či vyměnili i uložení tlumiče na druhé straně :)

reagovat
Radek Chlud
16. května 2016, 17:23
1

Obě strany jsou jako ze škatulky :). Mne se ty novejsi uz zas tak nelibi, ale jednou na to mozna dojde, pokud nedovedu premluvit stareho pana ze Zlina, kteremu je 75 let a ma GTU, ktere mam ja ve stavu, jako kdyz vyjelo z fabriky. Jenze zvyk je zelezna kosile.

VoFi
16. května 2016, 19:50
0

Nejsem expert.. ale pokud vím, tak ty výše popsané problémy s motorem nikoho neohrožují, leda majitel prostě neodjede :D
A co se té misky uložení týče. To prostě nemuselo být vidět. A pokud to bylo/je jediné zrezlé místo toho auta, nevidím důvod proč to označovat za vrak který by měl skončit v kovohutích..

Jinak díky za článek, líbil se mi :) Připomíná mi to Rovera.. Ale ten měl problémy s chlazením a následně motorem, no to je jiný příběh..

reagovat
Frenki190
16. května 2016, 19:55
2

Tohle mě baví víc než testy novejch aut...čtivě napsáno, pobavil jsem se.

reagovat
Aleš
16. května 2016, 19:55
0

Taky si myslím,že by měl být ve šrotu/nebo na nedělních projížďkách za hezkého počasí. Ale ne na normální ježdění. A co ta technika Hell&toe? Jako Takumi to uměl pekelně to jo,ale já znám jenom Heel&toe. Řekne mi někdo něco bližšího k Hell&toe prosím?

reagovat
VoFi
16. května 2016, 20:57
0

Tuším že je to jen záměrné zkomolení pro pobavení :) Stejně jako celá narážka na ID

bitner
16. května 2016, 19:57
0

Predpokladam, ze realny rocni najezd tohoto predmetu po verejnych komunikacich bude kolem 1000 km. Pokud je tento predpoklad spravny, tak je asi vsechno v poradku.
Pred 10 lety jsem pouzival v te dobe 17 let stare Favo na denni dojizdeni 80 km tam a 80 km zpet po dobu 6 mesicu. Auto taky brzdilo, svitilo a drzelo stopu. Ale dneska uz bych do toho nesel. Jsem starsi, pohodlnejsi, uz toho tolik nevydrzim a zacal jsem si hlavne vic vazit sveho zdravi.

reagovat
Debru
16. května 2016, 20:31
2

A ještě chci dodat ke coltovy, viděl jsem ho v neděli ve zlíně na cafe a káry a ikdyž to není žádná leštěnka tak je vidět že se o to auto někdo stará tak aby mohlo v rozumné míře jezdit po cestách. Vždyť pokud dobře vím tak nedávno zvládlo cestu do řecka a zpět a kdyby byl technický stav takový jaký si jej mnozí zde představují tak tam buď nedojede nebo jej němečtí policajti nechají sešrotovat hned za hranicema. Navíc si myslím že i takovéto auto u kterého řidič ví o si může a nemůže dovolit je menší hrozbou než boreček v skoro novém bávu který ho tlačí za schopnosti svoje i toho auta.

Debru
16. května 2016, 20:08
1

Skvělý článek, upřímě kvuli těmto autíčkáře čtu, testy ojetin a zážitky z roadtripů. Nebo bazarový snílek, skvělé počtení. Pokud si chci přečíst po milionté přepsaný a původně z nějakého anglického webu přeložený tak jdu jinam. Zamyslete se nad tím taky proč podobné články vychází jenom tady, podle mě je pro redaktora daleko jednoduší zavolat do některého dealerství a říct chci toto a toto auto, připravte mi jej na tolik a tolik hodin než přemlouvat majitele 30 let starého auta které kolikrát miluje víc než svoji ženu k tomu aby mu ho půjčil, když už ho někdo půjčí tak ho nějak objektivně vyzkoušet a napsat článek který popisuje vlastnosti něčeho co je tu déle než někteří z pár kilometrů za volantem.

reagovat
Romus
16. května 2016, 21:40
0

Mě se to teda taky nelíbí, provozovat něco takovýho má asi svoje kouzlo, ale sám jsem zažil kus života s autama co se rozpadaj pod rukama ( tím myslím korozi ) a nic romantického na tom už neshledávám...

reagovat
Mi
Michal Cat
17. května 2016, 14:19
0

Kolik to auto stálo na pořizovačce a kolik už jsi do něj nasypal? Taky jsem byl student, ale utrácel jsem prachy za jiné věci, ale vydělat by se podle mě dalo v pohodě na výrazně mladší vozidlo. To je čistě rozumové posouzení. Pokud ale k tomu typu auta nebo k tomuto konkrétnímu kusu trpíš nějakým sentimentem nebo emocí, pak veškeré argumenty a komentáře tady založené na rozumu nemají šanci, to je tisíckrát vyzkoušené :-D

reagovat
Radek Chlud
17. května 2016, 20:17
0

Pořízení stálo asi 8 tisíc, a za skoro dva roky jsem do něj nemusel vrazit víc jak maximálně 1/4 jeho ceny :). A samozřejmě, že ke Coltu mám vztah, už kvůli tomu, že v širokém okolí jsou dva.

Ch
Chodimpozde
18. května 2016, 19:38
0

Colt je super. Myslim jsem ho kdysi i ve Zline potkal tusim nekde u Male sceny :) Jestli je tam teda jediny tak urcite. Drzim palce at to jezdi!

reagovat
Radek Chlud
18. května 2016, 20:10
0

Díky, jojo určitě to byl on :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem