načítám data...

Volvo 850 slaví pětadvacet. Váže se k němu několik „poprvé“.

Model 850 od Volva slaví pětadvacet let. Psal se rok 1991, když se revoluční model automobilky představil v domovském Švédsku.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když někde malé dítě nakreslí auto – takový ten klasický tvar se třemi obdélníčky a koly – kreslí nevědomky vlastně 850. Volvo 850 nebylo hezké, nebylo ošklivé, mělo prostě nejjednodušší možný tvar, jaký může auto mít. I když pravda, že ho v dnešní záplavě patvarů mnozí považují za vyloženě pěkné, čemuž se nelze divit. Víru v hranatost dotáhl do dokonalosti kombík, představený po sedanu v roce 1993. Ten se posunul designově úplně někam jinam a skládal se už jen ze dvou obdélníčků.

Nebyl to ovšem minimalistický design, který udělal 850 zásadním vozem značky se vzpínajícím se sobem. Vůz si totiž již od samého začátku připsal čtyři podstatná „poprvé“. Vůbec poprvé se u něj objevil napříč uložený pětiválec pohánějící přední kola, poprvé Volvo použilo zadní nápravu Delta-link, poprvé vyztužilo dveře systémem Side Impact Protection System a poprvé nainstalovalo také samonastavovací pásy předních sedadel. A aby toho nebylo málo, poprvé se také objevil boční airbag. Ale to až v průběhu produkce v roce 1994.

Máme tedy striktně krabicoidní krabici, která je až nebezpečně bezpečná. Nezavání to trochu nudou? Právě, že vůbec ne! Původní pětiválec, který měl sám o sobě na svou dobu velmi důstojných 170 koní, doplnila v roce 1994 také sportovně laděná verze. Tady už byl pětiválec přeplňovaný, měl 240 koní a my jej známe pod označením T-5R. A byla to vážně vynikající záležitost.

Příklon 850 ke sportovnosti chtělo Volvo ukázat i na okruhu a proto se v témž roce vrátilo do motorsportu. Dva modrobílé kombíky tehdy brázdily seriál British Touring Car Championship a to až do doby, než změna v pravidlech prakticky vyřadila ze závodů kombi karoserii.

Celkem 1 360 522 kusů modelu 850 se vyrábělo až do roku 1996, ovšem ani tady nelze mluvit o definitivním konci revoluční krabice. Na stejném základu totiž udržoval odkaz ještě model S70 a to až do roku 2001, kdy byl vyměněn za již zcela novou S60.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
10. června 2016, 10:32
0

Jsi si jistý tím SIPS? Mám ho na 960 ( 964 ) z 95, ale mám pocit, že jej měly už ty první 960 - tky od r. 1991. Nejednalo se o první použití ve střední třídě?

reagovat
Viper
10. června 2016, 10:36
0

Volvo uvedlo SIPS v roce 1991 pro tři modelové řady (700, 900 a 850) ale byla to právě 850 v červnu, kde se systém objevil poprvé.

Irwinek
10. června 2016, 10:47
0

Jo, já už taky něco prohlíd, našel jsem mulu 760 se záznamy zkoušek z r. 1989 Takže tam jsem se asi nějak s tím prvním použitím zašporoval a zůstalo mi to v paměti :-D

Irwinek
10. června 2016, 10:51
1

Bohužel u toho nejsou typy, ale asi by se nechaly dohledat :-D
Bezpečnostní milníky v osmdesátileté historii značky Volvo

1944 Bezpečnostní klec
1944 Laminované čelní sklo
1959 Tříbodové bezpečnostní pásy na předních sedadlech
1960 Čalouněná přístrojová deska
1964 Prototyp první dětské sedačky obrácené zády ke směru jízdy
1966 Dvouokruhový brzdový systém
1966 Deformační zóny
1967 Bezpečnostní pásy na zadních sedadlech
1968 Opěrky hlavy na předních sedadlech
1969 Tříbodové samonavíjecí bezpečnostní pásy na předních sedadlech
1972 Tříbodové samonavíjecí bezpečnostní pásy na zadních sedadlech
1972 Dětská sedačka obrácená zády ke směru jízdy a dětské pojistky
1972 Volvo Experimental Safety Car (VESC)
1973 Teleskopický sloupek řízení
1974 Nárazníky pohlcující energii
1974 Umístění palivové nádrže na chráněném místě
1978 Dětské sedáky
1982 Sedadla s ochranou proti podklouznutí pod bezpečnostními pásy
1982 Širokoúhlá vnější zpětná zrcátka
1984 Protiblokovací brzdový systém ABS
1986 Třetí brzdové světlo
1986 Tříbodový bezpečnostní pás na prostředním zadním sedadle
1987 Předpínače bezpečnostních pásů
1987 Airbag řidiče
1990 Integrovaný dětský sedák
1991 Systém ochrany proti bočnímu nárazu (SIPS)
1991 Automatické nastavení výšky bezpečnostních pásů vpředu
1993 Tříbodové samonavíjecí bezpečnostní pásy na všech sedadlech součást standardní výbavy
1994 Boční airbagy
1997 Systém ochrany pro případ převrácení vozu (ROPS) u C70 Convertible
1998 Systém pro prevenci poranění krku (WHIPS)
1998 Nafukovací clony (IC)
2000 Zahájení provozu ve Volvo Cars Safety Centre v Göteborgu
2000 Systém ISOFIX pro upevnění dětských sedaček
2000 Dvoustupňové airbagy
2000 Bezpečnostní a asistenční systém Volvo On Call
2001 Volvo Safety Concept Car (SCC)
2002 Aktivní stabilizační systém proti převrácení vozu (RSC) pro Volvo XC90
2002 Vylepšená verze systému ROPS
2002 Spodní příčník na přídi vozu (u Volva XC90) zlepšující kompatibilitu s menšími vozidly v případě nárazu
2002 Vytvoření virtuální těhotné zkušební figuríny
2003 Inteligentní informační systém řidiče (IDIS)
2003 Nová patentovaná konstrukce přídě pro lepší ochranu v případě kolize
2004 Systém BLIS pro eliminaci mrtvého úhlu
2004 Nafukovací clona pro kabriolety instalovaná ve dveřích
2004 Adaptivní tempomat (ACC)
2005 Pomocný systém Volvo CoDriver (koncept)
2005 Volvo MultiLock (výzkumný projekt)
2005 Systém Driver Alert pro sledování bdělosti řidiče (koncept)
2006 Osobní komunikátor PCC se snímačem srdečního tepu
2006 Aktivní bi-xenonové světlomety s naklápěním do zatáček
2006 Systém upozornění na nebezpečí kolize s podporou brzdění
2007 Systém Volvo City Safety pro prevenci nehod v nízkých rychlostech (koncept)
2007 Druhá generace systému WHIPS na ochranu proti poranění krku
2007 Nová, pevnější konstrukce boků, využívající různých druhů vysokopevnostní oceli
2007 Integrované dvoustupňové dětské sedáky s omezovači tahu bezpečnostních pásů přizpůsobenými s ohledem na děti
2007 Prodloužené nafukovací clony pro vyšší bezpečnost dětí

ri
riprex
10. června 2016, 12:51
0

Zajímavej výčet... ale třeba tím adaptivním tempomatem bych si nebyl jistej. První sériové auto o kterém vím, že ho mělo je Fiat Stilo.

ri
riprex
10. června 2016, 12:53
0

Jo a nebo jsem to blbě pochopil asi a nejsou to prvenství :D Bo ABS měl tuším první MB mě tak napadá...

Irwinek
10. června 2016, 14:23
0

Jo, to jsou data, kdy bylo zavedeno ve Volvu, ne ve všem bylo první :-D Takže to Stillo klidně bejt, mohlo, ale spíš bych vsadil na nějakou vyšší třídu :-D

JLK
10. června 2016, 15:40
0

Kde berete tu informaci o Stilu? https://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_cruise_control_system#Timeline - tady ani zminka o Fiatu

Irwinek
10. června 2016, 22:49
0

nevím, já s ním nepřišel, jen jsem uvedl, že Volvo to nebylo :-D

ri
riprex
13. června 2016, 13:51
0

Bylo to za tučný příplatek nabízeno od roku 2002. http://www.stilo.org/fiatstilo/Hightech/A_C_C/a_c_c.html Ale za svůj život jsem viděl jen jedno Stilo, kde tento systém byl. Ono Stilo mělo tehdy za příplatek hromadu feature. I keyless systém.

briza
10. června 2016, 13:29
0

Zupa. Stejně jako trvám na tom, že P1800 bylo nejhezčí volvo, jaké se zatím vyrobilo, trvám i na tom, že 850 bylo celkově nejlepší volvo, co kdy sjelo z linky. A v R je to fakt peklo :)

reagovat
Chase
12. června 2016, 15:46
0

"Celkem 1 360 522 kusů modelu 850 se vyrábělo až do roku 1996, ovšem ani tady nelze mluvit o definitivním konci revoluční krabice. Na stejném základu totiž udržoval odkaz ještě model S70 a to až do roku 2001, kdy byl vyměněn za již zcela novou S60."

Toto je malinko zavádějící, protože na stejném základu (platforma P80) pokračovala celá 70tková řada, nejen S70 (tj S/V/C/XC70). A C70 cabrio (ano, podvozková platforma je pořád v podstatě stará dobrá 850) tady byla dokonce až do roku 2005, kdy byla představena druhá generace C70 na platformě P2.
Jinak S70 byla ukončena už v roce 2000, V70 v roce 2000/2001(US) přešla na platfomu P2 a v podstatě se z ní stalo kombi na základu S80. C70 coupe bylo ukončeno v roce 2002 a jak už jsem výše zmínil, tak C70 cabrio přešlo na novou platformu až v roce 2005.

reagovat
HP
HP
13. června 2016, 12:43
0

Na platformě P1, respektive Fordí C1.

Chase
14. června 2016, 11:18
0

HP: sry, překlep. Máš samozřejmě pravdu, C70II vyjela opravdu na platformě P1 (C1) stejně jeko C30 a V50. Díky za upozornění a opravu. :) Každopádně to nic nemění na faktu, že by si autor mohl opravit nepřesnosti ve článku ;)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem