reklama
načítám data...

Volkswagen Polo 1.0 TSI: Noční můra automobilového novináře

Dokáže si nový Volkswagen Polo obhájit vysokou cenovku? Co může nabídnout malý tříválec člověku, který je zvyklý na pořádnou porci výkonu? Na to jsme hledali odpovědi za volantem nového městského hatchbacku z Wolfsburgu.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Volkswagen Polo 1.0 TSI: Noční můra automobilového novináře

Věděli jste, že Volkswagen Polo je tu s námi téměř na rok stejně dlouho jako jeho větší bratříček Golf? Že ne? Ani já jsem si to neuvědomil, ale je to tak. První Polo opustilo brány Wolfsburgu už v roce 1975, tedy jen o rok později než Golf. A přesto, když se řekne Volkswagen, automaticky drtivé většině lidí naskočí právě kompaktní hatchback Golf. Čím to? Těžko říct, Polo vždycky žilo ve stínu Golfa, vždy se krčilo tam někde v koutě a všechnu slávu přenechávalo svému staršímu sourozenci. Není tedy už na čase, aby z jeho stínu vystoupilo a hrdě se přihlásilo o místo na výsluní? Bude na to mít dostatek schopností? To jsme zjišťovali za volantem zbrusu nové, v pořadí již šesté generace Pola.

Mnozí z automobilových fanoušků považují designérské oddělení VW za druhé nejlínější na světě, hned po Porsche. Ano tohle je jeden pohled. Ale proč měnit něco, co funguje? Nebyli by němečtí designéři sami proti sobě, kdyby v každé generaci měnili design radikálním způsobem? Takhle je na první pohled jasná příslušnost ke značce a nikdo si jej nesplete. A to je i případ nového Pola. Na první dobrou víte, že máte tu čest s členem rodiny VW. A přestože se zdá, že nová generace je pouhou evolucí předchůdce, ve skutečnosti jsou mezigenerační rozdíly poměrně jasně viditelné. Tím spíš, pokud zastavíte vedle staršího Pola. Nejvíce změn je na přídi. Nová generace je jemnější a uhlazenější. Tam kde starší verze bojovala geometricky ostrými hranami, nová sází na oblejší tvary. Typicky čelní světlomety, jejichž tvar a grafika se přiblížily většímu Golfu. Na zádi můžeme také pozorovat jisté retuše a změny především v grafice světel. Dohromady to působí mnohem moderněji než předchůdce. A vzhledem k tomu, že se bavíme o Volkswagenu, nemůžeme očekávat vtipné a jinak originální řešení detailů. Všechno tu má svůj účel a smysl. Nemohu říct, že by mě takový design zrovna uchvátil, osobně mám radši odvážnější řešení. Rozhodně mě však ničím neuráží a zcela jej akceptuji.

reklama

Stejná pohádka pokračuje také v interiéru. Ten zcela prost jakýchkoli netradičních detailů. Není tam snad jediná věc, která by mi vysloveně utkvěla v paměti. Je typicky německy strohý a funkční. Což má ovšem výhodu v tom, že je zcela logický a přehledný. Nikdy nebudete hledat ovládání světel, klimatizace, tempomatu či palubního počítače. Prostě automaticky nasednete do vozu a víte kde co je na první dobrou. Na jednu stranu nuda k uzoufání, na druhou stranu zcela logická ergonomie. Co je důležitější, to už si musíte rozhodnout sami. Jestli mě však v interiéru něco zaujalo, pak to byla prostornost. Obvykle mám v malých vozech problém s vnitřní šířkou. Když si vedle mě sedne dospělý chlap, většinou se dotýkáme rameny. Fabie, Fiesta, Mazda2 všude trpím tímto problémem. Ne tak v Polu, tam je místa dost. A nutno dodat, že v každém směru. Dokonce se mi povedlo dostat do kufru i kočárek typu "sporťák" ( i když plato jsem musel nechat doma), což jsem upřímně příliš nečekal. Někde jsem zaslechl, že co do prostornosti vnitřku nové Polo dokonce překonává i oblíbený čtyřkový Golf. Za tohle tedy palec nahoru. Náročného uživatele potěší i výbava. Polo může disponovat plně digitálním štítem místo klasických budíků, dvouzónovou klimatizací či adaptivním tempomatem. To jsou stále prvky výbavy, které nejsou v dané třídě úplně obvyklé a v každodenním životě určitě neurazí.

Až potud tedy nic, co by člověka překvapilo, nebo oslnilo. Klasický Volkswagen, který neurazí, ale ani nenadchne. Co mi však vyrazilo dech, to bylo chování na silnici. První dojem, který jsem si z Pola zapamatoval po ujetí pár kilometrů, byl komfort. Nástrahy pražských tankodromů zvládá tento malý hatchback s až neuvěřitelnou grácií. Lehce se přenáší přes nerovnosti, nikde nemlátí a nenechá se rozhodit ani opravdu velkým výmolem, či propadlým kanálem, kterých máme v našem hlavním městě opravdu požehnaně. Opravdu pozoruhodné na malý vůz. Tohle jsem vážně nečekal. Skoro by se dalo říct, že některé nejmenované konkurenční modely i z mnohem vyšších tříd, by si mohly vzít z Pola příklad. Tipuji, že velký podíl na tomto chování má i velmi rozumně zvolený rozměr pneumatik 185/65 R15. K vysoké úrovni komfortu přispívá i nízká hladina hluku. A to jak aerodynamického při dálničním sprintu, tak i hluku od podvozku, který je minimální. Je vidět, že na tlumících materiálech Volkswagen nešetřil.

Na malých autech mám rád, když jsou agilní a hravé jak ve městě, tak především na okreskách. Měl jsem proto obavy, že když je nové Polo tak komfortní a pohodlné, na okreskách bude nudné a sterilní. Chyba lávky. Nevim jak se to konstruktérům povedlo, ale Polo se nenechá zahanbit a může směle měřit s těmi nejzábavnějšími konkurenty ze své třídy. Když překonáte prvotní nejistotu z náklonu v zatáčkách, budete se pohybovat mimo město vysloveně neslušnou rychlostí. A bude vás to bavit. Malý Volkswagen se sice nakloní více, než byste čekali, ale zároveň se zakousne do zatáčky s buldočí vervou a vykrouží nádherný oblouk bez sebemenšího náznaku nejistoty. Cit ve volantu sice nečekejte, ale jinak se na řízení můžete plně spolehnout, je přesné a auto se dá vodit na hraně adheze. Jako řidič se pak můžete plně soustředit na přenosy váhy a hrát si s rozdováděnou zádí, která umí být i přes nevypínatelnou stabilizaci poměrně hravá. Tohle je vážně příjemné překvapení.

K okreskovým radovánkám přispívá i živý motor. V našem případě se o pohon vozu staral litrový tříválec ve slabší variantě se 70 kW. Ohrnujete nos a pronášíte poznámky o motorech ze sekačky na trávu? Pomalu s těmi soudy. Polo není příliš těžké, a proto i tento nevelký motor dokáže s autem hezky zacvičit. Čekali byste snad od takové strojovny, že dokáže rozpohybovat městskou nákupní tašku ke dvousekilometrové hranici? Ani já ne. O to větší překvapení bylo, když jsem jednou opravdu hodně pospíchal po dálnici, chvilku jsem zapomněl pedál plynu na podlaze a na rychloměru se objevilo číslo 208. Ano, stále se bavíme o malém tříválci. V běžném životě pak potěší svou střídmostí. Podle profilu trasy se spokojí s 5,5 až 6 litry na sto kilometrů, což vůbec není špatné k poskytované dynamice. A ještě potěší jadrným zvukem, který umí udělat jen tříválec. Stinnou stránkou zůstává snad jen nevelká kultivovanost agregátu. Když zastavíte na semaforu, jasně cítíte volnoběžné vibrace, přenášející se do celého auta. Tady mají čtyřválce prostě pořád navrch. Jinak mu nemám co vytknout. Jen bych možná sáhnul po silnější verzi, která je spřažená se šestikvaltem. Tahle slabší má jen pět rychlostních stupňů a občas je to málo. Kvalt navíc se bude hodit.

Verdikt

Nové Polo je noční můrou automobilového novináře. Ptáte se proč, když funguje tak dobře? Právě proto. Napsat na českém webu, že Volkswagen postavil skvělé auto bez výraznějších chyb, se rovná diskuzní popravě od čtenářů. A jsem si jist, že nejinak tomu bude i zde. Jenže ono je to vážně dobré auto, zcela jistě patřící na vrchol své kategorie. Možná až zbytečně dobré auto. Dokonce jsem přesvědčen o tom, že Volkswagen střílí do vlastních řad, protože mně osobně vyhovuje víc než větší Golf. Je téměř stejně pohodlné, dostatečně prostorné a je jízdně mnohem hravější a příjemnější. Ovšem také si za to nechá mateřská automobilka řádně zaplatit. Lépe vybavené verze atakují půlmilionovou hranici a to vážně není málo za malý městský vůz. Nicméně objektivními kvalitami si svou cenovku dokáže obhájit. Takže jaký je verdikt? Polo vystoupilo ze stínu Golfu. V jistých ohledech můžeme hovořit o tom, že žák překonává svého učitele. A pro mě osobně je to jedno z největších překvapení uplynulého roku. Mým šálkem kávy jsou velké luxusní sedany se silnými motory. Když jsem se dozvěděl, že budu muset trávit týden za volantem malé nákupní tašky s tříválcem pod kapotou, zrovna dvakrát jsem radostí neskákal. Nakonec jsem si ji oblíbil a to myslím hovoří za vše. Už teď se nemohu dočkat verze GTI s dvoulitrovým motorem. Nepochybuji, že to bude skvělý vůz.

reklama

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový tříválec 999 cm3
Výkon: 95 koní (70 kW)
Točivý moment: 175 Nm ve 2 000 – 3 500 ot./min
Převodovka: pětistupňová manuální
Pohotovostní hmotnost: 1 145 kg 
Maximální rychlost: 187 km/h
0-100 km/h: 10,8 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 4,5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba (dosažená) 5,7 l/100 km
Cena (testované konfigurace – výbava Highline): 440 100 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vojta Nekvapil
08. ledna 2018, 18:55
0

Auta se s kazdou generaci zvetsuji. Az vyrostou tak ze je treba nastupce do jejich puvodni kategorie. Takze UP nahradil Polo, Polo nahrazuje Golfa. Ze stejneho duvodu mame u Skodovky Citigo a Rapid.

reagovat
beastar
08. ledna 2018, 19:15
0

Ona už předešlá generace bylo docela dobře postavené auto pravda trochu dražší, než konkurenční krabičky. Jel jsem s tím v 1.4 Itálie zpátky na otočku a nic mi nechybělo. Předpokládám, že novější generace bude ve všem ještě o chlup lepší. Ten litr pod kapotou mě pravda trochu děsí, ale taková je dnešní doba. Když chceš pořádnej výkon a víc válců musíš jít pro Zondu jako pořádný chlapy. Pro běžný ježdění k tomu stačí VW a ještě ukážeš že si skromnej kluk.

reagovat
Matěj Podhorský
08. ledna 2018, 19:51
0

A proto si ho chci sehnat na operák! :) jakože vážně, tohle auto bych klidně bral!

Ju
Junior
08. ledna 2018, 20:13
0

Ségra tu minulou generaci Pola má. A nedokážu si pro holku, která zároveň nechce být princezna (Fiat 500, MiniCooper a New Beatle ne), představit kvalitnější hatchback. Je to solidně vyrobený, nevrže to, nikde se nic nemrdá, ergonomie 10/10. Co chtít víc.

Ju
Junior
08. ledna 2018, 20:15
0

A GTI verze byla zajímavá v minulé generaci. Za 450k vč. DPH to bylo super. To nové bude atakovat 600k a dostává se do fakt nepříjemné konkurence

Matěj Podhorský
08. ledna 2018, 20:29
2

Fiat 500 a Mini, LOL! Tak to asi chci být princezna :D

Ju
Junior
08. ledna 2018, 20:57
1

U blondýny nikdo neuvěří, že to myslí ironicky :D

J.
J.T.
09. ledna 2018, 14:35
0

GTI za 569.900,- Kč a bez DSG bude o 40-50 levnější, někde jsem četl, že je to nejlevnější cesta k 2.0 TSI EA888

kuc_t
08. ledna 2018, 20:15
0

Máme doma předchozí verzi s 1.2 (44kw,tj htp) a jezdí to jako fík. Super auto a myslim, že za ty peníze navíc to opravdu stojí.

reagovat
Quattro
08. ledna 2018, 21:37
0

Opravdu sympatické auto a hezký test. Nevidím důvod, proč by tady v diskuzi měl někdo hejtovat redakci za přízeň k novému Polu. :)

Jinak k těm interiérům. Mám rád konzervativní a ergonomické interiéry VW, nicméně i futuristicky pojatý interiér může mít dobrou ergonomii. Třeba Honda Civic osmé generace ''UFO'' - vnitřek na první pohled překombinovanej, pak však oceníte perfektní ergonomii se vším po ruce. Někteří interiéry jednoduše umí, někteří ne.

Nejsem fanouškem VW a asi bych sáhnul po něčem jiném, této automobilce však nelze odepřít úspěch ve vytvoření jedné z nejlepších kombinací skvělých vlastností pro lidi, kteří musí mít výhradně jedno auto pro městský a příměstský provoz. Dobrá práce!

reagovat
GanGreen
09. ledna 2018, 06:41
1

U aut ktery me nezajimaj ctu pouze verdikt a technicke parametry, tady mi ty parametry nejak schazej :-D tak jsem proletel clanek a stejne porad nevim jakej to ma vykon, jakou spotrebu si VW zase vylhal a jak rychle dokazu zmizet z krizovatky ;-)

reagovat
Daniel Borský
09. ledna 2018, 07:00
1

Aj moje chyba. Tabulka se mi někam zatoulala při editaci. Už by to mělo opravené :)

Quattro
09. ledna 2018, 08:45
0

GanGreen, spotřeba se z článku dá vyčíst - podle profilu trasy se spokojí s 5,5 až 6 litry. Někdy by však kompaktní tabulka s nejdůležitějšími daty prospěla, to jo. :)

GanGreen
09. ledna 2018, 09:34
0

Kdyz chybela tabulka tak jsem proletel clanek a zjistil to, ale zajimala me ta lez od automobilky, tam se vzdycky aspon trochu pobavim :-D

Petr 'Krab' Jeřábek
09. ledna 2018, 11:01
0

to je vždycky legrace. Někdy se dostaneš až na dvojnásobek :-D typicky je ale kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem reálná když přidáš 30%. Ale vždycky to tak nebývalo. Například když jsem si půjčil 7er BMW s dvanáctiválcem a jel s ním piánko z Pardubic na staré rezervě , jel jsem za tabulkovou mimoměstskou spotřebu , odhadem naopak -20% :) ...

je to prostě metodikou měření, ne automobilkou. Některé motory se blíží ( jako to Polo) , jiné méně ( např Hyundai / Kia 1.0 T-GDI) a někdy jsou rozdíly mezi různými auty se s stejným motorem. Například já si pamatuju, jak jsem psal blog o Octavii 1.8 TSI (2017 model) a schválvně jsem se kouknul. A našel jsem, že si z toho dělám srandu a říkám, že tabulková sportřeba je pohádka z mechu a kapradí. A měl jsem myslím 9.5l/100 průměr. Min. jsem to našel na jedné fotce ... A nejezdil jsem s tím jako prase. Možná míň města a bude to 8. Ale Zlokočka naopak v dlouhodobém testu teď stejného auta - naměřila něco přes 7. A to mě překvapilo.

GanGreen
09. ledna 2018, 16:04
0

Jo tak vždycky to uplně nesmysl neni, to je fakt :) u svého auta jsme pouhý pullitr nad kombinovanou kterou udává výrobce, takže všichni asi uplně nelžou a nebo ne o tolik... ale že bych se někdy dostal pod tabulku, to se mi fakt nepovedlo :)

Rien
11. ledna 2018, 15:33
0

Krab: Ja jsem par mesicu jezdil se superbem 2 1,8 tsi a dalo se po Praze jezdit za 8l. Me to teda nebavilo, tak jsem jezdil za trochu vic, ale nekdo, s kym jsem si to auto stridal to umel.:D

tomyks
09. ledna 2018, 07:07
0

Autíčko odpovídá svému zaměření, stejně tak Škodovce nemám co bych vytknul v tomto ohledu. Slabinou je podle mně rozhodně ten motor. Pravda, najel jsem stím jen několik málo km a prej se dá na všechno szvyknout, ale první dojem byl mimořádně špatný. Při pomyšlení, že ve Fabii to stojí 300k se mi ježily chlupy hrůzou. Hrozná turbo díra. Zvuk toho motoru zkresluje otáčky, takže v 5000 mám dojem, že točím tak 1500. Nevadilo mi že v 50km/h jezdím na 3. stupeň, ale ten pětikvalt mi tam nějak nesedí. Doba je jiná, ale z krátka pokud bych měl atmosféru vyměnit za downsizované turbo, budou se muset inženýři ještě hodně snažit. Přitom Rašťo Chvála si to docela pochvaloval. Že by ta výkonnější verze s šestikvaltem byla o tolik jiná? Lepší?

reagovat
Ba
Bavoraczech
09. ledna 2018, 07:39
0

A mně to dost připomíná trojkovou Fabii, která mě pozitivbně překvapila. Opravdu je o hodně velký kus lepší než dvojková. U Pola z fotek mě zaujaly určité designové linky a prolisy, které tak nějak VW a potažmo i Škodovka donedávna dost postrádali. Na druhou stranu se mi vizuelně interiér tohoto Pola moc nelíbí.

reagovat
Anorex
09. ledna 2018, 08:41
0

S tímhle litrem mám poměrně dost zkušeností z trojkové krátké Fabie, co jsem měl docela dlouhou dobu půjčenou jako náhradní vozidlo. Byla to varianta s 85kw a šestikvaltem. Napřed jsem frflal asi dost podobně, jezdím dost kilometrů, tak mě vidina litrového tříválce spíše děsila. Auto jsem po těch pár týdnech vracel s poměrně velkým překvapením a upřímným slovem chvály.

S autem to cvičilo hodně slušně, člověk se s tím musí trochu naučit jezdit (ano, má to poměrně citelnou turbodíru a takovou až zvláštní setrvačnost, když člověk pustí po silnější akceleraci plyn, což ale měly i čtyřválce TSI), moc si to z nádrže nebralo a zvuk při vytočení byl tak správně navrčenej. S vibracemi na volnoběh vesměs souhlasím, ale po rozjezdu to okamžitě mizí, stejně jako v cestovních i volnoběžných otáčkách vůbec není slyšet, občas jsem se koukal, jestli mám vůbec nastartováno. Snad jediným negativem byl spojkový pedál. Nečitelný, člověk zprvu velmi těžko odhaduje místo záběru a spíš spojka funguje stylem on/off, navíc chod pedálu mi přišel neskutečně tuhý (ale auto mělo při přebírání cca 500km), docela by mě zajímalo, jak by to ušlapala po městě nějaká křehká obchoďačka od Coca-Coly. :-)

Overall, jako služebák na delší trasy bych to nechtěl spíš z pohledu dlouhodobé výdrže při nějakých dálničních přeletech, ale jako městské a příměstské vozidlo s občasnou delší trasou, popřípadě druhé auto do rodiny pro frajerku s dětma,je to naprosto vyhovující motorizace, která umí i takovým zvláštním způsobem bavit. :-)

reagovat
Ka
Karl Bader
09. ledna 2018, 10:04
0

Je krásné. Chci ho. Modrý. S benzínovým dvoulitrem a 4x4.

reagovat
PachezZ
09. ledna 2018, 13:02
1

Snad vždycky mi přišlo Polo zajímavější než odpovídající generace Golfu...
S tou automatickou ergonomií bych byl ale poněkud opatrnější, ono je to automatický jen pro někoho kdo už v nějakym koncernu jezdil...
Pamatuju když sem po letech s mazdou a fordem prvně sedl do VW a musel hledat světla... a takový mlhovky jsou pro člověka nepolíbeného už oříškem úplně :D

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mercury Grand Marquis  1984
Mercury Grand Marquis

1984 rok výroby
140 koní výkon
5 000 ccm objem

Pontiac Firebird  1976 6,6 1976
Pontiac Firebird 1976 6,6

1976 rok výroby
240 koní výkon
6 600 ccm objem

Ford Edge  2008
Ford Edge

2008 rok výroby
268 koní výkon
3 500 ccm objem

Citroën Xsara  2000
Citroën Xsara

2000 rok výroby
88 koní výkon
1 600 ccm objem

Audi A8  2000
Audi A8

2000 rok výroby
180 koní výkon
3 ccm objem