logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
Recenze & testy

Volkswagen ID.7 Tourer Pro S: Vzpomínka na Phaeton

Volkswagen ID.7 Tourer není jen elektrický Passat. Je to tichá, komfortní vlajková loď, která zvládne dálky a dává smysl jako každodenní auto.

Nevím jak pro vás, ale pro mě zhruba od poloviny devadesátých let znamenal Volkswagen a hlavně jeho Passat, takovou tu uklidňující konstantu automobilového vesmíru. Potřebovali jste rodinné auto? Passat. Slušné, prostorné, bez výstřelků. Potřebovali jste reprezentativní vůz, se kterým se dalo bez studu zaparkovat před divadlem, hotelem nebo golfovým hřištěm a který tak nějak decentně naznačoval, že jste se v pracovním životě posunuli někam do pater vyššího středního managementu? Zase Passat. Byl to etalon univerzálnosti, auto, které nic nekřičelo, ale všechno zvládalo. Pro mě osobně šlo dlouhá léta o jeden z pilířů značky Volkswagen a vlastně i pomyslný vrchol nabídky, tedy ještě než přišel lehce megalomanský Phaeton.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Jenže časy se mění. Sedany a dnes už vlastně ani kombíky střední třídy nemají na růžích ustláno, svět propadl SUVčkům a crossoverům a Passat se s tím musel smířit. V aktuální generaci už ho nekoupíte jako sedan, a i to kombi je technicky spíš jinak oblečený Superb. Volkswagen se ale evidentně nechtěl vzdát prostoru někde mezi střední a vyšší střední třídou úplně, jen se rozhodl jít jinou cestou. A právě tady přichází na scénu Volkswagen ID.7, dostupný jako liftback i jako praktický Tourer. A s vědomím toho, že Touareg dnes tiše mizí ze scény, se ID.7 tak trochu staví do role nové vlajkové lodi značky. Otázka zní: má na to? Pojďme se na to podívat.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Po stránce designu se ID.7 drží poměrně konzervativních, až překvapivě tradičních hodnot. A přiznám se, že v dnešní době všelijakých podivně pokroucených crossoverů, které vypadají, jako by vznikly během noční můry designéra po těžké večeři, působí obyčejný velký kombík vlastně docela svěže. Tak nějak příjemně starosvětsky. Možná to zní jako urážka, ale myslím to v tom nejlepším slova smyslu, přesně takhle má totiž auto téhle kategorie vypadat.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Upřímně řečeno, s designem řady ID jsem dlouho trochu bojoval. ID.3 na mě vždycky působil jako ocucaný bonbon, ID.4 a ID.5 jsou pak přesně ta auta, která si po zaparkování vedle nich už za pět minut nedokážu vybavit. Generický tvar, generický výraz, design, který podle mě nevznikl u kreslicího prkna, ale v počítači, kam někdo zadal parametry aerodynamiky a zbytek nechal dopočítat algoritmus. Zlom přišel až s ID. Buzzem, který se krásně svezl na retro vlně a trefil se mi přímo do vkusu.

A zatím největší ID.7 tuhle změnu jen potvrzuje. Nečekejte žádnou designovou revoluci ani wow efekt na první pohled. Tohle je poctivý, sebevědomý Volkswagen v tom nejklasičtějším pojetí. Všechno je přesně tam, kde to čekáte, nic se nesnaží křičet nebo šokovat. Ano, je vidět, že aerodynamika měla hlavní slovo, ale výsledek působí důstojně a vyváženě. Auto je velké, správně rozkročené, masivní, řekněme optická lehkost elektromobilům prostě není vlastní, když musíte někam schovat desítky kil baterií v podlaze. Jenže tady to funguje. Dokonce i v bílé barvě, což se mi nestává často, vypadá ID.7 opravdu dobře. A hlavně má výraz. Ne naštvaný, ne agresivní, ale takový mile hřejivý. Jako by vám už z dálky říkalo: „Pojď, tady ti bude fajn.“ A ono je.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Trochu do kontrastu s tím hřejivým dojmem z vnějšku působí interiér ID.7. Už na první pohled je jasné, že tady se jede spíš na chladnější notu. Vnitřek je uklizený, jednoduchý, skoro až skandinávsky strohý, a to takovým způsobem, který vás asi úplně nechytí za srdce, ale zároveň vás ničím neurazí. Dominantou je velký centrální displej infotainmentu, před řidičem pak jen drobný displejík, který ukazuje skutečně jen to nejnutnější. Zbytek informací si bere na starost head-up displej, který je mimochodem výborný a velmi rychle se na něj naučíte spoléhat.

Celkový dojem bych neoznačil jako neútulný, spíš technicistně chladný. Ambientní osvětlení je vkusné, ale pořád je to takový ten německy racionální přístup. Přitom skandinávská jednoduchost umí být hřejivá. Jen by to chtělo trochu světlejší dekor, víc „materiálového tepla“, možná dřevo, světlejší čalounění. Tady je to všechno spíš funkční než emotivní. Nic proti tomu, funguje to skvěle, jen bych si uměl představit o něco příjemnější atmosféru.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Ergonomicky je ale všechno v pořádku, na ovládání si zvyknete rychle. Ano, senzorová tlačítka na volantu jsou pořád tak trochu zlo, ale Volkswagen s tím už evidentně pracuje a změny jsou na cestě. Co si naopak zaslouží jednoznačnou pochvalu, jsou sedačky ErgoActive, které nabízí skvělé tvarování, výborný komfort i na dlouhých trasách a velmi příjemná masážní funkce. Vnitřní prostornost je kapitola sama pro sebe: elektrická platforma je tu využitá naplno, vzadu si klidně dáte nohu přes nohu, na šířku se bez problémů posadí tři dospělí a kufr odpovídá tomu, co od kombíku téhle třídy čekáte. Tady opravdu není moc co kritizovat. A konečně multimediální systém. Ten je rychlý, přehledný a stabilní. Je vidět, že na něm automobilka poslední roky pracovala opravdu poctivě.

A teď se pomalu dostáváme k tomu nejkontroverznějšímu, co na ID.7 bezesporu je. Protože když se řeklo Passat, automaticky se k tomu přilepila zkratka TDI. Passat a nafta, to byla dlouhá léta nerozlučná dvojice. Ta romantická představa, že večer někde natankujete šedesát, sedmdesát litrů nafty, ráno si dáte kafe a snídáte pod Eiffelovkou. Nebo že večer naházíte do kufru půl domácnosti, rodinu přibalíte navrch a ráno už se válíte někde ve Splitu u moře. Jenže tohle není Passat. Ten si mimochodem pořád můžete koupit, klidně s naftou, klidně přesně podle svého gusta. Tohle je ID.7. Elektromobil. S velkým akumulátorem, v případě verze Pro S o kapacitě 86 kWh.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Nebudu vám tady věšet bulíky na nos. Tohle není auto, se kterým ujedete tisíc kilometrů na jeden zátah. To neumí a ani se o to nesnaží. Ale zároveň si dovedu velmi dobře představit, že to, co umí, bude bohatě stačit drtivé většině lidí. Pojďme na chvíli k číslům. Verze Pro S nabízí výkon 286 koní, pohon zadních kol – tedy ideální konfiguraci z pohledu efektivity – a teoretický dojezd někde za hranicí 600 kilometrů. Teoretický, samozřejmě. Ten existuje hlavně v brožurách a v ideálním světě. Realita je ale překvapivě lepší, než byste možná čekali.

ID.7 jsem totiž vzal na docela poctivý test. Kufr plný věcí, uvnitř tři dospělí a dvě děti, plné obsazení a cíl jasný – Vídeň, předvánoční adventní trhy. Bez stresu, bez omezování, prostě jedeme a uvidíme. Z Prahy jsem vyrážel s plně nabitou baterií, tempomat nastavený na 135 km/h, teploty kolem nuly, déšť, mlha, prostě ideální podmínky na spotřebu, že ano. A výsledek? Do Vídně jsem dorazil úplně v pohodě, bez nutnosti zastavit u nabíječky. Prostě normální dálniční cestování.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Menší zápletka přišla až na hotelu, kde nabíječku zablokovali borci s Renaultem Mégane se spalovacím motorem a trojkovým BMW. Ani jeden nenabíjel, ale dostat se k zásuvce nešlo. Bylo tedy jasné, že zpátky do Prahy to na zbytek baterie nedám a někde se zastavit budu muset. V neděli odpoledne jsme vyrazili zpět, tempomat na rakouský limit a směr Česko. Bez stresu jsem dojel až k Mikulovu, kde je překvapivě dost rychlých nabíjecích bodů. Zastávka na nějakých dvacet, pětadvacet minut, dost energie na zbytek cesty a jelo se dál. Bez omezování topení, bez ploužení se v pravém pruhu.

Ano, v zimě je potřeba myslet na předehřev baterie, jinak se vysokých nabíjecích výkonů nedočkáte hned. V mém případě trvalo skoro padesát minut jízdy, než byla baterie v ideální kondici. Ale upřímně? Jinak v cestování s ID.7 žádný zásadní problém nevidím. Jasně, není to tisíc kilometrů na jeden zátah jako starý dobrý TDI. Ale že by se s tím nedalo normálně žít a cestovat? To tedy rozhodně ne.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

V předchozích odstavcích jsem několikrát narazil na to, že je ID.7 často prezentováno jako elektrický ekvivalent Volkswagen Passat. A mám pocit, že přesně tak to komunikuje i samotná automobilka. Jenže víte co? Po týdnu ježdění a zhruba tisícovce kilometrů musím říct, že jízdním projevem mi ID.7 možná ještě o něco víc než Passat připomíná kdysi vrcholný Volkswagen Phaeton. A teď se pokusím vysvětlit proč.

Passat nikdy nebyl vyloženě obratné nebo sportovní auto, ale vždycky z něj bylo cítit, že patří do střední třídy. S tím souviselo určité odhlučnění, určitý komfort, určitý způsob, jakým se choval na silnici. ID.7 je ale ve všech těchhle ohledech o úroveň výš. Je výrazně tišší, kultivovanější, lépe odhlučněný a hlavně znatelně komfortnější. A především se po silnici vodí přesně tím způsobem, jakým se kdysi vodíval Phaeton.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Za volantem ID.7 máte neustále pocit, že řídíte opravdu velké auto. Ne těžkopádné, ne neohrabané, ale masivní. Cítíte tu hmotu kolem sebe, pracujete s ní a celé to působí takovým tím dojmem klidného, suverénního vlaku, který se nezastaví kvůli každé drobnosti. Přesně tenhle pocit jsem si pamatoval z Phaetonu – z jeho klidu, jistoty a absolutního nezájmu o to, co se děje někde mimo jeho komfortní bublinu.

Stejně důstojně působí i podání výkonu. Ano, máme tu 286 koní, ale nečekejte žádný elektrický kopanec do zad nebo teatrální zatlačení do sedačky. Zrychlení je plynulé, silné, ale klidné. Takové to „jedeme, a najednou jsme hodně rychle“, aniž byste si toho vlastně všimli. Přesně takhle se choval i Phaeton se svými velkými motory, ať už šlo o osmiválce, desetiválce nebo dvanáctiválce. Klidná plavba, absolutní pohoda a pocit, že nikam nespěcháte, i když reálně jedete dost svižně. A musím říct, že právě díky tomuhle charakteru se mi s ID.7 jezdilo strašně, ale opravdu strašně příjemně.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

 

Verdikt

 

A jaké je tedy finální hodnocení? Za mě upřímně velmi dobré. Na rovinu, ID.7 samozřejmě není auto pro každého, ale tohle tvrzení platí o elektromobilech obecně. Pokud váš pracovní týden vypadá tak, že v pondělí jedete na otočku do Mnichova, v úterý si střihnete Bratislavu, ve středu Varšavu a ve čtvrtek Berlín, tak elektromobil pro vás prostě není. A ještě dlouho nebude. Tady si klidně můžeme nalít čistého vína a nedělat, že to nevidíme.

Pokud ale váš běžný režim vypadá tak, že dojíždíte do kanceláře, pohybujete se po městě, občas vyrazíte na delší trasu a vaše každodenní dojíždění opravdu neznamená Ostrava–Praha tam a zpět, tak tady už se situace výrazně mění. V tomhle světě dává ID.7 obrovský smysl. Často čtu v diskuzích věty typu „až elektromobil ujede 350 kilometrů po dálnici v zimě normální rychlostí, tak o něm začnu uvažovat“. Tak prosím, ID.7 tohle umí. A ne v laboratorních podmínkách, ale v reálném provozu.

Dokážu si velmi dobře představit, že bych něco takového používal jako svoje každodenní přibližovadlo, svoje „daily“ auto. Bez stresu, bez neustálého hlídání procent a s vědomím, že když je potřeba vyrazit dál, tak se to prostě zvládne. A musím se přiznat, že kdybych si dnes měl vybírat mezi klasickým Passatem a ID.7, sáhl bych po ID.7. Ne proto, že je elektrický, ale proto, že je v každém ohledu o kousek dotaženější. Komfortnější, tišší, dospělejší. Dává vám ten správný pocit bytelnosti a poctivosti, který Passat dlouhá léta zosobňoval, a přidává špetku noblesy, kterou si vypůjčil od Phaetonu. A to je, myslím, ta nejhezčí pochvala, jakou mu můžu dát.

Technické údaje

Poháněná náprava: zadní
Výkon: 210 kW (286 koní)
Točivý moment: 545 Nm 
Využitelná kapacita baterie: 86 kWh (celková 91 kWh)
Maximální nabíjecí výkon DC/AC: 200 kW/ 11 kW
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: NA 
Provozní hmotnost: 2276 kg 
Spotřeba udávaná: 14,24 kWh/100 km 
Spotřeba v testu: 21,7 kWh/100 km
Dojezd dle výrobce: 679 km 
Cena již od: 1 369 900 Kč (ID.7 Pro Limited)
Cena testované verze od: 1 643 900 Kč (ID.7 Pro S People)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

-11 reagovat
sonic555
8. 1. 2026, 10:20

Dobrej "zelenej" a propagandistickej článek. Shodou okolností jsem před pár dny mluvil s jedním majitelem a ptal se jak to funguje v současných mrazech...a odpověď?? Prý katastrofa a dojezd cca 190 km a to se bojí více topit a i rádio si prý raději pouští jen na poloviční hlasitost. Takže než nějaké zelené přihlouplé články dám na zkušenosti majitelů a ty mě opravdu nepřesvědčily.

1
Habakukk
8. 1. 2026, 10:45

Váš virtuální majitel má tedy dvojnásobnou spotřebu než v testu tedy něco kolem 42kWh na 100km. To je spotřeba takřka neuvěřitelná. Divím se, že na to ještě nikdo neupozornil ani v recenzích majitelů,

0
Bono_
8. 1. 2026, 11:34

Tento způsob referování zdá se mi poněkud nešťastný...🤔
Chápu, že čísla by se s timhle autem neřešili....taky jsme se v podstatě žádný z testu nedozvěděli.🤷‍♂️

"Do Vídně jsem dorazil úplně v pohodě, bez nutnosti zastavit u nabíječky." - to znamená po 310, nebo 360 km (obojí je možný z Prahy do Vídně) - u takhle velkýho auta mu za to tleskat nemůžu, když nevim kolik % to znamená, jak jízda ovlivňuje dojezd, nic.. 🤨
Bez stresu (můžu a nemusim věřit, když nevim kolik bylo ještě "natankováno") do Mikulova, kam se celou cestu po dálnici ohřívala baterie pro možnost nabít jí už za 20-25🥳 minut (zase, z kolika na kolik %, po kolika kilometrech, kolik kilometrů doteklo, jak přesně za jakých podmínek zase odtýkají)

Kromě toho, že to mělo o 52% vyšší spotřebu než udává výrobce, což podle mě musí zahejbat i s výrobcem udávaným dojezdem, to vlastně jako moc sdílný na data nebylo.
Že to bude s tou nadváhou a rozměrama chováním křižník na dálnice se tak nějak nabízí, takže mi z toho vychází spíš souhlas s kolegou přede mnou. Kdyby to bylo podpořený nějakýma - dle vyznění článku asi ne špatnýma - číslama, který stejně většinu lidí u tohohle typu povozů zajímají nejvíc, ať ze zajímavosti nebo kvůli koupi.
S číslama by to nepůsobilo jako PR článek pro VWTimes.🤷‍♂️ Což je škoda, protože zrovna ID.7 je jeden z mála BEV, co se mi designově i celkem "líbí", nebo aspoň je to jedno z aut kterýmu sluší designovej jazyk vidlí.

0
Daniel Borský
8. 1. 2026, 12:52

Bono_ musím přiznat, že na ty čísla opravdu moc nedám. upřímně nikdy mě nebavilo řešit každou desetinu spotřeby ať už u spalovacího auta, nebo u EV. Prostě když je třeba zastavit a natankovat/nabít, tak to udělám. Mám v tomto výhodu, že na těchto delších cestách obvykle nemusím řešit čas, takže tomu nevěnuji nikterak zásadní pozornost. Nicméně chápu, že u EV jsou čísla dojezdu pro mnoho lidí důležitá, takže jsem zkusil dohledat aspoň pár dat, aby mohl být obrázek o něco ucelenější. Takže:
Cesta Praha -> Vídeň byla v mém případě 320 km, zbývající procenta baterie nejsem v tomto případě úplně schopen dohledat, vyjížděl jsem s plně nabitým vozem a vyhřátým na interiérem na teplotu 22 stupňů
Cesta Praha -> Vídeň -> Mikulov dělala dohromady 397 km s tím, že při zapojení k dobíjecí stanici zbývaly asi 4% baterie. Spotřeba v tu chvíli byla byla myslím 21.2 kWh/ 100 km - kolik jsem tam přesně dobil kWh si bohužel nepamatuju.
Data ze zpáteční cesty z Mikulova přikládám na obrázku níže. Vyložení jednoho spolucestujícího (menší zajížďka a pak cesta přes celou Prahu. Domů jsem dojel s baterkou někde na 8% cca. Tak snad to pomůže trochu lépe k orientaci.

4
mariov8
8. 1. 2026, 12:58

To je nějak málo. Ve firmě se k této zpátečnické technologii již někteří museli vrátit a v posledních inkarnacích to není tak špatné. Spotřebu kolem 40kWh má teď v mrazech kolega taky, ale s mercedesem EQV a to je jiné hovado. EQV má baterii s využitelnou kapacitou 90kWh. V létě mu spotřeba prý padá i na 22-23kWh, ale já "couvám na dvorek tak, jak on jezdí po dálnici". A právě z kanceláře odcupitala kolegyně, která trápí nové elektrické CLA a vrátila se z Košic! Odvážná to žena. Navíc ještě tvrdila, že to dala do Prahy bez nabíjení cestou. To by bylo reálných 650km!!! Ano, já bych to se svoji těžkou nohou asi nedal, ale... Stále platí, že dieselový mercedes udělá na nádrž vždy cca 900-1200km, ale těch 650km v zimě už je podle mne v pohodě.

3
Bono_
8. 1. 2026, 14:21

Daniel Borský
Díky, lepší.😉 Tenhle přístup k jízdám chápu, řekl bych že to je nezbytnost pro vlastnictví BEV....ale když už se o tý cestě píše, tak mě to zajímá i s údajema. A asi nejen mě.
400km s naloženým autem v zimě bez omezování (vytopit, normální tempo) už je celkem prakticky využitelná hodnota..🤔 Akorát teda ty 4% už by mě do stresu dostaly.😁

1
mariov8
8. 1. 2026, 23:31

Já mám čtvrt nádrže a drbu se po hlavě, že by bylo záhodno natankovat. Aktuálně jezdím GLC a to mne týrá. Rezerva snad nesvítí ještě ani v 10%... Mimochodem, z kolegyně vypadlo, že tam snad ještě měla 8% dojezdu (jestli si to pamatuji správně - ano, věnoval jsem pozornost spíše jiným aspektům návštěvy) a neodjížděla s plně nabitým autem! Tak teoreticky tam je snad cca 770km dojezd, u modelu 250+. Mám zkušenost, že ten dojezd u mercedesů se dá dosáhnout a na ukazatel dojezdu, což je tady kruciální záležitost, je spoleh. Ale také vím, že na dálnici a v zimě i tady platí fyzika. Je fakt, že z Košic do Prahy je to jedna dlouhá jízda, kdy se auto na plnou teplotu vyhřívalo z venkovní teploty jenom jednou. Krátké trasy v zimě jsou pro elektromobil snad ještě větší katastrofa, co se týče spotřeby, než pro automobil. Než se baterka ohřeje a její chemie začne fungovat účinněji nějakou dobu to trvá. Krátké zimní trasy mohou být opravdu i s 2x nebo 3x větší spotřebou elektřiny. Každých 5°C pod 15 se projeví a nejenom kvůli potřebě topit, ale hlavně kvůli pomaleji fungující chemii v baterii. Pokud to stojí venku a je -10°C nebo ještě méně, je to fakt cítit. Neženu se do toho, ale vím, že když budu muset, tak ta poslední generace elektromobilů MB už funguje dost dobře. Co mně také vadí už není ten vehikl, byť mi ty mikrovibrace spalovacího motoru a jeho zvuk chybí, ale všechno kolem... nabíječky, karty, čipy, prostoje a skákání kolem vozidla více než jsem zvyklý s konvenčním vozidlem. Kdo nad tím reálně uvažujete, elektromobil si pujčte, je to co se týče provozních nákladů spíše dražší než jsem čekal, ale pro něčí potřeby a zázemí už to může být funkční. Jako se vším, nejlepší je s tím nějakou dobu žít, alespoň víkend.

0
mariov8
9. 1. 2026, 13:42

Bono, asi tak nějak. Mně také WLTP vychází cca 15% od mé reality. U elektra je fakt velký problém teplota a dle čelní plochy karosérie také rychlost. SUV jsou na dálnici tak -25% dojezdu proti plackám. Účinnost elektromotoru u elektromobilu se téměř nemění s požadovaným výkonem a spotřeba tak cca lineárně stoupá se zátěží. Spalovací motor do určité hranice (řekněme kolem 85%) naopak se stoupající zátěží pracuje efektivněji.

Krásně to dokazují pokusy s vleky: benzín = + 25-50%, diesel = +10-35% spotřeby paliva, elektromobil = +50-100% spotřeba vůči jízdě sólo. Prostě zatížený spalovací motor má méně čerpacích ztrát a v případě přeplňování ještě stoupá dynamický kompresní poměr s kladným dopadem na účinnost. Výjimkou je snad jenom slabší (na danou aplikaci příliš slabé) zážehové auto, kdy se motor trápí v oblasti 80-100% výkonu a konstruktér (spíše ti pánové za ním s červenými tužkami) obvykle s takovým režimem jako dlouhodobým nepočítá a začne se třeba motor vnitřně chladit bohatou směsí a podobně...

Elektromobil tě opravdu přinutí trochu zvolnit a naučí tě přemýšlet více o setrvačnosti a plynulé jízdě...

-1
VK
10. 1. 2026, 08:53

Právě naopak. Díky rekuperaci si mohu brzdit jak chci (až na intenzivní, v podstatě nouzové, brzdění) a plní se tím baterka. Takže mě elektromobil naopak spíš odnaučil přemýšlet o setrvačnosti a plynulé jízdě, ve výsledku jezdím většinou o něco rychleji.

1
Honza235
11. 1. 2026, 22:14

Tady je aktuální info od majitele k dojezdu v současných mrazech. Id.7 Pro S (baterka 86 kWh).

Mix město, okresky, dálnice (50/30/20) – dojezd na plnou baterku cca 450 km, topení na 22 stupňů, zapnutý výhřev sedaček a volantu, rádio normálně nahlas 😃 Rychlost lehce nad zakonné limity, žádný loudání.

Těď v zimě to nejvíc žere na velmi krátký trasy po městě, když si normálně topíte, klidně okolo 35 kWh/100 km. Ale stačí jet 10-20 km a spadne to k 21 kWh/100 km.

0
Bono_
12. 1. 2026, 09:51

mariov8
"Elektromobil tě opravdu přinutí trochu zvolnit a naučí tě přemýšlet více o setrvačnosti a plynulé jízdě..."

Tam by mě nic novýho nečekalo, v ideálním případě díky kombinaci malýho auta s velkým motorem brzdy používám jen na zastavení...🙂


Ikdyž by mě zajímalo, co je s BEV reálně efektivnější... Drtit pohybovou energii rekuperací, nebo vypustit rekuperaci a jet opravdu plynule a využívat setrvačnost...🤔...tipnul bych že plynulá jízda by měla bejt efektivnější, protože jinak by BEV bylo perpetum mobile.🤷‍♂️😁
Městský ježdění je teda jiná disciplína, tam by měl bejt za mě přínos spíš v rekuperaci...

1
tomaass2
13. 1. 2026, 12:10

@sonic555 Trochu mi to připomíná kydy paní z banky, se kterou jsem musel něco řešit, že nafasovala na služební cestu elektromobil a na cestě Krkonoše - Praha "musela pětkrát nabíjet". Tohle přehánění začíná být docela úsměvný.

1
mariov8
14. 1. 2026, 07:13

Využívat setrvačnost je lepší, protože i rekuperace má svoji účinnost, tedy ideál jezdit jakoby to nemělo brzdy - ani rekuperaci.

0 reagovat
Bono_
8. 1. 2026, 11:41

Víte někdo jak se přepočítává kapacita baterie na dojezd podle spotřeby?? Jako u benzínu/nafty mi to nikdy nějak nevychází.🤷‍♂️ Já těm elektrickejm procesům nikdy moc neholdoval....😁 (jak něco kuwa může téct pevným drátem???)

1
Trebus
8. 1. 2026, 12:40

Počítá se to stejně jako u benzínu... Kapacita baterie je 86 kWh, spotřeba v testu 21,7 kWh/100 km.
Z toho vychází dojezd cca 400 km.

0
Bono_
8. 1. 2026, 14:32

To jo, praktický čísla chápu...ale udávanej dojezd výrobcem mi nikdy nesedí s udávanou spotřebou....těmahle výpočtama by mi dojezd vyšlel asi 600km, ne 679km...🤷‍♂️

Jediný co mě napadlo, jestli do toho nehází vidličku nějakým způsobem třeba rekuperace energie při měřícím cyklu, ale předpokládal bych, že to vyhodí ve finále do prospektu nižší číslo spotřeby a ne vyšší dojezd - u většiny aut co jsem se koukal je spotřeba udávaná vyšší, než by odpovídalo udávanýmu dojezdu vzhledem ke kapacitě baterie. 🤷‍♂️

-1
fortress
8. 1. 2026, 14:52

Je to většinou zbožné přání výrobce, ještě horší jak u benzínu. Do dojezdu ti totiž může hodit vidle víc věcí než jen obligátní těžká noha. Zima, dálnice, protivítr, déšť atp. Použitelné už to je, přesto je často to šermování dojezdem jako u těch rybářů kteří se předhánějí kdo jakou chytil rybu.

1
rock
8. 1. 2026, 17:54

Bono:
Mám za to, že udávaný dojezd WLTP se měří jako odebraná energie přímo z baterky v průběhu testu, zatímco spotřeba WLTP se udává energie odebraná ze sítě při nabíjení - to znamená včetně ztrát při nabíjení. To bude největší část toho rozdílu.

1
mariov8
8. 1. 2026, 23:45

Také pozor, měřící cyklus WLTP má několik zátěžových stupňů (cyklů s požadavkem na výkon hnacího traktu, nejlehčí ve městě až po těžký na dálnici) a z nich se pak vypočítává/sestavuje i průměrná, obvykle komunikovaná hodnota. Nikdy to nesedí s dojezdem a na ztráty při nabíjení to nesedí, bude v tom rekuperace při brždění. V praxi však jako u uhlovodíkových paliv stačí Trebusem uvedený postup.

Efektivita nabíjení je typicky v rozsahu cca 80-90%, hodně volně podáno a moderní auta v létě se již blíží té horní hodnotě. Dle teploty baterie, dle teploty vzduchu, AC/DC technologie, konstelace hvězd... zbytek se promění v teplo (baterie, nabíječka - je téměř vždy v autě, nabíjecí stanice, kabely, všechno se ohřeje). Takže při účinnosti nabíjení 87% a baterii 95kWh, která má 10% energie a chcete ji nabít na 100% dodáte necelých 98kWh elektrické energie. Ano, to také platíte. Ne, není to perpetum mobile.

1
Bono_
9. 1. 2026, 06:25

Díky 👍
... jinými slovy, když kouknu na výrobcem udávanej dojezd, odečtu si 15-20%, abych tušil dojezd za optimálnějších podmínek - říkejme mu "letní dojezd", pro ten "zimní" odečtu dalších 25-50% podle teploty a délky cesty.🥳😄
Při praktickým používání už je to brnkačka...😁

0
VK
10. 1. 2026, 09:01

Chlapci, prozradím vám trik zaběhaného uživatele EV 😀

Když chci zjistit dojezd, zadám kam chci jet do navigace a ta vyplivne procento nabití aku v cíli. Je v odhadu až překvapivě přesná.


Jinak zimní dojezd je tak o cca 20 % nižší. Což znamená, že když ráno vyrazím s 80 % nabití, večer nám po čtvrt tisícovce kilometrů v létě kolem 20 %, v zimě 10 % aku. Poznat to je, omezující není.

0
rock
10. 1. 2026, 11:27

to VK:
Vyrozuměl jsem, že se Bono ptal na nesoulad mezi výrobcem udávanou kapacitou baterky, výrobcem udávanou spotřebou a výrobcem udávaným dojezdem. V tom praktické zkušenosti, jakkoliv třeba k nezaplacení, nehrají roli. Úplně selským rozumem by mělo být možné vydělit kapacitu baterky udávanou spotřebou a dostat udávaný dojezd. Ale podle údajů v katalogu tenhle postup nefunguje.
Tak jsem vyšťoural, v čem je problém. Jsou tam ještě další drobné faktory, ale ztráty při nabíjení, které v jednom údaji započítané jsou a ve druhém ne, to by měl být ten nejzásadnější.
To, že se to pak celé ještě upraví podle aktuálních povětrnostních podmínek nebo stylu jízdy, to už je až další krok.

0
Bono_
12. 1. 2026, 07:44

rock
Přesně tak jsem to myslel.😉
No tak hlavně že už to dává nějakej smysl...👍
Ale můžeme bejt rádi, že teda při udávání spotřeby spalováků se neřidává třeba spotřeba nákladáku dovážející ony kapaliny na pumpu - to by automobilkám neseděly čísla pro záchranu už vůbec, a neměli by čim platit baterky.🤔

2 reagovat
VK
8. 1. 2026, 13:32

Před rokem jsem si to na e-Salonu projížděl a těžko jsem nacházel, co tomu vytknout. Snad 400V architekturu.


Akorát to v době, kdy jsem tři roky nazpět řešil nové auto, nebylo k dispozici, jenom trojka od Tesly.

0
mariov8
8. 1. 2026, 23:53

Já se bojím, že CLA je pro mne stárnoucího a líného taťuldu, kterého děti začínají přerůstat, malé a nízké pro moje kolenní klouby. To je dneska spolu s Teslou asi nejúčinnější elektromobil. Koukal jsem dnes na GLB postavené na stejném technickém základě (s 800V architekturou a dvoustupňovou převodovkou), to totiž také není zas tak drahé, a není marné. Větší vnitřní prostor a výška karosérie vs pokles dojezdu asi o 20% by nemusel být tak špatný obchod... Jasně, ještě je tu nové GLC a to je jiná liga, ale to už je také za více tolarů...

0
afro-r1
9. 1. 2026, 07:55

On ten vyssi posez a pohodlnejsi nastupovani jakz takz funguji jen s placatym sedakem, po kteren jde sklouznout nahoru do auta ci dolu na zem. Se sedackou s vyssim bocnim vedenim se musi na A sloupku udelat regulerni shyb na leve ruce, zhoupnout se nad sedacku a pote se spustit dolu. Coz skoro nikdo nedela a podle toho ty sedacky ridice vypadaji.

0
mariov8
9. 1. 2026, 13:24

S tím nasedáním máš pravdu. Ono je to totiž ode zdi ke zdi. Konvenční automobily jsou kvůli účinnosti - aerodynamice - stále nižší a nižší. Až to lidi, kteří jsou dnes spíše vyšší než dříve přestalo bavit a někdo je seznámil s karosérii SUV... bohužel obecna auta kvůli regulacím - bezpečnosti - a komfortní výbavě kynou a kynou a tak se i do těch SUV nasedá lépe jenom těm vyšším. Ale odrbané sedačky u ojetin vídám i nízkých aut.

Musím si do nového GLB sednout, staré bylo někde mezi, jako staré GLK, tedy ne zbytečný mastodont a přesto nebo právě proto lidské ergonomii příjemné.

3
Jimi
9. 1. 2026, 13:56

Konvenční auta nejsou určitě čím dál nižší, začínal jsem zhruba před 40-lety na výšce 1,35-1,4m a zvedlo se to u sedanů v průběhu let asi o 5-10cm. U EV sedanů je to dokonce kolem 15cm navíc kvůli baterii, jedině Tesla 3 má 1,44m. Takže nasedání do ID7 s 1,54m výšky je jak do malého Vanu. Nevidím v tom žádný problém.

0
mariov8
13. 1. 2026, 06:44

No, ja si to nemyslím. Ponechme stranou elektromobily, ty jsou logicky vyšší, protože pod podlahu musí schovat baterku i s bezpečnostním pouzdrem. Pod mým prvním kombíkem by se pomalu dalo prolézt, auto ze začátku 80tek. Podívej se jak vysoko jsou sedadla vůči vozovce v dnešních sedanech a kombi.

Ale samozřejmě je v tom i jiný faktor, dříve byly hlavně v západní Evropě schopni si auta ve velikém kupovat i mladí lidé, dnes to i tam začínají držet firmy a seniornější klientela. Kupující nových aut jsou v průměru stále starší a starší = méně ohybní, méně ochotní se ohýbat. Tudíž se jim už nechce lézt do současných nízkých aut, které jim to taky znesnadňují aerodynamicky skloněným čelním sklem = A sloupek je často prakticky v cestě hlavy a lezeš do toho jako do tanku.

0
Jimi
13. 1. 2026, 08:44

Proto jsou tak oblíbené Crossovery a SUV, protože 30-letým důchodcům se líp nasedá. A něžnější polovičky rády sedí výš kvůli výhledu a pocitu bezpečnosti. Ale fakta jsou jasná, v průměru sedačky aut nejsou nad vozovkou níž než před dekádou.

1
tomaass2
13. 1. 2026, 12:14

"Bohatí" byli vždy ti starší, a demografie je daná => automobilky musí reagovat a prodávat vyšší auta. Mého ročníku se narodilo lehce přes 90 tisíc, u mých rodičů skoro 150 tisíc. Viz https://www.promestaobce.cz/demografie/vzestupy-a-pady-v-osmdesatky/

Já mám spíš problém s ID rodinou, že vnějšek se mi celkem líbí (zvlášť teda ta ID7 dlouhá), ale ty interiéry mi přijdou odfláknutý a divný, to bych za 1.5M nepřekousl.

0
afro-r1
14. 1. 2026, 08:24

@Jimi Jak rikas. Rodice drive brali o 5cm zvednuty 3er jako auto s bezne vysokymi sedackami. Ted co jsou casteji prevazeni v ruznych SUV, komentuji totez auto jako nizkou placku. Vse asi o uhlu pohledu.
A tricetileti duchodci je presny popis. Muj odhad populace 10% stihli, 50% pupek, zadek, omezena pohyblivost, 40% regulerne tlusti. V busiku jsem si dal krasne vytvarovanou sedacku, ale u spolujezdce nechal puvodni placatou. Nastupovaci shyb nedela nikdo, tudiz bych mohl kazde dva roky menit molitany a alcantaru v pravych bocnicich. Tolik k memu pohledu na pohodlnejsi nastupovani do vyssich aut.

-1 reagovat
Valfar
9. 1. 2026, 09:52

Srovnání s Passatem pomíjí fakt, že za Passat dáte o několik set tisíc méně a že ho nabijete z 0 na 100 % za 2 minuty u kterékoliv benzínky. A to s tím ID.7 navíc musíte k nabíječce dvakrát častěji, neboť i s docela použitelným dojezdem 400 km jste cca na půlce toho, co zvládne dieselový Passat.

2
peca
9. 1. 2026, 13:07

Oblibene argumenty :-) nahod si do konfiguratoru stejne konfigurace a zjistis, ze rozdil zdaleka neni nekolik set tisic. Stopni si kolik casu ti sebere natankovat 60l nafty a zaplatit. Nejsou to dve minuty. Navic pokud denne ujedes min nez 400km tak nabijenim netravis ani minutu. Pripojis a jdes.

1
mariov8
9. 1. 2026, 13:19

Dieselový Passat zvládne i 1200km a natankováno mám s placením a umytím čelního okna se zrcátky tak za 3:30-3:40. Měřil jsem si to nedávno. To není dobrý argument ve prospěch elektromobility.

Je pravda, že cenové rozdíly se stírají, rozhodně to je to maximálně "pár" stovek tisíc. Bohužel ale proto, že se ze zisku navíc z automobilů platí prodělky na elektromobilech a pokuty EU... a Trump a Čína se smějí...

3
Valfar
9. 1. 2026, 16:09

Ty argumenty jsou oblíbené, protože jsou platné. Podíval jsem se do VW konfigurátoru a úplně nejdražší Passat v úplně nejvyšší výbavě včetně blbostí jako Panoramadach, tj. Passat R-Line People 2,0 TSI 195 kW 4MOT, stojí 1 459 900 Kč, to je o dvě kila méně než tenhle ID.7, který nemá 4x4 (to až v nejvyšší výbavě začínající na více než 1,9 mega), má o 70 km/h nižší maximálku atd. atp. Dvě stě = pár set.

A to úplně pomíjím naprosto přestřelené ceny Passatu, který v holotě a s 2.0 TDI podladěným na 90 kW (wtf?!) začíná na brutálních 1 065 900 Kč. To je úplný úlet a další ukázka toho, že té slavné cenové parity mezi EV a ICE bude dosaženo zdražením ICE.

Pokud jde o čas tankování, beru kolem 50 litrů benzínu a platím přes QR kód na stojanu, možná to nejsou 2 minuty, ale třeba 3, to snad není dramatický rozdíl, ne? Schválně si to pro své vlastní info příště stopnu.

Větě "Navic pokud denne ujedes min nez 400km tak nabijenim netravis ani minutu. Pripojis a jdes." nerozumím. Kam si to jako připojím a jdu? Kdybych bydlel v rodinném domě a kdybychom tam měli dvougaráž, tak možná ano, ale já bydlím v bytě. A v kanclu tu možnost taky nemám, jako ostatně většina lidí, nabíječky jsou až u nejnovějšího kancelářského developmentu a je jich vždycky jen pár.

0
Sato
10. 1. 2026, 00:54

pri cenovom porovani s Passatom netreba zabudnut na fakt ze za cennikove ceny to (snad) nikto nekupuje. Na fleet mame na id.7 mensiu zlavu nez na passat, urobi to dalsich cca 100-150tis roziel v neprospech id.7.

1
mariov8
10. 1. 2026, 08:39

To je fakt, měli bychom se bavit o transakčních cenách, tedy ceník + sleva, to se zpoza klávesnice zjišťuje hůře.

1
Sato
10. 1. 2026, 09:13

Ano, od stola to ide tazko, ja som prave medzi id.7/passat vyberal a nakoniec to bolo jasne pre superba :)

2
mariov8
11. 1. 2026, 10:03

Bratr takhle vybíral mezi Passatem a CC a nakonec koupil Audi... bylo nejlevnější a ještě se dalo sehnat s "normální" palubní deskou.

3 reagovat
Valfar
10. 1. 2026, 15:14

To je pravda, reálná cena se od ceníkové podstatně liší, a to zejména pro firemní zákazníky. A je pravda i to, že na ICE se dávají vyšší slevy než na EV, protože na nich skutečně není, kde brát - reálně je tedy cenový rozdíl ještě vyšší, než ukazuje ceník, ale to jsem radši nevytahoval, abych nebyl nařčen, že srovnávám čísla vycucaná z prstu. A šlo by jít ještě dál a podívat se na zůstatkové hodnoty, což by provozní náklady posunulo ještě víc v neprospěch EV.

Já sám třeba beru do své maličké firmy auta na operák, což dnes dělá kde kdo. A nikdo nemá zůstatkovou hodnotu spočítanou lépe než velké leasingovky. Pro ukázku posílám srovnání splátky dvou obdobně velkých aut od stejného výrobce, při stejné délce leasingu a stejném nájezdu:

1) Škoda Karoq Sportline 2.0 TDI 150k DSG 4x4: 7 605 Kč bez DPH měsíčně
2) Škoda Elroq Sportline 85 kWh 285k: 13 043 Kč bez DPH měsíčně

Co dodat?

0
rivka
10. 1. 2026, 19:23

Inu, téměř dvojnásobný výkon baterkáče oproti spalováku = téměř dvojnásobná měsíční splátka ;-) :-) ;-)

0
rock
11. 1. 2026, 06:30

V ceníku je mezi nimi rozdíl 10 % a tady 70...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte