načítám data...

Ford Transit 2.0 EcoBlue automat: Když nechcete jet nadvakrát

Velká dodávka pro mnoho lidí a mnoho nákladu mi týden dělala radost a kromě hraní si na řidiče autobusu jsem v ní převezl i spoustu věcí. A teď mám pocit, že jí nutně potřebuju.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Ford Transit 2.0 EcoBlue automat: Když nechcete jet nadvakrát

Ford Transit pro mě spoustu let znamenal synonymum dodávky. V mém okolí se v devadesátých letech dokonce používalo slovo Transit jako souhrnné označení dodávky. Všechny ty Ducata, jépětky, eltéčka…to byly prostě Transity. Klasický “Smiley”, jak se v Británii přezdívalo faceliftové verzi druhé generace, měl zkrátka neotřesitelnou pověst skvěle postavené dodávky a důkazem její zaslouženosti budiž fakt, že jich spousta brázdí silnice dodnes, ačkoli jim již táhne na veteránský věk.

S jedním takovým bílým vozem z roku 1994 jsem najezdil (i za volantem, ačkoli jsem tehdy ještě oficiálně nesměl) poměrně dost kilometrů. Byla to nejdelší verze s nízkým stropem, dvojmontáží vzadu, devíti místy a navíc i velkým kufrem. Měl najeto pravděpodobně k milionu kilometrů, ale těžko říct, protože počítadlo nefungovalo. V podlaze byly prorezlé díry, kterými šlo sledovat silnici pod autem a atmosferický diesel čoudil a jel spíše rozvážně, ale za to pořád a na cokoli, co bylo mastné a hořelo. Používali jsme ho ve skautském oddíle, po rozmáčených loukách tábořišť tahal tuny podsadových stanů, denně vozil jídlo a i když se to oficiálně nesmí, měli jsme vyzkoušeno, že s trochou nadšení pojme tento bílý autobus s oficiálně devíti místy k sezení celý sedmačtyřicetičlenný skautský oddíl.

Transit jezdil spolehlivě mnoho let, ale pak se mu jednou při nakládání sudů s vodou propadla podlaha. Tak si ho (oficiálně na díly) koupila banda zedníků, podlahu nahradila plátem lístkového ocelového plechu a čas od času jsem ho potkával naložený až po střechu cementem se zapřaženým vozíkem ještě několik roků. Je to už skoro patnáct let, ale vůbec bych se nedivil, kdyby jezdil dodnes. Nebylo to sice nejrychlejší ani nejluxusnější auto, ale odvedlo opravdu obrovský kus práce. 

Takže když jsem na jaře usedl za volant osobního Tournea se zajímavým benzinelektrickým pohonným ústrojím, trochu mi ta skvělá využitelnost starého Transita chyběla. Jako rodinná dodávka se “malý Transit” sice hodí dobře, ale legendární přepravní kapacitu předchůdce jsem si nevzykoušel. Až do minulého týdne, kdy jsem si na Ořechu převzal modrý Transit Combi M1. Nejdelší rozvor a druhá nejdelší karoserie. To vypadá slibně. 

Pravidelní čtenáři Autíčkáře si asi stihli všimnout, že  mám docela rád autobusy. A ačkoli jsem si za volant jednoho z nich na chvíli sedl, bylo to jen pár nesmělých koleček po uzavřeném areálu. A moc mě to bavilo. Dlouhá velká prosklená dodávka je tak to autobusu nejbližší přibližovadlo, které mohu v rámci legality řídit. V tomhle případě jsem dostal na hraní verzi s automatem, silným dieselem, který nemá problém rozpohybovat tuhle krabici ke sto šedesátce a pár příplatkovými položkami. A ač to možná na motoristickém serveru působí trochu jako provokace, musím říct, že jsem se celý týden náramně bavil a za volant malého autobusu se vždy těšil. Jezdí totiž lehce, díry a retardéry polykají vysokoprofilové pneumatiky a tlumiče s vysokým zdvihem a z vyvýšené pozice lze krásně přehlédnout všechno to okolní hemžení. Do centra Prahy jde o ideální auto.

Osobně považuju automatickou převodovku v dodávce za naprosto základní potřebu. Proč v krabici na kolech, která slouží výhradně k práci, kvedlat manuálem? Automat udržuje motor v ideálních otáčkách, při rozjezdu se spoustou nákladu tu netrpí spojka a při manévrování v zácpě a úzkých uličkách ulehčí řidiči práci. Jediným argumentem by snad mmohla být spotřeba, ale i při poměrně těžké noze se tenhle velký Transit v klidu spokojil s porcí nafty pod deseti litry na sto. Přesto, když se podívám do inzerce ojetin nebo skladovek, jsou dodávky s automatem spíše výjimkou. Velká škoda.

Kromě automatické převodovky tu řidiči pomáhá ještě adaptivní tempomat a aktivní držení v pruzích, které usnadňují dálniční přesuny a dokonce došlo i na systém automatického parkování, který malý autobus precizně nasměruje do podélných (stačí místo o 40 cm delší, než samotný Transit) i kolmých stání. To je u takhle velkého auta opravdu k nezaplacení. 

I přes příplatkovou výbavu ale Transit nekráčí cestou Tournea a nehraje si na trochu větší osobák. Pořád to je čistokrevná dodávka. Je tu docela rámus, v interiéru je dost odhalených plechů a ještě více tvrdých plastů a podlahu kryje gumová krytina (vlastně byl Transit historicky první testovačka, kterou jsem před vrácením nevysával, ale vytíral mopem). Snad jedinou výtku bych měl k modulu nezávislého topení a klimatizace, který se nachází u zadních dveří a mírně zužuje prostor pro nakládání. Ale to je spíše detail. 

Největší kouzlo velké dodávky spočívá (nepřekvapivě) v jejím obřím vnitřním prostoru. Protože jsem se před dvěma týdny přestěhoval z Prahy na venkov, využil jsem přepravní prostor několikrát. Dva kubíky palivového dřeva, nespočet zahradního nářadí, stůl a židle, necelé čtyři metráky jablek, o pár hodin později dvě stě šedesát litrů moštu…to je jen zlomek z věcí, které Transit bez problému přepravil bez toho, abych musel vyndávat zadní lavice. Ten luxusní přebytek prostoru, který vůz skýtal, je opravdu silně návyková věc a ačkoli jsem Forda vrátil už v pondělí, pořád se mi po něm intenzivně stýská.

A tím se vlastně dostávám zpátky ke starému Transitu z úvodu. Tenhle jeho mnohem mladší nástupce je totiž principem velmi podobné a stejně skvělé auto. Odveze všechno, co si zamanete, táhne spolehlivě a nevyžaduje nijak zvlášť náročnou údržbu. Navíc ale už přidává i nějaký ten komfort a mnohem přesvědčivější jízdní dynamiku. Není to osobní dodávka pro rodinu, ale opravdu ryzí pracovní nástroj. Ale moc dobře postavený pracovní nástroj, který svým majitelům usnadní každodenní povinnosti. 

Co se týče dodávek, drží si Transit stále pozici etalonu ve své třídě. Dlouho jsem si myslel, že v téhle kategorii nemá nekorunovaný král Sprinter žádnou reálnou konkurenci, ale po minulém týdnu měním názor a pro velkou dodávku bych v případě potřeby vyrazil do Fordu. Oproti Mercedesu mi přijde tak nějak uživatelsky milejší a promyšlenější.

Verdikt

Velký Transit je přesně takový, jak jsem si ho představoval. Dobře postavená dodávka s velkou užitnou hodnotou, která se ale zároveň dobře řídí a dokáže být velmi rychlá. Jako rodinné auto se moc nehodí, ale pro řemeslníky, kurýry a další pracanty to je skvělý a promyšlený kolega. 

Technické údaje

Motor: řadový vznětový přeplňovaný čtyřválec 2,0 litru
Výkon: 170 koní

Točivý moment: 405 Nm 

Převodovka: šestistupňová automatická
Maximální rychlost: 160 km/h (ano) 
Průměrná spotřeba (udávaná): 7,6 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 9,6 l/100 km
Základní cena s DPH (Transit VAN): 798 304,- Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
08. října 2020, 15:41
0

V technických údajích mi trošku chybí cena, vejde se to aspoň do míče?;)

reagovat
Jakub Pospíšil
08. října 2020, 15:52
0

Jovidiš. doplním. Vejde v základu, toto přesně se nakonfigurovat oficiálně teď vzhledem k zásobám a výrobní kapacitě nedá, ale bude to vzhledem k výbavě lehce přes mega.
-
Komentář upraven 8. 10. 2020, 15:55:17

Kuře
08. října 2020, 16:42
0

Tak to je slušný, tatík málem kupoval novou dodávku někdy před půl rokem když se mu (v nedožitých tří stech tisících, což je teda sakra málo na služební dodávku) vysypala převodovka. Nakonec to na dva pokusy dokázal zrepasovat jakýsi odborník...

Kuře
08. října 2020, 16:44
0

Btw. Ten domeček na fotkách je Kubajzovo nové hnízdo?;)

Jakub Pospíšil
08. října 2020, 20:18
0

Ne, to je random novostavba na poli. Já koupil vesnický domek z počátku 20. století s chlivem, kadiboudou a tak. A garáží. Hlavně garáží.

Csaba
11. října 2020, 20:58
1

Pro Kuře: 1 253 439 Kč.

Kuře
14. října 2020, 07:17
0

Pro Kuře? Jako že.... Máš mega a čtvrt pro Kuře? Jeje, ty jsi hodný;)))

Csaba
14. října 2020, 15:51
0

Ne, přesně tolik stojí tenhle konkrétní Transit. :)
Nevím proč ale u spousty příspěvků v diskuzích (mi) chybí možnost kliknout na "reagovat"

Kuře
14. října 2020, 16:20
0

Já s tě pochopil, to byl samozřejmě vtip;)))

Tomáš Trýska
08. října 2020, 15:55
3

Maximální rychlost: (ano)

:-D

reagovat
Jakub Pospíšil
08. října 2020, 15:57
1

Ověřeno pro vás na německé dálnici samozřejmě. Dobře to rozhání oktávky.

martin_100
08. října 2020, 19:39
-7

Hele a ten automat je měnič nebo nějaká trapná robotizovaná manuální špajzka?
Líbí se mi to moc. Je škoda že všudypřítomný transity poslední leta vytlačily boxery/jumpery/ducata.
Akorát tu chválu samoparkování nechápu. Kdo jezdí s transitem ten ho umí řídit. Parkovací automat chápu u aut pro debily a blondýny jako jsou suv a nákupní tašky.

reagovat
Jakub Pospíšil
08. října 2020, 20:19
4

Hele je to dobrý, ten automat na parkování. On si pohkida provoz a všechno, navíc je fakt maximálně efektivní.
Jinak je to hdm samozřejmě.

bkralik
08. října 2020, 22:53
5

martin_100: Proč by mělo být automatické parkování pouze u aut pro debily? Zkoušel sis to někdy? Já třeba parkuju podélně opravdu výjimečně a moc bych to rád v autě měl - takhle jsem vždycky nervozní, abych si neodřel moje pěkné Ultraleggery. A ano, prostě to neumim a učenej z nebe nespadl - celej život z parkoviště před panelákem jenom 20 m couvu....

Adam Forman
09. října 2020, 06:18
0

Hele mě by zajímalo, co má v techničáku jako max. hmotnost přívěsu. Třeba Tourneo s automatem, co jsem testoval asi před rokem, mělo prostě 0. I když tady to vypadá na 2,8t

Kuře
09. října 2020, 10:54
6

Mě by zase zajímalo, který auto je pro debily... Abych si ho třeba někdy nekoupil...

martin_100
09. října 2020, 19:21
-4

bkralik a ty si jako myslíš že používáním automatickýho parkování se tvoje schopnosti zlepší? Já bych teda řek že se naopak ještě podstatně zhorší. Nebo hodláš do konce života řídit jen auta s automatikou na parkování? Neni to tak že bys měl jakožto držitel řidičskýho průkazu umět kompletně ovládat vozidlo? Pokud to ho neovládáš pak bys měl jít do autoškoly nebo rovnou odevzdat řidičák.
Všechny tuty zařízení dělají z majitelů řidičáků totálně neschopný jedince. A podle toho to na silnicích vypadá. Jezdich che každej ale většina je líná se to naučit. To je špatně.

Jakub Pospíšil
09. října 2020, 22:26
4

Jasně Martine. Všichni, co když poprvé dostanou do ruky sedmimetrovou dodávku, tak ji na Praze 1 nepichnou na první dobrou bez chyby do podelnyho parkování by radši měli vrátit řidičák a chodit se denně klanet mistrům volantu jako jsi ty.
To jsou zas kecy povýšenecké, to bysem blil.
Je super, že to ta stodola má a doufám, že za pár let to bude stejný standard, jako jsou dneska třeba pipaky.

Adam Forman
09. října 2020, 23:52
2

No nevim, s kamionem jsem zaparkoval napoprvý uplně fpohodě. Někdo prostě tu orientaci může mít lepší...

bkralik
10. října 2020, 11:13
1

Adam: Ano, někdo ano, někdo ne :-)
martin_100: Ano, použitím automatickýho parkování se moje schopnosti podstatně zlepší :-). A ovládat ho umím, to člověk zmáčkne tlačítko a ono to samo zaparkuje, na to přeci nepotřebuju autoškolu...

Fa
Fandatik
10. října 2020, 17:46
0

Je automatické parkování efektivní i v rychlosti podélného parkování? Nebo způsobí hodinový dopravní kolaps na druhém konci menšího města?
Nikde jsem nenašel zmínku, která náprava je poháněná. Představa 2m3 dříví (cca. 1t až 1,5t) za zadní nápravou a pohonem předních kol je dost děsivá.

Blít lze nejen z povýšeneckých keců, ale i z užití slova "bysem".


martin_100
10. října 2020, 19:03
-2

Koukejte se klanět lůzři!
Vy tady furt nechápete že když vza vás jakoukoli činnost bude stále častěji vykonávat nějakej stroj tak tu činnost po nějakym čase nedokážete vykonat vůbec. Nezdokonalíte se v tý činnosti naopak zakrníte a budou z vás neschopná paka.
Vidim to i na sobě. Dneska už z hlavy skoro nesečtu 375+968 protože imrvére ppoužívam kalkulačku a díky mailům a esemeskám už bych asi těžko vzpomínal jak se vlastně píšou některý velký písmena psace....
Prostě vidim jak jednou lidstvo shoří na naprosto základních činnostech který už nedokážou lidi vykonávat protže technika jednou může zvesela selhat a pak bude každej v prdeli jak Baťa s dřevákama.
Ale tak na pěhnanou lenost a přerozvinutou civilizaci už dojelo několik civilizací před náma a nás nečeká nic jinýho.... No a pak se zase začne vynalézat kolo.

fr
frite
10. října 2020, 22:27
4

Ano, jedna z těch činností kterou za sebe necháváme dělat stroje a díky čemuž zakrňujeme je POHYB! Jen Lůzr si koupí auto když má nohy a dodávku když si může pořídit dvoukolák.
Celé autíčkářství je jen ukázka úpadku člověka.

Ča
Ča Snač Aj
11. října 2020, 15:56
0

Ty si delas srandu, ale zkus nekdy pozorovat posilovny a kolik lidi tam dojede 2km svym SUV aby pak mohli behat na pase.. neni to ani trochu na hlavu?

Fa
Fandatik
11. října 2020, 19:02
0

ČaSnačAj: ve většině případů vím kam míříš. Pamatuju na otevření fitness v OC. Myslím, že stanice Luka kdy frajeři jeli po eskalátoru cvičit, když mohli schody vyběhnout. Je to pro spoustu lidí chucpe.
Aktuálně mám v tréninku dva mládežnické reprezentanty a dal by jsi jim v šatně korunu aby jsi viděl rychlejší pohyb nebo cvik. A na tréninku jsou z nich dravci.

martin_100
11. října 2020, 20:00
-1

Ano ještě bych tu čekal obligátní ať si ulovim k večeři mamuta.
Mě jde spíš o to že k získání řidičáku je potřeba nějakou soubor zvládnutých dovedností a vědomostí. Pokud o nějakou z těch dovedností držitel přijde nesplňuje pak podmínky k držení oprávnění a tudíž by měl řidičák vrátit nebo si schopnosti doplnit v autoškole.
Stejně jako se u řidičů od určitýho věku povinně zjišťuje zdravotní způsobilost a nikomu to nepřijde divný. Stejně tak by se měla v pravidelných cyklech zkoumat i dovednostní a vědomostní způsobilost.
Na silnicích je armagedon. Z části z lenosti, z části z neschopnosti, z části z jemitouřiti a z části z agresivity.

Adam Forman
12. října 2020, 07:48
3

@Martin: Tak hrozně bych to neviděl. Dnešní řidič už taky nezapíná sytič, neseřizuje předstih, neřadí bez synchronů. Když tu funkci postupně přeberou všechna auta, tak prostě půjde o standard. Stejně tak brzy bude mít každý auto couvací kameru a lidi zapomenou, jak se bez ní parkuje.

martin_100
12. října 2020, 18:48
0

Ano to je za předpokladu že člověk už nikdy v životě nesedne do staršího auta než zrovna má. Jsme dnešní řidič a stejně zapínam sytič, když je potřeba seřizuju předstih a couvací kameru vidim jednou za uherskej rok v nějaký pracovní paštice.
Ale ano nikdo nechce aby řidič uměl zapínat sytič. Ale základ jako je parkování je snad nutnej pro každýho řidiče. Je to stejně důležitý jako umět dávat přednost. Jak by se ti líbilo kdyby většina řidičů co neumí zaparkovat nedávala přednost protože je to přece zbytečný....

Adam Forman
14. října 2020, 06:36
0

Skoro bych řekl, že je to každodenní jev. OK asi se shodneme, že se neshodneme. Pro většinu řidičů je auto prostě jen spotřebič a každá funkce usnadňující jeho ovládání rychle zdomácní. Většina řidičů skutečně nikdy nesedne do auta staršího, než má (pokud nepočítám nešťastníky procházející ekonomickým propadem).

vojtacz
09. října 2020, 10:13
5

Já si nemůžu pomoct, ale tohle je už několikátá recenze auta, kde se vyzdvihuje jaký má to auto obří kufr, kolik toho převeze a nikde žádná fotka toho super velkého kufru. Jako OK, velkou část lidí by to to tu asi nezajímalo, ale když už se to zmiňuje, tak by fotka neuškodila.

reagovat
Pochtli
09. října 2020, 10:52
5

:o)))

reagovat
Jakub Pospíšil
09. října 2020, 11:02
2

Ona někde je! Ještě vyvolaná z filmu. Ale kde, to fakt netuším. Asi někde v kronice.

Zajda
10. října 2020, 09:30
0

Jaký výkon že ta "rychlá" dodávka měla? 130 koní a 405 Nm jsou podle mě různé varianty. Občas jezdím se 130k RWD L4 manuálem a rychlým bych to zrovna nenazval, i když jezdit se s tím dá naprosto v pohodě. Taky se na to vždycky těším :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3 1973
Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3

1973 rok výroby
245 koní výkon
7 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1990
Chevrolet Caprice Station vagon

1990 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1986
Chevrolet Caprice Station vagon

1986 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022 2003
Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022

2003 rok výroby
210 koní výkon
2 946 ccm objem

Chrysler LHS  1999
Chrysler LHS

1999 rok výroby
257 koní výkon
3 518 ccm objem