Pokud jste posledních patnáct let nebyli v kómatu, jistě víte, že spalovací motory nemají úplně zářnou budoucnost. Alternativní pohony získávají stále více pozornosti, zejména však elektromobily. A není se čemu divit, neboť elektromobilita získala mnohem více pozornosti a síť nabíjecích stanic je už docela rozsáhlá, že cestování po Evropě není problém.
A pokud sledujete počínání Toyoty, jistě vám dochází, že elektromobilita je pro tuto značku takřka sprosté slovo. Jistě, v nabídce najdete model bZ4X, o kterém psal nedávno Jarda, ale pokud umíte číst mezi řádky, došlo vám, že na vývoji se v tomto případě úplně nerozhazovalo a v nabídce je spíše do počtu, než že by někdo očekával bestseller. Značka, která už přes 25 let propaguje hybridní pohony, že by nebyla nakloněna lokálně bezemisním vozům? Ale jistě že je, má totiž ještě jedno eso v rukávu – vodíkovou Toyotu Mirai, která se nedávno začala dovážet i k nám ve druhé generaci.
Mirai oslní na první pohled – už z obrázků poznáte, že jde o velké auto, ale ve skutečnosti je opravdu majestátní. Je totiž založené na “velké” toyotí platformě TNGA-L, na které najdete pouze velký Crown pro domácí trh a Lexus LS i LC. Je až překvapující, že auto, které přináší novou, neokoukanou technologii, nevypadá vlastně nijak šíleně a většina lidí ani nepozná, s čím má tu čest. Na druhou stranu mi design Mirai docela sedne, hlavně zadní část vozu je docela pohledná.
Vevnitř se to však docela mění, ale začněme na sedačce řidiče – tady je vše v pořádku, místa je všude dost a jezdit s Mirai je velmi příjemná záležitost, všechny materiály působí hodnotně a pokud byste na volantu neměli znak Toyoty, očekávali byste spíše prémiovější značku. Sedačky jsou pohodlné, pozici si najdete rychle a vše je na dosah. Ostatní už ale tolik štěstí nemají – i když je Mirai rozměrově velké auto, uvnitř toho místa tolik bohužel není.
Na sedačce spolujezdce se sice můžete pěkně rozvalit, ale pokud měříte více než standardní Evropan, nebudete úplně nadšení – místa nad hlavou moc není a sedačku nelze složit níže. A na zadních sedačkách toho místa na nohy také moc není, pokud si nastavím sedačku tak, abych seděl pohodlně, nezbývá za mnou skoro žádné místo na nohy, navíc ani místo nad hlavou díky panoramatické střeše nezbývá a sebemenší pohyb hlavou doprovází bouchnutí se o stropnici. A ještě k tomu zavazadlový prostor je jen o málo větší, než třeba GR86.
Za tento problém může hlavně zvolený pohon – někam ty obří nádrže na vodík i baterii dát musíte. Jednu nádrž najdete ve středovém tunelu, který je díky tomu velmi široký, druhou pod zadní lavicí a baterii za zadními sedačkami, kvůli které ani zadní sedačky pro zvětšení kufru nesklopíte. A pokud očekáváte, že má aspoň přední kufr – nemá. Pod kapotou totiž najdete měnič energie palivových článků – malou vodíkovou elektrárnu, která spaluje vodík.
Díky použité velké platformě jezdí Mirai jako opravdu prémiový sedan, co hrabe zadníma kolečkama. Jde snad o nejpohodlnější auto s “jednoduchým” standardním podvozkem, které jsem kdy řídil. Sportování je snad sprosté slovo, jízda s Mirai je dokonale uklidňující zážitek, který po dlouhém dni umí potěšit. Na palubě je až zenový klid, odhlučnění je na výborné úrovni a díky absenci spalovacího motoru je i pohon velmi tichý – “nakopnutí elektrárny” jsem nepoznal jinak než pohybem spotřeby na displeji. Jasně, díky relativně nízkému výkonu (182 koní) se nejedná o nejsvižnější auto na silnici, ale to není ani cílem. Předjíždění mu problém nedělá a to stačí. Zkrátka – pokud by auto po zastavení nezačalo vypouštět vodu či spíše páru v nižších teplotách, nepoznáte, že to není elektromobil, což je z mého pohledu spíše pochvala.
Pokud vám do teď přišlo, že z Mirai nejsem nadšený, není to tak, přijde mi to jako velmi příjemné auto, a pokud by mělo větší vnitřní prostor, neváhal bych ho doporučit komukoliv, kdo takový sedan vyhledává. Problém s Mirai je však v tom vodíku.
Vodík v našich podmínkách natankujete na čtyřech místech – v Litvínově, Ostravě, Mstěticích a v Praze na Barrandově. Už to mnohé vyděsí, a co si budeme – je to značně omezující. Avšak vzhledem k tomu, že první byla otevřena před rokem, berme to spíše jako ukazatel, že rozvoj je teprve na začátku.
Větší problém vidím v ekonomice a ekologii provozu takového vozu.
Pokud nabíjíte elektromobil, jediné ztráty jsou v přenosové soustavě a samotném nabíjení. Jasně že nějakou elektřinu spotřebovává elektromobil při delší odstávce pro udržení teploty baterie a systémů, ale to je vždy individuální a v závislosti na venkovní teplotě.
Pokud však provozujete vodíkové auto, těch ztrát je řádově mnohem více. Nejdříve se musí vyrobit vodík, což je energeticky dost náročná záležitost. Pak ten vodík musíte odvézt na odběrné místo – čerpací stanici, kde čeká a uniká, než přijede nějaký Mirai. Po natankování ho tedy elektrárna v autě přemění na elektřinu, tedy onu vstupní “surovinu”, aby to mohlo jet…
Ano, je to pohodlnější. Ano, natankovat vodík je rychlejší, než nabíjení. Ale za jakou cenu?
Když vodíkovou stanici otevřel v březnu Orlen na Barrandově, svítila na stojanu cena 278 Kč za kilogram vodíku. Při průměrné spotřebě 1,14 kg na sto kilometrů (můj průměr za týden ježdění provozu defenzivně a krátké jízdy na dálnici) to vychází na 3,17 Kč / km - tedy zhruba jako provoz auta, co jezdí za 8-9 litrů klasického benzínu či nafty. S tím bych byl naprosto v pohodě, jistě, není to tak levné, jako provoz elektromobilu, ale taky je to pro mnoho lidí pohodlnější řešení. Jenže teď na tom stejném stojanu na Barrandově svítí cena 499 Kč za kilo, tedy takřka dvojnásobek. Pokud to spočítáte, vyjde vám, že je pomalu rozumnější provozovat osmiválcovou ameriku – jízda s Mirai vychází na zhruba stejnou cenu jako vůz se spotřebou 15 litrů na sto kilometrů.
Závěr
Zajímavá technologická ukázka do budoucnosti. Mirai jezdí skvěle, uvnitř působí prémiově, ač stísněně. Nemohu se však ubránit dojmu, že jako elektromobil by dával mnohem větší smysl – minimálně teď. Ano, jezdí jako elektromobil, akorát je mnohem složitější na údržbu a dražší na provoz. Jen budoucnost ukáže, zda se vodík uchytí jako alternativa k elektromobilu – dokážu si představit určité aplikace, kde svůj smysl má. Pro běžného uživatele však bude elektromobil ještě nějakou dobu patrně lepší volbou…
Technické údaje
Motor: jeden synchronní elektromotor s permanentním magnetem na zadní nápravě, měnič energie palivových článků na přední nápravě
Výkon: 134 kW (182k)
Točivý moment: 300 Nm
Provozní hmotnost: 1950 kg
Maximální rychlost: 175 km/h
0-100 km/h: 9 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 0,89 kg/100 km
Spotřeba v testu: 1,14 kg/100 km
Tabulkový dojezd: 650 km
Dojezd v testu: 480 km dle spotřeby, reálná 350-400 km
Kapacita nádrží: 5,6 kg / 142,2 l
Základní cena modelu: 1 809 000 Kč
Cena modelu v testované konfiguraci: 2 131 500 Kč
15. prosince 2023, 10:43
0
Autor aspoň napsal, že je vodíkové auto je nesmysl...jak, že dopadly vodíkové stanice v německu? Stejně to dopadne v mnohem menší a chudší zemi.
15. prosince 2023, 11:07
0
Vodíkový elektromobil má jedinou výhodu oproti bateriovému v tom, že pokud jedu někam daleko a mám to štěstí, že po cestě je vhodná čerpací stanice, tak můžu rychle natankovat. Přičemž i tato jediná výhoda už se se stále rychlejším nabíjením BEVů stává pomalu bezvýznamnou. Jinak je to ve všem ostatním podstatně horší.
V období rámcově před 10 lety, kdy existovaly jen malobaterkáče s nabíjením do 50 kW, to jistě mnohým i tak stačilo jako pádný argument. Dnes je jasné, že nikdo kvůli pár ušetřeným minutám ty ústupky a výrazně vyšší finanční náročnost akceptovat nebude a že se tohle masově v osobních autech nikdy neprosadí. Samotné palivové články ale jistě mají budoucnost v jiných odvětvích.
15. prosince 2023, 12:49
2
Sice to je trochu nekalá reklama, ale pro zájemce o porozumění technice Miraie doporučuju si koupit Technický speciál Světa motorů 3/2023 (https://www.digiport.cz/detail/floowie-pu/555560/1332-svet-motoru-special-03-2023)
Jirka Zima si fakt důkladně nastudoval samotnou techniku toho auta a upřímně - je to extrémně moc komplikované a bojím se, že časem to bude servisně neudržitelné. Už jen pro příklad - v tom autě je asi 15 kW kompresor (protože ten palivový článek potřebuje samozřejmě krom vodíku i kyslík), precizní filtry vzduchu (které se mění co 45kkm za cca 11kkč) a ionexový čistič vody chladícího okruhu článku (který se mění co 60kkm za 12kkč)...
15. prosince 2023, 19:18
0
V BMW jsme meli dikonce 30kW kompresor.
Nezanedbatelna je take uprava vzduchu. Staci spatna teplota nebo vlhkost a clanek je hned na 20-50% vykonu.
16. prosince 2023, 09:07
1
pak tady nejspíš bude obvyklý problém exotičtějšího vozu, že ten servis nebude úplně dostupný, že to zkrátka neudělá žádnej Franta v kůlně ani značkový servis v okresním městě ale jen a výhradně specialista kdoví jestli jeden v republice, dva v Rakousku, čtyři v Německu... Což by se časem mohlo lepšit, jako u elektromobilů, anebo taky ne.
Pak je tady problém s vodíkem. Oni už ho začínají dělit podle původu, fuj rasýzmus, zatímco u elektriky z uhlí se dělá jakoby nic. Tady máme spoustu vodíku, skoro zadarmo z chemické výroby a stejně to stojí dost peněz protože distribuce a čerpání je složitá pakárna. Až se bude smět používat jen "zelený" vodík, jeho cena jistě bude ouplně "zelená", to podle barvy obličeje která se dostaví při pohledu na ceník.
16. prosince 2023, 21:47
0
On i ten Mirai se v minule generaci nedal snad ani koupit a uzivatel musel byt nejak v ramci znacky (dealer apod.) protoze technika byla natolik exoticka, ze byla s beznym uzivanim neslucitelna.
Zajimave take bylo, ze v ramci "vodikoveho" join venture mezi Toyotou a BMW prodaval jeden "seriovy" vuz a druhy se snazil vubec tu technologii - pouzitelne - rozchodit. Tak jsem zastavoval neexistujici komponenty pohonu, nebo na karoserii resili zastavbu palivoveho clanku fungujiciho jako tuha raznice smerem do interieru.
15. prosince 2023, 15:05
-1
Budoucnost vodiku spociva v jeho spalovani.
15. prosince 2023, 15:45
5
Ne :-)
BMW to zkoušelo v roce 2005 s dvanáctiválcovou sedmičkou, jmenovalo se to "BMW hydrogen 7" - https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7
Výsledek mluví za sebe - šestilitrový dvanáctiválec produkoval závratných 260 koní (cca polovina než dokázal vyprodukovat na benzín) a hlavně měl spotřebu ve městě 3.5 kg/100 km a na dálnici asi 2.3 kg/100 km. Mirai má udávanou spotřebu 0.9 kg/100 km a Marek měl spotřebu v testu 1.1 kg/100 km. Takže to byla vlastně dost velká bída...
15. prosince 2023, 16:56
0
Přesně tak. Spalovací motor má rámcově ještě 2× až 3× nižší účinnost než ten palivový článek, to znamená 2× až 3× vyšší náklady na palivo než ten už tak drahý FCEV a taky 2× až 3× nižší dojezd. A do toho je to pořád spalovací motor, tedy fundamentálně ve všem horší pohon než elektromotor To by musela být skutečně radost používat. :D Je to minimálně ještě o řád větší kravina než ten FCEV.
15. prosince 2023, 18:59
0
Mám taký pocit, že BMW to s vodikovou sedmou skúšalo ešte oveľa skôr, dokonca neváhali na letisku v Mníchove postaviť automatickú plniacu stanicu. Do premávky pustili nejakú flotilu áut s veľkou slávou a potom to rovnako rýchlo zhaslo a v 2005 to vytiahli na svetlo zas v novom modeli. Očividne slepá ulička.
15. prosince 2023, 19:29
0
U te spotreby vodiku je dulezite, jak velikou cirkulaci system zvladne. Pri pruchodu clankem zraguje jen mala cast vodiku, tak neni dobre jej hned poustet ven, ale tu "spinavou" smes poslat do dalsiho kola (bud samotnou, nebo prifouknout trochu vodiku, nebo ji nakonec nahradit celou)
29. prosince 2023, 12:52
0
Nejlepší je samozřejmě vodík spalovat. Kapalný vodík přivedete do spalovací komory. Přidáte kapalný kyslík. Trysku namíříte opačným směrem, než kam potřebujete jet...
15. prosince 2023, 21:13
0
Trochu poopravím autora....kdyby auto mělo pod kapotou nějakou sametovou V6, či V8, dávalo by mnohem větší smysl. Najednou by z toho bylo super pohodlné auto s použitelností k dlouhým dálničním přesunům. Navíc by bylo prostornější.
16. prosince 2023, 10:14
1
Lidi si ty sametové V6 a V8 málo kupovali, no.
Ostatně…elektromotor má asi nejsametovější chod ze všech.
16. prosince 2023, 12:45
3
Tak ono s tím šestiválcem si pořád můžeš koupit LS500h, který je na stejný platformě - jak je v článku zmíněno. :)
16. prosince 2023, 17:42
0
VK: Hlavně na volnoběh:-D
16. prosince 2023, 19:35
0
Myslím, že to je slepá ulička v hledání možnosti alternativního pohonu. Ekonomický je to dražší než nafta či benzín a to to není zatíženo spotřební daní. A to ještě test nemohl vyzkoušet běžný provoz s možným vyprchavanim vodíku.
20. prosince 2023, 10:15
0
Tak konecne jsem se dozvedel, jak to funguje, jaka je realna pouzitelnost a naklady na provoz/tedy spotrebu a cenu paliva. Dekuji za clanek. Elektrine na kratke vzdalenosti, nafte na dlouhe vzdalenosti, benzinu pro radost zdar!
03. ledna 2024, 12:36
0
Já autům na vodík fandím. Sice ještě lepší bude až se podaří, že bude možné si pořídit spalovák na vodík, ale i tak. Jestli je nějaká budoucnost individuální mobility, třeba i bez toho řidičského požitku, tak tuhle bych bral raději než baterky. A pevně doufám, že s dostupností vodíku se to bude taky zlepšovat, což bude postupně snižovat jeho cenu. Myslím si, že již teď když třeba i v Ostravě doplním vodík veřejně a zcela ofiko, tak mít na to auto, člověk už s tím nějak poradí. Možná že kdybych na to měl, pořídím si ji už teď. Nebo respektive nebyl bych v takové finanční situaci daleko od toho.