načítám data...

Subaru Baja: Kamarád s benefity

Každé Subaru má něco do sebe, ale některá toho do sebe mají ještě o chlup víc než ostatní. Nedoceněný pickup Baja je jedním z nich.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Subaru Baja: Kamarád s benefity

Přestože vypadá jako položka ze seznamu TopX nejbizarnějších konceptů, tohle auto doopravdy existuje. Vím to, seděla jsem v něm. Ba dokonce jsem s ním jela, takže jsem si jistá, že to nebyla jen atrapa pro senzacechtivé pisálky. Teď ho samozřejmě chci, ale mít ho nemůžu, protože nejsou, majitel tohoto konkrétního nechce o prodeji ani slyšet a já ho venkoncem chápu, to by musel být padlý na hlavu. Takže kdybyste tuhle věc náhodou potkali v inzerci, doufám, že mi dáte vědět. A teď už můžeme jít k věci.

Píše se rok 2000 a na autosalonu v Los Angeles automobilka Subaru slavnostně odhaluje koncept ST-X neboli Subaru Truck Xperimental. Promo materiály hlásají, že zhmotňuje “ultimátní vyjádření esence značky Subaru – zábavy, svobody, dobrodružství, sebevědomí a řízení.” Koncept postavený na platformě Outbacku byl jediný svého druhu – čtyřdveřový čtyřmístný pickup s plnohodnotnou kabinou, variabilní korbou, přeplňovaným čtyřválcovým boxerem a osvědčeným pohonem všech čtyř kol. Střelenost konceptu podtrhovala ohnivá barva Solar Flare Orange a oranžovočerný interiér. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Auto, které vidíte na fotkách, je sice temně fialové – skutečně to není černá, ale i naživo se musíte podívat dvakrát, abyste to poznali -, jinak se ale od konceptu liší jen v pár drobnostech. Pod kapotou nenajdeme turbo, nýbrž klasický atmosférický boxer o obsahu 2,5 litru, přepážku mezi kabinou a korbou nelze odstranit úplně a stahovací plátěná střecha byla nahrazena konvenčním elektrickým šíbrem. Jinak jsou změny jen kosmetické. Přesně v této podobě se auto začalo v roce 2002 prodávat pod názvem Subaru Baja. Baja 1000, jak možná víte, je pouštní závod pro šílence bez pudu sebezáchovy, takový kříženec Dakaru, demolition derby a skoků do dálky. Zatím se mi nepodařilo zjistit, zda se nějaké Subaru Baja závodu zúčastnilo, vyjímalo by se tam každopádně moc hezky. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Automobilka měla s novým přírůstkem velké plány – fabrika v Indianě počítala s výrobou čtyřiadvaceti tisíci kusů ročně. Jenomže všechno se nějak pokazilo. Asi byla chyba, že se Baja nikdy nedostala do prodeje v Austrálii, protože se ukázalo, že Američané přesedlat z obřích trucků do sofistikovaného, ale subtilního pickupu rozhodně nehodlají. Baja se udržela v nabídce čtyři roky a za tu dobu se prodalo jen třicet tisíc aut. Je tudíž malý zázrak, že mám možnost si na jedno z nich sáhnout tady, v naší české kotlince, kde se nikdy neprodávalo. Tohle konkrétní auto navíc působí jako zjevení, které mě po usednutí za volant rázem přenese skoro o dvacet let zpátky. Kabina totiž vypadá jako nová. Samozřejmě tu odvedl dobrou práci šikovný detailer, ale i tak. Říkám si, že zub času se zřejmě spokojil s uhryznutím tlačítka pro rozsvěcení světla na korbě, a pak se šel pustit do fordů. Ale potom se dozvím, že i ten čudlík má na svědomí nějaký snaživec, který místo něj necitlivě namontoval ovládání zadní mlhovky. 

Podobných hacků se na vozidle najde víc, právě tohle je totiž úplně první v ČR registrovaná Baja, která podstoupila všechny homologační zkoušky a úpravy. Proces trval skoro čtvrt roku. Jinak je ovšem stav v zásadě originální – pouze s výjimkou kol, která pocházejí z Forestera. Origo disků se první český majitel odmítl vzdát, velká škoda. Nové “cargo lamp” tlačítko je momentálně na cestě z Ameriky a ani se neptejte, kolik stálo – to je holt daň za exotiku… Plyšové potahy sedaček mohly klidně před měsícem vyjet z fabriky, veškeré plasty jsou mint, kvalty neomylně zapadají do pozic, a co mě fascinuje nejvíc – neozve se sebemenší zavrzání a žádný z perfektně slícovaných dílů se ani nehne. Kromě těch, co se hýbat mají, samozřejmě. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

 

Na otočení klíčkem motor reaguje téměř radostně a - snad mi laskavý čtenář promine pokleslé klišé – na volnoběh přede jako spokojená kočka. Hodnota 165 koní na papíře nepůsobí zrovna oslnivě, ale hned se objevuje vlastnost, která je pro Subaru typická. Auto se pohybuje s takovou lehkostí, že vám všechny papíry světa můžou být ukradené. Potřebný výkon tam je, navíc půvabně lineární a tak akorát hlasitý. Motor je to jediné, co při jízdě slyšíte. Je mi skoro stydno, když pomyslím na svého podobně starého Forestera, který se jako rozevlátý alegorický vůz řítí krajinou za doprovodu řachtání, cinkání a klepání všeho možného. Tady prostě hučí boxer (i ten dokáže při stání na semaforu ztichnout tak, že se na okamžik vyděsím, že mi to chcíplo), jinak vůbec nevím o tom, že by auto mělo třeba nějaké obložení kabiny nebo podvozek. Poslední zmíněný je obvykle u pickupu bolavým místem, jenže tohle auto je v podstatě o pár čísel delší Outback a ten s komfortem žádný problém nemá, naopak. A nakonec je tu samozřejmě legendární obratnost v zatáčkách, daná nízkým těžištěm a geniální subaráckou čtyřkolkou. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Nějaký škarohlíd bez špetky vkusu by možná poznamenal, že ta věc vypadá jako poslepovaná ze zbytků nalezených na vrakovišti, ale to je nesmysl. Forma v tomto případě jen nahrává funkci, která je naprosto perfektní. Na korbu o délce metr a čtyři centimetry už naložíte slušnou kupu veteše, v příslušenství se navíc najde pěkný trubkový plůtek, který lze nasadit na vyklopená vrátka korby, a pak se na ni podélně vejde i kompletní nerozebraný bicykl. Sklápěcí držák na SPZ je milý detail. Další vychytávku představuje přepážka mezi korbou a kabinou. Po sklopení zadních sedaček se tu dá otevřít okno, dost velké na prostrčení dlouhých předmětů nebo jednoho člověka (v případě nouze možná i dvou). Jak potěšeně podotkl majitel, můžete si vybrat, jestli budete spát pod střechou, nebo pod širákem. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz


Takže tu máme dobře vybavené, vysoce komfortní auto pro čtyři, které miluje zatáčky, nevyšplouchne vás, když nasněží, a v bahně to s ním nandáte i plnotučným offroadům – jako ostatně s každým Subaru. Baja navíc představuje variabilní noclehárnu, přepravník všeho, co je vaše rodina schopná vymyslet, a šikovný pracovní nástroj, prostě vtělená dokonalost. Neslibovala jsem vám, že budu objektivní. Vy byste to možná vnímali jinak. Vlastně zcela jistě. Vůbec by se vám to nelíbilo. Že já nemlčela….


 

Za zapůjčení auta děkujeme Michalovi z Liberce.

O čištění auta zvenku i zevnitř se postarala firma JV Detailing.

 

Technické údaje:

Motor: atmosférický benzinový čtyřválcový boxer  2,5 i 16V
(V roce 2004 se začala prodávat i verze s turbodmychadlem a výkonem 210 koní)
Výkon: 165 koní (121 kW)
Točivý moment: 225 Nm 
Převodovka: manuální pětistupňová


 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Černá Vovce
24. července 2020, 06:54
0

Baja je geniální, taky občas po ní pokukuji. Nedávno byla žlutá na prodej, a občas se něco objeví v Německu. Ale jsou šíleně drahé ????

reagovat
custom1
24. července 2020, 07:21
0

To víš, je to rarita. Taky se mi líbí, mám rád automobilové podivnosti... ;)

Viola Procházková
24. července 2020, 08:04
0

V Polsku jsou aktuálně v nabídce dvě, bohužel obě na LPG. Za to bych sekala ruce.

Mi
Michal Lenc
24. července 2020, 09:49
0

To LPG je super, člověk ušetří dvacet až třicet tisíc za dodatečnou montáž.

bitner
24. července 2020, 10:20
1

Otazkou je, jak to tem boxerum smakuje. LPG neni pro kazdou hlavu a kazdy ventil to prave sporive :-)
Neco se mi teda mate, ze Subaru kdysi nabizelo tovarni LPG k nekterym modelum, kde by to melo byt osetrene, ale pochybuju, ze to budou tyhle pripady od bratru Polaku. Pokud by se nejakym zazrakem jednalo o tovarni prestavbu, tak smele do toho.

Kuře
24. července 2020, 12:34
0

Sekala ruce... Dotaz idiota, je problém z toho to LPG vyndat?;)

beastar
24. července 2020, 12:42
3

Co mam teda ja info. Tak i tovarni lpg stalo pekne za hovno. Lepsi je koupit si BRZ taky Subaru a umi to fsecko;D
-
Komentář upraven 24. 7. 2020, 12:43:29

Černá Vovce
24. července 2020, 13:52
1

LPG a Subaru. Takové strašně dlouho se táhnoucí téma. Já mám Outbacka H6 (2004) na LPG. Problém EZ30D je v tom, že nemá tvrzený sedla ventilů a hydrostely, takže se zaklepavaji ventily a vzniká vůle, takže každých 50tkm musí motor ven a musí se seřídit ventily a vymezit vule. Starší H6ky (154kw) s tím takový problém nemají. Co se týká te EJ25 (motor v Baje) tak ta s LPG zas tak takový problém nemá. Sice to není úplně dokonalé, ale pořád lepší jak H6, nemusi se stelovat ventilové vůle. Ale pořád to je o správné údržbě jak u každého motoru

krab
24. července 2020, 08:50
0

Fakt hezký! Baja se mi taky moc líbila, když jsem poprvé viděl obrázky v časáku. Podle mě jsem to auto na živo nikdy nepotkal. A zajímavý, že se neprodávala do Austrálie a na Zéland. Jestli by se prodávala někde dobře tak tam...

reagovat
Knightrider
24. července 2020, 08:58
1

Tak tohle je velká exotika u nás. Nedivím se, že se to Violoncellu líbilo. Super. :-)

reagovat
eLzyx
24. července 2020, 10:00
0

tak o tomhle autě jsem snad ani neslyšel. Zajímavý kousek

reagovat
beastar
24. července 2020, 10:30
1

Hezky. Unikum:) Jako je skoda, ze se jedna o raritu to auto je dost prakticky a ja bych proto vyuziti taky umel najit. Jo a super napad urcite lepsi obsah, nez dalsi oslava BRZ;D

reagovat
Ch
Chochin
24. července 2020, 12:30
0

Jedna by mala byt aj na mobile.de aktualne v ponuke. za 9000 eur a v inzerate sa pise, ze do Europy bolo importovanych154 kusov a v nemecku ich je cca 10 - 15 spolu

reagovat
Fa
Fandatik
24. července 2020, 13:55
0

Já mám pocit, že jednu Baju jsem párkrát potkal kolem hospody U letců v HK. Snad žlutá.

reagovat
Jo
José Jiménez
24. července 2020, 23:26
0

Po Hradci jezdívala žlutá Baja .Parkovala u kruhače na brněnské ,ale už jsem ji nějaký ten rok bohužel neviděl.

Fa
Fandatik
25. července 2020, 05:48
0

Tak letos jsem ji viděl kolem letiště. Vícekrát. Tak hlavně, že dělá dál majiteli radost

Sa
Sato
24. července 2020, 19:02
1

Velmi pekne, nikdy som to nevidel. Tie bezramove dvere su tam skvele absurdne.

Predpokladam ze nizka korba je lepsia na nakladanie ako klasicky pickup ala Ram, ale asi aj lahsie realizuju drobne kradeze. :D

Kedysi bolo u nas vidno aspon male dvojmiestne pickupy na zaklade osobakov, felicie, fiat strada, logan pickup s pod. ale uz som davno ziadny nevidel.

reagovat
PeterLuk
24. července 2020, 20:47
0

To je taký nezmysel, až je to vlastne dokonalé. :D Pekná raritka....

reagovat
MGRR
26. července 2020, 16:46
1

Jeste by stalo pohledat a zainvestovat do SVX, ale bude to na roky... jak hledani, tak opravovani, a cekani na zhodnoceni. Ale rekl bych, ze pujde o zajimavejsi design a stroj.

reagovat
Viola Procházková
26. července 2020, 18:08
0

Když já to "zhodnocení" zas tak neocením, chci to používat a mít z toho radost. SVX se mi líbí moc a jednu chvíli jsem o něm uvažovala, ale s tím bych se prostě bála jezdit, protože na to nekoupíš žádnej díl, a když to nedejbože zboříš, zbydou ti jenom oči pro pláč. Ta Baja má přece jen dost komponentů společných s Outbackem.

MGRR
26. července 2020, 19:29
0

Ano, ano. Jenze ten pick-up je vlastne desnej kram a interier je pouzitelny jako nejaky "Nissan Micra" bez kufru... co na korbe nechas, o to prijdes :) Nejaky starsi Forester za "drobne", udela vic prace + lepsi pruchodnost na akce Toyota Dajbych, deti do lesa... atd.

Moses
03. srpna 2020, 15:13
0

A co takto Toyobaru??? :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Tiguan  2009
Volkswagen Tiguan

2009 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Škoda Felicia  2001
Škoda Felicia

2001 rok výroby
68 koní výkon
1 289 ccm objem

Ford Mustang GT 4,6 V8 2006
Ford Mustang GT 4,6 V8

2006 rok výroby
305 koní výkon
4 600 ccm objem

Cadillac deVille coupé 1968
Cadillac deVille coupé

1968 rok výroby
472 koní výkon
7 735 ccm objem

Ford Expedition  5.4 V8 4x4 LPG LIMITED 4X4 2009
Ford Expedition 5.4 V8 4x4 LPG LIMITED 4X4

2009 rok výroby
310 koní výkon
5 400 ccm objem