načítám data...

Speciální edice: Fiat 500 tisíckrát jinak

Nový model si udrží zájem veřejnosti sotva pár týdnů, než zapadne do šedi trhu. Existuje ale způsob, jak se světu připomenout.

zobrazit celou galeriiHistorie: Speciální edice: Fiat 500 tisíckrát jinak

Kdo z vás má nějakou tu automobilku, ten to jistě zná. Postavíte auto, potom je nějaká ta sláva, konfety, chlebíčky, ohňostroje a tak.  A je to. Hotovo. Až na to, že není. V automobilovém světě nesmíte ani na chvilku polevit, ani na vteřinku usnout na vavřínech, kola se stále točí a kdo zůstane stát, toho semelou.

Nové auto vydrží na trhu nějakých pět až osm let, to ale neznamená, že po tuto dobu máte klid a jen počítáte bankovky. Váš krásný zbrusu nový model nezůstane ve světle ramp dlouho. Když konkurence přijde se svou novinkou ve správný čas, může mít vaše chvíle slávy opravdu hodně krátké trvání, než upadnete v zapomnění. 

Foto: FIAT

Jestli tohle někdo pochopil, jsou to Italové. Přestože jejich nadšení technikou se projevilo už tisíckrát v inovativních technických řešeních a přispěli světu aut stovkami nápadů a technologií, to první, co nás všechny při pomyšlení na italské automobilky napadne je především vášeň, emoce, styl. Není to vůbec náhoda ani nějaké důmyslné PR, jestli totiž Italové mají něco ještě radši, než šroubky a matičky, jsou to oslavy. Důvod se vždycky najde. Ale tomu štěstíčku je samozřejmě potřeba jít trochu naproti…

Bylo by samozřejmě krásné představovat nový model každý měsíc, to by se život proměnil v jednu velkou party a konkurence by neměla šanci se prosadit. Jenže to by ten nový model musel někdo navrhnout. A rozkreslit. A připravit. A vyrobit. A to se za jeden měsíc nedá stihnout nikde na světě a v pohodářské Itálii už vůbec ne. Naštěstí je tu alternativní řešení. Když nemáme nový model, tak ať ten starý vypadá jako nový! Oh, jak Italské…

Foto: FIAT

Různé předělávky a facelifty modelů v průběhu výrobního cyklu samozřejmě nejsou žádný italský vynález. Dělají to tak všichni, v Německu na to mají dokonce systém. Třeba v Mercedes-Benz svá auta vyvíjel dokonce nadvakrát – nejprve nový vůz s již známými motory, po pár letech nové motory do již známého vozu. Funguje to většinou skvěle (když vás zrovna nenapadne postavit auto, kterému se bude později říkat ‘mamut’ a které motory z minulé řady prostě neutáhnou), stále je co představovat a čím se chlubit.

I Italové experimentují s facelifty, ale je vidět, že tohle je až příliš nalinkovaný postup a v tom se temperamentní jižané necítí ve své kůži. Modernizace Lancie Lybry tak skončí výměnou matných tlačítek na volantu za lesklá a … a to je všechno. To Alfa Romeo 156 se dočkala hned dvou modernizací, první výrazně změnila interiér, druhá zase exteriér. Když se připočtou další změny v průběhu jednotlivých modelových ročníků, nakonec se skoro zdá, že snad žádné dvě ‘stopadesátšestky’ nejsou stejné. Zkrátka tudy cesta pro Italy nevede.

Foto: Alfa Romeo

Pokud se však Italové nenašli v systematicky plánovaných modernizacích, neznamená to, že by neměli svůj způsob, jak zaujmout a přinášet snad co týden nějakou tu horkou novinku. Ještě jsou tu totiž speciální edice. A speciální edice jsou něco docela jiného, to není plánovaná modernizace, to není lehké doladění pár detailů tak, aby se auto líbilo všem o trochu víc. Speciální edice je vyjádření osobnosti, tady můžete ukázat svou kreativitu.

Speciální edice tak vznikaly a stále vznikají snad ke každému jednomu modelu, který v Itálii vzniknou. Fiat takto spolupracoval s různými karosárnami, se svým dvorním úpravcem Abarthem a nakonec i se subdodavateli, módními domy, ale i výrobci lodí a vlastně s každým, kdo si zasloužil svou speciální edici. Přeborníkem speciálních edic (kromě Zondy, kde ale prakticky neexistuje základní model a speciální edicí je tak vlastně každá jedna Zonda) je Fiat 500.

Foto: Pagani

Jistě si vybavíte Fiat 500 v úpravě Abarth, ale to je opravdu jen špička ledovce. Jen v současné době můžete ‘pětistovku’ mít ve speciálních verzích Mirror, 60th nebo Anniversario, každá z nich potom existuje ve verzích Cult, Connect, DolceVita a Sport – speciální edice speciálních edic. 

Foto: FIAT

Když se ale podíváme do historie, najdeme tu mnohem, mnohem víc. Malého Fiata jste mohli mít třeba v úpravě od slavného výrobce motorových člunů Riva. Fiátek dostal temně modrý lak, jiný přístrojový štít a jiný dekor do interiéru. Ne, přátelé, to není plast, to je opravdu kus mahagonu přes celou přístrojovou desku.  

Foto: FIAT

Byla tu edice určená milovníkům Ferrari. Vlastně nebyla jen jedna. Abarth 695 Tributo Ferrari vznikl v roce 2009 a na jeho přípravě se prý skutečně podíleli i inženýři z vývoje Ferrari. Autíčko dostalo motor o výkonu 180 koní spřažený se sekvenční převodovkou, čtyřpístkové brzdiče Brembo, sportovní skořepiny Sabelt, výfuk Record Monza a samozřejmě rudý lak Scuderia Red. 

Foto: FIAT

Komu tohle nestačilo, ten si musel rok počkat, než v Pogea Racing auto trochu upravili. Tak vznikl Fiat 500 Ferrari Dealers Edition, který byl s Tributo Ferrari do značné míry shodný, jen výkon se lehce posunul. Čekali byste možná 200 koní, možná i 220, ať mají děti radost.. Ne, žádné troškaření. Roztomilé vozítko dostalo větší turbo i mezichladič stlačeného vzduchu, úpravy se dotkly i výfukové soustavy a výsledkem bylo 270 koní a 330 Nm. Ze stále stejného motoru 1,4 litru!

Foto: FIAT

Ale dobře, to už je trochu o strach, Fiat 500 má být spíše roztomilý, než děsivý. Fiat 500 Barbie oslavil výročí slavné panenky (u panenek se to snad smí říkat – bylo jí padesát). Auto bylo pochopitelně růžové, jinak to snad ani nemohlo být. Ale Fiat zdaleka nezůstal jen u toho, ostatně růžovou jste mohli mít i starou hranatou Pandu. Edice Barbie šla mnohem dál. 

Foto: FIAT

Sedačky z růžové alcantary byly ošetřeny tak, aby se leskly, koberečky vystřídala prapodivná hedvábná střapatá věc a součástí výbavy byly pochopitelně i lesk na rty či kosmetické zrcátko orámované LED diodami.

Foto: FIAT

Edice BlackJack se zase snažila tvářit frajersky a drsně, když přišla s černým matným lakem dřív, než to bylo cool, první kus edice America jste mohli vydražit na Twiteru, pokud se to nepovedlo, mohli jste si na svou ‘pětistovku’ nechat namalovat starou ‘pětistovku’ Ronem Aradem. Jako bonus jste kromě podpisu slavného umělce dostali i model 1:18 svého unikátního Fiatu.

Foto: FIAT

Krásnou edicí byla Color Therapy. Pastelové barvy se inspirovaly v módě sedmdesátých let, kdy bylo všechno zářivé, barevné a nepokrytě bakelitové. A bylo to cool. Fiat vybral laky v odstínech New Age Cream, Countrypolitan Yellow, Pasodoble Red, Volare Blue a Tech House Gray spolu s pěknými retro koly. Barvy se samozřejmě objevily i v interiéru.

Foto: FIAT

Když už jsme narazili na svět módy, nesmíme zapomenout na módní značky. Diesel, Gucci či GQ magazine, ti všichni dostali svou verzi ‘pětistovky. Kdo by si zde nevybral, tomu by snad dokázala vyhovět nabídka sesterské Lancie Ypsilon s edicemi Elle, Versace. 

Foto: FIAT

Kdo chce vyčnívat i mezi všemi těmito unikátními kousky, pro toho je jednoznačně edice Spiaggina. Tu jste mohli mít v relativně umírněné verzi, tedy jako Fiat 500 s plátěnou střechou a s pár detaily jako bílý proužek na modrém laku, pro odvážnější tu byl ale otevřený vůz jen s ochranným rámem. Edice Spiaggina byla postavená k oslavě šedesátého výročí modelu 500 Jolly Spiaggina – což byla mimochodem zřejmě vůbec první speciální edice Fiatu 500, tam to všechno začalo. 

Foto: FIAT

Sympatická je i edice Arancia, která není zvláštní vlastně vůbec ničím krom toho, že je celá oranžová. Já osobně bych ale volil Fiat 500 Anniversario, retro-edici retro-autíčka, která dotahuje původní myšlenku k dokonalosti a to nápaditým a nesmírně milým způsobem. To je pro mě ten správný Fiat 500.

Foto: FIAT

A jaká edice padla do oka vám? Nebo máte pocit, že je to celé pitomost a šaškárna? Na vaše názory se těšíme v diskusi.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

lu
lumix
19. února 2021, 18:12
6

Tohle auto se Fiatu povedlo, líbí se mi, že to může být jak růžový bombón pro blondýnku, tak Abarth pro normálního chlapa. A vždycky bude vypadat dobře.

reagovat
Pochtli
19. února 2021, 23:14
-9

Sorry, chlap v pětistovce podle mě vypadá vždycky blbě.. Pokud není jistá menšina..

eLzyx
20. února 2021, 00:38
1

to si nemyslím. Mě by Fiat 500 nevadil. Jednu dobu jsem uvažoval i 500e. A ne nepatřím do menšiny, ani někam mezi. Mi to přijde jako docela dobré auto, za rozumné peníze, co nestárne tak rychle jako jiné plechovky. Na dojíždění za prací by mi to stačilo až až. Jen jsem se rozhodl spíše řešit větší bydlení, sháním nějaký bývalý statek, resp. dům + stodola + aspoň 1200m2 pozemku. Takže na elektroFiátka jen tak nebude.

PachezZ
20. února 2021, 08:28
1

moje uvažování šlo poslední dobou stejným směrem, že chci statek, pak sem to rozšířil na dům+stodola stačí... a zdá se mi že tímhle směrem za poslední půl rok v mým okolí šlo hrozně moc lidí, to nebude úplně náhoda ne?

Le
LennyLeonard
20. února 2021, 09:21
6

Tak Vam drzim palce panove. Ja ze statku naopak utikam do baracku s parkovanim pro 3 auta a zahradou maximalne 1000m2. Uz me nebavi kazdou sobotu travit pres 8 hodin jen aby sem posekal travu na nadvorech apodobny parady. Kdo nezazil nepochopi. Tez jsem mel sen jako vy dokud se nestal skutecnosti. Sice ted tu jen ja mam 5 aut ve stodole natoz cela rodina, ale cas mam mozna tak jezdit jen s jednim. Zivot mam jeden a nehodlam ho ubijet praci na statku protoze bez ty se to neobejde.

Le
LennyLeonard
20. února 2021, 09:25
0

A k fiatu 500, auta to jsou pekny jen je skoda ze ty “rychlejsi” verze maj volic razeni pripominajici ovladani videoherniho automatu z 80tych let.

Ju
Junior
20. února 2021, 17:58
0

Statek jo. Ale do ucka, kolem jenom louky, a nádvoří vylejt asfaltem.
Už se na to chystám

PachezZ
20. února 2021, 23:17
0

nějak tak, zemědělčit nepotřebuju, maximálně nějaký ty slepice...

eLzyx
21. února 2021, 10:57
0

statek chci jen kvůli prostoru. Teď mám barák s 1000m2 a je mi to malé. Zejména tím, že se na velkou část pozemku nedostanu technikou, nemůžu tam zaparkovat auta ...
Takže žádné slepice, čuník, nebo něco takového. Ne. Stodola plná aut, velký bazén, rozměrnější FVE mimo střechy stodoly, nebo baráku.
Teď mi jeden pěkně blbě utekl. Soused prodával svoje "vesnické sídlo", ale vůbec se mi nezmínil. Za 950t Kč. Na to bych ani nepotřeboval skoro hypotéku, nemusel prodávat svůj dům ... pravda, je to docela ruina, ale pozemek 2500m2, poblíž potok, velice blízko do města (Lidl 2,5km, škola 1,5km, nemocnice 1,2km). Takže bych mohl nejprve opravit skladovací halu, kam bych si dal dvousloup, vybavení dílny, auta ... a mohl zatím bydlet ve stávajícím. Chjo

Raspby
19. února 2021, 19:33
3

Teda ten vnitřek té Riva edice, ten je naprosto parádní :) To se fakt povedlo. A Tributo Ferrari vypadá zase nádherně zvenku. Ještě bych tam zahrnul Tributo Maserati s krásným světlým vnitřkem a elegantním vínovým lakem :)

reagovat
Csaba
19. února 2021, 19:39
0

Přesně to jsem teď chtěl napsat, o té Rivě. Mám obrovskou slabost pro jejich čluny a tudíž i pro takovou pětistovku.

Raspby
19. února 2021, 19:58
0

No ale zase takovej ranec to taky není na to že je to limitka :) Ale vypadá super no :)

krab
19. února 2021, 20:01
0

Jedna Riva se před časem objevila i tady v ČR, dokonce mi jí dali k vyzkoušení ... byl to zajímavej zážitek. Na jednu stranu opravudu skvělý čalounění od Poltrona Frau a to dřevo na palubce je vážně dřevo. Ale pod tím vším je to prostě obyč F500, žádnej luxus nebo podvozková sofistikovanost. Ale jo, F500 je super, rád bych někdy vyzkoušel ovšem Abartha 695 Biposto, to musí bejt pecka!

Pólin
19. února 2021, 21:30
1

V té Riva edici jsem v roce 2019 jel na oběd s dcerou od jednoho našeho dodavatele a ta kára má fakt nádherně hodnotný interier...opravdu jsem z toho měl skvělý pocit...

af
afro-r1
19. února 2021, 23:44
1

Pastelove barvy jsou skvele. Skoda, ze je vetsina dnesnich aut dnes nabizena v cerne, bile a trech odstinech sede...
Jinak na pristrojove desce zadne mahagonove "prkno" byt nemuze. Ostre trisky pri narazu jsou zakazane, tudiz je to vzdy lepenka z tenkych drevenych platku.

reagovat
Mr
Mrkef
20. února 2021, 07:29
0

Pokud by byly pastelové barvy populární, určitě by je výrobci rádi zařadily do ceníku. Stejně jako Škoda zpoplatnila základní bílou candy, VW to samé. Dnes máš zdarma pěknou UNI modrou ,,pošťáckou’’ a u Golfa peckovou šedou ;)

af
afro-r1
20. února 2021, 10:54
0

Je to takovy problem slepice-vejce a hodne je toho o politice vyrobce (a firem a lesingovek). Pokud nenabidnu nic nez sedou, nemohu se divit, ze vsichni po ni nejak zazracne zacnou touzit.

PepaSFI
21. února 2021, 19:55
1

tohle už tady bylo za Favorita. Toho dělali asi v pěti barvách, všem se líbil žlutý nebo červený a stejně si všichni koupili lopuchovou zelenou nebo blátovitou hnědou. Zkrátka, lidi by rádi byli originální, kdyby se nebáli být originální.

af
afro-r1
22. února 2021, 11:17
0

To mas pravdu. Strach z vycnivani je vlastni drtive vetsine populace. A potom onen Wiederverkaufwert - zustatkova cena po par letech pouzivani pro dalsiho kupce netouziciho vycnivat.

Opelfahrt
22. února 2021, 23:01
0

No tak na začátku výroby Š Favorit (lopuchová a blátová barva) si člověk barvu ještě moc vybírat nemohl. Byl rád, že měl auto a nemusel brát výběhovou Š742. Dokonce i na slavná jízdní kola Favorit z Rokycan se stála fronta ještě koncem roku 1990, beze srandy. Další čeští výrobci kol a vůbec boom horských kol začal až potom.

af
afro-r1
23. února 2021, 00:06
0

Kolega tehdy jednoho kupoval - bud cerveneho bez vzper zadnich dveri nebo bileho se skrabanci. Vybral si cerveneho a rok podpiral dvere starou holejkou, nez sehnal vzpery. Jiste barevne preference tuto volbu nejspis ovlivnily, lec zda se pri danem vyberu jednalo o nejakou reprezentativni hodnotu, jsem na pochybach... "No dobre, tak tedy toho vinoveho..."

beastar
20. února 2021, 12:09
1

Speciální edice to jim jde no. Nejen u 500. Nemusíš nic vymyslet fakticky název a art návrh.

reagovat
lu
lumix
21. února 2021, 11:59
0

Překvapilo mě kolik se prodává elektrické verze 500e, jen na Bazoši jsem jich napočítal nejméně 16 kusů, dokonce i elektricky Abarth.

reagovat
Csaba
21. února 2021, 19:32
0

Nevím jestli tady (na Autíčkáři) nebo jinde jsem četl že drtivá většina elektropětistovek je z USA a jejich provozování v Česku není tak "pohodové" jak majitelé původně očekávali. Víc info jistě k nalezení na mnoha portálech pro milovníky autíček na baterky :-)

lu
lumix
21. února 2021, 19:40
0

Tak to asi proto je jich tolik na prodej. Možná verzi eAbarth bych zkusil, ale jinak na Riva verzi se to nechytá ta je úžasná.

Opelfahrt
22. února 2021, 22:49
0

Když pominu, že pro výšku postavy 190 cm je to totálně k ničemu, tak se mi jako správnej úlet líbí dvoubarevná verze Abarth 695C Rivale s modrou kůží a dřevem uvnitř a tou jejich harmonikovou stahovací střechou.
https://www.designmag.cz/technika/68436-abarth-695-rivale-je-maly-fiat-inspirovany-jachtou.html
-
Komentář upraven 22. 2. 2021, 22:54:59

reagovat
ro
rock
23. února 2021, 06:33
0



:-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge D100  1976
Dodge D100

1976 rok výroby
150 koní výkon
5 200 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Dodge Grand Caravan  2013
Dodge Grand Caravan

2013 rok výroby
283 koní výkon
3 600 ccm objem

Dodge Challenger  2014
Dodge Challenger

2014 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Cadillac Brougham  1990
Cadillac Brougham

1990 rok výroby
175 koní výkon
5 700 ccm objem