načítám data...

Semafory a šipky: Zmatek za žárovku!

Nedávno jsem byl svědkem mírně krizové situace, kdy auto přede mnou skočilo na brzdy, protože na semaforu zmizela zelená šipka rovně a doprava. Proč?

zobrazit celou galeriiAutíčkářův hejt: Semafory a šipky: Zmatek za žárovku!

Vždy jsem měl zato, že ony zelené šipky vedle červených světel mají dvojí význam: Můžete jet směrem kterým ukazuje zelená šipka a musíte dát přednost autem ve "volném směru" a pak taky, že oranžové světlo tam chybí proto, že se stejně bez zhasnutí šipky přejde rovnou na plnou zelenou.

Ale ono tomu již drahně let takto není.

Příkladem může být křižovatka "U Kotvy" v Ostravě Zábřehu. Světel je tam jak na vánočním stromku, ale blikaj chaoticky. Takže jsem se zdravě naštval a začal v zákoně pátrat, jestli je to vůbec legální věc. Pojďme si to projít. Následující říká zákon o jízdě "na oranžovou":

…signál se žlutým světlem "Pozor!" povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou "Příčná čára souvislá", "Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!" a "Příčná čára souvislá s nápisem STOP", a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením; je-li však toto vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě. Svítí-li světlo tohoto signálu přerušovaně, nejde o křižovatku s provozem řízeným světelnými signály.

Potud smysluplné, že? Smysl "oranžové", jež je v zákoně považována za žlutou, je v tom, aby řidiči dala najevo, že se "bude končit" a "mělo by se zastavit". Smysluplné, jasné a až na ten chaos s barvou přímočaré. Ale jak je to v situaci, kdy "oranžové" světlo absentuje, ale přesto zelená zhasíná? Inu pojďme opět pro moudro do zákona:


 

Tak. Není tam nic. Jen noticka, že pokud světelné signalizační zařízení není vybaveno "oranžovým světlem" Pozor!, pak platí ona výše zmíněná citace, její první věta. Ale je to uvedeno v sekci věnované řízení světly v tunelu, takže pochybuji, že je to na naši situaci aplikovatelné.

Z mého dumání tedy plyne: Zákon požaduje, aby řidič v momentě, kdy mu zhasne ona dodatková šipka zastavil. I když jede předpisových 30 km/h a je 10 centimetrů před hranicí křižovatky.

Vznikl nám na silnicích nebezpečný chaos. Je sice nebezpečný jen nárazníkům našich vozů, ale i tak jde o nebezpečí zcela zbytečné. Nebezpečí, které existuje jen proto, abychom mohli mít na některých semaforech o světlo méně. Nebezpečí, které vzniklo díky tomu, že náš "aparát" nemyslí na lidi, ale na sebe. Místo pitomých akcí Besipu a zpřísňování bodového systému by možná pomohlo odstranit na.rání z hlav řidičů tím, že budeme eliminovat takovéto "malé" věci.

 

A nyní mne omluvte, jdu relaxovat v Far Cry 5, protože jedině tam mohu legálně střílet šiřiče dobra bez mozku.

Odkaz na zákon: https://www.zakruta.cz/silnicni-zakon/85/rizeni-provozu-svetelnymi-signaly/ 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fa
Fandatik
04. ledna 2020, 13:58
1

Citace: "Můžete jet směrem kterým ukazuje zelená šipka a musíte dát přednost autem ve "volném směru""
Já vždycky myslel, že když mám zelenou šipku, tak mám vždy volno ve směru šipky. Resp. Nepamatuju, že bych odbočoval na zelenou šipku vlevo a zároveň musel dávat přednost vozidlům jedoucím rovně proti mě nebo odbočujícími vpravo do mého budoucího pruhu. Jinak stejně dobře může nějaký dobrák skočit na brzdy při oranžové. Řešení je odpočet času na změnu barvy.

Taky mě vytáčí, že na kruhovém objezdu se světly většina řidičů nedává blinkr, když chce kruhový objezd opustit, ale dává ho ve směru kruhového objezdu. Klasika v HK (Brněnská vs Gočárův okruh). Hlavně řídící MHD, Autoškola, Fízlové.

reagovat
Jan Machač
04. ledna 2020, 14:08
1

Fando, zelena doleva se ridi jinymi pravidly. A na kruhovem objezdu se dle nasich a ne francouzskych predpisu na blikat doprava pred opustenim. A neblikat pri najizdeni kdyz neopoustis prvnim vyjezdem...

Jaromír
04. ledna 2020, 15:15
-1

Tam ještě tuším hraje roli bílé orámování světla, které značí, že máš jet a že ti tam nikdo nebude vjíždět. Nikde jinde než právě u odboček vlevo jsem se s tím nesetkal.

ro
rock
04. ledna 2020, 15:45
0

Zelených šipek je několik druhů a je potřeba rozlišovat mezi
- tříbarevnou soustavou se směrovými signály S2, který fungují jak normální semafor a mají svoji žlutou,
- signálem pro opuštění křižovatky S6, který svítí v kombinaci se zelenou na obyčejným semaforu S1 a řidič s ním má při odbočování doleva přednost v podstatě univerzální (snad jen s výjimkou IZS) a
- doplňkovou zelenou šipkou S5, o které je článek a se kterou řidič naopak přednost nemá vůbec.

ro
rock
04. ledna 2020, 15:45
0

... fuj, to jsou kravský obrázky :-/

PepaSFI
04. ledna 2020, 16:09
1

zelená doleva, tedy když svítí zelená směrová šipka, opravdu znamená že je volno a není potřeba řešit přednost. Pozor, jen když jde o šipku, u všeobecné kulaté zelené, při odbočení vlevo musíš dávat přednost. Ale to není případ zmíněný v článku, v něm šlo o "doplňkovou zelenou šipku" která bývá vedle normálního tříbarevného, obvykle vpravo a umožňuje mírně omezeně odbočit vpravo ikdyž na hlavním semaforu je červená. V Německu a ještě kdesi prý jsou občas jen plechové šipky, takže to funguje podobně jako je známé z USA, že se smí za dodržení předností odbočit vpravo i na červenou. A opravdu v zákoně nemáme pro ten signál žádnou překlenovací část, takže když šipka zhasne a stále svítí červená, mělo by se zastavit. Vzpomínám si že se někde, možná u D-fense, probíraly případy pokut na takových křižovatkách. Byly tam kamery které snímaly jakmile se zhasla šipka a bez diskusí. Jel jsi na červenou a že to bylo dvě desetiny sekundy po zhasnutí a vlastně jsi v té chvíli už na to světlo neviděl a technicky nebylo možné bez rizika zastavit, nikomu nedokážeš.

martin_100
04. ledna 2020, 18:21
0

Jaromíre bílý orámování je jen z důvodu lepší viditelnosti světla v době kdy nesvítí aby si řidič snáz všimnul že se mu tam může šipka rozsvítit.

PepaSFI
04. ledna 2020, 20:05
2

ono to není jen z důvodu lepší viditelnosti, ono to celé je jaksi komplet, má to svou definici ohledně vzhledu a umístění a jinak to prostě vypadat nemůže ikdyby tam byl jeden jediný nepřehlédnutelný sloupek vprostřed prázdnoty. Prostě zelená šipka v rámečku umístěná naproti je signál pro opuštění křižovatky.

Fa
Fandatik
04. ledna 2020, 21:19
0

Omluva, nevšiml jsem si v článku, že se mluví o šipce doprava.
A s tím kruhovým objezdem je to právě jak popisuješ. Ale u zmíněného kruhového objezdu to dělá blbě 99% řidičů.
Reálně jedeš rovně, ale změnu směru (že opouštíš kruhový objezd) nedá skoro nikdo.

Fa
Fandatik
04. ledna 2020, 21:23
0

Respektive jde právě o rozdíl mezi šipkou v kruhu vs. šipkou ve čtverci. Nebo jak jinak je rozdělit.

Honza 'Hamster' Křeček
05. ledna 2020, 10:41
1

Fandatik: Jezdím tam pravidelně a blinkr dávám přesně, jak popisuješ, tedy jedu doleva, blikám doleva. Vycházím z toho, že kruhový objezd řízený světly NEEXISTUJE. Takovou věc náš právní řád nezná. Navíc značka kruhového objezdu je tam na těle semaforu, takže čistě logicky bych řekl, že pokud nejdou světla, platí značky (jako u každé jiné světelné křižovatky) a je to tedy kruhový objezd. Potom se dává blinkr na výjezdu, to je jasný. Pokud ale jsou semafory v provozu, potom ty značky neplatí (jako kdyby tam nebyly), jde o 'normální' světelnou křižovatku (v tomto případě teda spíš sérii čtyř světelných křižovatek), kruhový objezd to není - a blinkry teda dávám normálně - doprava/doleva/vůbec, podle toho, kam jedu.

Dává to smysl?
-
Komentář upraven 5. 1. 2020, 10:56:50

ro
rock
05. ledna 2020, 11:19
0

Dává, nicméně je to blbě. "Světelné signály jsou nadřazeny svislým dopravním značkám upravujícím přednost." (§ 76 odst. (6) zák. 361/2000 Sb). Značka C1 Kruhový objezd sama o sobě přednost neupravuje (proto bývá osazena společně s P4 Dej přenost v jízdě), ale udává přikázaný směr jízdy. Ustanovení o znamení o změně směru jízdy (§ 30 (5)) nejsou na změnu přednosti v jízdě nijak navázána, takže platí stejně, ať je křižovatka řízená světelně nebo není.

Honza 'Hamster' Křeček
05. ledna 2020, 11:50
0

I to dává smysl. Bylo by zajímave mít k tomu nějaký výklad MD, ale asi ne až tak zajímavé, abych tam kvůli tomu psal :-)

Mám pocit, že v Hradci vyrobili něco, s čím se při psaní zákona příliš nepočítalo. Naštěstí to nevytváří nebezpečné situace, takže je to vlastně jedno...
-
Komentář upraven 5. 1. 2020, 11:51:19

PepaSFI
05. ledna 2020, 18:03
1

teď to prohlížím na leteckém obrázku a je to teda divný. Podle mě tam ta značka kruhový objezd vůbec nemá být. Není to kruhák, je to čtvercová soustava křižovatek kde fyzicky nefunguje způsob provozu pro kruháky. Je tam vyloženě konflikt mezi tím co velí kruhák a vodorovným značením. Když jedu rovně tak vlastně odbočuju a když odbočuju tak jedu rovně. V tomhle případě kruhák nic nepřináší, když jdou semafory, jede se podle světel, když nejdou, jsou to prostě čtyři pravoúhlé křižovatky kde by stačilo úplně normálně označit přednost. Což se teda stejně musí i na kruháku, když už jsme si ho tak blbě definovali v zákoně. Kdyby ty značky někdo v noci odmontoval, nic by se nestalo a nejspíš by si toho nikdo nevšiml. Tohle jen vnáší chaos do toho dávání blinkrů.
Podle mě tam tu značku dali jen proto, že si potřebovali připsat kruhák do skóre, podobně jako se nadšeně dělaly kruháky z maličkých sídlištních křižovatek namalováním bílého puntíku uprostřed.

Honza 'Hamster' Křeček
05. ledna 2020, 19:55
3

Ony to původně byly normální křižovatky, ale jak provoz houstnul, začaly se tam dít věci. Doporučuju povšimnout si, že krom vodorovného značení sou tam i takové ty podivné bílé obrubníky, jaké v Praze máme podél tramvajových pásů (a které by bylo nutné přejíždět, mělo-li by to kdy fungovat jako kruhový objezd). Je to vlastně taková komplilace všeho dobrého. Jo a ještě je tam drobný zádrhel se semafory pro cyklisty (ano, tato křižovatka obsahuje semafory pro auta, semafory pro chodce a i semafory pro cyklisty), celá situace je tak přehledná, že už několik cyklistů vjelo pod kola autům v domnění, že jim právě padla zelená.

Na druhou stranu je to stylový začátek úseku silnice I. třídy číslo 35, to je ta silnice, kde je povoleno předjíždět jen v zatáčkách a před horizonty a dohled na to celé má dálniční policie z Vysokého Mýta, kde mají lecos, jen ne dálnici....

Fa
Fandatik
05. ledna 2020, 21:54
0

Ale je sranda jak tam spousta neznalých zmatkuje. Zejména od Brna, když se kruhák opouští třetím výjezdem.
A 35ka je kapitola sama pro sebe.

bkralik
05. ledna 2020, 22:37
0

Hradecký pseudo-kruhák Brňenská vs Okruh má daleko jinčí problémy než špatně blikající řidiče. Třeba zelená ve směru "z centra" naskočí ještě ve chvíli, kdy je zelená ve směru "od nemocnice" a pokud je člověk dostatečně rychlý, je to místo kde se spolehlivě dá nechat si rozstřelit auto.
To, jak se tam má blikat, neví ani zkušební komisaři autoškoly. Když jsem kdysi dělal zkoušky, říkal mi můj instruktor ať tam blikám jak chci, hlavně konzistentně...

St
Strejceknimra
04. ledna 2020, 16:18
0

Autor píše, že zhasínající šipka je nebezpečná jen nárazníkům ... bohužel já na ni doplatil totálkou (zhasínající šipka na křižovatce s kasírující kamerou + nepozorný Róm v oktávce za mnou).

reagovat
beastar
04. ledna 2020, 18:04
2

Svítí zelená jedu... Pravda že mě za to příslušníci zkoušeli prudit. Jel sem vpravo na tu samostatnou zelenou šipku. Někde cca nad střechou mi to zhaslo. A oni majákovali a že červená.

Tak správko, právník, ministr vnitra, ty si skončil... Debata. Nakonec na ně zapůsobil až reportér tv Nova:)) Bylo to v 1 ráno a měl sem čas. Uznali teda že nic. Tak nevim jestli je to tak v zákoně je to hnusná picovina.

reagovat
martin_100
04. ledna 2020, 18:24
1

No noto to platí do místa odkud na semafor můžeš vidět. Takže do 90 stupňů od tebe pokud svítí jsi v cajku. Pokud zhasne kdekoli za 90 stupněma pak nemáš logicky šanci vědět co se na světle děje.

beastar
04. ledna 2020, 18:34
0

Tak jasný když mi to zhasne nad střechou auta. Jenomže vysvětli po dobrém logiku 3 debilnim policajtum z te tupé noční vyjezdovky. Tam jsou vždycky mladý silný a blbý....

martin_100
04. ledna 2020, 18:37
0

Nevysvětluju. Ve správnim řízení si to obhájim.

Sob95
04. ledna 2020, 18:52
0

Asi zkoušeli no. Bratrance takhle otravovali stím, že nestál dostatečně dlouho na stopce. Nakonec platil 500,- za to, že neměl u sebe řidičák. :-D

krab
04. ledna 2020, 19:31
-1

Za tohle mě ještě nechytli. Ale už se mi asi 2x vyplatilo se i na regulérní zelenou rozhlídnout. Protože tu a tam fakt jedou lidi na regulerní červenou. Jinak teda tu oranžovou využívám často fakt na maximum, ale rozhlídnu se vždycky nějak rozumně.

Fa
Fandatik
04. ledna 2020, 21:26
5

Tak základní pravidlo "nejen" řidiče je, že slušný člověk se fízlama a zm.dama nebaví.

Martin Martin
04. ledna 2020, 18:36
3

Velmi přesné. Bohužel i doprava se stala místem pro výdělek a nikdo to neřeší tak, aby se něco doopravdy vyřešilo. Divide and conquer bych přeložil jako Rozeser a vyděláš ????

reagovat
JP
05. ledna 2020, 07:47
0

Pokud šipka zhasne těsně před tebou a nestíháš zastavit, bere se to jako jízda na oranžovou. Mám pocit, že se tím před mnoha lety zabýval NSS a tohle z toho vypadlo, ale vygooglit se mi to teď nedaří.

reagovat
PepaSFI
05. ledna 2020, 09:12
0

taky už nevím kdy a kde se to řešilo. Problém byl obtížná obhajitelnost. Oni tam prostě měli automatické kamery které se aktivovaly podle stavu semaforu. Bez jakéhokoliv překlenovacího limitu na nezastavení. Takže pokud nemáš palubní kameru s dostatečně širokým záběrem aby bylo vidět že jsi zhasnutí zelené nemohl vidět nebo na něj bezpečně reagovat, tak jsi prostě jel na červenou a důkaz mají oni.

BigBang
05. ledna 2020, 20:32
0

Prostě zmrdi, bohužel...

Breakthru
05. ledna 2020, 22:47
1

Zlatý Rakousko. Než padne oranžová, začne zelená blikat, to stejný u samostatný šipky. Když mě můj rakouskej kolega vezl trošku dál do Česká a skončila mu klasický šipka doprava, tak skoro začal zmatkovat a nedovedl pochopit, proč u nás zelený světla neumí blikat....jednoduchý a praktický

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Škoda Fabia 1,2 2003
Škoda Fabia 1,2

2003 rok výroby
45 koní výkon
1 200 ccm objem

Chrysler New Yorker 4-door hardtop 1971
Chrysler New Yorker 4-door hardtop

1971 rok výroby
335 koní výkon
7 206 ccm objem

Buick Regal Limited Coupe 1985
Buick Regal Limited Coupe

1985 rok výroby
140 koní výkon
5 031 ccm objem

Chevrolet Camaro SS BIG BLOCK, Manual, Na cestě 1970
Chevrolet Camaro SS BIG BLOCK, Manual, Na cestě

1970 rok výroby
350 koní výkon
6 500 ccm objem

Ford Mustang FASTBACK V8  V ČR! 1967
Ford Mustang FASTBACK V8 V ČR!

1967 rok výroby
225 koní výkon
4 700 ccm objem