načítám data...

Ptejte se: Co nejnovější velké MPV

Náš čtenář je spokojený s desetiletým Renaultem. Dokážeme mu za něj najít stejně dobrou náhradu mezi současnými auty?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Dobrý den, 

hledám náhradu svého současného vozu a rozhodl jsem se, že se obrátím na vaší poradnu. Mám už bezmála osm let Renault Espace čtvrté generace z posledního roku výroby. Koupil jsem ho zánovní, dvouletý, a jsem s ním velice spokojen, ale letos bude starý deset let a má najeto přes tři sta tisíc. Potřeboval bych nějakou náhradu, která má stejně velký prostor a sedm míst (vyjímatelné sedačky po jednom, případně ještě lépe sklopné do rovna do podlahy), ale není to dodávka. Poslední dobou vozy typu MPV ale již skoro nikdo nevyrábí. K mání jsou pouze dodávky, pro mě zbytečně vysoké, těžké, sedí se v nich hodně svisle a jsou buď ne tak dobré v oblasti pohodlí, nebo drahé (Mercedes Třídy V by se mi líbil ale je velice drahý). Případně sedmimístná SUV, která ale mají malou vnitřní výšku a většinou nesklopnou prostřední lavici do podlahy.

Všiml jsem si některých amerických vozů (například Chrysler Pacifica – možná zbytečně velký) a také japonců (Honda Odyssey), které by jako náhrada posloužily dobře, ale bojím se dostupnosti náhradních dílů a servisu. U vozů nabízených jako bazarové na našem trhu navíc často zjistím, že jsou to auta po povodni nebo vážné nehodě z USA, tomu bych se rád vyhnul. Zaujal mě ještě Hyundai Staria, ale ten už je možná zbytečně velký. Rozpočet mám kolem osmi set tisíc. Úplně nejraději bych zvolil evropský vůz který se oficiálně prodává v ČR z důvodu dostupnosti servisu. Stářím ideálně do tří let. Může být diesel i benzín, ale prosím v nějakých rozumných číslech obsahu a spotřeby, případně přebudovatelný na plyn. Předem děkuji za rady, na jaké modely se zaměřit.​

Jaroslav L.

Dobrý den i Vám, Jaroslave. 

Odpověď na velice podobnou otázku, dokonce i se stejným výchozím Renaultem, řeším v rodině také, takže si dovolím odpovědět a snad alespoň trochu pomoci s výběrem. Rovnou ze začátku je třeba říci, že to není lehké zadání. Čtvrtý Espace měl sice určité servisní vrtochy, ale co do užitné hodnoty a pohodlí byl, obzvlášť ve své prodloužené verzi Grand, velice příjemný. Bohužel za poslední dekádu se trh dost změnil a velká evropská MPV už prakticky neexistují. Vlastně jen skutečnost, že akceptujete tříletou ojetinu nám dává alespoň pár možností ze starého kontinentu. 

Začnu s dovolením vyřazením Hyundai Staria. To auto sice díky zajímavým tvarům a vyšší výbavě vypadá trochu jako MPV, ale je to čistokrevná dodávka se všemi souvisejícími problémy. Testoval jsem ji vloni v lednu a pamatuji si ji jako překvapivě hlučné a hlavně studené místo – velké prosklené plochy a málo izolace mělo za následek, že ačkoli topení pořád “funělo” na plno, v autě bylo dost chladno. Také není vůbec variabilní. Zadní lavice nejde bez gola sady a pomocníka vůbec vyndat, sklápění je jen částečné a celé to působí ušité dost horkou jehlou. To by jako nástupce Espace určitě nefungovalo.

Foto: Autíčkář.cz

Chrysler Pacifica je zajímavá volba. Dlouhou dobu jsem ho považoval za vhodného nástupce i já, ale po vyzkoušení na delší cestě už si tím nejsem tak jistý. Ač je Pacifica nacpaná výbavou, je to pořád Chrysler – značka která dělá typicky americká auta – hlavně ať jsou za daný obnos co největší. Není to úplně správné přirovnání, ale možná trochu jako dříve fungovala Škoda, nebo do jisté míry dnes přemýšlí Dacia. S filigránskou propracovaností Renaultu se přístup “uděláme to velké a pak tam nahážeme výbavu co najdeme” nedá příliš srovnávat.

Navíc je Pacifica opravdu velká, půdorysem srovnatelná s Transporterem, nebo Véčkem od Mercedesu. A v neposlední řadě - najít do osmi set tisíc zánovní kus co nemá v historii větší nehodu bude trochu problém. Někteří dovozci sice umí i totálky opravit skutečně profesionálně a není pak problém takové auto provozovat, ale chápu, že u takto drahé věci úplně nechcete riskovat, zda takto správně opravili právě vaše auto. Podobné je to i s dalšími modely z USA. Jste-li fanoušek amerických aut, je to jistě cesta. Ale pokud vám ameriky moc neříkají a Pacifica jen splňuje kolonku “MPV se sedačkami v podlaze”, hledejte raději jinde.

Japonské vozy se zde také neshání snadno. Vámi zmiňovaná Honda Odyssey je velice příjemný vůz, ale v inzerci jsem nenašel ani jeden tří a méně letý kus. Podobné je to i s Toyotou Sienna – tu bych v případě “japonců” doporučil spíše. Ale opět jde spíše o fanouškovskou záležitost, než spotřební vůz. Podobně jako u US vozů říkám – baví-li vás tato auta, udělají-li vám radost, jděte do nich. Ale hledáte-li jen bezproblémový spotřebič co lze snadno provozovat, je opravdu nejlepší nápad to, co konec konců zmiňujete v dotazu – koukat po voze prodávaném na českém trhu. I tady máme ale naštěstí několik možností.

V dotazu se sice neobjevuje a do jisté míry chápu proč, i tak ale zmíním pátou generaci Renaultu Espace. Co do pohodlí a pocitu z řízení je ještě méně dodávkový než předchůdce, jeho druhá a třetí řada sedadel se zapouští do podlahy (většinou navíc elektricky) a do rozpočtu se vejde s přehledem. Chápu, že nabídne o dost menší zavazadelník a hlavně nižší vnitřní prostor, přesto ho ale považuji za příjemné auto a minimálně pro fanouška Renaultu by mi smysl dával. 

Ve Francii se nám nabízí ještě stále prodávaný Peugeot 5008. Já vím – zvenčí vypadá spíše jako SUV, ale to jsou jen mimikry. Vevnitř je sedm samostatných sklápěcích sedaček, plochá podlaha a chytrá prostorová řešení. Stejně jako u Renaultu, i tady je do stropu sice trochu blíž, než na kolik jsme ze starších MPV zvyklí, ale celkově jde o velice povedené auto, které lze navíc v rozpočtu pořídit i úplně nové a to nejen v nejnižších výbavách, ale i celkem “v náloži”. 

Tou nejmenší možností sedmimístného MPV s variabilními sedačkami je pravděpodobně BMW řady 2 Gran Tourer. To se sice už nevyrábí, ale stále se dají sehnat zánovní kousky. Je to jízdně opravdu skvělé auto, jak se na BMW sluší a patří. Z nabídky MPV dost možná to vůbec nejlepší. Navíc má skvěle zpracovaný interiér a působí skutečně premiovým dojmem. Oproti Renaultu ale půjde o velký prostorový kompromis. Je-li ale komfort a dobré jízdní vlastnosti v kritériích dost vysoko, mohl by malý kufr “bavoráku” snad projít.

 

Z Německa si zmínku zaslouží i poslední generace Sharanu. Ta se sice také už nevyrábí, ale do tříletého okna se stále vejde. Není to špatné auto, ale ceny ojetin jsou kvůli absenci důstojného nástupce velmi vysoko a na mě působí vůz dost zastarale (tomu se nelze divit, tato generace má kořeny v roce 2010) a – fanoušci VW prominou – trochu jako omyvatelný dobytčák. 

Na konec si schovávám vůz, který myslím si splňuje zadání ze všech nejlépe. Ford Galaxy se s námi rozloučil modelovým rokem 2023, v inzerci se ale najdou jen lehce zajeté kousky. Osobně bych koukal po motoru 2,5 Duratec hybrid, který jsem měl možnost otestovat a mile mě překvapil velice rozumnou spotřebou a příjemnou dynamikou. Co do stavby jde o klasické MPV ze staré školy. Vysoká střecha, poněkud bublinový tvar, spousta prosklení a hlavně královská porce místa. Nechybí ani dostatek úložných schránek, stojánků na nápoje a dalších nezbytností pro rodinné cestování. Objevují se sice názory, že v porovnání se spřízněným Fordem S-MAX má prý zbytečně měkký podvozek, ale vzhledem k tomu, že do něj případně přestoupíte z Renaultu, nepovažuji to za problém, ale naopak výhodu. 

A s Fordem si tedy dovolím exkurz do možných náhrad Espace uzavřít. Jsem si vědom toho, že jsem nevyčerpal všechny možnosti, ale snad jsem alespoň trochu pomohl a poradil, po čem se dívat. A na další nápady tu máme naše čtenáře, kteří se jistě rádi podělí v diskuzi o názor, které auto nejlépe nahradí stárnoucího Renaulta. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
man1k
25. ledna 2024, 10:53
-4

Tohle na mě vyskočilo a splňuje to zadání -

Čínňan do toho dost šlape, jeětě generace dvě a nevim co budou klasický automobilky dělat.

reagovat
Jakub Pospíšil
25. ledna 2024, 11:03
4

Je to k zblití a pokud to bude jen zpulky tak špatné jako třeba MG, bude utrpení s tím kamkoli jet.

briza
25. ledna 2024, 12:15
1

Fujtajxl. Čínský krámy patří tak maximálně do tříděnýho odpadu a ne na silnice, potažmo do Evropy.

VK
VK
25. ledna 2024, 12:34
0

Čínská auta v Evropě způsobí, že budou auta evropských značek levnější.

Pe
Peťas
25. ledna 2024, 16:04
2

Auta evropskych znacek rozhodne nebudou nikdy levnejsi. Spis by mohlo nastat, ze budou tak drahe na vyrobu ze si je (skoro) nikdo nebude moct dovolit. Kdyz si je nebude moct nikdo dovolit tak se nebudou vyrabet. A budeme jezdit jen cinskymi elektromobily. Ale to je jen jeden z moznych scenaru, nerikam ze to tak bude.

S.
S.h.I.t.
25. ledna 2024, 11:39
2

Problem trosku je, ze v podstate ani jedna varianta nema to, co mel Espace 4.gen, tzn 7 pohodlnych sedacek pro dospeleho cloveka.
5008, Sharan, Galaxy... u vsech je treti rada spis nouzova, nebo pro deti. Dospely tam delsi trasu absolvovat nechce. Krom toho, pratkicky to znamena ozelet kufr (na coz treba Grand Espace uplne netrpel).
Ameriky a japonci (ovsem rekneme si, jsou to vice ameriky - tam jsou cilene), maji zase pro ne typicke deleni 2-2-3, coz je neprakticke ve chvili, kdy se jezdi hlavne v peti (a navic minaji zadek jako jednu lavici, tzn vse nebo nic)
No, je to boj neco takoveho najit :/

reagovat
Be
Bernard L.
25. ledna 2024, 14:02
-1

Za mne je všechno kompromis. Ale když už, tak proč nejít do funglovky? Tedy 5008 je za peníze, které stojí jinde ojetina a u funglovky se člověk zbavuje bolístek ojetiny (riziko kradeného auta, bouračky, nevhodného zacházení předchozím majitelem). Řešit danou situaci, tak spíše řeším jakou motorizaci, protože základní šedivá je celkem pěkná.

reagovat
kotzitzaq
25. ledna 2024, 15:22
5

Ono právě z motorizací u 5008 není moc z čeho vybírat:
Oturbená 1,2 96 kw x Oturbená 1,2 s elektromotorem 100 kw a poddimenzovaná nafta 1,5 96 kw. Prázdné auto asi OK, ale na plně obsazené sedmimístné auto tam není ani jedna dobrá volba.

Opelfahrt
25. ledna 2024, 22:27
0

No nevím, 5008 má délku a šířku stejnou jako moje Suzuki Kizashi. Nedokážu si představit, jak se na tomhle půdorysu přepraví sedm lidí. Kizashi je dostatečně velké auto pro čtyři, ale pro pět už ne, natož ještě dva v kufru.
Když ještě u 5008 vezmem v úvahu ty motory, tak je to maximálně tak na rozvoz vlastních dětí a dětí sousedky do kroužků.

Opelfahrt
25. ledna 2024, 22:52
0

Zvědavost mně nedala, ale bohužel to není ani k smíchu, jen k pláči... (foto Auto Schwab, Kladno)

S.
S.h.I.t.
26. ledna 2024, 07:36
2

Treti rada je realne max pro deti, nikam dal se v tom pro dospeleho jet neda. A i ve druhe rade je pro 3 dospele "uzko" minimalne v ramenou. Proste to tak je.

Is
Iskar
25. ledna 2024, 14:35
0

Toto zadanie je pomerne tvrdý oriešok... Keďže Kubajz už vymenoval väčšinu rozumných alternatív a Dongfeng U-Tour nedokážem nikomu s čistým svedomím odporučiť (a ako je vidno podľa priebežného hodnotenia prvého diskusného príspevku, zjavne nie som sám), dávam do pozornosti aspoň posledný model Citroën C4 Grand Spacetourer z čias, keď ešte vyzeral ako pohodlné francúzske MPV a nie ako osobná dodávka:

https://auto.bazos.cz/inzerat/180335299/citroen-c4-grand-spacetourer-15-hdi-exclusive-7m-masazne-se.php

reagovat
S.
S.h.I.t.
25. ledna 2024, 17:45
2

Tam by ucite bylo lepsi sahnout po 2.0HDi, ta 1.5 je na to, stejne jako u 5008 ,proste mala. Jakmile to jed obsazeny, tak chyby kroutak na to, aby to slusne jezdilo treba kopce.

Is
Iskar
25. ledna 2024, 22:21
0

Áno, je mi jasné, že motor 2.0 HDi by sa do tohto auta hodil viac, ale zánovné kusy s touto motorizáciou sú na daný rozpočet príliš drahé - s výnimkou jedného exemplára, ktorý sa nachádza v zahraničnej inzercii, ale je ojazdený ešte viac ako zadávateľovo pôvodné vozidlo:

https://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Citro%C3%ABn-C4-SpaceTourer-7-Sitze-Massage/vhc:car,ms1:5900_43_,frn:2021,prx:30000,ful:diesel,pwn:110/pg:vipcar/382042972.html

kotzitzaq
26. ledna 2024, 07:12
0

Zadavatel má limit 800k CZK, ne 8k EUR, takže do limitu by se jich vlezlo dost. Jen ani ten C4 GrandSpaceTourer není s ohledem na místo vzadu plnohodnotná náhrada (nicméně z aktuálních možností patří k tomu lepšímu). Konkurencí Espacu (i prostorovou) byly Eurovany (tedy Peugeot 807, Citroen C8 atd.), ale ty bohužel přímého nástupce neměly.

Is
Iskar
26. ledna 2024, 08:59
0

Súhlasím so všetkým, čo je uvedené v tomto príspevku, okrem prvej vety - naozaj som sa nepomýlil vo výške rozpočtu, lebo Citroën C4 Grand Spacetourer 2.0 HDi z roku 2021 a s rozumným nájazdom sa naozaj nedá kúpiť do 800 tisíc Kč, stačí sa pozrieť do aktuálnej inzercie...

kotzitzaq
27. ledna 2024, 10:57
0

Tak to zase nestíhám inflaci. Loni si kolega kupoval jednu z posledních skladovek Grand Spacetoureru 2.0 HDI/automat a vešel se do 800k za nové auto (vč. DPH, byl to soukromý nákup). Ono stejně v Čechách bude problém mladou ojetinu najít. Tím, že se nová MPV nedělají je nebudou ani majitelé pouštět. Zvlášť ne ty mladé a pěkné kusy.

Wa
Wakantanka
25. ledna 2024, 18:25
0

Prešiel som diskusiu a ešte ma napadla Kia Carnival/Sedona predposlednej/poslednej generácie. Tuším Michal Karpat ju porovnával so Stariou a mne by dávala najväčší zmysel, aj keď netuším v akých cenách sa pohybuje.

reagovat
S.
S.h.I.t.
25. ledna 2024, 19:10
0

Tak 200-400 000 nad limit :)

Th
Thunderbird
26. ledna 2024, 13:46
0

A co Touran, nechybí ve výběru (když zde máme 5008)? Z benzínů má čtyřválec 1,5l a z dieselů dvoulitr. A navíc se vyrábí (zatím).

reagovat
Is
Iskar
26. ledna 2024, 13:56
1

Predpokladám, že Touran tu nebol spomenutý z rovnakého dôvodu ako Renault Grand Scénic - ten, kto hľadá v rámci danej značky auto s čo najväčším vnútorným priestorom, vyberie si radšej Sharan (a v prípade Renaultu siahne po Espace):

https://www.autoscout24.cz/nabidky/volkswagen-sharan-2-0-tdi-scr-highline-dsg-7pl-etat-neuf-garantie-diesel-cerna-71cf1167-3c9b-44ad-a555-fa47d89c6051?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=2&position=2&search_id=1yi4vmyhiop&source_otp=t20&source=listpage_search-results&order_bucket=3

La
Larin
27. ledna 2024, 20:36
0

Co nove Grand Kangoo se 7 samostatnymi a vyjimatelnymi sedadly?

https://www.renault.cz/osobni-vozy/grand-kangoo.html

reagovat
Is
Iskar
27. ledna 2024, 20:46
0

Zadávateľ nechce dodávku...

MMM
31. ledna 2024, 22:12
0

Sienna 3.5V6 s automatem, je skvělá, spolehlivá, rychlá. Na dálnici 140km točí motor málo otáček. Měl jsem jí v nejdražší verzi AWD Limited a bylo to nejspolehlivější auto, z desítek, které provozujeme. Vyměnil sem jí, za Land Cruiser 200.

reagovat
Augi
08. února 2024, 17:17
0

Při troše štěstí by se možná dal za 800k sehnat mírně jetý Multivan T7 (nový začíná na 1M).

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem

Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW 2016
Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW

2016 rok výroby
150 koní výkon
1 997 ccm objem