načítám data...

Renault Espace: Odvaha dělat věci jinak

Z rodinného mikrobusu se před pár lety stalo cosi, co vlastně nejde nacpat do žádné ze známých zaběhnutých škatulek.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

K Renaultu Espace mám docela osobní vztah. V rodině jsme měli dva kousky, kulatou třetí a později i čtvrtou generaci po faceliftu. Obojí v prodloužené Grand verzi a s pěknou výbavou. Najezdil jsem v nich docela dost kilometrů jako řidič, ale i na místě spolujezdce a na zadních sedadlech (občas i na těch úplně vzadu v kufru). Když se poprvé objevily obrázky současné verze (je tomu už bezmála osm let, premiéru si odbyl v roce 2013 na pařížském autosalonu, prodávat se začal o dva roky později), byl jsem trochu smutný. Ten tam byl obří vnitřní prostor, skvělá variabilita interiéru se samostatně posuvnými a vyjímatelnými sedadly na zcela ploché podlaze a proporce malého autobusu, z Espacu se rozměrově stalo cosi, co vypadalo jako poměrně malé a zdaleka už ne tak variabilní auto s nějak podivně velkými koly. 

A to byl vlastně zhruba jediný názor, který jsem si na nový Espace stihl udělat. Od té doby jsem v něm totiž nikdy neseděl a ani se s ním nějak blíže nesetkal. Není divu – na našich silnicích jich totiž nejezdí zrovna mnoho. K testovacímu bílému vozu jsem tak přistupoval s neurčitou letitou “křivdou” na téma nedostatku místa, ale hlavně s velkou zvědavostí, co že to vlastně ten Renault vyrobil a zda jde o důstojného nositele slavného jména.

I nezkušenému pozorovateli je jasné, že nový Espace je velmi jiný, než jeho předchůdce. Hlavním rozdílem je, kromě nové stylizace karoserie, fakt, že vůz hraje na mnohem luxusnější notu. Ani v interiéru předchozích verzích se v případě zvolené vyšší výbavy necítila posádka jako v omyvatelném přepravníku zvěře, jak to u některých MPV bývá, tady je to ale celé ještě o dva levely výše. Je vidět, že při navrhování se dostala zasloužená pozornost každému malému detailu. Povrchy, zpracování, barvy, tvary a moderní technologie tu jasně ukazují, že sedíte ve vlajkové lodi. Vlastně se to zdá jako dost odvážný krok, že v době, které vládnou v luxusním segmentu velká SUV, případně tradiční sedany, se rozhodl Renault na vrchol své nabídky postavit automobil z prý vymírající kategorie. 

Jenže Espace není jen další ze spousty běžných aut, je to něco úplně jiného. Svými tvary balancuje někde na rozhraní mezi crossoverem, kombíkem, MPV a díky velkým kolům a aerodynamické siluetě připomíná rekvizitu ze sci-fi filmu z přelomu tisíciletí. Je dost futuristický, čímž naprosto správně navazuje na své stejnojmenné předchůdce, kteří se také mohli honosit titulem nositele pokroku a nových neotřelých řešení. A ani v nejmenším nepůsobí jako modelově sedm let starý vůz. Skoro mi přijde, jako by si nesl i trochu hravé technické rozpustilosti známé třeba z nepříliš obchodně úspěšného, ale jinak facinujícího modelu Avantime.

Když už jsme nakousli ten vnější vzhled, Espace docela dobře maskuje svými proporcemi masivní rozměry. Využívá na to snadný trik. Všechno je tu zkrátka trochu větší než obvykle. Je to jako byste vzali takové normální auto a celé ho trochu zvětšili a čekali, zda si toho někdo všimne. Velká kola, mohutný ponton karoserie, ale dokonce i znak na přední masce, všechno je tu fakt velké. Nepůsobí to ale nijak nabubřele nebo nehezky, naopak si vůz díky tomu zachoval vyvážené proporce. Snad jedinou malou výtku si zaslouží nepříliš výrazná bílá barva testovaného kusu. Espacu sluší spíše tmavší odstíny, můj tajný tip by byla tmavozelená metalíza. 

V interiéru je příjemně a předsudky o MPV jako voze pro ty, kteří rezignovali na život a zasvětili svou existenci převážení malých lidí a ledniček tu pod prosklenou střechou bere rychle za své. Střídají se tu prvky tradičního luxusu s modením futurismem. Pohodlná kožená křesla s kosočtvercovým prošíváním kontrastují s pestře svítícím ambientním osvětlením (je fakt hezky zpracované, kromě pásků v palubní desce nabídne i barevně sladěné stylové lampičky na B a C sloupcích). Decentní dřevěný dekor doplňují graficky velmi vkusné displeje středového infotainmentu a palubní desky, mohutný panel mezi předními sedadly korunuje zajímavě tvarovaná řadící páka. S tou se teda pojí i jedna malá past na nepřipraveného řidiče – tam, kde mají většinou voliče převodovek odblokovací tlačítko, se tu nachází knoflík parkovací polohy. Takže pokud se (stejně jako já) budete při prvním usednutí do Espace snažit intuitivně zařadit “D” a zmizet, zůstanete stát na místě protáčejíc motor na neutrál. Pro volbu rychlosti je tu potřeba celou řadící páku vyhnout doleva a následně posunout buď dopředu pro “R”, nebo vzad pro “D”. Dá se na to naštěstí zvyknout dost rychle, není to ani nějak špatné, je to prostě jen jiné.

Pokud si v současné době budete chtít na stránkách českého Renaultu nakonfigurovat Espace, dostanete na výběr z jedné výbavy (té nejvyšší – Initiale Paris – kterou jsem testoval) a jednoho motoru – dvoulitrového dvousetkoňového dieselu v tandemu se šestistupňovým automatem. K autu se hodí výborně, má dost síly a je příkladně kultivovaný, na druhou stranu v minulosti se pod kapotou Espace objevovaly i zajímavější benzínové víceválce a je mi trochu líto, že tady žádný takový zvolit nelze. Ale taková je holt doba, s tím moc neuděláme. Nafťák je tu naladěný pohodově, je tichý, nerušivý, ale dynamicky dostatečný. 

Moc mile mě překvapil podvozek a řízení. Espace disponuje adaptivními tlumiči a systémem 4control, jež natáčí všechny čtyři kola, takže i přes bezmála pětimetrovou délku je agilní a mrštný a zvláště v nižších rychlostech, typicky při proplétání se městským provozem, vyloženě překvapuje stáčivostí a výbornou manévrovatelností. Řidiči jsou k dispozici čtyři více či méně editovatelné jízdní režimy, ve kterých lze nastavit poměrně bohatou škálu parametrů, nicméně většina těchto záležitostí funguje nejlépe v komfortním módu, kdy se z Espace stane velmi pohodlné auto, ve kterém je vyloženě radost absolvovat dlouhé přesuny.  

Teoreticky je tu sice k dispozici i režim sport, kdy je podvozek tvrdý, plyn ostrý, převodovka ukázkově cuká a z reprodutorů se linou zvuky rozzlobeného osmiválce, ale to se sem opravdu moc nehodí. Mnohem lepší je zapnout si masáž odvětrávaného sedadla, nastavit si pěknou barvu ambientního osvětlení, nechat adaptivní tempomat s aktivním držením v pruzích dělat svojí práci a užívat si kvalitního audiosystému. Jen si dejte pozor – v cíli se vám dost možná nebude chtít vystupovat. 

Verdikt

Renault se vydal netradiční cestou a do role vlajkové lodi pasoval vůz, který zná většina řidičů jako striktně rodinné MPV. Nutno ale říci, že ho důkladně přepracoval a se svými předchůdci tento nový Espace sdílí spíše myšlenku pokroku a futurismu, než nějaké praktické rysy. Nakonec jsem docela opatrný i s tím zařadit ho do kategorie velkoprostorových aut. Je to spíše crossover. Nemyslím tím moderní synonymum oplastovaného zvýšeného hatchbacku, který je sice méně praktický, ale za to dražší, ale vůz, který opravdu efektivně kříží několik automobilových kategorií do jedinečného a unikátního celku. 

Tenhle Renault rozhodně není pro každého. Konzervativci v něm budou možná chtít nalézt původní rodinnou dodávku a budou trochu zklamaní menším vnitřním prostorem, ti, jež touží po opulentním luxusu zas nebudou spokojení s netradičním tvarem karoserie. Ale určitě se najde i pár lidí, kteří rádi dělají věci jinak a dokážou ocenit originální nápady a neotřelá řešení. A pro ně je Espace jako stvořený.

Technické údaje

Motor: Přeplňovaný vznětový čtyřválec 1997 ccm 
Výkon: 147 kW (200 k)
Točivý moment: 400 Nm 
Převodovka: šestistupňová automatická
Maximální rychlost: 215 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 9,1 s 
Provozní hmotnost: 1840 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,6 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 7,7 l/100 km kombinovaná
Cena testovaného vozu (Plná výbava se vším): 1 304 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

So
Solii
03. září 2020, 08:59
-5

Ježišmarjá. Ofláknutý test. Toto má být něco jako rodinný vůz a ani zmínka jak se sedí vzadu, ani jedna fotka zadní sedačky, ani jak moc dobře se to vpředu ovládá....

reagovat
ma
martinw
03. září 2020, 10:01
-1

Je to pořád stejná platforma od roku 2015 - pořád ty tlustý B sloupky přes které se nejde normálně rozhlédnout šikmo dozadu ?

reagovat
Jakub Pospíšil
03. září 2020, 10:04
0

Ano, je to pořád stejná platforma.

sheogh
03. září 2020, 10:50
2

Ty sedacky vypadaji fakt dobre a dost pohodlne. Za to palec nahoru :-)

reagovat
ro
rock
03. září 2020, 11:14
1

Mně se ta věc nějakým zvráceným způsobem líbí. Přenejmenším bych ji chtěl důkladně, na pár měsíců vyzkoušet - ale asi bych si uměl představit s ní žít.

reagovat
Moses
03. září 2020, 16:20
0

Mozno vdaka nemu ;)

beastar
03. září 2020, 11:40
2

Tak jako pro sebe bych si určitě nevybral bílou barvu. Jinak jak jsem psal asi nejhezčí mpv posledních let z vymírající kategorie aut. Pár těch věcí, co to má znám ze svého auta a vím, že to vcelku funguje třeba 4control, jízdní režimy podvozku, řízení. Tedy pokud je to pro tuhle ledničku taky tak vypiplaný. V plný za 1,3 (před obvyklou slevou a odpočtem DPH to je solidní deal) Jinak já chápu tu myšlenku toho infotaimentu a jeho umístění. To krásně ilustruje třetí fotka shora přímo v článku. Jenže v reálu je to prostě úplně na hovno a ještě hnusný (pardón) prosím NO MORE. Jinak to auto je fakt dobrý a není na něm moc co hledat....

reagovat
Jakub Pospíšil
03. září 2020, 11:43
1

To je zajímavý, zrovna v Renaultu mi přijde infotainment, jeho orientace i logické členění celkem bez výhrad. Ostatní francouzi jen závistivě pokukují. Je fakt, že to je trochu jak žehlící prkno, ale že by mě to vyloženě uráželo, to nemohu říci. Sto lidí, sto chutí.

beastar
03. září 2020, 11:47
0

Já si na to nemůžu zvyknout. Poprvé sem to viděl v Talismanu. A už tam mě to hrozně vadilo. Já mám alergii na to umístění kdyby to bylo wide a ty výdechy někde pod tím, nad tím. Plus teda já měl teda teď chvilku na ježdění poslední edici Leonu Cupra ST a to jednoduchý rozhraní v tom mi prostě přišlo lepší jak v Méganu, obecně Renaultech.

Jakub Pospíšil
03. září 2020, 11:52
0

Jo takhle - to chápu, ty naroubované výdechy z boku trochu působí jako odstávající uši, celé to je takový trochu robot, nebo možná stylizovaný Ganéša. Chápu, to by šlo asi dělat jinak. Ale vzhledem k tomu, co se v autech občas objeví je tohle ještě v pohodě.

beastar
03. září 2020, 12:36
0

Pravdou je že když už to vymysleli takhle podivně (Renault) tak se toho zhostili dobře a pasuje to tam. Ganéša:D To mě fakt nenapadlo, že by taktika jak oslnit na indickém trhu? Každopádně k funkci nemám asi žádnou výtku... nakonec čtyřka oktávka by se mohla učit jak to softwarově vyladit.

ro
rock
03. září 2020, 15:42
0

Mně se tady zpracování panelu s infotainmentem hodně zamlouvá, jak to dokázali dostat do jednoho plynulého celku s panelem okolo řadičky, je to jednolitá prohlá věc, skoro jak umění. Tohle beru.
https://www.autickar.cz/clanek/galerie/espace/?fid=112430
Talisman ani Mégane to takhle elegantně nemají a v nich mne to irituje

ro
rock
03. září 2020, 15:47
2

...zárodek něčeho podobnýho mejvávalo kdysi Volvo, Espace to dotáhl dál.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem