načítám data...

Peugeot 5008: Rodinný ideál ze staré školy

Největší Peugeot se sice v rámci moderních trendů maskuje za SUV, ale nenechte se mýlit. Tohle je typický francouzský rodinný kočárek.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Peugeot 5008: Rodinný ideál ze staré školy

Peugeot 5008 je vůz, o kterém se v automobilovém světě mluví v zásadě jen při jediné příležitosti – když se někdo zeptá, jestli náhodou neexistuje auto, které má na zadích sedadlech tři isofixy vedle sebe a není to dodávka, nebo pickup, ale takový normální osobák. A ano, je to tak. Toto středně velké SUV skutečně nabídne zadní lavici rozdělenou na tři stejně velké a poměrně pohodlné sedáky, všechny připravené na umístění dětské sedačky. Není to ale zdaleka jediný trumf, který má vůz v rukávu. 

Modelové označení dá vzpomenout na předchozí generaci, což bylo plnohodnotné rodinné MPV, vůz kategorie, která se poslední dobou z trhu pomalu stahuje do ústraní. Na první pohled by se chtělo říci, že současná verze pošlapává tradice a mění praktičnost a prostor za jakési moderní oplastování a vyšší podvozek, ale podívejte se na vůz pořádně. 

Foto: autickar.cz

Máme tu dlouhý rozvor, čtveřici pořádně velkých dveří a ačkoli se to různé prolisy a plastové doplňky snaží skrýt, nelze si nevšimnout poněkud krabicoidního tvaru. Celé se to trochu snaží zapírat vysoko posazená spodní linie oken, ale myslím, že je to docela jasně viditelné. Pořád je to krabička na lidičky, akorát na nás zkouší módní mimikry. 

Peugeotu se tak podařilo na trh, jež dle všech marketingových prohlášení “nechce MPV a touží po SUV” protlačit charakterem naprosto typické velkoprostorové auto. Máme tu plochou podlahu bez středového tunelu, tři řady sedaček v uspořádání 2-3-2, přičemž ty tři prostřední jdou navíc libovolně posouvat a zadní po jedné vyjímat, velký kufr pravidelných tvarů, spousty úložných schránek a poliček, pohodlný houpavý podvozek a silný, leč úsporný dieselový motor.

Foto: autickar.cz

Takováhle auta byla snem každé větší rodiny na přelomu tisíciletí a já si myslím, že dodnes neexistuje moc lepších alternativ. Dneska se prý jejich klientela přesunula do osobních dodávek, ale až na velmi drahé výjimky se u nich nemohu zbavit dojmu, že jde pořád spíše o užitková auta na převoz dělnictva, do kterých někdo narouboval kožené sedačky a hezčí koberečky, než že sedím v autě pro rodinu. Další alternativou by měla být velká SUV, ale tam mi zase chybí variabilní interiéry a možnost přeměnit vůz na menší dodávku pro případ nenadálých výletů do domů s nábytkem a stavebními potřebami. 

Když v Peugeotu dostalo vývojové oddělení před pěti lety (ten čas ale kvapí) úkol vyrobit novou generaci modelu 5008, marketéři dali jasně najevo, že nudné a zastaralé MPV už nikoho nezajímá a že to chce cool a fancy SUV, jako to dělají všichni ostatní. Vedoucí projektu Sandeep Bhambra se ale nenechal rozhodit a navrhl důstojného pokračovatele relativně úspěšné řady, kterého pak trochu oplastoval, aby to vypadalo, že jde s dobou a na světě byl vůz, který se postupem času stal překvapivým unikátem.

Foto: autickar.cz

K testu jsem dostal verzi s konzervativním dvoulitrovým přeplňovaným dieselem. Motor se k vozu hodí, je kultivovaný, má dost síly, klidný charakter a nízkou spotřebu. V kombinaci s automatickým osmikvaltem jde o ideálního společníka na delší cesty, třeba pro obligátní maraton do Chorvatska k moři. Ten lze zvládnout díky dlouhé převodovce s překvapivě malou spotřebou. V cestovních sto čtyřiceti točí motor na osmičku dva tisíce otáček a srká naftu jen velmi decentně. Horší je to ve městě, kde se občas losují kvalty zbytečně často a spousta výkonu se ztratí v prokluzu hydroměniče.

Překvapivě dobře do toho všeho zapadá i stále poněkud kontroverzní rozložení ovladacích prvků známé jako iCockpit, kterému vévodí malý volant a poněkud vzpřímenější posez s vyšší polohou sedačky. Zkrátka jako v malém rodinném autobuse. Nebo ještě spíše pojízdném obýváčku se semišovou palubní deskou a slušnou porcí komfortní výbavy. A navíc výborně odhlučněném, jen tak mimochodem. 

Foto: autickar.cz

Co se stylizace interiéru týče, avantgarda ze stájové vlajkové lodě 508 tu trochu ustoupila praktičnosti, takže tu máme trochu méně chromu, ozdobných lišt, prolisů a lesklých ploch, ale za to dostanete více tlačítek a intuitivnější rozložení ovladacích prvků. Samozřejmě chápu, že ne každému bude po chuti ovládání klimatizace a topení skrze displej, je ale koncipováno velmi jednoduše, do jisté míry až stroze, takže se v něm není těžké zorientovat. Výhrad nemám ani vůči digitálnímu přístrojovému štítu, který nabízí širokou škálu individuálního nastavení a za příplatek také praktické noční vidění s termovizí, které ve městě důsledně označuje žlutým obdélníkem chodce a v lese upozorní na zvěř u silnice. 

Verdikt

Peugeot 5008 je zkrátka MPV, které se před marketingovým oddělením nenápadně zamaskovalo jako SUV. Pod všemi těmi plasty je ale pořád evropský rodinný ideál dle starého osvědčeného receptu. Vůz, který hrdinně přepraví nekonečné hory dětí, odrážedel, kočárků a psů, o víkendu se popasuje i s nějakým tím pytlem cementu a pár sádrokartonovými deskami na rekonstrukci pokojíčků a přitom nebude dělat ostudu ani na obchodním jednání. 

Foto: autickar.cz

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1977 ccm
Výkon: 130 kW (170 koní) 
Točivý moment: 400 Nm 
Převodovka: automatická osmistupňová 
Maximální rychlost: 215 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,2 s 
Provozní hmotnost: 1682 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,9 l/100 km kombinovaná 
Průměrná spotřeba v testu: 6,6 l/100 km kombinovaná 
Základní cena modelu: 699 000,- Kč
Základní cena testovaného vozu (2,0 BlueHDI GT): 1 000 000,- Kč

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
15. října 2021, 22:09
1

Líbí se mi cenovka rovný mega, žádný blbý 99, prostě krásně kulaté číslo;))
Tak doufám, že tomu je vážně tak a ne že byl jen Kubajz líný vypisovat to na jednotky;)))

reagovat
Wa
Wakantanka
15. října 2021, 23:02
-3

Čo je na tomto aute zo starej školy? Však je to crossover čo má nahradiť MPV.

reagovat
beastar
16. října 2021, 00:07
4

Doporučil bych přečíst článek. On to tam J.P. vysvětlil. A když to potom zhodnotíš tak pochopíš. Něco na tom tvrzení je.

Ma
Max
15. října 2021, 23:07
3

Tá vyššia kapota mi pripomenula príhodu z utorka. Buchol mi do vozíka Peugeot 3008, s pánom nižšej postavy za volantom. Obzeral sa okolo, potom pozrel pred seba a chcel zastaviť za autom, čo stojí na červenej. Vozík už cez kapotu nevidel...

reagovat
beastar
16. října 2021, 00:14
3

Má to docela slušné parametry ani úplně těžké to není. A deset sekund na kilo to je vcelku nic moc. Zas jako 6,6l je dobrý. Můj konfig za 807,000 s menším hdi.. Bez kůže apod. Něco sleva, prostě pod 800 to jde koupit a má to 7 míst, sedmnáctky alu a solidní výbavu. To není tolik vzhledem k tomu jaká je doba a že auta meziročně zdražila o 10%.

reagovat
je
jerry
16. října 2021, 11:10
-3

Označení GT je stejný nesmysl jako RS u Octavie.

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
16. října 2021, 12:39
5

Teprve se řvoucími dětmi za zády je to ta pravá grand tour :)

beastar
16. října 2021, 12:49
0

GT je označení výbavy stejně jako RS u Octavie nijak to nesouvisí s typem auta. Ani zážitky za volantem. S-line, Nline, Mpacket atd. Většinou věci které mají sportovnost případě tradici evokovat Monte Carlo, Kodiaq RS, všelijaké AMG edition, L&K
... Nicméně na webu kde jsem asi před dvěma lety musel vysvětlovat že SUV fakt nesouvisí se sportem. Mě už nepřekvapí nic.

Sa
Sato
16. října 2021, 13:26
1

nema by sport v slove suv v zmysle ze sa tym daju odviest kramy na sport? kola, pumpicky, padla, dostojnost v prasku... :D

Opelfahrt
16. října 2021, 14:44
0

GT si každý vykládá nějak, ale ta zkratka znamená „gran turismo“, čili velké cestování. Dneska už GT není jen drahé kupéčko pro lidi, co cestují s plnou peněženkou, šekovou knížkou a bez dětí, ale „velkou turistiku“ chce i rodinka, co jede na letní byt z Paříže na Azurové pobřeží nebo z bungalovu v Horních Jirčanech do bungalovu v Šibeniku.

Jinak auto je fajn, jestli je to odhlučněné a má to tyhle parametry, tak pro rodinu, co jezdí v pěti, super. Taky nemám rád ty Berlinga se zatmavenými skly, co s tím maminy neumějí vycouvat, ale nutně k převozu dvou dětí potřebují tak velký krám s akustickým komfortem dodávky. Muset řídit osobní Berlingo 1.5 KadlaKadla a vozit v tom rodinku, tak si připadám jako tažnej vůl, co kdysi splnil reprodukční povinnost a teď už jenom aby tahal, dokud mu síly budou stačit. Radost z jízdy nula.
-
Komentář upraven 16. 10. 2021, 15:19:14

Opelfahrt
16. října 2021, 15:14
1

Sato: Myslím, že přesně tak to autor zkratky SUV zamýšlel: „sport utility vehlicle“ – auto, co převáží krámy na sport. Určitě ne na sportovní jízdu, v začátcích SUV přece bylo nepředstavitelné, aby takové auto existovalo ve verzi BMW M nebo AMG.

Wa
Wakantanka
16. října 2021, 19:55
-3

Beastar, tak v tomto sa nezhodneme, ak mi niekto povie že taký Rexton je SUV resp. Offroad zo starej školy budem s ním súhlasiť. Tento Peugeot by práve mal niesť označenie MPV novej školy.

beastar
17. října 2021, 02:55
0

Já o koze druhý o voze :) Nevadí no. Jen ano suv nesouvisí se sportovní jízdou. Nýbrž s tím co píšete. Někdo to tu kdysi nevěděl. A mektal cosi o sportu. Zkratka GT vím moc dobře co znamená. Jenže tady nikdo nemluví o tom, že jako GT je granturismo. A vůbec 5008 se k tomu nijak neváže. V interním slovníku Peugeotu to prostě znamená něco jiného a k tomu obecnému významu se to neváže. Prostě že je něco GT, případně GT line neznámena že to musí být coupé s osmiválcem už tak dvacet let. Možná spíš déle. Každý kdo trochu chápe historii a jak se auta vyvíjí to pochopí. Asi stejně jako znáček M na 320d. Nebo to RS na Kodiaqu. Chápu ale že část lidí fakt tohle neumí evidentně přenést přes srdce. Chybí intelekt nebo obojí.

Mimochodem já to tvoje pravé velké cestování mám v garáži. A pro rodinu je fakt větší výhra tohle. A je jedno jestli to je do Šibeniku, nebo do Kauflandu. Prostě zkrátka GT je univerzální věc. Až tam do toho článku někdo napíše tohle auto je pravověrné GT tak můžete pičovat.

Rexton byl kdysi na rámu a spíš téměř offroad, než suv. Stačilo dát dobrý gumy na bahno. Dneska to asi je suv. S tím označením u tohohle je to asi jedno. Viz. Co píšu nahoře. To auto je v poměru cena výkon velmi dobrý. A kupujícím bude nejspíš jedno jak o tom kdo psal. Minimálně je to dobře vymyšlený. Tady se poslední dobou ale akorát na všechno píčuje. Napsat sem o Ferrari Testarossa, tak se stejně najde nějaký chytrolín co napíše že to není pravý Ferrari. Páč to není F40.

je
jerry
16. října 2021, 17:37
0

Já holt si to Grand Turismo nebo Rallye Sport představuju jinak. To neznamená, že tenhle pežotík GT nebo oktávka RS jsou špatná auta. Jen jsou zavádějícím způsobem pojmenována. Mimochodem oktávku RS mám a jsem s ní celkem spokojen. Ale Rallye Sport to teda není ani náhodou. Hodně lidí si myslí opak.

reagovat
beastar
17. října 2021, 02:58
1

Na to ti napíšu jediný. Srát na lidi. Představa je jedna věc marketing, historie a odlišení jednotlivých vybavovych stupňů věc druhá.

riderhenry
16. října 2021, 22:16
-1

Nevíte náhodou, do jaké míry současná 5008 vychází z předchozích generací? Zdá se mi totiž, že docela extrémně, ale některé technické detaily (rozchod kol, například) jsou asi jiné. Hádal bych, že to je spíš 3. facelift s velkou snahou auto zmodernizovat designově tak, aby nijak nenavazovalo (a dalo se tak spíš prohlásit za nový model).

5008 jsme překvapivě zvažovali, jelikož se naskytla hodně zajímavá nabídka. Po zběžném vyzkoušení jiného kusu v autobazaru jsem docela koukal, jak strašné jsou některé materiály v interiéru a především kolik věcí už se na tom daném autě za pár let a 200 000 km stihlo rozbít. Ale to byla předchozí generace... Každopádně prostor určitě fajn vyřešený, ale rozhodně to není alternativa k Fordu Galaxy nebo větším rodinným SUV, jako je třeba Audi Q7. Spíš se tam ta větší rodina relativně nouzově nacpe, ale pro spoustu lidí se 4 a více dětmi to nebude úplně komfrotní.

Za mě zajímavá volba spíše na trhu ojetin, protože cenově klesají docela brutálně (dá se říct jedno z nejlevnějších sedmimístných aut řekněme od roku 2015 a novějších).

reagovat
St
StepanB
19. října 2021, 08:43
0

Tohle je auto na stejné platformě jako Citroen C4 Spacetourer/Grand Picasso, předchozí 5008 byla na starší platformě. Řešení pro 4 děti tohle určitě není, ale pro tři potomky je to ideál. Na ty dvě místa v kufru dětské autosedačky stejně nesmí, teda pokud je to stejné jako v našem C4GP, což tak asi bude, protože to jsou stejné krabičky v různém obalu.

riderhenry
19. října 2021, 20:59
-1

Díky za upřesnění. Počítal bych s tím, že kdyby bylo případně 4., tak nejstarší dcera bude mít cca 7 let a už bylo asi v pohodě ji vozit po směru v nějakém "rozšířeném podsedáku" (prostě ty sedačky 15 - 36 kg), který lze ukotvit často jen na pás (kdy je sedačka kotvena jen připoutaným dítětem, nikoliv pevně do sedadla). Přestože chápu, že to nemusí být homologované řešení, moc si nedovedu představit jak by to mohlo negativně ovlivnit bezpečnost cestujícího (nebude-li překročeno maximální povolené zatížení těch sedadel ve 3. řadě). Co se prostoru týče, tak to děti fakt neřeší. Sám jsem najezdil tisíce km třeba v první Laguně, která měla v kufru otočená sedadla proti směru jízdy (podobně, jako do teď nabízí trochu utajeně Mercedes E). Ale zásadní pro nás je hlavně to, aby šlo s trochu snahy dát 3 autosedačky vedle sebe. A to by snad v té 5008 mělo jít. Nicméně nabídka nakonec stejně padla, takže hledáme dál a zatím to vypadá spíše na Q7, která (byť je to SUV, což nemusím) se mi jeví jako nejlepší rodinné auto.

Bavoraczech
20. října 2021, 09:02
0

A mně se to líbí a to docela hodně, protože na jednu stranu to vypadá použitelně jako C4 Picasso, ale zároveň to vypadá o dost líp než C-krosr nebo 4007. A teď mi řekněte až to budu třeba za 4 roky kupovat jako ojetinku, jakou mám zvolit motorizaci? Jakože za dob Xsary Picasso, Peugeotu 307 a podobných to bylo jasné. Benzíny 1.6 supr, 1.8-2.0 sice nenadchnou, ale jsou celkem spolehlivé. 2.0 a 2.2 HDi paráda, na 1.6 HDi bacha. Jenže pak přištli s těmi jejich VTI apod. a tam už to tak růžový není. Takže jakej benzínovej motor do Pežotku? A když nafta, nezruinuje mě to oproti starýmu HDičku?

reagovat
mi
milhaus
22. října 2021, 13:49
1

Včera jsem objednal s benzinovým motorem 1.6 Puretech. Hodně jsem přemýšlel o 2.0 HDi a nakonec došel k tomu, že mnoho výhod nepřináší. Spotřeba nižší cca o 1 litr. Co se týče pružného zrychlení, na YT je porovnání těchto dvou motorů v jiném autě (tuším Citroen C5 Aircross) a vyšly skoro na desetinku stejně. Kromě o malinko nižší spotřeby už pak vidím jen samé nevýhody - horší kultivovanost, větší hlučnost za studena, vibrace, AdBlue, větší hmotnost vepředu, nevhodnost pro krátké trasy, nákladnější servis a možná i pojištění (pokud bere v potaz objem motoru). V jiné recenzi s benzinovým motorem zkoušel recenzent i vyšší zatížení s pasažéry a prý to jelo stále pěkně. Snad jen pokud člověk chce tahat nějaké těžké přívěsy, tak nafta má větší užitečnou hmotnost, to se mě ale netýká.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Suburban Z71 2002
Chevrolet Suburban Z71

2002 rok výroby
285 koní výkon
5 327 ccm objem

Plymouth Prowler  2003
Plymouth Prowler

2003 rok výroby
268 koní výkon
3 500 ccm objem

Ford F150  XLT 1994
Ford F150 XLT

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 ccm objem

Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR 1971
Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR

1971 rok výroby
270 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge Charger 6,4 SRT  2012
Dodge Charger 6,4 SRT

2012 rok výroby
480 koní výkon
6 400 ccm objem