načítám data...

Proč čínská auta nedobyla Evropu

Čína je velká země se spoustou lidí. A ta spousta lidí každý rok vyrobí spoustu aut. Tak proč je na našich cestách ještě stále nepotkáváme?

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv Značek

V posledních týdnech jsem narazil na několik článků napsaných nezávisle na sobě, které však spojovalo téma i celkové vyznění. Čínská auta míří na evropský trh, což bude definitivní tečka nad evropským automobilovým průmyslem, tahounem našich propojených ekonomik. Zkrátka blíží se konec světa.

Zcela reálné obrysy potom začaly mít tyto zprávy vstupem značky Dongfeng na český trh. Ta už loni přišla hned s trojicí na první pohled atraktivně vyhlížejících modelů a další prý budou následovat. Aby také ne. V Číně se ročně vyrobí přes 25 milionů automobilů a velký podíl na tomto čísle mají právě domácí značky. Naprostou dominanci potom čínští výrobci na domácím trhu předvádí na poli elektromobility, což je oblast, ke které míří i evropský automobilismus.

Foto: Dongfeng

Při pohledu na Dongfeng Fengon 5, jeden z modelů nabízený na českém trhu, je těžké nesdílet obavy z čínské automobilové invaze. Za 650 tisíc korun můžete mít módně střižené SUV připomínající v mnoha detailech vozy Audi. Za 650 tisíc! Za tu částku dnes máte problém objednat i obyčejnou Octavii. A Dongfeng má na palubě všechny hračky. Je tu kožené čalounění, velké panoramatické okno, automatická převodovka, velký středový displej radiomapy se skvělým rozlišením. A také sympatická sedmiletá záruka na celý Dongfeng.

Foto: Dongfeng

Touto optikou je jen otázkou času, kdy naše zavedené značky s mnohaletou tradicí budou postupně vytlačeny čínskou konkurencí. Už jsme si i něco podobného prožili, když na náš trh vtrhly korejské značky. Své by o tom mohli vyprávět i američtí dealeři Chevroletu či Chrysleru, když do jejich revíru v osmdesátých letech vtrhla japonská konkurence a chvíli to skutečně vypadalo, že domácí značky zcela vytlačí.

Jenže je tu problém. Ono to celé trvá už nějak moc dlouho a pořád nic. Bude to už patnáct let, co se na našem trhu objevil Shuanguan CEO. Tento vůz sice nepřipomínal SUV od Audi, zato se dost výrazně podobal SUV od BMW. Auto se dováželo do Německa, kde bylo homologováno. Sice ne zcela standardním způsobem homologováno, ale přesto homologováno, takže se mu brány Evropské unie otevřely. Plány byly veliké a ještě větší byla očekávání věcí budoucích. 

Foto: Shuanguan

Shuanguan CEO byl totiž krásným příkladem toho, jaký skok udělal čínský automobilový průmysl v té době. Ještě na přelomu milénia tu žádný pořádný automobilový průmysl ani nebyl, bylo tu pár továren vyrábějících auta, to ano, dokonce v nemalých počtech, ale ta auta byla strašná už z dálky. Shuanguan CEO byl oproti tomu strašný až tak od pěti metrů, dokud jste od něj stáli dál, vypadal jako takové trochu divné BMW X5. Kvalitu samozřejmě kompenzovala cena, za jednu pravou X5 jste mohli mít i tři Shuanguan CEO. To už stálo za zvážení..

Foto: Shuanguan

Nikdo tenkrát neočekával obrovský úspěch SUV Shuanguan CEO na evropském trhu, měla to ale být taková první vlaštovka. Když Číňané po dekádě, během které se u nich dá hovořit o seriózním automobilovém průmyslu, dokázali postavit tohle, kde budou za deset či patnáct let? Bude ještě vůbec prostor pro sice propracovaný a technologicky pokročilý, ale velmi nákladný evropský automobilový průmysl?

No a teď jsme tu, píše se rok 2022 a my koukáme na Dongfeng. Kam se čínský automobilový průmysl posunul za tu dobu? Na jednu stranu tu máme další raketový skok, Dongfeng už není strašný ani z pár centimetrů, auto vypadá celkem solidně sestavené a to z materiálů, které známe i z našich automobilů. Tohle se s Shuanguanem CEO nedá srovnávat, tady máme civilizovaně vyhlížející stroj. Jenže když bych měl na otázku, kam že se Číňané za tu dobu posunuli, odpovědět upřímně, má odpověď by byla prostá – nikam. 

Foto: Dongfeng

Shuanguan CEO byla levná kopie BMW X5 (a několika dalších vozů), Dongfeng Fengon 5 si hraje na Audi. Netvrdím, že je to hned laciná kopie, ale mnohé detaily inspiraci nepopřou. Při každém závodě Formule 1 komentátor neopomene připomenout moudro, které praví, že něco zcela jiného je soupeře dojet, a něco jiného je jej předjet. A přesně to můžeme pozorovat tady. A je jedno, zda se jedná o auta se spalovacím motorem či elektromobily. Číňané se zdokonalují, zlepšují postupy, auta stále více připomínají evropskou či americkou konkurenci. Aby však Čína představovala pro Evropu skutečnou hrozbu, musela by zapojit invenci, musela by myslet dopředu, musela by přicházet s novými postupy dřív, než ostatní. Držet se v závěsu nestačí.

Foto: Kia

A nic takového tu nevidíme. Donfeng Fengon 5 sice možná vypadá jako Audi, ale Audi to není. Podíváme-li se na Kiu EV6, kterou v těchto dnech testuje kolega Franta, je to originální a technologicky vyspělý vůz. To je klíč k úspěchu na “západních” trzích. Dongfeng možná za pět let či deset let postaví auto podobných kvalit, kde však v té době bude Kia? Dnešní Dongfeng je poháněn “jedna-pětkou” a výkonu nijak omračujících 101 kW, která spořádá na sto kilometrů dle metodiky WLTP nehezkých 11 litrů benzínu, prodeje nejsou v rámci celkového trhu nijak zásadní a značka Dongfeng je v našich končinách spíše exotem. 

Foto: Shuanguan

Z tohoto pohledu se toho tedy od onoho roku 2008 a samohybného stroje Shuanguan CEO vážně mnoho nezměnilo. Neříkám, že Dongfeng je úplný nesmysl, to v žádném případě. Za oněch 650 tisíc korun je to zajímavá nabídka a svého kupce si určitě najde. Vlastně si myslím, že nakonec se najde i několik čínských výrobců, kteří v Evropě uspějí. Jen s tím očekáváním obrovského přílivu čínských aut bych nebyl tak horlivý, dokud bude Čína jen opisovat, přepisovat pravidla nemůže. A na nějakou revoluci učenců z Číny to zatím nevypadá.

Krásnou ukázkou toho, jak svět aut funguje, je již zmíněná situace ve Spojených státech. Zdejší automobilový průmysl se snažil reagovat na příliv japonských vozů přizpůsobováním se. Auta začala být menší, levnější, taková trochu bakelitová, zkrátka Američani se snažili postavit Toyotu. A to byla pěkná pitomost. Nechybělo mnoho a americké automobilky zanikly, protože nikdo neumí postavit Toyotu lépe, než Toyota. To dá rozum. Naštěstí to hlavounům ve vedení nakonec došlo a v hodině dvanácté otočili. 

Foto: Cadillac

Dnes dělají opět to, co umí nejlépe, Cadillac se může opět pyšnit moderními technologiemi a světovými prvenstvími a zároveň je opět tak americký, jak jen to jde. A daří se mu, stejně jako ostatním americkým výrobcům. Cenová válka je silná zbraň, rozhodně ale není řešením všeho.

Foto: Audi

Dokud si Evropa udrží svůj náskok v technologiích, inovacích a invenci, nemusíme se o náš automobilový průmysl bát. Auta, na kterých dnes pracují evropští vývojáři, jsou totiž opět o pěkný kus dál než to, co chystají čínští výrobci. Ostatně ani dnešní Audi už se Fengdongu zas až tolik nepodobá…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BobAsh
21. května 2022, 01:27
13

Problém Fengonu 5 není to, že je to špatná kopie Audi, oproti kterému stojí půlku. Jeho problém je ten, že je to špatná kopie Renaultu Arkana, kterej je stejně drahej...

reagovat
ratan groch
21. května 2022, 16:07
0

Pred necelymi 20 rokmi bol Hyundai Accent jedno zufale auto biednej korejskej znacky.
Nebyt fleetovych Skodoviek tak dnes by to bola mozno najpredavanejsia znacka na trhu.

Myslim, ze cinske auta sa zatial na europsky trh naozaj nezamerali, az ked tak urobia tak potom sa budu musiet prisposobit europskemu trhu.
Zatial sa len okrajovo snazia predavat cinske auta vyrobene pre cinsky trh v Europe. A je jasne, ze tadial cesta nevedie.

reagovat
Jan Machač
21. května 2022, 21:15
1

No ony se ty škodovky do těch fleetů už nějak... ;-)

Cu
Curdin
22. května 2022, 13:15
3

Vidíš a já byl uz cca před třiceti roky ma jedný autovýstavě, tam měla škodovka asi 4 variace tehdejších favoritů a bidna korejská značka tam měla modely s výbavou o který se mohlo tenkrát škodovce jenom zdát.....

Opelfahrt
22. května 2022, 15:23
0

To ano, Lantra, Sonata, Nubira, Leganza určitě měly výbavu dobrou, ale víme přece, že se kupovaly tak nějak okrajově, to když byl nižší rozpočet. Pokud někdo kupoval jiný než evropský auto, tak na špičce zájmu byla Mazda 626 GE, Carina E, Galant VII...

ratan groch
24. května 2022, 12:46
-2

Ad Curdin:
Uplne tak to nebolo Curdin, ale tvojou optikou aspon vidis, ze ani po 30 rokoch sa nepodarilo Skodovke predbehnut Hyundai a to bol vtedy poriadny srot. Popravde ani nepredpokladam, ze to v buducnosti bude inak. Volkswagen je rad, ze stiha Hyundai a nie to aby este Skoda.

A myslim, ze strategia Geely prostrednictvom jej znacky Volvo zas uplne zla nie je. Podobne ako si Cesi myslia, ze Skoda je ceska znacka tak si Europania mozu nadalej mysliet, ze Volvo je znacka svedska.

Sc
Sch
21. května 2022, 22:10
0

Velmi hezky napsáno, Korejci a Japonci se celou dobu snaží vyrobit kvalitní korejské a japonské auto, trvalo to nějakou dobu, ale dnes je vyrábí.
Číňané mají ve své kultuře, že je správně napodobit nejlepšího a stejně stále přistupují k výrobě aut, dokud se z toho přístupu nevymaní, nemohou uspět jako třeba ve světě mobilů.

reagovat
kotzitzaq
22. května 2022, 12:58
0

Neřekl bych, že se vývoj Korejců a Japonců nějak zásadně liší od Činy. Také dříve vyráběli primárně jen nedokonalé kopie a postupně se vylepšovali a přibližovali Evropské (Americké) produkci. Jen tahle fáze byla u Japonců před cca. 50. lety a u Korejců tak 20-25 let nazpět. A samozřejmě u každého trvala tato fáze jinak dlouho.
U aut to zatím nehrozí ale třeba u jednoduchých motorek v nižší objemové třídě (300-650 ccm) se v podstatě kvalitou dokázali přiblížit na dostřel zavedeným značkám (jen to doladění ještě trochu pokulhává, ale není to totálně jiná galaxie jak dříve). Problém je, že se na dostřel zavedeným značkám dotáhli i cenou. A rozhodnutí, zda si vzít např. vyladěnou a ověřenou Hondu CB500F nebo nějaké prozatím noname Voge 500R je při rozdílu v ceně cca. 10.000 čechokreditů celkem jednoduché. Něco podobného by mohlo v budoucnu být i na poli aut, pokud s tím nezamíchá elektromobilita.

David Střítežský
25. května 2022, 09:36
0

Má pravdu Kotzitzaq, taky jsem to pozoroval - ty motorky. Mám fakt nutkání nějakou vyzkoušet. Ano, narostly i cenou, ale taky dneska už mají třeba brzdy od Bremba (nebo "Bybre"), podvozky od KYB, elektronika od KTM, motory licenční a ne okopírovaný - na pohled kupa kvalitních komponentů, akorát to nezastřešuje ta známá značka.
Dokud bude srovnatelná roční Honda za stejnou cenu, tak taky vždycky sáhnu raději po ní, ale určitě mě zajímá jak jim to funguje.

Třeba čínský Loncin to už dotáhl na oficiálního dodavatele motorů pro BMW
https://www.bmwgroup-werke.com/berlin/en/unser-werk/internationale-produktion.html

beastar
22. května 2022, 09:20
3

Já s tebou souhlasím. Jen ty mobily to je špatný příklad. Huawei, Xiaomi teď místy i Doogee. Tyhle značky jsou ve světovém top 10. Plus Xiaomi je trojka hned za Apple a Samsung. Hodně vysoko je i Huawei obě značky dobře známé a prodávané i v Česku, Německu atd. Do první desítky promlouvá a promlouval i total low Budget Realme. Být to takhle mezi auty bude těch čínských aut mnohem víc vidět nejen u nás. Takže máš pravdu jen s těmi mobily je to už úplně jinak.

reagovat
beastar
22. května 2022, 10:08
0

Jinak článek skvělá práce. Chtěl sem to komentovat. Je to vlastně celý můj názor. Auto není mobil ani notebook.

reagovat
ransom
22. května 2022, 17:04
4

Na druhou stranu: U Škodovky zaplatíš zálohu, pak půldruhýho roku čekáš. Zatímco na Aliexpressu klikneš auto do koše, zaplatíš kartou a za dva týdny ho máš v bublinkový obálce ve schránce.

reagovat
Sa
Sato
23. května 2022, 00:14
-1

To len kecaju, kolegovy teraz vyrobili superba za kvartal. Moj bol do pol roka.

HeavySmoker
23. května 2022, 12:28
0

Žiadna Čínska expanzia nebude kým bude ICE dominantný pohon. Akonáhle by predali nad 10 tisíc kusov, musel by ten krám splniť okrem emisných noriem aj flotilové emisie a nárazové skúšky. To by znamenalo mimo iné že by to stálo rovnako ako európske auto. Pôvodný zmysel EURO noriem bolo práve zabrániť expanzií ázijských áut, automobilky nelobbovali za ich sprísňovanie preto že sú blbé, ale pretože to znižovalo konkurenčný tlak a znemožňovalo vstup nových automobiliek kvôli kapitálovej beriére na vývoj. EV v tomto zmení hru, baterky sú z Číny bez ohľadu na to či je to Čínske BYD alebo VW. Majú aj výhodu veľkého domáceho trhu kde sa EV predávajú celkom dobre (lebo regulácie na štýl Nórska). Karty sa rozdajú nanovo, a minimálne v subdodávkach si odtrhnú veľký ešte väčší kus koláča. Potom už bude jedno či sa finálny produkt predá pod hlavičkou Škoda Auto alebo DingDong.

reagovat
Zajda
26. května 2022, 10:14
0

Přesně tak, zejména deficit ve vývoji spalovacích motorů bránil Číňanům na expanzi v Evropě byť jen pomyslet.
S nástupem EV budou pro ně dveře otevřené dokořán.
Nějaká originalita, vnímaná kvalita a premium feel půjdou na vedlejší kolej když bude první použitelné auto z Číny stát 500 tisíc a evropské 900 a levnější vozy vůbec nebudou.

Ma
Maaara
28. května 2022, 12:49
0

Jenže srovnáváš jeden ICE od jednoho výrobce. Čína je největší producent aut na světě. Většina z těch desítek milonů aut bude na pro Evropana nezajímavé úrovni. Jenže s příchodem EV reálně hrozí, že přeskočí tradiční výrobce.

Design je jen otázka zaměření -- až se rozhodnou dělat auta pro Evropu, najmou evropský designéry (už se stalo, viz třeba Polestar).

A v technologiích už můžou být napřed. Baterie tam vyrábí doslova na běžícím páse a představa, že Čína neinvestuje do vývoje, je taky naivní. Srovnejme třeba s ID.3, nad kterým rozpačitě krčí rameny velká část recenzentů.

Nelíbí se mi to, radši bych, Evropani nakupovali Evropský auta, ale reálně hrozí, že závislost na Rusku vyměníme za závislost na Číně.

reagovat
Ev
Evlo
07. června 2022, 07:14
0

Tak hlavní problém je bidli apod. Otazka když by přišlo třeba bys nebo geely a normální firma to prodávala a servisosovala, kolik by to stálo.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem