načítám data...

Opel Insignia Sports Tourer CDTi: Podařený velký vůz

Závan doby, kdy králem silnice byl dieselový kombík, má svůj šarm...

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Díky bouřlivé elektrifikaci u Stellantisu, která se dotkla i zamluveného Comba XL, si v sychravém dopoledni přebírám náhradní vůz. Dlouhý červený kombík se na mě směje širší maskou chladiče a já hned po nastoupení zapínám vyhřívání sedaček.

Rozmrzání mého pozadí, černý strop a tlumené brblání studeného dieselu v pozadí, mi dělají dobře. Z kapličky přístrojů na mne kouká chromovanými rámečky opentlený display a jednoduché, fyzické ručičky. Celá palubka je pak uhlazená, relativně malý displej rádia je do ní zakomponován šikovně a celý interier jako by se snažil neobtěžovat. Hromádka dedikovaných čudlíků a klasický volič automatu pak potvrzují, že tady se myslí tak nějak tradičně.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ocelová obloha stověžatého města pomalu ubíhá kolem mého temného pokojíčku, a já mačkám všechna tlačítka u své zadnice. Sedadla s plaketkou jsou skutečně tak dobrá, jak se píše. Nejen, že jsou celkem intuitivně nastavitelná, mají vyhřívání a masáž, ale hlavně jsou fakt dobře tvarovaná. Od masáže nečekejte zázraky, ale na dlouhých cestách umí rozhodně záda příjemně rozhýbat.

Celkový dojem z interieru je tedy prost překvapení. Je velmi starosvětsky funkční, přehledný, kvalitně vyrobený a snaží se hlavně nepřekážet. Pár rozmáchlých linek jej pozvedává, ale nejlepší je stejně volant, který není přehnaně tlustý, působí solidně, a všechna mačkátka jste už asi někde viděli, ale jsou tam, kde je potřebujete, a hezky se používají.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Co se výbavy testovaného kusu týče, chyběl mi vlastně jen adaptivní tempomat. A musím vám i říct, že jsem nepoužíval průhledový displej. On se zapíná tlačítkem vlevo u volantu a nastavuje dotykovou obrazovkou, ale jak jsem zblbnutý z moderny, to tlačítko mě ani nenapadlo hledat, a když jsem to pak zapnul a ono se to otevřelo… Už jsem si tak zvykl koukat na rychlost skrz volant, že jsem to zase zavřel a ani nenastavoval. Starší systém promítající údaje na sklo, dle mého, fungoval lépe.

Když už ale mluvím o těch čudlících, mám i svého favorita. Dole vlevo u volantu je malé otočné kolečko regulující podsvětlení interieru a palubní desky. Je dostatečně jemné, hezky se používá a ztmavením na maximum automaticky vypíná ambientní osvětlení interieru. A že se tu řadí bez koukání na kontrolky je nasnadě.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Venkovní design pak prošel mírnou proměnou, ale stále je to ten větrem uhlazený kombík, který vypadá, jako by jel, i když stojí. Facelift mu v mých očích prospěl. I vzadu je prostoru na rozdávání, do kufru se leze hezky a ozvěna z něj není hlasitá. A adaptivní chytré světlomety fungují na jedničku, jak je u značky zvykem.

Nejsilnější diesel s osmistupňovým automatem má ke sportovnímu náčiní dosti daleko, ale ke kombíku svižně utíkajícímu po okresce se skutečně hodí. Nafťák se nemusí točit, takže automat nemusí řadit a auto pořád svižně upaluje vpřed. Čtyřkolka navíc umí utáhnout do zatáčky, což jsem věru nečekal. Jedinou vadou na kráse je start-stop, auto o něj jakoby zakopává. A ani bez něj není z nuly nijak rychlé, takže to zamrzí. Ale na to je tu jeden z čudlíků, který jsem našel hezky rychle.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Podvozek je také starosvětský. Poddajný, ale dobře utlumený, takže neskáče. Můžete s ním vesele plout po rozbombardované Praze, ale podrží vás i na rozbité okresce Středočeského kraje. Pokud najdete rovný asfalt, bude se valit vpřed a vy ani nebudete vědět, jak. Řízení je ale spíš přesné, než komunikativní. 

Já s tímhle poslem starých časů jezdil, kam jsem potřeboval, masíroval si záda, byl všude první a mohl se vždy spolehnout na šikovnou čtyřkolku, dost výkonu a předvídatelný a zvládnutý podvozek. Dokonce jsem byl přinucen montovat dětskou sedačku, což se podařilo a neporanil jsem se. Malý prcek pak zadní sedadlo ani nepokopal, protože je tam místa dost.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Korunku všemu dává zvuk audiosystému BOSE. Možná to není Hi-Fi, ale v rámci třídy auto krásně vyplní bigbítem, nebo čímkoli jiným, a svět je tam venku. Odvážet v tomhle autě někoho z nádraží je pak jen o výběru té správné hudby. Něco rychlejšího na okresky směrem pro sedačku a na nádraží, aby to hezky odsejpalo, no a pak… Pak soundtrack hodinového reklamního videa o Brio Metro ze zadního sedadla.

Možná je to jen tím, že nejde o zbytečně vysoké SUV, ale Insignie je i s tímhle nafťákem auto, které si v rychlostech nad sto kilometrů v hodině vyloženě libuje, a přitom vám nepřijde, že by se muselo nějak výrazně snažit. Já, jako starý muž si toho vážím. Mám rád, když jsou věci prosty zbytečných kompromisů. Opel nám tady ukazuje, že i během transformace a dokonce změny majitele, je možno vyrobit skvěle fungující nástroj.

foto: Jan Machač, autickar.cz

V mírně rozmarné konfiguraci včetně velkého střešního okna pak umí i zahřát u srdce a dovolí vám užít si života. Co pak ale potěší nejvíc je výsledná cena.

Verdikt

Opel Insignia je nenápadným pracantem, který nabízí šarm dobře vymyšleného nástroje a trošku rozšafnosti. Bude si s vámi hrát na okreskách, ale umí i uspat zlobivé dítě. Kombíky jsou prostě fajn a tenhle je velmi povedený.

Technické údaje

  • Motor: Dvoulitrový diesel, turbo, 174 koní, 128 kw při 3 500 ot/min
  • Převodovka: Automat s hydroměničem, 8 stupňů
  • Hmotnost: 1 615 kg 
  • Délka: 4 986 mm
  • Rozvor: 2 829 mm
  • Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,1 s 
  • Cena výbavy a motorizace od: 1 049 990 Kč
  • Cena testovaného kusu cca: 1 193 990 Kč, výrobce aktuálně poskytuje slevu ve výši cca 100 000.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

vojtacz
28. února 2022, 07:51
0

Pěkná recenze pěknýho auta. Ostatně mi oba poslední kombíkový Opely přijdou takový upřímně starosvětský. Devadesátkový auto s novýma technologie. Když to srovnám s konkurencí kde je tu trčící displej, támhle dotykový ovládání tak Opel prostě jede tlačítka, točítka a všechno to působí tak nějak správně. Za mě palec nahoru.

reagovat
beastar
28. února 2022, 09:10
3

Buď Honza přestal pít rum, nebo už ho nepije při řízení. Protože jeho poslední testy jsou to nejlepší co tu napsal za posledních padesát let.

beastar
28. února 2022, 09:08
1

Opel dokázal ze své původní low budget strategie vytěžit i dnes maximum. Insignia omládla ale zároveň ne příliš. Kdybych sháněl kombík kolem milionu byla by to jasná volba. Dokonce i ten interiér už se povedlo dostat pod kontrolu. Po tehdejší změti tlačítek ani památky. V tomto případě bye bye VW a další.

reagovat
mariov8
28. února 2022, 09:27
0

Brácha kdysi jezdil Oplem, nevěřil jsem že to někdy napíši, mně se tohle auto líbí.

Avex
28. února 2022, 09:39
-11

Ok, zvenku trochu nudný, ale docela pěkný. Interiér vypadá jak z roku 2012 a to už je špatný. Stejně bych asi koukal po koncernu.

reagovat
Dooby
28. února 2022, 12:04
0

Máme Insignii jako rodinný koráb půl roku (r.v.2018) a vše z recenze sedí. Vadí mi horší odhlučnění (motor, pokud se netočí nad 3 tis. je celkem utlumený), jde o hluk od podvozku a aerodynamický hluk cca nad 120. To je bohužel slabina a nevím, zda to facelift vylepšil. Sedačky bezva (všesměrové nastavování, větrání), ale jsou z koženky i v top výbavě, žádná kůže. Kufr na pětimetrový auto nic extra, je mělkej, nad roletkou ke stropu už se toho moc nedá. Pod podlážkou je prostoru ještě dost, ale varianty jsou buď rezerva nebo subwoofer. Mám druhou variantu, tak to alespoň pěkně hraje (Bose). HDM automat je naladěn na EKO, takže podtáčí, což je asi všude dneska. Dá se korigovat režimem Sport nebo pádly, řadí pěkně hladce. Celkově fajn, příjemné auto na rodinné ježdění a za dobrou cenu. A není jich moc, jako Passat či Superb, pro mě plus, ale každej má toto jinak.
-
Komentář upraven 28. 2. 2022, 12:06:29

reagovat
Opelfahrt
28. února 2022, 15:28
0

Jako tak trochu oplista jsem o lehce jeté Insignii B uvažoval, ale trošku mě zaráží zprávy, že je to nad 120 km/h hlučné. Je to škoda, protože u zánovního auta bych si v této třdě představoval něco důstojně tichého, kde se dá i na dálnici poslouchat hudba nebo si povídat s dětma vzadu. Ony totiž doma v tichu zásadně řvou, ale při jízdě po dálnici zásadně potichu kuňkají, že jim není rozumět. Ono takhle, když se jede v sobotu po D11 do Prahy, tak je tam 170 na rychloměru celkem raz dva.

Dooby
01. března 2022, 15:09
0

Ve výbavě je položka "odhlučňovací sada", jež se nyní prodává dohromady s tím Bose- já nevím, zda ji mám, jsou to laminovaná skla. Na dálnici se povídat dá, ale ne ve 170..... Zase to Bose to umí trochu přeřvat. Vybírám ty nejtišší gumy, trochu to pomůže. Ale zase plus je nutno dát za podvozek a ty matrix LED, abych jen nekritizoval

Jan Machač
03. dubna 2022, 19:16
0

Trošku pozdě, ale přece: Nevím, jak přesně byla ta testovačka vybavená, ale povídat si ve dvou kilech se spolujezdcem vzadu šlo v pohodě a rozhodně mi to nepřišlo hlučné...

Dooby
04. dubna 2022, 09:31
0

Tak se 120+ jsem to trochu přehnal, ale nad 140 aerodynamický a valivý hluk prostě je dost. Box na střeše ve 150= na hranici mé snesitelnosti. Změřit to neumím, ale S-Max minulé gen. i E92 jsou znatelně tišší. Vše je relativní.... Za mě ale největší slabina jinak dobrého auta.

Holofaust
28. února 2022, 18:53
0

Je to ještě původní GM platforma, nebo už to má něco ze psa?

reagovat
Opelfahrt
28. února 2022, 20:43
0

Ne, to je čistě Opel i s motory, ale smráká se nad ním. GM to prodávalo jako Buick Regal buď jako oplastovaný kombík s 2,0 turbobenzín ve stylu Outbacku nebo jako liftback s možností 3,6 V6. Myslím i jako Holden v Austrálii.
-
Komentář upraven 28. 2. 2022, 20:46:20

Holofaust
01. března 2022, 09:58
0

dík za info. Já si to myslel, ale bylo mi divný, že by se tak dlouho držel... Stellantis myslím nemá moc čím ho nahradit...

Ha
Habakukk
02. března 2022, 07:34
0

Proč by neměl? Má 507 a novou C5 jen se platformy nemění v rámci faceliftu, ale s příchodem nové generace.

Franz Kafka
28. února 2022, 22:58
0

Auto je pěkné. Řekněme že předešlé Insignie byli minimálně zvenku také nudné. Tohle je prostě jen konzervativní. Já kdysi koupil Giulii. Jak to tak poslouchám. Test, zkušenosti. Trpí Opel na podobné neduhy jako Alfa. Přes veškerou snahu, ta se jim nedá vůbec upřít.

Hlučnost dieselu ve vyšších otáčkách, více hluku od podvozku, mělký zavazadelník, horší kvalita materiálů sedadel a čalounění. A další drobnosti.

Mě to většinou nevadí. Daily vůz mívám maximálně 4 až 5 let. Dovedu si ale představit rozčarování nad tím když dám přes milion. Chci auto užívat 5 let plus a ono to není skvělé. Osobně nemám rád toto pojetí palubní desky.

reagovat
da
davidb
01. března 2022, 07:35
0

Já jsem Insignii zvažoval jako nové auto, najel jsem testovacím vozem asi 700km. Nakonec mě odradil automat + hlučný diesel při popojíždění ve městě. Jakmile se auto dostalo na dálnici, bylo podle mě dobře odhlučněné a motor ztichnul. Automat mi přišlo, že hrozně cukal a podtáčel motor. Co se mi líbilo byl podvozek - cítl jsem se hrozně jistě hned od první zatáčky. Se základní slevou by mě plně vybavený kombík v dieselu 4x4 vyšekl na cca 800k Kč bez DPH.

reagovat
St
Staromil
01. března 2022, 17:07
1

Ano, zde je pro mne svět ještě "normální"...jak jinak, že...díky za hezky se čtoucí recenzi a hodnocení, či ocenění toho, co je na autě tohoto typu a kategorie to důležitější, než nově vymýšlet vymyšlené a předělávat osvědčené...

reagovat
Ho
Honzis_71
02. března 2022, 13:43
2

Mám tohle auto jako služebáka od loňského července.
Ne tedy v kombíku, ale v sedanu zvaném Grand Sport, stejný motor, ale 6-stupňový manuál, výbavová úroveň GS Line, aktuálně najeto cca. 24.000km.
Co se týče aut, tak jsem spíš konzerva, nemám rád tablety přes půl palubky, takže mi uspořádání interiéru i palubky maximálně vyhovuje, auto má všechno co k životu potřebuji. Jako bonus je i to, že jich jezdí málo, chtěl jsem se trochu odlišit od běžné skladby aut na našich silnicích.
Hlučnost mi nepřijde nějaká tragická (možná je to u kombíka dané i velkým ozvučným prostorem prázdného kufru), i při tachometrových 160 po dálnici se cestuje v klidu a pohodě, určitě na to má vliv i výběr pneu. Samozřejmě po rozbité okresce to bude něco jiného. Co je neprostá bomba jsou ty LED Matrix světla, v noci je krásně vidět, jak jednotlivé LEDky zhasínají a tvoří kolem vpředu i protijedoucích aut tmavý prostor a všechno okolo je plně osvětleno a zatím se mi ještě nestalo, že by mě někdo problikával kvůli zapnutým dálkovým světlům.
Jedna věc, co je otravná, je způsob signalizace nízké hladiny AdBlue - od dojezdu cca. 800 km začne blikat kontrolka a displej zobrazuje jen střídavě hlášky "Nízká hladina AdBlue, doplňte" a "Motor nenastartuje po xxx km" - ty hlášky překryjí zobrazování aktuální rychlosti, jede se jen podle ručičkového tachometru a nedají se vypnout - pomůže jen dotankování. Stejné je to se stavem nafty od dojezdu asi 50km.
Zatím mám jen jednu věc, která mě zarazila a na kterou je potřeba dávat pozor - přes zimu vždy ráno po nočních mrazech se po nastartování motoru moc nechtělo točit, pár prvních okamžiků to byl opravdu traktor, celé auto se klepalo jak zmrzlý pes a teprve po 3-4 vteřinách se to uklidnilo. A vrchol byl v prosinci mezi svátky, kdy po nočních -15°C auto nenastartovalo vůbec - startér točil, ale motor se nechytnul. Pak přes den, když se oteplilo to zase normálně chytlo a v pohodě jelo.
Byl jsem s tím v servisu a tam zjistili příčinu - nižší hladina oleje v motoru.
Technik mi to vysvětlil takhle - u tohoto motoru není použité měření hladiny oleje, je tam jen čidlo na pokles na minimální hladinu, kdy se rozsvítí červená kontrolka a už se musí do servisu. Motor přitom podle upozornění v návodu může mít spotřebu až 0,6 l oleje na 1000km. Takže se musí pravidelně kontrolovat olej klasicky postaru měrkou a pilně doplňovat. No jo, ale kdo dneska čte návody, že.
Takže já už jsem měl po nájezdu cca. 17.000 km v motoru méně oleje, vlivem nízké hladiny a horší viskozity po nočním mrazu čerpadlo při startování nezvládlo vytlačit olej nahoru do hlavy válců, kde to čidlo vyhodnotilo jako chybu a nepovolilo nastartovat motor jako ochranu proti případnému zadření.

Jo a jen pro úplnost, z čeho se loni vybíralo:
Škoda Octavia - nelíbí se mi zprohýbaný design zadní části u aktuální generace, potkáte jich na každém rohu pět, dodací termín 6-7 měsíců
Ford Mondeo - vybraná konfigurace se nevešla do dostupného budgetu, muselo by se hodně slevit z výbavy
Peugeot 508 - jen jeden slabý motor v dieselu
Opel Insignia - vše požadované se vešlo do budgetu, auto šlo do provozu 3 měsíce po objednávce.

reagovat
Be
Beran
02. března 2022, 23:43
0

Prekvapuje me, ze auto samo odmitne nastartovat kvuli nizke hladine oleje, ale na budikach nenapise "zkontroluj olej". Predstava, ze prijdu zmrzly po vylete k autu a to odmitne nastartovat (predpokladam, ze by nepomohl ani start pres kabely), tak bych v auto absolutne ztratil duveru.

af
afro-r1
03. března 2022, 16:29
0

Je mozne, ze za cas auto napise "Zkontroluj socialni kredity"
; o )

Be
Beran
04. března 2022, 06:44
0

Zatim jeste existuje rozdil mezi chybou vyvojaru a dystopii :-D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang GT 2012
Ford Mustang GT

2012 rok výroby
417 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem

Toyota Aygo pro mechanika NOVÉ BRZDY K AUT 2006
Toyota Aygo pro mechanika NOVÉ BRZDY K AUT

2006 rok výroby
67 koní výkon
999 ccm objem

Ford F150 5.0L V8 | Camper Special 1989
Ford F150 5.0L V8 | Camper Special

1989 rok výroby
188 koní výkon
4 942 ccm objem