načítám data...

O-Bahn: Autobusem po kolejích

Má to pneumatiky, jede po kolejích, napájí se to z troleje i ze spalovacího motoru a je to pod zemí. Co je to?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ve světě dopravy  najdeme spoustu průkopnických technologií a skvělých nápadů. Občas ale narazíte i na systémy, které přinejmenším překvapí. Minule jsme se podívali na to, jak se dostal trolejbus tam, kde měly své výsostné teritorium koňská spřežení a možná nějaká oprýskaná maršutka, dneska půjdeme ještě o krok dále a zaměříme se na místa, kde si autobus, který je občas vlastně tak trochu trolejbus, hraje na vláček. Zní to zmateně? V tom případě jsem to vystihl správně. 

Psal se rok 1973 a světem otřásl první ropný šok. Velmi zjednodušeně řečeno – organizace sdružující země s největší produkcí ropy OPEC ze dne na den rozhodla, že uměle sníží objem vytěžené ropy, aby mohla manipulovat s cenou a “potrestat” USA a další spojenecké státy za podporu Izraele v Jomkipurské válce. Bezprecedentní situace už navždy změnila přístup celého světa k ropným pohonným hmotám. Cena barelu ropy se 16.10.1973 zvedla v jediný okamžik o téměř polovinu, ze tří na pět a půl dolaru, a během dalšího roku vyšplhala až na čtyřnásobek, totiž 12 USD. Politická vyjednávání sice poté situaci zmírnila, na původní nízké ceny se ale už nikdy “černé zlato” nevrátilo. Podobná situace se v dějinách ještě několikrát zopakovala, nikdy ale v takto razantním měřítku. 

Prozření, že pohonné hmoty pro miliony automobilů, jež tou dobou brázdily světové silnice, nebudou už zdaleka tak zanedbatelně levné a nebude jich takový přebytek, vedlo k mnoha zásadním změnám. Asi tou nejznámější byl konec éry velkých výkonných motorů v USA a následný vzestup japonských výrobců na místním trhu. V Evropě jsme tou dobou zrovna moc vysokoobjemových osmiválcových kupé neměli, osobní vozy se tak příliš nezměnily. Co ale naopak prošlo během sedmdesátých let zásadním vývojem, byla hromadná doprava. Nejenže se poprvé začaly ve větší míře nasazovat nízkopodlažní vozy a začalo se více dbát na komfort cestujících, díky čemuž se v západní Evropě nestala z MHD doprava určená pouze těm sociálně nejslabším jako v USA, ale začalo se i experimentovat s různými alternativními způsoby dopravy a důležitou roli hrála i snaha o co nejlepší návaznost jednotlivých dopravních prostředků. 

A právě tady někde začíná příběh O-Bahnu, autobusu, který byl zároveň tak trochu vlakem, metrem i tramvají. Vývoj takto upravených vozů započal u Mercedesu někdy v polovině sedmdesátých let. Základem se stal vůz Mercedes O305, na jehož přední nápravě bylo instalováno vodící horizontální kolo. Díky jeho uchycení na rameno autobusu vůz při tlaku na něj bez problémů zatáčel, a tak bylo možné ho bez přičinění řidiče držet v obrubníky vyhrazené trati.

Stejně jako já, když jsem se s tímto systémem setkal poprvé, si možná říkáte něco jako “hezký, ale k čemu to vlastně je?” Hlavní výhodou je skutečnost, že výstavba silnice pro takto upravený autobus je násobně levnější než stavba plnohodnotné vozovky, neřku-li železnice. Dráha pro O-Bahn může být široká pouze jako rozchod kol autobusu, navíc nepotřebuje zpevněný povrch uprostřed, ale pouze na okrajích. Jde tak finančně o pravděpodobně nejjednodušší možnost, jak vystavět samostatnou trasu určenou výhradně pro hromadnou dopravu. Takto se tedy autobus mohl vyhnout zácpám a jezdit přesně na čas, což je jinak výhoda vyhrazená jen vlaku. Zároveň ale nebylo nutné mít tímto způsobem upravenou celou délku trasy linky, ale jen některé krizové úseky. A v neposlední řadě byl tento systém teoreticky bezpečnější, jelikož eliminoval možnost sjetí autobusu ze silnice nebo srážku s okolním provozem. 

Oficiální představení proběhlo v létě 1979 na výstavě v Hamburku, přičemž už ale probíhaly stavební práce v Essenu, kde se jen o půl roku později rozjela první O-Bahnová dráha. Zde bylo naplno využito výhody toho, že trať nemusela být příliš široká a upravené autobusy brázdily středový dělicí pás dálnice A40, která prochází celým městem. Jinak nevyužitelný prostor tu slouží vedeným autobusům dodnes a nepřekáží v jinak hustě zastaveném centru. 

V průběhu osmdesátých let se systém v Essenu dále rozvíjel. Klasické naftové autobusy tu nahradily hybridní vozy (tzv. duobusy) s naftovým motorem a elektrickým ústrojím, čili takové polotrolejbusy. Došlo k úpravě některých místních tramvajových tratích, na které se přidaly betonové “kolejnice” pro autobusy. A protože v Essenu je tramvaj částečně vedena pod zemí, stalo se nakonec z vlako-autobuso-trolejbuso-tramvajového hybridu ještě tak trochu metro. Ačkoli byl tento systém poměrně spolehlivý a oblíbený, zbrzdily ho v roce 1995 nové bezpečnostní normy. Podle nich už nesměl autobus zajíždět pod zem, zůstává tak jen na trati v mezipruhu dálnice, kde jezdí dodnes. Na fotkách v galerii si můžete prohlédnout hybridní žlutý MB Citaro, který zajišťuje provoz O-Bahnu od roku 2020.

Kromě Essenu projevily o novou technologii zájem ještě další dvě německá města. Tím prvním se stal Mannheim, kde se takto upravené autobusy proháněly po tramvajových tratích. Zajímavostí je, že zde byly rampy, po kterých jezdily pneumatiky autobusu, vyrobeny výhradně ze dřeva. Dnes už byste tam ale takto vedené autobusy hledali marně, poslední tu odvezl své pasažéry v červnu 2005.

Dalším průkopníkem byl Regensburg, tam měla být síť O-Bahnu vůbec nejšiřší, počítalo se se sítí podzemních tunelů, která měla do jisté míry nahradit kvůli konstrukci mnohem dražší metro, ale z plánu nakonec v roce 1999 sešlo. 

Zdaleka největší síť vedených autobusů ale najdeme v místě od Německa velmi vzdáleném, totiž v australském Adelaide. Příběh vzniku místní dráhy je poměrně bizarní. Samospráva zde v roce 1969 začala s výkupem pozemků na stavbu nové dálnice směrem k severovýchodním předměstím. Když už měli jen pár měsíců před zahájením stavby vše řádně připravené, stala se značná část trasy nové dálnice díky lobbingu rezidentů součástí přírodní rezervace, v nichž se dálnice stavět nesmí. 

Cílem ekologů bylo dotlačit místní samosprávu ke stavbě tramvajové trati – ta totiž přírodní rezervaci nevadí. Ze zákona zkrátka vyplývalo, že oblastí Modbury, Holden Hillu a Felixtownu může vést pouze kolejová trať, na kterou ale v Adelaide neměli peníze. Respektive na trať by snad i bylo, ale v oblasti žádné tramvaje nejezdily, takže by to znamenalo zbudování kompletní infrastruktury a obslužnosti kvůli jednomu dvanáctikilometrovému koridoru. Finančně to byla naprosto nesmyslná možnost. Naštěstí ale tou dobou v Německu vymysleli O-Bahn, který technicky vzato šlo označit za kolejovou trať. 

Takže se stalo nevyhnutelné a v roce 1983 se začalo se stavbou ambiciozní horské dráhy pro autobusy. Dokončeno bylo za tři roky a i přes počáteční nedůvěru si tento nevšední způsob dopravy místní brzy oblíbili. Časem se dokonce povedlo rozšířit cestu směrem do centra k samotným hranicím historického Adelaide. Zde míval O-Bus dlouhou dobu konečnou stanici, ale v roce 2015 došlo k zásadnímu rozhodnutí a za v přepočtu zhruba tři a půl miliardy zde byl zbudován tunel, který O-Bahn přivedl až do srdce města. Zde betonové koleje končí a autobus se dál proplétá ulicemi společně s auty.

Dnes přepraví systém O-Bahnu v Adelaide na třicet tisíc osob denně a zájem o něj stále roste. Do budoucna se počítá s masivním rozšířením severozápadním směrem, kdy by mělo dojít k výstavbě další zhruba šestnáctikilometrové dráhy. Do té doby se snad i místní řidiči naučí, že O-Bahn není silnice a že se na něj nevyplatí vjíždět s normálním autem.

I když… to asi spíš ne. Takto zaseknutých aut tu mají i několik za měsíc, řidiče nezastaví ani velké varovné cedule, ani hrozba drakonických pokut. Zvlášť když je několika dobrodruhy dokázáno, že pokud jedete dostatečně přesně, dá se celá trať v osobáku celkem bez problému projet, čímž prý v odpolední zácpě můžete ušetřit i hodinu času.

Takže mísním novinářům nezbývá, než si z takto vyčůraných řidičů dělat soustavně legraci v titulcích. Údržbáři O-Bahnu mají na tyto účely připravený dostatečně silný jeřáb a betonovým kolejím zapadlé auto nikterak neublíží. Odnesou to nakonec jen cestující, kteří si musí chvíli počkat, než se zaklíněný automobil povede vyškubnout z díry mezi kolejemi. 

O-Bahn se nestal revolucí v dopravě, jak si od něj slibovali inženýři Mercedesu v sedmdesátých letech. Nejde ale ani o zapomenutou slepou uličku. V určitých velmi specifických podmínkách jde o dosud nepřekonané řešení. I proto Mercedes stále vyrábí upravená Citara, v dnešních dnech už i v PHEV variantě, která díky zesílené přední nápravě a vodicím kolečkům stále odolává každodenním stovkám kilometrů nevšeního provozu. 

Rozšíření tohoto typu dopravy do dalších měst je v dnešní době spíše nepravděpodobné. Trendy se změnily, na výsluní se znovu vrací tramvaje a autobusy jsou považovány za méně efektivní a emisně náročnější. Je to trochu škoda. Dost možná se ale rozkvětu dočkáme s masivním nástupem elektrobusů. Necháme se překvapit. 

 

 

časopis Built Environment Vol. 8, No. 3, Public Transport Alternatives (1982), pp. 197-204
EVAG Essen ruhrbahn.de/essen 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sa
Sato
10. února 2022, 14:21
8

Velmi zaujimave! Nedalo by sa to aplikovať aj na nákladnú dopravu? Paralelné kolejoveé cesty pre kamiony aby nezavadzali osobákom by boli super :)

reagovat
krab
10. února 2022, 16:26
0

Taky mě to během čtení napadlo. Kdyby se při každý rekonstrukci kterýkoli dálnice instaloval ten extra pruh pro kamiony řízený tím vodícím ramenem, ovšem asi by muselo bejt i na návěsu, přívěsu atd.. nevím jak by to technicky fungovalo při soupravě a rychlosti 90-100 km/h, ale jako ta představa je zajímavá, co?

Le
LennyLeonard
10. února 2022, 17:22
0

Zajmava dokud by se nestala nekomu zavada na aute a zustal by stat.

Le
LennyLeonard
10. února 2022, 17:24
1

Jinak dekuji za super cteni. Nemel jsem paru ze neco takoveho existuje.

kotzitzaq
10. února 2022, 21:41
10

Já.myslím, že něco takového ideálního pro nákladní dopravu už existuje. Říkají tomu myslím železnice, nebo tak nějak.

martin_100
10. února 2022, 22:04
-4

Tak ono by stačilo kdyby se osobáky bemotaly po dálnivích a byl by klid. Stálo by to jenom instalaci příslušných značek na vjezdy na dálnice.
Hbed by se na dálnicích líp žilo.

Pochtli
11. února 2022, 06:44
5

Stačil by zákaz předjíždění kamionů na dálničních dvoupruzích a byl by klid i bez kolejí.

Or
Oris
11. února 2022, 11:11
1

Kdo někdy jel ve čtvrtek odpoledne po D1 z Prahy na Moravu, nebo v pondělí ráno do Prahy tak ví, že pravý pruh D1 je minimálně z poloviny dálnice plný kamionů a každých cca 5 minut dojedete kamiony, které se předjíždějí.....

martin_100
11. února 2022, 12:05
-2

Pánové jděte si totaky někdy vyzkoušet než začnete plácat nesmysly. Zákaz předjíždění znamená že v pravy pojede štrůdl kamionů co se vlečou rychlostí lehce přes 60 za nějakym bulharem kterýmu ten střep prostě do kopce netáhne. A kolem toho v levym jede vláček osobáků kilo protože se vlečou za dodávkou....
To jestli s náklaďákem předjedeš nebo ne mnohdy znamená rozdíl jestli se ještě ten den dostaneš domů a nebo jestli budeš muset točit devítku někde u krajnice. Vyhkládku tim pádem dáš až druhej den a domů se dostaneš o den dýl.
Zatim co vy v osobákách si po dálnici jezdíte pro prdel ty lidi za volantama kamionů jsou v práci a vy se jim motáte po pracovišti.

Le
LennyLeonard
11. února 2022, 14:15
5

Nechapu ty minusy… uz jen ocekavam neco ve stylu “nikdo te nenuti tu praci delat” sice nejsem kamionak, a taky mi nekdy pijou krev, ale souhlasim s co pises. Nestihnout prekladku nebo lod jen proto ze u nas nejsou schopni udelat 3proudovou dalnici a pak keci zakaz predjizdeni kamionu kde jsou 2 pruhy jsou k smichu. Ono by zde pulka chytraku co tak hejtujou kamiony zaplakala ze nemaj “v cas” zbozi a to nemluvim o nejakym zasobovani tesca ale o phm, stavebni a vyrobni material(to se pak muze jakekoliv zpozdeni sakra prodrazit) to ze nase dopravni sit je zcela mimo kapacitu se vi dlouho, ale misto nadavani kamionakum apod. by jsi ti co nejvic krici mely doslapnout na nekoho kdo je za to odpovedny a ne na samotny ridice.

Sa
Sato
11. února 2022, 14:28
1

martin_100: Su krajiny kde je to zakazane a funguje to, ale chapem ze je to problem s tohoto pohladu. Nikomu kto musi byt v aute pracovne cele dni nezavidim. Takato kolejovo cestna trat by urcite vyzadovala znacne vyssiu mieru unifikacie toho co po nej jazdi, co by eliminovalo dost problemov.

martin_100
11. února 2022, 17:49
-4

Ta krajina se jmenuje Slovensko. Slovensko světu nedalo nikdy nic dobrýho. Nám třeba dalo Husáka a Babiše. Oba pěkný svině.
Zeptej se těch kterých se ten zákaz týká jak to "funguje" a jak jslu nadšený. Pokud jedu 90 (což je maximálka na omezovač) a dojedu vosla co jede 80 protože spotřeba tak ho vosolim zákaz nezákaz protože mě fakt nebaví furt přibržďovat a vláčet se za nim xyz kiláků.
Ostatně objíždět překážku neni zakázaný.... A kde he psáno že se překážka nesmí pohybovat? ;-)

Pochtli
11. února 2022, 18:42
0

Martin_100: Tak tebe "nebaví furt přibržďovat".. Ale brzdit za sebou jednotky až desítky aut za sebou, to je v pořádku, že? I oni chtějí či musejí být někde včas.

Proto fakt nesnáším sobce v kamionech - oni někam spěchají, zatímco osobáci překážejí a jezdí jen tak pro zábavu.

PS: Vím, co obnáší řízení kamionu, jako stopař jsem se s nima najezdil. Nemám problém je pustit z vedlejší, když vím, jak je to tam naprd či když najíždějí na dálnici. Ale nenávidím jejich šnečí závody ve stylu "ať se ti za mnou třeba poserou, JÁ jedu".

ransom
11. února 2022, 19:13
1

Vidím, že se tu zase zapomíná na jednu naprosto zásadní věc. Silnice staví stát proto, aby se po nich mohla pohybovat v první řadě armáda, pak ta nejdůležitější logistika pro fungování průmyslu, zemědělství, zásobování a služeb, pak hromadná doprava... a osobní doprava je až předposlední před cyklisty, spolu s nimiž na silniční infrastruktuře de facto parazituje. Tak to prostě je, ať si o důsledcích myslíme co chceme.
Takže ano, nákladní doprava má na tu silnici větší právo než my, co jezdíme do práce, na nákupy a na dovolené autem i když bychom většinou nemuseli. (Že si to právo nějakej vymatlanej debil za volantem Scanie uzurpuje bezohledně, to je jiný příběh).
Šoféři náklaďáků jsou na rozdíl od nás na svém pracovišti, v mnoha ohledech to mají ko mplikovanější. Nemám proto nikdy problém přibrzdit a profíkovi bliknout, ať jede. Nemotat se mu, a zůstat stát dostatečně daleko, když potřebuje někam zacouvat nebo se otočit. Ale to asi málokoho z vás tady napadne, že jo.

ransom
11. února 2022, 19:16
2

A že se kamiony předjíždějí? No a co, sakra? Tak prostě počkám až se předjedou a pak to vošlápnu. To jste vážně takoví nerváci?

martin_100
11. února 2022, 19:22
0

Pochtli uvědom si jednu věc. Ty sundáš nohu z plynu kamion se zařadí z5 do pravýho pruhu ty škaneš na plyn a za pár vteřin seš zpátny na 130 a mizíš. Když na trase takhle kvůli kamionu 5x zpomalíš takdojedes do cíle o 3 minuty dýl. Naopak kamion kterej nebude předjíždět dojede do cíle o desítky minut nebo i několik hodin dýlzaleží na tom jak dlouhou trasu jede.
A ještě jedba věc mě dojímá. Každej má problémsundat chvilku nohu z plynu za kamionem. Ale že s úplně stejnou četností musíte brzdit za osobákama vás nikoho nesere....

Cu
Curdin
11. února 2022, 20:16
1

Taky si myslím že zavádět zákaz předjíždění na celé dálnici jako na Slovensku je nesmysl.... navíc když existují značky B22 nebo B4, které se mohou smysluplně používat. Bylo by to zbytečné zakydavani zákona.....
A k tématu - nejezdi (nejezdilo) na pneumatikách i metro v Paříži?

martin_100
11. února 2022, 20:47
0

Nevim jestli metro ale ve francii byly,nějaký systémy tramvají na pneumatikach. V podstatě tomá jednu vodící kokejnici uprostřed jízdnídráhy ale jede to po pneumatikách.

Pochtli
11. února 2022, 23:42
0

Martin_100: Samozřejmě mě vytáčejí debilové v osobácích, co jedou tachometrových 120 v levém a ne a ne na tu chvíli uhnout, byť v pohodě můžou. Dále vůbec neřešíš, že i řidiči osobáků můžou někam jet pracovně. A opravdu se musí cítit kamioňáci tak nadřazeně kvůli svým ušetřeným pár minutám, když v součtu blokují mnohem víc osobáků (tj. ty tvoje 3 minuty krát 1-20 aut) ?

martin_100
11. února 2022, 23:52
-1

Už bych se opakoval jako kolovrátek. Prostě těch pár minut se ve výkonech tak nastřádá že ve výsledku to znamená jestli budeš na víkend doma s rodinou nebo ho strávíš na pochcanym parkingu v průmyslový zóně.
Osobák kdyžztratí minutu tak šlápne ba plyn a za pár kilometrů jí najede. Kamion má omezovač a nenajede vůbec nic ze zpoždění.
Prostě kdo nezkusil ten neví nezná nepochopí.

martin_100
11. února 2022, 23:55
-1

BTW "tj. ty tvoje 3 minuty krát 1-20 aut"
Ok 20 aut to máme cca 40 lidí zdržených kamionem. Podle tebe asi špatný.
Ok když je zdrží autobus kterej veze 80 tak to ake bude v pořádku protože má většinu? :-)

Sa
Sato
12. února 2022, 00:29
8

Akože sorry ale to je zmeska bullshitu. V prvom rade sorry za Husáka a Babiša. No a teraz k veci.
Silnice se staví pro armádu? Akú armádu? Nezaspal tu niekto náhodou pár desaťročí?
Koľko percent kamiónov je skutočne určených pre nejakú dôležitú logistiku? A kolko vozí tovar sem a tam len preto, že sa to proste finančne oplatí, lebo cena dopravy je proste na tonu dneska celkom levná? Drevo cez pol európy atď., Alebo proste len vozia úplne zbytný tovar. Ako ja chápem, je logické doviesť jahody z talianska sem lebo tam sú lepšie podmienky, ale akože to nedáva kamiónu s jahodami žiadne privilégium na ceste oproti osobákom. O všemožnom kšunte z číny ani nehovoriac. Jeden moj kolega si každý mesiac objednával nového drona lebo ho rozmlátil svojov nešikovnosťov. Kamión s tými dronami je akože doležitejší ako ja čo veziem svoje dieťa na návštevu k starým rodičom nech ho aspoň raz za mesiac vidia? Tak to teda fuck you very much.
A áno, chápem, logistické trasy sa plánujú úplne na krv, a vo výsledku je rukojemník ten kamionák. Je to velmi smutné ale je to systémový problém v branži, a mal by sa riešiť. Nejaké práva naviac voči osobákom to nákladnej doprave nedáva.

martin_100
12. února 2022, 02:45
-2

Vidíš ty tu píšes cosi o větších pravech pro kamiony vůči osobakům a nelíbí se ti to. Žádný pravo silnějšího na silnicích nepkatí. Všichni jsou si rovni. S tím předpokládam souhlašíš.
Notak jakto že by ti nevadil a možna by se ti i líbil zákaz předjíždění pro nakladní auta? Ono je snad nějaký větší pravo na užívání dálnice pro osobáky? Neni viď. Stejně jako oro naklaďáky. A je to spravedlivý? No asi je viď.
Takže kdybys chtěl zavést zákaz předjíždění tak bud férovej a zaveď ho pro všechny. Pak by se rázem ušetřilo i za stavbu dálnic. Stačil by heden oruh oro každej směr. Všichni by jeli svorně stejnou rychlostí a nikdo by nikoho neomezoval svym předjížděním.

krab
12. února 2022, 08:51
0

koukám tady na tu diskuzi, že je to v nějakým vlákně co jsem původně přispěl a taky souhlasím spíš s Martinem 100. Chce to trpělivost, když jsi v osobáku. Ono by taky řidičům kamionu určitě pomohlo, kdyby neměli tak přísný rychlostní limity. Prostě by mělo fungovat jasně tolerovatelný, že při tom předjíždění pojede klidně 100, 110 a pak se zas zařadí. Ale jako vlastně největší problém dělají jen blbci (ať už z jakýkoli tramtárie) co se předjíždějí po dvouproudový dálnici a trvá jim to 5 kilometrů, to je co lidi nasírá, ale to neovlivníš, některý kamioňáci se tím očividně baví

Pochtli
12. února 2022, 09:04
1

Ono je něco jiného, když jeden předjede druhého relativně rychle a hned se zařadí (cca 1/3) a něco jiného zmetek, co na to buď nemá a závodí mezi sebou nebo se rozhodne, ze tím svým šnečím tempem předjede těch kamiónů víc. Další ti to švihne před auto, ikdyž vidí, že za mnou nikdo poblíž nejede. A pokud při každé jízdě těhle bezmozků potkáváš několik, tak se nediv té averzi.

ro
rock
12. února 2022, 09:42
0

Sorry, ale to sou zase jednou kecy...

Že se kamioňák nedostane včas k rodině? Probůh, co mně je do jeho osobního života? Když mu to vadí, ať dělá něco jinýho.

Že je na dálnici jeho pracoviště? Ale taky je to veřejnej prostor a tím spíš -coby profesionál v práci- by se měl chovat (když už ne v souladu se zákonem) tak aby nesral ty, co v práci nejsou



Že ostatní nejsou v práci, protože jsou v osobáku? A to jakože když nesedím v kamiónu, tak nutně nemohu být v práci? Co je zase tohle za výplod?

A když teda opravdu v té práci nejsou, zatímco on chudáček je? Pokud mu to vadí, tak si má najít takovou práci, aby taky nemusel být a ze závisti neprudil ostatní.

Že nestíhá termíny? Znovu, co je komu do toho? Ať si promluví se zaměstnavatelem, když to nepomůže, ať si najde někoho jinýho, pro koho bude jezdit, když to ani jinde nebude lepší a on to nebude zvládat, tak ať to nedělá. Když tu práci nebude dělat dostatečný množství řidičů, zaměstnavatelé budou nuceni jim zlepšit podmínky.

Takhle prosté to je: když není schopen dělat svoji práci tak, aby ve veřejném prostoru porušováním zákona neprudil nebo neomezoval ostatní, tak ať ji nedělá. Nebo ať ji dělá, ale ať akceptuje, že je za arogantního kreténa.

Jakub Pospíšil
12. února 2022, 09:49
0

Ono dost záleží i na národnosti. Jezdím po dálnicích každý den a troufám si říct, že tak 80-90% všech věcí, co mě potenciálně naštvou, mají na svědomí kamiony s polskou, bosenskou, rumunskou, bulharskou apododobnoushithole značkou. Čeští kamioňáci jedou většinou celkem slušně, často třeba i bliknou u krátkých připojovacích pruhu že jako můžu před ně a tak.

Ju
Junior
12. února 2022, 10:37
4

Já bych nechal kamioňáky kamioňákama a zakázal osobákům jezdit v levým pod 150. Dodávkám do 3,5t pod 120. To mě totiž vysírá daleko víc. Protože tam víš, že on by šlápnout na plyn a uhnout rychlejc mohl. Ale prostě to neudělá. Protože je pičus.

Martin má totiž pravdu v tom, že trasy plánují "na doraz". Tzn. se počítá s tím, že valíš v tom kamionu omezovač. A nějakej rumun v popelnici, případně self-operated kamion soukromníka, co se pleská 75, protože mu to pak míň žere a vozí nějaký menší kšefty, kde se "neplánuje", ti absolutně rozmrdává systém. Okna na vykládky a nakládky, příjezdy na ta "správná" parkoviště... Co promrdáš dneska ti ve skutečnosti může chybět až za 3 dny, protože 5km/h rozdílu jsou desítky km denně, posčítá se to jednou ti někde budou chybět.

To nic nemění o tom, že šoféři kamionů mají, z nějakýcho důvodu, dlouhodobě pocit, že jsou jako něco víc a jsou nějak jako důležitý. Hlášky o tom, že bez nich bysme neměli ani hajzl papír, jsou na denním pořádku. Nerozumím tomu, kde se v nich bere tenhle pocit. Hajzl papír bychom neměli ani bez tý firmy, co si tu výrobu vymyslela a zadala, bez paní v účtárně, bez skladníka, bez pokladní v supermarketu. Ale nikdo z nich nemá potřebu nás o tom opakovaně přesvědčovat. Je to zvláštní :)
Jednoduchý žvásty o tom, že osobáci si jezdí pro prdel, ale chudáci profíci jsou ve stresu v práci, už jsou uplně komický :-)
Před měsícem jsem si jel tak pro prdel někam za Brno.
V příštím týdnu má přijet chlap z Brna pro prdel k nám, podívat se na výrobu.
Když to dobře dopadne, za 5 týdnů vypravíme kamion zboží.
A to konečně nebude jen tak pro prdel, to pojede konečně ten profesionál :-))))

martin_100
12. února 2022, 11:28
-1

Rock - a co he řidičům do toho že ty pospícháš? Tak vyjeď dřív nebo nelez na dálnici.

Jak chutná vlastní medicínka?

Příště bys moh chtít aby vlaky staběly před přejezdem a čekaly až bude volno. Přece nemůžeme chtít aby auta čekali než projede nějakej bezohlednej fíra s vlakem....

Točíme se v kruhu.
Trochu vzájemnýho respektu by nikomu neuškodilo a hlavně si svoje ega neberte za volant. Nikdo z nás neni světa pán. Jesnou ty becháš předjet kamčák jindy tebe třeba zase kamion pustí z vedlejší.....
Karma je zdarma. Ty vyzmrdíš kamion tak ti totam jibdy jinej pošle na těsno.

Stejně jako tak jako s předjížděnim čekam až nebude osobák v dohledu tak v opačný situaci nemam probkem na těch pár desítek vteřin sundat nohu z plynu když valim v osobáku.

ransom
12. února 2022, 11:54
0

Jezdím denně kus po hlavním tahu směr Polsko, Bělorusko, Ukrajina, Pobaltí. Ráno do práce odpoledne z práce. Po městě se mezi nimi motám, když jedu na nákup nebo na chatu (páč ta slavná E67 furt vede skrz Náchod). Kamionů jak sraček. Kdo myslíte, že mě obden ohrožuje na životě? Kamiony? Ale kdeže. Ti se tak maximálně snaží předjet ve Vysokovským kopci. Blbci v osobákách, s pocitem že jim silnice patří. Kdo spíš v tý tlačenici ve městě pustí chodce na přechodu nebo auto z vedlejšky? Osobák? Ale kdeže, kamion...

ro
rock
12. února 2022, 12:15
2

Já pospíchám v rámci předpisů. Pokud je překročím, dělám to tak, abych nikoho neomezil.
Řidičům náklaďáků (mimochodem, i ten za volantem osobáku je řidič. Všiml sis, jak jsi to v prvním řádku mimovolně rozkastoval: řidič = řidič náklaďáku => řidič osobáku = kdo? neřidič? Tedy někdo kdo tam vůbec nemá bejt? Tohle o tom vzájemným respektu taky něco napovídá) do toho jestli pospíchám nebo ne, není vůbec nic a já ani nechci, aby na to brali nějaký ohled. Já po nich chci jenom a pouze to, aby se chovali podle těch stejných předpisů jako já a aby se ke mně chovali stejně jako já k nim. To je tak moc?

martin_100
12. února 2022, 21:00
-2

No vidíš kamiony předjíždějí podle stejných předpisů jako ty. Kde je problém?

ro
rock
13. února 2022, 08:25
2

Pokud bude řidič náklaďáku dodržovat speciálně pro něj formulovaný § 36 odst. (4) zák. 361/2000 Sb., ale samozřejmě i další ustanovení stejného zákona týjající se předjíždění a značku B 22a, tak s tím nemám sebemenší problém.

Problém mám s tím, že na to dlabou. Koneckonců i ty jsi v předchozích postech obhajoval porušování přinejmenším dvou různých paragrafů toho zákona.

ReVolte
14. února 2022, 17:24
0

Ono by stačilo jen, kdyby předjížděný kamion na chvilku pustil plyn.Zrychlí process předjíždění, sebe zpomalí o pár sekund a auto bude zase moct rychle frčet.

martin_100
14. února 2022, 20:50
-1

Máš pravdu. A vychodní svoloč ještě s oblibou přidá když je někdo začne předjíždět. Pak se nedivte že to vypadá jak to vypadá.

Opelfahrt
10. února 2022, 18:56
2

Taky zírám, co všechno existuje... Až doteď jsem myslel, že největší bizár v Německu je ta visutá dráha ve Wuppertalu. Jednou jsem tam málem jel kupovat auto, a když z toho sešlo, tak mě mrzelo, že jsem se s tou věcí nemohl svézt (Schwebebahn) – foto: https://kinder.wdr.de/radio/kiraka/nachrichten/klicker/schwebebahn-faehrt-wieder-regelmaessig-100.html
-
Komentář upraven 10. 2. 2022, 18:57:26

reagovat
František Čáslavský
14. února 2022, 22:14
0

Do Wuppertalu už se těším, když jsem tam byl loni poprvé, tak bohužel na schwebebahn nebyl čas...

mariov8
15. února 2022, 11:37
1

Mám papíry CE a i něco v soupravě najeto, i plně naložené, ne že by mne to někdy živilo, ale pochopil jsem systém tachografu a je to šílený bič na řidiče, zvláště v našponovaném logistickém systému. Paradox je, že elektronické tachografy (a hlavně systém pracovní doby, odpočinku pod AETR/561) měli původně řidiče chránit před zneužíváním zaměstnavateli a teď je kvůli malicherním záznamům na kartě "stírá" policie... Nicméně souhlasím, že mnoho nákladů jede po silnici úplně zbytečně. Mohli dojet vlakem, ale tak máme levná (stále relativně levná) paliva, proč by si špeditér komplikoval život mnohem nepružnější vlakovou dopravou. Chápu výtky obou stran, taky mne kamiony často serou, ale vím jak se ta souprava chová a jaká má omezení. Nemá smysl se přidávat na nějakou stranu, oprávněné výtky a problémy se najdou na obou stranách.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem