načítám data...

Co jsem zjistila na prezentaci nové Škody Kamiq

Nejmenší z boleslavských crossoverů je tady. A s ním i první dojmy, které si nemůžu nechat pro sebe.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

S esúvéčky si škodovka dávala načas. Dlouho nic, a pak najednou během tří let tři kousky. Před dvěma lety tu Vojta meditoval nad otázkou, zda  Karoq udělá z Čechů milovníky SUV, což mi dneska připadá jako hudba dávné minulosti. Češi samozřejmě nejsou jiní než zbytek Evropy, takže odpověď už známe a nezbývá nám, než se vyrovnat s realitou. V souvislosti s Kamiqem mě napadá trochu jiná otázka – totiž jestli budou Češi výměnou za trendovost a styl ochotni slevit ze svých proslulých nároků na praktičnost. To si povíme třeba zase za dva roky. 
Prezentace proběhla v severní Francii, mezi alsaskými vinicemi a vesničkami plnými hrázděných domků. Malebnost sama. Někteří z vás si určitě říkají, že za dva dny toho člověk na autu moc nevykouká a novinářské akce jsou jen drahé mejdany, které mají pisálky vytrhnout z každodenního stereotypu a omámit je dojmy, ale není to tak úplně pravda. Vytržení ze stereotypu a přitozeného prostředí dává člověku příležitost soustředit se, zamyslet a podívat na věci z nové perspektivy. O výsledky svého soustředěného mozkového myšlení – i když ne všechny asi budou objevné – se teď s vámi chci podělit. 

1. Kombík je mrtev, ať žije crossover

Vlastně jsme tu tušili už dávno, ale teď se k hromadným exekucím konečně připojila i Škoda. Takže je to definitivní. Kdysi oblíbené kombíky ze segmentu B patří historii. Nehezké, ale praktické vozy jako Peugeot 207 SW, Seat Ibiza ST nebo VW Polo combi v tichosti vyklidily pole, na němž se nyní prohánějí rovněž nijak krásné, ale zato méně praktické crossovery 2008, Arona nebo T-Cross. Jako relikt zaniklé kategorie zůstává na trhu už jen Renault Clio Grandtour – ani s ním se však pro budoucí generaci nepočítá. Prodloužená Fabia, etalon racionálního dostupného rodinného vozu, zkrátka není dost free, cool a in. Osobně za béčkové kombíky slzu neuroním, nikdy mi k srdci nepřirostly. Co mi naopak smutné připadá, je úbytek diverzity. Jenže nedělejme si iluze – u výroby aut nikdy nešlo o to, nabídnout kdovíjak široký výběr, prim hrála vždycky čísla. Předtím jsme malé kombíky kupovali, teď už je nechceme, konec zvonec.


Ještě jednu podnětnou myšlenku si v tomto odstavci odložím. Podíváte-li se na některé malé crossovery, třeba právě Kamiq, možná mi dáte za pravdu, že jejich proporce se poslední dobou posunují zajímavým směrem. Jsou nižší, delší, štíhlejší… Dejme jim pár let, a možná se opět dočkáme kombíků. 

2. Češi budou kupovat škodovky. Jakékoliv

Jsme národ zapřisáhlých patriotů. Chceme škodovky. Ano, hustá servisní síť je dobrý argument, přesto si myslím, že nejde o hlavní důvod, proč je kupujeme. Jsou zkrátka naše, produkt zlatých českých ručiček. V tomhle jsme nemlich stejní jako Francouzi, z jejichž nepochopitelné lásky k Renaultům, Peugeotům a Citroenům si rádi utahujeme. 

Prodej Škody Kamiq bude oficiálně zahájen 4. září. V době prezentace u nás automobilka registrovala 1600 objednávek. Do konce srpna se počítá se dvěma tisíci objednávek na auto, v němž dost možná nikdo z kupců neseděl. Kamiq sice přichází do rybníčků malých crossoverů v době, kdy je tu už celkem narváno, o svůj díl se ale bát nemusí. Nemám nejmenší pochybnosti, že během následujících let pokoří nejeden prodejní rekord a ve své třídě se probije na špici, než stačíte říct “lepší-než-T-Cross”. Pozdní příchod může dokonce znamenat i jisté výhody. Škodovka už například věděla, že pohon 4x4 u tohoto typu auta v zásadě nikdo nechce, takže se nemusela obtěžovat s vývojem nadbytečné konstrukce. 

3. Méně může být více. I když jde o válce

Čím víc do fungování auta zasahuje počítač, tím víc je fuk, co vlastně máte pod kapotou. Trochu přeháním, ale ne moc. Jeden a ten samý motor dokáže softwarové ladění prodat jako dvě úplně odlišné jednotky. A z menšího výkonu může vyčarovat pohon pocitově živější a příjemnější. 

Na prezentaci jsem se svezla s tříválcovým benzinovým motorem. Z více než dvacítky předváděcích aut mělo jen jedno jediné dieselovou šestnáctistovku a svádět o ni bitku s ostatními novináři se mi nechtělo, snad mi to laskavý čtenář promine. Na výběr tedy bylo ze dvou výkonových stupňů (95 a 115 koní), dvou druhů převodovek (manuál nebo DSG) a asi šesti barev (ty vidíte na fotkách). První volba padla na 115 koní, manuál a zelenou. Několik desítek kilometrů za volantem mi přineslo pár zajímavých poznatků. Tak za prvé, proplétat se klikatými silničkami uprostřed malebných alsaských vinic v crossoveru s litrovým motorem je velmi frustrující záležitost. Tím ale sporné dojmy končí. Tříváleček s nadšeným, ale neobtěžujícím zvukovým projevem se k autu vlastně docela hodí. Stačí si zvyknout, že musíte kvedlat jako o život a hnát otáčky spíš do pravé poloviny budíku (i lehce nad dvěma tisíci je motor úplně mrtvý). Kromě tédéíčka a benzinového jednolitru se bude Kamiq prodávat ještě s motorem 1.5 TSI. A nechci strašit dopředu, ale pokud bude jednapětka v Kamiqu otravná stejně jako ostatních koncernových vozech, s nimiž jsem zatím měla tu čest, ujišťuju vás, že tři válce jsou lepší než čtyři. Raději budu řadit každou vteřinu a točit motor do červeného pole, než bych se týrala otázkami, kam se podělo těch padesát koní, za které jsem zaplatila. 

4. Kamiq je dobrý malý crossover (pokud připustíte, že taková věc existuje)

Myslím teď na všechny své kamarády, známé a příbuzné, kteří si kupují auta jako dopravní prostředek. Kteří považují Wankel za sprosté slovo v angličtině a lambda sondu za ošemetné lékařské vyšetření. Prostě normální lidi s normálními koníčky. Těm všem můžu lehkonohého Kamzíka doporučit. Nemá žádné zásadní nedostatky, ale naopak několik zásadních předností. Kabina je na poměry malého crossoveru obrovská – čtyři dospělí nemají problém. Radiomapa bez problémů ustojí srovnání s mnohem dražšími modely – třeba virtuální kokpit, kde si celkem podrobně navolíte, co se vám kde bude zobrazovat, nemilosrdně šlape na paty audinám a méně urozený původ prozrazuje jen horším rozlišením displeje. Nebo dynamické blinkry – to je taková ta LED lištička, co se postupně rozsvěcuje. Materiály v kabině jsou na danou kategorii prvotřídní, stejně tak nabídka výbavy, do níž patří třeba vyhřívané sedačky vzadu, bezdrátová funkce Apple CarPlay, devítipalcový displej nebo adaptivní tempomat s funkcí stop&go.

Podvozku ani řízení nemám co vytknout. Jelikož fungovaly velmi dobře i v horských serpentinách, ve městě (kam je Kamiq určený) budou excelentní. Komfort sice nedosahuje obláčkových výšin, jde však o skvěle zvládnutý poměr mezi pohodlím a jistotou při zatáčení – ta je až překvapivá. Pomáhá tomu mimojiné systém XDS+ neboli ‚něco jako elektronický samosvor‘. Vidíte, jak se pokrok řítí kupředu? Před pár lety jsme se mohli potento, když XDS+ dostala Octavia RS, a dnes ho máte v městské nákupní tašce. Moc příjemná věc, jenom po ostré jízdě zatáčkami krapet smrdí od brzd.

Objektivně vzato je Kamiq dobré auto. Na první pohled možná nic moc zajímavého – jen další z mnoha malých crossoverů na trhu. V daném segmentu ale logická volba, a to i když nejste zapřisáhlý patriot.

5. Smradlavý sýr ve 250 g balení na palubu letadla nepropašujete, i kdybyste se rozkrájeli

Jasně, je to proti předpisům, ale komu ublíží kus sýra (bezpečně vakuově zabaleného, dlužno říct) během charterového letu? A co vás našňupne ještě víc – u odbavení vás ho už nenechají ani zkonzumovat. Tolik hodpodářské škody!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
28. srpna 2019, 09:50
2

"S esúvéčky si škodovka dávala načas. Dlouho nic, a pak najednou během tří let tři kousky." Ja fakt nevim. Asi jsem se stal obeti nejakeho fantasmagorickeho spiknuti, ale uz vic jak deset let kolem sebe vidim mraky aut, co se jmenuji Skoda Yeti.
"Smradlavý sýr ve 250 g balení na palubu letadla nepropašujete, i kdybyste se rozkrájeli" To sice ne, ale zato vas povozi klidne na jeden motor az domu.

reagovat
Viola Procházková
28. srpna 2019, 10:05
2

Máš samozřejmě pravdu, nebo jsem obětí stejného spiknutí :). Yetiho jsem vypustila částečně proto, že se mi nehodil do krámu, částečně proto, že se nehodil do krámu ani škodovce a šlo v podstatě o slepou vývojovou větev. Čest jeho památce!

Anorex
28. srpna 2019, 13:52
3

V čem byl Yeti slepá vývojová větev? Naopak to byl začátek vývojové větve jako takové obecně pro SUV Škoda, po kterém následoval Karoq. Jméno sice jiné, které se víc hodí do smyslu pojmenovávání SUV u Škody, ale je to jeho přímý následovník. Tedy Yeti bylo první SUV Škody a poměrně úspěšné na první dobrou.
Pochopil bych, že by někdo bral Roomstera jako slepou větev. Ten ale spíš doplatil u poloviny zájemců na vzhled a sebevědomou cenovku, kdy až těsně před koncem výroby ceny spadly na docela zajímavou mez a spousta lidí měla velký zájem, který tehdy převyšoval kapacity výrobní linky výběhového modelu. Jinak koncepcí to byla docela zajímavá myšlenka, kdy se jedná o fakt dost prostorné a univerzální auto. Celkem si myslím, že by se prodával dodnes, vzhledem k tomu, jaká je extrémní poptávka po ojetinách a jejich nesmyslné ceny. (vlastní zkušenost, sháníme už před tři měsíce dva kusy do firmy a nedaří se)

ma
martinw
28. srpna 2019, 14:06
1

přesně tak, experimentalní modely budoucího SUV byly nejprve na prodloužené stare platformě Yetiho, pak se to nakonec celé přepracovalo na MQB.

Viola Procházková
29. srpna 2019, 08:15
0

Slepou vývojovou větev myslím ve smyslu spíš designovém a filosofickém (když si dovolím trochu dojmologie, tak mi v celkovém line-upu značky, který působil hodně koherentně, Yeti celou dobu připadal jako takový "divný strejda" stojící mírně stranou) , ne ve smyslu techniky. Uznávám, že se asi nevyjadřuju moc srozumitelně a že v článku ta první věta může působit jak pěst na oko. Asi s tím ještě něco udělám :)

Ji
Jirka_1
04. září 2019, 19:33
-1

Co se týká Roomstera, problém byl jeden jediný - že ho nepostavili na platformě Octavie. Roomster byl malé auto, a to ho stálo život... Auto bylo, navzdory srandovnímu designu velmi povedené - ale malé...

ma
martinw
05. září 2019, 07:46
0

Roomster byl hlavně nebezpečné auto, jestli jste viděl někdy odstrojený vůz jak vypadala střecha a sloupky v tom bych na boudu jít nechtěl.

beastar
28. srpna 2019, 11:39
2

Byl nějakej catering? Co hotel? Udělat prezentaci trivalcoveho taky auta v Alsace-Lorraine může napadnout fakt jen green house mobs. Není divu že vo kamna v dehtu byla rvačka. Jediná použitelná motorizace. A co na to říkal Honza?

reagovat
Viola Procházková
28. srpna 2019, 11:58
0

Tyhle historky vyprávím pouze osobně, jedná se o citlivé informace, které na internet nepatří. Stav se někdy na KK nebo TD.

Ha
Habakukk
28. srpna 2019, 12:13
1

No je to Škoda a SUV tak je prostě boží a jak psali na jiných webech úplně nejlepší ve své třídě.

reagovat
milic
28. srpna 2019, 12:31
6

Já ti nevim Karle, ale vždyť je to prachvobyčejnej 5dv hatchback. Jakýpak SUV nebo kříženec.

reagovat
ro
rock
28. srpna 2019, 16:09
0

Tak ono těch 6 cm výšky navíc při stejné šířce a menší délce (proti Scale) dost překope proporce. Pokud by to měl být hatchback, tak hodně neforemnej.

Testeuros
28. srpna 2019, 14:10
0

Měl jsem v rodině Ibizu ST a bylo to skvělé auto a na poměry malých kombíku vypadalo i vcelku dobře. Tohle, tohle je hnus velebnosti. Na druhou stranu to vypadá lépe než Kodiaq, ta invertovaná rakev vypadá vážně odpudivě.
Jen bych rád věděl - co vůbec na tom cílová skupina vidí? Když bych chtěl Škodovku, tak skočím po non-SUV modelu dle svých požadavků a peněz...

reagovat
ma
martinw
28. srpna 2019, 14:53
3

sem ale cílovka nechodí...

ro
rock
28. srpna 2019, 16:12
0

ad Smradlavý sýr ve 250 g balení na palubu letadla nepropašujete:

No jo, do severní Francie je to autem trochu z ruky, ale zase by autorku nikdo neomezoval v exportu sýru ;-)
Akorát teda takhle v létě při delší cestě umí sýr auto provonět svým krásným odérem...

reagovat
ransom
29. srpna 2019, 11:34
2

Mě jednou ve Voroněži nechali rozložit kufr v pancéřované místnosti. Kostka mejdla na praní omotaná kabelama na programování PLC vypadala na rentgenu vskutku zajímavě.

sheogh
03. února 2020, 12:56
0

Lol, to si dovedu predstavit :-D

Csaba
28. srpna 2019, 18:55
0

Pokud se nepletu tak Kamzík (skvělá přejmenování, já tomu chtěl říkat Kamínek) je jenom 10t. dražší než Scala.
A to bych si klidně připlatil, už jen proto že tady ty přední světla nejsou koncentrovaný hnus a děs :)
Stejně jako autorka tipuju velmi dobré prodejní čísla, jak v ČR, tak venku.
Ale že bych za to dal svoje peníze - to tedy ne :)

reagovat
Skipper
28. srpna 2019, 21:08
1

Já Ti tedy nevím, ty přední světla vypadají jako Citroenovský hnus a děs. Prostě ten xicht je hnusný. S vlastními penězi nicméně souhlas.

Csaba
28. srpna 2019, 21:19
1

Hodnocení líbí nelíbí je samozřejmě zcela subjektivní - mě přijde příď Scaly naprosto otřesná kvůli tvaru předních světlometů, zatímco u Kamiqu mi světlomety (samy o sobě) hnusné nepřipadají. Nicméně, kdybych to auto "kreslil já" :-) tak bych zmenšil přední masku, změnil velikost a tvarování lamel/příček v masce samotné, valnou část nelakovaných plastů ve spodní části nárazníku (těch které nemají funkci - tj nepřivádí vzduch ke chladiči atd.) "dal do laku" a napojení nárazník/blatník posunul "o světlomet níže" :)
A pak bych pokračoval boky a předělal celou záď, když už bych byl v tom :-)

ransom
29. srpna 2019, 07:10
1

Já tomu od počátku říkám Kamiqaze. Kdyby zhebnul motor, mohl by to být Nikamiq.
Ještě jsem to neviděl in natura, ale tuším, že interiér bude za podobně dimenzovaný jako u Fabie, sedadla taky. Fotky mým obavám nahrávají. Ve Fabii se cítím asi tak jako rotvajler v přepravce pro jorkšíra.
Nenazýval bych to SUV, je to prostě crossover. Vůbec nic proti crossoverům, ale SUV musí mít kufr metr na metr a utáhnout přívěs s tunou písku. Jinak na něm není nic užitkového.

Skipper
28. srpna 2019, 21:13
3

Celé je to takové nápadité. Vem Citroen, přidej hrany a más tohle.

reagovat
sheogh
03. února 2020, 10:30
0

No ten citron je mozna jeste hnusnejsi :-D Vypada, jako nafukovaci hracka :-D

liška
28. srpna 2019, 21:18
0

Podle tech prednich svetel to vypada, ze koncern tentokrat zacal recyklovat dily z bugatky chirona:)

reagovat
Ji
Jirka_1
04. září 2019, 19:28
-1

Kategori SUV jsem nechápal při jeho vzniku a nechápu ji dodnes. Tím tedy nechci říct, že nemá svoje příznivce, ale otázkou je - proč zrovna takové provedení přibližovadla? Poziitvum je, že se do něj pohodlěji nasedá, zvlášť pro nás dříve narozené a možná vyšší světlá výška najde u chatařů a podobně bydlících lidí svoje opodstatnění, ale jinak nevím, co pozitivního na této kategorii lidi vidí, že je tak oblíbená. Pro nás starší třeba vysoká hrana nakládacího prostoru asi nebude to, po čem jsme toužili...

reagovat
sheogh
03. února 2020, 10:38
0

Fakt bych to chtel videt zblizka zive. Na tech fotkach je to fakt strasne skaredy, zvlast xicht... Asi jsem jeste do teto kategorie aut nedospel. Mel bych si pohnout, za chvilku uz nic jinyho koupit nepujde. Nejlepsi je, jak se vzdycky za tou dynamickou, az agresivni maskou krci ten trivalecek...

Nedavno jsem se musel smat - koukam z okna z prace na parkoviste, kde stoji taky takovej krizenec od Renaultu (Kaptur, Kadjar, netusim, neco takovyho) ve vesele dvoubarevne variante bezova/hneda (pro predstavu, vypada to jako biskupskej chlebicek s cokoladovou polevou).. Prisaham, ze jsem si prvni minutu myslel, ze je to nejakej resto-mod, a ze ta strecha je komplet zrezla :-D :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem