načítám data...

Pickupy které nám zůstaly zapovězené

27. ledna 2022, 21:21 16 komentářů Jakub Pospíšil TopX

Zase jednou jsem se zasnil nad tím, jaké by to bylo mít svůj malý osobní náklaďáček.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jistě jste v posledních dnech postřehli, že  Dacia Logan MCV za litr změnila v rámci redakce zaměření z “auta na bordel” na “expediční speciál” a tak se opět po krátkém čase mohla naplno projevit má touha po pořízení pick-upu. Takový pick-up je vlastně tuze nepraktická věc, která dělá všechno, co potřebuju tak o čtyřicet procent hůř, než dodávka, ale za to je dražší. Jenže korba je prostě cool a pocit vidlácké soběstačnosti a možnosti sedět na otevřené tailgate je přeci jen přespříliš lákavý na to, abych ho přebil pouhou racionalitou.

Samozřejmě bych ze všeho nejvíce chtěl pick-up americký. S osmiválcem. dlouhou korbou a krátkou kabinou vybavenou třímístnou lavicí. S řazením pod volantem a zamykatelnou bednou na nářadí (a brokovnice). Ale pak přijde konfrontace s všedními dny – na lavici není isofix, osmiválec hrozně žere a staré ameriky reznou a špatně se na ně shánějí díly.  Zbývají tedy poněkud skormnější vozy evropských značek. A protože Felicia Pickup je příliš nudná a zastaralá, začal jsem pátrat v nabídkách jiných výrobců.

Evropskou nabídku jsem vyčerpal překvapivě rychle, mnoho malých neterénních vozů s otevřenou korbou se tu nedělalo. Kromě onoho mladoboleslavského náklaďáčku je tu ještě Fiat Strada, Logan a občas nějaké to zbloudilé FSO a Dacia DoubleCab. A tak jsem se trochu zasnil nad nabídkou z kontinentu pick-upům zaslíbeného, totiž jižní Ameriky. Jasně – nic z toho si nepořídím, ale jsou to skvělé věci a myslím, že by byla škoda se o ně nepodělit. 

 

Peugeot Hoggar

Nikdy jsem nebyl velkým fanouškem dvěstěšestky, byla na mě moc kulatá a její předchůdci mému oku lahodili o dost více. Ve verzi s korbou a outdoorovým oplastováním mě ale tenhle městský prcek fakt baví. S benzínovou jedna čtyřkou, nebo jedna šestkou, se dal koupit mezi léty 2010 a 2014 v Brazílii. Nešlo ale zrovna o prodejní trhák, protože byl na tamní poměry docela drahý. Ačkoli vypadá terénně, šlo o klasickou předokolku, zadní náprava ale dostala listová pera, aby šla pořádně zatížit. Další generace už se vůz nedočkal, což je škoda, ve verzi vycházející ze současné 208 by vypadal jistě skvostně. Peugeot ale v Brazílii nabízí pickup i v dnešních dnech, konkrétně model Landtrek. Jde o přeznačkovaný Changan F70 Hunter, čistě čínský vůz, který vypadá, jako by se někdo pokoušel okopíroval SsangYong Muso pickup (což vzhledem k originalitě čínské produkce a jejich úctě k duševnímu vlastnictví bude nejspíše pravda).

 

Ford Courier

Na chlup stejný recept, jako Peugeot, zvolil v Brazílii i Ford. Vzali New Edge Fiestu, za B sloupkem přidali designově nekomplikovanou korbu a zadní světla z Mazdy B2600, která tou dobou s Fordem pekla nejeden spolumodel. Narozdíl od Peugeotu tu byla modernější zadní náprava s vinutými pružinami, která poskytovala lepší jízdní vlastnosti a pod kapotou se objevily poměrně potentní motory 1,4 a 1,6 Zetec. Díky tomu se vozu v jižní Americe prý přezdívalo “baby UTE”, což by jistě pobavilo nejednoho Australana. Couriera můžete znát i z našich končin, v Evropě se ale z nějakého důvodu prodával výhradně jako zaplechovaná dodávka, s korbou se sem nedostal. Velká škoda, nemyslíte si?

 

 Volkswagen Saviero

Na vlně popularity malých předohnaných pickupů se samozřejmě svezl i jihoamerický Volkswagen. První generace pickupu Saviero, nákladní verze Volkswagenu Gol (bez “f”), se tu dočkali už v osmdesátých letech. Na rozdíl od Fordu a Peugeotu se ale vývojová linie nepřerušila a toto vozítko ve své již čtvrté generaci si tu stále můžete koupit. Zpředu vám jistě připomene minulou generaci Pola, ve skutečnosti jde o takový různorodý slepenec všeho možného, co se kde v koncernu posbíralo. Pod kapotou najdete upravenou nám docela dobře známou benzínovou 1,6i s osmi, nebo šestnácti ventily, ovšem upravenou pro spalování ethanolu. Zadní náprava má základ v Caddy, ale je zjednodušená, přední je shodná mimo jiné třeba se Škodou Rapid, nebo VW Vento. Nejzajímavější je patrně stylová verze Saviero Cross, která v mírně prodloužené kabině nabídne 2+2 místa a potěší oplastováním, krytem korby, nebo nezbytným nosičem na surfy. 

 

Chevrolet Montana

Možná si ještě vzpomínáte na Jardův článek o  Chevroletu Chevy, co je vlastně tak trochu Opel Corsa B a v Brazílii a okolních státech zažíval překvapivě dlouhý a bohatý život dávno po tom, co po něm v Evropě neštěknul ani pes. Samozřejmě že ani tady si výrobce nenechal ujít možnost z něj udělat pickup. Bylo to ale trochu složitější. Zpočátku tedy ne, to se prostě vzala béčková kulatá Corsa a udělala se ji vzadu korba, tenhle systém se dnes opakuje s železnou pravidelností. Kolem roku 2010 se to ale celé trochu zamotalo. Chevrolet se rozhodl, že po vzoru ostatních konkurentů nutně potřebuje také stylovou verzi. Takovou tu s nosičema na surfy a oplastováním. Jenže využít pro ní jako základu klasické Corsy byla přeci jen trochu nuda. Jenže GM nedávno akvizovalo Daewoo, takže stačilo vzít přepracovaný Spark, který se prodával jako Agile, což byla vlastně taková ještě levnější Corsa, co i v brazilském NCAP dostala nula hvězdiček, a dodat za něj ložnou plochu. To musela být hrůza, říkáte si? Ano, ale bylo to levné. A proto se stalo nevyhnutelné a letos byla představena už třetí generace. Ta ale už nevychází z Corsy (protože Opel mezitím přešel pod Stellantis), ale základem ji stojí Trailblazer, takže by mohla být docela dobrá. 

 

Fiat Strada RAM 700

Ano, já vím, Strada se svého času dala koupit i u nás. O její koupi jsem přemýšlel, ale protože pravděpodobně všechny do Evropy dodané kusy vykoupili kluci z Italmotori (a beztak to je jen proto, že jsem jim řekl, že bych to auto chtěl), mám evidentně smůlu. Ale to nevadí. Ta evropská verze Strady byla totiž ve finále jen slabý odvar toho, co se dalo koupit v jižní americe. Zatímco u nás byla k dispozici striktně dvoumístná varianta v užitkové verzi, za oceánem jste mohli mít i double nebo crew cab, nebo outdoorovou funky verzi s plasty a ano – držákem na surfy. A jistě vás nepřekvapí, že se tam Strada prodává dodnes. Jako součást skupiny FCA, respektive Stellantis, se tento Fiat dokonce v některých částech světa prodává jako RAM. A tím se pomalu dostáváme k dokonalému řešení mé potřeby pick-upu. Je to RAMka, ale přesto Fiat. Levný, jednoduchý na údržbu, je tu isofix a benzínová jedna-čtyřka firefly jakožto osvědčený a spolehlivý motor. 

Tak vzhůru do Brazílie na nákupy. 

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Le
LennyLeonard
27. ledna 2022, 23:28
-1

Jeste kdyby jsi doplnil ke kazdemu autu kolik je zatizeni na korbu bylo by to super. Takhle s tema motorama co pises to nalozeny pojede jak hnuj. Ta felina sla sehnat alespon v 1.9 nafte kde pri dobastleni turba uz to byl peknej tahoun. K Fordu curier je skoda ze tam nedavali uz od vyrobce stejnou 1.7 jak to mela puma. Pak by to bylo “vice UTE alespon pro evropu” :-)

reagovat
Mrkef
28. ledna 2022, 07:29
4

Kdo by bastlil na starý komůrkový diesel turbo....

martin_100
29. ledna 2022, 11:29
1

Bylo takových dost ;-)
A takovej volkswagen dělal komůrkový turba zcela běžně.

Moctezuma
28. ledna 2022, 05:58
1

Zasílám dalšího zástupce, nečekaně z Mexika - Renault Oroch (zde velmi oblíbený)

Cena od 346 tisíc Kč
2.0 benzín
140HP
6 st. manuál či 4 rychlostní automat (fakt jen 4)
nosnost korby: 650 Kg a utáhne až 710 Kg
4x4
délka 4,7m

Myslím, že tohle auto by v ČR mohlo být populární pro chalupářské tahače oldschool vozíků. (v dieselu a nebýt emisních limitů)

RAM 700 se zde prodává pouze v FWD, uveze taky 650 Kg, má 98 koní a 5 st. převodovku. Od 280 tisíc Kč.

Hezčí a lépe vybavený picape do 5 metrů délky je Fiat Toro/RAM 1000. Ale ten se prodává jen v Panamě, Brasilu a Argentině. V Brasilu jsem ho potkávat častěji než Stradu.

reagovat
bkralik
28. ledna 2022, 08:52
0

Asi úplně naivní dotaz, ale jak reálné by bylo něco takového z Mexika / Brazílie dovézt a přihlásit? Čekal bych že problém bude spíš u toho přihlásit než dovézt, ale na druhou stranu když se dají dovážet a přihlašovat různorodé americké paštiky, tak proč by toto nešlo?

Slower
28. ledna 2022, 11:27
1

Teoreticky muzes prihlasit cokoliv co splnuje normy platne v CR v dobe vyroby a neni starsi 8 let. Takze pokud dovezes neco z 2022, musi to splnovat emisni normy platne v CR v 2022. Na neco muzes dostat vyjimky (treba svetla a pasy nemusi mit vyrazene, ze splnuji EU normu), ale na emise by jsi je nemel dostat. Nedivil bych se, kdyby se neco podobne tykalo i crash testu a dalsich veci co nas ani nenapadnou
.
S US auty se to ma tak, ze ty US normy jsou vcelky podobny. Emisni normy (ted nemluvime o CO2) to diky Kalifornii splnuje i prisnejsi.
Je otazka, jestli neco takovy splnuje Euro 6x (nebo co by melo), s prisnymi naroky na pevne castice a tak. Skoro si myslim, ze filtry pevnych castic a takovy srandy jsou veci na kterych se setri.

Pochtli
28. ledna 2022, 16:40
3

Když vidím ty ceny v Mexiku, je mi smutno. V Evropě by to byl tak trojnásobek.

Moctezuma
28. ledna 2022, 17:56
0

A to zde poslední rok dost zdražili :-)

Jinak Slower to popsal naprosto přesně. Neřeší se CO2, ale NOx atd..

Avex
28. ledna 2022, 22:29
1

Ještě bych dodal, že ta norma 8 let se vztahuje jenom na auta, který nebyly v minulosti přihlášený v EU. Kdyby to před tebou někdo přihlásil (kdybys koukal třeba po starší Americe/Japonci) tak odpadá spousta byrokracie a auto můžeš většinou normálně přihlásit v ČR.

kotzitzaq
28. ledna 2022, 08:00
1

Strada se zadní sedačkou se prodávala i v Itálii. Na mobile.de se občas nějaká najde (teď jsou tam aktuálně myslím 2 kousky). A v ČR se tu a tam objeví i Duster pick-up (jen je to dvoumístná verze):
https://auto.bazos.cz/inzerat/147383263/dacia-duster-pick-up15dci.php
Potom už mimo zmiňovaných jedině veterány - Fiorino, Caddy Mk1 apod.

reagovat
Ch
Chochin
28. ledna 2022, 08:19
0

Ten VW sa vola Saveiro, nie Saviero, ale to je len detail :-) Tiez je fajnze tam take auta nejazdia na naftu ale na benzin alebo etanol. Teda vlastne vsetky osobaky. A ako sa my cudujeme ze sa taketo pick upy nepredavaju u nas, tak sa aj Brazilci, co boli u nas cudvali preco sa u nich nepredavaju Skodovky :-) ze take velke a lacne rodinne auta... no ale to bolo v roku 2014, co si pamatam, odvtedy sa toho vela zmenilo

reagovat
liška
28. ledna 2022, 14:16
1
reagovat
Wa
Wakantanka
28. ledna 2022, 15:28
0

Rozmýšľam, čo sa dá ešte zjednodušiť na zadnej náprave z Caddy. Trubka e listové perá plus tlmiče. Žeby vyhodili tlmiče?

reagovat
Klatic
31. ledna 2022, 10:29
0

mě okouzlilo nedávno v Mělníku tohle Subaru

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem