reklama
načítám data...

5 zajímavých aut, která ještě pořád koupíte "za pár"

Zdá se, že doby, kdy jsme sestavovali žebříčky skvělých aut za směšné cifry, už jsou dávno pryč. Dneska jsou všechna stará auta youngtimer a zaplatíte za ně nesmysl... nebo ne?

zobrazit celou galeriiHistorie, TopX: 5 zajímavých aut, která ještě pořád koupíte "za pár"

Není to tak dlouho, co byly inzertní servery přímo zaplaveny množstvím levných pokladů, které čekaly na své objevení. Jakmile auto překročilo věk cca 13 – 15 let, upadlo pod rozlišovací schopnost velké většiny kupců a pokud k tomu ještě nebylo profláknuté a příliš známé, dalo se v opravdu zachovalém stavu a motorizaci pořídit za velmi zajímavou cenu. V rozpočtu řekněme 100 tisíc jste si mohli vybírat z mnoha možností a pokud jste měli štěstí, ani poloviční cifra nemusela znamenat automobilový odpad. Leč tyto časy už žijí pouze v našich vzpomínkách. Dnes se rozmohl hype kolem starých věcí obecně a auta nejsou výjimkou. Vody v nejnižších cenových patrech znatelně prořídly a v některých oblastech dokonce vymřely.  Ať už je důvodem vlna hipsterství, názory, že “všechno dobré už bylo vyrobeno” anebo šílenství kolem ‘investic’, kdy je jakákoli rezavá straka nesoucí v názvu sportovní zkratku nebo mající víceválcový motor vydávána za youngtimera a perspektivní vůz s jistotou rostoucí ceny.

V dřevních dobách Autíčkáře, když články vycházely jednou týdně a jedna profláklá tlama české motoristické žurnalistiky startovala kariéru právě zde, vyšla dvojice článků o  kupé chudého petrolheada a také o ostrém hatchbacku chudého petrolheada. Je to už 6 let, k sakru, ale tehdy se vážně tyto nevšední povozy daly koupit za směšné sumy. Pokud byste se snažili sehnat je dnes, zaplatili byste mnohem více. A proto musíme najít nové hrdiny za pár.  Auta, která nejsou tak populární a proslulá, aby se svezla na vlně ‘investování’, či jsou opředená předsudky držícími jejich cenu při zemi.


Alfa Romeo 156 2.0 T.S

Alfa 156 je typickým příkladem auta opředeného předsudky. Kvůli motorům twin spark se objevila snad v každém žebříčku nespolehlivých aut. Po čase se k tomu přidaly problémy s korozí, které trápí většinu kusů. No a když k tomu přidáte místo zrodu Itálie, je smrtící koktejl držící ceny na úrovni elektrické koloběžky domíchán.

reklama

Je známo, že motory twin spark (a dvoulitry obzvlášť) byly velmi choulostivé na včasnou a správnou údržbu i hlídání hladiny oleje. Mnoho tisíc jich pomřelo ať už vinou nezodpovědných majitelů nebo liknavých konstruktérů, kteří motor z výroby osadili choulostivým olejovým čerpadlem a integraci hliníkových pístů do litinového bloku u prvních ročníků také nezvládli zrovna ideálně. Obecně známá je chabá životnost předních i zadních ramen v řádech nižších desetitisíců kilometrů a ani převodka strmého řízení nedisponuje velkou odolností, takže 95% aut na trhu nebude vůbec disponovat proslulými jízdními vlastnostmi, které v roce 1998 obdivovali všichni motorističtí novináři.

Jenže my hledáme Alfu z těch zbylých 5%. Alfu, která měla štěstí na garáž a pečlivé majitele a jejíž dvoulitr přežil do dnešních dní. A proč zrovna dvoulitr, když se pod kapotou 156 objevovalo i 2,5 litrové Busso? To je jednoduché, Alfy s šestiválcem Busso už začínají být drahé nezávisle na modelu a navíc, pokud více proniknete do Alfí komunity, majitelé vám přiznají, že 156 se čtyřválcem jezdí díky lehčí přídi o kus lépe a agilněji než její dražší šestiválcové sestřičky. Dvoulitr pak ohromí svou hutností projevu a dychtivostí po otáčkách. Jen najít nějakou Alfu z toho nejzachovalejšího decilu…

Fiat Coupé

Také druhý vůz pochází z Itálie a také on vyjíždí na platformě Tipo (pravda, Alfa 156 ji měla upravenou natolik, že je často označována za úplně novou platformu). Vůz pocházející z pera jistého pana Banglea toho času pracujícího pro Centro Stile Fiat, jehož interiér má na svědomí další slavné jméno – Pininfarina – má spoustu švihu i po 25 letech od svého představení. Přesto se dají najít docela hezké kousky již za 60 – 70 tisíc Korun. Samozřejmě se nebude jednat o vrcholné varianty s dvoulitrovými trubomotory, ale o přirozeně plněné verze. Budete tedy muset zapomenout na mohutné nástupy turba a také samosvor Viscodrive, za to ušetříte nejen na pořizovací ceně, ale také provozních nákladech. Držet při životě obyčejné Coupé bude o dost příjemnější záležitost než v případě vrcholových predátorů.

Na výběr máte ze dvou dvoulitrů nebo základní 1.8. Osmnáctka sice má skromných 130 koní, ale také se jedná o (s přehledem) nejlehčí verzi auta – s váhou 1180 kg je cirka o 70 – 80 kilo lehčí než dvouliltry a to je znát na lehkonohosti a ochotě zatáčet. Verze 2.0 20V s pětiválcem vás zase potěší charismatickým zvukem.
Coupé není vyložený sporťák, spíše je laděno do cestovna. Jde však o radostné a pozitivní auto… A ten design je na poměry pořizovací ceny přímo světový.

Ford Puma

Ford Puma je jediným autem, které se bez nejmenšího zaváhání a s naprostým přehledem kvalifikovalo do tohoto výběru už podruhé a musí tady být. Od roku 2012 se totiž nic nezměnilo a Puma dále líže ta nejspodnější patra automobilového trhu. Tedy, změnil se počet zachovalých kusů, který nyní bude o řád nižší. Drtivá většina Pum už jen dožívá v rukách dojížděčů a kupuje se za stravenky…  

To ústí v situaci, kdy opravdu zachovalé auto seženete klidně do 50 tisíc. Většina Pum bude mohutně shnilá, vy však hledáte Pumu s minimem koroze nebo úplně bez ní, takže musíte spoléhat na mimořádně pečlivé majitele nebo původ v jižních státech. Zbytek auta je jednoduchý a až na karosářské díly je servis poměrně laciný. Vždyť se vlastně jedná o převlečenou Fiestu. Je však třeba počítat s tím, že Fordy z 90. let nepatřily k nejtrvanlivějším…

Jenže, poměr cena/zážitek je u Pumy skoro bezkonkurenční. Podvozek s kolem v každém rohu je jistý a zároveň svolný k opičárnám, řízení i řazení jsou přesné a motor 1.7 z dílen Yamahy příjemně živý – i když jeho 125 koní na žádnou vrcholovou atletiku nestačí. Puma je důkazem, jak neslavně se dá umřít na roztomilost. Kulaté tvary a velká kukadla zkrátka mezi kluky, kteří kupují stará auta, moc nefrčí. O to víc potěší ty, kteří nutně nepotřebují, aby místo nich chrlilo testosteron do okolí auto.

MG F / TF 

Upřímně, mohla by tu být MX-5. Nejméně exkluzivní specifikace NB 1.6 půjde s trochou hledání sehnat okolo 80 tisíc i bez koroze a bude to dobrá a bezpečná volba. Ale také trochu stádovitá, protože Miata je mezi sportovními auty profláklá jako Octavia mezi těmi běžnými. Naštěstí tady máme krom japonské náhražky britského roadsteru i opravdový britský roadster. A ten má dokonce motor uprostřed…  A protože zdejší malý trh trpí předsudky vůči zaniklým značkám (dobrá, MG existuje, ale se starým MG mnoho společného nemá), co se servisovatelnosti a náhradních dílu týče, stojí MG F a jeho facelift zvaný TF, tak málo.

Spolehlivost a zpracování nebude dosahovat špičkové úrovně nastavené útlou Japonkou. Za to byste se měli dočkat trochu méně rzi  a osmnáctistovka K-series působí čile i ve své základní variantě se 120 koni. Varianta VVC s proměnlivým časováním ventilů a 147 koni pak je zřejmě tou nejsvižnější motorizací mezi malými roadstery té doby vůbec, ta ale rozhodně nepůjde sehnat za ceny hluboko pod 100 tisíc, jako její slabší alternativa. Přesto koncepci supersportů nikde levněji neseženete. MG F navíc nabízí oproti stejně koncipované Toyotě MR2 i takový jeden prostor zvaný obvykle zavazadlový. U motorů řady K-series bývalo evergreenem selhávající těsnění pod hlavou, dnes už však existuje poměrně slušná šance, že jej někdo z předchozích majitelů nahradil kvalitnější druhovýrobou. Složitější to je se systémem hydropneumatického odpružení hydragas. Díky němu je MG F jisté a zároveň docela pohodlné, avšak hydraulická kapalina se musí doplňovat a je třeba mezi majiteli najít ten správný servis, aby za tento rutinní úkol nežádal nesmyslné peníze. Tlakové rezervoáry však mohou být netěsné natolik, že budou žádat kompletní výměnu. Pokud se hydragasu bojíte, hledejte MG TF, které už přešlo na klasické pružiny, jezdí však prý o kousek hůře..

Co říct závěrem? Je malý zázrak, že se dá vyšší řidičská dívčí v dekapitovaném provedení sehnat za takové peníze, jako MG F.


Renault Twingo RS 

reklama

Poslední auto v našem seznamu bude trochu vybočovat ze zavedeného intervalu pořizovací ceny 50 – 80 tisíc. Twingo RS se motá spíše okolo 100 – 120 tisíc, ale vezmeme-li v úvahu, že se jedná o cenu za maximálně 8 let staré auto, je jednoduše skvělá – obzvláště, když se podíváte kolik si prodejci žádají za starší Swifty Sport nebo Fiesty ST150. Mohutnou selekci zájemců však v případě Twinga učiní již samotný vzhled auta. Pokud Ford Puma vypadá jako kabelka pro holku, Twingo je pak rovnou kosmetická taštička. Vzhled však absolutně nekoresponduje s tím, co tahle věc umí předvést na zakroucené okresce. Nájezdové rychlosti a brzdné body lze díky muší váze posunovat do absurdních mezí, v každém podběhu se pak nachází kus kouzla z čarodějnického doupěte v Dieppe, takže mrňous exceluje i v zatáčkách. Ostatně, kolega Dan se nedávno přesvědčil, co je malé Twingo RS  zač. Šestnáctistovka se 133 koni pak zaručeně oddělí řidičské zrno od plev – ti druzí budou zoufale pomalí, ti první naopak mnohem rychlejší, než by papírové parametry naznačovaly.

Nadto se jedná o docela nové a jednoduché auto, takže ani servis by vás nemusel připravit o všechny vlasy. Jen kdyby jich na trhu nebylo tak zoufale málo…


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Tomáš Trýska
05. srpna 2018, 11:00
0

Ach ty překlepy...

reagovat
MartinCoupe
05. srpna 2018, 11:37
0

S tou nerezivosti MGF bych byl celkem opatrnej. Pred rokem, dvema mi tady nekdo psal, ze MGF reznou brutalne na podvozku.

reagovat
Vo
Vorlosup
05. srpna 2018, 13:18
0

Jojo, tuším že tam prorezne časem nápravnice.

Br
Breakthru
05. srpna 2018, 12:03
-1

Fordi z 90. let nepatří k nejtrvanlivějším?Co je to za píčovinu?....Mimo to, kolik dneska jezdí aut starších 20 let?....

reagovat
sumy
05. srpna 2018, 15:04
0

U mě doma jsou to skoro 3 ze 4. 1997, 1998, 1999 a 2008. Souhrnem cca 90tkm ročně.

Br
Breakthru
05. srpna 2018, 16:32
0

sám jsem nedávno jezdil autem z roku 1997.Ale myslel jsme to tak, že pro normálního člověka je dnes nerentabilní takový auto udržovat.Nicméně jich jezdí relativně dost všech značek, i těch fordů....třeba první Mondea, Escorti, Fiesty nebo třeba Transiti .......Nicméně majitelé takovýhle auta dnes už dojížděj.je jen pár nadšenců...

sumy
05. srpna 2018, 18:02
0

A to je právě to co mi přijde mimo. Jak nerentabil I? Auto stali 33.000,-, žere 6-7 a za 1,5roku a 40tkm mě stálo na údržbě včetně zimních a letních pneu, olejů, výfuku, brzd, poladeni podvozku a všeho okolo cca 15.000,- to mi přijde jako sylne smysluplné z pohledu finanční náročnosti. To je jak 5splatek operáku...

Br
Breakthru
05. srpna 2018, 21:08
0

děláš si to doma sám nebo to vozíš do servisu?To je právě ten rozdíl.Já měl a mám jen starý auta, všechno si sám opravím, takže bych klidně jezdil autem z 80. let a bylo by mě to fuk....ale v dnešní době průměrnej člověk starý auto nechá zlikvidovat a koupí si něco mírně ojetýho nebo nějaký nový holátko.To tak prostě funguje...
Nerentabilní to je tehdy, když to dovezeš do servisu a je tam oprava třeba za 15-20 000, což je bohužel běžný a hodnota auta je blízko ceně opravy.Tak to beru.Jsou lidi, kteří klidně do auta z roku 1993 daj 30k a vůbec jim to neva a jsou zas tací, kteří kvůli 2000 se toho zbavujou....

sumy
05. srpna 2018, 21:49
0

Dle hesla "co uzvednu, dělám sám" jezdím do servisu ke kamarádům sporadicky. Ano, můžou přijít okamžiky, kdy rozdíl mezi udělat si sám a nechat udělat rozhoduje. Ale co pak člověku brání v tom, ulovit si něco jinyho opět za pár korun. Traga mi přijde na autě za 200tKč řešit opravu za 80tkc. Taky se děje... Tomu pak říkám provar.

Tomáš "Vavris" Vavrečka
05. srpna 2018, 21:57
1

Ano, Fordy z 90.let dle mých zkušeností nepatří k nejtrvanlivějším, neboť to jsou ledabyle zpracované a poruchové krámy... Žil jsem ve fordí komunitě 5 let, tak jsem myslím některé věci docela nasál :-) Mondea, Escorty, Fiesty - všecko stejné...

beastar
05. srpna 2018, 12:42
1

Hmm chápu, že stvořit dnes takový seznam je nadlidský úkol. Ale?! 156 s tímhle pod kapotou v dobrém stavu? To je nereálné. Buď bude shnilá a nebo motor v hajzlu. Nebo oboje. Pěknou f topu nikdo nedá z ruky. Prostě hledání rouna na dobu neurčitou.

Puma a Fiat jsou sice zajímavá volba. To už by ale v seznamu mohla figurovat i Astra Bertone, nebo Csport. Taky jezdí vcelku schopně a budou stát pytel jablek. Prostě na tom nic neni. Btw Pumě zdatně sekunduje Tigra. U obou bude rozhodovat stav auta. Ok Puma je možná víc motokára, ale sportovní vlastnosti fakt nemá.

Takže MG F beru to je tip. Jenže umí ho někdo sehnat v dobrym stavu za normální cenu? Tak aby bylo ready to use. Nicméně asi jediný auto v seznamu kde se jedná o zajímavou wow věc.

Twingo jenom dokazuje že auta jako supr vágen za 50 co je funny n sporty už v podstatě nejsou. Je nutný koukat o generaci až dvě vejš a přitopit nějakou kačku.

reagovat
Vo
Vorlosup
05. srpna 2018, 13:29
0

156 s 2,5 Bussem stojí stejně a pokud se vymění rozvody, olej a benzínový hadičky ke vstřikovací liště, je to nesmrtelný. Ale většina jich je odlehčená materiálem lehčím než karbon. Některé 156 mohou hrát i ve Flinstoneových.

Ad Tigra, zábavy oproti pumě je méně, koroze ale asi o milimetr méně. Ale znám borce co podobně jako zdejší člen se v tom stěhoval. I lednici tam narval. A v létě jako bonus z toho dělá targu. Sundá na piráta víko kufru...MGF bych se trochu bál, servisovatelnost vzhledem ke koncepci mizerná. Lojza prostě zná jenom fšechno fpředu. A ejhle tady je všechno vzadu. Plus pár borců dá do tlumičů kapalinu jako do Citroena a tím to pohřbí... patří tam věc na lihové bázi. A nezapomínal bych na heslo: Its not broukn its brityš! Woe!

Knightrider
05. srpna 2018, 14:13
1

To heslo je dobrý, to se mi líbí. Nevím proč, ale hned mi přitom vyskočil na mysli Krab. :-D

sumy
05. srpna 2018, 15:07
0

Nestraste me, právě vezu tchyninyho Landrovra na STK. Čeká mě v tom 300km a navíc nesvítí displej odometru... To zas bude přemlouvání, že je jinak OK :-)

St
Stanley
05. srpna 2018, 13:21
2

Za posledních pár let jsem zjistil, že takové články jsou zbytečné. Už několikrát jsem od okolí slyšel, že "bych chtěl sportovní auto, ale nemám na to". Po pár zbytečných pokusech s návrhy MGF/TF, miata apod. se nakonec meziřádkově dopracujete k tomu, že vlastně není požadováno sportovní auto, ale něco, co udělá parádu na semaforech, upoutá pozornost všech ve městě a na dálnici bude furt v levém. A to prosím tyhle plečky rozhodně nejsou.
Neřeknou to přímo tihle tatíci, ale nechtějí dostupné sportovní auto, chtějí ukázat "lifestyle".

reagovat
Br
Breakthru
05. srpna 2018, 16:43
-2

souhlas....ale to víš, je okurková sezona a je potřeba o něčem psát.Musíš bjet fanda a mít nervy se v tom drápat, protože do 50k nic slušnýho nebude....Tady neplatí za málo peněz hodně muziky.....

St
Stanley
05. srpna 2018, 19:00
0

Ale to ne. Já si takové články rád přečtu. Trpím svou bublinou a striktně se zajímám jen o auta, co mě... zajímají :-) Takže si rád rozšířím obzory. Spíš jsem chtěl posmutněle ironicky poukázat na to, že ti, co by si tyto články právě měli číst, si takové auto stejně nikdy nekoupí.

Br
Breakthru
05. srpna 2018, 21:11
0

no, ono v tom výběru z těch 5 je sporťák tak možná jen to MG...

Za
Zazaa
05. srpna 2018, 18:28
1

za malo penez a hodne muziky furt jde .... ale znamena to nemit problem s volantem vpravo a nakupem v UK ... pak se do "pade" da sehnat spousta zajimavejch veci :)

reagovat
Lu
LukasGTi
05. srpna 2018, 19:23
0

Pridal bych jeste E36. Sehnat zachovaly a puvodni kousek zacina byt celkem problem, ale stale je mozne sehnat do 50k se sestivalcem.

reagovat
Jimi
05. srpna 2018, 20:49
0

Tu mou e36 jsem už chtěl dávno upgradovat, ale pořád mrcha drží. Udělaly se na tom prahy a komplet podvozek, a už se jí zase nechci zbavit. A z těch původních 170 koníků tam ještě pořád dost zbylo. A z novějších nějak scházejí dobré 6-ti válce...

Lu
LukasGTi
05. srpna 2018, 21:33
0

Tak tak. Tyhle motory uz nebudou nikdy. Mam doma 320i, jednu z prvnich, jeste bez vanos, litinovy blok, kdysi davno 150k, dovoz z IT, bez koroze a v puvodnim stavu. Jako daily me to auto naprosto vyhovuje.

Sa
Sato
05. srpna 2018, 22:22
0

Vždy sa tak nejako nadchnem pre autá ako twingo rs, panda 100hp a apod, ale potom ma napadne, akú asi tak majú tie krabičky pasívnu bezpečnosť? ako dlho sa v tom vlastne dá vydržať bez toho aby to bolo ako za trest?

reagovat
Lu
LukasGTi
05. srpna 2018, 23:09
1

Zrovna to Twingo bych rekl bude mit tu pasivni bezpecnost ze vsech vozu vyse uvedenych nejlepsi. Doba pokrocila a bude to znat.

Pólin
06. srpna 2018, 10:13
1

Chybí mi tady Barchetta... je to autíčko za pár šupů a taky udělá hromadu radosti...jen teda člověk nesmí čekat nějaké šílené výkony v zatáčkách...je to měkké auto s tvrdým podvozkem...

reagovat
Da
Dapok
06. srpna 2018, 11:48
0

Souhlasím, Barchetta je moc zajímavé auto. Jak říkáš, není to etalon sporťáku, ale on tak ani nebyl myšlen. Je to pohodový roadster s hodně slušnými vlastnosti. Na druhou stranu, estetická stránka a okolnosti výroby (výroba ve společnosti Maggiora, kde se montovaly jedny z největších automobilových klenotů jako De Tomaso..... atd... a vlastně poslední projekt firmy Maggiora byla Barchetta), limitované edice které jsou pastvou pro oči, např. Riviera, Milano... jsou hodně zajímavé argumenty, proč se do Barchetty nebát investovat. Bohužel (pro majitele Bohudík) jsou tyto limitované edice hodně ceněné, zvláště pokud nemají zničený interiér, tedy krásnou červenou kůži. Hodně Barchett již zemřelo, zanedbanou údržbou, shnilými karoseriemi, havárky a velkým faktorem je taky nesmyslný tuning těchto vozidel..... Každopádně, Barchetty jako takové jsou v dobrém stavu a hlavně v původním stavu vzácným zbožím a není problém vidět inzeráty kolem 100 000,-Kč a také velmi rychle mizí.

Pólin
06. srpna 2018, 12:48
1

To jsou přesně ty důvody, proč jsem si ji před rokem koupil:D potřeboval jsem auto na pohodové letní výlety, které je trochu zajímavé a nepotkám ho na každém rohu... Co mě ale strašně mrzí, je to, že Maggiora s FIATem nedotáhli tu verzi coupé. Vím, že tehdy ve Fiatu dělali ještě zde zmíněné Coupé, ale řekl bych, že tohle je o level jinde... můžeme už jen zamáčknout slzu...

Da
Dapok
06. srpna 2018, 14:42
0

Mě se to píše, protože jsem tu limitku nakonec po 3 letech sehnal, v původním stavu a zachovalým interiérem. Má sice klasické mouchy, tedy svítící airbag (nebouráno), zaseklý zámek u řidiče, silentbloky na zadní nápravě, ale i tak jsem za ni dal 93 000,-Kč, ale je to limitka v původním stavu.

Pólin
07. srpna 2018, 06:47
0

Tak to je krása...ty interiery jsou fakt nádherné, když mají ten "diamont stitching" . Já mám obyč verzi a tam, kde ty máš krásnou červenou kůži mám já škaredý černý gumoplast, nebo vinyl :D. Tak ten airbag mi svítí taky, ale o zadní nápravě nic nevím... je tam nějaká klasická závada?

ka
karfík
07. srpna 2018, 15:06
0

Já si koupil v lednu za 91000Kč Mitsubishi Colt CZT a je to fajn prčovní auto a je s ním spousta zábavy. U nás jich moc nejezdí a moc se o něm neví. Není to designový skvost, nemá ani špičkový podvozek, ale slušný japonsky laděný motor má od 3000 slušný zátah díky turbu a váží jen 1050kg. Relativně snadno se dá zvýšit výkon na 180 koní a vzhledem k hmotnosti to už s autem docela hýbe.
Pokud by byl zájem, zapůjčím na test.

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

AMC Eagle Limited 1987
AMC Eagle Limited

1987 rok výroby
150 koní výkon
4 200 ccm objem

Dodge W300 FF 1973
Dodge W300 FF

1973 rok výroby
140 koní výkon
5 875 ccm objem

Chevrolet Suburban 4x4 , 6.2 diessel 1983
Chevrolet Suburban 4x4 , 6.2 diessel

1983 rok výroby
150 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 4x2 1979
Ford F150 4x2

1979 rok výroby
155 koní výkon
5 730 ccm objem

Chevrolet C10 Cheyene 1976
Chevrolet C10 Cheyene

1976 rok výroby
165 koní výkon
5 730 ccm objem