Je to už nějaký pátek, co jsem vám psal, proč si zpříjemňuji prosluněné víkendy ze všech aut zrovna Plurielem. Pár týdnů na to jsem vám popsal fungování jeho asi nejvýraznější vychytávky, sundávací střechy. Té, která je rozdělená na čtyři díly a k jejímuž ovládání slouží jeden otočný ovladač, dva různé čudlíky, čtyři kotevní body a patnáct stránek v návodu k obsluze.
Dnes se dostanu zase k jiné vlastnosti tohoto skutečně inženýrsky promyšleného vozu, která umí jeho vlastnictví řádně “zpříjemnit”. Bude to o dvou specifických úkonech. Nejsou to ale úkony komplexní, jedná se o obyčejnou výměnu zadní žárovky a předního světla. Tedy, nebyly by to úkony komplexní, kdybych měl normální auto. Jenže já jezdím Plurielem.
Začneme zadní žárovkou. U normálního auta je její výměna záležitostí několika minut. Většinou stačí odcvaknout pár cvoků z čalounění kufru, povolit pár šroubů, vysunout světlo, odpojit elektriku, vyměnit žárovku a postup zpětně zopakovat. Kdo to aspoň jednou dělal, víceméně nemá problém.
U Plurielu si musíte vyhradit o něco delší čas. Jeho kufr se kvůli střeše otevírá nadvakrát. Prvně jde okno nahoru a pak plechová část víka dolů. A to víko samozřejmě potřebuje plynové vzpěry, aby drželo ve správné poloze. Hádejte, jaký to může způsobit problém.
Ano, překrývají jeden ze šroubů. Takže prvně musíte oddělat tyto vzpěry, abyste se dostali k nim. Ale dobře, to se asi dá přežít, zase nemusíte odebírat žádné čalounění v kufru, je to tak uděláno. Jenže tím bohužel sranda s tímto procesem teprve začíná.
Ona ta světla samotná totiž skrývají určitou past, přesněji řečeno dvě. Jsou to věci, které se vysloveně rády a často kazí. A nejhorší je na tom to, že tyto pasti nejsou závislé na zručnosti vyměňující osoby. Když bude mít i úplný začátečník štěstí, nestane se nic a žárovku bez problému vymění. Když to půjde jako obvykle, i profesionální mechanik tvrdě narazí.
Prvním problémem je vnější krycí sklo zadních světel. Je bezbarvé, má takové zajímavé a zcela zbytečné puntíky a kryje jednotlivé světelné segmenty. Se zbytkem světla je spojené tmelem. Ten ale není nijak kvalitní a je ho tam málo. Takže se po letech toto krycí sklo s téměř železnou pravidelností uvolňuje, prakticky na dotyk.
Následky jsem na několika kusech viděl řešené všelijak. Ti nejpečlivější majitelé vezmou tmel vlastní a sklo přilepí (i já to jednou dělal). Ti méně pečliví ho přilepí pomocí lepicí pásky. Viděl jsem to několikrát. Ti nejméně pečliví (i to jsem už jednou zahlédl) ho prostě nepřilepí a jezdí bez něj. Však koho to trápí, světla svítí ne?
Ale pozor, existuje na to life hack. Za něj vděčím asi největšímu fanouškovi Plurielu široko daleko z východního Slovenska, který jich má šest a zná je jako své body. Budete potřebovat jídelní nůž a kapesník. Čtete správně. Jiný nůž není vhodný, musí být neostrý, jinak si něco poškrábete. Vezmete ho, vložíte pod něj kapesník a zasunete mezi světlo a blatník. Jemně páčíte sem a tam nějakou chvíli, až světlo postupně vyleze. Pak se dá chytit zezadu, na krycí sklo se nemusí sahat a tím se zachrání.
Nicméně to je ta menší past. Tu větší je potřeba hledat zevnitř. Aby se majitel, který musel pro jeden malý šroub oddělávat vzpěru, už netrápil s vnitřním čalouněním kufru, je zadní světlo Plurielu do karoserie uchyceno jen zvnějšku. To kromě onoho šroubu znamená takový zajímavý trn, který vyčnívá zezadu od brzdového segmentu a fixuje lampu v karoserii. OK, to by asi bylo jedno. Jenže není, neboť on je, pravděpodobně opět kvůli ceně, poměrně tenký a na svém konci má takovou o něco širší kuličku. Ta se při vyndávání světla v karoserii zasekává. Co by se asi mohlo pokazit? Ano, trn se ale velmi rád láme.
Asi si dovedete představit, jaká radost to je, když se to stane. Bez něho světlo nedrží na svém místě. Navíc se tomu prakticky nedá předejít, to se prostě buď stane nebo ne. Když budete mít štěstí v neštěstí, trn vám zůstane v blatníku. To je dobré, prostě ho nějak vypáčíte, přilepíte k světlu a žijete dál.
Taky se vám ale může stát, že trn vypadne druhou stranou. Tedy do útrob auta, kde už zůstane navždy. A pak vám nezbyde než vytáhnout peněženku a objednat celé světlo nové. Kvůli špatné žárovce. Jen tak mimochodem, stojí běžně okolo 4000 Kč, je jiné pro první a pozdější modely a už se velmi těžko shání. Ještěže chodí s novými žárovkami (je to tak, můj trn je někde neznámo kde).
Podobné zážitky přicházejí na řadu i vpředu. Tentokrát to není úplně o žárovkách. Je to o výměně celého světlometu. Na druhou stranu, k některým žárovkám se zvlášť u dieselu skoro nedá dostat, takže když přestanou svítit… Zde sice žádné pasti nehrozí (nebo jsme s Františkem měli štěstí), ale i tak se potrápíte.
Na rozdíl od normálního auta, kde je výměna záležitostí povolení dvou tří šroubů a vysunutí světlometu, v Plurielu musíte nejprve sundat přední nárazník. Abych byl fér, není to výsadou jen tohoto konkrétního modelu. Má to tak skoro celá tato generace citroënů. Spodní hrana jejich světel ještě není spodní hranou. Je to jen viditelná, designová hrana. Ta pravá se nachází až o pár centimetrů níž. Jenže ono je to důležitých pár centimetrů, neboť ty už překrývá nárazník. Takže, pokud jde světlo ven, musí nejprve on.
To je samozřejmě taky proces. Začíná se uvolněním takového černého plastového krytu, který nic nekryje. Pak se odmontovává půlka obou předních podběhů, jelikož za nimi se nacházejí další držicí šrouby. Jen tak na okraj, jde to i ze země, ale je to velmi nepohodlné, překáží přední kolo. Takže se doporučuje ještě nejdřív sundat i to anebo si auto dát na zvedák. Kvůli výměně světla.
Pak přijde na řadu sundání nárazníku a potom teprve světlometu. Není to zas tak složité. Jen je toho hodně, co se musí udělat. Strašně hodně. Dokonce je toho tolik, že už jsem se necítil psychicky dost silný to dělat sám. Ještěže znám Františka, on mi to udělal. Ale i jemu, člověku velmi znalému, to trvalo skoro tři hodiny. Sám bych tam buď byl ještě teď, nebo by už na bazoši visel inzerát na ojetý otevřený Citroën.
K celé situaci se nejlíp vyjádřil jeden jeho facebookový kamarád. Prý je to prostě strašný vopruz, ale zase to není o moc náročnější než sundat tomuto autu střechu. Tím opravdu trefil hřebík na hlavičku. Ale už je hotovo, světla svítí vpředu i vzadu všechna. No a já jdu zase jezdit, dokud to jde. Což asi nebude dlouho, autu nějak zlobí startér. Asi se bude muset vyměnit. Copak bude potřeba vymontovat kvůli němu? Že by převodovka? Nebo rovnou i motor? Možná taky zadní brzdy, kvůli jednomu šroubu. No, uvidím, já už bych se ani nedivil.
05. května 2022, 23:06
1
A teď si vemte, že ještě nedávno byli žárovky povinné ve výbavě. Aby si to mohla průměrná blondýna vyměnit někde mezi polema...;)
05. května 2022, 23:48
0
U obyčejného Mondea se pro výměnu přední žárovky musí vymontovat světlomet, to je mimochodem nutné již od první generace. A kvůli tomu se musí buď sundat maska a nebo existuje fígl s jedním vyccaknutym držákem masky, pak se ale musí šikovně světlo vytočit, aby šlo ven. Je to snazší než u Pluriela, ale podle mě na obyčejné auto střední třídy dost podivné.
06. května 2022, 07:34
1
Jo jo, maska u Mondea. Napoprvé jsem se s tím strašně vytrápil a bez youtubu bych neměl šanci, ale protože mému Mondeu praskaly žárovky poměrně často, ke konci našeho soužití už jsem to zvládal opravdu mezi poli. A to nejsem o nic techničtější typ než průměrná blondýnka. Všechno to byly plastové nýty nebo nějaká plechová táhla, šlo to udělat víceméně bez nářadí. Holt opakování matka moudrosti (zručnosti v tomto případě)...
Ale to bylo na pohodu oproti mému současnému čtyřkroužkovému povozu. U něj je to (hlavně u pravého světla) ještě o řád otravnější, zahrnuje to tuším 8 šroubů a jedn až tři různé plastové kryty, než vytáhnu světlo ven.
07. května 2022, 23:21
1
Já tuhle výměnu u trojkoveho Mondea miloval. Oproti jiným autům jsem si nemusel nikde lámat ruce za světlem a když víš jak na to, je to velmi rychle hotové. Ale třeba u Fiesty byla ta samá výměna dost opruz kvůli tvaru světla, kdy šlo vytáhnout takovým specifickým pohybem.. peklo.
06. května 2022, 07:10
1
V nějakém časopise jsem četl test výměny žárovky. Sešlo se tam několik aut s rokem výroby kolem 2008-2010 a výsledky byly zajímavé. U Focusu byl čas potřebný k výměně jeden z nejkratších, ale v celkovém hodnocení byl poslední, protože světlo je zajištěné vrutem na torx a v originální výbavě není nic, čím by šel povolit...
06. května 2022, 11:20
0
Hmm, tak to mě příjde ok, třeba modle co byla modla před turanem, ty oktavia 2 maj ty světla takovej plastík z kterého má jít světlo povolit, ale když do auta někdo nacouvá, tak plastík křupne a světlo z něj nejde vyndat.
06. května 2022, 12:30
1
Přitom by stačilo, aby součást automobilového testu, u nového auta, byla výměna žárovek (pokud má běžné výměnné žárovky)
06. května 2022, 18:13
2
to už je dnes mimo, s tím by museli přijít někdy před třiceti lety. Dnes už i lidovky dostávají LED světla, teda přesněji, auta na spodním okraji začínají být cenově tam, kde už cena LED není luxusem. A taky už dost dlouho platí že běžný uživatel si na autě vůbec nic nedělá sám.
06. května 2022, 12:47
0
Demontáž předních světel se obecně dělí do dvou kategorií - buď to jde velmi snadno (pár zácvaků, všechny šrouby přístupné), nebo to je operace ála Lakatoš, tedy rozebrat celý traktor. Nic mezi neexistuje. Jak se dá očekávat, většina vozidel spadá do kategorie číslo 2 a je jen otázkou, jak rychle to jde celé rozdělat a složit nazpět. U Daihatsu to už umím během pár desítek minut klidným tempem.
06. května 2022, 21:22
1
Pokud se nepletu, tak dle TopGearu byl největší problém vyměnit žárovku u Renaultu Mégane druhé generace. Tam se auto muselo dat na zvedák, z pod podběhu vyšroubovat krytka, chvatem ninja se nějak dostat k žárovce a potom bylo hotovo… Bejt policajt a vědět ze to auto řídí fajnová bloncka v minisukni, tak se v zastavivání těhle aut doslova vyžívám..:)
07. května 2022, 07:34
0
Hele u Meganu 2 to jde i bez zvedaku, jen jsem si pokazde odrel ruce a pokud to bylo leve svetlo musela ven batekrka, jestli si dobre pamatuju. Horsi bylo zadni svetlo u Yaris 2 - tam se bez youtube hacku v podobe vicka od placateho zvyraznovace neobejdes, ale zase praska o dost min nez predni u Megana :)
07. května 2022, 12:09
0
Jo u Megane 2 to bylo celkem peklo, ale docela jsem to zvládal bez demontáže čehokoli jiného. Jen bylo nutné správně natočit kola hodně nadávat a na 3x si zlomit ruku. Průser byl po FL to tam přibyl kus plechu a bylo to ještě horší.
07. května 2022, 18:53
2
Přesně takhle -natočit kola, částečně uvolnit plastový kryt podběhu a poslepu zalovit rukou- to má i starší Honda Jazz. Hodně pomůže, když má člověk ještě jeden kloub mezi loktem a zápěstím.
08. května 2022, 00:12
0
renault s tím má celkový problém měl jsem megana ii a tam to bylo ze začátku na 40min. pak i 20, u Clia zase musí ven baterka, nebo mít ruku jak 10. letej kluk, dodávka Master opět 30 min zpětné nandání. Zlatý dukato, kde rukou odšroubuji dva šrouby a vyndám celé světlo, proces na 3 minuty když jsem to viděl poprvé.
07. května 2022, 11:33
0
Koukám, v té době si Citroën ladil dobytčárny, co pak vymyslel i na C5R a C5X7... Na C5x7 vyměnit žárovku na DRL je podobnej vopich, ale nějak jsem to dal kupodivu za rozumnou dobu Saxána prsty i bez sundání nárazníku.
Kde si teda myslím, že měli světlou chvilku a nad tím přemýšleli, tak bylo u C4 B7 s 1.6VTi... Sice motor neměl dobrou pověst (spíš je dost choulostivý na zacházení a údržbu), ale u tohohle auta se velmi dobře měnila hromada dílů, u kterých je jinde velký problém. Žárovky byly naprosto OK, ale velmi dobře se měnil třeba i řemen příslušenství nebo chladič na klimu (beze srandy, za půl hodiny vyměněno, ani nárazník nemusí dolů, jen světla, která jsou na dvou šroubech a bajonetu).
11. května 2022, 11:07
0
Frantíci s tím začali brzy. Já pamatuji výměnu chladiče u starého mercedesu za 30 minut, a to jsme u toho s kámošem snědli sušenky, vypili pivo a dali kafe. A pak jsem si trochu z hecu jako auto za jeden plat koupil Xantii, a rozhodl se, že v servise svépomocí budu pokračovat. Výměna chladiče trvala 3 hodiny a stála mne dořezané ruce i spousty vulgarismů. Rozhodnutí tohle servisovat sám jsem vzal zpět a všechen servis poté realizoval najatý mechanik.