načítám data...

Moderní nesmysly, které mi pijí krev

04. května 2023, 19:47 28 komentářů Jakub Pospíšil TopX

Dneska se podíváme na pár technologických novinek, které mi přijdou uplně pitomé.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jestli v dnešním článku čekáte lamentování nad jízdními asistenty, dotykovými displeji a tím, že si nemůžete koupit nepřímovstřikové motory, jste tu špatně. Patřím už mezi generaci, která je tak nějak ochotna akceptovat pokrok a tak mi tyto věci nevadí, ba dokonce je považuji za veskrze praktické a příjemné pro užívání. Ale to neznamená, že v moderních vozech nenajdu řadu jiných záležitostí, které mi přijdou přinejmenším hodné zdvižení obočí. Zatímco totiž dotyková obrazovka nebo asistent jízdy v pruzích vycházejí z nějaké reálné potřeby, která konvenuje kupujícím (například vyhnout se nekonečnému lesu tlačítek, nebo ušetřit náklady, případně uchránit uživatele automobilů jež nekoukají na cestu ovládajíc onen dotykový displej), to co si tu dneska ukážeme se nemůže hodit snad nikomu. Když na tyhle blbosti koukám, napadají mě hned dvě hlášky z Pelíšků. Ta první je obligátní “A komu tim prospějete?” otce Šebka a ta druhá pak upřímné “Teda to muselo dát šílenou práci a přiitom taková blbost co?” paní Stašové.

 

“Skryté” kliky

Pamatujete si, jak byly kolem roku 2004 populární “neviditelná ramínka” šatů a spodního prádla? Taková ta igelitová věc, co vytvořila na rameni lesklý zářez a byla všechno, jen ne nenápadná. Tak tohle je to samé akorát na autě. Je to nepraktické a že by to vypadalo nějak esteticky uspokojivě… Zaslechl jsem i argumet, že je to prý kvůli aerodynamice, ale nevěřím tomu, že výše zobrazená věc uspoří za celou životnost auta byť jen o litr více, než řešení, která používají například nová BMW (na obrázku ZDE), 

Speciální kategorií zla jsou pak skryté kliky v sociální verzi, jak je má například Tesla model 3, nebo Hyundai Ioniq 5. Ty se totiž nevysouvají automaticky při odemčení, ale je nutné je manuálně vyklopit. Jasně, časem si na to asi jde udělat “grif”, ale nezkušení nebo malorucí pak končí s otevíráním “obouruč”. Co bylo špatného na klice, která zároveň sloužila jako praktické a dobře uchopitelné držadlo ovladatelné jen jednou končetinou, to opravdu nevím. A to vůbec nemluvím o zábavě, která nastane, když tahle schovaná paráda zamrzne

 

Kamery místo bočních zrcátek

Definice overengineeringu v praxi. Vezmete věc, co funguje skvěle a místo ní namontujete řešení, které je o dost horší, za to dražší a složitější a ještě k tomu se mnohem hůře používá. I tady se argumentuje aerodynamikou a je pravda, že oproti miniaturní prohlubni na dveřích mají dvě čnějící plácačky asi na odpor vzduchu reálný vliv. Jenže cena za futuristické čočky na tyčce kombinované s dvojicí obrazovek je zkrátka příliš vysoká. A nemluvím jen o penězích. Největším prohřeškem je zásadní zhoršení uživatelského komfortu. 

Jednak jsou displeje zobrazující výstup většinou dost “utopené” mimo zorné pole. Dále jsou vesměs menší, než plocha zrcátek. Lidské oko na ně navíc musí vcelku zásadně přeostřit – jsou totiž blíže a obraz displeje není tak plastický, jako odraz v zrcátku. No a to vůbec nejhorší je nemožnost změny výřezu, který zobrazují, pouhým posunutím hlavy. Mimoděk to děláme v autě všichni. Stačí se trošičku naklonit a hnedle v zrcátku vidíte, jestli náhodou se neschovává nějaké auto v mrtvém úhlu, stačí se vytáhnout a vidíte hranu obrubníku při podélném parkování. Tohle displeje neumí, můžete hýbat hlavou jak chcete, obraz v nich je vůči poloze koukatele vždy pevný. 

 

Předplatné a zamčené služby

Koupíte si auto nabité technologiemi. Kilometry kabeláže, čidla, všechna potřebná elektronika, dedikovaná tlačítka. Chcete-li si ale danou vymoženost dopřát, musíte zaplatit. Ne jednou, ale každý měsíc, kdy by se vám toho kterého luxusu zachtělo. Chápu snahu automobilek vydělat si nějaké peníze, ale zkušenosti z již bezmála desetiletí v IT mi jasně ukazují, že tohle bude průšvih z mnoha různých důvodů. Nechám teď stranou morální aspekt věci a případnou naštvanost, ta je sice oprávněná, ale ryze emocionální. Jsou tu ale i velmi praktické důvody, proč je tohle fakt blbý nápad. 

Samozřejmě to totiž celé půjde obejít. Žádná DRM ochrana není neprolomitelná a myslím, že je otázka pár měsíců, kdy se objeví šikovné softwarové úpravy, které dokáží tu kterou funkci pokoutně odemknout zadarmo, nebo za drobný bakšiš šikovnému garážníkovi s notebookem. Už teď to umíme – dozapnout CarPlay v sociálněji vybavených Volkswagenech, zrušit nutnost držení volantu při semi-autonomním řízení v BMW, obejít omezovač ve Volvu… Zvládne to skoro každý kdo umí anglicky, má pár šikovných kabelových redukcí a čas a nervy sedět u googlu a zkoušet jednotlivé návody. Uniklá videa z vývojových dílen VAGu ukazují i zajímavější věci, jako třeba navýšení výkonu u elektromobilů jedním kliknutím. Všechno jde a všechno půjde, myslet si, že to mají automobilky zabezpečené tak dobře, aby se to nakonec nepovedlo je naivní.

Jenže je to v pohodě? Nechat někoho cizího vrtat se v elektronice auta, které má plyn, občas už i řízení a částěčně i brzdy tzv. “by wire” – plně závislé na elektronice je přinejmenším znepokojivé. Teda alespoň pro mě. Nemluvím o situacích, kdy se mladí tuneři pokusí o odblokovávání systémů doma. Jasně – kdo bude chtít, cestu si k tomu najde vždycky, ale takto cíleně hnát předraženým předplatným již jednou zaplacených funkcí své zákazníky do náruče pokoutných garážníků je podle mě krajně nezodpovědné. 

 

Velké klíčky a ovladače

Nevím, jestli jste si toho všimli, ale přijde mi, že za posledních tak deset, možná patnáct let, nám nepříjemně nakynuly klíče od aut. Fotka v náhledu s dotykovým polomobilem od BMW je samozřejmě extrém (a podle mě teda velmi pitomý extrém, protože “jupí, mám k autu něco, co dokáže dělat to samé, jako aplikace v telefonu, akorát hůř a navíc to stojí jako iPhone a je potřeba to co dva dny nabíjet” neřekl nikdy nikdo).  Ale vemte si třeba takové Renaulty. Dříve mívaly tenké kartičky, které ale časem nahradilo docela tlusté mýdlo. Nebo Volva – z praktických vyklápěcích klíčů se zaoblenými rohy se staly o dost větší neforemné kvádry. Snad jen Volkswagen se drží podobné velikosti už od dob čtyřkového Golfa.  Proč tomu tak je? Vždyť funkce se vesměs nemění, pořád tu máme pár tlačítek, baterku, vysílač a malou desku. A když některý z těch velkých klíčů vidíte rozebraný, ukazuje se, že je tam dost volného místa.

Možná je to proto, aby klíč nešlo tak snadno ztratit, možná je volné místo určeno jako “nárazníková zóna” při pádu. Nebo jsou velké klíče prostě cool, aby bylo už zdálky vidět, jaké kdo řídí auto. S nostalgií ale vzpomínám na subtilní “zavírák”, který měl táta k Citroënu XM, nebo na kombinaci decentního klíčku a malého čtyřtlačítkového ovladače, kterým se otevíraly devadesátkové Fordy. V kapsách není místa nazbyt a nevím, proč si ho zbytečně zabírat plastikovým “oblázkem” sloužícím dnes už ve většině případů jen k tomu, aby auto poznalo, že jste přišli poblíž a automaticky se odemknulo. Skoro by se mi chtělo napsat, že se těším na to, až klíč od auta nahradí mobil, ale protože využívám WiFi zámek na dveřích v práci a vím, jak často se zasekne, případně nefunguje jak má, případně ho zaruší nějaký neznámý signál, nebo se semele jiná nepříjemnost, myslím si, že tu s námi různě tvarované ovladače ještě nějaký pátek budou. Tak prosím, kdyby mohly být co nejmenší aby netlačily v kapsách.

 

A co štve na nových autech vás? Dejte své frustraci průchod v komentářích. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
04. května 2023, 23:26
8

Treba takova moda ambientniho osvetleni po celem aute.

reagovat
bitner
05. května 2023, 07:56
17

7 cislic u polozky cena.

reagovat
Mechanik
05. května 2023, 08:50
0

S tím klíčkem BMW jsi mě teda dostal, to je ultra blbost :⁠-⁠D jsem zvědav jestli to bude fungovat i za 20 let. Těžko.
Ten můj je plně dostačující a řekl bych i povedený
Jinak teda ty zrcadka to je taky dobrá kravina

reagovat
HeavySmoker
05. května 2023, 09:31
2

Zhodou okolností mám BMW display key z článku aj kľúč na obrázku. V porovnaní s tým je ako nosiť druhý mobil, takže to aj tak nechávam doma ako kľúč keď sa mi vybijú bežné moderné kľúče (tie vydržia najviac rok až dva, display key zhruba týždeň ale dá sa nabíjať doma). Kľúč z obrázku od mojej vrany v stodole čo robí to isté (otvára auto na diaľku a kufor) funguje už 16. rok bez výmeny baterky (ktorá nie je ale možná). Jediné čo displey key vie (a nevie to mobilná appka od BMW) je posunúť auto na diaľku von z parkovacieho miesta ak je medzi autami tesno. Keďže vážim 65 kg aj s olovom v topánkach, nemal som česť využiť v praxi.

af
afro-r1
06. května 2023, 11:44
0

Jaky vyznam ma vlastne ten krouzek na klici? Kdyz uz se tu lobuje za co mozna nejmensi klice...
: o )

Mechanik
06. května 2023, 14:13
2

Přece na pověšení na háček, když přijdu domů.

beastar
06. května 2023, 14:26
1

Tak jako já to házím do košíku. Od té doby co jsou tam jenom troje to už jde. Zase mám na klíčích /qp/ teoreticky zbytečně logo na řetízku. Roztomilý to devadesátkový zvyk.

HeavySmoker
05. května 2023, 09:49
5

Dobrý zoznam, za seba by som ešte doplnil:
- Masívny zber dát bez vedomia bežného netechnického užívateľa, ktorý sa dá vypnúť lovením iba niekde hlboko v menu. Také niečo by malo byť štandardne vypnuté. Následne mi vadí zbytočné podmieňovanie funkcií povolením toho zberu dát. Keď sa chcem cez mobil pozrieť kde mám auto, fakt nič automobilku nenúti vedieť tú polohu, ukladať ju a archivovať celú mapu môjho pohybu za 10 rokov dozadu.
- Prístup k bezpečnosti nezmyselným spôsobom. Pokazil sa mi snímač zavretých dverí. Auto sa vzpriečilo a zakázalo mi pohnúť sa z miesta lebo dvere boli predsa otvorené. Blbosť, ale potreboval som odťah. U starších áut je bežné že polka elektroniky nefunguje, čiže z dnešných áut bude za 10 rokov len šrot na vrakovisku.
- Podivná IT architektúra. Ten kto získa prístup k infotainmentu, čo nie je až taký problém aj na diaľku (always online systémy), môže auto zastaviť alebo mu pridať plyn. Podarilo sa to prvý krát s Jeepom, ale móda štandardizovaných Android systémov tomu dodá grády.
- Starnutie cez software - nový bonus od Toyoty a čoskoro každého. Nové autá sú stále online a ak ich automobilka jedného dňa prestane podporovať a zruší existujúce API, aj úplne základné funkcie s ktorými si to človek kúpi budú nedostupné (stále prítomná mapa medzi budíkmi zmizne atď.). Doteraz boli autá schopné fungovať aj bez dát na poslednej verzií systému, tomu dáme zbohom.

reagovat
Jimi
05. května 2023, 10:01
0

Osobně černé skříňky, na dálku online diagnostika- za to schováš kde co. Nebo nově vydělávající trend- odemykací poplatky nainstalované zablokované výbavy. A mikrovlnka 5G (vysílač/přijímač) je pěkně velké a výkonné bago.

reagovat
Vapno92
05. května 2023, 10:12
4

V skratke:
-Napriek úvodníku článku - môj názor, za ktorý ma kľudne ukameňujte, je mi to jedno:
Vadí mi všeobecne to, že v autách už nemáš autorádio/radiomapu. Vadí mi to, že celé auto je už jeden veľký Androidový tablet ktorý sa rozrastá naprieč všetkými funkciami vozidla. To so sebou prináša presne tie možnosti predplatených služieb atd. atd.

-Veľké, hnusné a ťažké kolesá: Každé jedno auto dnes musí mať obrovské kolesá, vyrobené z hovnolitu, vážiace 25kg
Čo tam po tom - všetci chceme mať veľké a pekné kolesá, horšie je, že častokrát tie kolesá majú hnusný, odporný dizajn a v podstate zastupujú plastové puklice na plecháčoch, akurát, paradoxne, oproti oceľovému disku sú ešte o polovicu ťažšie

Celkovo mi príde, že autá sú dnes cielené na frikulínov, čo sa týka odporného dizajnu a prijebaných funkcií :D

reagovat
Mechanik
05. května 2023, 10:28
1

Proč ukamenovat, plně s tebou souhlasím.
A ty kola, pro mě o to horší že si to přezouvám sám a u Táty ty 17 už jsou fakt težký. BMW na 16 a ty dělali ještě kvalitní lehká kola

Be
Bernard L.
05. května 2023, 10:14
0

První můj komentář ke klikám:
Stejné kliky jako má Tesla 3 a Tesla Y si nechala na přelomu 40. a 50. let 20. století AZNP (ano Boleslavská automobilka) a dokonce se sériově takovéto kliky objevili na prvních kusech Škody 1200 (Sedan) a Škody 1201 (Stejšna*).
Problém u té Tesly by mohlo řešit otvírání mobilem, kdy si západku dveří "odjistím" online bez použití kliky. Pak je otázka, co udělají bezrámová okna při sjetí dolů s těsněním - což by nemusel být také problém při předehřátí před příchodem, kdy se led na oknech roztopí.

Za sebe mám trochu problém s bezklíčovým přístupem: Prostě takové to, že auto zavřu centrálem a zatahnu si za kliku, abych se fyzicky přesvědčil, že se "skutečně vykonalo".

A jinak, velmi pěkná úvaha, děkuji za ni

* píšu to foneticky, protože k 50. létům se to hodí víc než Station Wagon ;-)

reagovat
Mechanik
05. května 2023, 10:33
0

Jenže u těch Škodovek to bylo pěkné, nezamrzalo to a dalo se to ovládat krásně jednou rukou.

Be
Bernard L.
09. května 2023, 08:58
0

No, ona ta klika byla plechová, tak byla trochu robustnější. Ale hádám, že zamrzala úplně stejně (jen při utrhnutí byla menší šance, že ji přelomíte). Ovládání bylo taky úplně stejné (jednou rukou u Sedánka i u Tesly).

Ale evidentně se to neosvědčilo, když pozdější modely Škody 1200 mají již klasické kliky.

Ha
Habakukk
05. května 2023, 11:00
4

Nedotaženost palubních systémů které je řešeno milionem aktualizaci software, jako kdyby byl zákazník testovacím jezdcem samotné automobilky.
Snaha automatické převodovky o co nejúpornější jízdu podtáčením motoru.
Falešné sání, výfuky

reagovat
ro
rock
05. května 2023, 11:39
3

Jeded technologický směr vývoje, který není až tak pitomý, jako spíš přímá cesta do pekel:
operační systém se stává skutečným centrem auta. Průměrný věk aut u nás je 15 let. Androidu před 15 lety ještě chybělo čtvrt roku k představení Android 1.0, iPhone OS byl ve verzi 1. Na desktopech jsme měli Visty a macOS Leopard. Takže se nabízí otázka: jak budou softwarově (a opakuji, to je dneska gró funkčnosti auta, nedá se to řešit prostou výměnou autorádia s kazeťákem za autorádio s CD jako kdysi) působit dnešní auta za 15 let? Kdo máte cca 15 let starý auto a máte v něm tovární navigaci, zkuste podle ní jet - a pak to porovnat s čímkoliv, co máte dneska v mobilu. A teď si musíme uvědomit, že tohle srovnání ještě kulhá, protože elektronika se vyvíjí exponenciálním tempem, rozdíl -15 let x dneska je mnohem menší než bude rozdíl dneska x +15 let.

reagovat
Mechanik
05. května 2023, 11:57
2

Na operační systém to samozřejmě zdechne do 10 let a nic s tím neuděláš, to je ale záměr, vždyť o to nikdo nestojí aby auta jezdila déle. Tesla staví auta na 80t.km, co s tím budeš dělat potom, nic, protože by tě to stalo neúměrně peněz a času to opravit

Jimi
05. května 2023, 12:05
1

Zlatý důl bude, když někdo bude umět ten HW- staré mechanické auto- nahodit na nový SW a normálně s tím existovat. Skoro apokalyptický scénář :)

Ch
Chochin
05. května 2023, 11:52
0

Falosne vyfuky a kolotocarske dynamicke blinkre

reagovat
sheogh
05. května 2023, 12:52
2

- Odporne trcici displeje z palubky
- Motory vyrobeny jen pro utechu ekoterorismu, se kterymi se ale neda jezdit (hello, 1.0TSI)
- Falesny vyfuky, nadechy ala tuzing z benzinky jak v devadesatym patym
- Umely zvuk z repraku (zdravim do boleslavi - stydte se)
- Globalizace platforem (vyrobce chapu, ale pro zakaznika se vsechno smrstuje na par stejnych aut jen v trosku jinym obalu)

Jinak ty funkce, kterycse odemykaji softwarove jsou pekny plytvani, protoze uz tam ten HW namontovali, a pak se treba vlastne uplne novy, nepouzity vyhodi.

Jinak ten BMW klic me treba az tak neurazi, pokud se po uzivateli nevyzaduje, aby se staral o baterku v nem (mel by mit wireless nabijeni po dobu jizdy, ale co treba, kdyz s autem 3-5 dni nepojedu? Budu muset pred jizdou jeste dobit klic?)

reagovat
HeavySmoker
05. května 2023, 13:02
0

K dobíjaniu kľúčov, keď je baterka v tom skoro vybitá, prepne sa to do režimu keď to vie len odomykať a štartovať a tak to vydrží pomerne dlho. Takže pokiaľ to človek aspoň raz za dva - tri mesiace použije, nevymkne sa s tým. Dobíjanie v tom wireless porte auta je ale fantasticky pomalé a celé je to tak nejak na chuj drevený. Nikdy to zo sebou nenosím, len raz za pár mesiacov dobijem baterku aby to neumrelo než to auto vymením celé.

Mechanik
05. května 2023, 13:24
0

A k výměně celého auta dojde z důvodu kravského klíče :-D

VK
VK
05. května 2023, 12:53
3

Za mě jednoznačně omezovač rychlosti podle značek. Obzvlášť, jestli se zavede nevypínatelný.

reagovat
beastar
05. května 2023, 16:07
3

Můžu ti napsat indider věc. V rámci Stellantis se to řešilo minulý rok. A došlo se k závěru že na takovou funkci není uživatel ani technika dobře připravená. Respektive na to že by to nešlo nikdy vypnout. Vypadá to tak že v nejbližší době řekněme půl dekády to hrozí maximálně tak jako otravný start stop... Před pár lety. Před každou jízdou vypneš ovšem velmi zdlouhavě v menu. To vše spíš ale až za dva roky... Teoreticky je ale příprava pro některé trhy, kde by to ... No je to na dlouho a dlouhé diskuse. Máš pravdu je to totální blbost. To souhlasím ale to je tak všechno co můžeme dělat.

S.
S.h.I.t.
05. května 2023, 18:31
0

@beastar: ze na to uzivatel ani technika neni uplne dobre pripravena, to ale eurourednika uplne nezajima prece.

beastar
05. května 2023, 19:01
0

Jasně to je mezi řádky. Právě úředník by to rád zavedl už od zítra. Naštěstí alespoň v drobnostech si dají říci. Tam je hodně aspektů proč to zatím nelze. Je to stejná debata jako měření rychlosti pomocí GPS modulů. Úsekové měření pomocí bran a checkpointů.

Jakub Pospíšil
13. května 2023, 10:26
0

Na tohle jsem zrovna viděl krásný workaround. Byl to čtvereček duct tape přes přední kameru ;)

Pe
Peťas
20. května 2023, 19:30
0

1) snad se casem najde idealni reseni skrytych klik
2) zajimal by me nazor kamionaku, u mercedesu uz vidam dlouho v hojnem poctu
3) nejvic nejvetsi ojeb na zakaznika
4) nemam zkusenost ale klicek v mobilu asi ideal, sousacny beru do ruky jekdyz ho doma davam do kapsy a doma z kapsy takze cim mensi tim lepsi, zadny znacka ideal.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem