načítám data...

McLaren F1: Zázraky technologie

Brzy tomu bude třicet let, co vznikl jeden z nejpozoruhodnějších vozů, jaký svět poznal. Ale byl to vůbec úspěch?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Psal se rok 1992, když se v Monacu slavnostně světu představil zbrusu nový McLaren F1, tehdy nejrychlejší silniční vůz.. V té době už měl výrobce v trezoru i pár závazných (a zaplacených) objednávek od lidí, kteří auto ještě ani neviděli. Ba co víc, neznali ani jeho parametry. Věděli jen, že nějaký Gordon Murray si vzal do hlavy, že navrhne to nejlepší sportovní auto, jaké lze vůbec postavit, a nějaký Ron Dennis se rozhodl, že ho vyrobí. A že tito pánové jsou skutečně schopní to udělat.

Mezi supersporty v devadesátých letech zuřila naplno bitva. Výrobci se předháněli jak malí kluci, čísla byla všechno. Výkon a maximální rychlost – to byly hlavní body vášnivých sporů hospodských teoretiků. Ferrari, Porsche, Bugatti, Lamborghini, Jaguar, každou chvíli byl na vrcholu někdo jiný. A potom přišel McLaren.

Foto: McLaren

Gordon Murray si údajně schoval lístek papíru, na kterém bylo kompletní zadání nového projektu, jak se na něm s Dennisem dohodli. Stalo se tak údajně při čekání na zpožděný let, takže to auto vlastně vzniklo z nudy. A na onen kus papíru si Murray po dlouhé debatě napsal finální detailní zadání. Znělo ‘postavit nejlepší auto na světě’. Stručné a jasné. Pod tím pak bylo ještě pár řádků, které zadání přecijen trochu rozšířily. Auto mělo být kompaktní, použitelné každý den, rychlé a především lehké. Váha maximálně 1000 kg, pohon zadních kol, motor bez přeplňování.

Závodní tým McLaren v té době používal pro monoposty Formule 1 motory Honda a Honda samozřejmě tento fakt využívala pro svou propagaci, zejména potom pro propagaci modelu NSX. A tohle auto Gordonu Murrayovi i Ronu Dennisovi zcela učarovalo. Dennis obdivoval kombinaci výkonu supersportu a použitelnosti běžného osobního auta, Murray se zálibou hleděl na hliníkovou karoserii a především hliníkový podvozek NSX. Hliník je lehký a lehkost znamená rychlost i obratnost. 

Foto: McLaren

A tak se hmotnost se stala jedním z klíčových parametrů projektu. Posedlost nízkou hmotností už hraničila s obsesí. Kvůli úspoře hmotnosti se vybírala speciální tenká kůže na potah sedadel, byl tu karbonový monokok, mnohé díly byly vyrobeny z titanu či hliníku. Velké téma se otevřelo okolo audiosystému. Murray v autě nechtěl vůbec žádný, což se ale trochu rozcházelo s představou supersportu pro každý den. Celá věc skončila kompromisem, Kenwood vyrobil nejlehčí audiosystém, jaký kdy kdo v autě použil. Byl to vlastně jen přehrávač CD, rádio byste v McLarenu hledali marně.

Foto: McLaren

Velkým hitem se stal tepelný štít motoru z pravého zlata. McLaren prohlašoval, že materiály pro F1 se vybíraly výhradně podle potřebných vlastností, cena byla až druhotný parametr. Některé prvky, jako třeba karbonkeramické brzdy, sice v McLarenu zkoušeli vyrobit bez úspěchu, jiné prvky auta však skutečně obsahovaly doslova kosmické materiály. Ostatně divize McLarenu, specializující se na nové materiály, používané i v kosmických programech, funguje dodnes. 

Samostatnou kapitolou se stal motor. Zadání znělo: 560 koní, atmosférické plnění, délka maximálně 60 cm a hmotnost do 250 kg. Prvním osloveným výrobcem byla samozřejmě Honda. Ze spolupráce však rychle sešlo, Honda neměla zájem pouštět se do extrémně složitého projektu s nejistým koncem (Ron Dennis neměl úplně jasno, kolik aut vlastně chce postavit). Po práci na novém motoru naopak velice toužilo Isuzu, v očích Britů však tomuto výrobci chyběly zkušenosti. Nakonec se řešení nalezlo u firmy BMW. 

Foto: McLaren

V Mnichově připravili vidlicový dvanáctiválec 6,1 litru. Zadání se sice nepodařilo dodržet tak úplně do puntíku, motor bez výfuku vážil 260 kg, ale přátelé, to byl nějaký motor! 627 koní v 6.700 otáčkách za minutu, 650 Nm v 5.400 otáčkách. BMW přitom po celou dobu vývoje připravovalo motor tak, aby i při svém extrémním výkonu dosahoval nadprůměrné spolehlivosti, počítalo se totiž s mnohem větším nájezdem, než jaký byl v té době u supersportu obvyklý. I proto tu nebylo sání s proměnnou délkou. Jinak tu ale BMW nasadilo všechny svoje hračky. Byl tu VANOS, 24 vstřikovačů, 12 škrtících klapek – zkrátka v Mnichově dokázali, že jsou ti praví pro daný úkol. 

Šestistupňovou manuální převodovku dodala firma Weismann, která se specializuje na převodovky pro extrémní vozy včetně Baja speciálů či Formule 1. Pro McLaren F1 připravili u Weismanna nejlehčí převodovku, jakou do té doby kdy kdo do silničního auta namontoval. 

Foto: McLaren

Všechna tato technika se ukrývala v nesmírně kompaktním těle (F1 je ve všech směrech menší než současný hatchback Ford Focus). Na karbonový monokok byl připevněn zadní rám s motorem a to bylo vlastně všechno. Skvělá byla též aerodynamika, auto nepotřebovalo žádné dodatečné spoilery. Potíž ale byla s místem řidiče. Kvůli rozložení hmotnosti chtěl Murray posunout kabinu co nejvíce dopředu, což však naráželo na překážku, resp. na podběhy předních kol. To byl obecný problém supersportů té doby, široká kola potřebovala svůj prostor a řidiči tak často nezbývalo, než sedět trochu našikmo. Zní to šíleně, ale vyosené pedály nebyly v té době ničím neobvyklým. 

Foto: McLaren

McLaren přišel s řešením, umístil sedačku řidiče doprostřed. Murray tvrdil, že tím nejen získal prostor pro hned dva spolujezdce, ale vyřešil tím všechny problémy s prostorovým uspořádáním přídě supersportu. Částečně měl pravdu, problém s vyosenými pedály skutečně vyřešil, jiné problémy však naopak vytvořil. Tak například tu byla ta patálie s dveřmi. Ty totiž z podstaty věci musí být někde po obvodu vozu, zatímco středová sedačka je tak nějak v jeho středu. Nastupování do McLarenu tak nebylo úplně tím, co očekáváte od vozu na každý den.

Jízdní vlastnosti i výkon výsledného auta všaky byly naprosto dechberoucí. Maximální rychlost 386 km/h a zrychlení z nuly na sto za 3,2 vteřiny. McLaren jedním rázným gestem ukončil tu nekonečnou bitvu o pozici nejrychlejšího auta světa, všechny ty hospodské spory (diskuse pod články na Autíčkáři ještě nebyly) byly náhle u konce. A to byl paradoxně první z hřebíčků do rakve F1. 

Foto: McLaren

Potíž je, že dokonalost není sexy. McLaren nakonec svých ‘ef jedniček’ prodal něco málo přes sto. A nebylo to proto, že by si takový počet stanovil dopředu, aby zachoval exklusivitu svého auta. Ne, víc lidí si prostě nové auto nekoupilo. Jistě, bylo drahé, značka za sebou ve stavbě silničních aut neměla tu tradici jako Ferrari, ale tím to nebylo. Celý problém se skrýval úplně jinde. 

Zatímco Gorgon Murray stavěl svou vysněnou onanii technologické dokonalosti, unikl mu zásadní aspekt každého supersportu. Nebo ho možná nikdy tak úplně nepochopil. Murray si předsevzal postavit závodní auto dost komfortní pro běžné silnice – a přesně to i udělal. Ale nebylo tu to něco navíc. Nebyla tu duše. 

Foto: McLaren

Krása každého Ferrari či Lamborghini (a především Zondy samozřejmě!) by nefungovala, kdyby tu nebyl ten jeden divný úhel, ta jedna drobná podivnost, aspoň malá jinakost. A McLaren F1 nic takového neměl. Jeho linie byly dokonale čisté, proporce dokonale vyvážené, technika dokonalá, čísla dechberoucí, ale to bylo všechno. Žádný wow-efekt. Žádná kontroverze. Tohle není sen milionářského playboye, tohle je sen inženýra z továrny na pravítka. Ten si ale McLaren nemůže dovolit. 

I ta čísla postupně ztratila své kouzlo. McLaren ujel všem ostatním o tolik, že už nemělo smysl snažit se jej dohonit. Holá čísla přestala být zajímavá – nejrychlejší auto je jasné, tam není o čem diskutovat. Hloupá válka o jedno číslo skončila a výrobci se zase mohli věnovat tomu, jak udělat jejich auto ještě fantastičtější, obratnější a červenější. Protože ve skutečnosti právě jen na tom záleží, když si někdo chce splnit svůj sen. Sny totiž nelze tak snadno vyčíslit.

Foto: McLaren

McLaren F1 i nadále zůstává klenotem automobilismu. Ukázal, že nadaný konstruktér dokáže postavit zdánlivě nemožné. Finální auto sice možná nedosáhlo všech cílů, hmotnost například nikdy neklesla pod tunu, hlavní idea ale byla naplněna. Bylo to s velkým náskokem nejrychlejší silniční auto světa a zároveň bylo použitelné a spolehlivé pro každodenní použití, jak dokazoval i Rowan Atkinson, asi nejznámější majitel F1. Z přípravy tohoto auta vzešla celá řada nových postupů a technologií. McLaren se po letech k výrobě silničních aut vrátil a daří se mu. Nové McLareny se po technické stránce konkurence bát rozhodně nemusí, mně osobně však v těch autech stále chybí to něco málo navíc, bláznivost, osobitost, duše….

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Moses
11. září 2020, 14:17
9

Podla mna je F1 vsetko mozne, len nie nudna. To skor nove McLareny mi pridu na jedno kopyto. F1 je proste dokonala - netreba tam nad nicim rozmyslat. Ja som ale skor technokrat, takze preto si na nejake emocie moc nepotrpim :)

reagovat
custom1
11. září 2020, 14:22
7

Zajímavé! O tom zlatě v motorovém prostoru jsem nevěděl.
Podle mě tohle auto duši má. Vždyť se podívejte, jak se dívá, to není jen tupý pohled světel, to jsou přimhouřené oči predátora!
I po třiceti letech (tomu se skoro ani nedá uvěřit) to auto vypadá skvěle. A i když dnešním supersportům nestačí, co se týče designu, většině pořád nakope prdel. Za mě je tohle jeden z nejdůležitějších mezníků automobilové historie.

reagovat
Ha
Habakukk
11. září 2020, 14:30
5

Po těch letech mě detaily tohoto auto nepřestávají bavit. Vzhledově je to prostě účelná mašina, ale to technické / řemeslné zpracování do nejmenších detailů je prostě pecka.

reagovat
beastar
11. září 2020, 14:47
7

To auto je svělý. Technicky. Vzhled je věc názoru, ale je to perfektní účelně postavený auto. Tak aby to fungovalo a i po těch letech vypadá pořád skvěle. Když si vezmu dnešní hypersporty všechny vypadající jako výsledek spojení originu AvP a představ o kosmický lodi ze Star Treku. Tohle nestárne. Škoda jen že málo kdo na světě může říct, že to skutečně řídil. Tak už to ale u takových aut bývá. Já teda osobně tíhnu trochu k jiným supersportům z jiné země, ale i tam se fakt špatně hledá něco takhle vypiplaného jako v případě F1. Když vezmu dobová auta je to ještě těžší. A ten motor. Ať si člověk myslí o Němcích cokoliv... tak BMW i MB staví motory naprosto famózně... myslím čistě highend a závodní věci.

reagovat
krab
11. září 2020, 15:04
2

Jak říkáš, málokdo na světě může říct, že to opravdu řídil neřku-li vlastnil a najel nějaké kilometry aby to dokázal perfektně zhodnotit. Pro mě to auto rozhodně emoce má, mimochodem i nový Gordon Murray T50 bude něco fantastickýho. Když bylo nedávno představení, vyšlo několik zajímavých povídání a rozhovorů s Gordonem Murray a na youtube je najdete. Je tam i vyprávění od Gordona Murray s Harry Metcalfem o vzniku F1. To je hrozně pěkný, doporučuju, najdete to na Harry's garage. On si opatřil na přelomu 80-90. let na testování všechny možné supersporty tehdejší doby a vedl si notýsek a tam zapisoval, co ho na kterém z těch aut štve. A pak vymýšlel F1 tak, aby byla jak bylo řečeno dokonalá. A stejný princip bude nové auto. Gordon Murray je pro mě fascinující osobnost. Zrovna jako Colin Chapman, bláznivý a dost možná geniální designer Luigi Colani , Ugo Zagato, Marcelo Gandini anebo inženýři Gioachino Colombo nebo Hans Mezger. Nakonec i Horacio Pagani je nesmírně zajímavá osobnost, když díváš na nějaké rozhovory s ním a o tom jak zhmotnil zase svůj automobilový sen.

beastar
11. září 2020, 15:21
3

Je to tak, že Horacio je dobrým mixem člověk, co má cit pro umění a zároveň rozumí technologiím a výrobě samotného auta. Tím že je prostě "jižan" a léta pracuje s Italy se z něj stal člověk, co si umí sehnat lidi a dodavatele tak aby vzniklo něco unikátního. K designu který stvořili v Pagani je asi nejsnadněji říct, že je osobitý a plný detailů. Zatímco Britové do toho nedávají tolik kudrlinek ale většinou to bezchybně funguje. Což samozřejmě o některých autech (Zonda) říct nejde. Je to nakonec vidět i na tom co staví za auta Lamborghini za Němců a co dělali předtím. Countach a tak dále:) Tam je vidět ta chladná Německá efektivita, kde se prostě udělá auto tak aby se vždycky prodalo. Murray, Pagani, Zagato, Chapman to jsou lidi kteří vždycky na nějaký "ekonomický" efekt kašlali šlo jim o nějaké sdělení a poslání a ve výsledku o pro ně dokonalé auto.

Mám za to, že F1 je perfektním mixem toho kdy byl nápad, myšlenka a doba nakloněná tomu postavit to nejlepší auto na světě zaměřené čistě na rychlost a sportovní maximální svezení. Zážitek. A tohle nejde vydupat ze země protože chceš, nebo protože na to máš prachy (což dokazují mnohé hnusné deriváty o kterých je tady nedávný článek...) Navíc u sporťáku z těch nejvyšších sfér je vidět že v jednoduchosti je mnohdy síla. Nakonec se to ukázalo i na T50 zase naprosto čisté linky bez zbytečných tvarů navíc. Férová technika prostá berliček. A výsledkem bude opět maximálně skvělé a perfektně ovladatelné a rychlé auto.

Já sem zvědavý teď na Maserati MC20 design je nakonec přesně prostý nějakých hyperspace věcí. Čerpá to z aktuálního designového směru značky. A když by si vedle toho postavli MCL F1, kdo by hádal nějakých 30 let ? To samo asi mluví za sebe, nehledě na to o jakých výkonech se bavíme...

sheogh
11. září 2020, 20:58
0

beastar: O tom maserati jsem nevedel, 630HP z V6 pry? :-) well done :-)

Ha
Habakukk
11. září 2020, 21:09
0

No ono to mělo premiéru včera.

beastar
12. září 2020, 20:40
0

No jo horka novinka to budou prodeje zase. Aneb financni oddeleni uz ted ma strach z prohry:) Misto aby se pocitali ztraty na Levante a QP udelame supersport... la dolce vita. Ach jo:D

Bavoraczech
21. září 2020, 14:10
1

To je tím, že mají stejné vedení s Alfou. Tam taky místo toho aby řešili že se jim téměř dokonalá Giulia a Stelvio neprodává, ačkoliv jezdí přesně tak jako by si každý konstruktér přál, tak místo Giulie kombíka, náhradi Giulietty na platformě Giorgio, místo náhrady 166 postavené jako levnější varianty Ghibli vymyslí co? Vymyslí ještě rychlejší Giulii QV, kterou si koupí asi tak pár desítek zákazníků oproti těm desetitisícům co by si koupili Giulii 2.0T Sportwagon...

J.K.
11. září 2020, 15:10
14

Nejsem historik automobilismu, ale důvod nízké prodejnosti McLaren F1 bych skutečně hledal jinde, než že to auto nemá duši.

reagovat
beastar
11. září 2020, 15:22
0

Poprvé za celou historii zdejších debat s tebou bezezbytku souhlasím a máš bod:D

Sedrik
11. září 2020, 15:23
5

F1 je milník, naprostý unikát a auto, které v podstatě není s čím srovnávat - vytvořilo si kategorii samo pro sebe.

Nejsem fanda - nikdy jsem nebyl: na zdi jsem měl F40 a Diablo. Nelze ale upřít, že F1 je po technické stránce to nej, co šlo v dané době vyrobit.

Jsem zvědav na mladšího bratříčka s větrákem (Gordon Murray T50)

reagovat
peca
11. září 2020, 16:11
22

Neshanel vedle nekdo auto, kde by mohli sedet tri v predu? :-D

reagovat
Wa
Wakantanka
11. září 2020, 21:47
0

:) akurát by mu tam nevliezla tá na mieru vyrobená bedýnka :)

sheogh
11. září 2020, 17:04
4

Mozna mam blizko k inzenyrovi z tovarny na pravitka, tohle je proste dokonaly. Dusi to rozhodne ma, jako maloco ;-)

reagovat
Ja
Jacob13
11. září 2020, 18:08
6

Tvrdit, že Mac F1 byl prodejním neúspěchem jen kvůli tomu, že neměl něco jako duši, je blbost. Tím spíš, že se jich nakonec vyrobilo i prodalo víc, než bylo původně v plánu. To auto je technická dokonalost a ukázka toho jak to vypadá, když někdo využije všechny dostupné technologie na maximum. F1 překonal všechny své konkurenty minimálně o generaci. Až věci jako Enzo, Carrera GT apod se tomu blíží.
Na druhou stranu i mně na něm trochu chybí X faktor. Asi za to může takový nijaký vzhled. Kdyby mi někdo nabídnul, že se mohu projet jakýmkoli superautem z devadesátek, bezpochyby sáhnu po Mclarenu. Kdyby mi někdo nabídnul že mohu vlastnit jakékoli superauto devadesátek, bezpochyby by to nebyl McLaren. Auta jako EB110, XJ220, F50 či CLK-GTR jsou pro mně přitažlivější.

reagovat
bitner
12. září 2020, 20:51
4

Nojo, McLaren F1, s tim jsem se v devadesatkach neco najezdil...

reagovat
speedfred
15. září 2020, 11:51
1

Pre mňa zostane McL F1 navždy TOP. Nad tým autom som slintal keď som mal 15r a slintám aj teraz.
Neskutočné dielo čo sa podarilo G.M.

reagovat
Jo
Josephus
15. září 2020, 21:51
0

Díky za skvělé počteníčko.
Ve své době vrchol techniky. Naprostý unikát, který šel proti proudu a ono to nemohlo nevyjít (v kombinaci lidí a jejich schopností). Za mě osobně zůstal nepřekonán až do příchodu "svaté trojice" (P1, 918, LaF). Podle mého skromně neskromného názoru se mu například Enzo "jen" vyrovnalo.
Tuto éru podle mne tak trochu započalo 288GTO...a opět podle mého názoru to bylo vlastně poslední skutečné Omologato a právě proto ho nechci tak úplně počítat do kategorie těchto "staro-novodobých" technologicky pokrokových silničních průkopníků, kdy každý jeden z nich byl vlastně v nějakém smyslu přelomovým. 959 pak už pro mě bylo plnohodnotným členem této rodiny. Ferrari F40 miluji. Ačkoliv v hloubky duše vím, že se vlastně jedná "jen" o technický update nebo možná facelift, chcete-li. Tito dva rivalové byli úplně jiní, a svých superschopností dosahovali každý pomocí zcela odlišných přístupů a řešení. Dalším do party se chtěl (a měl) stát Jaguar. Bohužel to z několika důvodů nedopadlo a XJ220 nakonec skončilo "o třídu" níže. To však v žádném případě neznamená, že by si nezasloužila naší pozornost...jen jí nepovažuji za plnohodnotného člena klubu výjimečných. Stejně tak se nedomnívám, že by této mety dosáhlo Lamborghini (technologicky později ano, ale pro mě tomu chybí to Omologato a Jotě ještě kousek chyběl). Za určité průkopníky ještě považuji EB110 a v novodobější historii nelze vynechat Veyron. Tato díla mají na starosti nejen zvláště nadaní jedinci, ale celé jejich týmy.
Jsem však velmi rozpolcen ohledně díla Christiana von Koenigsegga s názvem Koenigsegg CCX-R. Co vy si o tom myslíte? Patří k nim také? A co třeba plnohodnotné dítko Horacia se jménem Pagani Zonda F?

reagovat
Honza Hamster Křeček
16. září 2020, 15:23
0

Já osobně teda mnohem víc žasnu nad Bugatti EB110, V McLarenu sice říkají, jak se používaly jen ty nejvhodnější materiály etc., ale reálně motor nakupovali u BMW. EB110 bylo postavené komplet na čistém listu papíru, vlastní motor, vlastní převodovka.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem