načítám data...

Mazda CX-5 G194 Edition 100: Vlastní cestou

Středně velké SUV od Mazdy není žádnou horkou novinkou. Stále se však prodává nadmíru dobře i navzdory tomu, že nemá turbo motor a nepoužívá elektrifikaci. Anebo je to právě kvůli tomu?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Myslím, že není třeba připomínat, jakou cestou se vydala japonská automobilka Mazda. Zatímco ostatní sázeli na turbomotory, hybridní systémy či v poslední době populární plnou elektrifikaci, Mazda se rozhodla, že zkusí maximálně využít klasický spalovací motor. Dotáhnout jej na samou hranu možností. Těžko říct, co k tomu Japonce vedlo. Možná to byla taková z nouze ctnost, vzhledem k tomu, že Mazda je relativně malá automobilka, která za sebou nemá zázemí velkého koncernu a tudíž musí dobře rozmýšlet každou investovanou korunu. Možná to byla snaha ukázat světu, že obyčejný spalovací motor není mrtvý a ještě má co nabídnout. A dost možná to byla kombinace obou těchto věcí, kdo ví? Tak či tak máme díky Japoncům jednu z posledních možností, jak si užít obyčejný atmosférický motor, což je fajn. Poslední dobou zaznívají hlasy, že Mazdy by se ráda posunula do vyšší ligy, kde by mohla nabídnout kvalitnější interiéry, klasickou koncepci motoru vpředu a pohonu zadních kol a připsat si tak vyšší marže na jednotlivých modelech. Za první takovou vlaštovku bychom mohli považovat i dnes testovanou CX-5 ve speciální edici 100th Anniversary.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

CX-5 je typický zástupce středně velkých SUV. Zároveň patří mezi nejprodávanější modely značky vůbec. Druhá generace oblíbeného SUV je tu s námi již čtvrtým rokem a za tu dobu jste s ním setkali v několika vydáních i na našich stránkách. Proto se tentokrát zdržím typického hodnocení vzhledu, to ostatně můžete najít v mé starší recenzi, změny od té doby nenastaly prakticky žádné. Místo toho se zaměřím na odlišnosti, které se v rámci vylepšování jednotlivých modelových roků udály a přispěly k lepšímu pocitu z vozu.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Jak už jsme si řekli, design exteriéru neprošel prakticky žádnou změnou, naproti tomu interiér se vylepšit určitě povedlo. Dříve jsme si občas stěžovali, že vnitřek vozu je sice kvalitně sestavený a ergonomicky povedený, ale chybí mu ozvláštnění, nějaký ten nadstandard. Tak to už neplatí. Minimálně v této limitované edici je vnitřek vozu vážně pěkný. Kombinace černočervené s bílými prvky je zajímavá a povznáší dojem z interiéru zase o kousek výš. Příjemným detailem jsou i stříbrné krytky ovládání sedačky. Na hlavových opěrkách najdeme vyražené logo automobilky s připomenutím, že slaví 100 let existence. Přístrojový štít dostal LCD displej namísto původního analogového rychloměru a nové řešení vypadá vkusně a elegantně. Prostředí infotainmentu prošlo též modernizací po vzoru nové trojky. Je přehledné a intuitivní, což nebývá vždy pravidlem. Mazda navíc ubrala jednu z možností ovládání. Nově lze infotainment ovládat jen a pouze kolečkem na středovém tunelu. Chápu, že to má být bezpečnější řešení, avšak kombinace dotyku a kolečka byla z uživatelského hlediska lepší.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Pod kapotou testované CX-5 byl ten nejsilnější motor, který si můžete dopřát v tomto autě. Benzínová dvouapůlka o výkonu necelých 200 koní. K charakteru vozu se hodí přímo ideálně. Není to žádný zběsilý trhač asfaltu, spíš taková klidná a rozvážná síla. Je příkladně tichý a velmi kultivovaný. V rámci úspory paliva umí vypnout při nízkém zatížení dva válce a jet pouze na polovinu možných. Ono vypínání je však prakticky neznatelné a reálně jej nemáte šanci postřehnout, pokud nesledujete přímo kontrolku na centrálním displeji, která vás na onen dvouválcový režim upozorní. Spotřeba se drží v rozumných intencích, já jsem zakončil testovací týden s hodnotou 8,6 l/100 km, což je vcelku akceptovatelné číslo. Mazdě CX-5 by možná slušel nějaký silnější turbo motor, nebo třeba hybridní řešení, avšak i tenhle vcelku obyčejný atmosférický čtyřválec není vůbec špatnou volbou. Musíte se jen naučit, že k rychlejšímu pohybu je potřeba vyšších otáček. Když k tomu připočítám skvěle odladěnou automatickou převodovku, pak tu máme velmi pohodové a funkční pohonné ústrojí, na které už jen tak někde nenarazíte. A to se počítá.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Mazdy obvykle bývají velebeny pro své nadšené jízdní vlastnosti, oslovující především náročnější řidiče, pro které není řízení auta jen nutné zlo, ale kteří si tuto činnost užívají. CX-5 má stejně dobře nastavené ovládací prvky, jako ostatní sourozenci z téže stáje. Má velice příjemné řízení a povedený podvozek. Sportovní jízdu, či nějaké divoké zážitky za volantem zde však nečekejte. CX-5 je zaměřena spíš na pohodovější stránku. Konejší svou posádku lehkým pohupování a příkladným komfortem. Je na poměry Mazdy nadstandardně odhlučněná. Prostě je z ní takový ten velmi příjemný společník na každý den, který vám nebude pít zbytečnými chybami. Výtku si dovolím utrousit jen k pohonu všech kol, který se mi povedlo dostat lehce do úzkých na promáčené louce. Musíte pracovat poměrně opatrně s plynovým pedálem, abyste měli šanci se na tomto povrchu rozjet. Ve chvíli, kdy budete příliš hrr, se vám může stát, že zůstanete na místě s protáčejícími se koly, jako se to stalo mně.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt

Mazda CX-5 dospěla. A to myslím v dobrém slova smyslu. Ano, možná není tak akční a dravá v zatáčkách, jak byste možná od Mazdy čekali, ale to je u SUV poměrně nedůležitá vlastnost. Typický zájemce naopak ocení úroveň kultivovanosti jízdy, příkladný akustický komfort, luxusně pojatou kabinu či prostorný interiér. A všechno tohle Mazda umí nabídnout. Výjimečnou zůstává i nadále v oblasti pohonné jednotky, relativně objemný atmosférický motor jen tak někdo nemá. S Mazdou CX-5 se jezdí opravdu moc pěkně a pokud hledáte mírně neobyčejné SUV pro obyčejný všední den, dost možná právě zde budete na správné adrese.

Technické údaje

Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 2 488 cm3

Výkon: 194 koní (143 kW) v 6 000 ot./min

Točivý moment: 258 Nm při 4 000 ot./min

Převodovka: šestistupňová automatická

Pohotovostní hmotnost: 1 719 kg 

Maximální rychlost: 195 km/h

0-100 km/h: 9,2 s 

Kombinovaná spotřeba (udávaná dle WLTP): 8 l/100 km

Spotřeba v testu: 8,6 l/100 km

Základní cena s daným motorem (CX-5 Revolution G194 ): 900 400 Kč

Cena testované verze (Edition 100): 1 010 800 Kč 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
12. května 2021, 09:22
1

Škoda že se tu neprodává CX-9, přitom velká SUV má v nabídce téměř každý výrobce.

reagovat
Ju
Junior
12. května 2021, 18:38
7

Hele kam šel beast? :(

Frankie
12. května 2021, 20:02
0

Odešel i s Krabem

Opelfahrt
12. května 2021, 21:03
0

Oni odešli? Vynechal jsem nějakou výměnu názorů v diskusi?

bitner
12. května 2021, 21:54
2

No jo, ztraci se nam tady lidi.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem

Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW 2016
Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW

2016 rok výroby
150 koní výkon
1 997 ccm objem