Pod ruku se nám dostala nová Mazda 3. Není to poprvé, co u nás můžete nový model Mazdy vidět. Opět jsem byl totiž předběhnut kolegou Danem, který porovnal novou trojku s její předchůdkyní. Pokud si chcete přečíst něco o tom, jak se změnila nová verze od předchůdkyně, budu vás muset nasměrovat na Danův článek. Zde se nic takového nedočtete. Cítil bych vinu za plýtvání písmenky.
Pamatujete si, jak vypadal koncept nové Mazdy 3? Já si to pamatuji velmi dobře. Mezi dnešními auty se už podobná designová odvážnost nenosí. Tedy nosí ale jen pokud se jedná o koncept (pozn. Kéž by se toho drželo i BMW s ledvinkami). Když pak hotové auto vyjíždí z linky, jeho ostré hrany jsou zaoblenější, designové výstřelky umírněnější a všechno působí tak nějak civilněji.
Obdobné je to vlastně i s oblečení a s módními přehlídkami. Na molu není nouze o nesmyslné módní výstřelky, které by šly těžko označit za korporátní dresscode. Ale jsou i výjimky potvrzující pravidlo. Jedním z nich jsou koncepty Mazdy, které jsou v sériovém stavu prakticky totožné s okázalými koncepty.
Samozřejmě, že jisté úpravy nastanou vždy, ale velmi dobře si pamatuji nehasnoucí diskuze nad C-sloupkem konceptu Mazdy 3. „Vždyť se s tím nebude dát zaparkovat“ ozývalo se ze všech stran, ale opak je pravdou. Můžu vám říct, že s Mazdou se dá díky parkovací kameře zaparkovat stejně jako s každým jiným autem. Můžeme to označit za šalamounské řešení, ale ruku na srdce, kdo se dnes do kamery při couvání nepodívá? Možná jen lidé, kteří ji na svém autě nemají. A navíc, ten sloupek vypadá skvěle. A nejen ten.
Co se vám vybaví při pohledu na linky Mazdy 3? Zkuste se na chvíli zamyslet a sepište si na papír pár věcí, které vám tvarově připomínají jednotlivé části karoserie. U mě to jsou tato slova: Jaguar E-Type, orel, Shootingbrake a cestovní kapsle.
Proč Jaguar E-Type? Při prvním setkání s Mazdou se mi okamžitě vybavil odkaz na legendární Jaguar z minulého století. Dlouhá příď a useknutá, zakulacená zadní partie. Jenomže Mazda, na rozdíl od Jaguaru, jenom klame tělem. Může se zdát, že se pod kapotou ukrývá minimálně řadový šestiválec, ale není tomu tak. Po otevření kapoty se v hlubinách motorového prostoru objeví naftový čtyřválec. Tak snad příště, Mazdo!
Proč orel? Možná si teď klepete na čelo a ptáte se sami sebe jaké auto nebo automobilka se jmenovala Orel. V tuhle chvíli jsem si to nezjišťoval, avšak mám podezření, že se v komentářích objeví jistý znalec všeho a obviní mě z neznalosti legendární automobilky z Klingonské říše s názvem Orel. Omlouvám se, mé znalosti nesahají tak daleko. Abych se vrátil k tomu, proč mi Mazda připomíná orla, je to jednoduché. Protože její přední světla vypadají jako bystré oko orla.
Proč Shootingbrake? Věřím, že termín ‚Shootingbrake‘ zde není potřeba vysvětlovat. Ale přeci jen, může se nám sem zatoulat i neznalý čtenář. Při označení vozu za Shootingbrake hovoříme ve zkratce o karoserii, která vypadá jako Coupé, ale víko kufru se vyklápí vcelku i se sklem. Při troše představivosti vypadá nová trojka dost podobně.
Proč kapsle? Vzpomněl jsem si na mé mládi, když jsem probíral stohy komunistický vydání časopisu ABC. Byl to populárně naučný časopis, který se hemžil futuristickými malůvkami dopravních prostředků z budoucnosti. Kdyby byla na některé z nich i nová trojka, vůbec by mě to nepřekvapilo. Ke kapsli se ale vážně ještě jedna věc, kterou je interiér. Jeden z mých redakčních kolegů si stěžoval na stísněnost a tmavost interiéru. Podle jeho slov si uvnitř auta připadal, jako by byl zavřený v nějaké cestovní kapsli. A já s ním souhlasím. Jenže já jsem si tento pocit do sytosti užíval.
Po zabouchnutí dveří si připadáte jako v potemnělé místnosti. Vše kolem vás je tvořeno z kombinace černé barvy a chromu. Na palubní desce a na dosedacích plochách vašich končetin je velmi příjemná a měkčená kožená vrstva. Tvrdých plastů se dočkáme až pod úrovní volantu. Pro auto této kategorie nic nestandardního. U mnoha moderních aut mám problém s palubní deskou, která se na slunci nepříjemně odráží v čelním skle. Nic takového u Mazdy nečekejte. Kožená vrstva na palubní desce odrazy na skle bezpečně odstranila.
Asi nemá potřebu psát a říkat to, co je již napsáno a řečeno všude jinde. Proto bych interiér shrnul dvěma slovy, která jsou ‚opravdu promyšlený‘. Každé tlačítko je na svém místě jako doma a po hodině jízdy v autě víte, kde máte co hledat. Pocit nadšení jsem zažíval hlavně z ovládání proudění vzduchu. Tlačítka jsou schovaná v malinkém kastlíku a podobají se klaviatuře klavíru. Prostě ztělesnění minimalismu. Co si budeme povídat, ovládání klimatizace je v mnoha autech vyřešeno naprosto ohyzdně, ale zde je potřeba smeknout. A tak tedy smekám.
Cítím za potřebné věnovat část odstavce i infotainmentu. Označil bych ho za návrat ke kořenům, protože prstem nic nezmůžete. A to doslova. Celý systém se ovládá kruhovým ovladačem a pár tlačítky. Některým z vás to může připomínat iDrive od BMW, ale musím říct, že Mazda je ještě trochu dál. Na druhou stranu je pravda, že vyhledávání adresy pro navigaci je lepší provádět ve stavu, kdy se vozidlo nepohybuje. Krom tohoto neštěstí se ale systém nese v duchu jednoduchosti a snadné přístupnosti funkcí pouze podle hmatu.
Stačí zmáčknout jedno z ovládacích tlačítek kolem kolečka a okamžitě se přeneste do toho nebo onoho modulu. Tento úkon jde po velmi krátké době provádět takřka po slepu. A co víc? Mazda tímto krokem zásadně přispívá ke snížení spotřeby čistících prostředků na neustále umaštěné obrazovky ve Škodovkách a jiných Volkswagenech.
Dost bylo nesmyslů, asi už byste rádi věděli, jak jezdí sto šestnáct naftových koníků. Odpověď je prostá – jezdí dobře. Čekali jste něco jiného? Vždyť je to naftový motor jako každý jiný. Je dynamický, dobře se s ním startuje z křižovatky a v případě potřeby umí také svižně předjíždět. Ovšem pokud se v autě nachází čtyři pasažéři a relativně naplněný kufr není osmdesát pět kilowattů mnoho. Při dálniční rychlosti okolo sto třiceti až sto čtyřiceti kilometrů v hodině se motor cítí velmi spokojen. Spokojenost se rychle změní v trápení, když narazíte ve větší rychlosti na táhlé stoupání.
A nedej bože, kdybyste chtěli v kopci ještě předjíždět. V otáčkách, které se nachází za výkonovou špičkou, začne motoru docházet dech. Proto se druhým dechem znova zeptám na stejnou otázku, jako na začátku odstavce. Čekat divy od relativně slabého turbodieselového motoru, navíc zatíženého téměř nesplnitelnými ekologickými normami, by bylo bláhové. Takže pokud budete volit naftovou variantu, je potřeba s popsanými neduhy počítat. Krom toho má naftový motor na svědomí ještě jeden malý vroubek. Vyšší váha motoru vrhá na jinak skvělou konstrukci podvozku nepatrný, černý stín. Auto má tendenci být o něco více nedotáčivé než benzínová varianta. Ale čert to vem. Za čtyři a půl litru spotřeby to stojí, ne?
V předchozím odstavci jsem naznačoval, že auto trpí mírnou nedotáčivostí. Ve výsledku se není čeho obávat. Ve městě ani při normálním cestování nic takového nepoznáte. Spíš cítím za potřebné se zaměřit na pohodlí, které je v rámci kategorie Mazdy na velmi dobré úrovni. U nové trojky proběhla v tichosti docela zásadní změna na konstrukci zadní nápravy. Víceprvkové zavěšení je dávno pryč a nový model je osazen nápravou s vlečnými rameny. Krok zpět, řekli byste si, ale ono to funguje dosti bravurně.
Je jedno, jestli jedete svižně po rozbité okresce nebo poskakujete po městských retardérech, zadní náprava nemá ani s jedním žádný větší problém. Nic na tom nezměnila ani osmnáctipalcová kola, na kterých bylo auto postaveno, spíše naopak. Řízení je přesné a nezdálo se být ani příliš znásilněno posilovačem řízení. Jedinou výtku k ovládání vozu bych měl snad k řazení převodových stupňů. Dráhy mohly být přesnější. Avšak to už pomalu zabíhám tam, kam jsem nechtěl.
Nová Mazda 3 se tváří jako malý sporťák. Vypadá tak zvenku a vypadá tak i zevnitř. Za volantem si připadáte skoro jako závodník v kokpitu speciálu pro 24h Le Mans. Lidové rčení „Za krásu se platí“ lze aplikovat nejen na lidi ale i na auta. Ostré a sportovní linky karoserie sebou nesou i nevyhnutelné problémy. Jedním z těch zásadnějších je znatelný nedostatek místa nad hlavou v zadní části. Pokud se na tvar karoserie podívat zezadu, připomíná písmeno A. Hned vám bude jasné, odkud nedostatek místa nad hlavou pramení. Je to díky sklonu karoserie. Podobně lze hovořit i o velikosti zavazadlového prostoru. Ne, opravdu není moc velký.
Z pohledu řidiče je hodnocení Mazdy 3 jednoznačné. Je to vlastně obyčejné auto, které se tak netváří, nevypadá a ani se tak na silnici nechová. Pokud se budeme dívat na auto z pohledu pasažéra, tak budeme bohužel muset trochu sklonit hlavu.
Technické údaje
Motor: vznětový čtyřválec 1 759 cm³
Výkon motoru: 116 koní (85 kW) v 4 000 ot./min
Točivý moment: 270 Nm v 1 600 – 2 600 ot./min
Převodovka: Manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 194 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,3 s
Objem zavazadlového prostoru: 330l
Pohotovostní hmotnost: 1401 kg
Průměrná spotřeba : 4,6 l/100 km
Cena testovaného modelu: 629 300 Kč
ransom
19. 10. 2019, 16:07 2 reagovatUznávám, že diesel má v mnoha případech jasné plusy. Ale proboha proč v tomhle?
rock
19. 10. 2019, 20:44 0 reagovatVzhledem k tomu, že si to autor sám přivolal:
- Adler byla relativně známá německá značka, zanikla někdy během WWII
- Eagle US existoval jako jeden z brandů Chrysleru. Nevím, co všechno dělali, ale vybavuje se mi model Talon jako přejmenovaný Mitsu Eclipse
OK, tohle nemusí být známé. Ale pak je tady ještě F1 Eagle někdy z roku 1967 s Danem Gurneyem za volantem, jedno z nejkrásnějších auto doutníkomé éry, na to fakt Klingon bejt nemusím...
btw, když asociace, mně se vybaví slovo Brera. Ne že by si byly podobné, ale obě mají krásnou přední část auta a obě mají docela těžkopádnou oblast zadního slouku a blatníku
custom1
22. 10. 2019, 12:26 0V US byl Eagle nejdříve model AMC, později pak samostatná značka (patřící pod Chrysler, který převzal AMC). Většinou se jednalo o přeznačené modely jiných značek.
Modely Eagle: Eagle Medallion (Renault 21), Eagle Premier (vlastní model s některými díly z Renaultů 21 a 25), Eagle Vista a Summit (Mitsubishi Colt/Space Wagon), Eagle Talon (Mitsubishi Eclipse), Eagle Vision (Chrysler Vision).
Také existoval britský výrobce kit-carů Eagle, známý díky modelu Eagle SS.
A v dnešní době ještě existuje firma Eagle, která staví a renovuje Jaguary E-Type.
nezve
19. 10. 2019, 22:09 1 reagovatUž je dostupný motor Skyactiv-X za srovnatelnou cenu s "turbodehtem". Výkon je o polovinu větší, kultivovanost nesrovnatelná a spotřeba bude možná o litr vyšší než u dieselu. Končí týden, v němž Mazda nabízela (téměř se vnucovala) s testovacími jízdami. To svezení na mě udělalo docela dojem. Jde to i bez turba!
Safa
19. 10. 2019, 23:12 1Zrovna dnes po obědě se byl kamarád projet v CX-30. Ještě večer při venčení měl z toho erekci. Chodí i sem na Autíčkáře, třeba se k tomu vyjádří víc. Btw. je to ortodoxní Alfista.
MB
20. 10. 2019, 05:44 1Spatne si ma pochopil Safa, erekci som mal (ale tak by som to urcite nenazval, to mate iba vy z MX-5 stale) z fičuriek ,ktore v tej cx-30 boli a z posunu kvality spracovania interieru oproti mojej ex-CX-5 po FL, motor sa choval prijemne, ci uz v meste alebo na dialnici, za hodku jazdy sa to blbo odhali, ale vedel by som si to predstavit ako firemne auto miesto dieslov, aj ked auto je hodne uskakane, kazda nerovnost s Vami nadhodi, a vyklepe to z Vas po ceste z Cernaku na Zlicin dusu, po presadnuti do Brery som sa uistil, ze motor aj ked australsky, ale so 6 hrnkami je to co potrebujem ja a ze ani na 18kach to so mnou tak neklepe ako CX30 za 750k. S tou cenou Mazda musi ist dole inak je to podla mna nepredajne
Safa
20. 10. 2019, 13:04 0Díky za vyjádření a upřesnění... ;o)
Fandatik
19. 10. 2019, 22:44 0 reagovatZa mě je to moc hezký auto. Kdyby někdo tvrdil, že ho navrhovali Giugiaro a následně ho doladil dá Silva s Eggerem v Miláně. Tak bych se nedivil.
Je ta cenovka za auto z nižší střední s průměrným dieselem a touto výbavou odpovídající?
Habakukk
21. 10. 2019, 08:29 -1Ano cenovka je odpovídající.
wdave_t
20. 10. 2019, 01:20 0 reagovatJak se to stane, že o dvacet let starší auto má při stejném objemu motoru vyšší max. výkon, lepší zrychlení na kilo, vyšší maximálku i přes asi poloviční krouťák?
ransom
20. 10. 2019, 08:58 0Není benzínový?
ZeggJK
20. 10. 2019, 11:01 2Podstatně jiné eko normy do kterých se musel motor vejít?
Martin Martin
23. 10. 2019, 11:56 0+ bezpečnostní normy = váha klidně dvojnásobná. Kdysi taková autička vážila 700kg
wdave_t
23. 10. 2019, 22:00 0Nee, mluvil jsem o srovnání s obyčejnou Vectrou B 1.8, ale uznávám, že jsem nějak přehlíd, že v té Mazdě je diesel. Nějak mě nenapadlo, že by se zrovna Mazda ještě v dnešní obtěžovala dávat do aut chrochtadla.
-
Komentář upraven 23. 10. 2019, 22:01:17
Opelfahrt
23. 10. 2019, 22:46 0A co teprv menší Astra F s tím motorem (1.8 16V), ta lítala slušně. Ekorallye mimo město taky uměla, jenom ve městě to žralo jak prokoplý.
beastar
20. 10. 2019, 10:05 0 reagovatDesign se povedl na jedničku. Narozdíl od současné mx5. Líbí se mi i tahle jejich červená. Když vezmu Áčko od MB a tohle je Mazda jasnej vítěz v rámci vzhledu. Cena ujde a půjde jistě slezt pod ni.
A stokoňová antigréta pod kapotou. Ta má slušný parametry. Hádám že se s tim bude jezdit bez zážitků a příjemně, co se týká motoru tak do těch 160 kmh. Mimochodem na dnešní zkundydobu i normální obsah. Chtít se odlišit dam tomu přednost před obligatnim Golf/Octavia/Focus atd.
bitner
20. 10. 2019, 21:26 0Hele ja myslim, ze Greta slovo Mazda v zivote neslysela. A stejne je tam to komunisticky primy vstrikovani kurva!
Martin Martin
23. 10. 2019, 11:53 1 reagovatPěkně napsáno a fotky krásně doplňuji text.