logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Bazarový snílek, Recenze & testy

Lexus RX300: Levné prémiové SUV nemusí nutně znamenat katastrofu

Máte málo peněz, ale toužíte po luxusním SUV s šestiválcem a spoustou výbavy? Navzdory tomu, co vám říkají ostatní, to možná není úplně špatný nápad.

V minulém testu ojetiny vám kolega Dan představil vcelku zánovní Audi A7  v pěkném stavu, jejíž cena přelezla půl milionu. Automobil to byl jistě zajímavý, na druhou stranu ale v takové cenové relaci… ještě aby ne. Mě mnohem více zajímají ojetiny za pár korun. Takové, které si můžete koupit ze zbylých „peněz na obědy”. Když jsem si tedy vybíral v Auto ESA ojetinu na svůj test, hledal jsem vůz, který ztratil pokud možno nejvíce ze své původní cenovky. Na předních příčkách v tomto žebříčku se umístil mimo jiné stříbrný Lexus RX300 z roku 2005, vystavený tehdy za lákavých 115 tisíc na úvěr, cena v hotovosti dělala nějakých 160 tisícikorun a od té doby se dokonce o 10 snížila. To je vcelku příznivá suma za velké SUV s šestiválcem a spoustou luxusní výbavy. 

foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Navíc já se poslední dobou po Lexusu RX poohlížím, chtěl jsem ho koupit domů jako univerzální rodinné přibližovadlo. Pravda, zajímaly mě hlavně hybridní exempláře, empirickým zkoumáním ojetin z bazoše do dvou set tisíc jsem ale dospěl k prozření, že to jsou bohužel většinou kousky s baterií na výměnu, často navíc provozně dosti unavené. Možná že ta základní „třístovka” nebude zas tak špatný nápad. Takže zde byla, narozdíl od většiny PR testů ojetin, skutečná šance, že vůz po pěti dnech drandění vyměním za požadovaný obnos mínus cenu sice staršího, ale pořád velice příjemně jezdícího Fiatu Croma, jehož náhradu hledám. 

„Lexus RX300 z roku 2005 představuje zajímavou alternativu pro ty, kteří touží po prémiovém SUV, ale disponují omezeným rozpočtem. Vůz ocení především rodiny hledající prostorné auto s dobrou výbavou a zkušenější řidiči, kteří dokáží ocenit kvalitu japonské techniky,” představil vůz Filip Kučera, ředitel marketingu Auto ESA. „Tento konkrétní exemplář s nájezdem 193 772 kilometrů sice není mladé auto, ale právě Lexus je známý svou spolehlivostí a nadstandardní kvalitou zpracování, která je vidět i po téměř dvou dekádách provozu. Ve srovnání s podobně starými modely BMW X5 E53, Mercedes-Benz ML W164 či Audi Q7 4L přináší Lexus RX300 výrazně menší riziko nákladných oprav. Za cenu 150 000 Kč, případně 115 000 Kč při využití financování, získáváte prémiové SUV s prověřenou historií a  STK platnou do října 2026.”

foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Oťukaný, ale bez koroze

Skoro každé auto vypadá na fotkách lépe než ve skutečnosti, navíc v době předávání a vlastně po celou dobu testu pršelo, což dojmu z vozu také příliš nepřidá – snad i proto jsem byl při prvním setkání s Lexusem trošku na rozpacích. Většina panelů karoserie za dobu užívání již utržila nějaký šrám, promáčklinu nebo ťukanec. To je samozřejmě poněkud mrzuté, chcete-li s vozem dělat dojem, ale u auta, které má sloužit jako přepravník mezi školkami, kroužky a nákupy v nehostinném prostředí velkoměstského provozu, jde vlastně dost možná o výhodu. Alespoň vás další šrámy už nezamrzí a nebudete se o něj bát. Koroze, největší strašák starých aut, přítomna nebyla – a to je nakonec mnohem důležitější než dokonalý lak.

foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

I v interiéru se najde pár nedokonalostí, avšak ryze vizuálního charakteru. Popraskaná palubní deska a sem tam ošoupaný knoflík sice napoví, že nejde o nové auto, ale rozhodně to není vybydlený pelech. Některé tříleté Octavie, které nám v práci slouží jako poolová auta, vypadají hůř.

Ač trochu unavený a na první pohled už trochu zastaralý, interiér pořád v lecčem překonává nová auta. Jasně, načervenalé dřevo a stříbrný plast už moc dojem neudělají, ale třeba decentní bíle podsvícené přístroje působí dodnes luxusním dojmem. Hlavním důvodem, proč byste měli starší Lexus chtít je ale bezpochyby pohodlí. Skvělá křesla z kvalitní kůže, nastavitelná ve všech myslitelných směrech, elektricky posuvný volant a spousta místa zaručují, že si tu ideální pozici najde opravdu každý. Nestrádají ani pasažéři vzadu, navzdory zkosené linii střechy je tu spousta místa a krásně dlouhé sedáky. Zadní místa můžete navíc prakticky posouvat a tím si případně zvětšit zavazadelník. 

foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Pohodlí na americký způsob

Studený motor chytnul na brnk, a ačkoli o sobě dal zpočátku vědět pískající studený řemen příslušenství, robustní japonský šestiválec se velice kultivovaně převaloval na klidném a tichém volnoběhu. Jo, pod tím trochu unaveným zevnějškem to je pořád Lexus, jak má být. To se záhy ukázalo i při jízdě. Mechanicky jsem neměl skoro žádné připomínky, snad až na trochu volnější čep řízení. Podvozek byl ale pevný, nikde nic necvakalo, převodovka řadila naprosto neznatelně a celé auto se chovalo – inu jako velké SUV od Lexusu. Jejich projev je poměrně specifický a je z něj dost cítit, že důležitým trhem pro Japonce byly Spojené státy. 

foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Jízdní vlastnosti vozu pak plně podporují toto pohodové nastavení. Benzínový šestiválec možná působí jako potenciálně závodní náčiní, jeho sto padesát kilowattů je ale značně utlumených hydroměničem a výkonová křivka graduje spíše ve vyšších otáčkách, kam vás při normální jízdě převodovka ani nepustí. Ne snad, že by to něčemu vadilo. Lexus se docela naklání a při ostrém zatáčení ve vyšších rychlostech je poznat, že se takový přístup autu nelíbí. Je to jako sprintovat v bačkorách.   

foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Jenže s Lexusem se stejně brzda-plyn nejezdí, to by bylo nepochopení celé myšlenky vozu. V tomhle autě si máte v klidu odpočinout a mezitím jen tak mimochodem dojet do cíle. A to překvapivě zvládá i tenhle kousek ze spodního konce cenového portfolia. Za cenu zachovalé dvojkové Fabie (případně i o dost levněji, vnoříte-li se do divokých vod soukromé inzerce) dostanete spoustu „Lexus feelu”, dokonce mnohem více, než kolik ho nabízejí nové malé modely UX nebo LBX. A to je vlastně moc dobrá nabídka. Pokud nejste puntičkáři jako já a dovedete se přenést přes trochu omšelé detaily, čeká tohle auto dost možná na vás. 

foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

A hlavně je tu ta věc se spolehlivostí. RX300 je velké šestiválcové SUV nacpané luxusní výbavou. Je staré skoro dvacet let. A všechno tu funguje. Žádné tlačítko není vykotlané, všechny elektrické motory sedaček, okének i sklápění víka kufru šlapou jak zamlada. Klimatizace emituje severní vítr i horký vánek promptně dle pokynů, nejsou tu zablokované ventilační klapky ani mrtvá čidla teploty. Žádné podezřelé kontrolky na palubní desce, duchy v elektrice. Infotainment, couvací kamera, velice kvalitní audio, všechno je vlastně dost dobře použitelné i dneska a dohromady tu z nových technologií nic nechybí. 

foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Motor, převodovka, podvozek, brzdy – i to je zdá se v nejlepším pořádku. Koroze je, jak jsem se už zmínil, prakticky nepřítomná, dokonce i staré xenony svítí pořád překvapivě jasně a nenesou známky vyšeptanosti. Skoro bych se vsadil, že nějaké to X od BMW, M od Mercedesu nebo kvéčkové Audi by v téhle cenové kategorii znamenaly nevyhnutelný řetězec vcelku drahých oprav nebo nutnost jezdit s autem, na kterém půlka věcí zlobí a každé ráno se bojíte, zda nastartuje. Lexus prostě jen nenápadně tiše funguje. A to je docela cool. 

Je Lexus RX300 univerzálním řešením levné mobility pro každého? To asi ne, minimálně spotřeba kolem dvanácti litrů na sto jistě některé potenciální zájemce nasměruje ke konvenčnějším a méně prémiovým vozům. Pokud se ale s omezeným rozpočtem chcete vozit v luxusu, je Lexus pravděpodobně ten nejlepší nápad. 

foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Související články

Komentáře

martin_100
22. 12. 2024, 00:11 5 reagovat

To financování na 24 let bez započtení nakladů a iroků je úžasný. Zajímalo by mě jak blbej musí bejt člověk co by ta ty 4 kila měsíčně vzal. 🤣

VK
22. 12. 2024, 12:52 0 reagovat

No, nakonec…proč ne.

Stiinek
22. 12. 2024, 13:16 1 reagovat

Přesně tenhle kus testovali na jiným autowebu v červnu 2023, tehdy byla cenovka 190k

Jakub Pospíšil
22. 12. 2024, 13:56 0

Ano ano, už tehdy měl tu skobu na přední masce. Původně jsem si myslel, že je to ležák, ale podle VIN se auto prodalo a po roce zase do bazaru vrátilo.
-
Komentář upraven 22. 12. 2024, 13:57:18

ratan groch
22. 12. 2024, 18:27 5

To kvoli tomu, ze je naozaj take perfektne a majitelovi svedomie nedovolovalo, aby sa nepodelil so stastim aj s dalsimi ludmi.
Neviem si predstavit iny dovod preco by niekto taketo dobre auto po roku predaval. Vsetci to tak robime. Ak mame dobre auto tak ho predame dalej.

ransom
22. 12. 2024, 20:41 8

Ale aby to bylo fér, tak během používání uděláme aspoň rozvody, ventily, spojku a brzdy, necháme vystříkat dutiny a tak, ne?

Jakub Pospíšil
22. 12. 2024, 20:56 0

:D
Samozřejmě, jak jinak ;)

PanHAJZL
22. 12. 2024, 16:44 1 reagovat

Chci koupit RX 450h. Máte prosím někdo nějaké zkušenosti, či řady? Onehdá, než jsem pořídil RR jsem byl projet 400h..i když to bylo v horším stavu, bylo znát, že to auto je fakt festovně postavené

StreetPro
23. 12. 2024, 10:23 0

Před X lety jsem došel na základě recenzí k dojmu, že by to mohlo být mé příští auto... vybral jsem si exemplář v hybridu v Auto Duba, tuším 2005, prý po 1. majiteli, koupeno v ČR, kilopade najeto apod báchorky... na místě mělo tmavé fiktivní servisní knížku s lehce nad 2kila, prodejce mi pořád opakoval, že jsou udělané zadní brzdy (jakože asi nej_důležitější/dražší servisní úkon ever)... auto bylo mělo samo prazdnou baterku, takže motor řval, auto nejelo, vše studené, opocené, vlhké, rozvrzané, radio na kazetu, navigace typu Nokia 3110... poděkoval jsem, že to připomíná psí boudu a ne Lexus... načež mi byl nabídnut druhý "po manželce majitele autosalonu"... ten měl snad 115tis km, tuším stříbrný... s prasklým displejem info, takže nešlo nic nastavit... situace stejná - vrzající interiér, motoricky utrpení, baterka opět prázdná, servis v servise/prodejce ala papír a víra...
Obecně jsem v tom měl pocit, že sedím na židli, auto se nějak pohybuje okolo mně, motor má možná 150PS, kůže připomíná lino, tlačítka/točítka jsou z různých aut a zadní náprava má asi 350 kg, protože v zatáčce odskakovala jako u tuhé nápravy... jako řidičský zážitek 1/10 (kdy Oktu1 v Tdi bych klidně ohodnotil 4/10)... ale věřím, že někomu to dělá radost.

PanHAJZL
23. 12. 2024, 19:15 0

Ahoj, předpokládám, že zde popisuješ 400háčko? Se 450tkou jsem jel a to je jiné kafe, ta je od 2009 výše.
Jak jsi popisoval, tak to by odpovídalo na ten stejnej kus, co jsem byl já :-D ....jestli to nebylo u stejnej špindíry...

pro.jiri
24. 12. 2024, 16:14 1

Ahoj.navstiv Lexuspa v Praze a poradi Ti

krab
23. 12. 2024, 23:14 1 reagovat

Já si myslim taky, že nakonec i tyhle cca 20 let starý vrány jsou nejlepším kámošem , něco jako voříšci stylu Karl von Bahnhof. Vždyť my máme doma už přes 4 roky pořád X3 2.5i ve "Ferngrün metalíze" alias lesníkova zelená a to auto nám pořádně věrně slouží. Myslím si skoro, že jeho hodnota na trhu ojetin bude už spíš negativní (jako, že za flašku rumu si to někdo odveze) ale ve skutečnosti nás nikdy nikde nenechalo , příští rok fakt oslaví ty dvacátiny a údržbu nepřeháním. Vždycky jednou za dva roky oslavím technickou, když projdeme a letos jsem teda před tou technickou vyměnil brzdové destičky a kotouče , protože to co tam bylo připomínalo orezlé artefakty z titanicu. Karoserie ani podvozek ovšem nereznou, ani brzdové hadičky, to jsem kontroloval, motor M54 si o pár věcí v průběhu času řekl, ale jen o věci údržby, poruchu vyloženě neměl a jinak fakt to jezdí pořád a bude dál ... Žena je s tím spokojená a co novějšího koupit ani nevíme co .. Teď má celkem nově STK na další dva roky, tak bude jezdit dál. A myslim si asi analogicky, že s takovým Lexem jako je v testu to bude podobný. Sem tam se něco vymění, to je jasný, ale bude to dál x let hezky sloužit. Navíc v levnějších soudobých autech už prostě šestiválce nenajdeme ... ani +/- blbuvzdorný motory.

James
24. 12. 2024, 06:27 0 reagovat

Úvaha kvalita Lexus za relativně mrzký peníz je správně, ale jaký bude reálný přínos oproti současné Kromě? Dvojnásobná spotřeba? Status? 4x4?

Initial C
24. 12. 2024, 14:33 0

Neni odpoved na tom kazetaku - Theft deterrent design? Croma se da mozna take otevrit sroubovakem, jako me nekdejsi Uno, jak me kdysi poucil po jeho odcizeni policejni organ. A pohodli pri jizde bude asi o tridu jinde (mame nasledujici generaci).

Jakub Pospíšil
24. 12. 2024, 20:07 2

Je to moje prachobyčejná chuť vyzkoušet zase něco nového, plus se mi nechtěla dělat další udrzba. Ale nakonec to všechno dopadlo úplně jinak, croma zůstala, trochu jsem ji vylepšil, ale mezitím tak nějak impulzivně koupil automobil Crome velice, velice podobný.
Takže ze snahy zbavit se naftového kombi jsem vyšel s tím, že mám naftová kombi dvě...
-
Komentář upraven 24. 12. 2024, 20:07:36

rock
25. 12. 2024, 17:44 0

Podobný Cromě?
Napadá mne Signum. Pak ještě Vel Satis. Možná Toledo 3. gen. Ale tím mi došly nápady.

Jakub Pospíšil
25. 12. 2024, 20:30 0

Jdeš na to moc složitě. Platforma, motor a kusy podvozku to má stejné. A startování :)

Iskar
25. 12. 2024, 22:44 1

Aj mne na prvýkrát napadol Vel Satis a na druhýkrát Vectra (čiže v podstate základ pre Signum), len na Toledo som ani nepomyslel... Ako tretia a najpravdepodobnejšia možnosť mi vychádzalo to, čo je po Kubovej nápovede prakticky istá vec - Saab 9-3.

Sato
25. 12. 2024, 22:46 0

9-3 alebo 9-5?

Iskar
25. 12. 2024, 22:47 1

A len tak mimochodom, naozaj by som rád videl toho človeka, ktorý by Cromu druhej generácie dokázal otvoriť skrutkovačom, alebo by sa na jej palube sťažoval na nepohodlie. :)

rock
26. 12. 2024, 05:17 0

Platformě by odpovídal i Signum, ale ten startuje úplně normálně. Tak asi 9-3.

Jakub Pospíšil
26. 12. 2024, 12:23 1

Je to tak. Jinak Croma druhé generace nejde otevřít šroubovákem a když se ji vybije baterka, je velký problém ji otevřít i čímkoli jiným. Pohodlná je dostatečně. Jezdí fakt příjemně. Vlastně na tom autě není nic moc špatného až na "italské" problémy typu lámajících se klik, občasného zatuhnutí pístků vzadu a podobně. Ale v zásadě fakt není důvod ji za nic měnit.

James
28. 12. 2024, 16:57 0

Když se to čipne, tak to nepojede vůbec marně, ne?
Ta 2.4jtd má lákavé parametry a po očipování to už bude dobrý sleeper, a půjde z toho vyloučit i zajímavý zvuk. Ale denní realita bude asi spíš taková, že oproti 1.9 to jen bude příliš těžké na předek, mít zbytečně větší spotřebu, horší servisní přístup a dřív vykotlané přední zavěšení a poloosy?

Jakub Pospíšil
28. 12. 2024, 17:46 0

Já mám 1.9 110kw. Když jsem to auto vybíral, projel jsem si bezprostředně po sobě 1.9 a 2.4 a popravdě bych mezi nimi dynamicky nepoznal rozdíl. Neměl jsem preferenci motoru, ale tahle 1.9 byla ze všech aut v nabídce nejzachovalejší, takže to vyhrála.

pro.jiri
24. 12. 2024, 16:19 0 reagovat

Ahoj.U kazdeho takoveho auta pak nastane okamzik,kdy nevis,zda dal platit opravy. Ja ted kupoval novou hybridni baterii do rodinneho RX450h za 100tis. A zacinaji odchazet tlumice... ale asi zase zaplatim. Komfort a vse okolo funguje. Super ML zvuk, svetla krasne sviti, deti se vlezou do prostorne kabiny...

PanHAJZL
25. 12. 2024, 01:18 0

Jen dotaz...je nutné kupovat celou novou baterii? Nestačí nechat odborně opravit články? Stále NiMH?
Jen se ptám...děkuji za odpověď

Dooby
25. 12. 2024, 12:32 0

Taky se zajímam o RX 450h 4.generace- po jaké době bylo nutno měnit baterii, jaký nájezd? Ty tlumiče přijdou na kolik? RX si drží cenu velmi pěkně, ale věřím, že to za to stojí. Předpokládám bezproblémový držák, když dostane co má....V Praze jich za poslední roky přibylo spoustu.

tomaass2
30. 12. 2024, 10:51 0 reagovat

Už před nějakou dobou jsem si všiml, že těchto RX nejezdí úplně málo (jak v Praze, tak v Podkrkonoší, kde se pohybuji), zatímco ze stejné doby první Q7 nebo Touareg, úplně zmizely ze silnic. Kupodivu i těch (ještě starších) X5 E53 vídám víc, a přitom co se týče prodejů, musely být čísla naopak.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte