načítám data...

Lexus LS 400: To nejlepší ze tří světů

Zadání inženýrům navrhujícím Lexus LS bylo prosté: Postavte auto, které spojí to nejlepší z Evropy, Ameriky a Japonska. Povedlo se?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jaromír Soukup

Lexus LS je historicky nejdůležitějším modelem značky, neb je to právě on, který byl u celého jejího zrodu. Vývoj auta začal v roce 1983 a stál více než miliardu amerických dolarů, což je dnes při započítání inflace více než 85 miliard korun. Na jeho konci v roce 1989 vyjela z bran výzkumného centra pětimetrová limuzína s osmiválcovým motorem připravená čelit všem nástrahám konkurence, která ihned po uvedení zaznamenala zvlášť v Americe velký úspěch.

Bylo tomu tak díky původnímu zadání šéfů Toyoty, ve kterém mělo auto s novou značkou vyvážit absenci tradic kombinací toho nejlepšího z evropské, americké i asijské školy. Evropa tehdy byla na výslunní hlavně díky designu a výborným podvozkům. Amerika konkurovala nedostižným komfortem a vzdušností kabiny. Japonci byli známí kvalitou zpracování a ekonomikou provozu. No a dobové prameny tvrdí (a prodejní statistiky naznačují), že Lexus LS to uměl všechno.

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz
Projetí v takovém vlastně dokonalém autě mě velmi lákalo, neboť to zní natolik pěkně, až se tomu těžko věří. Jistě, něco na tom být musí, jinak by zákazníci neměli důvod tak ochotně k Lexusu přecházet. Ale i tak mi to zní spíš jako pohádka než pravda, zvlášť když auto přece jen bojovalo i oproti konkurenci nižší cenou. 

Jednoho dne jsem měl štěstí. Můžu si tu perfektní limuzínu vyzkoušet, a ještě ve vylepšené druhé generaci, která na trh nastoupila v roce 1994 a jejímž úkolem bylo jen odstranit pár drobných nedostatků prvního modelu, ale jinak zůstala věrná původní pointě. Aby toho nebylo málo, auto z roku 1996 je (až na dvě nálepky na oknech) ve zcela sériovém stavu a má najeto jen něco málo přes 150 000 km. No, tak to jsem byl na tu bezchybnost zvědavý.

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Musí se nechat, že co se vzhledu týče, určitě se zadařilo. Jak už jsme si řekli, v této oblasti dominovala Evropa. Návrháři LS se tedy inspirovali právě zde. Autu nadělili krásně vyvážené proporce a poměrně mohutný postoj. Vzhledově i hmotou připomíná slavný Mercedes-Benz W140 známý jako Mamut. Ale nekopíruje od něj, jen je na návrhu karoserie cítit jeho vliv. Což je správně, tak to mělo být.

U popisu interiéru se chvíli zdržím, jelikož tady se propisují všechny tři školy. Designem jsme opět v té neprestižnější, v evropské. Palubní deska má střízlivý tvar prostý kudrlinek, je smontována z pěkných matných plastů tmavé barvy se sofistikovanou texturou připomínající kůži a zdobí ji decentní a hlavně pravé dřevo. 

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Prostorem a především vzdušností je ale kabina věrná americkému pojetí - tedy opět nejpokročilejšímu. Určitě víte o čem mluvím, evropské limuzíny té doby posádku spíše obklopují, americké kabiny s sebou vozí víc vzduchu. Lexus to dělá taky. Velmi mi to připomínalo redakční TownCar. Člověk má pocit, že se může bez problému natáhnout a nikdy se nikde neudeří.

Velmi americké jsou i sedačky. Zatímco ty v autech ze starého kontinentu měly tehdy často spíše tužší výplně a v obyčejných japonských autech byly zase sedačky malé, v Leuxusu se nacházejí opravdu rozměrná křesla bez nejmenšího náznaku bočního vedení, aby se do nich pohodlně usadil i člověk v Americe tradiční korpulentní postavy. K tomu to jsou díky patentnímu řešení s vestavěnými pružinami a stabilizátory nejměkčí kožená křesla, ve kterých jsem kdy seděl.

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Zpracováním ale Lexus evropské pojetí mírně a americké hodně převyšuje. Vyznává styl přísně japonský — oni přece mají ten největší smysl pro poctivost. Všechno v autě tak má i po 26 letech jemný a exaktní chod. Dveře se potichu zavírají, blikače jemně cvakají, nic není uvolněné, každý plast stoprocentně lícuje. Také zde ani dnes jediná součástka nevrže. K tomu je ještě kabina příjemně tichá a celá působí velmi dotaženým a poctivým dojmem.

S tím se pojí i pozornost k detailům. Je tu jemně tkaný strop i koberce. Neprosvítá ani kousek plechu. Již zmíněným dřevem je pro potěchu oka proložena i zadní loketní opěrka. A zvláštní zmínku si zaslouží navýsost krásné optitronové přístroje. Nejenže jsou díky jednoduché grafice dokonale čitelné, ale navíc vypadají skutečně elegantně. Zvlášť se mi líbí jejich tenounké ručičky. To je přesně ten detail, který dělá dojem celou cestu.

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Pod kapotou se nachází strojovna, jež si svým kulturně historickým významem nezadá s LS motory od GM. Jedná se o motor V8 s označením 1UZ-FE. Ti erudovanější už zbystřili, ano, je to ta jednotka, která vydržela v nabídce různých modelů koncernu přes 20 let a v modifikovaných podobách poháněla vše od Toyoty Crown až po Lexus SC.

V LS ji výrobce ponechal atmosférické plnění, nadělil objem čtyř litrů a naladil ji na výkon 194 kW neboli 260 koní a 366 newtonmetrů. Při výběru toho, jakému pojetí by se měla svým projevem blížit, měl výrobce na výběr a vlastně nemohl udělat špatně, každý kontinent měl co nabídnout. Evropské motory měly (mimo jiné) krásný zvuk, japonské (kromě dalšího) vysoký výkon a americké podmanivý charakter (a spoustu ostatního).

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Automobilka si nakonec vybrala první dvě, neboť americká motorová nátura přece jen funguje hlavně u hlučných muscle cars a venkovských trucků a ani jedním z nich LS být nemělo. A i tady se to díky rozumnému rozhodnutí povedlo. Jako správný starý Japonec se vytáčí doslova na polechtání a autem hýbe hezky (zrychlení z nuly na sto zvládá za 7.5 vteřiny). 

K tomu je i díky velmi nízkému odporu vzduchu vozu s hodnotou Cx 0.28 úsporná. Majitel normálně jezdí se spotřebou okolo 15 litrů na sto kilometrů. Ano jistě, takhle napsané to naopak vypadá velmi neefektivně. Ale nezapomínejte, že se bavíme o atmosférickém benzínovém osmiválci z roku 1996, který přes hydrodynamický automat pohybuje s autem o hmotnosti okolo 1.8 tuny. Podle mne je to ještě slušné číslo.

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Zvuk má zase parádní jako ty nejlepší evropské jednotky. Už při nastartování mi na tváři vyčarovala blažený úsměv. Její úvodní zahučení následované tichým ševelením volnoběhu bez nejmenších vibrací jsou úžasné. Nic to ale není proti tomu, když se auto rozjede. Motor svým hutným avšak stále jemným tónem dává najevo, že má plnotučný objem. Ve vysokých otáčkách zvuk zhrubne jen tak, aby to znělo zajímavě. Je radost ho poslouchat zvenku i zevnitř, tak sametový běh umí vyčarovat.

I převodovka se snaží a uznává pojetí podobných skříní ze země, která s nimi má ty největší zkušenosti. Ano, automat je velmi americký. Má jen čtyři rychlosti a často nechává klouzat měnič. Ale řadí tak krásně sametově, že si jeho práce řidič téměř nemá šanci všimnout. Vlastně jen pohled na otáčkoměr prozradí, že došlo ke změně stupně.

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Pro kvalitní podvozek se naopak bylo potřeba koukat výlučně směrem k Evropě. Jenom na starém kontinentě jsme (za solidní nákupní obnos samozřejmě) uměli vytvořit šasí, které bylo schopné být pěkně komfortní na dírách a přitom velmi jisté v zatáčkách. Tehdejší japonská konfekce sice dokázala jakžtakž držet krok přilnavostí, ale komfortem ani vzdáleně. Amerika to měla úplně naopak, byla pohodlnější, ale zatáček se bála.

Tady měl Lexus s nastavením největší práci, aby se mohl porovnávat s auty jako Mercedes Benz W140, BMW 7 series E38 nebo třeba Jaguar XJ40. Tak na to LS vyzbrojil těžkými zbraněmi. Kolosální elektromagnetické odpružení vyvíjené s firmou BOSE (to by přebilo i hydropneumatiku) se bohužel nakonec aplikace do sériové výroby nedočkalo, neboť by bylo i na toto auto příliš drahé, ale i standardní typ jezdí na výborném počítačem řízeném adaptivním vzduchovém podvozku s proměnlivou úrovní tlumení (první generace ho ještě neměla).

Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Na silnici opravdu působí velmi evropským dojmem. Netroufám si říct, jestli třeba dorovnává soudobý S Class, velké zkušenosti s ním nemám. Co si ale říct troufám je, že díry přejíždí téměř neznatelně a přitom nemá tendence se rozhoupávat. Zároveň poměrně sebejistě a bez náklonů projíždí zatáčky. Takže za mne splněno. A jen tak mimochodem, ten dlouhý převis, silný motor a pohon zadních kol umožňují krásné a zcela nepřístojné powerslidy. Ale tak co už.     

Verdikt

Ač se mi tomu zprvu nechtělo moc věřit, teď vím, že dobové prameny nelžou, Lexus LS opravdu spojuje to nejlepší z evropské, americké a asijské inženýrské školy. Vypadá a jezdí jako nejlepší auta evropského kontinentu, jeho kabina je pohodlná a vzdušná jako přední americké koráby a jeho zpracování jak celku, tak detailů snese nejpřísnější japonská měřítka. Vůbec se nedivím, že si ho tolik lidí koupilo, kvůli němu se na tradiční značky zapomíná snadno. 


Foto: Jaromír Soukup, autickar.cz


Technické údaje

1996 Lexus LS 400

Motor: atmosférický zážehový vidlicový osmiválec 3969 cm3
Výkon: 194 kW (260 k) v 5300 ot./min
Točivý moment: 366 Nm ve 4500 ot./min
Převodovka: čtyřstupňová automatická měničová
Provozní hmotnost: 1764 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h (elektronicky omezeno)
0-100 km/h: 7,5 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 10,3 l/100 km
Spotřeba majitele: okolo 15 l/100 km

 

Děkuji mnohokrát majiteli za půjčení, bylo to super!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
26. srpna 2022, 08:23
1

Relativně lehké auto na kategorii. Ta spotřeba by byla o malinko lepší, kdyby tam byl 5-kvalt i když celkově to má dlouhé zpřevodování. Taky jsem jeden čas na Lexe koukal, ale vyhrála E38. Při patřičné péči určitě bezproblémové auto.

reagovat
HeavySmoker
26. srpna 2022, 14:32
1

To auto vyzerá ako keby ho majiteľ parkoval v chladničke (čo by vysvetlilo aj tie zimáky :D ), fakt pekne dochovaný kúsok automobilovej histórie.

reagovat
beastar
26. srpna 2022, 15:43
5

Jo. Ty trvanlivé materiály v tom to je skutečná pecka. Možná by mělo zkusit Maserati od nich opsat třeba kvalitu kůže. Aby nebyla totálně v hajzlu po pěti letech:))

riderhenry
26. srpna 2022, 20:42
0

Předem se omlouvám za hloupý komentář, ale prostě mi to nedá - dá se nějak vysvětlit "potřeba" jezdit na zimních gumách uprostřed léta? Já jenom že si toho hodně všímám (a takových aut není málo, i do stáří třeba pěti let...) a vyloženě mě tíží ta myšlenka, že k tomu někdo dospěje jako k nejlepší možné variantě.

reagovat
Testeuros
27. srpna 2022, 00:14
7

Mám to takhle na dvojkové Fabii. S autem se za celý rok najezdí pod deset tisíc. Do toho je už garáž plná zbytečností (a druhé sady kol, co mám na A4). Prostě kombinace nákladů a místa. Věřím tomu, že u některých to bude i to, že mají "o starost méně".

bitner
27. srpna 2022, 08:13
1

Jakmile na konci února seznam, že na zimních mám vzorek pod 4,5 mm, zůstávají na autě do listopadu. Dekovny dopis posílám naší gumilobby.

riderhenry
27. srpna 2022, 10:40
1

No za mě je právě daleko lepší jezdit letní celoročně, ale to už záleží na místě. Protože letní v zimně za sucha a mokra nejsou nebezpečné (tady spíš pozor na gumilobby, jelikož testy jsou v tomhle ohledu trochu neobjektivní a asi to nebude náhoda...) a na sněhu jednoduše nevyjedu a ten den počkám... A splním tak i zákonné podmínky. Nebo dnes už velice dobré celoroční gumy... Ale jezdit 8 měsíců v roce na gumách, které jsou pro dané podmínky horší, mi smysl fakt nedává. Teď za vedra bude rozdíl v brzdné dráze z 50 km/h minimálně 5 m, možná i 10 m.

beastar
27. srpna 2022, 10:57
5

Zimní gumy jsou na mokru většinou velmi špatné. Za vysokých teplot v létě absolutně ztrácí schopnost trakce. Měkne bočnice nemá to záběr. Navíc jsou hlučné. Nicméně na autě co moc nejezdí je to asi jedno. Spíš bych ale na takové auto dal univerzální. Vzhledem k tomu jaké se začali dělat v současné době. Kdy univerzální pneu kombinují vzorek a vlastnosti obou variant. Zůstává pořád špatný chování na mokru, ale to je převzatá vlastnost z té zimní části. Dojíždět zimní gumy chápu například na dodávkách v logistice, taxi, případně na autě co je takzvaně náhradní. Jinak je to zbytečný.

Irwinek
27. srpna 2022, 12:50
0

Mne třeba překvapilo, že na zimních gumách jsem viděl jezdit spoustu místních v Chorvatsku. Někdo mi řekl, že je to kvůli písku na silnicích, někdo zas, že prostě jsou levnější. Chlap co si sedal do Opla mi řekl, že on zimní gumy ani nikdy neviděl, a přitom měl na Dunlopkách jasné symboly :-(
Vzhledem k daily rwd přezouvám, ale předloni jsem koupil Nokiany vyrobené v Rusku, a s letňáky jsem na tom byl líp :-( jedno zda na předku nebo na zadku, nedrží a nedrží. Reklamovat to nelze.

beastar
27. srpna 2022, 13:20
0

Tohle je taková dost složitá debata. Na tom jihu dost často jezdí m+s protože jsou výrazně levnější. A zrovna v tom Chorvatsku máš venkov kde často jedeš po kamení, šotolinových cestách. Jel si tam někdy po těch vedlejších okreskách? Na toho trojkovýho Golfa to pak má smysl. Jinak na nových autech ty pneumatiky normálně mají letní. Případně to točí jak v ČR. Jo a hlavně MS označení máš dnes i na univerzálech.

O tom který gumy jsou dobrý to už je na samostatný článek. A ještě je to pak o rozměru. O tom na jaký disk a auto to montuješ. Jak sem tady kdysi psal o tuningu výfuků. To je věda chce to odbornost. To stejné se týká pneumatik. Zrovna Nokian nevím co máš za typ atd... Moc neznám. Já točím na autech Pirelli, Dunlop případně Toyo a vždy to bylo ok.

riderhenry
27. srpna 2022, 13:35
-1

Nokiany obecně bývají výborné za extrémnějších podmínek, tzn. v létě voda, v zimě sníh. Jinak dnes nejlepší značky určitě Goodyear, Michelin a Continental, když se budeme držet klasických kategorií (prémiové a UHP gumy). Pirelli, Bridgestone a Dunlop samozřejmě taky super, ale poslední roky jsou lehce pozadu. A kdo chce trochu ušetřit bez velkých kompromisů, Hankook se dostává na vlastnosti těch nejlepších při stále nižší ceně. Co je ovšem zajímavé a málokdo to řeší, tak je stabilita chování gumy v rámci času a opotřebení. Tam, kde Continental sice vyhraje třeba test a jeví se nejlepší, vyjde ve finále třeba Michelin lépe, jelikož se tolik vlastnostmi "nekazí" v průběhu své životnosti.

Hlavní však je, že to jde stále neskutečně dopředu. Dnes už jde koupit guma, která vydrží pár kol na okruhu a bude fungovat výborně, a zároveň v běžném provozu dá třeba 30 000 km náběhu bez nějakých kompromisů co se komfortu týče.

Katastrofou jsou pak "ekologické" gumy, kdy člověk obětuje bezpečnost na oltář spotřeby, přitom úspora je stále zanedbatelná.

Irwinek
27. srpna 2022, 17:37
0

Jo, já to beru - písek na silnici, kamenité cesty, a nakonec i tu " lepší " cenu. Jsou místní, určitě vědí, proč to dělají. Před 3 - mi roky ale ještě nebyly celoročky značeny stejně jako zimáky, mám navíc pocit, že to není ani dnes. Překvapila mne ta spousta rozdílných názorů v jedné lokalitě.
Ridehenry - Musel bych seběhnout do sklepa pro přesný typ, ale jednalo se o stejný typ, jako jsem kupoval o rok dříve s lokací původu ve Finsku. 195/60 R15 91 T, při změně nápravy dojde ke zhoršení jízdních vlastností té nápravy, kde jsou Ruské gumy. Stejný problém má kolegyně s Mondeem. Při snaze o reklamaci my bylo sděleno, že se jedná o můj subjektivní pocit a že bych si musel přinést posudek od soudního znalce nebo tak něco. Na zimu používám Nokiany přes 10 let na 3 autech vesměs rwd a až dosud plná spokojenost. Prostě tam rusáci dali jiný poměr silice nebo sází nebo já nevím čeho, ale očekával bych, že zrovna oni by měli zimáky umět.

riderhenry
27. srpna 2022, 19:51
-2

Jasně, nebo ta guma taky mohla být špatně skladovaná, klidně může být i starší... Ale reklamovat gumu je asi oříšek. Každopádně s těmi nápravami taky pozor - doporučuji test na YT kanále Tyre Reviews, kde zkoušeli jezdit s autem na pneumatikách různých výrobců na každé nápravě (byť těch nejlepších možných) a srovnávali to s autem vždy se stejnými gumami. Tušil jsem, že to nebude OK, ale ono to je vyloženě hodně špatné. Sám jsem měl na autě Pilot Sport 4 v kombinaci jedna náprava nové gumy, druhá 3 roky staré cca 50 % vzorku a už ani to bych třeba asi dnes neudělal (hlavně za předpokladu, kdy ty starší gumy byly bazarové, tedy od začátku koupené s úmyslem jezdit kombinaci použité + nové).

Zimní gumy jsou lepší v terénu, takže třeba i "lesníci", kteří nechtějí jezdit offroad gumy (což se nelze divit, jelikož na silnici je to očistec), tak často volí kompromis zimáků.

Irwinek
27. srpna 2022, 21:05
0

No, v době koupě byly dle dot staré 12 týdnů. Kupují každý rok dvě gumy, , takže rozdíl je cca rok, při víceméně pravidelném nájezdu okolo 10 000/rok.
Jo, lesáci jezdí jinak, než ofrouďáci v Milovicích na tankodromu, na ty žádná záchrana nečeká.

bitner
27. srpna 2022, 22:08
0

Jugoska je lepsi na zimacich. Ty jejich silnice jsou krasne, ale je to klouzacka.

Mrkef
28. srpna 2022, 07:47
1

Minimálně v Chorvatsku, Slovinsku a Bosně se už moc často nevyskytuje materiál na silnicích s vysokým podílem vápence, které klouzaly. Za mokra to mělo vlastnosti podobné ledu, takže nevím, jak ti pomůže zimák.

Grand Admiral Thrawn
27. srpna 2022, 13:18
1

Díky za další zajímavý test. Rád bych se zeptal, jak si testovaný Lexus LS vede v porovnání s dříve testovanou Toyotou Century.

reagovat
Frankie
27. srpna 2022, 15:04
2

Četl jsem oba články a vychází mi to jako dva jiné, nesrovnatelně světy luxusu. Century velmi specifická, tradiční a japonská. Lexus jako snaha o tu nejlepší luxusní konfekci. Obojí byly dost chváleny a jsou to poctivé kusy aut jak je vidět. Ale každý pro jiný účel asi.

Jaromír Soukup
27. srpna 2022, 18:50
2

Frankie se trefil. Jsou to pořád jiné světy. LS je výborné luxusní auto, ale postavené “světově”, Century je ve své podstatě velmi unikátní a čistě japonská. Navíc dojmem z jízdy je Century přece jen dál a to i nehledě na unikátnost. Je ještě o kousek pohodlnější a znatelně tišší.

Grand Admiral Thrawn
27. srpna 2022, 21:21
0

Pánové, díky za odpověď.

Jaromír Soukup
27. srpna 2022, 21:50
1

Rádo se stalo :-)

Ma
Martell
27. srpna 2022, 23:52
0

Krásný kousek. LS je samo o sobě něco úžasného. Mám teď sice GS 450H, ale až jednou za dlouho dojezdí tak mám v plánu LS 460. Doufejme že nám doba dopřeje.

reagovat
skodafil
20. září 2022, 09:19
0
Ka
Kalvi
28. srpna 2022, 00:51
-2

Skvělé auto, ale chybí test mincí. Jedna z hlavních myšlenek při vývoji byla hladkost chodu motoru. Na motor se postaví mince hranou a nespadne ani při startování. Jediný co může zamrzet že konkurence kromě dřeva uměla obšít kůží všechno.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem

GMC 2500 Suburban Silverado Sierra Yuko 1998
GMC 2500 Suburban Silverado Sierra Yuko

1998 rok výroby
190 koní výkon
0 ccm objem