načítám data...

Lev se vrací na trůn!

Na trh před nedávnem vrthl nový Peugeot 508. Znamená příchod tohoto modelu návrat Peugeotu mezi skvělá auta?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nový Peugeot 508 je skutečně zajímavé auto. Zatímco německá konkurence staví stále relativně konvenční vozy a až následně z nich připravují rozpláclé verze, kterým se říká ‘čtyřdveřové kupé’, Peugeot s novou 508 přeskočil fázi nudného sedanu a dynamickou sexy siluetu nabízí už v základní výbavě. Výsledný liftback se nebojím popsat jako skutečně pohledné auto.

A dobré zprávy pokračují i uvnitř, i tady je všechno velmi hezké a francouzsky stylové. Pokud by to auto i dobře jezdilo, zrodil by se mi tu nový oblíbený model střední třídy. A ano, Peugeot 508 se mi líbí i jízdně, podvozek je relativně pohodlný a zároveň jistý. Zkrátka nový Peugeot se povedl. Proč takové triviální zjištění vypouštím do světa formou článku? Protože to vůbec není samozřejmost. Ba právě naopak, je to velké překvapení.

Minulá generace Peugeotu 508 mezi mé oblíbence nepatřila. Vlastně jsem ji neměl rád vůbec. Svým vzhledem mě i přes množství blyštivých cingrlátek neoslnila, mnoho věcí na tom autě působilo nedotaženě nebo jako kdyby je tam někdo přidělal až dodatečně. Přesto mi minulá generace tohoto Peugeotu nepřipravila velké zklamání, má očekávání nebyla totiž nebyla velká. Ten vůz sice ve výrobním programu nahrazoval hned dvě modelové řady, jednalo se však o Peugeoty 407 a 607. Laťka nebyla nastavena zrovna vysoko.

A to mě přivádí k samotnému jádru problému – co se to stalo s Peugeotem? Partička moderátorů pořadu TopGear věnovala této problematice celou jednu epizodu a dle jejich názoru se Peugeot takto zkrátka rozhodl. Po období, kdy vyráběl extrémně spolehlivá auta či později velmi řidičsky atraktivní auta se prý firemní strategie změnila a novou politikou Peugeotu se stala výroba špatných aut. A Peugeot v tom prý byl vážně dobrý. Jako v případě většiny takových prohlášení Jeremyho Clarksona se tu potýkáme se značnou mírou nadsázky a britského humoru, trocha pravdy se v tom však přece skrývá.

Faktem je, že po modelech 205 a 405 se začala tvář automobilky měnit. Z aut, která v reklamě projíždí ohněm, se stala auta zoufale nudná. Maličký model 206 ještě chvíli statečně držel prapor starého Peugeotu, dokud nebyl i on nahrazen tou nejnudnější nákupní taškou, jakou spatřilo světlo světa. Zatímco se Volkswagen rozhodl změnit svůj osud a navzdory nejnudnějšímu jménu automobilky, které zkrátka nelze ničím překonat, začal vyrábět Passaty zajmavější, dynamičtější a líbivější, Peugeot stavěl ta nejobyčejnější, nejméně nápadita a nejnudnější auta ze všech.

Kdyby to bylo tak, že lépe to zkrátka neumí, dalo by se to chápat a snad i omluvit. Jenže stačí se podívat o kousek zpět. Když jsem byl malý kluk, můj soused si pořídil zbrusu nový Peugeot 405. Jeho hranatá karoserie působila moderně, jednoduše a elegantně. Později jsem sám zjistil, že tahle auta se vážně povedla a že řídit je je skutečně radost. Vznikly i verze Mi16 a T16 s fantastickým bodykitem a v případě T16 i s výkonem téměř 200 koní a skvěle navrženým pohonem všech kol. A i 205 si rychle vydobyla slávu díky nepřekonatelné 205 GTi. A potom tu bylo kupé. Narozdíl od nástupce, modelu 406, se Peugeot 405 nikdy jako kupé neprodával, ale kupé přesto existovalo. Byl to závodní speciál 405 Turbo 16. Motor uprostřed, stálý pohon všech kol, řízení všech kol. Tahle bestie navazovala na splašený hatchback 205 Turbo 16 postavený pro legendární skupinu B. A nutno říci, že navazovala úspěšně. 2x vyhrál Peugeot 405 Turbo 16 Rally Paříž – Dakar, vyhrál i nejslavnější závod do vrchu, slavný a nebezpečný Pikes Peak.

V další generaci na závodní úspěchy navázal již zmíněný Peugeot 206, ve verzi pro závody WRC se mu dařilo těžit z malých rozměrů a krátkého rozvoru (aby vůz vůbec splňoval pravidla o minimální délce, dostaly homologační speciály i závodní auta jiné nárazníky, které auto o nějaký ten centimetr natáhly). A to byl konec. Peugeot sice nezmizel ze scény motorsportu, jeho přerod ve výrobce nudných obyčejných a snadno zapomenutelných aut se však projevoval na všech frontách.

Ta tam byla doba nezničitelných naftových kombíků odolávající nehostinné africké realitě, pryč byly Peugeoty 405 s Julií Lescautovou za volantem, pronásledující vrahy a lumpy v seriálových honičkách. Symbolem Peugeotu se stal nudný hatchback na parkovišti před supermarketem.

Před časem se v naší redakci vystřídalo několik Peugeotů 308. Když jsem kolegovi Radkovi doručoval ten nejobyčejnější z nich, čekalo mě velké překvapení – Obyčený šedý naftový hatchback se choval přesně tak, jak bych si přál. Houpavý podvozek v kombinaci s vysokými pneumatikami skvěle filtroval městské překážky, vznětový motůrek měl odpich a celé to působilo hravě a velmi ovladatelně. Přesně tak ovladatelně a svižně, aby to mohlo pronásledovat padouchy po francouzském venkově.

Teď je tu nová 508. A s tou předchozí nemá společné vůbec nic. Je hezká, dynamická, nápaditá i kvalitní. A řídí se zas jako starý dobrý řidičský Peugeot. Přichází snad nová doba? Éra špatných aut je u konce? Nechci být přehnaně optimistický, ale skoro to vypadá, že Peugeot je konečně zpět.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Michal88
04. května 2019, 14:51
3

Je velká škoda to, že aby se lev mohl vrátit na trůn, musí při tom zabít dvojitou krokev totálním osekáním modelové řady o věci, které dvojité krokvi vždy šly nejlépe.

reagovat
VK
VK
05. května 2019, 21:22
1

Jenže si je nové nakonec skoro nikdo nekupoval, manažerské řešení na sebe nechalo dlouho čekat, leč přišlo nakonec. Vůbec se divím, že si Konzern stále ještě vedle sebe drží Passat a Superb, ačkoli si lezou do zelí. PSA udělal to, co VW zatím ještě ne. Navíc ještě s konkurencí Talismanu, dost možná je nová 508 laděná primárně do sportovna pro PSA jedinou zbývající cestou, jak se udržet v segmentu střední třídy, jenž je beztak přesycen i na jediný konvenční typ.

Jinak se mi volant nízko, číslicový indikátor rychlosti až nad ním moc líbí, to se přesně trefuje do mé představy ergonomie. Tu vrcholovou verzi s elektromotorem vpředu a vzadu si docela klidně pořídím. Snad tam není kvůli bezrámovým oknům moc hluk.

beastar
06. května 2019, 15:04
1

Passat se Superbem si zase tak moc do zelí nelezou. Alespoň ne celosvětově. Jsou to trochu jiné světy. Passat drží to dojče konzervu vyloženě. Sup se snaží působit dynamičtěji a být levnější. Nesuď podle toho co je u nás:) Superb top manažerský auto. Jinde to koupí mistr od linky na výrobu čokolád. Zatimco Passat má být víc seriózní. Prostě auto pro důchodce. To v PSA nějak neuměli pochopit. Njn holt ta tajná schůzka.

beastar
04. května 2019, 14:53
0

Sem na to taky zvědav. Zatím jen chvála kolem 508. Designově to působí zdařile. Vnitřek dobrý akorát teda icockpit s tim volantem jak pro playstation neni pro každýho. Jízdně to bude podle mě nejlepší auto ve své třídě.

reagovat
skodafil
04. května 2019, 15:15
-1

Nechci byt spatnym prorokem, nejel jsem tim, ale s benzinem 1,6 (nic vykonnejsiho neni)? Pochybuji.

beastar
04. května 2019, 17:00
1

1.6 co má 133kW/165kW. Konkurence má dneska maximálně dvoulitr takže v tom bych byl zatim v klidu. V naftě je dvoulitr taky k dispozici se slušným výkonem. Cena od 700 do 1,100,000. Taky v normě. Vypadá to pěkně, sedadla a všechno okolo vypadá komfortně a závodit s tim stejně jako třeba se Superbem asi nikdo nebude.

Honza Hamster Křeček
04. května 2019, 17:07
0

Ano, zatim je maximum tusim 225 koni, coz mi nepripada zas tak tragicke. 2020 by mela prijit vrcholna verze, koncept v Zeneve, ktery naznacoval, o co asi pujde, mel pod kapotou hybridni pohon a celkem 400 koni - to uz snad bude stacit vsem... :-)
-
Komentář upraven 4. 5. 2019, 17:08:22

Kuře
04. května 2019, 18:09
0

Nené, to se zase bude brblat že blé fuj hybrid:)
-
Komentář upraven 4. 5. 2019, 18:10:10
-
Komentář upraven 4. 5. 2019, 20:56:40

beastar
06. května 2019, 15:07
1

Přesně bude to stát dvojku. Bude na to mít každej tisícej mudrlant. Všichni co se svezli ve služební naftě budou vědět jak je to špatný a drahý auto. Prostě osud alá škodofka.

Kuře
04. května 2019, 17:00
1

508 se mi líbila už při jejím prvním představení, jestli i dobře jezdí a ceny nebudou raketoidního charakteru, bude to moc zajímavá volba. Skoro mě až napadá... Talisman? Proč?:)
Jen teda ten debilni i-cocpit...

reagovat
Irwinek
04. května 2019, 18:49
1

Ona ale 508 neměla být nástupcem 4O5 , ale v Peugeot hierarchii měla pokračovat v řadě 5 , tj. být nástupcem 504, potažmo posledního Peugeotu s hnanou zadní nápravou 505 ( vynechme teď limuzínu 604, která byla na stejném podvozku ).
505 byla víc, než jen důstojným nástupcem nesmrtelné 504, kterou lze dodnes potkat africe, měla vyspělý podvozek sdílený s Talbotem, prostornou karoserii s pohodlným interierém. 7- místný kombík, verze se zvýšeným podvozkem, 4x4 a dokonce i kupé - tady měl lev pokračovat. 405 , jakkoli rozšířená, nikdy neměla jízdní vlastnosti a odolnost 505.
Neřídil jsem " starou " 508, nelíbila se mi, a zatím se mi " nová " 508 líbí jen v zadních partiích, ale třeba jí přijdu na chuť.

reagovat
krab
04. května 2019, 19:12
3

Peugeot 504, zejména Coupe, to je prakticky nejhezčí Peugeot všech dob, aspoň pro mě.
Kontext té vtipné skeče Topgearu ( Peugeot board of directors meeting) je i v tom, že oni někdy v těch počátečních nultých letech (prostě 2000+) přestali spolupracovat s Pininfarinou, přitom do té doby to bylo jedno z nejtěsnějších spojení automobilky a designerského studia. Podrobnosti proč se tak stalo nevím, určitě by to šlo někde najít a přečíst si to tom.

Zajímavý auto, který Peugeot vyrobil v nedávný současnosti bylo kupé RCZ , to si myslim má šanci se stát do budoucna designovou klasikou, vedle např. Audi TT. Ne, že bych si to chtěl jít koupit, ale ten design je hodně zajímavý a docela rád bych si tohle auto vyzkoušel... Pravděpodobně na to i dojde :)

BubaaCZek
04. května 2019, 22:15
0

Tohle jsme doma jednu chvili meli! Ctvrty obrazek z vrchu. Ten predek a kliky! Normalne to rozsvitilo zarovku. Tez to bylo v kombi. Ve stribrne barve.

ro
rock
05. května 2019, 05:44
-2

RCZ možná sběratelský potenciál má (jako každé kupé) a prý moc hezky jezdí(lo). Nicméně co do designu je to jedna z největších prasáren moderního Peugeotu a řadím to do extratřídy Aztecu, Multiply a japonské Mitsuoky. Je to velmi neumělá napodobenina TT a mám na něj podobný názor jak de Maupassant na eifellovku: nejlíp je uvnitř, protože pak se na to člověk nemusí dívat...

ToMyx
13. května 2019, 16:57
0

Ten předek sedanu (3. obrázek) je pro mě dokonalý. Trochu to kazí ty humpolácké kola, ale to by se vymyslelo :-) Krásná byla ta 505.

Irwinek
15. května 2019, 20:57
1

Jo, 505 byla úžasná, zvenku se jevila ještě širší a když jsem na okresce vyjel ze zatáčky, uhla ke straně i Avia , ten kukuč byl přirozeně zlý :-D, žádná mračítka

Irwinek
15. května 2019, 21:00
1

A bez těch přídavných světel byla hezčí, maličko i potměšilejší

Ča
Ča Snač Aj
04. května 2019, 19:06
0

Hezký článek takhle při sobotě. Se slzou v oku jsem zavzpomínal na svou 206 s 1.6 pod kapotou. Byla s ní sranda, houpala se a měla odpich. Na lepivých Yokohamách se v zatáčkách dokázala naklonit jako závodní katamarán a přitom se nepustit. Na zimácích pak předvést lift off, na což jsem poprvé přišel omylem a málem zadělal sedačku. Řazení to mělo jako když vařila myšička kašičku, ale jak si na to jeden zvyknul tak to moc nevadilo. Nakonec se mi na dálnici ve 150 rozsypala pravá přední poloosa a po téhle adrenalinové vložce jsem mu přestal věřit. Svojí zábavností si ale vydobil čestné místno v mém automobilovém srdci.

reagovat
XT
XTad
04. května 2019, 19:57
0

Velmi podobne (zabavne, pohodlne, stary dobry peugeot...) zhodnotil Hammond v dobovem TopGearu 407...

reagovat
sheogh
06. května 2019, 22:06
1

Me se to moc libi, zvlast v te cervene.... ale asi bych objednal cerny, nebo sedy kola... klidne bych si to dovedl predstavit doma.. :-)

reagovat
PeterLuk
07. května 2019, 11:36
0

Mňa baví, ako sa niektoré klišé stále opakujú. Pri predstavení prvej 508 z nej robili francúzsky Passat a novinári ohlasovali zmenu kurzu francúzskych áut... Potom pri predstavení prvej 208 z toho novinári robili revolúciu a návrat 205-ky, návrat ku koreňom, a hejtovali všetky staršie Peugeoty, ktoré oni sami neraz pri ich predstavení vychvalovali do nebies.... a teraz sa to opakuje zas. :D

Ale inak, musím uznať, že keď prestavili novú 508, tak som z toho dizajnu padol na zadok, ako naposledy asi len pri predstavení Corvetty, či možno Mustangu. A potom znova, keď prestavili kombík. Fakt vydarený dizajn, vyzerá parádne. Naživo potom prvý raz nepôsobila až tak úžasne, kedže šlo o kus v nudnej striebornej, ale stále to auto vyzeralo neskutočne elegantne a atleticky zároveň. Hnedý kombík potom naživo vyzerá parádne! Trochu sklamaný som bol z miernej stiesnenosti interiéru sedanu, či už vpredu, alebo vzadu (kombík na mňa vzadu subjektívne pôsobí lepšie, neviem, či je to len môj pocit, alebo tam je naozaj viac miesta nad hlavou), a hodil by sa tomu väčší motor... ale medzi ostatnou produkciou pôsobí fakt ako zjavenie. A narozdiel od konkurencie nevyzerá ťažkopádne.

reagovat
Moses
12. května 2019, 21:32
1

Dufam, ze bude aj TAXI verzia :D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem