načítám data...

Lancia Fulvia: Trůn bez nástupce

Lancii si mnozí z vás jistě pamatují především díky velkým úspěchům ve světových soutěžích rally. Tou první Lancií, která se naplno prosadila, byla Fulvia.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Psal se rok 2003, když se na autosalonu ve Frankfurtu objevilo na stánku značky Lancia kompaktní štíhlé kupé poměrně prostých, přesto však elegantních tvarů. Těm, kdo se o auta zajímají, byl ten tvar dokonce povědomý. Zvláštní silueta s téměř vodorovnými kapotami, krátkou kabinou a krátkým rozvorem je nezaměnitelná.

Lancia Fulvia, představená jako koncept ve Frankfurtu, totiž nebyla první Lancií toho jména. Vlastně to byl retro-koncept. O necelých čtyřicet let dříve, tenkrát ale na autosalonu ženevském, se představila jiná Lancia Fulvia. Ta původní. Kromě sedanu, přestaveného o dva roky dříve (1963), tu Lancia poprvé prezentovala i kupé. Právě tady se poprvé objevily ony později znovuzrozené tvary. Z velice sebevědomé cenovky bylo patrné, jak moc si Lancia od svého kupé slibuje. A co že jste to za své peníze mohli dostat? 

V dobách před downsizingem, kdy bylo všechno ještě krásné, sluncem zalité a benzínem nasáklé, vám Lancia nadělila tuto legendu s čtyřválcem 1,2 litru. Jednalo se o vidlicový čtyřválec a přes manuální čtyřstupňovou převodovku poháněl výhradně přední kola. Motor dával ze skromného objemu slušných 80 koní v šesti tisících otáčkách, kde kromě tohoto omračujícího výkonu produkoval i velmi hezký sportovní ryk. 

Hned následujícího roku však přišla bomba. Speciální verze se zvláštním označením, plaketkami a tím vším, co k tomu patří. Jmenovala se Fulvia HF. Kromě znáčků HF tu došlo k celé řadě úprav, z nichž bylo hned jasné, že to Lancia myslí smrtelně vážně a toto je skutečné sportovní náčiní. Kapoty i dveře byly nově vyrobené z lehkého hliníku. V bočních oknech se objevilo lehké plexisklo a těžké chromované nárazníky zmizely zcela bez náhrady. A pod kapotou se také děly věci! Nově tu byl vidlicový čtyřválec 1,2 litru. Ale nebojte, nebyl stejný, jako v základní verzi, konstruktéři z něj vydolovali dalších osm koňských sil navíc, takže teď již tu byl výkon omračujících 88 koní. 

Jak se to stalo, že se z osmdesátikoňového čtyřválcového kupé s pohonem předních kol stala taková legenda, že si i po padesáti letech zasloužilo své místo na stránkách Autíčkáře? Místo, na které i zvučnější značky musí potupně čekat v pořadníku? Ono to totiž bylo vážně tak dobré auto. Lidé z Lancie věděli, proč si mohou dovolit hnát ceny tak vysoko. Točivý motor v lehké karoserii s krátkým rozvorem byl ztělesněním nadšení a radosti. Všechno bylo přímočaré, nefiltrované a bezprostřední – stejně jako design samotného auta. A začalo se závodit.

Motor se zvětšil na 1,3 litru a výkon překročil hranici 100 koní. Už to nebyla obyčejná Fulvia HF, už to byla Fulvia Rally HF. Italské mistrovství rally vyhrála Fulvia mezi lety 1965 a 1973 pokaždé. A dařilo se i v mezinárodním měřítku. V roce 1966 přišlo první absolutní vítězství, to při Korsické rally. Lancia najala Harry Källströma, čímž bylo dílo dokonalé. Italské sporťák s jezdcem se severským jménem za volantem je kombinace, jaká jen těžko hledá přemožitele. A tak se Harry Källström stává mistrem Evropy 1969. Je to první z řady velkých triumfů, které Lancii v tomto sportu čekají. 

Objem motoru byl ještě jednou navýšen, tentokrát již na plnotučných 1,6 litru, což stačilo u závodních speciálů na výkon 165 koní a maximální rychlost přes 210 km/h. Díky tomu se mistrem Evropy mohl v roce 1973 stát i Sandro Munari, přestože jeho jméno seversky vůbec nezní. Automobilka povzbuzená tímto úspěchem začala pracovat na příštím závodním speciálu, Lancii HF Stratos. A řada pokračovala dál k Lancii 037, Lancii Delta S4 a Lancii Delta HF Integrale, aby skončila jako nejúspěšnější značka světové rally vůbec. Tou je dodnes. 

Ale to už je zase jiný příběh, vraťme se zpět k Fulvii. Motory 1,6 V4 se pochopitelně objevily i v civilním provedení, čtyřstupňovou převodovku vystřídala moderní pětistupňová a v roce 1970 došlo i na omlazení designu karoserie. Vůz dostal menší přední světlomety a tak nějak pocitově dospěl. Zatímco sedan již vystřídala moderní Lancia Beta, Fulvia Coupé se ve výrobě udržela až do roku 1976, kdy se rozloučila speciální edicí Safari.

Když říkám, že existovaly dvě karosářské verze, není to tak úplně pravda. Ano, Lancia vyráběla Fulvii jen jako kupé nebo sedan, nebyla však jediná, kdo Fulvii vyráběl. Existovala totiž ještě Lancia Fulvia Sport zkonstruovaná i vyráběná v dílnách karosárny Zagato. Zagato se nespokojil s jednoduchým designem přísně tříprostorové karoserie Fulvie Coupé a rozhodl se pro vlastní verzi se splývavou zádí. Tu pro něj navrhl Ercole Spada. Aerodynamická moderní karoserie ukrývala techniku shodnou s tovární Fulvií, spolu s ní postupně i rostl výkon motoru. Zajímavostí bylo zadní výklopné okno, které bylo možné vyklopit o pár centimetrů a zlepšit tak proudění vzduchu kabinou. A vyklápělo se elektricky, žádná ruční práce!

Svou verzi Fulvie představilo i studio Ghia. Pod názvem Fulvia HF Competizione stvořilo žluté kupé ostrých hran a tvarů se zadním výsuvným spoilerem. A když už se mělo křídlo na zádi vysouvat, ať se vysouvá pořádně! V nejvyšší poloze se tak zároveň stávalo nejvyšším bodem auta. Velmi futuristické a velmi žluté auto však zůstalo jen ve fázi konceptu.

A konceptem bohužel skončila a kariéra znovuzrozené Fulvie Nuova z roku 2003, přestože auto bylo plně funkční a připravené pro výrobu. A to je obrovská škoda. Lancia tu totiž retro dotáhla k dokonalosti s úžasnou láskou k detailu. Tak především – stejně jako původní Fulvia, i ta nová spoléhala spíše než na brutální sílu na lehkost a chytrou konstrukci. Pod kapotou tak nebyla žádná monstrózní či přeplňovaná strojovna. Byl tu čtyřválec 1,8 litru známý třeba z modelu Lybra či Fiatu Coupé, kde tvořil základní motorizaci.

S šestnáctiventilovým rozvodem, proměnnou délkou sání a proměnným časováním ventilů VVT to tahle atmosférická ‘jednaosmička’ dotáhla na 140 koní. Nová Fulvia by se tak z nuly na sto rozjela během osmi vteřin. Svou zásluhu na tom měla i hmotnost, která ani v moderním autě s posilovači, airbagy, radiomapou a klimatizací nepřesáhla jednu tunu.

Uvnitř se designérům podařilo zakomponovat prvky tehdy běžné v Lanciích do sportovně laděné přístrojové desky. Celé dílo si udrželo ducha kompaktnosti a strohosti původního auta. A to ne jen pocitově či stylisticky. Narozdíl od prakticky všech ostatních retro-modelů, které nám automobilky za ta léta daly, Fulvia Nuova z roku 2003 byla dokonce ještě o pár milimentrů menší, než její předobraz. Přidejte pár vtipných detailů a jméno auta napsané na zádi překrásným starým fontem a snad pochopíte, proč by právě tahle Lancia byla mou volbou v případě, že by mi někdo nabídnul maličko změnit tok dějin a pustit do výroby jeden jediný koncept z celé historie automobilismu.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Tomino
07. března 2020, 20:41
0

No jo, Fulvia Coupe, jedna z mých nejoblíbenějších Lancií. Před asi pěti lety jsem si myslel, že si ji pořídím do garáže jako veterána, ale pak se věci změnily a doteď se jen občas kouknu na inzeráty a sleduji, jak jdou ceny nahoru. Co mě ale mrzí, že nejen Fulvia Coupe zůstala bez nástupce, ale celá Lancia je jaksi bez nástupce. Nebo to aspoň tak vypadá. Je to škoda, značka s obrovskou historií, od převratného monopostu F1 Lancie D50 přes úspěchy v rallye s 037 a Deltou atd., by si nezasloužila být v současné situaci.

reagovat
lu
lumix
07. března 2020, 21:44
0

Jo do Fulvie jsem se taky kdysi zamiloval a doteď to auto obdivuji. Krásné, elegantní, jednoduché a jak lehkonoze působící. Úžasné auto. Jenže, jelikož jsem si ho nepořídil kdysi, tak dnes už na to vůbec nemám.

krab
07. března 2020, 21:18
0

Paráda! Zrovna včera jsem viděl harry's garage o jeho Fulvii Zagato. Začíná renovovat a ladili karbce, hezkej díl...

reagovat
Breakthru
08. března 2020, 00:28
1

Jednu potkavam ve Vídni...červená, stojí na ulici a denně jezdí.....

reagovat
Kuře
08. března 2020, 08:18
0

V červené jsou nejhezčí:)

Pólin
08. března 2020, 10:56
1

Cervena na italskem sportovnim auteje takova trochu klise...ale pekne;) ja byl pred lety odvareny z tehle fotky...se vsim vsudy

beastar
08. března 2020, 12:04
1

To auto je tak hnusně obyčejný až je vlastně geniální. Občas mě tyhle věci chytnou ve snech. Odstěhovat se někam za sluníčkem. A takový auto mít jako daily. O víkendu se v tom hrabat. Jenže pak zazvoní telefon venku chčije a vím, že zítra těch 300 bych ve Fulvii nedofulil:)
-
Komentář upraven 8. 3. 2020, 12:04:41

Fa
Fandatik
08. března 2020, 08:07
0

Úžasný časy kdy design tvořili umělci s vrozeným citem, kdy bylo všechno ještě krásné, sluncem zalité a benzínem nasáklé. Pravděpodobně stačil Lancii tahle malý motor, protože auta ani motonovináři netrpěli zásadní nadváhou.

reagovat
STANLI
08. března 2020, 08:21
0

A dnes Lancia pomalu a potupně umírá... Sice chystají nástupce Yky, ale nemyslím si, že to zachrání... A to je škoda...

reagovat
beastar
08. března 2020, 12:06
0

Tak Ylonka je v podstatě auto pro Italský trh. Lancia už umřela defakto. A oživení se asi nedočká. PSA-FCA bude spíš značky rušit než potřebovat. Hajzlové zabili Kennyho. A teď se čeká co Alfa Romeo...

STANLI
08. března 2020, 19:06
0

Jo to je v podstatě pravda... Lancia už je tuhá, Y je už asi jen posmrtný třes...

ratan groch
10. března 2020, 14:09
1

O to strasidelnejsie vyznie fakt, ze Lancie Y sa predalo este v polke minuleho roku viac ako kompletne vsetkych modelov Alfa Romeo na svete.
Ked si predstavim, o kolko viac stoji celosvetovy predaj, F1, reklamy, marketing atd., tak asi by sme mali obdivovat majitelov Fiatu, ze to vsetko tahaju.

https://fiatgroupworld.com/2019/07/22/absurd-lancia-sells-more-cars-than-alfa-romeo/

je
jerry
08. března 2020, 09:01
0

Na počátku 70.let byl na Rallye Vltava jak Munari s Lancií HF, tak Röhrl s Opel Asconou.

reagovat
ro
rock
08. března 2020, 14:36
0

Přemýšlím, jestli existuje nějakej úhel, ze kterýho se mi to auto líbí - a asi ne. Má hezký disky :-).
Vlastně se mi nelíbí ani ta moderní inkarnace...

reagovat
je
jerry
08. března 2020, 19:32
0

Mně se líbí ze všech úhlů:-) Ale tak to má být, design vyvolá polemiku. Dnešní design často jen znechucení.

Ronin
08. března 2020, 16:09
2

Krásne auto,tak jednoduché a zároveň s toľkým komplexným šarmom.Ľahká športová prístrojovka a sexy kožené sedačky do ktorých by som si zaboril hneď riť,a aj som mal skúsenosť.
Existovali 4 série,prvá mala svetlomety rovnako veľké,potom dvojka mala jedny zachované do v pôvodnej veľkosti a krajné boli menšie,v strede malá maska.. 3ka,tých bolo najviac a je najdostupnejšia,mala znova rovnako veľkú dvojicu svetlometov,ale malých a na čiernom rebrovanom podklade masky..Taktiež dostala biely podklad budíkov s červenými ručičkami namiesto klasickej čierno-bielej.Posledná,najvzácnejšia štvorka (aspoň sa mi zdá) mala druhý krajný svetlomet potiahnutý hore,do rohu kapoty.

reagovat
lu
lumix
08. března 2020, 17:11
1

Podobné vypadá Peugeot 504 coupé, kdysi jsem ho viděl na Barumce, jedna jeho fotka výši synovi v pokoji.

reagovat
PeterLuk
08. března 2020, 22:20
0

Pôvodná Fulvia je krásne auto. Môj favorit v rôznych rally hrách, a auto, ktoré by som si raz prial v garáži. O novodobom koncepte som netušil, nevyzerá vôbec márne...

reagovat
CZmisak
09. března 2020, 08:23
0

To auto je prostě super. Přesně takový mini coupe sedan potřebuju :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem