Vždycky se nám zdálo, že u sousedů je tráva zelenější, na stav našich silnic se tak nadává již od nepaměti. Nejsem bez viny, taky si v článku občas kopnu. Musím však říct, že minimálně u nás v Jihomoravském kraji poslední dobou pociťuji značné zlepšení. Nemohl jsem se tedy ubránit sepsání článku na výrazně pozitivní vlně. Jsem si jistý, že se najde pár čtenářů, kteří budou nesouhlasit, ale třeba je přesvědčím o opaku nebo… no, vlastně ještě uvidíme.
Místní silnice brázdím už pěkných pár let. Časem jsem poznal, že jejich stav se mění. Obvykle hlavně po zimě lze pocítit výmoly na místech, kde dříve nebyly. Jenže poslední dobou jsem se až na překvapivě mnoha místech setkal s opravou – respektive skutečně kvalitním, novým asfaltem. Nikoliv s pouhým zaflikováním posypaným štěrkem.
Pro první příklad stačí sáhnout do archivu mých videí z uplynulých testů. S Yamahou XSR jsem se ke konci sezóny v roce 2022 hezky svezl po jedné z přilehlých zapadlejších cest vedoucích do Brna. Sakra, s japonským tříválcem byla fakt sranda, asi bych měl zkusit novou R9. Ale zpět k tématu, v komentářích se mě tehdy dokonce někdo dotazoval, jestli nemám strach na „tak rozbité silnici”, a mně nebylo pořádně jasné, co má na mysli, protože v mých očích se stále jednalo o mírně nadprůměrný stav. Teď přetočme kalendář na konec sezóny 2023, kdy jsem se vydal na stejnou cestu s osmistovkou od CF. Sakra, moc dobrej naháč, asi budu muset vyzkoušet jejich novou tříválcovou 675, a hned se nabízí srovnávák na domácím písečku. K tématu, k tématu!
Silnice po opravě – od 3:15
Tohle je pouze jeden z mnoha úseků, který mám náhodou zdokumentován před i po, tak je krásně vidět rozdíl. V živé paměti mám ještě opravu stoupání z Adamova. Tehdy se v prvním kole opravila spodní polovina a pamatuji se na reportáž, v níž se iniciativní reportér vyptával, kdy se opraví také druhá polovina. Už přesně nevím, na koho dotaz směřoval, snad adamovského starostu, nicméně odpověď zněla rázně a jednoznačně: „V nedohlednu”. Uběhlo pár let, ticho po pěšině. Najednou bum, druhá půlka je hotová a máme komplet novou cestu. Dnes je radost se tudy projet. Jen mi přijde, že je zde najednou hustější provoz. Jak by pravil klasik: „Udělali silnici, ale začali po ní jezdit lidi…”
Dalším poměrně čerstvě opraveným úsekem je cesta okolo Masarykova okruhu (Žebětín-Ostrovačice), jejíž povrch byl již také kvalitativně slabší. Kopírovat a vložit předchozí slova o radosti i větším provozu. Zde je však na vině momentální situace s rozšiřováním dálnice, ale k tomu se ještě vrátíme. Namátkou jsem vybral pár příkladů, ale takových úseků je více a určitě nejen v mém okolí. Jistě se s námi podělíte v komentářích o mnoho dalších v různých koutech naší republiky. Okresky v okolí zkrátka zrají do krásy a autíčkařská radost se stupňuje.
Třešničkou na dortu je letošní otevření rozsáhlé rekonstrukce a rozšíření Žabovřeské ulice – místa, jež bylo po mnoho (desítek?) let místními označováno jako „špunt” a každý dobře věděl, že ve špičce se mu má vyhnout, pokud je to jen trochu možné. Sjíždí se zde totiž mnoho cest z mnoha směrů (D1, výpadovka na Svitavy, velký okruh) a donedávna se v jednom bodu musela veškerá doprava namačkat do jednoho pruhu, mezi řeku a skálu. Posunutí tramvajových kolejí do hloubi skal umožnilo rozšíření na dva pruhy (vau!) v obou směrech. Plynulost dopravy je nyní naprosto nesrovnatelná s předcházejícím stavem. Druhá nová část velkého okruhu překlenující Tomkovo náměstí je sice moc hezká, ale zde si ještě na skutečný přínos k plynulosti dopravy budeme muset počkat, až se zrealizuje další části stavby – tunel skrz Vinohrady.
Na závěr jsem si, podobně jako u testovaček, schoval naopak to, co se mi nelíbí. Opravené okresky, kde se můžou autíčkaři vesele prohánět, jsou sice skvělá zpráva, ale mám pocit, že ty složitější, zásadnější a páteřní stavby dopravní infrastruktury nám stále moc nejdou. Sice jsme se nedávno poplácali po ramenou, jak dobře jsme zvládli opravu celé D1, ale rozhodně by jí prospěl i třetí pruh a ten se měl udělat v rámci řečených oprav, protože teď na ni zase pár (desítek?) let nesáhneme. Alespoň v Brně jdeme příkladem a pustili jsme do toho, ale… Kolony se ve špičkách tvořily již dříve. ŘSD sice prohlásila, že po celou dobu stavby udrží dva pruhy v obou směrech, což je super, přesto jsou teď kolony na denním pořádku a spousta řidičů se jim, zcela logicky snaží vyhnout, což zase zatěžuje okolní silnice. Dokončení rozšiřování dálnice je naplánováno na rok 2030. Chápu, je tam spousta křížení, mostů, nekonečno dalších problémů, ale myslím, že bychom si všichni přáli, aby to šlo rychleji.
Ve výčtu toho, co nám příliš nevoní, asi nelze nezmínit slavnou – neexistující – dálnici D52 z Brna přes Mikulov na Vídeň. Rakušané už s přestřižením slavnostní pásky nečekají, šli domů. Jejich strana je hotová už roky. Mezitím u nás… O kousek výš jsem si stěžoval, že „dokončení v roce 2030 je v nedohlednu”, jenže v tomhle případě se bavíme o zahájení prací. V roce 2030. Možná. Uf, prostě D52 – meme už od roku 1996. Negativní dojmy zakončíme taktéž celorepublikově nechvalně proslulou I/43, tedy cestou na Svitavy alias “silnicí smrti”, která je roky naprosto přetížená. Další pruh by jí prospěl snad ještě více než D1.
Jaký je váš názor na aktuální stav našich silnic? Lepší? Horší? Je důvod oslavovat malá vítězství v podobě nových povrchu na pár okreskách? Nebo naopak bysme měli „mířit ke hvězdám” a nespokojit se s málem? Pojďme diskutovat.
S.h.I.t.
08. 12. 2024, 13:49 4 reagovatNemame dokoncenou ani zakladni sit hlavnich tahu, ktere by odpovidaly kapacite. Dalnice na Rakousko chybi, do Polska ani nemluve, do Nemecka mame cele 2 propoje a slus. Na Slovensko lepsi nelmuvit, ale tam je "vyhoda", ze slovaci jsou na tom jeste hur. Kazdy rizeni u nas reva desne dloubo...
martin_100
08. 12. 2024, 16:22 2Přesně tak. Jel jsem 3 roky naz5 z finska přes celý polsko. Od severu až na naši hranici byla bud krásná dálnice a nebo aspon rozestavěná. Celkově x stovek kiláků ve vystavbě až na čáru čilej ruch. A u nás? Nic ani zatlučený kulíky nebo vykácený stromy. Od Lubawky po Jaroměř ani prd. No vostuda.
martin_100
08. 12. 2024, 16:22 0Přesně tak. Jel jsem 3 roky naz5 z finska přes celý polsko. Od severu až na naši hranici byla bud krásná dálnice a nebo aspon rozestavěná. Celkově x stovek kiláků ve vystavbě až na čáru čilej ruch. A u nás? Nic ani zatlučený kulíky nebo vykácený stromy. Od Lubawky po Jaroměř ani prd. No vostuda.
Sato
08. 12. 2024, 14:53 2 reagovatBohuzial asi zijem v inej casti JMK. Jihozapad od Brna, a je to tu ako cierna diera na dobre okresky. Sem tam sa nejaky usek najde ale zvycajne to je totalna katastrofa. A ked uz nejaky usek spravia tak to sice uz nepripomina struhadlo ale ostane to tak divne vlnite. Moja oblubeny usek Strelice - Orechov je uz v imho havarijnom stave. Spolu s tym ze v kazdej druhej prdeli maju neoznaceny radar, tak by som povedal ze terajsi stav je ovela horsi nez v minulosti
Opelfahrt
08. 12. 2024, 21:14 0No na té straně Brna je to fakt smůla. Měli jsme rodinu v Ivančicích, letos jsem odsud po letech jel starou cestou na Silůvky a Ořechov a kromě jednoho krátkého úseku se tam od 90. let zjevně nic nezměnilo.
Sato
09. 12. 2024, 08:55 0Silůvky - Mělčany je celkom obstojný kus asfaltu, ale ten profil nie je zase tak extra zaujímavý, no lepšie ako nič, Len hned na úvod Melčan je treba spravi U-turn lebo tá katastrofa čo ide ďalej na Ořechov to niečo otrasné.
Ono to tu nikdy nebude ridičská nirvána ako v Moravskom krase, alebo ako ma mojich obľúbených okreskách v okolí Banskej Štiavnice, na to je to málo kopcovité a moc nahusto obývané, ale niektoré úseky fakt majú aký taký potenciál no stav asfatlu to zabíjía. A niektoré cesty sú akoby len vyasfaltované omylom, len také nejaké agrárne obslužné komunikácie, kde niekto za úplatok vykydal nejaký podradný hrubý asfalt. To je tiež zážitok do takého niečoho vletiet.
rock
08. 12. 2024, 14:53 0 reagovatJá mám teda se silnicemi na Jižní Moravě zkušenosti jako s tou, co vede z jedné strany k naší dědince; je to teda prachobyčejná trojka, ale není slepá a vlastně by to mohl být celkem atraktivní kus asfaltu. Pasáže doleva-doprava, převýšení až 100 m, i vlásenka se tam najde...
V jednom místě se to pod silnicí už roky sesouvá. Silničáři vždycky jednou za dva roky zalili vzniklé trhliny asfaltem a nechali to být. Až už to začal být neúnosné, na výškových rozdílech okolo těch trhlin by níž posazené auto klidně mohlo nechat lízátko a mimořádně rozvášněného řidiče by to taky mohlo nakopnout někam do pangejtu. Tak se SUSka rozhoupala k radikálnímu činu: z každé strany osadili sekvenci značek 70 - 50 - 30. A je hotovo. Už je to tam druhý rok a očividně to slouží dobře, tak už to tam asi zůstane nafurt...
S.h.I.t.
08. 12. 2024, 19:24 0U nas takhle "opravili" mostek. Jeho katastrofalni stav opravili znackou 30, zuzenim z obou stran a osazenim znackami o prednosti vozidel z jednoho smeru.
Sato
08. 12. 2024, 23:02 0takhle podobne docasne(?) fixly most u Olympie, cela ta supervytazna spojnice D2/D52 popod Modrice z toho kolabuje, chcel by som vidiet ten CO2 impact toho ze tam x stoviek ludi vrci cele hodiny navyse...
Ronoath
08. 12. 2024, 19:08 0 reagovatNěkteré silnice se zlepšily, dokonce i v končinách, kde bych to nečekal; ale zase přibylo aut a hlavně radarů. Takže nadšení si nechám na jiné věci.
afro-r1
08. 12. 2024, 21:55 1 reagovatJa jsem s vyvojem spokojen.
´90 - nebyly penize na nic, ´00 - vcelku se spravily dalnice, ´10 - jednicky uz vcelku dobre, ´20 - dvojky, trojky jsou cim dal casteji po renovaci.
rock
09. 12. 2024, 06:28 3 reagovatOdhlédnu-li od mého frflání na silnice na Jižní Moravě, tak jsem byl naprosto šokovaný na Vysočině. Přišlo mi, že tam po r. 2000 zgruntu opravili snad každkou silničku, na kterou jsem najel. Možná jsem měl jenom štěstí, že jsem nestrefil nějaké místní katastrofy, ale sumárně jsem si připadal, jak kdybych přejel z východní Evropy do západní. Což se v menším měřítku vlastně i stalo.
mariov8
09. 12. 2024, 11:59 0 reagovatJo, vývoj tady je, jenom je šíleně pomalý a jsem zvědavý, kdy se dostanou do středních Čech. Pražský okruh a D3 no comment...
Kolem Prahy to je stále peklo. Nedávno však milé překvapení Vysočina a Jižní Čechy...
yellec
09. 12. 2024, 12:17 0 reagovatSilnice 2. a 3. tříd v JmK jsou totální katastrofa způsobená všemi předchozími Hejtmany od momentu co ty silnice stát na kraje převedl. Autor se raduje z opravených úseků, ale to že ty cesty nechal kraj zajít do takového stavu je jednoznačně špatně a ukázka toho, že to jde dělat podstatně líp je třeba kraj Vysočina, nebo kraj Jihočeský. Taky způsob jakým ty cesty kraj opravuje zdá se mi poněkud nešťastný. Že opraví někde 2 km a všude kolem nechá tankodrom je k ničemu.
David Střítežský
09. 12. 2024, 13:32 0Kraj Vysočinu lehce podezírám z trolení - abysme jim záviděli, že se mají líp. Moje oblíbená cesta na Vysočinu dlooouho vypadala takhle (nyní už je i JMK půlka opravená, i když jen pár set metrů od cedule - ponechaný prostor ke zlepšení :D )
... ale jinak jde narazit na fakt hezký , i na žalostný. Jestli mají celkově lepší stav než JMK? Nevím, ale rozhodně se zdá, že to víc dává smysl - hlavní tahy jsou obvykle ty hezčí a zapadlé silničky slabší. Ne, že by to u nás bylo zcela opačně, ale určitě jsou místa, které by snesly opravu dříve, než různé (mnou popisované) "nenápadné trojky".
-
Komentář upraven 9. 12. 2024, 13:33:13
yellec
10. 12. 2024, 10:48 0To není trollení. Takhle to vypadá na výjezdu prakticky na kteroukoli stranu z JmK. Pro mě jako taky motorkáře je důležité, aby ty silnice byly v jakž takž stavu, aby si člověk byl schopnej sestavit smysluplnej okruh, což v Jmk jde možná tak na dvou místech. To že jedu 70% tankodrom, 20% slušná cesta a 10% super povrch je mi k ničemu a zrovna na té Vysočině to jde poskládat snadno. Na jihu, kolem Jindřichova Hradce má člověk dokonce pocit, že jede v jiném státě. Je to tam dokonce lepší, než v rakouském příhraničí. To samé Sršňův Šumavaring. Proti tomu u nás třeba Podyjí velký špatný (krom jedné silnice) nebo Moravský kras taky hrůza.
MaDI
09. 12. 2024, 15:57 1 reagovatNejhorší je Brno, Vyškovsko, Prostějovsko. Tam je fakt nutný enduro. To samý Praha a okolí. Nejlepší Vysočina, Jižní Čechy a Plzeňsko.
Opelfahrt
09. 12. 2024, 16:19 0Jo, souhlas a vlastně celý západ Olomouckého kraje, Pardubický kraj (tam, kde se zrovna nestaví D35 a její přivaděče) – to je taky dílo. I v Královéhradeckém se najdou fakt katastrofální úseky. Mám smůlu, že v domovském Jihomoravském kraji a v těch, co jsem teď psal, jezdím nejvíc.
PepaSFI
10. 12. 2024, 18:52 0 reagovatjá teda nevím kde po tý Vysočině jezdíte ale já tady vidím jeden hnus fialovej. I tady už jsem prezentýroval teorii, že silnice se nespravují podle jejich stavu ale losují se na silvestra o půlnoci v tombole z klobouku. Jsou tady silnice kde po pár letech od opravy dělali znova potah. Dělali potah na silnici kde opravdu nebylo co řešit. A na té samé silnici o pár kilometrů dál, úsek co byl hnusný už někdy před 20 roky opravili teprv letos. Vždycky se bavím, když je někde reportáž o novém zařízení na opravu silnic které brzy vše vyřeší. Jo, něco jako Bigfoot yetti nebo Lochnesska nebo Bílá paní. Všichni o tom slyšeli ale nikdy to nikdo neviděl. Díra v silnici? Kydanec čehosi, uplácat lopatou, hotovo. Životnost asi 3 měsíce. Fakt nepřeháním, kdo jezdí přes Velké Meziříčí, cesta zvaná obchvat směrem na Třebíč, ulice K novému nádraží, po pravý straně do kopce. Díra vedle díry, před zimou to polepili a už se to sype zas, ještě zima nezačala.
yellec
18. 12. 2024, 10:18 0Já jezdím od Brna a moje oblíbená trasa, je přetrpět to po R43 do Sebranic a tam začíná kvalitní cesta na Kunštát, Bystřici nad Pernštejnem až do Nového Města..... Z něj moc hezký úsek na Žďár a pak se můžu rozhodnout jestli ještě pokračovat pořád po super cestě na Humpolec, nebo se vrátit ze Žďáru na Bíteš. Z Bíteše do Náměště nad Oslavou a domů.
lekla_ryba
11. 12. 2024, 07:12 0 reagovatŽiji v Praze a pořídil jsem si naježdění po Praze off-road. Tolik ke kvalitě cest...
Frankie
12. 12. 2024, 06:31 0 reagovatJo no, jde to k lepšímu to je fakt. Zmíním za mě pár zásadních pozitivních věci. První je, že se konečně pořádně hýbe dostavba D 35. To dle me i hodně odlehči D1 v úseku Brno Praha, tím pádem tam 3 pruhy nebude potřeba. Druhé co se konečně pohlo je dostavba D1 kolem Přerova, to značně odlehci D 46 a samotnému Prerovu. Vrátím se ještě k D 35, tam opět konečně bude dokončen obchvat Olomouce a vyhneme se silenemu kruhaci. U všeho jsem uvedl konečně. Je opravdu zarážející, jak dlouho u nás trvá příprava stavby.
Dál se u nás hodně dělá na D 48. Tam jsem hodně zvedav, jak bude vyřešen prutah Novým Jičínem.
Co mě u nás každý rok zaráží je silnice c.11 v úseku kolem Jablunkova. Co jí otevřeli, tak ji každý rok opravují. Za mě velké diletantsvi.
No a okresy na ježdění? Těch bohužel u nás na Trinecku moc není.
Peťas
17. 12. 2024, 10:14 0 reagovatSilnice jsou lepsi obzvlast mimo stredocesky kraj. Ale aut je na silnicich cim dal vic a jsou cim dal tezssi.
rock
18. 12. 2024, 11:19 0 reagovatPro všechny, kdo by chtěli plánovat výlet na opravených silnicích II. a III. třídy na Jižní Moravě.
https://susjmk.pincity.cz/silnice
Občas jsou to dlouhé pasáže, které na sebe navazují, jindy je to 1500 m úsek, k němuž holt vede z každé strany 3 km tankodromu.