načítám data...

Kůže versus eko-kůže. Jak je to doopravdy s honbou za udržitelností?

Bývala symbolem luxusu a pohodlí, dnes se ocitá na seznamu zakázaných materiálů. Skutečně je kůže neekologická, marnotratná, ba přímo krutá? Nebo jde o další módní nonsens z hlav zelených aktivistů?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Alternativní materiály v interiérech moderních aut mě většinou baví. Už když v roce 2013 prezentovalo BMW i3 s kabinou vyrobenou z recyklovaných PET lahví a eukalyptového dřeva, připadalo mi to zajímavé, svěží a v zásadě hodné následování. Líbí se mi lněné obložení v novém Volvu EX30, oceňuji využití odpadních rybářských sítí, plastových oken nebo bezpečnostních pásů, fandím škodováckým experimentům s ananasovníkem i dřevu vytaženému z rašelinišť, s nímž koketuje prozměnu Bentley. Jen nad syntetickou kůží stále cítím jisté rozpaky… 

V testech se s její přítomností musím vypořádávat poměrně často. Nejednou jsem napsala, že je příjemná na dotek a od kůže skutečné byste ji nerozeznali. Jakkoli mi to nejde přes klávesnici, snažím se nelhat. Vývoj skutečně za poslední léta urazil dlouhou cestu a dnešní koženku je těžké identifikovat dokonce i podle vůně, který dříve bývala neklamným poznávacím znamením. Když je navíc vyrobená z odpadků, co by na ní mohlo být špatného? 

Možnost volby mi samozřejmě dává smysl. Nelibost vyvolává něco úplně jiného než materiál samotný, a to snaha halit ho do vznešených názvů a mileniálských floskulí velkolepých tak, že vlastní nadutostí až pukají. Když si do svého auta objednáte „cruelty-free“ interiér, hned jste lepším člověkem a můžete snáze zapomenout na fakt, že z uhlíkové stopy vaší večeře by po stlačení vznikl další Koh-i-Noor.

Jenže nalijme si čistého vína: umělá kůže je zkrátka umělá. Je to plast a vyrábí se ve fabrice z rozmanitých zdrojů, zdaleka ne jen z odpadu. Její tradice je krátká a výsledky zátěžových testů, rozuměj dlouholetého užívání, teprve začínáme získávat. A ne vždy jsou to výsledky uspokojivé.

Zajímavé jsou například reference zákazníků americké Tesly, o nichž psal v květnu tohoto roku magazín Autoevolution. Také Tesla jako průkopník elektromobility v průběhu let přešla na syntetické materiály, které jsou údajně oděruodolnější, voděodolnější, ekologičtější a taky trvanlivější. Akorát že vůbec, jak praví klasik (dkaz). Nespokojení majitelé si na internetových fórech stěžovali, že veganská kůže po letech užívání degraduje, odlupuje se z ní svrchní vrstva a na oblečení zůstávají nevypratelné stopy. I kdyby měli pravdu loajální Tesla-fans, kteří obratem obvinili dotyčné majitele z přílišného pocení a používání agresivních přípravků vlasového stylingu, na věci to nic nemění. Umělá kůže zkrátka neodolala náporu běžného, byť intenzivního užívání. Tenhle problém dálková aktualizace softwaru nevyřeší… 

Abych ale neostrakizovala jen pana Muska, který dlouhodobě nepatří k mým oblíbencům. K syntetické kůži, vznešeně nazývané veganská, se obracejí snad všechny automobilové značky včetně těch prémiových. Koženku většinou dostanete do všech vstupních modelů, u těch vyšších pak tvoří alespoň volitelnou položku. Nikdo dnes nechce vypadat lhostejný k utrpení milionů krav, chovaných pro svou kůži… Oh wait! 

Market Institute při World Wildlife Federation (WWF) vydal v roce 2022 prohlášení, že „kůže je výhradně vedlejším produktem masného a mlékárenského průmyslu.“

V roce 2021 se na celém světě spotřebovalo 71,5 milionů tun hovězího masa. Podle Organizace pro výživu a zemědělství (FAO) Spojených národů je každoročně poraženo 331 milionů krav, čímž vznikne 2,18 miliardy krychlových metrů kůže, jejíž fyzikální vlastnosti a trvanlivost jsou prověřeny staletími. Pouhé slovní spojení „živočišný původ“ ji však odsuzuje k likvidaci nebo k použití v oblastech, které nejsou veřejnosti na očích. Podle dat společnosti One 4 Leather  končí 40 % kůže na skládkách a ze zbylých 60 % jde jen necelá pětina na využití v automobilovém průmyslu. Místo toho, abychom sáhli po kvalitním přírodním materiálu, startujeme fabriky a složitými výrobními procesy generujeme další tuny plastu, který v zájmu PR okořeníme stopovým množstvím zajímavých přírodních surovin. Nevědomý spotřebitel se raduje, jak chrání planetu, tvář byla zachována, všichni jsou spokojení. Jistě, One 4 Leather není žádná altruistická neziskovka, nýbrž skupina sdružující výrobce kůží pro automotive, přesto mi tady něco nesedí. 

Aby bylo jasno, fandím lidem, kteří bojují proti neetickému masakru zvířat. Chápu, když zvířecí useň zavrhne jedinec, který odmítá živočišnou výrobu obecně a nejí maso ani mléčné výrobky. Ale rozplývat se nad eko-kůží a v hospodě se ládovat řízkem?

Pojďme se podívat ještě na druhý argument  pro „veganskou“ alternativu (byť jí aktivisté zdaleka nevěnují tolik pozornosti jako nebohému skotu). Aby se surová kůže stala jemnou usní hýčkající naše pozadí v osobním automobilu, musí projít náročným procesem zpracování, který vypouští do vzduchu i půdy tuny škodlivin. Zde se jistě zrnko, možná i zrno pravdy skrývá. I kožedělný průmysl však v posledních desetiletích zaznamenal rychlý vývoj a doba, kdy se řadil k nejtoxičtějším odvětvím, patří minulosti. Organizace Leather Working Group, kontrolující dodržování přísných pravidel pro výrobu, sdružuje téměř 500 subjektů po celém světě. Dnešní automobilové koželužny fungují podle striktních předpisů a využívají nejmodernější technologie k výraznému snížení spotřeby vody a energie, což je oblast, která historicky čelila největší kritice. Posunuly se i používané chemikálie, v nichž mají stále větší podíl přírodní prostředky. A přestože prostoru pro zlepšení zůstává dost a dost, přímé srovnání dopadů při výrobě pravé a umělé kůže by jistě nejednoho překvapilo. 

Jaké závěry z toho všeho vyvodíte, už nechám na vás. Mně nadále nesmí přes práh koženkové kabelky ani boty a automobilkám, které v nabídce ponechají čalounění z pravé kůže, tiše držím pěsti. 

 

https://internationalleathermaker.com/

www.focuson.cz

https://www.leatherworkinggroup.com/

https://www.worldwildlife.org/

https://www.one4leather.com/



 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

HeavySmoker
13. prosince 2023, 15:41
3

Nie je koža ako koža. V aute človek nájde všetko od semi anilínu, cez pigmentovanú kožu až po plne opieskovanú úpravu s umelým vzorom. Semi anilínová koža má len tenkú vrstvu laku na ochranu, otvorené póry, skutočnú textúru (vrásky, jazvy, póry) v zime nechladí, v lete nepáli. Super vec, ale v aute za normálne peniaze to dnes dáva len Lexus. A treba sa o to starať. Dnes sa šetrí a obvykle dostanete plne spracovanú kožu s umelým vzorom, ktorý nič z toho nemá (je zbrúsená a vzorka kože je úplne umelá a vyrazená do farby/laku). Po rokoch sa začne lak lámať, rozpadať a celkovo je to na pendrek. Tieto úpravy si s plastom nič nedĺžia. Jediný rozdiel je v cene. Nikoho neprekvapí že umelá náhrada sa ľahšie vyrába vo veľkých sériach. Osobne je mi to jedno, to čoho sa dotýka vaša ruka je aj tak umelá vec a už to neviem rozoznať.

reagovat
af
afro-r1
13. prosince 2023, 16:53
0

Kdysi jsem cetl, ze ta vrchni kuze je casto opticky poskozena (jizvy, vrasky) a tak si vyrobci obrousenim usnadnuji zivot (reklamace). To, ze ztrati dobre parametry je zas az tak netrapi.

HeavySmoker
13. prosince 2023, 17:37
0

Áno, to je podstata toho prečo dochádza k brúseniu a prečo je viac spracovaná koža lacnejšia. Ak máš kožu ktorá má jazvy a iné nedokonalosti (tj. z bežného chovu), musíš to zbrúsiť poriadne do hĺbky. Aby po lakovaní a farbení nebola hladká ako sklo, "vzor" prírodnej kože sa do toho vyrazí (napr. BMW má pre tento typ low cost kože názov Dakota). Ak máš semi anilín, kde je skutočný neobrúsený povrch viditeľný a prekrytý len tenkou vrstvou priehľadného laku (u BMW napr. Merino), musí to byť prvotriedna kvalita z chovu na toto určeného. Sú samozrejme aj medzi stupne ktoré sa obrusujú len zľahka. Tým je daná aj miera potrebnej starostlivosti a odolnosti. Lacná koža toho vydrží veľa a vrelo by som ju doporučil každému do auta na každý deň. Tie lepšie sú pre fajnšmekrov, ktorý docenia výhody toho povrchu (tj. nie pre mňa, ja som chlapec z dediny).

S.
S.h.I.t.
13. prosince 2023, 16:45
3

Asi jsem divnej, ale davam prednost latkovym sedackam pred kuzi a pseudokuzi :D

reagovat
af
afro-r1
13. prosince 2023, 17:01
1

Osobne mam nejradeji alcantaru v kombinaci s latkou. Dokoce i mikroplys mi v aute nevadi.
Standardni kuzi nebo kozenku bych nejspis nechal precalounit.

reagovat
XT
XTad
13. prosince 2023, 17:05
2

Mne hlavne vadi, ze driv byla kuze v autech takova hezky zmackana, chumlava a dneska je napnuta ze sedacky vypadaj jak z gumy.
https://petrolblog.com/uploads/legacy-uploads/2020/04/Peugeot-406-Coupe-facelift-interior.jpg

reagovat
ro
rock
13. prosince 2023, 19:24
4

Když ona se ta kůže z ušlechtilýho vegana tak hezky doplňuje s LCD přístrojovým štítem bez možnosti konfigurace, pouze překreslujícím mechanické přístroje a se středovým displejem, který má dedikované místo pro ovládání klimatizace (místo aby na tom samým místě měl fyzická tlačítka nebo točítka).
Znamení doby...

reagovat
PanHAJZL
13. prosince 2023, 20:21
0

Pravou kůži jsem měl ve Volvu XC70 (příplatek) ,standard byla koženka a Range Rover. Koženku jsem měl v Jeepech a teď v tahači Turkoj. Za mne jednoznačně absolutně neporovnatelné materiály! Koženka je fuj!

reagovat
VK
VK
13. prosince 2023, 23:09
1

Poznámku k Tesle. To co je v modelu 3/Y, není ani umělá kůže, ani koženka. To je natvrdo do matného lesku texturovaný měkčený polyuretan, umělá hmota, beze snahy z toho dělat cokoli jiného, než plast. Říkám tomu brutální upřímnost a je mi svým způsobem sympatická. Prostě si na nic nehraje, je to plastik a je to přiznaný plastik, kůži/koženku si ani nezkouší předstírat. Má to i výhody, po sedačkách se proběhne potomek v zablácených botečkách, bez velkého vzrušování se sáhne po vlhčených ubrouscích a povrch se jednoduše utře. Problém zlikvidován. Jakákoli koženka, natož kůže, působí zas daleko útulněji, o tym žádná.
-
Komentář upraven 13. 12. 2023, 23:10:08

reagovat
Sa
Sato
14. prosince 2023, 00:03
0

v eSku je normalna koza?

ro
rock
14. prosince 2023, 09:18
0

Jenom v prvních. Poslední minimálně 3-4 roky je tam ten eko vikslajvant.
Pokud vím, tak Tesla nemá kůži vůbec v ničem.

ro
rock
14. prosince 2023, 09:56
2

Smiřuju se s tím, že už jsem boomer a některým trendům prostě nerozumím. Bunda, co ji už osmý rok tahám, je po předsezónním ošetření voskem na kůži jak nová, akorát s tou správnou patinou. Aktovku by mne ani nenapadlo pořídit bakelitovou, silikonový řemínek na hodinky mi na ruku nesmí. Bože, i můj pes má masivní obojek na míru z hověziny.
A sedačky do auta, kde ten kontakt s tělem je ještě mnohem intenzivnější a nároky na pohodlí a příjemný pocit i odolnost větší, bych měl chtít z imitace?

reagovat
Irwinek
14. prosince 2023, 13:07
1

Poslední koženková sedačka, na které jsem v autě seděl, byla ta ve Škodě 1100 MB de Luxe :-D
jinak kůže, mikroplyš a čertví z čeho je ta nehořlavina, co jí dalo Volvo do své vlajkové lodi 960, když jsi nechtěl kůži. Kupodivu mne neuráží současný materiál sedaček fábie 4 ve skoro základu, co jsem nafásl jako služebák.

reagovat
Mi
Michal Lenc
14. prosince 2023, 13:28
2

Já poslouchám podcast jednoho docela upřímného youtubera, co prodává hodně "merche". A ten to řekl na rovinu. Přejmenování z umělé/falešné kůže na veganskou kůži je nejúspěšnější rebranding v historii. A za druhé, kdyby chtěli ten jejich batoh udělat z kůže místo z umělé kůže, tak bude asi pětkrát dražší. Zároveň ty umělé materiály udělaly docela velký pokrok.
Takže já mu věřím. Automobilka ušetří použitím umělé kůže a změnu prodá jako pozitivní krok v rámci greenwashingu.

reagovat
af
afro-r1
14. prosince 2023, 13:54
2

Ono takove: elektroauto = nulove emise CO2 je take hezky ozelenena realita (obzvlaste v Polsku s 92% uhelnych elektraren)

Stanley
15. prosince 2023, 07:49
0

Díky za občerstvující článek. Málokdy se člověk dočte o realitě, pokud se neshoduje s vegan žvásty výrobců.

reagovat
Liqid
15. prosince 2023, 17:51
0

Koženka je hnus, jak to jde, beru kůži. Radši i textil než koženku.

reagovat
martin_100
16. prosince 2023, 17:06
0

Přitom je to jednoduchý. Kdo jetak bohatej, že si může koupit auto s rádoby koženýma seslema, ten už najde pár dukátů pro šikovnýho čalouníka. Nechá si ten odpad ze sedaček su dat a potánou mu ne kvalitní hovězinou. Ty původní potahy pak můże s klidnym srdcem srolovat a narvat do řiti to.u kravaťákovi co mu auto prodával.

reagovat
martin_100
16. prosince 2023, 17:09
0

*potáhnou mu je....
Sakra proč má ten šmatlafpun tak malý "tlačítka"

ransom
26. prosince 2023, 12:26
0

"... každoročně poraženo 331 milionů krav, čímž vznikne 2,18 miliardy krychlových metrů kůže..."
Mně ty počty FAO nějak nesedí. Z jedný krávy přeci nemůže být šest a půl kubíku kůže...?

Vrátím-li se k tématu: Miluju kůži na volantu, kožený opasek, kožené boty. Ale hrozně nerad na ní sedím. Veganskou kůži ovšem považuju za blbost, stejně jako veganský prejt. Pokud nežeru maso, tak ho snad nebudu ani napodobovat. Je naopak spousta bezmasých pokrmů hodnotných i chutných. Právě tak - proč napodobovat kůži zabitých zviřátek, kterých je mi líto?
(Ne, nejsem vegan.)

reagovat
Ju
Junior
26. prosince 2023, 17:55
0

Píše mi to, že mám AdBlock, ikdyž nemám AdBlock.
Zachraňte mě plz.

reagovat
ransom
26. prosince 2023, 21:03
0

Používáš nějaký prohlížeč co blokuje reklamy bez doinstalování Adblocku. Brave, Opera... Stačí v nastavení zakázat blokování pro daný web. Bývá to vpravo nahoře vedle adresního řádku.

Ju
Junior
27. prosince 2023, 13:46
0

Chrome. Včera jsem se přišel podívat, jestli se něco změnilo a vskutku se to samo opravilo.
Teď už je to zase rozbitý.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem