načítám data...

Kulturní rozdíly aneb Americké silnice pohledem Evropana

Řízení za velkou louží má velké kouzlo a také nejrůznější specifika. Některá vás napadnou hned, na jiná nepřijdete, dokud je na vlastní kůži nezažijete.

zobrazit celou galeriiAutíčkář na cestách: Kulturní rozdíly aneb Americké silnice pohledem Evropana

Americké silnice. Nekonečně dlouhý pruh asfaltu se žlutými čarami protíná pustinu a jeho přímka se ztrácí někde v dáli na obzoru. Fata morgana. Hory v dáli. Route 66. Právě tohle napadne mnoho lidí jako první, když přijde řeč na ježdění v USA.  Zní to trochu jako klišé z amerického filmu, ale když už v americkém filmu něco vidíte, tak to musí být pravda, protože by na to přece domácí jinak nekoukali. No ne? 

Díky neskonalé štědrosti a blahosklonnosti svého zaměstnavatele se opět nacházím za velkou louží a taková příležitost si přímo říká o tematický článek. Pokusím se v něm nastínit svá pozorování a možná trochu poupravit leckterá zažitá klišé, která o provozu, řízení a silniční síti Spojených států panují. Samozřejmě si nedělám nárok na pokrytí všech místních zvyklostí, z nichž některé jsou navíc geograficky podmíněné. Nejvíce času jsem strávil v Arizoně a tak budou pozorování ovlivněna ponejvíce touto skutečností. Pojďme si tedy říct, jako to s tím ježděním v zemi svobody vlastně je.

Často jsem se setkal s tvrzením, jak že je ten americký provoz super, skvělý a mnohem lepší než u nás. Nemohu však souhlasit, protože svět není černobílý a každá strana oceánu má svá pro a proti. Přikládám tedy toto tvrzení spíše takovému tomu bezmeznému obdivu ke všemu americkému.

Mezinárodní řidičák

První věc, kterou většina lidí řeší, pakliže se chystají v USA sednout za volant. A také věc, na kterou jsem při svých překotných přípravách na cestu zapomněl. Co na tom, stojí to pár korun, na úřadě vám to vyhotoví na počkání, a vy to pak stejně nikdy nepoužijete, ale dokážete si představit, jaké katastrofické scénáře mě okamžitě napadaly. Každopádně nic nezkazíte, když si toto krásné leporelo podle vzoru z let padesátých opatříte. Pozor ale na to, že bez vašeho normálního řidičáku neplatí, protože se jedná vlastně o úřední překlad onoho dokumentu. Některé státy jej ale vůbec nevyžadují (třeba Arizona), další jej pak vůbec neuznávají (to platí například v Kalifornii). Nehledě navíc šance na to, že průměrný americký policista tento skládací papír nikdy neviděl a nebude vědět, co s ním, je velmi vysoká. 

Všechno je velké a všude je to daleko

Ať už se jedná o čerpací stanice o pětadvaceti stojanech, v jejichž prodejnách koupíte lacinou limonádu v gigantickém kelímku, poněkud přerostlé pickupy (trucky), nebo parkovací místa, rozměrové odlišnosti budou to první, co vás praští do očí. Další šok pravděpodobně přijde ve chvíli, kdy se připojíte na dálnici, která v obou směrech čítá 4 a více pruhů. Má to však i svá pozitiva. Půjčíte-li si v autopůjčovně nějaký ekvivalent evropské nižší střední nebo střední třídy, budete mít všude dostatek prostoru. Parkovací místa jsou gigantická, například. Tohle jednoho rozmazlí a návrat do Evropy pak připomíná návštěvu takové té turistické atrakce, kde jsou zmenšené modely z reálného světa.

Dvojnásob toto platí pro cestovní vzdálenosti. Pro místní je například zcela běžnou praxí dojíždět do práce třeba 60 a více mil. Na dálnicích kolikrát nepotkáte benzinku celých 50 mil a mezi městy můžete cestovat třeba 4 hodiny bez toho, aby bylo poblíž cokoli, co se dá označit za civilizaci. Ale až pak najednou bude na dálnici nehoda a kolona dlouhá přes 15 mil, budete rádi, že jste si na poslední pumpě dotankovali plnou. 

Nejezdí se zde tak pomalu, jak se říká

Leckomu může připadat dálniční limit 70 mph úsměvný, u nás se přece jezdí rychleji. Konkrétně Arizona má nejvyšší povolenou rychlost krásných 75 mph. Nic moc, ale na americké poměry ještě docela dobrý. Realita? Přidejte si pět až deset mil navíc, podle toho, jak plyne provoz. Mnohem důležitější, než se striktně držet rychlostního limitu je totiž taktika, která je velmi prospěšná pro cizince v jakékoli zemi, totiž splynout s davem. Když se vám podaří “plynout s proudem”, rázem vám provoz připadne opravdu plynulý. Hezké, efektivní. 

Velké překvapení pak nezasvěcenému připraví nákladní vozy s návěsy, které s provozem drží krok velmi srdnatě. Tedy až do té doby, než přijde kopec.

Americká auta zatáčet umí, ale jejich řidiči ne 

S rychlostí souvisí i tato poznámka. Ono totiž sypat po rovném úseku silnice 85 mil za hodinu zvládne i nazvedaný Ford F250, ale jakmile dojde na zatáčky, svět za okýnkem automobilu se rázem zpomalí. A někdy až tolik, že je to docela otravné. To vám je pak prd platné, že najdete úžasně zatočenou silničku kdesi vysoko v horách, když před vámi řidič hnědého MPV praktikuje ultradefenzivní jízdní styl, pracovně zvaný “better safe than sorry” a před každým byť jen náznakem vinglu téměr zastaví. 

Na druhou stranu, běžně zdatný evropský řidič si tady připadne jako král apexů. Řekli byste třeba, že je taková Toyota Tacoma schopná na zatočené okresce ujet třeba BMW 330i, i když se ten člověk za volantem bavoráku očividně snažil, co mohl? Já taky ne. Ale jak říká kolega Jeník, ono je to pro ně taková jednorozměrná disciplína, to ježdení.

Ohleduplnost nade vše, ale s pozorností už to tak horké není

Velká část chvály na řízení v USA vždy směřuje na ohleduplnost řidičů. Můžu jen potvrdit, ačkoli nedokážu s jistotou říct, zda je to ohleduplnost nebo vysoká míra pasivity za volantem. Takže i když jste blbec a neuvědomíte si, že se právě blížíte ke křižovatce se stopkou v každém směru a tuto projedete zcela proti pravidlům, málokdy vás někdo vytroubí, nebo počastuje hezkým gestem. 

Což ale neznamená, že by byla o krizové situace nouze. Stalo se už takovým pravidlem, že mi ranní cestu do práce, tedy zhruba 10 mil po dálnici rovně a pak doprava, vždy někdo zpříjemní kontrolou pozornosti. Ideálně třeba tak, že vám to pomaleji jedoucí auto pošle přímo před čumák, bez blinkru, a ne zrovna pomalu. Jedna věc je, že blinkry používá tak půlka lidí a to ještě jak kdy, druhá pak skutečnost, že prostě nedávají pozor. Jistě, plynulost provozu by k tomu mohla leckoho ukolébat, ale příjemné to dvakrát tedy není. Nemluvě o tom, jak moc populární je koukat za volantem do telefonu.

Vozový park je velmi rozmanitý a stejně tak jeho stav

Vozový park je zde opravdu něco nádherného. Jistě, nepotkáte zde třeba mnoho francouzských automobilů, jinak tu ale najdete všechno. Moc jsem se divil, když jsem potkal Dacii Logan, a zrovna docela daleko od zpevněných cest, v jednom skalnatém údolí. Teda, ono se to jmenovalo Renault Symbol. O vozovém parku bych však zmínil dvě věci. Tou první je četnost, s jakou můžete vidět různě upravená auta. Ponejvíce je to patrné na pickupech, SUV a offroadech. Potkat takový sériový Jeep Wrangler sice není nijak vzácné, mnohem více jich ale uvidíte modifikovaných. Výrobci sami se nebojí nabídnout širokou paletu doplňků a tam, kde tito končí, začíná nekonečný aftermarket. Ladičův ráj, chtělo by se říct. Pravda, některé úpravy vzbuzují více otázek, než obdivu, a osobně bych se bál jezdit pickupem, ve kterém sedím skoro dva metry nad zemí, ale proti gustu…

Docela by mě tedy zajímalo, jak a jestli vůbec probíhá kontrola technického stavu vozidel, protože to vypadá, že jakmile máte světla, čelní sklo, brzdí vám to a troubí, tak se dá jezdit snad se vším. Podle toho to taky často vypadá a u nás by vás za provoz podobného ghetto caru policista asi rovnou zastřelil. Nikoho asi nepřekvapí, že největší množství takových klenotů se vyskytuje na parkovištích před Walmartem.

Všechno je stavěno pro auta a motoristy

Široké dálnice a obrovská parkovací místa už jsme probrali, ale rád bych přibllížil, jak důležitou roli hraje automobil v životě obyvatel USA. Jistě vás napadne třeba autokino, nebo nám dobře známý způsob prodeje občerstvení formou drive-in. Drive-in jde ale udělat naprosto ze všeho, například z trafiky. K bankomatu také můžete hezky autem, taková bankovní pobočka pak vypadá jako čerpací stanice na peníze. Nutno však podotknout, že v některých částech měst to bude asi to nejbezpečnější řešení. Perličkou pak je, že i schůzku se svým bankovním poradcem můžete udělat stejným způsobem. 

Ať už se ale vydáte kamkoli, třeba do národních parků, nebo jen tak na výlet po okolí, vždy budete mít dojem, že tady motorista není považován za nepřítele společnosti, ale že to je prostě jen člověk, co se chce někam dostat, a tomu jdou nejrůznější služby naproti. Věřím, že stejně jako u nás, tak i zde nějaký automobismus většinu lidí vlastně vůbec nezajímá a představuje pro ně jen způsob dopravy. Skutečnost je taková, že to často jinak ani nejde. Chtěli byste jet vlakem? Třeba z Phoenixu do Los Angeles? No, to by byla jistě paráda, ale vlak prostě nejezdí, ve Phoenixu Amtrak svou zastávku dávno zrušil. Vzhledem ke stavu železniční sítě však takové cestování asi nebude nejlepším řešením. 

Mustangy

Jestliže jsem tvrdil, že je provoz většinou poklidný a nikdo se nesnaží vybočovat z průměru, čestná zmínka patří Fordu Mustang. Netvrdím, že každý, kdo jezdí Mustangem v USA, jezdí jako dobytek, ale když už někoho takového potkáte, šance, že to bude zrovna Mustang, hraničí téměř s jistotou. Nemám nic proti Mustangům, ani jejich majitelům, tohle však bije do očí. Dostupný výkon holt dělá své… ostatně videa bourajících Mustangů z Cars and Coffee a dalších srazů známe asi všichni :)

Bylo by sice možné pokračovat ještě dále a napsat článek dvakrát delší, aniž bychom vyčerpali byť jen kousek z kapitol, které toto téma poskytuje. Na tomto místě vám však dám prostor k diskuzi, a můžeme se bavit o Americe jako takové, amerických vozech, nebo třeba taky o tom, proč USA nemáte rádi, je-li to váš případ.

Přeji vám hezkou neděli!

P.S: Jako upoutávku na jeden z dalších článků vám tady nechám takovou hezkou fotku. Můžete si zkusit tipnout, o čem to vlastně bude.

 

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jo
John Galt
07. dubna 2019, 16:36
1

Co se týká technických kontrol tak to nemají, aspoň v Arizoně ne. Jen musí pravidelně na kontrolu emisí.
K americkému provozu bych dodal ještě gigantické mrtvé úhly, při přejíždění z pruhu do pruhu se v nich umí schovat truck. Jinak mi většina američanů, přišla jako naprostí ignoranti, kteří se při řízení dívají jen dopředu a neřeší co se děje kolem nich.

reagovat
Knightrider
07. dubna 2019, 18:08
-1

Technická se dělá jak kde. Je to stát od státu. Nejmíň přívětivá pro auta je Socialistická republika California.

Knightrider
07. dubna 2019, 18:05
0

Americkej svět je totálně pošahanej. Ale pořád ještě vyrábí auta s duší a ne, jen s kalkulačkou v ruce. :-)

reagovat
Knightrider
07. dubna 2019, 18:17
0

A to Camaro na poslední fotce. To bude článek ve stylu kvízu: "Jezdí jako dobytek a není to Mustang. Co je to?" :-D

Matěj Podhorský
08. dubna 2019, 04:28
0

Camaro to je :D ale jezdilo se s ním slušně; a pokud ne, tak tam, kde nikdo nebyl:D mustangům je jedno, kde prasí...

Knightrider
08. dubna 2019, 06:11
0

Se šestkovým Camarem jsem ještě nejel, tak mně docela zajímá, co o něm napíšeš. Doufám, že to alespoň byla plnotučná verze 6,2L V8. :-)
Mustangáři jsou taková zvláštní sorta lidí i tady v Čechách. :-D

Pólin
08. dubna 2019, 06:25
0

Tak nějak mě to ponouká k tomu, že v USA budou mustangáři něco, jako tady v ČR majitelé Octávií RS, není tak?

Knightrider
08. dubna 2019, 08:12
0

Pólin: Mustangáři v ČR se ve většině případů moc neliší od Mustangářů v USA. ;-)
Majitelé Octavií RS se s nimi nemůžou srovnávat. To jsou proti nim děcka. Ono co chceš taky předvádět za divadlo se čtyřválcovým rodinným hatchbackem s náhonem na předek, že? To nějak moc nedriftuje. :-D

Matěj Podhorský
08. dubna 2019, 18:34
0

Knightrider: jj, smallblock to byl. Camaro SS, takze nejakych 455 koni? Jenom... :D Ne, bylo to super, a delalo to zvuky, a tak. Nastesit jsem kratce predtim mel moznost zkusit taky Mustang Bullitt, takze mam aspon minimalni zaklad pro srovnani.

Knightrider
08. dubna 2019, 19:40
0

Matěj: Hmm, to srovnání by mohlo být zajímavý. :-)

Irwinek
07. dubna 2019, 18:08
0

Dík za příjemné čtení k odpolední zmrzlině :-D
Člověk se sice ledacos dozví z bedekrů, netu a spol, ale " pokec nad pivem " bývá prostě lepší :-D

reagovat
beastar
07. dubna 2019, 18:49
1

Doufám že si měl fakt zmrzlinu s ne polárkáč to by si mi zkazil den!

Irwinek
07. dubna 2019, 20:25
3

Kdepak polárkáč, ten já nemusím :-D pěkně kilovku jahodového sorbetu :-D

beastar
07. dubna 2019, 18:48
0

America first. The anyone second...

reagovat
sk
skodafil
07. dubna 2019, 20:20
0

Shrnuto, jezdit po Statech je UZASNA POHODA.

reagovat
Matěj Podhorský
08. dubna 2019, 04:26
1

Většinou ano, většinou. Pokud teda člověk má rád dlouhé jízdy rovně :)

marcocz1
07. dubna 2019, 22:42
0

To s tím stavem aut je fakt občas šílené. Jednou jsem si dojel, jako velmi často, k RaceTrac benzínce pro limonádu, a zastavil vedle Corolly, pár let staré, která byla pravděpodobně po totálce, poslepovaná kilometry Duct-Tape pásek, bez nárazníků, boční skla nahrazená igelitem a přední pavučinou. Zrovna tohle bych na silnici potkat nechtěl..

reagovat
Jimi
08. dubna 2019, 07:19
0

Může si tam vůbec Evropan koupit auto/motorku, když je tam jen dočasně jako turista...?

reagovat
Rakso
08. dubna 2019, 08:07
0

Ne, pouze pokud máš známého co si to zaregistruje na sebe. Na registraci je potřeba řidičák v daném státě.

Standa
08. dubna 2019, 07:48
0

No, trošku mi to přijde, jako psát článek o provozu v Evropě po ježdění jedním náhodným státem. Moje zkušenosti z USA byly velmi pozitivní. Ohleduplnost příkladná, pozornost lepší než u nás minimálně v Californii. V Ca skoro nebyly k vidění auta starší čtyř let. V Nevadě a Utahu už šlo potkat ledacos... V horách jsem jezdil taky a neměl jsem pocit, že by mě někdo extra brzdil. A když už, tak mě zakrátko pustil. Co se týká limitu, nepřišlo mi to moc rozdílný od nás a hlavně je nepsaný pravidlo, že do 10 mil přes limit je OK (kromě škol, tam je třeba dodržet přesně).

reagovat
Matěj Podhorský
08. dubna 2019, 18:39
0

No proto to tam taky píšu, hned na začátku....

RadekZak
08. dubna 2019, 09:36
0

Co mi nejvíc chybělo po návratu z Ameriky (Wisconsin, Illinois) bylo odbočování vpravo na červenou a semafor za křižovatkou :-) Na to si člověk poměrně rychle zvykl... Ač tedy třeba stav silnic a dálnic byl velice podobný tomu na co jsem zvyklý z ČR, ale to se zřejmě bude lišit stát od státu...

reagovat
E.T.
08. dubna 2019, 10:22
0

Tak mě teda hned na první 4-WAY STOPce vytroubili... :D
Nejlepší věc, kromě velikosti parkování a tak nějak všeho, je odbočování vpravo na červenou. :)

reagovat
Jimi
08. dubna 2019, 10:57
2


reagovat
Matěj Podhorský
08. dubna 2019, 18:44
0

To je naprosto dokonalé :D nádherné

Vapno92
08. dubna 2019, 11:25
0

"Netvrdím, že každý, kdo jezdí Mustangem v USA, jezdí jako dobytek, ale když už někoho takového potkáte, šance, že to bude zrovna Mustang, hraničí téměř s jistotou."
Vida vida, aj v USA majú svojeho Passata...

reagovat
ransom
08. dubna 2019, 11:40
0

Zajímavý by mohl být i pohled opačným směrem, pokud by si s tím někdo dal práci. Znám jen dva Američany, co žijí v Česku. Kulturní šok jim působí jen dvě věci: Málo místa a přemíra dopravních značek.
A čistě pro zajímavost: Ze všeho nejvíc se jim u nás líbí přezouvání do pantoflí.

reagovat
Rakso
08. dubna 2019, 16:08
0

Američani jsou celkově dost vyplesknutí z pantoflí. Několikrát se mi tam za 4 měsíce pobytu stalo, že na mě koukali jak na zjev a zdůvodňovali to tím, že to nosí jen černí. Všichni kdo mi to řekli, byli černí :-D

beastar
08. dubna 2019, 16:23
0

Pantofle? Jako doma nebo na ulici?:)) A kde si byl na jihu?

ransom
08. dubna 2019, 21:09
0

Já tedy myslel přezouvání do domácí obuvi.

Sau
08. dubna 2019, 21:01
0

Me tam pri jezdeni maximalne pasovalo, ze kdyz to nekam bylo 200 mil a maximalka byla 65, proste sem tam za ty tri hodiny byl a clovek sa na to mohl spolehnut. Myslim cestovani mezi mesty. To tu v Evrope proste nejde. A taky ze kamiony maju enom o par mil nizsi povolenu maximalku jak osobaky, casto dokonce stejnou, takze tam prakticky neexistuje zo jejich vzajemne nekonecne predjizdeni jak tady...

reagovat
Na
Napuram
09. dubna 2019, 15:32
0

Taky jsem zažil v Arizoně cestovní příhodu, ale moc pěkná nebyla. Vraceli jsme se půjčeným autem z Las Vega do Colorada. Po třech dnech v tom místě neřesti, oslavě narozenin a vůbec. Kromě řidiče jsme byli ještě všichni ještě v kuli. A já jsem si do auta vzal kelímek s fantou, do kterého jsem dolil zbytek vodky. V USA se v autě prostě nechlastá a stačí otevřená láhev v kabině a člověk může před soud. A jak jsem si na zadním sedadle na dálnici takhle klimbal, probudila mě baterka do obličeje a poměrně ostrá výzva, abych vystoupil z auta. Až potom mi došlo, že za námi blikají majáky. Chvíli mi trvalo to pobrat, protože na mě mířil policajt jednou rukou baterkou a v druhé kvér. V té situaci se mi pyj smrskl na předporodní velikost a varlata se pokoušely navrátit do podbřišku. Žádné sraní, ruce na kapotu! Máš u sebe zbraň? Drogy? To už mi došlo, proč nás zastavili, jelikož policajtův kolega křičel po našem řidiči jak si dovoluje jet 120Mph!!! A jestli si uvědomuje, že za tohle půjde do vězení. Ono to nevypadá zase tak tragicky, ale tam je to sakra průser. Vzpomněl jsem si na rady domorodců, že pokud nebudu umět dobře lhát v angličtině, radši říkat, že nerozumím. A zase sprška otázek: kdo z vás pil? Kde jste pili? Kdy jste pili? (říci, že ve Vegas by bylo velmi nešťastné, páč takové tam mají speciálně v oblibě). Tak jsem radši poslušně opakoval, že mu nerozumím. Takže milý pán policista prohledal celé auto a díkybohu můj kelímkový mix nechal bez povšimnutí. Asi bych skončil u soudu (1 den před odletem). Zato řidič to štěstí neměl. Nechali nás jet, ale pozvánka k soudu, samozřejmě v Arizoně a to 2 dny po plánovaném odletu. Prostě průser. Nakonec z toho soudu vyvázl s pokutou 800 dolarů a to mohl děkovat všem svatým. Místní opět radili, aby skočil na letadlo, šupem zpátky do ČR a na soud se vysral. A už se nikdy do USA nevracet. Ale nevím, jestli bych nato měl koule, čekat na letišti, kdy mě odvezou do basy. Jo s americkými četníky není taková sranda jako u nás.

reagovat
Matěj Podhorský
09. dubna 2019, 16:30
0

No ty vole :D to zní přesně jako návod na to, co tady nedělat :D

Na
Napuram
09. dubna 2019, 21:14
0

Máš rád Wendy´s?

Matěj Podhorský
10. dubna 2019, 02:21
0

Ne ne :D byl jsem jednou a stačilo. Five Guys nebo In and out... jak mám ale rád fast food u nás, taky tady raději moc ne, člověk potřebuje fungovat a ne jen sedět pořád na hajzlu :)

Ji
Jiribm
10. dubna 2019, 17:33
0

Moc hezky napsané. Do Ameriky lítám minimálně dvakrát ročně a právě na tu problematiku technické kontroly jsem se jich ptal. Kolikrát člověk žasne co všechno tam může jezdit po silnicích. Takže vysvětlení je velice jednoduché. STK v Americe prostě není, jen určitá forma jakoby emisí. Ale také ne v každém státě. Jsou tam daleko benevolentnější pravidla oproti EU. V případě nehody se ale přihlíží k tomu, pokud někdo jede "popelnicí" . Celkově se mě osobně jezdí lépe ve Státech než v Evropě. Došlo to tak daleko že jsem si dokonce koupil USA SUV protože se s tím prostě jezdí lépe, výhled, bezpečnost.... Pro stouraly nejsem USA magor, jen se mi tam líbí ale vždycky se rád vracím do své vísky.

reagovat
beastar
14. dubna 2019, 18:51
0

Já se ti vůbec nedivím. A to sem tam 8 let nebyl. Samozřejmě to taky neni všechno tak růžový. Z pohledu automobilismu je to furt ráj.

RP
Radoslav Prudil
14. dubna 2019, 12:41
0

Souhlas , v tomto je Amerika užasná .

reagovat
JS
JST
16. dubna 2019, 05:19
0

Pro autora: v Arizone doporucuji Coronado Scenic Byway. Je to cast highway 191 mezi Cliftonem a Springerville. Je to trochu z ruky, ale da se prespat treba v Show Low a vyrazit brzo rano, ta cesta je opravdu zabavna, plna zatacek. Ted je podle me nejlepsi doba, nez zacne hlavni turisticka sezona a lidi vytahnou privesy. Na podzim je to tam zase plne lovcu v pickupech. A taky tam muzes videt planiny po radeni kurovce :). Ve Phoenixu je siroka nabidka aut na Turo.com, online autopujcovna, ktera funguje jako AirBnB. Primi majitele pujcuji svoje auta, takze si muzes pujcit treba par let starou M3 nebo Porsche a poradne si ty zatacky uzit.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Sebring JR Sedan 2004
Chrysler Sebring JR Sedan

2004 rok výroby
140 koní výkon
2 000 ccm objem

Chrysler 300M 3.5i LPG Tech 2000
Chrysler 300M 3.5i LPG Tech

2000 rok výroby
248 koní výkon
3 518 ccm objem

Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door 1957
Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door

1957 rok výroby
260 koní výkon
5 329 ccm objem

Chrysler 300 coupe 1968
Chrysler 300 coupe

1968 rok výroby
350 koní výkon
7 215 ccm objem

Dodge Charger 5.7 HEMI R/T AWD BA+LPG 2014
Dodge Charger 5.7 HEMI R/T AWD BA+LPG

2014 rok výroby
375 koní výkon
5 700 ccm objem