načítám data...

KIA Ceed 1.5 T-GDI GPF 7DCT GT-line: Šťastně až do smrti

29. listopadu 2021, 22:11 25 komentářů Adam Forman Recenze & testy

Takový obyčejný kombík, a přitom dokáže tolik zaujmout. No jo, KIA si mě prostě omotala kolem prstu. Už zase.

zobrazit celou galeriiFoto:   Adam Forman

Poslední dobou se nám tu kupí Korejci. Skalní přívrženci litují, že máme raději testovat supersporty či plečky, jenže supersport nám nikdo nepůjčí od doby, co reálně hrozí, že z nich některý z našich redaktorů vyndá motor a plečky zase půjčují jen soukromí majitelé. A hádejte co? Ti taky nechtějí z auta vyndat motor. Jenže mě to vlastně vůbec nevadí. Osobně mám rád dodávky, o které se ani dealeři nebojí a potom ruské kreace na téma „proč měnit co funguje“.

No dobře, to je nadsázka, ale je fakt, že ruská vozidla nám půjčují lidi, co nadšeně vyprávějí, co všechno s tím autem lze provádět. Ještě nikdy jsem od nich neslyšel klasickou větu dealera: „Hlavně to nepoškrábejte!“

Foto: autickar.cz

No a pak tu jsou tahle ‚obyčejná‘ auta. U nich je automobilka ráda za každou reklamu a každou fotku na internetech. Jenže než začnete opovrhovat svoje rypáčky zvyklé na sto-oktanový benzín a ulepené slicky, vězte, že i mezi normálními vozy se sem tam vyskytne klenot. Upřímně: Postavit auto, které má soupeřit na světovém trhu s bambilionem dalších zavedených výrobců, není nic snadného. Postavit ho tak, abych ho po týdenním testu nechtěl vrátit nebo zapálit je pak učiněný zázrak. No, a to se konečně dostávám k vozu na obrázcích.

Foto: autickar.cz

Na test jsem usurpoval Kiu Ceed s přeplňovanou patnáctistovkou a sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Ano, vybral jsem si ho naschvál a velmi dopředu. Motivací bylo střetnutí s Golfem s motorem 1.5TSI. Sice měl manuál, ale i s patnáctistovkou zapřaženou za DSG skříň jsem měl tu čest. Chtěl jsem tudíž získané dojmy porovnat s počiny korejské automobilky a zjistit, jestli upřímně nenávidím tento druh pohonného soustrojí, či snad jenom jistý německý koncern.

Foto: autickar.cz

Nebudu vás napínat, jde o druhou variantu. Při řízení 1.5 TSI jsem musel zastavit a ověřit si na osvědčení o registraci vozidla, že mi nedali nedopatřením jen litr. I u agregátu 1.5 T-GDI jsem musel tahat kartičku a nevěřícně kroutit hlavou. Vážně to má jen 118 kW? Pocitově jede jako by mělo přes dvě stě koní a kupodivu i v druhé polovině dráhy plynového pedálu je poznat rozdíl účinku. Brzdy jsou přesně dávkovatelné a zabírají velmi razantně. Ze začátku se tak budete muset naučit být k brzdovému pedálu něžní. Zavěšení je laděno spíše dynamicky. Nevytřese z vás duši, ale například oproti Corolle dává více jistoty v zatáčkách. Za nadprůměrné jízdní vlastnosti ostatně může především pohonná jednotka nové generace, která shodila pár kil a zároveň byly přitvrzeny přední pružiny. Příď se velmi ochotně stáčí a prodloužená záď kombíku ji následuje s ochotou trochu si pohrát s přehazováním hmotnosti. Vektorování točivého momentu pomocí přibrzďování kol je ve standardní výbavě všech modelů Ceed, stejně jako elektronická stabilizace vozidla, které nějaké to laškovaní dvakrát nevadí.

Foto: autickar.cz

V interiéru je to prostě KIA. Materiály působí skvěle, nenašel jsem žádný kousek, který by mě urážel a všechno je tam, kde čekám. Já vím, zní to jako cliché, ale jedině do testovaček KIA a Mazda sednu a jedu. Ve všech ostatních strávím trapnou půlhodinu před dealerem, kdy hledám, jak připojit telefon, nastavuji navigaci… V kokpitu Ceedu podvědomě sahám na tlačítka s milou haptickou odezvou a na nějaké testování si vzpomínám až v nejbližší koloně. Za volantem se zkrátka cítím jako ‚ve svém‘.

Foto: autickar.cz

Z řízení a jeho elektronických pomůcek musím vypíchnout adaptivní tempomat, který nejen že neotravuje nutností mačkat plyn či brzdu při úplném zastavení a opakovaném rozjetí, ale především nabízí tak krátký odstup od auta před vámi, že si dobrovolně volím až druhé nejbližší nastavení. Konkurence často sleduje auta s odstupem protřelého stalkera a při pokusech přejet z pruhu do pruhu, či zastavit, otravně piští. Korunku pak nasazuje systém držení v pruzích, který auto vede prostorem stejně samozřejmě, jako létají letadla fly-by-wire. Žádný ping-pong mezi bílými pruhy se nekoná a zásahy do řízení při nutnosti objet kanál se setkávají jen s velmi lehkou silou nutící auto jet po virtuální koleji. Když podobný systém testuji v jiných autech, mám za chvilku ruce vytahané jak orangutan od neustálého souboje s posilovačem. Tady můžu i s udržováním v pruhu řídit jednou rukou.

Foto: autickar.cz

Mohlo by se zdát, že KIA Ceed je jen docela povedené ‚obyčejné‘ auto. Už to samo o sobě by byl skvělý výsledek, kterým se pyšní snad jen zmiňovaná Corolla. Jenže KIA umí i něco navíc. Něco, co mě nutí uvažovat nad překročením hranic do Mexika a zcizením zapůjčeného vozu. Ceed je prostě radost řídit. Jasně, můžete zapnout tempomat a virtuální kolejnice, ale jen co to všechno povypínáte a odbočíte z kontrastních pruhů hlavních tříd na zakroucené okresky, KIA si vyhrne rukávy a pustí se do díla. Sedmistupňový automat s pádly pod volantem skutečně bude dělat, co mu řeknete. Nenechá vás podřadit mimo rozsah otáček, ale jestli si chcete zabrnkat o omezovač, směle do toho! Odezva na pokyny je okamžitá a nikdy jsem převodovku nenachytal na švestkách, jak se mi to pravidelně daří se skříněmi DSG (KdF) a EDC (Renault).

Foto: autickar.cz

Pohotové změny směru jsem již zmínil, stejně tak elektronického trpaslíčka s přístupem „já se ozvu, až budou hrozit trable, jen si blbni“. S faceliftem přišel ještě kratší převod řízení a nějaká kouzla se jistě odehrála i v krabičce posilovače řízení. Asi někde splašili tvrdší elektrony, nebo co, ale odezva od řízení je vážně dobrá. Záď mi naopak přišla trochu měkčí, ale možná je to tím porovnáním s předkem. Nicméně dohromady funguje podvozek famózně. Sjíždění serpentin na oblíbeném Sečringu je silně návykové. Auto přechází z oblouku na oblouk s jistotou mistra světa ve slalomu na sjezdových lyžích. Dobře tvarované opěráky přenášejí informace o přesunech hmotnosti přímo do ledvin a řízení hovoří o trakci na předních kolech s přesností velmi drahého právníka.

Foto: autickar.cz

Takhle by přece rodinné auto jezdit nemělo! Interiér je výborně odhlučněný, takže motor moc slyšet není. Ticho na palubě narušuje bizarní směsice mechanického klapání pádel pod volantem a pohyb oblíbené deskovky, která se přesunuje po podlaze jinak prázdného kufru. „PŠŠššt – klak – PŠŠšššt – klak.“  Vynalezl jsem perfektní hudební nástroj na Blues! Ticho, ladná efektivita, a přesto uhlazený a dynamický projev. Žádné neurvalé trhání autem, kvíkání pneumatik či umělé pazvuky motoru. Tohle je baletka v nejlepší kondici uprostřed mistrovského díla. Sakra, já to auto žeru!

Verdikt

Foto: autickar.cz

Určitě všichni znáte graf závislosti šílenosti ženy na její kráse. Pokud čistě náhodou neznáte (a pro pointu tohoto odstavce vůbec) jej raději přikládám. Ano, nová KIA Ceed v testované úrovni GT-line s patnáctistovkou a dvou-spojkou pod kapotou, je přesně v oblasti materiálu k manželství. Na tuhle modrou krásku bych si dal prstýnek a žil s ní šťastně až do smrti. Není to chladný kalkul rozumu a není to ani bezprostřední vzplanutí vášně. Je to totální namotání si mě na prstík. Fakt ji musím vrátit?

Technické údaje

Výkon: 118 kW (160 k) @ 5500 ot/min
Krouticí moment: 253 Nm @ 1500–3500 ot/min
Maximální rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0-100: 8,8 s 
Udávaná spotřeba: 6,1 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,4 l/100 km
Provozní hmotnost: 1524-1880 kg (podle výbavy)
Cena testovaného vozu: 739 980 Kč
Základní cena testované motorizace s DCT: 524 980 Kč (od výbavy Fresh)
Cena testované výbavy: od 669 980 Kč (GT-Line)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pochtli
29. listopadu 2021, 23:25
0

"KIA Ceed 1.5 T-GDI GPF 7DCT GT-line" - fakt tomu nemůžou dát kratší název?
PS : Že by zdatná konkurence oktávky?

reagovat
Fr
Frodo
30. listopadu 2021, 06:34
7

Jestli je tohle největší negativum tohohle auta, tak musí být fakt super.

esmo
30. listopadu 2021, 07:57
7

Tohle nebo Ovci? Rozhodně tohle :-)

reagovat
Avex
30. listopadu 2021, 10:01
0

Když někomu nevadí značka, tak neni co řešit. Ta cena je na poměry současnýho trhu fakt skvělá.

bitner
30. listopadu 2021, 11:07
6

Jo, projel sem cenik a ta patnactka s manualem vychazi na nejakych 455 dekuji nashledanou. To je hodne dobre, kdyz vedle toho dam treba toho do nebes vynaseneho Joggera, ten bude minimalne za 400.
A pokud o tech asistentech neni slyset...

beastar
30. listopadu 2021, 21:40
0

A má to i kufr. Taky.

beastar
30. listopadu 2021, 08:25
0

:D Já bych teda osobně chtěl vidět to EDC nachytaný na té světce Adame. Pravda že v jiným Meganu, než R.S. a TROPHY. Sem to na velký hrábě nezkoušel, ale že tohle je v něčem lepší silně pochybuju.
-----

Má to docela slušnou cenovku. Zvenčí to vypadá přijatelně. Interiér je průměr a ty tvrdý hnusný plasty vidím i na fotce. Ten tablet vypíčený ve ventilaci určitě není vrchol ergonomie. Tlačítka jsou příliš malá a moc utopená dole včetně toho pro výstražný blinkry. Což sdílí i konkurenční řešení, bohužel. Ticho v tom je, když to srovnáš právě s těmi dodávkami:) Za tu cenu dobrý, ale až budete chtít vyrovnaný hodnocení téhle třídy aut stačí napsat, to odjedu a dva dni mi budou stačit. Chápu je to subjektivní pocit autora..

reagovat
M P
30. listopadu 2021, 09:28
6

tyjo jako on ten tablet sice vypadá dost na houby takhle umístěnej, ale v momentě, kdy si tam dám carplay a navigaci, tak se mi líbí, že nemusím koukat kdesi dolů, jak to má předchozí generace. Jestli to má tvrdé nebo měkké plasty je mi celkem šumák, některá auta nezachrání ani plast dvakrát měkčený :D interiéry téhle generace jsou docela fajn. Odhlučnění by mě zajímalo, opět u předchozí generace se to dost lišilo benzín vs diesel, přičemž diesel má více tlumicích hmot a při stejné rychlosti je tedy tišší, než benzín.

Zjišťuju smutnou věc... o ceedech toho vím víc, než jsem si kdy přál a chtěl vědět.

Jakub Pospíšil
30. listopadu 2021, 09:33
9

Tak se pozná dospělost. Ferrari už od sebe pomalu nerozeznáš, ale tlumící hmotu v Ceedech máš v hlavě s přesností na centimetry.

M P
30. listopadu 2021, 09:38
2

Na svou obhajobu bych jen uvedl, že tuhle informaci jsem nenastudoval sám, někdo mi ji sdělil a já bohužel uchoval.
Ferrari od sebe fakt nepoznám, už ani nevím, co je jejich nejnovější model :D což jsem ostatně ale pořádně nevěděl nikdy

HeavySmoker
30. listopadu 2021, 09:52
0

Mal som tú smolu vyberať auto v tejto spotrebnej triede len raz a odniesol som si Astru, lebo to stálo ako hračka v krabici od cereálií a nemusel na tom jazdiť. Štyri valce s peknou výbavou za cenu polky Ceedu z testu. Kia je asi OK, ale tie ceny áut v tejto triede vystrelili ako keby sa už 100 eurovkami tapetovali steny ako za Weimaru. Fakt neviem čo by som si vybral dnes, prosím Autíčkara spraviť hromadný test!

Frankie
30. listopadu 2021, 12:58
2

Ten trend vystrcenych tabletu co dnes tak nějak frčí fakt nevím, nevím.
No pokud bych si měl vybírat, měl tu možnost, nového sluzebaka, tak na základě toho testu bych jej vzal v potaz a šel vyzkoušet alespoň do salonu. Je mi to nějak sympatičtější, než i30.

esmo
30. listopadu 2021, 13:39
2

Tak zas vystrčený tablet je v úrovní zorného pole. Za mě lepší, než sklápět zrak někam dolů.
Ale samozřejmě na virtuální kokpit to nemá, jenže jsou lidi co mají rádi klasicky budíky :D

martin_100
30. listopadu 2021, 13:02
-2

Proč si chodíš pujčovat auza s vybitym mobilem? Kdyby sis ho nabil doma nemusel bys před dealerem půl hodiny připojovat.

Jinak kia vypadá k světu. Když to srovnam s prvnim ceedem tak ušli nesmutečnej kus cesty. Ofce se může jít klouzat.

reagovat
beastar
30. listopadu 2021, 21:40
0

Proč si vůbec chodí půjčovat auta? A co na to Jan Tleskač?

Jakub Pospíšil
30. listopadu 2021, 21:47
3

"Za našich mladejch let jsme připojovali v autě tak maximálně vozík kempink s laminátovou nástavbou a jací jsme byli brousci..."

Nebo tak něco.
-
Komentář upraven 30. 11. 2021, 21:47:52

beastar
01. prosince 2021, 00:51
0

Si zabil, Kia Ceed sídliskovy sem brácho :))

martin_100
01. prosince 2021, 19:45
-1

Já ho zamlada připojuju furt ;-) Praktická věcička.

PE
PEdr.0
30. listopadu 2021, 23:05
2

Umí tu vůbec někdo psát mě/mně?

reagovat
beastar
01. prosince 2021, 00:51
1

Tuším že teď je v kurzu mi...

Ča
Ča Snač Aj
01. prosince 2021, 10:10
3

Rve to uši, hlavně na začátku věty. Třeba: Mi se nechtělo. 100x raději špatně napsané mě/mně. :D

Bavoraczech
01. prosince 2021, 13:48
0

Já bych tedy chtěl především pohanit interiér, jel jsem v nějakým naftovým služebním Ceedu s najetými x00 km a odněkud od zadních dveří svist jak kdyby tudy fučelo a palubka plastová jakože rádoby kožená a prošitá nějakou tkaničkou, ale ve skutečnosti je tkanička nějak prošitá plastem? To jako proč? Nešlo by místo tkaničky třeba použít hodnotnější plast nebo tak něco?
Předchozí Ceed mi z interiérového pohledu přišel fajn, jízdně nevím asi průměr, možná lehce nadprůměr. Vzhledem k tomu, že si jízdu v novém Ceedu moc nepamatuju, tak to asi lepší nebylo.

reagovat
Ví o čem..
05. prosince 2021, 08:56
-1

???? 1.0 TSI v Octavii má o vteřinu horší zrychlení na stovku než tenhle zmiňovaný závoďak..to opravdu musí být raketa????

reagovat
re
renda4
05. prosince 2021, 10:32
2

Jenomže nikdo na semaforech nezávodí kdo dá rychleji stovku (No možná se nějaký mamlas najde) ale jde o zrychlení při předjíždění třeba ze sedmdesátky a to bude ta oktávka v dupě to mi věř.

JF
JFK
05. prosince 2021, 10:21
-5

Mám rád tenhle bizárek od "odborných" autorů článků tady. Level zaměstanec hobbymarketu, proto nejlíp rozmumí technice woe, půjčíme mu auto, tak nám tu jakože z nadhledu o něm rozumuje a dokonce i ťřeskutě rafinovaně zašpásuje (KdF). Pak nemá být oblíbenej Vaculík, když je zbytek takovy dno, ten aspoň demonstruje jak technicky řeší tažné, nebo pružiny evokujíci naloženou Dacii 1300, nikoliv obvyklé rádobyerudované trendy klišé stranek s nízko nastavenou laťkou :) Všem hipsterům a milovníkům zdejší stoky, nebo sekty tady se omlouvám, ale tahle parodie na test, nebo co to má být, na mne vypadla na prohlížeči, tak se tu zbytečně nevztekejte, když vám tu někdo nastaví zrcadlo ;)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mercury Monterey  1964
Mercury Monterey

1964 rok výroby
390 koní výkon
6 400 ccm objem

Buick LeSabre 400 1967
Buick LeSabre 400

1967 rok výroby
340 koní výkon
5 600 ccm objem

Jeep Commander 5.7 Hemi 2006
Jeep Commander 5.7 Hemi

2006 rok výroby
320 koní výkon
5 700 ccm objem

Pontiac Solstice cabrio 2008
Pontiac Solstice cabrio

2008 rok výroby
175 koní výkon
2 400 ccm objem