načítám data...

Kam se poděly legendární značky?

Vývoj společnosti, lidských možností a růst životního standardu je nazastavitelný a je to tak dobře. Z automobilu se stalo spotřební zboží jako pračka či myčka nádobí. Jaký to má vliv na chápání auta obecně a co to pro nás petrolheady znamená?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Auto je dnes nedílou součástí domácnosti, mnozí už si život bez auta ani neumíme představit. A i nákup auta se tak pro mnohé změnil. Dnes je to rutinní záležitost, jako když si na stránkách e-shopu s otravným mimozemšťanem vybíráme toustovač. Porovnáme základní parametry (cena vs. výkon), vyloučíme nevhodné a z těch, co zbudou, si vezmeme ten hezčí. Vyřízeno. Nikoho by nenapadlo vzít toustovač jiný – často méně výkonný při stejné ceně – jen proto, že má ‘duši’. A to samé už platí i pro auta.

Pro Autíčkáře však duše stále zůstává důležitou a nedílnou součástí toho, co na autech máme rádi a proč jsou pro nás auta víc než jen souborem dílů sešroubovaných do jednoho celku. Paradoxně jsou auta, která si jako nadšenci opravdu užíváme, většinou objektivně v mnoha ohledech horší, budeme-li je srovnávat s technologickou špičkou. Tu dnes může reprezentovat například Mercedes-Benz, jeho výrobky jsou téměř dokonalé, jsou to spolehlivá auta a umí snad všechno, co si od současného automobilu můžete přát. Tisíce senzorů, radarů, kamer a počítačů vyhodnocují vše byť jen trochu potřebné a řidiče tak nic neobtěžuje. Pohoda, klídek… Jenže tohle já vlastně až tak moc nechci. Abych nebyl chápán špatně – nemám nic proti všem těm asistentům, nejsem proti tomu, aby mě auto umělo udržovat v jízdním pruhu a určitě nepatřím mezi ty puristy, co tvrdí, že systém, který automaticky zabrání kolizi, je zbytečnost a bere řidiči jeho práva. Na druhou stranu však od auta chci něco navíc.


Chci, aby mělo svou duši, což sebou nese i nedokonalosti a vrtochy. Ale to mi nevadí, to jsem ochotný snášet, bude-li mi odměnou auto, které bude své. Bude jasně rozpoznatelné, nejen podle loga na kapotě, ale i podle řízení jako takového. Bohužel s příchodem aut-toustovačů tyto vozy z trhu mizí. A co hůř, mizí celé automobilky. V roce 2004 odešel Oldsmobile, 2005 skončil Rover, rok 2012 znamenal zánik Saabu, dnes jsme svědky zdlouhavé smrti značky Lancia. A další značky jsou v ohrožení. Ať už skutečně existenčně – jako třeba Alfa Romeo, která doplácí na to, že si svou jinakost hájí za každou cenu – nebo Citroën, kterému sice nehrozí skutečný krach, nicméně svou duši zaprodává a podivínské modely v jeho výrobním programu nahrazují potichu toustovače. Uvidíme, kam se móda posune dál. Já osobně vkládám naděje do hipsterů. Hipsterská filozofie se totiž úspěšně rozlézá napříč společností, trh s mainstreamem se zdá být nasycený a mnozí z něj hledají cestu ven. A já věřím, že pokud si lidé najdou cestu ze Starbucks do malých lokálních kaváren, které sice nenabízí latté v osmnácti příchutích a barvách, zato však mají svou duši a svůj příběh, najdou si i cestu od Audi k Alfě Romeo.

Nová Giulia je totiž krásným příkladem hipsterského auta. Oproti Audi mu chybí spousta prvků výbavy, v mnoha věcech není tak odladěné, ale má svou duši, cítíte, že je udělané trochu jinak a můžete z toho mít radost. V řízení má cit a máte pocit, že ten, kdo to auto vyráběl, má auta rád. Alfa má za sebou i onen příběh. Nepřeji si zánik Audi, jen bych byl nerad, abychom časem neměli jinou volbu. Auto pro mě totiž není a nikdy nebude pouhým toustovačem.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Je
Jendaaa
15. ledna 2017, 09:59
1

S Giuliou souhlasím, krásná kára.. Zrovna tak občas si říkám, že ta móda "hipsterství" je docela užitečná, dost to pomohlo třeba kvalitě jídla a uvědomění lidí, že by se měli koukat na to, co žerou. Viz zmíněné malé kavárničky s vlastní praženou kávou ...atd..

reagovat
Tomb
15. ledna 2017, 10:05
0

Hipsterama bych se moc neohanel. To jsou lidé kterým něco jako duše či styl u auta vůbec nic neříká. Auto berou jako technologický gadger, neco jako telefon či právě ten toustovač. Sic se oblečou jako když se jde z pole. Tahaji si za pindíka nadsenim z nalezene flexarety. Ale aby měly pocit že jejich kolega z reklamky uznale pokyve hlavou nad jejich autem. Opatří si právě to Audi...BMW..Mercedes. Jedno s jakym motorem, hlavne aby to byl technologicky háj, jako poslední modej ájfounu...

reagovat
Tomb
15. ledna 2017, 10:10
0

Překlepy "including"
Samo mám na mysli velkomestske hipstery, ne jejich vesnicke ekvivalenty schovavajici svoji sockovitost za hipsterinu. A proto jezdi v necem levnem a otlucenem :D

M P
15. ledna 2017, 10:54
0

Tady to bude spíš o hipsterech automobilových, tedy nás, než těch podivných pánech v upnutých kalhotách a volných tričkách, jezdících na kolech s pevným převodem a fotících záměrně 'nekvalitní' fotky :)

Tomb
15. ledna 2017, 11:17
0

Jo, přesně tohle zjevení se mi vybaví pri slově hipster. To že je ještě hipster automobilový, mne nějak nenapadlo. :)

krab
15. ledna 2017, 10:22
1

Když to vezmu pěkě hipstersky... pravdu díš :) Věřím, že když otevřeš garáž a projedeš se s Alfou co máš v profilové fotce, tak ti můžou být všechny moderní auta světa u zadku....
Na druhou stranu jsem chtěl poznamenat, že je to prostě jenom o nostalgii a vnímání starýho versus novýho. V 70tých letech byl Escort taky jenom sportřební lednička nebo pračka. Ano, pro naše rodiče a prarodiče v prostředí Československa byl automobil vnímaný o dost jinak než v západním světě. Protože to byla tak drahá věc pro ty lidi, tak to vnímaly prostě jinak než většina z nás dneska.

A hlavně, co chci říct je to, že vzniká spousta opravdu zajímavých nových aut. Já pořád žiju ve myšlení jak mě žádný auto co nemá alespoň 15let stáří emociálně nezajímá, ale v reálu je to spíš o příležitostech. V posledních pár letech fakt vzniklo spousty aut a jsou značky co prožívají skvělou renezanci. Takže, to berme jako že máme Abarth a bohužel jsme obětovali Saaba a Lancii. Ač mě to mrzí, tak bohužel obě ty značky od roku 2000 nic zajímavýho nepředvedli a jejich majitelé se o ně špatně starali. Tak bohužel to tak dopadlo....

reagovat
XT
XTad
15. ledna 2017, 11:46
1

Myslim, ze minimalne v pripade Saabu po roce 2000 par zajimavych aut vzniklo.

krab
15. ledna 2017, 12:28
0

Ano, to máš pravdu. Já to zjednodušil a zobecnil. Například 9-3 Viggen bude vždycky zajímavá a jako malá série fantastická Sáábí klasika do budoucna.
A fandil jsem i té poslední 9-5tce. A dokonce jsou dny, kdy sleduju inzerci a brousím si na ní zuby jako na nějaké příští daily auto do budoucna :)
Saaby mám rád. Vždyť taky občas provětrám tohoto tátovo Soba :

Br
Breakthru
15. ledna 2017, 11:58
0

Proč se v 21. století divíme tomu, o co se snažil na začátku minulýho století Henry Ford?...

reagovat
Pe
Petr Kučera
15. ledna 2017, 12:11
1

Myšlenku z tohoto článku by zasloužilo vytesat do kamene. Cítím to stejně.

reagovat
Franz Kafka
15. ledna 2017, 12:20
0

Chudák Audi vždy v Čechách jako příklad spotřebního kusu co umí všechno, ale vlastně to je až moc velká nuda a nebo bez duše:) Jako kdyby snad neudělali nikdy nic pěkného či zvláštního například R8, Sport Quattro, RS2 94.

Ok to nebylo , ale smyslem článku a sdělení. Je to bohužel pravda ! Zajímavý výrobci mizí, Rover obrovská škoda, Lancia taky, Saab to je vyloženě smutné. Pojďme se, ale trochu zamyslet naopak. Jde dnes koupit něco co popírá tento vývoj ? Já myslím, že skutečně ano zrovna ta Giulia. Je krásná, podle reakcí jezdí skvěle s retro nádechem starých časů, umí být rychlá i obratná. Jasně auta jako Maserati Shamal už se dnes nedělají a podle mě by to ani nikdo nechtěl kupovat.

reagovat
XT
XTad
15. ledna 2017, 18:45
0

Hlavne i "obycejna" S4ka je krasny sedan s V6, na ktery Alfa nema odpoved. Tam jsou to bud ctyrvalce a nebo prefoukla 2.9. Navic ten opuchly exterier a levny interier...

RCNP
16. ledna 2017, 11:36
0

Franz Kafka: Tady jde spíš o běžnou produkci, která se prodává. O takový ten celkový obraz značky, který vychází z běžné produkce a jak samotná značka tuto běžnou produkci prodává. Obecně třeba jaký má modelový lineup a jak vysoko musí člověk sáhnout aby se dostal k něčemu zajímavému/zábavnému. Což je asi důvod proč audi působí jako nudná značka bez duše. Jelikož třeba BMW nebo Jaguar můžeš mít i s motory z menší poloviny spektra (např 320i, nebo XE 2.0) a budou pořád relativně zábavné, pokud si je správně nakonfiguruješ. Stejná specifikace u Audi je ale obyčejný cesťák bez ambicí, který poslouží ale nepobaví. Což není špatně, jelikož to plní svůj účel perfektně, ale v kontextu to dělá daný obraz. A ten kontext je důležitý, jelikož pokud bych chtěl být hrubý tak řeknu, že na každý model od Audi najdeš zábavnější a zajímavější alternativu u konkurence, ale to je trochu moc zjednodušené a záleží na osobních preferencích. A to neber prosím jako kopání do audi, o to tu nejde :)

Xcriss
15. ledna 2017, 14:32
0

Ja nevim, hipsteri spis sedi v tech Starbucksech... :D
Ale uvaha dobra :) Kazdopadne spravny hipster, jak uz tady nekdo uvedl, neumi ani otevrit kapotu, takze to spis visi na tech par polobozich, kteri jsou schopni a ochotni ty stare pekace s dusi opravovat porad dokola, at uz pro sebe nebo i pro ostatni...

reagovat
M P
15. ledna 2017, 14:43
2

Magnus Walker, je to hipster nebo ne? a ted nemluvim o jeho vzhledu...ja bych rekl, ze je. A co s temi Porsche dela:)

Franz Kafka
15. ledna 2017, 19:26
0

Hipster je termín označující příslušníka společenské subkultury. Jedná se o osobu ve věkovém rozpětí dvacátníků a třicátníků, která si zakládá na tom, že je nezávislá v myšlení, odívání i případné tvorbě. Často přejímá nejnovější trendy v hudbě, módě i dalších kulturních aspektech.[1][2] Díky tomu je tato subkultura názorově i vzhledově konzistentní.

Ano, nejspíše to bude Magnus asi hipster:) Jen tím věkem to dle obecné formule nezapadá. Nemám rád tohle nálepkování včera jsme o tom tadyněkde psali. Prémie, koncern, hipster, petrolhead akorát výrazy co tě někam tlačí a snaží se usmoleně, někoho někam zařadit Jít vlastní cestou s tím si myslím by zrovna Magnus souhlasil víc.

Ev
Evlo
15. ledna 2017, 22:32
0

RWB je spis Louis Vuitton nez hipsterina.

Woyta
16. ledna 2017, 10:23
0

Auto hipster taky obvykle auta moc neřeší. Dost se teď ale rozšiřují přestavby starých aut na elektřinu.

Csaba
15. ledna 2017, 16:51
1

Nu co s tím, milý Watsone?
Rover i Saab už nikdo bohužel nevzkřísí, Citroen "smeruje do riadnej piči", Lancia jej v agónii následuje :-(
A kamkoli v ČR člověk přijede, vidí jen Škodu a Hnůjdaj, Škodu a Hnůjdaj a Hnůjdaj a Hnůjdaj... :-(
Je nás totiž jen zlomek, těch, co nechtějí tuctové auta masových značek, masy BFU v těch svých konzervách bez duše jezdit budou a budou, protože je ani nenapadne uvažovat o tom že by si koupili něco jiného. Držím AR palce ze všech sil aby se Giulia prodávala tak, jak by (bychom) chtěli a aby netuctová, výjimečná a zajímavá auta stále na silnicích byla.

reagovat
Honza Hamster Křeček
15. ledna 2017, 17:33
0

Já právě zahlédl světlo na konci tunelu. A řešením není to, aby Alfa konečně vyrobila vůz, který se technologicky vyrovná BMW. K tomu asi nikdy nedojde a i kdyby došlo, nebyla by to patrně ta Alfa, jak ji máme rádi. Naděje je v módě. Vždycky, když se trh něčím nasytí, začne tíhnout k popření dosavadního trendu. To dělají hipsteři. Starbucks, Audi a horské kolo má každý, proto jdou opačným směrem. A já věřím, že teď jsou na řadě auta, protože málokde se dnes dá hovořit o uniformitě v takovém rozsahu - to logicky musí vést k trendu odlišit se a koupit si Alfu Romeo či Jaguar, byť mnoho z těch, kdo si takové auto koupí, patrně ani nedocení jeho skutečné výhody. Pro nás to ale znamená jediné - malé zajímavé automobilky přežijí.

Trinom
15. ledna 2017, 20:22
2

Tahle myšlenka bohužel kulhá na obě nohy, neboť aby k něčemu podobnému u nás vůbec někdy došlo, tak by platy většiny čechů nesměly být pod hranicí životního minima němců. Většina lidí prostě nemá na rozhazování a proto hledá něco přijatelného a spolehlivého. Vzhledem k historii značky Škoda (a pro většinu lidí přijatelným kvalitám) je pochopitelné, že je vidíš na každém rohu.

Csaba
15. ledna 2017, 20:42
0

Však jo, já mluvil obecně (a o prodejích Giulií celosvětově), mě je jasné že její prodeje v ČR budou naprosto minimální...
Je vcelku pochopitelné že "průměrný Čech" si prostě koupí fábii nebo H. i20/30, jeho finance mu na nic jiného většinou nestačí (chce-li nový vůz)...

Ev
Evlo
15. ledna 2017, 22:21
0

Ja bych si po zkusenostech s novym exotickym autem taky koupil oktavku.

Ev
Evlo
15. ledna 2017, 22:21
0

... i kdyz realne ani to uz neriskuji a pronajimam si citigo.

Woyta
16. ledna 2017, 10:26
0

Za 3 najmy shitiga mám svoji omlacenou E36 a neřeším kdy se mi rozpadne.

Ev
Evlo
16. ledna 2017, 12:26
0

Tomu 1. neverim a za 2. nechapu jak je to relevantni k tematu novych divno aut

Woyta
16. ledna 2017, 13:06
0

Citigo měsíčně 4500kc. Bmw E36 compact 1.6 v pouzitelnem stavu 15 000kc. Raději prodlouzim život starému autu, které nikdo nechce, než bych platil měsíční poplatky za pidi auto do kterého se pořádně nevejdu a nabízí tolik zábavy jako mrazák.

Ev
Evlo
16. ledna 2017, 13:31
0

Nema cenu to dale pitvat, myslim, ze sam vis, ze jak pises to realne jednoduche neni, jen dodam, ze v plne a s ASG citigo vyjde furt pod 4000.

Franz Kafka
16. ledna 2017, 13:58
1

Ono to je fajn když si sám, nebo ve dvou, ale představ si to samé Citigo s dvěma dětma a že jedete na hory. Každý prostě má to co mu sedí a nejde napsat je lepší tohle. Na podnikání je lepší nové na víkendové blbnutí klidně staré.

A můj názor je, že lidi i firmy ,co kupují nová auta potřebujeme aby byl dostatek ojetin a mohli jsme si svézt záď i my v autech, co třeba nová stála hodně přes milion.

Ev
Evlo
16. ledna 2017, 15:27
0

Tak bych vzal yetti, i kdyz bych mel dost penez na bentley bentayga, protoze je to proste exot, kdyz bych na bentley bentayga skutecne mel, tzn. penize za nej by me bych bral jako vyhozeny a nevadilo by me to, tak pak teprve bych uvazoval o jeho porizeni u nas. Proste exot auto neni jen o tom na nej mit, do, ze to lidi nekupuji ma realne duvody, nevim proc na autickari psat neco o dusi a nenapsal jak to je doopravdy.

Ev
Evlo
16. ledna 2017, 15:30
0

Ono to neni nijak slozite a muze si kazdy zadarmo vyzkouset proc
- zkus poptat mazdu mx-5, ktera je hodne levna exotika
- zkus poptat citigo/yetti apod.
Po tomhle zazitku pochopis, proc radeji nez mx-5 mam to citigo (i kdyz bych radeji mel mx-5).

Trinom
17. ledna 2017, 17:54
0

A ty starší MX5 nemáš?

Ev
Evlo
17. ledna 2017, 19:02
0

Nechapu jak se to tyka toho, ze lidi nekupuji nemasova auta.

Trinom
18. ledna 2017, 20:49
0

No, píšeš, že bys raději měl MX5. Ale vždyť už ji máš :)

H_F
17. ledna 2017, 15:34
0

v hipsterech spasu nehledej
dress kod jim nakazuje jezdit ve vw jetta



misto toho vem situaci do vlastnich rukou, prodej svuj vw toustovac a kup si misto nej auto s dusi)

reagovat
St
StepanB
17. ledna 2017, 21:00
0

Auto pro hipstery? O něčem bych věděl:

reagovat
Michal88
18. ledna 2017, 22:13
1

Tak nějak si myslím, že ta doba už nepřijde. Respektive je přirozené, že automobilky se snaží zaujmout co největší cílovou skupinu zákazníků a tím pádem nejen díky data miningu a rychlosti postupu technologie se doba revolučních řešení a avantgardní karoserie vracet nebude. Respektive v určitých střípcích ano, ale od automobilek, které si budou moci dovolit rozhazovat a v cenových relacích, o kterých si budou moci zdát chudí petrolheadi i jako o dvacetiletých ojetinách.

Problém je v nasycení trhu a přemíře informací. Samozřejmě, auta stárnou, je třeba je obnovovat, ale konkurence je tak velká, náklady na vývoj tak našponované a riziko neúspěchu i méně stěžejních modelů tak velké, že automobilky prostě nebudou chtít riskovat.

Můj názor ale vem čert, jsem skeptik. :)

reagovat
PeterLuk
19. ledna 2017, 05:59
0

Viac menej súhlasím. Ja sa ale stále spolieham na bohatých a na projekty ako je Singer, Icon či Eagle. Nie každému sa to síce môže páčiť, ľudia ako ja o tom môžu maximálne snívať a stále chýba niekto, kto by takéto autá vyrábal ako nové, ale vidím cestu tu. Rozdiely medzi bohatými a chudobnými sa stále zväčšujú a niektorým bohatým prestávajú stačiť Audiny, Mercedesy či Veyrony a chcú sa odlíšiť. To je super príležitosť pre rôznych úpravcov a malovýrobcov. Neviem síce, dokedy to tak bude, ale dnes mám pocit, žeby sa kľudne mohlo vrátiť zákazkové karosovanie áut...

Bo
Bochnik
19. ledna 2017, 09:55
0

No ale kdo si to koupi? Jako ojety Icon nebo singer si nekoupis. Takze zustane u slintani a sneni, s pak to dopadne jako toyobaru. Vsichni by to chteli ale nikdo to nekupuje. Loni se u nas registrovalo jen par BRZ a jedina (!!!) GT86.

Michal88
19. ledna 2017, 13:12
0

Jojo, o tom právě píšu. Je ale pravda i druhá, že většinu aut, která byla avantgardní si moc lidí dovolit nemohlo. Viz to XM (základní ceníková cena v roce 95 u třílitru byla 1,6 mil. A to byl kur.a ranec už tenkrát, natož dnes), Fiat Coupé či 406C a jiná dnes relativně dostupná auta. Na Autíčkáři tu byl o tom taky článek, že dnešní "charakterní" dostupné ojetiny nebyly jako nové zas až tak dostupné a jelikož doba pokročila a změnily se chutě kupců nových aut a automobilky se tomu přizpůsobily.

Holt kupci nových aut jsou naprosto jiná cílová skupina zákazníků a především na ty automobilky cílí, protože kupci nových aut táhnou prodeje. Z kupců starých aut automobilky mají jen nějaké drobné za díly, které se neseženou v druhovýrobě.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem