načítám data...

Hrát či nehrát, to je oč tu běží

Je hraní na počítači zábava pro děti, nebo i možnost, jak zlepšit řidičský um?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Představte si situaci. Kluk z města ve dvanácti či třinácti letech, který žije automobilovým sportem. K tomu v něm ještě nestačily dohasnout epické zážitky z premiéry prvního dílu Rychle a zběsile. Internet je skoro v plenkách a čas dokončení stahování dat a her se odhaduje v kalendářních měsících. Nejste z rodiny, ve které by někdo ctil a uznával vaše nadšení, takže na nějaké závody na motokárách není ani pomyšlení. Ve škole jste zjistili, že váš kamarád zná někoho, komu rodiče dali na Vánoce volant k počítači. To musí být pecka! Plastový krám, který kromě snímaní polohy volantu neumí lautr nic. Nevadí. Budou Vánoce a místo šesti triček, čtyřech párů ponožek a deseti slipů dostanu něco lepšího. Volant. Svůj vlastní volant a budu moct závodit skoro stejně jako chlapi, kteří poměřují své síly při Barum rally ve Zlíně.

Vážně?

Od těchto okamžiků zaznamenal vývoj všech proměnných ve virtuálním závodění notný skok kupředu. Přes velkou řadu rádoby skvělých volantů jsem se dostal až k dávnému hernímu snu, který se dokáže otáčet o devět set stupňů, má klasickou řadicí páku, a dokonce i spojku. Internet dnes přijímá a odesílá data mrknutím oka a hra proti ostatním reálným hráčům je standardem. Fyzika her se posunula na takovou úroveň, že i vrcholné okruhové týmy dávají přednost testování a tréningu jezdců ve virtuálním prostředí. Proč? Odpověď je vždy stejná. Tentokrát to však není Miata, ale peníze. Vyvinout dokonalý simulátor s laserově naskenovanými tratěmi vás vždy vyjde levněji než testování v reálných podmínkách na pronajatém okruhu. Tím rozhodně nechci nikoho uvádět v omyl, že by snad týmy formule či jiných závodních disciplín mohly vypouštět tréning v reálných podmínkách. Reálně nasbíraná data nic nenahradí.
Z čeho by vlastně pak měl takový simulátor vycházet?

Samozřejmě, pokud budou brány v úvahu pouze simulátory dostupné běžnému smrtelníkovi, jsme omezeni na několik málo titulů. Každý z nich trpí určitým nedostatkem, který jiná hra dokáže nahradit, a naopak. O tom, co hrát, když na to máte čas a prostředky bude řeč později.

Abych řekl pravdu, těžko se na toto téma pře s někým, kdo nikdy neměl možnost hrát hru simulující realitu. Dnes už existují společnosti, které mají přesně takový klam v popisu práce. Dotáhly to totiž tak daleko, že vytvářejí na zakázku výše zmíněný software pro formule a podobné okruhové disciplíny, díky kterým můžou piloti ‚zadarmo‘ trénovat nové okruhy, brzdné body i stopu a zkoušet různá nastavení. Díky mílovým pokrokům dnešní technologie si můžete sednout do naprosto reálného kokpitu formule 1 s fungujícím systémem rekuperace, dát si na hlavu virtuální realitu a jet. Sedadlo dokáže simulovat odstředivou sílu a přesun váhy, díky kterému zvládá vaše tělo vnímat i pohyby, které volant přenést nedovede. Pak se dost pravděpodobně pozvracíte, jelikož váš mozek dokáže díky virtuální realitě vnímat výškové rozdíly. Jenže zatím není systém, který by dokázal stejný podnět dát i vašemu tělu. Mozek je následně klamán do té doby, než to vzdá a tělo vrhne.

Dovolím si tvrdit, že mi rukama prošlo hodně her a i simulátorů, které opravdu přinášejí simulaci reality. A dokonce i pár volantů opravdových aut, takže můžu říct, co dokáže kroucení volantem za obrazovkou přinést a co ne.

Co dokáže hraní naučit a co ne?

V první řadě bych rád předeslal, že žádná hra – ani ty, které se chovají jako autoškoly – vás nedokáže naučit řídit. Řídit v tom smyslu, že budete schopni vnímat provoz, chovat se v něm bezpečně a ohleduplně a dojet ve zdraví tam, kam potřebujete. A upřímně, pokud si chceme někde nezávazně zajezdit, popustit vstřikem benzínu víc, než je nám ve městě dovoleno, musíme nejdřív na nějaké takové místo přijet. Tato anabáze zpravidla přes nějaké město vede, takže asi čtenář cítí, kam tím autor míří.

Jednou z nejdůležitějších věcí, které vás hra jako Assetto Corsa či Rfactor a podobné tituly může naučit, je držení volantu. Samozřejmě se to můžete naučit v autě, jenže co když ještě nemáte řidičák? Dokáže vás taky naučit, jak správně volant přechytit. Jak zatáčet jednou rukou na oba směry, když druhou řadíte nebo když poznáváte hebkost čerstvě oholených nohou své partnerky. O řazení ani nemluvě. Byl jsem svědkem mnoha událostí, kdy snaha o rychlé přeřazení vedla ke všemu, jen ne k přeřazení na kýžený rychlostní stupeň.

A co rychlá jízda? Asi vás zklamu, ale odpověď je ne. Mozek totiž vnímá rychlost díky vnímání prostoru, z jehož pohybu vyhodnocuje rychlost, kterou se pohybujete. Přesně taková informace je za monitorem nedostatkovým zbožím. Tento nedostatek se dá samozřejmě kompenzovat větším množstvím obrazovek, virtuální realitou nebo zaobleným plátnem. Nicméně žádná z těchto možností vás nedokáže připravit na reálné vnímání rychlosti, na odhad brzdných bodů nebo ideální rychlost, kterou můžete projet konkrétní zatáčku.

Hra vám kromě toho dokáže do jisté míry ukázat, jak funguje řešení případných krizí. Co se stane, když přidáte při přetáčivém smyku plyn, nebo naopak přibrzdíte. Stejně tak se zlepší schopnost kontrovat smyky volantem. Nejen to, spíš je důležité umět odhadnout správné otočení volantu tak, aby po vyrovnání nevyvolalo přesně opačnou situaci. Další smyk ve směru předchozí korekce. V neposlední řadě je možné díky velmi pokročilé simulaci fyziky pochopit fungování přenosu váhy, se kterým se pojí například ‚skandinávská otočka‘.

Nechci tvrdit, že vás něco z toho dokáže hra opravdu naučit, získáte však důležité pochopení procesů, které při řízení můžou nastat. Jedním dechem je potřeba dodat, že nic z toho vás nepřipraví na reálné situace, na druhou stranu můžu sám potvrdit, že při některých kritických momentech jsem se občas musel zeptat sám sebe, kde se vzala podvědomá reakce. Snad opravdu za počítačem?

Pro profesionální jezdce je největším plusem naprostá věrohodnost okruhů. Jeden z vývojářů hry Assetto Corsa pracuje pro několik týmů Formule 3. Shodou okolností bydlí hned vedle tratě Spa a zná ji jako své boty. Po návrhu identického závodního vozu, jako má závodní stáj v reálu, dokázal pilot s nasazenou virtuální realitou trefovat brzdné body na centimetr přesně a výsledný čas se lišil od skutečnosti v hodnotách tisícin. 

Co potřebuju ke hraní, když si to chci zkusit?

V domácích podmínkách se osvědčeným náčiním stal některý z řad volantů Logitech G27 nebo G25. Jedná se o čistě amatérské volanty a jejich cena se pohybuje v řádu tří či čtyř papírovek s Palackým. Pokud by vaše srdce zatoužilo po lepším volantu a pedálech se snímačem tlaku brzdění, museli byste sáhnout ke dvaceti tisícům a dál.

V dnešní době je fyzika her na velmi podobné úrovni. Většina závodních týmů využívá fyziky Rfactoru, který dokáže simulovat i změny počasí, změnu přilnavosti gripu po nagumování trati, a co je hlavní, materiál pneumatik je nasimulován jako hmota, nejen jako jednotlivé plochy/body.

Nejpopulárnější a nejvíce dostupnou hrou je Assetto Corsa. Fyzika je taktéž na velmi dobré úrovni. Velký problém hry tkví v základních setupech aut, které jsou u většiny nepřirozeně nedotáčivé. Druhý problém nastává při hojně využívané hře po internetu. Zatím není zrovna šťastně dořešen ‚bourací‘ model a auta se po kolizi chovají jako odletující kuželky. Na druhou stranu, když se sejde dobrá konkurence a lidé jsou ohleduplní, zážitek je to skvělý.

Pak samozřejmě existují hry ze série GTR, která je proslulá autentičností zvuků. Zkrátka si užijete každé přeřazení. I přes notné stáři hry je to stále jeden z nejlepších titulů, který dokáže mimo jiné nabídnout i kroužení po celých dvacet čtyři hodin.

A co Rally? Richard Burns rally se stále hraje ve velkém, ale fyzika je, jaká je. Někteří tvrdí, že je až moc přísná vůči reálu, což bych bral s rezervou, ale feeling auta na šotolině není dodnes žádnou jinou hrou překonán. Nový Dirt Rally se potýká s podobnými problémy. Nedořešený přesun váhy a přílišné množství gripu na šotolinových tratích degraduje zážitek.

Úsudek nechám na vás. Chcete hrát? Hrajete? Hráli jste?

PS: Pokud hrajete, pojďme hrát dohromady.

Vyzývám všechny, kteří mají moc času a dovolí si sem tam sednout za počítač. Pokud něco hrajete, dejte nám vědět v komentářích a můžeme poměřit síly kromě PlechCupu i za obrazovkami.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Xander_Cage
30. května 2017, 07:33
1

Já hraju Euro Truck Simulator 2. Sice hraju na klávesnici, ale s vypnutým omezovačem rychlosti. No je to pak sranda ve 150km/h uřídit naložený kamion :D ale spíš to beru jako takovou oddychovku - pustím si online rádio zvolím trasu a jedu. Ale pokud má někdo volant a chce si z toho udělat simulaci tak i to jde - hra nabízí několik možností od manuálního řazení, retardéry, ovladatelnost přívěsu, intenzitu brždění, reálnou spotřebu paliva, zvedání náprav, atd.

reagovat
HerrHobler
30. května 2017, 18:32
1

Jo tak to jsme dva. Člověka to docela i učí správně volit stopu a držet těžce vydřenou rychlost, protože 30tun nemá kdovíjak hbitou akceleraci a na točitých okreskách je to zábava k popukání :-D

Raspby
30. května 2017, 07:36
0

Už jsem to rok nezapnul...ale byl jsem velkým fandou a hráčem Gran Turisma...už od prvního dílu :). Dokonce se mi poštěstilo se dostat na jeden race camp v rámci GT Academy :). Pokud by byl zájem, mohu sem o tom něco napsat. Teď už nehraji a raději se věnuji právě reálnému ježdění :) Ale jinak...naprosto souhlasím z článkem...hraní řídit rozhodně nenaučí..naučí rychlé reakce, reflexy, základy vyrovnávání smyku, a trať se dá podle toho taky naučit..ale to je vše..když pak člověk sedne do auta, najednou je to všechno takové intenzivní, všechny rovinky ubíhají tak nějak rychleji, všechny zatáčky jsou nějaké prudší...jako základ je hraní simulátoru určitě dobré...ale okruhového řidiče to z člověka neudělá...to udělají až poctivá kola pěkně odkroužená v reálu...a ani žádná hydraulika nedokáže přesně simulovat přetížení a pocity při reálném ježdění..přibližuje to, ale rozhodně to není to samé...

reagovat
ka
karel15478
03. června 2017, 17:48
0

hral si na GTarene?

Raspby
03. června 2017, 18:04
0

nn...jezdil jsem nějakou dobu na Pitlaneclub.cz

Si
Sikula
30. května 2017, 07:43
0

Mám sám na sobě ověřeno, že řízení na simulátoru mě naučilo strašně moc o chování auta, čtení tratě, stopě atd. Po přesednutí do reálného auta mi trvalo jen chvilku abych to přenesl do reálu. Např. jízdu bokem jsem v reálu skoro netrénoval. Nejdřív jsem se to naučil na simulátoru a když jsem to potom zkusil v reálu, tak to šlo tak nějak přirozeně samo. Ten cit už tam prostě byl.

reagovat
Woyta
30. května 2017, 19:36
0

Ja v mladi jezdil Viper Racing a pozdeji Live For Speed. Trenoval jsem si krizove situace a po ziskani ridicaku mi to nekolikrat zachranilo plechy.

Ro
Robin Lukáš
30. května 2017, 08:07
0

Hraju Assetto Corsa, rFactor, rFactor 2, ETS2.. Mel jsem dokonce možnost jet závod s profiky ve Virtual GP a znám je osobně. Většina z nich jsou výborní řídiči. Ve Virtual GP také jel Richard Chlad, který vyhrál závod Lamborghini ve Spa a potvrdil, že konkrétne Assetto Corsa je v některých věcech nepřesné (konkrétně Formule jsou otřesné), ale také, že samotný volant k simulaci prostě nestačí. Člověk to prostě necítí "prdelí".

reagovat
wlko
30. května 2017, 08:17
0

Hrám iba na klávesnici :D ale tak poskúšal som už kde-čo. Prvé bolo RBR aj ked to je s klávesnicou dosť ťažko hrateľné. Potom som prešiel na Rfactor so všetkými možnými aj nemožnými modmi, Race07+GTR evo a teraz už dva roky relaxujem pri GTR2.

reagovat
froxic
30. května 2017, 08:20
0

Plně souhlasím s článkem i s komentáři výše. Vždy jsem byl nadšenec do aut, ale tak nějak jediná možnost byla zpočátku hrát závodní hry, později jsem do dostal k simulátorům na více monitorech. Virtuálních kilometrů mám odkrouženo požehnaně a musím přiznat, že se se tyto zkušenosti dají dobře recyklovat v reálu. Zejména řešení krizových situací je určitě rychlejší. Rovněž jsou simulátory skvělé na pochopení, jaké působí na auto síly a lepším odhadování co se s autem stane za dalších pár sekund když udělám to a to.

V domácích podmínkách jste sice ochuzeni o působení sil na vás a vaši sedačku, máte prostě vjem pouze do rukou (případně pedálů), nicméně bych to viděl spíše jako výhodu - naučíte se lépe vnímat auto pouze z volantu a v reálu budete mít o to více informací, které můžete využít ve váš prospěch. Samozřejmě to pak chce cvičit a cvičit, stejně jako v těch simulátorech.

Jinak můj herní progress
- GT1 > LFS > GT5 > iRacing > AC
- RBR > Dirt Rallye

reagovat
Dr
Drasťa
30. května 2017, 08:40
0

Zminil uz nekdo iRacing? Nevim jestli si tam jde zaridit vlastni turnaj a model placeni asi taky nebude nijak extra popularni ale je to opravdu skvela simulace.

reagovat
froxic
30. května 2017, 08:59
0

Ano iRacing je super, ale ten platební model mazec. Musíš si koupit auta (1ks cca 10-15E), tratě (1ks 10-15E). Šampionáty stále mění tratě. Takže když si koupíte nějakou sadu, tak další šampionát můžete jet jenom 2/3 tratí. A tak pořád dokola. Nehledě na to, že se platí i samotný přístup kde hře. Takže v tom bez problémů můžete uletět klidně 2-5K za rok. Samozřejmě hra je to kvalitní, jezdí se čistě, ale to už raději dám tyto prostředky do něčeho reálného. Dobrou alternativou je AC, kde je dostatek kvalitního obsahu za pár kaček (i dobré mody) a fyzika také není špatná.

Dr
Drasťa
30. května 2017, 09:20
0

Ja jezdil hlavne Miatu na dvou tratich co jsou v zakladu protoze jsem nemel tolik casu se ty trate ucit i kdyz jsem pak zkusil chvili i SCCA a zadnej strasnej ranec jsem za to nedal. Osobne se mi tam navic jezdilo mnohem lip nez v AC.

froxic
30. května 2017, 09:28
0

Pokud jezdíš ten entry cup - Miata, tak se dá. Ale je to ve své podstatě variace asi 4 tratí. Takže po nějaké době to začíná být hodně stereotypní. Jinak Miata je tam udělaná pěkně, lépe než v AC.

Regular John
30. května 2017, 12:22
0

Když si porovnáš cenu blbnutí se skutečným autem (klidně daily) s cenovkou iRacingu, tak je ten iRacing pořád dost levný :-) Pokud člověk chce jezdit sám na trati, tak se to nevyplatí, ale multiplayer je v iRacingu na úplně jiném levelu než kdekoliv jinde. V žádném jiném simu jsem nezažil tak bombastické závodění jako v iRacingu... A pokud je v tom člověk dost dobrý, tak může jezdit za nějaký z těch lepších týmů a vydělávat si tím :)

Dr
Drasťa
30. května 2017, 19:48
0

Ani mi nemluv. Po kazdem zavode se mi trasli ruce a byl jsem zpocenej jak kdyby na me nekdo vychrstnul kybl vody. Mezi hrama opravdu neuveritelny zazitek.

Se
Sedrik
31. května 2017, 07:52
0

Souhlas s hodnocením iRacingu - moje druhé místo v jednom závodu Miata Cupu je vrchol mojí virtuálně závodní kariery.

Jinak já se těšil na projectCARS a to je nic moc (hezky řečeno). Díky tomu jsem AC ani nedal šanci (ale možná to změním - neexistuje třeba demo?)

Asi měsíc jezdím Dirt Rally a baví mě to hodně

Sa
Safa
30. května 2017, 09:27
2

S láskou vzpomínám na Colin McRae 2. To byla klasika, u které jsem strávil stovky hodin.

reagovat
Ku
Kuba
30. května 2017, 10:42
0

Přesně! :-) neskutečné, jak dlouho se cmr2 jezdilo, dokonce i v dobách cmr3,4, dirtu atd. Na tohle vzpomínám nejraději. všechny RZ zpaměti, šílené tahání o časy s kamarády a nadšení při stažení nových textur na auta :-D a ruzne tipy na setupy postahované, vytisklé a secvaklé podle jednotlivých rally :-D

Ku
Kuba
30. května 2017, 10:35
0

Je velmi zajímavé to srovnávat s reálem. Samozřejmě na židli necítím to, co v reálu, ale synchronizace rukou a nohou je téměř identická. To je to, co mi simulátory daly nejvíc. Pak samozřejmě nenadálé situace, kdy auto ustřelí a člověk prostě ví, jak reagovat, protože na simulátoru to zažil mnohokrát a byl čas i prostor si to vžít.
Dříve jsem hodně ujížděl na LFS a RBR a jaké pak (ne)bylo překvapení když jsem sedl do eva na asfaltu či šotolině, že ten princip je opravdu skoro stejný. RBR umí dost solidně šotolinu a LFS mě zas připravilo na asfalt :-) Nyní u mě vede Assetto corsa, sice má nějaké chyby, ale fascinuje mě nabídka aut i tratí a přísun kvalitního obsahu i v modech. Základní setupy jsou sice nic moc, ale to není nic, co by hře ubíralo na kvalitě. S kvalitním setupem se z toho pro mě stal zatím nepřekonaný simulátor. Možná je v Automobilistovi či RF2 líp zpracováno počasí, celkový dojem z gripu apod., ale v AC můžu sedět v nějaké GT3 na spa, za minutu v osobáku v horách a za další zas ve wrc na erzetě. A vzhledem k množství volnému času je to pro mě prostě nejlepší. Navíc grafika a zpracování jsou úžasné.

reagovat
Sh
Shock
30. května 2017, 10:53
0

Já rozhodně virtuální drcení okruhů plně podporuji. Rád si zahraju Asetto Corsa nebo si ušpiním ruce v Dirt Rally. :)

reagovat
Wanix
30. května 2017, 11:04
1

proč není v článku zmíněno LFS?

reagovat
Radek Chlud
30. května 2017, 11:07
0

Protože jsem nechtěl ? :D

Radek Chlud
30. května 2017, 11:41
0

Stejně jako LFS není zmíněn Automobilista, Raceroom iRacing atd. Zmínil jsem záměrně hry, které hravám nejčastěji. Navíc si myslím, že v dnešní době je LFS už překonané a oproti jiným nemá zas až tak co nabídnout

mmedlen
30. května 2017, 11:51
0

graficky nemá, ale nastavenia a ich vplyv na ovládanie auta sú podľa mňa najvýraznejšie. Zároveň tam mám stále výraznejší pocit komunikácie s autom. Povedal by som to asi takto - Assetto Corsa je super, ale príde mi ako by malo "elektronicky plyn a posilovač", LFS mi pride ako s "hydraulickým posilovačom a lankom..." :)

Ku
Kuba
30. května 2017, 12:14
0

mmedlen: to si dovolím nesouhlasit. vše závisí na čem člověk hraje a jak to má nastaveno. Je x různých možností nastavení feedbacku ať už přímo na volantu nebo ve hře a od toho se pak odvíjí onen pocit. A mám teda i za to, že AC nabízí daleko větší rozsah možnosti nastavení než LFS.

An
Andrej
30. května 2017, 12:13
0

....ja som pred výletom na Nurburgring 3/4 roka mastil Granturismo a Forzu, tak aby som mal zafixovanú stopu, nájazdy v jednotlivých sekciách, apexy a tak. Veľmi mi to pomohlo, predsa tých zákrut tam je dosť , samozrejme reálny zážitok bol tisíc krát intenzívnejší, spomeniem výjazd z líščej nory, to som až krochkal od preťaženia a to sa na žiadnom simulátore nedá užiť. Prejazd carouselom? Tam som sa smial jak malé decko aj keď som si zakaždým povedal, že to prejdem vonkajškom bez drncania, ale napokon som drncal 9x v každom kole: ) V reálnej premávke to bol mierne iné, ale určite mi tých vyše tritisíc virtuálnych kôl pomohlo a 9 reálnych kôl som si mohol užiť o čosi viac. Každopádne to bolo pod 10minút (SSS) aj s manželkou na palube, a to by bez tréningu bolo hazardom

reagovat
Regular John
30. května 2017, 12:13
0

Dobrý článek :-) U automobilových simulátorů jsem strávil stovky hodin a myslím, že jsem za posledních 25 let hrál všechny zásadní tituly. Úplně první závodní hra pro mě bylo Grand Prix od Geoffa Crammonda, přelomové pro mě určitě bylo Live For Speed, Richard Burns Rally skrz Team Rally na českém pluginu (ano, ta hra byla s upravenou fyzikou opravdu těžší než reál :-)) a rFactor se spoustou kvalitních módů. Asi jsem v tom ježdění nebyl úplně marný, protože si mě najalo pár modderů jako testovacího jezdce. Momentálně už hraji minimálně a spíš udržuji v chodu pohyblivý simulátor, který máme v práci. Ze současných titulů mě baví Assetto Corsa nebo Automobilista. Assetto má fajn obsah, ale Automobilista má lepší fyziku (běží na hodně upraveném enginu z rFactoru) a zvuky.

Jinak simulátory mě toho naučily hodně a určitě je dobré je hrát. Není potřeba mít nějaké high end vybavení, třeba spojka se nechová realisticky ani na těch nejdražších pedálech, hlavní je vědět jak točit volantem a kdy přidávat plyn nebo brzdit. Pokud budete v hardcore simulátorech zvládat krizové situace, tak je dost velká pravděpodobnost, že je budete zvládat i v reálu, teda pokud to udržíte s nervama :-)



reagovat
Radek Chlud
30. května 2017, 22:48
0

Děkuji :) Jinak, buď se mi to zdá nebo ne, ale slyšel jsem, že přesně taková videa jsou ze simulátoru, který je ve Zlíně. Pravda nebo fikce? :D

Regular John
30. května 2017, 22:52
0

Máš recht, to první video jsem natočil u nás v kanceláři ve Zlíně :-)

Radek Chlud
30. května 2017, 23:01
0

Hah. Tak lepší kancl si člověk asi nedokáže představit. Třeba budeme mít v Autíčkáři někdy taky takovou redakci *wish*

Vikis
31. května 2017, 09:33
0

Kluci nesháníte tam někoho na skartaci papírů a dělání kávy? Klidně bych to za nějakou lůznou kačku podstoupil na podobnym pracovišti :D

Woyta
30. května 2017, 13:29
0

Asset Corsa a g25 mám ale moc jsem toho nenajezdil. Nejvíce času jsem trávil v live for speed. Tam jsem ugriloval dva volanty.

reagovat
Přemda Honda
30. května 2017, 15:39
0

Tohle nemůžu posoudit,žádnou počítačovou hru s auty ani jinou jsem nikdy nehrál :-)

reagovat
sm
smyko
30. května 2017, 16:11
1

Za mě Assetto Corsa + Thrustmaster T300 + H-cko. Je to paráda mít alespoň takhle možnost vyzkoušet si třeba 911R nebo staré RSR (každé z ofic. aut jde poznat jak je krásně jiné + ty možnosti si ho donastavit) + naučit se tratě/zatáčky na zpaměť. Za sebe si myslím, že jako doplněk k reálnému učení se řídit a zvládat určité situace je to hodně dobré. Assetto ma velmi povedenou fyziku. Člověk zkouší limity, zatímco v reálu je od nich ještě nějaký ten kus (ten mozek ale jakby někde hluboko věděl a je si jistější).
Ještě bych bral jako upgrade nějaké pořádné club sport pedály od fanatecu, protože ta citlivost pro jízdu bez ABS je prostě nic moc. Jinak můj největší "herní" zážitek byl právě, když mě kolega posadil do jeho kokpitu za majlant, na hlavu mi nasadil oculus rift, a nechal mě si projet s ofic. skenovanou formulí norda. To jak to člověka pohltilo, ta rychlost, ty informace .. vetšinu tratě jsem projel v křeči jak jsem se nemohl jakby nadechnout a když jsem po pár kolechy skončil .. byl jsem spocený jak pes :D. Těším se co nám blízká budoucnost v tomhle nabídne, protože to co jsem viděl zatím splnilo očekávání.

reagovat
Ha
Havex
30. května 2017, 16:39
0

Začal jsem na LFS, pak jsem vyzkoušel všechy možné simulace včetně již zmíněmé AC, ta ke vynikající hlavně po grafické stránce, po stránce výběru tratí a automobilů. Ale nakonec jsem se zase vrátil k LFS, protože ta hra má dosud nepřekonanou fyziku. A hádat se klidně budu, ale AC nemá fyzikální vlastnosti chování auta jako v LFS. V LFS je to takové.. přirozené.

reagovat
Ku
Kuba
30. května 2017, 22:00
0

Zrovna oba zminene jsem hral/hraji docela dlouho a AC se posledni dobou opravdu hodne posunulo. Prijde mi,ze v lfs byly motory takove nijake, kdezto v AC je citit kazdy motor uplne jinak. Mozna tomu pocitu dopomahaji lepsi zvuky,tezko rict. Ale dost spatne se porovnava fyzika, dokud sedime na zidli u obrazovky. Ano, lfs bylo prirozenejsi, ale otazka jestli realnejsi. Na druhou stranu kdyz jsem si v lfs fakt hral a vytvoril auto s parametry imprezy, tak modovana 22B ktera na ktere se pracuje do AC je proti pocitu z lfs uplne jinde. Je nadherne citit grip,moment kdy jde auto do smyku je prirozenejsi, chovani ve smyku je rekl bych totozne s realem atd. Tim nechci lfs nejak zatratit, stravil jsem u nej stovky hodin stejne jako nyni u AC.

Ro
Robert
31. května 2017, 13:57
0

Zajímavej článek. Osobně hraju simulátory už několik let, začínal jsem s GTR od Simbinu, pak RBR, LFS, rFactor, aktuálně hodně jezdím AC. Pokud to můžu posoudit podle sebe, tak ze simulátorů do reálného ježdění jsem si přenesl 3 věci:
1. znalost okruhů - když jsem poprvé jezdil naživo na Masarykově okruhu nebo Mostě, pamatoval jsem si zatáčky i celkem dobře ideální stopu a jenom jsem hledal správné brzdné body.
2. zrychlené reflexy - jak už tady psalo pár lidí výše, prostě se Vám občas stane, že se dostanete na silnici do krizovky a vyřešíte jí, ani nevíte jak. Jasně že na to má mnohem větší vliv třeba trénování na polygonu, ale když Vám před auto vjede strejda v klobouku z vedlejší, reagujete stejně jako na simulátoru a ono to kupodivu funguje.
3. hodně isntruktorů bezpečné jízdy tvrdí, že kizovka se řeší tak, že nemáte koukat nalevo napravo, ale pouze tam kam chcete jet. Každej asi na simulátoru zažil situaci, že míjíte bouračku, nebo někoho na těsno předjíždíte a prostě to tam dáte. Tak přesně tohle jsem párkrát zažil i na skutečné silnici, zkušenost ze simulátoru mě naučila nepanikařit, ale soustředit se na to co potřebuju udělat a ono to zatím vychází.

Ani jednu věc z výše uvedeného bych ale nepřeceňoval, nejvíc se toho člověk naučí na reálné silnici a reálném okruhu a čím rchlejší auto řídím, tím víc zjišťuju, se pořád mám v čem zlepšovat. Takže simulátory bych považoval spíš za zábavu a jezdím je hlavně kvůli tomu, že mě to baví, když se chci zlepšit, vytáhnu reálné auto. Ale ten pocit, když visíte Fuldovi na nárazníku a každou zatáčku ho zkoušíte dostat asi nikde jinde než v simulátoru nezažiju :-).

reagovat
SEMRY
31. května 2017, 14:14
0

Já hraju jen GT6. Od dob PS3 jsem PC už nechtěl. Furt něco ladit. Momentálně kroužím po severní smyčce s podladěným RUF, blížící se mé 996 C2. Mám playseat a G27. Trvalo než jsem našel správnej odstup od TV, naladil repro atd. Ale stojí to zato. GT6 snad brzy bude.

reagovat
Chosé
31. května 2017, 15:37
0

Slyším dobře pravidelné setkávání a hraní pod záštitou Autíčkáře? :) Jinak hodně jsem jezdil LFS, na tom jsem defakto začínal, nejprve klávesnice, pak jsem hrál na myši a skončil u G27, kterou mám doteď. Nějakou dobu jsem jezdil i rFactor, na kterém se mi líbí, že má neskutečně moc módů, aut, tratí apod. Assetto Corsa jsem ještě nehrál. Asi budu muset "koupit" a vyzkoušet, zda to vůbec můj PC zvládne.

reagovat
Bigg.I
31. května 2017, 17:12
0

Já osobně si myslím, že to dokáže naučit hodně. Sám jsem začínal jako děcko na různých hrách, pak jsem ale objevil Richard Burns Rally a už to bylo... několik volantů, několik let závodění, nastavování aut.... No, vedlo to až k vítězství ve skupině N4 v Team Rally na českém pluginu :). Troufám si říct, že jsem se naučil hodně co se týče ovládání auta, fyziky atd... Později jsem zkoušel ještě GT legends.

K Assetto Corsa ani iRacing jsem se už nedostal kvůli nedostatku času. Třeba někdy v budoucnu :).
Rozhodně bych ale doporučil simulátorové závodění každému, kdo se chce něco přiučit.... Ať už zvolí jakýkoliv simulátor, nebude to dokonalé, ale něco do sebe to má :).

reagovat
Wa
Waclosh
07. června 2017, 00:31
0

Autor a všichni čtenáři by si měli zkusit tohle. Je to hra s jednoduchou grafikou, kterou zvládne každý současný entry level notebook, v demoverzi nabídne malý hatchback, kupé střední třídy a rookie formuli s přeplňovaným motoren. Realistický fyzikální model strčí do kapsy i ten nejnablýskanější rFactor a nejdražší Asseto Corsa. V demoverzi máte dvě trati a možnost plnohodnotného hraní online a plný přístup k setupu auta. Žádné nastavování soft medium hard, všechno jde do poslední úhlové minuty, do poslední desetiny Nm atd. S tím demem jsem vyžil asi šest let, než jsem k narozeninám dostal od kamaráda volant a verzi S1 s novými vozy a tratěmi. Do té doby jsem hrál s klávesnicí a myší - myš ovládá volant a spojku, klávesnice na zbytek.

LFS

https://www.lfs.net/downloads

reagovat
BigBang
07. června 2017, 11:42
0

První simulace jako taková bylo asi LFS. Teda jenom demo, ale i tak jsem u něj strávil hromady a hromady času. Doplňoval jsem to v mezičase arkádovějším GRIDem (ten první). Potom nastoupil rF, který mě učaroval kvanty modů a tratí. Paralelně jsem ještě zkoušel RBR, ale tamjsem se nedostal za tutorial, jelikož můj totálně lowend volant nedokázal sepnout brzdu a plyn zároveň. Zkoušel jsem to porůznu obejít, ale nepodařilo se mi to, takže jsem skončil u brždění levou nohou :/ V rF jsem asi nejvíc jezdil Octavia Cup a okrajově ještě Porsche Cup, ale to už je bratru zase 8 let zpátky...

Nicméně můžu říct, že i ten nejpitomější volant mě naučil synchronizaci mezi rukama a nohama. Když jsem poprvý seděl za volantem, tak jsem se nedokázal ani rozjet. Po nějaké době „trapčení“ na PC jsem s tím už neměl větší problém. Stejně tak zvládání určitých situací.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem