načítám data...

Ford Mustang Mach E AWD: Je to kámoš

František byl z nového elektrického koníka nadšený, toho silnějšího jsem si tedy uzmul pro sebe.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Pojďme rovnou ke slonovi v místnosti: Toto není levné šarmantní kupé se sportovním šmrncem, jako první mustang. Tohle není ani závodní náčiní, jako mustangy pana Shelbyho. Tohle je tak trošku marketingové cvičení. A i kdyby vyústilo jen ve věčné hádky a rozepře někde u piva, své poslání splnilo. O tomhle Fordu se mluví.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Takže, co je to vlastně za auto? Je to SUV? Stěží, do terénu bych jej fakt raději nebral, opadají z něj totiž plastíky. Je to sporťák? Stěží, na to má moc dveří a praktičnosti. Je to crossover? Asi. Ve výsledku má podobně do výšky nakopnutou siluetu, jako elektromobily konkurence, ale narozdíl od nich ji nepřikrášluje prvky, které by byly za každou cenu nové. Já tu vidím snahu přepoužít detaily z "toho pravého" Mustangu a udržet alespoň trošku tu masu auta dynamickou. Po týdnu koukání na tu velkou červenou věc pak musím říct, že se to v mých očích dokonce podařilo. Zkuste si jej srovnat s tím českým elektromobilem…

foto: Jan Machač, autickar.cz

V interieru je pak vše tak nějak "po novu". Na výšku postavený displej uprostřed, malý a jednoduchý před řidičem bez kapličky a hromady a hromady odkládacích prostorů. Dvě litrové flašky jdou položit pod ten velký display do prvního patra, nebo do přízemí, nebo dokonce zavřit pod područkou. Nebo narvat do dveří. Tohle auto je noční můra chaotiků, kteří věci pořád jen tak někde odkládají, protože onoho "někde" je v tomto voze přehršel. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Co trošku zamrzí je fakt, že třeba to krásné a chromem ozdobené kolečko ovládání hlasitosti, které roste z velkého displeje má chod, který evokuje levné plastikové prupisky dob dávno minulých. Čert vem jiné čudlíky, které jsou převzaté z "obyčejnějších" modelů značky. U toho nejvíc viditelného se ve Fordu mohli trošku posnažit. Na druhou stranu lehce inovativní volič převodovky se zasekne, když vám auto nechce dovolit zařadit, takže na něj nemusíte civět. To zase já, staromilec, který má pocit, že dívat by se měl řidič ven, musím pochválit.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ale zpátky k displejům. Potěšilo mne, že mají vysokou obnovovací frekvenci, takže všechny animace jsou plynulé a kupříkladu čísla rychlosti hezky svižně naskakují a i periferním viděním můžete tipnout, jak rychle zrychlujete, protože uvidíte, jak rychle naskakují číslíčka. Oproti línému přepisování digitálních tachometrů některé konkurence je to vyloženě požehnání. Jenže ne všechno je skvělé. V sychravém počasí mě vyloženě štvalo ovládání vyhřívaných sedaček. Je hned vedle ovládání automatické klimatizace. Ta klima funguje starosvětsky, postupným hamtáním na displej přepínáte od nízké ventilace až po tu silnou a hlučnou a tak furt dokola. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jenže u sedaček, které mají v podstatě stejné možnosti (taky tři úrovně), se vám po prvním kliknutí rozbalí menu a v něm musíte přesunout virtuální čudlík na to správné místo. Když se o to pokusíte na rozbité okresce středočeského kraje, nemáte šanci se trefit. Tohle bude potřeba dotáhnout. Jinak k rozhraní auta větších výtek nemám. Je sice pravda, že to zachraňuje hlavně obrovitost displeje a jeho svižnost, ale ono je nakonec jedno, proč to funguje a neotravuje, že? 

foto: Jan Machač, autickar.cz

No ale pojďme jezdit. Koníka jsem plně nabil a vyrazil na výlet po trase Praha – Jablonec – Liberec – Kokořín – Praha. Zbylo mi indikovaných asi 100 kilometrů a z dojezdu jsem vůbec nebyl nesvůj. Koník je svižný, ale přesto nežere. Jen na dálnici a při blbnutí se mi spotřeba přehoupla přes 21 kWh / 100 km. Při dojíždění do práce s davem na trase Vokovice – Vodochody jsem se pohyboval někde pod patnácti. To považuji za velmi slušný výsledek, který se dá srovnávat zatím jen s Teslou a elektromobily Hyundai / Kia. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Co mě zamrzelo byla tvrdost a uskákanost podvozku na tom tankodromu, kterému se v Praze a okolí říká silnice. Pokud bychom se bavili o sporťáku, ani bych to nezmiňoval. Ale tohle auto je - ať už je na něm koníků, kolik chcete – přecijen rodinným crossoverem. Navíc ta uskákanost a tvrdost tak trošku nefungují dohromady a auto semtam ustřelí tam, kde by se vláčnější podvozek jen nervózně nadechl. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Rozložení hmotnosti spíše uprostřed a vzadu pak znamená příjemnou stáčivost a možnost projet semtam zatáčku na hraně adheze, či dokonce mírně přetáčivě. Teda ono by to šlo, pokud by do toho s jemností slona pokaždé nezasáhlo nevypínatelné ESP. U zadohnané verze, kterou testoval František, šlo ESP vypnout a on byl blažený z veselého podvozku. Bez vypínatelného ESP se však rozvernost stává nepotřebnou, protože si ji stejně neužijete. Moc tomu nerozumím, není tohle auto nááhodou Mustang? Etalon nářadí pro lidi, kteří chtějí na cestě tropit koniny?

foto: Jan Machač, autickar.cz

Zadohrábek je ale levnější a kravení umožní, takže volba je na vás. S touhle verzí s prodlouženým dojezdem se holt bokem nesvezete, ale zase budete mít o asi sto koní více a jistotu desetinásobku v zimě a na ledu.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Auto má však ještě jeden detail, který je tak americký, natolik odpovídá kultuře Země Svobodných a přitom nikoho nic nestojí, že jsem si jej nechal nakonec. Vepředu, tam, kde má konkurence hlimatizaci, trubky, nebo i jen kapotované nic, tak tam má elektrický kůň bar. Přední kufr má odtok a odkládací plochu na flašky. Naplňte jej ledem a pivem, dojeďte do cíle, otevřete kapotu a veselte se. Kéž by takovýchto detailů bylo v automotive více…

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Mustang Mach E v nejsilnější verzi s největší baterkou je efektivní, promyšlený vůz, se kterým si sice nezadriftíte, ale pokud jej budete používat jen jako rodinný crossover, kterým skutečně je, pak není důvod vám jej nedoporučit. Snad jen uskákaný podvozek si vyzkoušejte a hlavně si memorujte: To pivo vepředu je možno pít až poté, co dojedete do cíle.

Mustang Mach E je – i přes své chyby – bezva kámoš.

Technické údaje

  • Motory: Dva elektrické, dohromady 258 kW (351 koní), velmi citelná preference zadní nápravy.
  • Hmotnost: 2322 kg 
  • Akumulátor: Využitelných 91 kWh, dojezd v testu bezpečně 400 km.
  • Délka: 4713 mm
  • Zrychlení 0 – 100 km/h: 5,8 s 
  • Max. rychlost: 180 km/h
  • Cena motorizace od: 1 824 900 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

VK
VK
04. září 2022, 23:14
-4

Ta cena je teda úlet.

reagovat
Kuře
04. září 2022, 23:18
0

Proč? Kolik stojí Model X?

VK
VK
04. září 2022, 23:27
1

Nevím, ale je to jedno, stejně nelze koupit.
Třeba EV6 se v příslovečné plné a s ekvivalentní motorizací pořídí za 1,6 mio. A i to je strašně moc.

MB
MBMB
05. září 2022, 07:32
1

Model X (a s tím i S) už v Evropě objednat jdou. Nedávno to spustili, dodávky nejspíš začátkem roku 2023. Každopádně model X je mnohem větší auto konkurující například BMW iX včetně té ceny.
Mustang Mach-E je v té momentálně asi nejzastoupenější kategorii středně velkých SUV, kdy konkuruje autům jako Tesla Y, Enyaq/ED.4/Q4 etron, Ioniq 5, iX3, EQC, bZ4X/Soltera či Ariya. A ano, ta cena je poněkud výš. Na druhou stranu stejně nestíhají vyrábět, čili proč ne.

beastar
05. září 2022, 10:33
-1

Já nevím vážně máš zapotřebí lhát? Jeden relevantní zdroj ideálně přímo z automobilky, že nestíhají vyrábět? Přes všechny regulace trhů, podpory a dotace pro EV. Ta netvoří ani 15% prodejů nových aut v EU. A to prodeje obecně jsou o více jak čtvrtinu níž. Meziročně.

V USA to není jinak. Takže asi prodávají Macha v Turecku. Nebo mají opravdu mizerné kapacity výroby. Nebo jim snad chybí baterie. Prostě bez kontextu jen plácáš ostatně jako skoro vždy.

PIPBoy
05. září 2022, 10:48
7

Beastar: hádám, že Ford trochu podcenil potenciální zájem zákazníků. Minimálně v Americe, opravdu někdy od května nelze Mach E objednávat, protože vyprodali celou letošní plánovanou produkci.

VK
VK
05. září 2022, 11:03
0

"A ano, ta cena je poněkud výš. Na druhou stranu stejně nestíhají vyrábět, čili proč ne."

Přesně. V podstatě jsme svědky koordinovaného snížení výroby přes celé odvětví, což umožňuje vyšroubovat ceny a marže do dřív nemyslitelných výšek. Blbá doba no. Tak jak jsem si před pár měsíci říkal, nejvyšší čas k přestupu na elektro, stojí to stejně, jako spalovací ekvivalent a za ježdění se ušetří. Tak v mezičase ceny ustřelily a elektřina ve spotu střílí přes 18 korun na kWh,, začíná být dražší, než jezdit na naftu. Takže teď lepší nekupovat vůbec nic. Počkat, až víc značek uvede plánované modely, což se dříve či později stane. A konkurence přece jen snad zlomí kartelu podobnou situaci.

MB
MBMB
05. září 2022, 12:57
0

Ano, zajímavé období. Výrobní problémy, většina automobilek prodává méně aut a přitom všichni hlásí rekordní zisky. Ale to asi nebude trvat věčně.

VK
VK
05. září 2022, 13:43
0

Tak ono to není většina automobilek prodává méně a přesto všichni hlásí rekordní zisky, ono je to právě proto. Když se třeba kvůli omezení nabídky podaří vyšroubovat cenu tak, aby byla marže dvojnásobná, stačí prodat cokoli nad půlku a zisk je vyšší. Proto se rovněž nepřetrhnou výrobní problémy a potíže v dodavatelských řetězcích vyřešit.

mariov8
05. září 2022, 14:38
1

Pánové, obecně nejsou baterie. Někdo je v pérdeli na půl roku, někdo na rok, ale opravdu nejsou baterky. Také už šli nahoru a brzo se to promítne i do cen vozidel.

beastar
05. září 2022, 14:56
2

Pipboy: Ok. Alespoň reálná odpověď. Možná sem tam měl dát víc otazníků. Napsat obecný blábol typu. Nestíhají vyrábět zní hrozně vznešeně. Když není proti tomu číslo prodejů...

VK
VK
05. září 2022, 16:40
0

mariov8: nejsme ve při. Nejsou baterky, nejsou čipy...a automobilkám to vyhovuje, mohou omezovat produkci a navyšovat ceny/marže bez obav, že zákazníci přejdou ke konkurenci. Ta omezila nabídku stejně.

MB
MBMB
05. září 2022, 19:24
0

VK: Ano, momentálně to tak samozřejmě funguje. Soustředili se na dodávání modelů s vysokou marží a prodali je lidem, kteří si to nové auto prostě chtěli koupit, ať to stojí "cokoliv". Otázka právě je, jestli je to jen krátkodobý fenomén, který je možný jen díky specifické aktuální situaci, nebo jestli je to trvale udržitelný normál.

ro
rock
06. září 2022, 06:09
0

Nový normál nebude od téhle situace moc daleko. Viz plány na novou Fabiu, už pouze elektrickou, s cenami 600 000+.
Tím úplně vyřadili z okruhu potenciálních kupců soukromé zájemce.

Be
Beran
06. září 2022, 14:44
3

Pro automobilku neni vyhodne toho prodat polovic s dvojnasobnou marzi.
Auto vznikne tak, ze se jedno misto svezou role plechu, laky+chemie a nakupovane komponenty. K tomu se nazenou lidi a skladaji to dohromady. V idealnim pripade je to dokonale fungujici a vyvazeny system. Jenze polovicni produkce znamena delnikum rusit smeny (sedi doma, ale prachy dostanou), od dodavatelu brat mensi objemy nez je nasmlouvano (nedodrzeni smlouvy, kompenzace dodavateli) naklady na technologie a vyvoj se rozpousti v nizsim poctu vyrobenych aut. To co se deje ted je z pohledu automobilky nouzovy rezim, nikoliv chteny stav.

ro
rock
05. září 2022, 06:55
5

"Jinak k rozhraní auta větších výtek nemám. Je sice pravda, že to zachraňuje hlavně obrovitost displeje a jeho svižnost, ale ono je nakonec jedno, proč to funguje a neotravuje, že?"

Ono to jedno není, protože aby to fungovalo, musí být v interiéru obrovské do prostou čnějící cizorodé svítící těleso.
Já vím, že Mustangy nikdy nemívaly interiér nijak superkvalitní a dechberoucí, ale tole? Naprostá rezignace na estetiku? Když to udělali u Tesly, říkal jsem si nechť, v tom startupu to líp neumí, ale tady je to neodpustitelný...

reagovat
HeavySmoker
05. září 2022, 11:01
0

Viac než estetika veci mi príde zábavné, že v dnešnej bezpečnosťou posadnutej dobe je OK oslňovať v noci do ksichtu takým panelom a preťažovať oči . Ford asi videl tie hnusné modré budíky u starého VW Polo a povedal si, že sa to dá aj horšie.

Trinom
05. září 2022, 13:35
0

Ford má (bledě)modře svítící budíky už leta páně.

ro
rock
06. září 2022, 06:06
0

...a proto, když jsem si před pár lety vybíral ojetinu střední třídy, Mondeo vypadlo z výběru (ano, jen a pouze díky přístrojovce), ačkoliv s Mondeem Mk.3 jsem kdysi najel statisíce kilometrů a nedám na něj dopustit.

HeavySmoker
05. září 2022, 10:57
6

Dobrý Ford, zlý Mustang.

reagovat
Kuře
05. září 2022, 11:49
2

Asi nejvýstižnější komentář co sem o tom autě četl, sedí jak prdel na hrnec:))
A ještě to slovensky srandovní zlý, to nemá chybu;D

fortress
05. září 2022, 12:15
0

Kompromisní auto za dvojku, nekup to.

reagovat
Pálava
05. září 2022, 12:36
-8

Je divné,jak převládá názor,že plně elektrické auto je něco naprosto úžasného? Proč nikdo nenapíše,že reálný dojezd plně zatíženého vozu je něco málo přes 200km? A jaká bude prodejní cena bazarovek po 10letech, když nová 700kg baterie bude stát víc jak 10tisíc Euro? Proč se o tomhle nikde nemluví, to je zase TABU jako za Komunistů??? :-)

reagovat
VK
VK
05. září 2022, 12:46
8

Třeba proto.. že.... reálný dojezd plně zatíženého vozu rozhodně není něco přes 200 kilometrů?

Trinom
05. září 2022, 13:38
2

Tohle není F150, kterou lidi tahají vleky. Tohle je rodiná přepravní kapsle. Plně zatížení auto v tom případě bude ve většině případů znamenat 2 dospělé, pár děcek vzadu a harampádí na cestu na dovolenou. V takovém případě ta spotřeba nijak výrazně nestoupne. Až na to někdo hodí rakev a dozadu bicykly, tak možná.

mariov8
05. září 2022, 14:41
0

S dojezdem se pleteš, není to dnes už až taková hrůza. Možná v zimě, kdy je z toho 50-67% z toho co se najíždí na jaře nebo na podzim. Ale ta zůstatková hodnota, ta bude jednou bolet.

MB
MBMB
05. září 2022, 19:28
2

Desetileté bazarovky už pomalu existují (Leaf, Zoe, i3, Tesla S, i-MiEV/C-Zero/iOn). Kolik stojí, se můžete přímo podívat. Na to, jaké to jsou z dnešního pohledu kraksny, bych řekl, že docela dost.

fr
frite
06. září 2022, 07:26
6

Pálava: Dál jsi dohromady snad všechna hospodská moudra o Ev co existují a přidal ještě konspirační teorii! Úžasný výkon, gratuluji

Trinom
06. září 2022, 08:27
0

MBMB: Kromě Tesly S bych tyhle krámy ani nevytahoval. Ty si skutečně zaslouží skončit ve šrotě jako materiál na nové konzervy.

MB
MBMB
06. září 2022, 08:49
0

Já bych je nezatracoval jako taková. Pro někoho, kdo hledá na ovládání jednoduché auto s předpoklady na nízkou údržbu a výhradně na nějaké přejezdy v řádu nízkých desítek kilometrů, tak tahle auta se na to hodí skvěle a tahle se běžně používají. Ale ty dnešní ceny jsou až neadekvátní, to bych měl problém si obhájit.

ro
rock
06. září 2022, 09:35
0

Trinom:
No jo, ale ony nejen že se tyhle krámy v bazarech nabízejí za naprosto absurdní peníze. Ony se za tyhle peníze asi i kupují, protože v nabídce (alespoň u nás) jich zas tak moc není. Takže jestliže chtěl kolega MBMB říct, že ty šunky ztrácejí na ceně pomaleji než cenově srovnatelný spalováky, tak má -alespoň zatím- pravdu.

Trinom
06. září 2022, 09:48
0

Zrovna trojice i-MiEV/C-Zero/iOn je tak špatná, že se divím, že se vůbec dožily dneška. Ostatně ani Leaf a Zoe (zejména ty staré) neměly žádný tepelný battery management. To životnosti taky neprospěje.

Cena je druhá věc. Pokud jdou sehnat hybridy se srovnatelným dojezdem za nesrovnatelně méně peněz, je něco špatně.
-
Komentář upraven 6. 9. 2022, 09:49:00

MB
MBMB
06. září 2022, 11:03
3

Snažím se říct jen to, že desetileté elektrické ojetiny stojí poměrně dost, ačkoliv se první komentář snaží vnuknout opak. A to vše za situace, kdy se jedná o auta s velmi malými baterkami s velmi omezenou použitelností a přirozeně i vyšší degradací baterky. Čili v tomto kontextu o prodejní cenu dnešních aut za 10 let opravdu strach nemám.

je
jerry
07. září 2022, 11:22
0

Já také nemám strach o prodejní cenu opotřebovaného bateriáku. Protože si nikdy žádný nekoupím:-)))

je
jerry
07. září 2022, 11:24
-1

RODINNÝ CROSSOVER za 2 míče. A kolik je takových rodin? No zasmál jsem se, víc škoda psát.

reagovat
Slower
07. září 2022, 12:14
1

Dost na to, aby vyprodali produkci...

je
jerry
07. září 2022, 17:30
-1

Takže vlastně žádná krize není. Výroba jede podle plánu, dodavatelé dodávají podle smluv a lidé s naditými peněženkami kupují. A pak že nás zelené blouznění zničí. Směle do budoucnosti.

Slower
08. září 2022, 11:28
1

Ja to asi nechapu.
Tak si stezujes na to, ze to je podle tebe drahy, nebo na to, ze je krize?

je
jerry
08. září 2022, 14:41
1

Ta vyprodaná produkce je proto, že nejsou schopni vyrábět naplno a že je to dotováno. Proto ta ironie. To není normální trh jako když přišel Mustang v 60.letech a lidi vykoupili produkci hned v prvních dnech. Další věc je, že svět se zbláznil, když se pod ikonickým jménem prodává taková obluda na baterky a ještě tak draho. Osobně je mi to jedno, protože si to nikdy kupovat nebudu.

Opelfahrt
08. září 2022, 14:52
2

Je to fakt obluda, v létě jsem vedle toho parkoval a pohled na to se nedal vydržet. Auto mělo zrovna čerstvej zásah do čelního skla, docela velkej pavouk, tak by bylo zajímavý zjistit, jak dlouho se čeká na náhradní.

Sa
Sato
08. září 2022, 15:22
1

Musim sa pridať, Som snáď ten posledný človek ktorého by niekto mohol označiť za socialistu, ale ten systém dotovania drahých áut a úkor nomálnych je úplne absurndný. Automobilka to dotuje z predaja lacnejších vozov chudobnejším ludom, následne si to kúpi niekto kto si vôbec neváži vlastné peniaze, je mu jedno že je to objektívne nahovno. K tomu sa pripočítajú rôzne daňové zvýhodnenia a ako bonus potom sosá elektirku zadarmo v pred lídlom na čo sa mu skladajú chudáci v starých spalovákoch čo tam kupujú rohlíky. Vlastne dokonalý príklad lose lose situácie.

beastar
12. září 2022, 18:57
0

Bohužel celý ten koncept je špatný. Jenže už se rozhodlo. Ta jejich nabubřelost je vidět teď. Ohledně energií. Vlastně i inflace. Půlka vlád v EU totálně prosrala covid. A v automotive se nic nemění. Pořád máme ty nesmyslné cíle. Automobilky už v tom teď jedou též. Dalo se do toho moc know how a peněz. Na to aby se to celé měnilo. Typický příklad nefunkčního centrálního vedení státu. V tomhle případně ekonomické unie co si čím dál víc hraje na federaci. Němci si hrají zase na bůh ví co. Ať už to je vláda, nebo případně upadající kolos VW. Už sem to tu psal. Tady se nemají řešit důsledky ale objektivní příčiny.

Temhle autům souhrnně říkám úlitba trhům. Něco jako ty malé hnusné kapsle, co vznikaly za ropné krize. A že vyprodaji produkci. To je argument. Když vyrobím pět aut za rok a vyprodám produkci? Jsem úspěšný výrobce? Asi ne že jo. Potom, co jsem psal nahoře sem na to koukal. A je to úplně klasický případ bezpečného odhadu. Zkusíme to prodat a z toho si uděláme čísla. Každopádně USA není Evropa a nikdy nebyla co se aut týká. EV v současné krizi dává ještě menší smysl než před ní. A ten celý systém... No dělá krásnými auta typu EQS. Skutečně nádherné auto. 500hp dojezd reálně s klidem 550 .. nabíjení do 30min... Prostě dokonalý. Koupíš k tomu do garáže origo wallbox... Problém je v tom že na to má každý deseti tisící . Plus servis, plus propad hodnoty rovná se... Že jich potkáš méně jak Ferrari. Ty sem potkal jen dneska čtyři...

avik
22. září 2022, 22:41
0

Tak jsem si to přečetl a mám asi jedinou poznámku. Obludou bych nenazval ani auta, která se pravidelně objevují v pofiderních anketách o nejošklivější auto. Namátkou SsangYong Rodius, Fiat Multipla, oblíbený terč vtipů Pontiac Aztek, ale i Chrysler PT Cruiser a AMC Pacer.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1986
Lincoln Town Car

1986 rok výroby
150 koní výkon
0 ccm objem

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem