načítám data...

Fiat 500 Topolino: Myška na kolech

Když se řekne Fiat, většině lidí se vybaví maličký Fiat 500, legenda, která dostala Itálii na kola. Ve skutečnosti ale myšlenka malého levného vozu nebyla pro Fiat vůbec nová.

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv Značek

Fiat 500 známe všichni. Těm, kdo by snad neznali onu původní italskou přepravní kapsli, jistě neunikla existence retro-následovníka. Jeden čas se dokonce zdálo, že se celé výrobní portfolio značky na evropském trhu bude skládat jen z různých variací na téma Fiat 500. 

Pětistovka je pro Fiat i celou Itálii skutečně zásadní auto. Přišla v dobách, kdy byl vlastní automobil doménou jen zámožných lidí, aby umožnila individuální dopravu širším masám. To kulaté autíčko, které se ale většině z nás při vyslovení jména Fiat 500 vybaví, ale není tou původní ‘pětistovkou’. Za ní musíme do historie ještě o kus zpátky, do let třicátých. 

Foto: archiv

V těch dobách již měl za sebou Fiat nějakou tu historii a nevedlo se mu vůbec špatně. Model Fiat 508 známý také jako Balilla, slavil prodejní úspěchy a to nejen na domácí půdě, ale i v zahraničí. Malé, chytře postavené auto vynikalo spolehlivostí a snadnou údržbou jednoduché konstrukce. Proto se brzy rozeběhla licenční výroba, Fiaty 508 stavěla třeba francouzská továrna Simca, ale výroba probíhala i v Československu, kde licenci na výrobu zakoupila továrna Walter a.s. v pražských Jinonicích.

Fiat 508 však měl jednu slabinu. Stál 13.000 lir. To nebylo ve srovnání s konkurencí mnoho, ale zároveň to bylo více, než kolik si mohla většina lidí dovolit za automobil utratit. Zároveň už však doba pokročila a automobil už nebyl jen výstředností podivínů a dobrodruhů gentlemanů, auta se stala běžnou součástí života. A zde viděl Giovanni Agnelli, tehdejší šéf Fiatu, obchodní příležitost. Byla tu početná skupina lidí, kteří by si auto rádi koupili, kdyby bylo levnější. Je tedy třeba udělat auto, co bude stát méně peněz. Tak jednoduché to bylo…

Foto: archiv

Tedy jednoduché – myšlenka možná jednoduchá byla, ale na cestě k její realizaci ještě bude nutné pár překážek překonat. Zadání vývojovému týmu už bylo konkrétnější, nové auto mělo být schopné přepravit dvoučlennou posádku a až 50 kg nákladu a mělo stát jeden roční plat italského dělníka, což v té době odpovídalo částce 5.000 lir.

Ve Fiatu byli pověřeni novým úkolem lidé z divize zabývající se stavbou letadel resp. leteckých motorů. Možná měl Agnelli pocit, že nový úkol vyžaduje nové myšlení, možná si řekl, že nechat auto stavět automobilovými konstruktéry je nuda, možná se snažil podpořit italskou tradici ve střeštěnostech. Nevíme. Nakonec se ale ukázal tento tah jako správný.

Ono to vlastně dává smysl. Letadla s sebou nemohla v té době vláčet ani jeden zbytečný kilogram navíc, celá konstrukce musela být maximálně racionální a jednoduchá. A přesně to stejné nyní Agnelli chtěl i od auta. Chytrou jednoduchou konstrukci. Po pouhých čtyřech měsících příprav spatřil na podzim roku 1937 světlo světa první prototyp. Auto dostalo pracovní jméno Fiat Zero A, kde ‘A’ představovalo ‘Aviazione’, tedy odkaz na původ vozítka v dílnách leteckých konstruktérů. 

Foto: archiv

Autíčko poháněl v přídi uložený čtyřválec o objemu pouhých 569 ccm o maximálním výkonu pouhých 13 koní, výkon byl přenášen na zadní kola.. Čas zrychlení z nuly na sto tady nečekejte, maximální rychlost dosahovala jen asi 85 km/h, parametry závoďáku tedy nový Fiat neměl. Následoval druhý prototyp a po něm už produkční vůz. Fiat dostal aerodynamicky tvarovanou karoserii, která se částečně podepsala i na příznivé spotřebě paliva – pouhých šest litrů na sto kilometrů. Auto dostalo název Fiat 500 a sériová výroba mohla začít. Drobná potíž vyvstala v otázce ceny. Hlavním cílem projektu bylo nabídnout světu auto v ceně 5.000 lir. Fiat 500 se však nabízel za 9.750 lir, později cena sice klesla na 8.900 lir, což bylo podstatně lepší, stále se však cena ani nepřiblížila původnímu plánu. 

Fiat 500 byl tedy maličký, slabý, pomalý a výrazně dražší, než jaký měl být. Byl to tedy propadák? Ani omylem, právě naopak. Cena byla i tak velice příznivá, malé auto se ukázalo překvapivě praktické, v prostoru za sedadly posádky, určenému pro zavazadla, nezřídkakdy cestovaly děti, auto zlidovělo a brzy se stalo doslova kultem. Pro tisíce lidí představoval tento Fiat jejich cestu k vůbec prvnímu autu. Italové začali Fiatu 500 přezdívat Mickey Mouse nebo prostě jen malá myška, v italštině topolino. Přezdívka se ujala a nakonec ji začal na některých materiálech používat i Fiat sám, ačkoli oficiálně to nikdy Topolino nebylo, vždy to byl Fiat 500.

Foto: archiv

Topolino ve výrobě přečkalo světovou válku. Objemy výroby kolísaly podle potřeb válečného průmyslu i stavu výrobních závodů, v druhé půlce války těžce poškozených bombardováním. V předválečných letech se objem výroby pohyboval okolo 20 000 kusů za rok, v roce 1944 nebylo vyrobeno ani 200 vozů. Po válce se však výroba rychle vrátila do starých kolejí a došlo i na modernizace. Ta první se týkala především motoru, jehož výkon skokově narostl o více než jednu čtvrtinu! Jasně, v absolutních číslech jsou to pouhé tři a půl koňské síly k dobru, ale lepší než nic. 

Druhá modernizace v roce 1949 změnila Topolino k nepoznání. Jednoduchá aerodynamická příď byla nahrazena modernější širokou maskou chladiče a světla byla konečně zapuštěna do blatníků. Topolino vzhledově výrazně omládlo, ale také zmohutnělo. V této podobě vydrželo Topolino až do roku 1955, poté jej nahradil Fiat 500 druhé generace, ten slavný s motorem vzadu. Topolino si však vydobylo místo v pomyslné síni slávy italských automobilů, nakonec se vyrobilo přes půl milionu exemplářů a byla to právě Topolina, kdo skutečně postavil Itálii na kola.

Foto: archiv

Před časem se objevily zprávy, že Fiat uvažuje o obnovení jména Topolino (které vlastně nikdy jménem fiatu nebylo, ale to ponechme stranou). Myšlenka je založena na Citroënu Ami, malé podivné hranaté věci, kterou Citroën, dnes již v rámci koncernu Stellantis sesterská značka Fiatu, nabízí svým zákazníkům. A právě Ami se má stát základem znovuzrozeného Fiatu Topolino. Je tu ale jeden drobný problém. Citroën Ami je elektromobil s motorem o výkonu 8 koní a maximální rychlostí 45 km/h. Autíčko má dojezd pouhých 75 kilometrů na jedno nabití. Topolinu táhne na devadesát let, avšak parametrově stále vede na plné čáře. 

Foto: archiv

A já už bych to tak si raději nechal. Fiat 500 je ikonou, prototypem racionálně postaveného auta. A my už teď víme, že první Fiat 500 byl malá myška. Topolino.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Mechanik
16. prosince 2022, 11:59
0

Pěkný článek, jen tak dál.
Řekl bych že kluci z konstrukce braly v úvahu tehdejší Balillu, v lecčem je jí dost podobná, model z roku 37 je v podstatě větší ségra. Balilla měla dvakrát takový motor a dá se s ní jezdit za 7l, ani ta cena tenkrát nebyla o tolik větší. Jízdně je to od mišky asi krysa, jezdí úžasně.

reagovat
Mi
Michal Lenc
16. prosince 2022, 12:38
3

Škoda, že už se dneska takhle hezký auta nedělají. Mám slabost pro malá auta. Přijde mi neskutečný, jak na tom tahači jsou naskládaná ve dvou řadách!

Jako další neskutečná věc mi přijde, jaký obrovský pokrok ta auta udělala. Tenkrát se zdaleka do platu dělníka nevešli. A dneska (i po všech těch zdraženích) za roční plat dělníka nové auto koupíte. A bude to fajnový, byť levný auto.

reagovat
ransom
16. prosince 2022, 17:32
2

Až mi zvlhly oči dojetím. Tátovo Topolino bylo první auto, ve kterém jsem se vezl, a mám na něj i několik útržkovitých vzpomínek. To mi byly asi tak tři roky.
Někde bych možná vyhrabal nepříliš kvalitní černobílou fotku, jak stojí zaparkované před bytovkami u babičky v Borovanech...

reagovat
Opelfahrt
16. prosince 2022, 20:42
0

Tak to je zajímavý, myslel jsem, že v ČSSR byla až ta pětistovka, co je na poslední fotce, pak šestistovka, u nás v rodině byla 850, ale teda tohle Topolino si nepamatuju ani z dětství

ransom
17. prosince 2022, 13:00
5

Nevím, kde k němu táta přišel. Pamatuju, že za bolševika u nás jezdilo velké množství aut, co se u nás nejspíš nikdy neprodávaly.
Fotku jsem našel - skenoval jsem si množství starých rodinných kinofilmů. Je z léta 1969, foceno v Borovanech v ulici Luční, z okna bytovky č. 273 směrem na sever (můžete si to porovnat s aktuálním StreetView).

ransom
17. prosince 2022, 13:17
0

Dodatečně mi došlo, že kecám. Foceno je odnaproti (z okna od mého prastrýce) směrem k jihu. Dům č. 273, kam jsem později jezdil na prázdniny, je vlevo mimo záběr.

bitner
16. prosince 2022, 22:04
1

Ano, strýček Topolino, Cars 2...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem