načítám data...

E-Salon 2018: Budoucnost mnoha tváří

Luxusní Jaguar I-Pace i elektrické tříkolky. Vodíková Toyota vedle velkoobjemového benzínového hybridu. Veletrh čisté mobility ukazuje ekologické způsoby dopravy ze všech stran.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Od čtvrtka do neděle probíhá na letňanském výstavišti veletrh E-Salon zaměřený na “čistou” mobilitu.  Pln očekávání jsem si vzal v práci den volna a vyrazil včera ráno okouknout, jak to s tou “dopravou budoucnosti” vlastně vypadá. Pět hodin ve vystavovacích halách při rozhovorech se zástupci značek uteklo jako voda a já vlastně nevím, kde začít. Následující řádky tak, prosím, neberte jako nějaký ucelený report, ale spíš jako pár postřehů, které jsem si z výstavy odnesl.

Jaguar I-Pace

Novinka od Jaguaru pro mě byla jedním z hlavních lákadel celého veletrhu a rozhodně mě nezklamal. Dojmy jsem mohl nasávat jak u statického exempláře, tak i za volantem během zhruba třicetikilometrové testovací jízdy. Technické údaje a čísla nechám do recenze, pokusím se ale v kostce shrnout, jaké jsem měl z auta pocity. 

Předně – Jaguar je konečně po mnoha letech první skutečný vyzyvatel Tesly. Ač se některým nemusí pozdávat koncepce SUV, britové se ji chopili se ctí. Díky bateriím v podlaze - z toho vyplývajícího nízkého těžiště – a sofistikovanému vzduchovému podvozku jezdi I-Pace opravdu skvěle. V městských rychlostech je měkký a tlumí nerovnosti, na dálnici či okresce “zaklekne” o několik desítek milimetrů níže a přitvrdí. Samozřejmě je možné světlou výšku regulovat i tlačítky. 

Jaguar I-Pace

Výkon je mnohem více než dostačující. Zrychlení na plný plyn jsem si nevyzkoušel ani na dálnici, zkrátka jsem tam nestihl plynový pedál prošlápnout až na podlahu před tím, než jsem se dostal na rychlost, kterou není radno dráždit zaměstnance automobilky na sedadle spolujezdce. I tak byla ale akcelerace, troufnu si říci, až trochu nepříjemná. Při normální jízdě se ale auto chová naprosto předvídatelně, nabízí několikero režimů rekuperace, k dispozici je i nastavení, kdy se dá řídit prakticky jen plynovým pedálem.

A pak je tu interiér a zpracování. Téma, které se u Tesly dost řeší a v Jaguaru jsou si toho určitě dobře vědomi. Nenechali proto nic náhodě. Na každém detailu je vidět kus práce, vše dokonale lícuje, v interiéru najdete jen ty nejlepší materiály, displeje mají vynikající rozlišení, barvy i odezvu, palubní software je opravdu skvěle vyladěný. I-Pace je výborně postavené auto a i přes moje počáteční obavy (elektromobil a ještě k tomu SUV?) si mě získal. Teslo, třes se. 

Jaguar I-Pace

Toyota a Lexus

Parterské automobilky z Japonska mají na letošním E-Salonu s přehledem největší stánky, přivezly nejvíce aut a dokonce si na čtvrteční dopoledne naplánovaly hned tři české premiéry důležitých modelů. Tím prvním je nová Toyota Camry. Slavnostně odhalený byl černý exemplář poháněný hybridním motorem. V přiložené fotogalerii si ho můžete prohlédnout ze všech stran, osobně si myslím, že se moc povedl. Do interiéru nás ale bohužel nepustili. Oceňuji odvahu Toyoty vyrazit v době, kdy prodejní rekordy lámají SUV a crossovery s klasickým tříprostorovým sedanem. 

Toyota Camry

U Lexusu došlo hned na dvojtou premiéru. Ukázaly se nám nové modely, sedan ES a SUV UX. Oba vozy v zaváděcí “first edition” startují se zajímavými cenovkami a nabízejí úsporné hybridní motory. Zvláště vystavený ES F Sport vypadá velmi slibně. Kromě hybridních vozů stojí na stánku Toyoty i vodíkový model Mirai. Ten jsem poprvé viděl naživo a docela mě překvapilo, o jak staré auto se vlastně jedná. Vodíková Toyota je v prodeji už od roku 2015. A nesmím zapomenout ani na kousek, který na veletrh přivezl autosalon Dajbych. Klasický Land Cruiser series 70 upravený na plně elektrický pohon určený pro provoz v hlubinných dolech na sebe strhával zaslouženou pozornost. 

Toyota Land Cruiser Series70 Electric Cruiser

Náskok díky technice

Dalším z lákadel pro mě byl vystavený exeplář Audi E-Tron. Blankytně modré SUV od Audi na sebe strhávalo pozornost a bylo neustále v obležení zvědavých novinářů a zástupců ostatních značek. Není se čemu divit – první produkční vůz bez konvenčních zpětných zrcátek míří do prodeje se sebevědomou cenovkou, i tak ale, dle zástupců značky, poptávka značně převyšuje nabídku. Konstruktérům se povedlo vytvořit auto, které rozumně balancuje mezi decentním vzhledem a inovacemi. Interiér je, až na ony displeje zrcátek, vlastně docela normální, ani zvenku E-Tron nekřičí do světa, že by snad byl kdovíjak výjimečný. Tohle je zkrátka Audi se vším všudy. Konzervativní, ale vycizelované. 

Velké ryby, malé rybky

Ale nebyly to jen velké značky, kdo bojoval o pozornost návštěvníků. V hale se prezentovala i celá řada méně známých výrobců a dovozců, kteří si z lákavého koláče “čisté mobility” také chtějí ukousnout alespoň malou část. Ve třídě luxusních elektromobilů je už docela plno, proto většinou cílí na opačný konec nabídky. V druhé polovině haly tak najdete pestrou směsici nejrůznějších nízkonákladových elektročtyřkolkek, motorek a utilitárních vozítek. Potěšila mě nabídka StreetScooteru – odvážného projektu Cášské univerzity a německé pošty, který zamotal hlavu i inženýrům z Daimleru, mile mě překvapil i projekt StudentCar SCX – třísetkoňové dvoumístné lehké kupé vyvinuté studenty z Technické univerzity v Ostravě. 

StudentCar STX

A pak jsou tu spousty dalších pokusů. Od levných elektromobilů z číny, dokonce se tu objevil i mnou nedávno “testovaný” JinYuan City Spirit, přes vozítka pro teenagery od patnácti let, utilitární elektrické náklaďáčky určené pro městské služby a údržbu zeleně, až po seniorské a invalidní vozíky. A kdyby vám snad nestačily silnice, najde se i elektrické letadlo, nebo vírník. 

Je to i o infrastruktuře

Jasně – elektromobily jsou fajn, ale co takhle nabíječky? Na první pohled veskrze nudné a nezajímavé téma, na ten druhý poměrně fascinující koktejl konektorů, nabíjecího napětí a proudů, zásuvek, stojanů… Právě nedostatečná síť nabíjecích stanic je téma, které s oblibou motorističtí novináři skloňují v testech elektromobilů jako jednu ze zásadních nevýhod. A nutno říci, že zatím právem. Jenže není nabíječka, jako nabíječka. Nikdy bych netušil, jak zajímavá může být debata o různých způsobech nabíjení elektromobilů. Ať už ve stylovém elektrickém VW T2 od společnosti Siemens, nebo u malého stánku českého start-upu party studentů. Na vlně elektromobility se chce zkrátka svézt každý. Všudypřítomné logo generálního partnera akce ale přeci jen nenápadně naznačovalo, že hlavní slovo při “tankování budoucnosti” budou mít velcí hráči. A šuškanda o zvláštní sazbě pro energii na nabíjení vozidel se v debatách objevovala z nepříjemnou pravidelností. 

“Čistá mobilita” na rozcestí

Z veletrhu jsem odcházel plný dojmů. To, co jsem na začátku považoval za jednotvárnou přehlídku mnohdy zbytečných elektrických vozidel se nakonec ukázalo jako různorodá směsice inovativních přístupů k tomu, jak vyjít vstříc stále se zvyšujícím nárokům na ekologický provoz. Někteří se vydali cestou luxusních a velmi drahých elektromobilů s vysokou kapacitou baterií, jiní se drží osvědčených hybridů nebo prošlapávají cestu vodíkovému pohonu, a další se snaží za cenu kompromisů tlačit cenu aut na elektřinu co nejníž. A ani jedno není nutně špatně. Hon za snižováním flotilových emisí a tlak na co nejekologičtější provoz jsou tu s námi, ať se nám to líbí, nebo ne. Je ale fajn vidět, že se k téhle problematice dá přistupovat tak, aby si každý našel to svoje. 

Pokud máte čas, klidně se na E-Salonu zastavte. Volné vstupenky se rozdávají různě po internetu, stačí trochu googlit. Třeba budete také mile překvapeni.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
16. listopadu 2018, 10:26
2

Jako milovníkovi techniky se mi to líbí, ale ekologické to není ani náhodou. Jsou to takové drahé neokoukané hračky, které přírodu zatíží zcela jistě víc než malý benzínový auto. Ale do měst určitě část elektrovozů patří, ať se nám lépe dýchá ale dokud to nebude lítat :) stejně s tím budeme postávat v kolonách jako ostatní "smrtelníci" co spalují tekutá paliva.

Diesel je opravdu zabiják, každý elektrovůz se musí sklonit před efektivitou dieselového motoru při vysokých rychlostech na dálnici !

reagovat
Woyta
16. listopadu 2018, 17:47
0

Ja furt zastavam, jedno reseni ktere se nam blaznum muze libit. Mame radi manual, ale neradi poskakujeme po meste.
Mozne reseni by byl motor bezici v nizkych otackach nabijejici malou baterii ci kondenzatory. (10km max kapacita at to neni tezke). Do 50kmh by jsme mohli jezdit na elektromotor jako s automatickou prevodovkou. Pak by jsme zapojili do hry i normalni motor. Ano je to svym zpusobem micro hybrid ale nevidel jsem zatim zadne auto takto nastavene.

beastar
16. listopadu 2018, 18:50
0

Hmm. No. Jděte tam stojí to za to,D Teda hlavně to letadlo... Trochu mi tam chyběla elektrická ponorka, ale prej přídou tak je to v pořádku.

reagovat
yellec
16. listopadu 2018, 20:53
-1
PanHAJZL
18. listopadu 2018, 20:14
0

Hihi s tou elektrickou ponorkou to bylo pekne nabehnuti :)

beastar
18. listopadu 2018, 21:16
0

Psal sem že mi chyběla;) Tak z toho muzea mohla přijet...po d1 ne? Jakýpak naběhnutí tady vedeme vědecký debaty těžce..

krab
16. listopadu 2018, 19:11
6

Já vím, že Kuba za to nemůže, fanatik není a taky vím, že 30 kiláků na baterky v i-pace určitě udělalo dojem, ale ...
Když už je tu ta ekologie a "diesel zabiják" na úvodní fotce, dovolím si k celé problematice poslat jen jednu fotku na oplátku :)
-
Komentář upraven 16. 11. 2018, 19:12:09

reagovat
BubaaCZek
16. listopadu 2018, 20:05
5

Jak elektrobus snizuje emise:

Jakub Pospíšil
16. listopadu 2018, 22:49
0

Však jsme na to téma proplkali dost času, Krabe. Čistá mobilita je když vytáhneš bicykl, nebo jdeš po svých. Možná ještě kůň, ale ten už prdí metan, tam už to tak jednoznačné není. Proto ty úvozovky v prvním odstavci. Veletrh "jak to udělat, aby se splnily ekonormy a my mohli dělat normální auta" by ale přeci jen vypadal divně.
Pořád si ale říkám, že když už elektromobily, tak ať to má alespoň nějakou úroveň - jako třeba ten Jaguar, nebo Audi. Nejvíc mě mrzí to, že se pod roušku "čisté mobility" nakonec schovávají i fušeři s čínskými vozíky s olověnými bateriemi, co si na ně napálí 400procentní marži. Ale věřím trhu, ono se to vytříbí.
Na druhou stranu Toyota Camry s 2,5litrovým benzínovým motorem - to je vlastně petrolheadštější, než celá produkce škodovky.

tazzz
17. listopadu 2018, 11:17
1

Veletrh jsem pojal jako módní přehlídku.Jsou tam i krásné a technicky téměř dokonalé vozy, které nejsou pro mě a celá řada podivností.
Fakt, že v dohledné době jich bude pár jezdit po Evropě, v USA a Japonsku je osvěžující, ale ekologický význam elektromobilů je vzhledem k desítkám tisíc nákladních lodí spalujících hektatuny mazutu denně v podstatě stejně mizivý jako význam avantgartních výstřelků módních návrhářů v oblasti módy.

VK
VK
17. listopadu 2018, 11:57
1

Vyznění Krabových fotek je ovšem k Dukovanům nespravedlivé.

beastar
17. listopadu 2018, 15:08
3

Tady se ale na spravedlnost vůbec nehraje. Pár stylových elektrokrabic jistě změní svět.

Breakthru
17. listopadu 2018, 22:01
0

VK:souhlas....ani o nich člověk neví.Až na Rakušáky, kteří z nich maj fobii....

VK
VK
17. listopadu 2018, 22:40
0

Ony ty dva sloupy páry z prvního obrázku jsou tady vidět, když je takhle jasný a mrazivý den, až k Mistelbachu. Před časem jsem si tak říkal, co to je v Laa za podnik, že tolik páry a vysoko - přijede se do Laa a pořád na severozápadním obzoru. Aha, Dukovany.
Bát to se bojí,. Posledně jsem vysvětloval jedné ze sester, že se bát nemusí, z dalešické přehrady je ražený tunel až do Dukovan, kdyby bylo úplně nejhůř, otevře se stavidlo a voda vydrží dochlazovat reaktory 24 hodin. ;)

Breakthru
17. listopadu 2018, 22:57
0

toho jsem si nikdy nevšim.Já o nich ani nevím, jak tu bydlím celej život a v Rakousku jsem dělal tři roky a nikdy jsem po Dukovanech nekoukal:D
Oni jsou zpitomělí z tý svý propagandy, na férovku maj strach.Maj elektrárnu 50km od hranic, no...funguje přes 30 let bez havárií, ale může nás zabít:D

VK
VK
17. listopadu 2018, 23:15
0

V těch kopečkách to právě tak nevynikne, daleko víc v rovině na jih. Stejně jsem si všiml víceméně náhodou teprv poslední zimu.

bitner
17. listopadu 2018, 21:52
3

Jak uz tady zaznelo, jsou to bez vyjimky pouhe hracky pro lidi, kteri nevi, co s penezi. To berte jako neutralni sdeleni. Obecne nemam nic proti lidem, co nevi, co s penezi.
Masove rozsireni techto veci je nemozne nejen kvuli technicke strance, ale hlavne kvuli ekonomicke. Technicky je to mnohem jednodussi produkt, nez spalovak, a to je obrovsky problem. Minimalne v CR je nejak do vyroby aut (primo, dodavatelsky, subdodavatelsky) zapojena mozna polovina populace. Vyrazne zjednoduseni a zrychleni vyroby povede bud k nutnosti zvysit vyrazne pocet vyrobenych aut, nebo ke krachu celych napojenych odvetvi. A mame nezamestnanost a obrovskou ekonomickou krizi. Takze mi z toho vychazi jako jedine mozne reseni hybrid. Cisty elektromobil pouze okrajove (luxusni auta nebo jesterky na nadrazi).

reagovat
Breakthru
17. listopadu 2018, 22:17
1

sice nemám nic proti elektrice, ale je to dnes divná doba.Já zůstanu u toho svýho....

reagovat
ToMyx
20. listopadu 2018, 14:16
1

Ze všech těch elektrobazmeků se mi nejvíc zamlouvá nová Camry. Tu bych si dokázal doma představit:-)

reagovat
Ke
Kerosin
28. listopadu 2018, 09:59
0

Hmm ale jenom doma, protože nikam jinam se totiž nevejde. :-D

Ke
Kerosin
30. listopadu 2018, 22:58
0

Jsem sice velikej fanoušek EV, v některých diskusích tady mě dokonce nazývají fanatikem, ale na téhle výstavě mě toho moc nezaujalo. Je mi jasný, že nějaký zákazníky (odbyt) to mít bude, ale upřímně, většina toho byla cenově nedostupná většině populace, a to snad není účel.
A jako rozum do hrsti - kdo by taky dal šestimístnou sumu, za plechovou krabici se kterou se nikam ve městě nevejde, a když už se mu jí někam podaří zaparkovat, tak celou dobu co u ní nebude, bude trnout, kdo mu ji tam kde vomete, nebo urve to zázračné zrcátko nezrcátko.
Jak si Tesly (a hlavně Muska) vážím za to, že kopli ten spokojeně dřímající automobilový moloch do zadku, tak Tesla X je prostě nesmyslné, nepoužitelné auto.

Co mě tam ale nadchlo byla ona malá (cenově dostupná) městská (opakuji městská) čínská autíčka. I tento segment se čile rozvíjí, a dává EV ve městech velikou naději. A tím nemyslím jen tu oplastovanou žlutou čtyřkolku - ale kdo tam byl všimli jste si značky ZD? Taková ta mala nenápadná autíčka co stála vedle NISSANu?
Velmi mile překvapila - pohodlná, vybavená, žádný chrastítko, ale naprosto průměrné miniautíčko (a sice na hraně, ale s povolením parkovat kolmo k chodníku i v podélně řadě aut), slušný výkon, po městě dostačující dojezd, a hlavně - k té proklínané infrastruktuře dobíjecích stanic... dobíjí se ze klasické zásuvky 230V co máme všichni doma - takže odpadá vyhledávání dobíjecích stanic, a případné čekání u nich. Dobíjet můžete prostě kdekoliv.

-
Komentář upraven 23. 3. 2020, 11:41:28

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem