načítám data...

Jia Yuan City Spirit (Re-Volt): Je tohle budoucnost?

Elektromobilita hýbe světem - tedy alespoň obrazně. Z futuristických plakátů září naleštěné Tesly a ítrojky, ale o slovo se hlásí i vozy z opačné strany cenového spektra. Jaký je jeden z nejlevnějších vozů na baterky?

zobrazit celou galerii#autickarfuturista, Recenze & testy: Jia Yuan City Spirit (Re-Volt): Je tohle budoucnost?

Pokud se občas pohybujete v centru metropole, určitě jste na ně už narazili. Malá žlutá vozítka připomínající něco mezi dětským odrážedlem, golfovým vozíkem a telefonní budkou parkují zpravidla kolmo k chodníku a strhávají na sebe pozornost okolí. Patří carsharingové společnosti Re-Volt a stačí trocha “papírování” a za jejich volant můžete usednout i vy. Na proces, který půjčení autíčka předchází, se detailně podíváme ke konci článku. Nejprve si ale posvítíme na “automobil” samotný.

A napsat slovo “automobil” do úvozovek je zde opravdu na místě. City Spirit, jak se vozítko od čínské automobilky Jia Yuan nazývá, je totiž otypován jako elektrická čtyřkolka kategorie L7e. Díky tomu nemusí splňovat přísné regule, jež jsou vyžadovány v případě osobního vozu. Obejde se tak bez airbagů, ABS, ESP a všemožných dalších asistentů a berliček. Bezpečnostní výbavou se tak řadí někam na úroveň Trabantu – nabízí jen tříbodové bezpečnostní pásy, deformační zónou jsou zde kolena, nebo záda, podle toho z jaké strany případný náraz přichází. 

Na druhou stranu – v rychlostech, jakými se Spirit pohybuje není zas tolik bezpečnostních prvků třeba. Zde dokonce východoněmecký bakeliťák v teoretickém závodě vyhrává. Žlutá krabička se rozjede maximálně na tachometrových 78km/h a zrovna tady palubní přístroj podměřuje vskutku značně. Reálná GPS rychlost zdaleka nedosáhla ani na sedmdesátku. I tak je to ale na malých úzkých kolečkách poměrně adrenalinový zážitek. Zvláště, když se do cesty připlete nějaký byť sebemenší výmol. To se pak celý vozík otřásá, odskakuje a řízení potřebuje opravdu “celého řidiče”, aby plastovým volantem nasměroval vůz kam potřebuje. Zkrátka – nedoporučuji to zkoušet.

Když už jsme nakousli to řízení – City Spirit nemá posilovač. Při celkové hmotnosti vozu těsně nad šesti sty kilogramy není ani potřeba. Kolem středové polohy je poměrně značná vůle, řízení má strmý převod a není moc přesné. Volant je poměrně malý a velmi…plastový. Stejně jako zbytek interiéru působí dost lacině, nejvíce připomíná pouťová autíčka, nebo levné herní volanty ke konzoli z tržnice. 

Uvnitř auta najdeme dvě sedačky s krátkým sedákem a velmi kolmým opěradlem. O pohodlí se moc mluvit nedá, při plánovaném využití auta na krátké cesty po městě to ale zas tak nevadí. Většina ovladacích prvků je soustředěna do prostředka palubní desky. Najdete zde volič převodovky – vlastně jen malé kolečko s polohami N, D, R a ECO, dále ovládání topení a klimatizace (ano, ta věc má klimu, i když jen manuální), světel a oken. O ergonomii se moc mluvit nedá, tlačítka jsou zkrátka naskládaná vedle sebe bez nějaké znatelné logiky. Alespoň piktogramy na nich jsou ale dost veliké a není problém se v nich orientovat i za jízdy. Zajímavostí jsou bezesporu boční okénka. Oproti standardní automobilové produkci se zde otevírají pouze malé výřezy, do jisté míry podobně, jako to mělo třeba Subaru SVX.

Zbytek funkcí zastává dotykový displej radiomapy. Teda – v případě ReVolťáckých autíček jen rádia. Mapové podklady totiž v palubním software chybí. Systém je dost nepřehledný, pomalý a neodladěný, jedná se prakticky o Android tablet s překryvným launcherem, což je dost patrné. Rádio hraje asi jako přenosný repráček z tržnice, je zde možnost spárovat palubní systém s telefonem. Nechybí ani couvací kamera, což je u auta s délkou 2,2 metru možná trochu zbytečné. Na druhou stranu – již v základu nabízí City Spirit předinstalovaný Solitaire, který lze hrát i za jízdy. Je to sice úplně nesmyslné, ale zároveň krásně praštěné.

Jízda v městském provozu je poměrně svižná, desetikoňový elektromotůrek pohání zadní nápravu a má slušný točivý moment. Do padesátky tak brzdou provozu rozhodně nejste, rychlejší cestování je jen pro silnější povahy. Plynový pedál má s trochou nadsázky dvě polohy – vypnuto a zapnuto. Kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech “flekují” už při letmém sešlápnutí brzdového pedálu, což při absenci ABS může na mokru vyústit ve velmi zajímavé situace. Pro úplnost dodám, že bokem to nejede. 

Trochu problém je rozjezd do kopce. Slabý elektromotor auto neudrží, takže nezbývá, než se rozjíždět “obounož” – jednu nohu na plynu, druhou na brzdě. Rozjezd “s ručkou” tu bohužel není možný. Parkovací brzda se zde ovládá pákou pod palubní deskou, která k odjištění potřebuje otočení o 90 stupňů a je dost nevyzpytatelná. 

Teď se podíváme ještě v krátkosti na to, co jsem musel udělat pro to, abych si tenhle sdílený elektromobil mohl půjčit a kolik ta sranda stála. Prvním krokem bylo stažení aplikace Re-Volt. Ta je poměrně přehledná, nemám moc co bych jí vytkl. Při registraci vyplníte základní údaje, pak vás čeká fotografické okénko. Systém si vyžádá celkem šest fotografií, první čtyři jsou oboustranné snímky občanky a řidičáku, poslední dvě jsou “selfíčka” s těmito doklady. Re-Volt se tak prý brání situaci, kdy by někdo zneužil kradené doklady. Po verifikaci (v mém případě asi půl hodinky po zadání dokladů, může být až dva dny) se vám zobrazí mapa s dostupnými vozidly. A tady je první háček. Na poměrně velkém území širšího centra Prahy je v současné době k dispozici pouze dvacet autíček, z nichž je ještě zpravidla část vybitá, nebo je zrovna někdo využívá. Situace, kdy máte vůz “po ruce” je tak spíše náhodná. 

Když ale hypoteticky na autíčko narazíte tam, kde se vám hodí, stačí si ho v aplikaci jedním kliknutím odemknout a vyrazit. Minuta v Re-Volt autíčku mě vyšla na lidové čtyři koruny, neplatí se žádná nástupní sazba. Po skončení jízdy stačí do aplikace zadat stav baterie (aby mohl případně přijet servistní tým a vyměnit baterii za nabitou) a jízdu kliknutím ukončit. Platba pak probíhá online platební kartou přes portál GoPay. 

Jenže – to platilo jen do šestého listopadu, kdy vyšlo oficiální prohlášení, že kvůli některým “neukázněným” uživatelům, kteří autíčka ničí, se cena služby zvedá skokově o 50% na 6 Kč/min. I kdybych přehlédl to, že taková formulace oficiální tiskové zprávy je dost nešťastná (na “hříšníky” doplácí všichni ostatní), finanční zajímavost žlutých elektromobilů se tím dost snížila. 

Verdikt

Jízda Jia Yuan City Spiritem byla rozhodně zajímavý zážitek. Při ceně vozu přes tři sta tisíc korun (přihlášený vůz u českého zastoupení značky, nákupní cena v Číně je dle stránek výrobce zhruba třetinová) si ale nedokážu představit potenciálního zákazníka, který by si tenhle budgetový elektromobil s reálným dojezdem pod sto kilometrů zakoupil. Nízké provozní náklady zkrátka nedokážou vyvážit absenci pohodlí a jakékoli bezpečnosti, benefit bezplatného parkování v modré zóně za tři sta tisíc také nestojí. Ve finále tak dává mnohem větší smysl ojetý hybrid, který bude při poloviční pořizovací ceně navíc i plnohodnotným autem pro každý den.
Sdílení se tak ve finále jeví jako jedno z mála logických využití tohoto vozítka, na druhou stranu se při slabém pokrytí a stoupající minutové sazbě stále nemůžu zbavit dojmu, že spíše než reálná možnost dopravy je Re-Volt jakousi zábavnou atrakcí. Jak je to ve skutečnosti asi ukáže až čas.

Technické údaje

Motor: Elektromotor pohánějící zadní nápravu
Výkon: 7,5 kW (10 koní)
Baterie: 12V 100Ah
Maximální rychlost udávaná (reálná): 78 km/h (67 km/h)
Hmotnost vozu: 610 kg 
Rozměry: 2,2x1,3x1,6 m
Dojezd na jedno nabití: Maximálně 120 km (udávano výrobcem)
Cena: kolem 300.000,- Kč; pronájem 6,-Kč/min

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
13. listopadu 2018, 11:31
0

Na Alibaba je za $4200, ale je treba koupit 4. Za 100k CZK by to mohlo zacit davit smysl. Krom toho nejake deformacni zony tomu dopredu dali.

reagovat
Jakub Pospíšil
13. listopadu 2018, 11:41
1

Ale jo, něco málo tam asi je, ale je to takové homeopatické. Zas na druhou stranu, nahlížíc na to jako na čtyřkolku, kterou vozík dle homologace je, je to vlastně hodně bezpečná čtyřkolka.

ma
martinw
13. listopadu 2018, 14:24
0

Napadá mě jediný důvod proč by tohle mohla být naše budocnost - pokud se auta brutálně zdaní, většině lidí nezbyde nic jiného než cestovat v golfových vozítkách :)

reagovat
Ke
Kerosin
28. listopadu 2018, 09:45
0

Mě teda napadá jiný a myslím, že pádnější důvod. Když se rozhodneme TEĎ měnit spalovací motory za elektromotory tak nás to bude stát nepředstavitelný peníze. Je to strašná fakt mastná sranda. Ale bude nás to stát jenom peníze. Když se k tomu neodhodláme do cca 10ti let, tak nás to možná nebude stát tolik peněz, ale bude nás to stát zdraví a když to přeženu tak možná životy našich dětí.
Nevím jak vy, ale já dám radši peníze, než zdraví budoucnost našich dětí.

ma
martinw
28. listopadu 2018, 10:05
0

Ale přechod na emobilitu není z pohledu globálního oteplování žadné vítězství, to ze se nam to zda 'ekologicke' v praxi znamena to ze nekde v Cine museli tu baterku z vytezenych surovin sestrojit a to stoji take nemale CO2 naklady. Co takhle zdanit auta mj. podle hmotnosti ? Nakonec nam vyjde ze miniauticka na benzin jsou vlastne OK hlavne proto ze vasi asi tak o 1 tunu min nez elektroauto.

A to tu diskutujeme jen naši osobní dopravu - to je tak 1% globalniho problem ktery mame - pro nakladni, lodni, leteckou dopravu nemame "elektrickou nahradu". Prumysl co se budoval desitky let taky jen tak nepresmerujem. Kdo oznami v Cine a Indii ze ted uz ale hosi nestavte zadny uhelny elektrarny. Samy otazky a reseni nikde.

Ke
Kerosin
28. listopadu 2018, 11:29
0

Ono je to s tou ekologickou stopou složitější. Vše co píšeš, je pravda a lze také dodat, že těžba nerostů potřebných pro výrobu baterií je ekologická zátěž, výroba baterií je zátěž, bezemisnost je nesmysl - elektro auta dobíjená z distribuční sítě doma i veřejně jen přesouvají emise od výfuku daného auta do komínů tepelných elektráren, eko-likvidace baterie je zátěž. Souhlas. Jenže musíš dodat i druhou stránku mince.
Je těžba nerostů na baterie méně ekologická než těžba nafty?
Je výroba baterií méně ekologická než zpracování ropy na benzín a naftu? PS: zde se málo ví, že rafinace je celkem náročná na elektrickou energii, ale přiznávám, že přesná čísla nevím tak je nebudu uvádět.
Dále filtry na komínech uhelných elektráren jsou mnohonásobně efektivnější než nejlepší katalizátor nebo filtr pevných částit. Ale i tak tyto elektrárny stále plodí neskutečné množství exhalací to souhlasím - proto razím cestu dobíjení z OZE (obnovitelné zdroje energie) a v tom je právě kouzlo výše uvedeného autíčka. Na jeho dobití ti stačí solární panely na ploše cca 8m čtverečných (což je průměrná plocha střechy garáže. Že mi někdo namítne, že právě v době kdy na panely praží slunce jsem s autem pryč, a přijedu vybitej večer a přes noc kdy chci dobíjet mi panel nedá ani volt - a čeká jak mu budu vyprávět o další gigantické baterii co mám jako úložiště doma. Há ha, už jste slyšeli o virtuální baterii? https://www.virtualnibaterie.cz/?gclid=EAIaIQobChMIl_Oez-723gIViOJ3Ch3p-gXhEAAYASAAEgI3vfD_BwE též nabízí eOn a brzy i další.

No a závěrem k dalším zdrojům znečištění.
Ano to máš pravdu, je to prů*er - někde jsem četl (ale už je to déle a článek už nenajdu), že kdyby Čína, USA a Indie ukončili každý provoz 10ti % svých nejméně ekologických průmyslových provozoven rovnalo by se to 100% přechodu všech dopravních prostředků na celé planetě rázovitě na jiná než fosilní paliva. Takže odhadem těch našich pár tisíc elektromobilů v Evropě je za rok asi to samé jako jednodenní běh jedné čínské továrny. Celá elektrifikovaná Evropa sotva vyrovná obří trajekty převážející ropu, nebo kontejnery.
Jenže s tím nic nenadělám, můžu to říkat, můžu to křičet, můžu to bubnovat do světa, ale to je asi tak všechno co s tím můžu dělat... a nebo, že bych třeba volil jiný eurohujery?
A víš co? I tak si pořídím elektro auto hned ze dvou důvodů.
1) Je to pro mne lepší a levnější - provoz pod korunu na kilometr a téměř bezúdržbovost mě lákají.
2) Někde a někdo začít musí. Když budeme všichni jen čekat až někdo druhý, a mávat rukou nad tím, že já jako kapka v moři nic nezměním - tak se opravdu nic nezmění.
Jenže ono se i to moře nakonec skládá z těch kapek.

Omlouvám se za délku, ale problematiku prostě nelze popisovat krátce.

beastar
13. listopadu 2018, 14:34
5

Vždycky když to vidím mám velkou chuť koupit si rpg. Nebo vyrobit molotov. Nebo to natočit a poslat na dno Vltavy.

reagovat
Jakub Pospíšil
13. listopadu 2018, 14:39
0

Myslím, že ve dvou, třech lidech to do té Vltavy klidně odneseš, není to ani třeba startovat.
-
Komentář upraven 13. 11. 2018, 14:39:53

beastar
13. listopadu 2018, 14:54
0

Nedivím se že někteří uživatelé to ničí asi tak :D Kdo by se s tim tahal. Jako další atrakce pro sjety afroamerický a hispánský turisty s flaškou absinthu v pazouře je to supr. Jen tak dál. Koloběžky, autíčka, shitway, elektrokola pořádnej disneyland!

Jakub Pospíšil
13. listopadu 2018, 14:55
0

To jsem si nejprve taky myslel, ale registrace je možná pouze v případě, že disponuješ českým řidičákem a občankou, takže turisty v tom snad potkávat nebudeme.
Netvrdím ale, že mě vidina centra zasekaného žlutými akvárky nějak láká.
-
Komentář upraven 13. 11. 2018, 14:56:08

Kuře
13. listopadu 2018, 18:10
1

Podobný sranda vozítko jsem si půjčoval v Londýně. Že prý Octavie se to jmenovalo nebo tak něco, ani nevím...

reagovat
Ti
Timie
13. listopadu 2018, 21:41
4

Tak s tou cenou car-sharingu je to trochu prestrelené. Za 6KČ na minútu (360 KČ na hodinu) pri cca 35 km/h priemernej rýchlosti (čo je v Prahe asi príliš optimistické), to vychádza na cca 10 Kč na kilometer. To si rovno môžeš objednať taxík.

Pre porovnanie, v Dubline (kde sú služby min 3-4 krát drahšie než v ČR) existuje služba GoCar s normálnymi plnohodnotnými autami za 8 Euro (cca 200 kč) na hodinu. 50 km zadarmo, a následne 50 centov na kilometer. Registrácia a fungovanie je obdobné, ako je to popísané v tomto článku.

reagovat
M
13. listopadu 2018, 22:17
0

A to dobre pocitas proti taxiku? :)
Kazdopadne, ked zapocitas aj cas na hladanie parkovacieho miesta, tak taxik zacne byt zaujimavy (serovat auto v Prahe je ale riadna blbost, lebo MHD je sice preplnena ale inak spojov je dost a elektricka MHD je skoro vsade mimo zapchu)
Ten priklad z Dublinu je teda zaujimavy.

Rien
14. listopadu 2018, 04:20
1

Ja teda sdileni aut v praze za blbost nepovazuju. Docela casto potrebuju prevezt auto nekam po praze a nechat ho tam a uz konecne nemusim otravovat nekoho jinyho, at me vezme zpet.

Rien
14. listopadu 2018, 04:20
1

A nebo s tim jedu na pivo a auto tam necham

M
14. listopadu 2018, 06:36
0

Tak asi kazdy podla seba, somozrejme (napr.oblubena hospoda je na 3 prestupy MHD a niekto nema tad Taxi), zdielanych aut je v % preprave stale minimum.
Ani ja to obecne sa blbost nepovazujem, pokial tie auta budu vyuzivane viac ako sukomne/firemne a zmensi da tak pocet aut v.meste. chcelo by to nejake fakty, statistiku

Safa
13. listopadu 2018, 22:43
1

A já jsem za tento test rád. Jezdí to kolem mě, nevěděl jsem o tom nic, takže díky. ;o)

reagovat
Romus
13. listopadu 2018, 23:07
1

Jestli tohle má být budoucnost, tak já budu pěkně nepříjemnej dědek...

reagovat
Safa
13. listopadu 2018, 23:51
1

Nepříjemnej dědek v malé žlutém elektrickém autě. Toho nikdo nebude brát vážně. :o)

Ev
Evlo
14. listopadu 2018, 17:36
0

klasika dnesni doby, lesklej display - vse se tam odrazi, informace necitelne

reagovat
Ke
Kerosin
28. listopadu 2018, 09:49
0

Taky máš koukat ven, sledovat provoz a řídit - né koukat do displaye. Ta informace s tím solitérem je na přesdržku. Nevím jak bych reagoval, kdyby mi někdo omlouvat to, že do mne vrazit, nebo mne srazil protože mu zrovna přišla dobrá karta. Ale kladná a smířlivá reakce by to asi nebyla.

Ke
Kerosin
28. listopadu 2018, 09:37
0

Jakožto velký fanoušek elektromobility bych rád opravil jednu zásadní informaci z článku.
Pořizovací cena v ČR pro rok 2018 je necelých 220 000,- Kč
Další naprosto zásadní informací která mi zde chybí je, že k dobíjení tohoto auta není třeba žádné speciální nabíječky - dobíjí se z obyčejné zásuvky 230V kterou máme doma "všichni" (v uvozovkách, neznám nikoho kdo žije bez elektřiny, ale může být).
A mrzí mne, že v takovémto článku "testovacím" není uvedena jedna ze zásadních informací a to jsou provozní náklady na jeden kilometr - neboť ty se pohybují (a to pouze při dobíjení za své - tedy doma) někde okolo 0,5 kč (užitečném zatížení, modu provozu, terénu, a i na počasí - v mraze je to horší) - nicméně 0,75 kč/km to nepřekročí. Pokud dobíjíte z veřejné sítě - je to zadáro. Lehce si lze tedy spočítat počet kilometrů potřebných pro návrat investice oproti jakémukoliv jinému "MĚSTSKĚMU" dopravnímu prostředku pro dva lidi.
Levnější už je jen MHD nebo kolo (elektrokolo).

PS: Rychlost 65 km to vyvine spolehlivě a svižně. Dojezd není deklarovaných až 120 km, ale řádově v létě od 10% méně, a v zimě když mrzne až o 30% méně.
ALE Sáhněte si do svědomí jak často po Praze a okolí jezdíte víc než 60, ve více než 2 lidech a dále než 80 km?

Hawk
-
Komentář upraven 23. 3. 2020, 11:44:00

reagovat
Sc
Sch
19. prosince 2018, 22:28
0

A srovnávejme to spíš s Aixamem a podobnými, a upřímně za cenu Aixamu dává toto daleko větší smysl, někdy i pro dospělého řidiče.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger 6,4 SRT  2012
Dodge Charger 6,4 SRT

2012 rok výroby
480 koní výkon
6 400 ccm objem

Pontiac Firebird  1991
Pontiac Firebird

1991 rok výroby
140 koní výkon
3 100 ccm objem

Dodge B300 F30 1978
Dodge B300 F30

1978 rok výroby
220 koní výkon
5 900 ccm objem

Dodge Charger SRT8 6.4L TOP STAV 2013
Dodge Charger SRT8 6.4L TOP STAV

2013 rok výroby
476 koní výkon
6 407 ccm objem

Škoda Fabia Fabia II RS 1,4 TFSI 132 KW DS 2010
Škoda Fabia Fabia II RS 1,4 TFSI 132 KW DS

2010 rok výroby
177 koní výkon
1 390 ccm objem