reklama
načítám data...

Daimler si uříznul ostudu s nepovedenou špionáží

03. září 2018, 19:45 14 komentářů Jakub Pospíšil Novinky

Místo užitečných poznatků o konstrukci konkurenčního výrobku si výzkumné středisko Daimleru odneslo z ostudy kabát.

zobrazit celou galeriiNovinky: Daimler si uříznul ostudu s nepovedenou špionáží

Když se v roce 2010 obracela německá pošta na známé automobilky (například Daimler) s žádostí o lehkou a levnou elektrododávku, která by pokryla rozvoz zásilek v centrech měst, kde měly do budoucna začít platit nízkoemisní zóny, setkala se s odmítnutím, nebo nesmyslně drahými návrhy. Místo akceptace nevýhodných nabídek se tato instituce rozhodla, že si elektrododávku vyvine sama. Původní posměšky vzaly za své, když o tři roky později prezentovala nově vzniknuvší společnost levné vozítko StreetScooter, které vzniklo v kooperaci s cášskou univerzitou. Postavené přesně na míru rozvozu zásilek neoplývalo luxusem, nebo dechberoucím dojezdem, ale pro poštu se jednalo o naprosto ideální dopravní prostředek, který mohl časem nahradit až 40% dosavadního vozového parku.

Na první pohled lacině vypadající pick up s nástavbou se ze strany zavedených automobilek setkal s despektem a pohrdáním, například Daimler se nechal slyšet, že kvalita zpracování se neshoduje s evropskými standardy, izolace prostoru pro náklad je nedostatečná, podvozek snad vyloženě nebezpečný. Jenže StreetScooter na kousavé poznámky nedbal a i přes několikero anonymních udání na rozličné vymyšlené nedostatky nakonec získal povolení Spolkového úřadu pro automobilovou dopravu pro sériovou výrobu. 

Levné rozvážkové vozítko, ač původně zamýšlené jen pro interní potřeby pošty, neuniklo pozornosti mnoha firem i soukromých subjektů a StreetScooter nestačil odpovídat na poptávky. Vedení společnosti proto rozhodlo, že první prototypy zapůjčí vybraným zájemcům k testování výměnou za detailní zpětnou vazbu, ze které chtěli vycházet při přípravě finálního produkčního vozu. 

Jedním ze zájemců o testování byla i pečovatelská služba z Frankfurtu nad Mohanem, která chtěla StreetScooter využít pro transport osob z omezenou pohyblivostí. Zástupci pošty automobil bohulibému záměru zapůjčili, jaké ale bylo jejich překvapení, když vůz (vybavený skrytým GPS lokátorem) místo do Frankfurtu zamířil směrem k testovacímu polygonu Mercedesu ve Stuttgartu. 

reklama

Stačila krátká lustrace “pečovatelské služby”, aby se ukázalo, že sídlem instituce je nově zřízený PO BOX. Prototyp mezitím čile kroužil na testovacím polygonu a tak německá pošta vyslala své právníky na jistotu směrem k bráně stuttgartského výzkumného centra Mercedesu. 

Testovací StreetScooter mezitím zmizel v jedné z hal, kde pravděpodobně docházelo k jeho důkladnému rozebírání a studiu každého sebemenšího detailu (cestu autíčka lze sledovat na přiložené mapě). Jenže to už stála na recepci poštovní delegace požadující svůj vůz. Po průtazích, způsobených pravděpodobobně tím, že technici museli vozítko poskládat dohromady, dostali testovací exemplář nazpět bez jakéhokoli vysvětlení. Až druhý den se manažeři Daimleru obtěžovali s vysvětlením, že “zapůjčení vozidla na fiktivní společnost je v branži naprosto běžný postup”.

Běžný, nebo ne, mediální kauza ukázala, že z vysmívaného outsidera je hráč, kterého se bojí i věhlasný Daimler. Lepší reklamu si asi odvážný výrobce nemohl přát. Prodeje malé dodávky jsou vyšší, než by kdo čekal a v nabídce se dokonce letos objevila i větší XL varianta. A marketéři automobilek, které poštu odmítli, si asi teď vzteky rvou vlasy.

 

Zdroj: http://www.spiegel.de/spiegel/daimler-spitzelt-elektrotransporter-der-post-aus-und-wird-erwischt-a-1164779.html


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
03. září 2018, 21:32
1

No vida posta si postavila auto bez tzv. Kurvitek a pro zavedene výrobce je to problem. Podobnou ulohu plni i Tesla, roztaci kola tam kde by jinak konkurence spala - i kdyby nemeli lepsi baterie tak ten autopilot je sakra velka konkurencni výhoda.

reagovat
Jan Machač
03. září 2018, 22:23
0

Ten system od MobilEye ktery zahodili a nahradili nVidia systemem ktery zahodili? Ale notak...

ma
martinw
04. září 2018, 11:02
0

Ale nakonec tesly jezdi temer autonomne, nebo ne?

Jan Machač
04. září 2018, 12:23
0

Posledni verzi jsem nezkousel, nechci to hodnotit, ale zazrak tozatim neni.

ma
martinw
04. září 2018, 12:46
-1

Je potíž s čím to srovnat, plně autonomní to ještě dlouho nebude ani ve slunné kalifornii za idealnich podminek, ale kdo na poli autonomních systemu jim muze konkurovat kdyz Tesly pilne sbiraji data z cest a cim vice testovacich dat maji tim lepe muzou vyladit AI.

Jan Machač
04. září 2018, 15:05
0

Volvo s pilot assistem? BMW na tom taky neni spatne a Cadillac Super Cruise mi prijde dokonce jako lepsi produkt (nemusis drzet volant treba)

ma
martinw
04. září 2018, 15:21
-1

Tesla ma 8 kamer v 360° tudíž se umí se vyhnout I uplně z vašeho pruhu když někdo začne najíždět do vás (typicky najíždění na dálnici, prasácké předjíždění) např. https://electrek.co/2018/07/28/tesla-model-3-autopilot-avoid-crash-nearmiss-dashcam/

Radarem vepředu umí detekovat vícero vozů které jedou před vámi (odrazem vln od vozovky) např. zde https://qz.com/873263/watch-teslas-radar-tsla-predicts-a-collision-and-starts-braking-seconds-before-it-happens/

Software Tesly updatují online - co já vím tak současná volva se updatují v servisu.

Dle mého názoru mají co dohánět, autonomní vůz musí mít přehled v okruhu 360°, buď se objeví levný lidar nebo musí ostatní výrobci začít osazovat kamerami a hlavně musí to umět vyhodnotit což nebudou ještě několik let umět.

Druhá strana mince je ta že v Tesle opravdu zákazníci byli a jsou tak trochu pokusní králíci - ráno uděláte update software a najednou
se auto může chovat trochu jinak než jaká byla rutina...

Vojta Nekvapil
05. září 2018, 12:04
0

Geo Hotzovi staci na rizeni auta jen starej mobil a OBD modul. To co vidime ted neni zadne automaticke rizeni. Je to jen tempomat, hlidani jizdnich pruhu, detekce prekazek s automatickym brzdenim. Tedy nic co by jsi nenasel ve vetsine soucasnych aut. Ano, vice cidel dava vice udaju ale porad to je jen tempomat. To ze lidi jsou blbci a daji na ten nevhodne zvolenej nazev dokazuji i ty nehody.

Jimi
03. září 2018, 22:30
1

Automotive průmysl má nasazené ceny hodně vysoko, vzájemně se drží tak trochu pod krkem a noví levní hráči na hřišti nejsou vítání. Tohle bylo podcenění situace ze strany Merglu a ukázka nadutosti, že bez nás to nejde. Celkově je ta elektromobilita zajímavá v tom, že se plánuje horda modelů, infrastruktura, technologie pořád nic moc a bez krutých regulací a omezení(teď např. Diesel) to nikdo ve velkém kupovat nebude. Např. v Belgii jim už na ty báchorky o vládní podpoře el. aut po zkušenostech s nafťáky nechtějí skočit, kupují radši benzíny... stačí mrknout taky do Norska, že to tam až tak ideálně nefunguje...

reagovat
Jakub Pospíšil
03. září 2018, 22:37
4

V případě té pošty si ale umím představit, že pro ně je elektromobil fakt ideál. Pošťák za šichtu nacourá sotva 40km, staví každých pár desítek metrů a infrastruktura na nabíjení jde postavit na poštovním dvoře. Navíc se pošta rozváží jen část dne, zbytek auta leží ladem a mohou se nerušeně nabíjet. Dokonalé prostředí pro elektromobil, byl by nesmysl to nevyužít. Naopak dosud používané dieselové dodávky častými starty a popojížděním jen trpí.

krab
03. září 2018, 22:58
0

Ono to sice Kubo je hezký, dovedu si představit, že si Deutche Post tu infrastrukturu a elektromobil vytvoří, jenže otázka je, kdo ten vývoj a infrastrukturu zafinancuje. Pokud v tom figurují do velké míry nějaké dotace z veřejných peněz, tak ten StreetScooter moc jako fér projekt neberu. Nápad s těma bateriema je super, Takhle ( výměnný způsob) jako to mám třeba u sekačky na zahradu je ideál. Máš dvě baterky, jedna je "doma" nabitá, takže stačí jen neudělat okruh větší než je kapacita té první, pak se jen vymění a dobíjí ta první, zatímco pošťák se žltým autem drandí dál :)

Pochybuju, že se to vyplatí celkově celé cenově vs. nějaký tendr na běžná rozvážková auta s malým benzínovým motorem provozovaným na CNG třeba...

beastar
04. září 2018, 11:58
2

Bože to jsou kkti. Jedna chyba za druhou a k tomu ty hnusný broskve na kolech co vyrábí. Vysokoškolácká dodávka bez ambicí a oni to musí zkoumat:))) Takovéhle projekty na ně... Oni to dokážou sestrojit, ale řeknou si za to nesmysl.

Pro postu asi dobrý. Jenže žltý fiat v cng by udělal úplně stejnou práci...

reagovat
Inženýr
04. září 2018, 17:34
0

Souhlasím, až na to že bych tu "vysokoškoláckou dodávku" tak nezatracoval. Podle mně sympatický projekt, a obzvlášť po tom co udělali rezaví brzdiči-elektrikáři jim fandím. :)

beastar
04. září 2018, 18:26
0

No já to taky nezatracuju. Moje nepochopení padá na Daimlera. Takovou věc by byly schopný developnout taky jenže nechtěj!



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Torino Ford Torino 500 6.6L  1971
Ford Torino Ford Torino 500 6.6L

1971 rok výroby
300 koní výkon
6 600 ccm objem

Ford Mustang Manual / TOP STAV / 1966
Ford Mustang Manual / TOP STAV /

1966 rok výroby
200 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Corvette cabrio 1987
Chevrolet Corvette cabrio

1987 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Hummer H1 HMMWV Humvee 1987
Hummer H1 HMMWV Humvee

1987 rok výroby
150 koní výkon
6 200 ccm objem

Dodge Coronet Red ram 1953
Dodge Coronet Red ram

1953 rok výroby
103 koní výkon
3 900 ccm objem