načítám data...

Design 2020 - návrat nápaditosti

Mezi nadšenci platí, že dobré časy motorismu už byly. A já si i přes to troufám tvrdit, že dnes vznikají krásná auta. Kde jsem na to přišel?

zobrazit celou galeriiEditorial: Design 2020 - návrat nápaditosti

Je to věčný boj. Nostalgičtí nadšenci, co doma oprašují své čtyřkolové klenoty z dob dávno minulých, na své stroje nedají dopustit a budou se s kýmkoli, kdo by byť jen s náznakem zalíbení zavadil zrakem o nový automobil, přít až do úmoru. Dnes je to prý jen samá nuda a šeď. 

Jo dřív, to byly jiné časy, BMW bylo jasně rozeznatelné podle negativně skloněné ‘žraločí’ přídě a čtyř kruhových světel, zatímco třeba konkurenční Alfa Romeo měla negativně skloněnou příď a čtyři kulatá světla, Jaguar měl… Lancia… Audi… Ford… no nic, nechme toho. Faktem je, že lehkost karoserií s tenkými sloupky je pryč a kvůli požadavkům na bezpečnost už se nikdy nevrátí. Co nám ale vývoj na jedné straně bere, to nám na druhém konci v jiné podobě zase vrací. Moderní výrobní linky dokáží vysochat i u masově produkovaných modelů tvary, jaké by dříve byly problém i při ruční výrobě a při malém objemu. 

Foto: BMW

Nojo, řeknou vám nostalgici, ale to by automobilky musely mít chuť vyrábět zajímavá auta. Jenže ony chrlí jen nudná SUV a snaha jasně vymezit firemní identitu přebíjí jedinečnost jednotlivých modelů, takže potom všechna auta rozličných rozměrů vypadají stejně.

Neříkám, že se to neděje. Obzvláště německý trojlístek si přímo libuje ve výrobě aut, která se liší velikostí, ale ne vzhledem. Ale i tahle posedlost má své limity. V nekonečném výběru modelů a verzí jednotlivých aut na současném trhu je potřeba zaujmout. A tak začala vznikat opravdu pěkná auta. Ano, slyšíte správně – nová a pěkná auta.

 

Kia Stinger

Foto: Autíčkář.cz

Začneme Kiou. Není tomu dávno, co tahle značka zachraňovala zoufalou beztvarost a nijakost svých strojů lákavou cenou. Má to čtyři kola, motor, je to nové a v záruce – tak by se v kostce dala popsat pozice značky na evropském trhu. Čas ale nejde zastavit, přišel model Ceed a s ním i kvalita, která snese srovnání se zavedenou evropskou konkurencí. A ani to nebyl limit, na kterém by se Kia zastavila.

Foto: Autíčkář.cz

V roce 2017 přišla Kia Stinger. Dlouhá kapota, nízká silueta, záď jak ze skutečného sporťáku a k tomu pohon zadních nebo všech kol. Tohle ale není žádný koncept ani speciální model sloužící coby výkladní skříň, tohle auto je postavené proti zavedené konkurenci, jakou je německý Arteon či český Superb. Neříkejte mi, že je to nuda a není to cool.

 

Mazda 3 

Foto? Mazda

V redakci Autíčkáře se obecně málokdy na něčem shodneme. Každý má rád něco. Ohledně japonské Mazdy ale u nás vládne až překvapivá shoda. Všichni mají Mazdy rádi, všem připadají chytře postavené, agilní, technologicky pokročilé a krásné. Všem, kromě mě. Já měl s Mazdou vždycky tak trochu problém. Ano, ta auta jsou skvěle postavená, Mazda se nebojí jít svou vlastní cestou a často je to cesta správná. Ale jsou Mazdy krásné? 

Určitě nechci tvrdit, že jsou Mazdy ošklivé. To ne. Ale zároveň jsem z práce jejich designérů cítil jistou zdrženlivost. Jako kdyby si uvědomovali, že když zcela popustí uzdu svému japonskému duchu, budem si my Evropané ťukat na čelo. Zkrátka Mazdy pro mě postrádaly tu trochu jinakosti navíc. 

Foto: Mazda

A právě ta teď přišla. Nová Mazda 3 se konečně odvázala a přichází s karoserií, za kterou se rád otočím. Designéři vyhladili linie k dokonalosti a vyčistili záď od zbytečných prvků, které jen rozbíjejí celistvost tvaru. Krásné auto.

 

Škoda Superb

Foto: Škoda

Ano, škodovka. A dokonce to není ani žádná horká novinka, je to jeden z nejstarších modelů v nabídce. Jenže právě o to jde. První Superb, nápadně podobný Passatu jen s trochu pokaženými proporcemi, sice nebyl vůbec špatné auto, ale o nějaké osobitosti tu už z podstaty věci nešlo příliš mluvit. Druhá generace na tom byla lépe, škodovka postavila zcela svébytný sedano-liftback, který ale ve finále nebyl ani sedanem, ani liftbackem. 

Foto: Škoda

S třetí generací se tak ve Škodě rozhodli nevymýšlet kolo a zaměřili se na provedení auta jako takového namísto experimentů s dvojitým otevíráním zádi. Postavili prostě jen auto, ostře řezaný liftback či kombi střední třídy. Víte, že je tu s námi tohle auto už více než pět let? Za tu dobu prošlo jednou výraznější modernizací, ale v zásadě je pořád stejné. Na každém rohu jich postává hned několik, jsou všude kolem nás – a možná je to jen můj dojem, ale to auto stále vypadá dobře. 

Přes svůj věk a počty aut okolo nás Superb nezevšedněl, má stále ten sebevědomý rozkročený postoj, dynamickou siluetu a jeho tvary, jakkoli nejsou komplikované, postě fungují. Jo, líbí se mi škodovka.


 

BMW 4 

Foto: BMW

Ano, BMW 4. A myslím to vážně. Kupé odvozené od trojkového sedanu má u BMW dlouhou tradici. Tedy alespoň BMW to tvrdí. Proto byli příznivci mnichovské značky zaskočeni, když trojkové kupé zmizelo z modelové řady, aby se napříště objevilo jako samostatný model označený číslovkou čtyři.

Samotnému mi to vrtalo hlavou, ale s novou ‘čtyřkou’ do sebe všechno najednou dokonale zapadlo. Nová čtyřka je totiž kupé. Aby bylo jasno – já nikdy nesouhlasil s tvrzením automobilky že dvoudveřová ‘trojka’ je nějaké kupé. I přes nižší stavbu karoserie a bezrámové dveře to vždy byl spíše dvoudveřový sedan nebo chcete-li tudor. S tím je ale konec.

Zatímco nostalgici pláčí nad netradiční přídí, ztrátou typického zakřivení zadního bočního okénka a dalšími pitomostmi, uniká jim podstata nového auta. BMW konečně opravdu nabízí v této třídě kupé. A za sebe musím hned dodat, že velmi pěkné kupé. 

Foto: BMW

A tím se dostáváme k té přídi. BMW dnes přistupuje k ‘ledvinkám’, tradičnímu znaku mnichovských aut na přídi, poněkud neortodoxně. ‘Ledvinky’ zvětšuje až na hranici dobrého vkusu. V obrovitém BMW X7 mi to vůbec nevadí, masivní vůz si žádá masivní příď a působí to tu lépe než třeba u původního BMW X5, které melo sice masku chladiče decentnější, ale designéři proto museli prostor pod ní vyplnit hned několika nárazníky nad sebou. Trochu jiná písnička je to u nové řady 7, tam mi maska stále prostě nesedí se zbytkem auta. 

Foto: BMW

Ale řada 4? Maska chladiče je zakomponovaná do tvaru přídě. Je to možná nezvyk, ale pokud bychom se oprostili tradic a srovnávání s minulými modely, rušivě to vlastně vůbec nepůsobí. Opticky to dokonce snižuje příď elegantního kupé a především – a za to bych designérům BMW chtěl poděkovat – dává to celému autu osobitý a jedinečný výraz. Teď teprve můžeme o řadě 4 mluvit jako o samostatném modelu.

A jak to vidíte vy? Umíte si v dnešní nabídce vybrat, nebo nad starý Austin není? Na vaše názory se těšíme v diskusi!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ca
Cartman
08. srpna 2020, 17:41
3

Pro me je momentalne designova jednicka
lexus lc500.

reagovat
Csaba
08. srpna 2020, 18:20
7

Já teda musím říct že s autorem článku nesouhlasím téměř úplně ve všem, zásadně a absolutně. :)
Dokonalý příklad toho jak je "disciplína" design navýsost subjektivní a co se někomu moc líbí, druhému přijde neskutečně ohyzdné :)
Z dnešní nabídky bych si vybral, dokonce i zmíněnou Mazdu 3, ale rozhodně a jedině s karosérií sedan :)
Kdybych to měl ve velké rychlosti (protože jsem o tom doteď nepřemýšlel) vzít abecedně, tak se mi líbí:
AR Giulia
Audi A6
BMW ř.5
Kia Stinger a klidně i Rio
Mercedes tř. G
Opel Insignia
Peugeot 508
Renault Talisman
Seat Leon
Suzuki Jimny
VW Arteon S.B.
Volvo - skoro všechna :)


reagovat
MGRR
08. srpna 2020, 18:41
0

BMW, jako by se inspirovali u Lexus RC

reagovat
Fa
Fandatik
09. srpna 2020, 07:39
2

Trochu protiklad, tvrdit že "lehkost karoserií s tenkými sloupky je pryč a díky požadavkům na bezpečnost už se nikdy nevrátí" a hned v následují větě "Co nám ale vývoj na jedné straně bere, to nám na druhém konci v jiné podobě zase vrací." Tím jsou myšleny všechny ty zbytečné prolisy, linky, atd.? To mé jako pokrok nepřijde.
Skutečným pokrokem by bylo zvýšení bezpečnosti, tuhosti při zachování stejných proporcí. Možná rámy a karoserie z lepeného hliníku, nové materiály na bázi carbonu a titanu, jenže ani za 30 let nikdo nedokázal zlevnit výrobu a zjednodušit zpracování pro masové použití. Tak kde je ten vývoj?

Na autosalonech a promo fotkách vypadá spousta aut zajímavě na obrovských kolech a spoustě kudrlinek na karoserii, aby se rozbila ta obrovská hmota. Ale v obyčejné variantě je to kýč.

reagovat
Vavris Vavrisovic
09. srpna 2020, 08:51
2

Takhle to brát nejde. Zrovna metalurgie je oblast, která za posledních 30 let prodělala obrovský pokrok a pevnost/tuhost dnešních konstrukcí je nesrovnatelná s tou, ze které byla ukuta starší auta. Jenže zároveň se i skokově zvyšují požadavky na bezpečnost. První pětihvězdičkové auto v NCAP - jedničková Laguna, by dnes bylo stěží průměrné - nároky a očekávání jsou úplně jiné. Za mě je pokrok na poli vysokopevnostních kovů a kompozitů mimořádný.

Fa
Fandatik
09. srpna 2020, 09:20
0

Bohužel dnes automobilky neposkytují (nechlubí se) všechny údaje. Třeba hmotnost jednotlivých částí. Ale první Laguna vážila cca. 1230kg. Třetí generace už cca. 1560kg. Kolik z vyšší hmotnosti připadá právě na karoserii nebudu odhadovat.
Takže na kolik je nezpochybnitelná vyšší pevnost/tuhost následkem lepší technologie a na kolik vyšší hmotností taky nechci tipovat.
Navíc vysokopevnostní materiálu již používali závodní speciály běžně na začátku těch 90 tých let (v leteckém a kosmickém průmyslu dávno před tím), takže došlo jen na evoluci v podobě zlevnění a masovému použití v konstrukci osobních aut. Určitě i rozvojem 3D modelace na PC jsou dnes nosné části mnohem lépe tvarované pro pevnost. Bohužel jsou maximálně optimalizované právě pro NCAP a jen přesně testované situace. A jelikož jsou body i za asistenční systémy, tak právě ta Laguna I. nemůže mít dnes pět hvězd ani teoreticky. A zrovna výhled z vozu, jako reálně velice důležitý parametr pro bezpečnost se neřeší.
Rozumím ti, ale stejně mě nikdo nepřesvědčí, že ten pokrok je zanedbatelný, vzhledem k možnostem.

Honza 'Hamster' Křeček
09. srpna 2020, 09:32
-1

Nejde o nejake kudrlinky, jde o tvar jako takovy. Driv lisy dokazaly vyrabet panely karoserie jen ploche s nejakymi temi prolisy a drobnymi zakrivenimi. Nic vic. Podivej se treba na zadni blatnik toho BMW 4 - tohle by ti jeste v roce 2000 nikdo na lisu nevyrobil.

Rob
09. srpna 2020, 09:53
0

První Laguna měla dvě hvězdy. Na pět dosáhla až ta druhá.

Fa
Fandatik
09. srpna 2020, 09:58
1

Na druhou stranu, žádná škoda. Mě ten zadek na tý 4er přijde jako hrozný kýč. Nelíbí se mi. Ale to je o tom vzhledu, který každý chápeme a vidíme jinak. A nevěřím, že to má nějakou funkční aerodynamickou stránku. A ten průduch taky asi neodvádí teplo od brzd (nepřekvapilo by, pokud je zaslepený), když vepředu není.

krab
09. srpna 2020, 10:22
-3

Souhlasim s Vavrisem, ale vidím, že i Fandatik má v tom co píše jistou pointu. Kolikrát nad tím fakt přemejšlim proč jsou mi při řízení typicky tak příjemná stará auta a co mi nová nepřinášejí. Pevnost konstrukcí je ale dnes skutečně jinde a vyvíjí se to. Nakonec i proto se Gordon Murray rozhodl (jak říkal) postavit novou a lepší F1 v podobě T.50. Před 15 lety by to prý nešlo. Technologie (a myslím právě tu metalurgii) ještě nebyly tak vylepsené od začátku 90 let kdy F1 vznikl. A dnes to jde. Věřím, že Lotus by taky už dnes předvedl něco úžasného, kdyby měl prachy na vývoj nové platformy pro malé sportovní auto. Hliníkové lepené šasi z 90 let je dodnes skvělé, ale je to překonané, Alfa 4C s karbonovým monokokem je pevnější, ale konstukce zase o dost dražší. Paradoxně při pocitech z jízdy není ani lepší je prostě jiná. Stejně tak konstrukce Elanu z roku 62 má prvky geniality, kterou nikdo v pocitech z řízení snad ani nepřekonal. Což je silně subjektivní pochopitelně.

Dneska je cílem automobilové konstrukce bezpečnost, cíleně zaměřena na splnění aktuálních testů a pak nízké emise. Do toho je nutno zachovat velký vnitřní prostor a jednoduchost, nezáludnost ovládání. Až pak je někde design nebo subjektivní veličiny typu "radost z jízdy".

Co se týká designu, tak ty příklady v článku teda zrovna nic moc, snad mimo tu Mazdu 3, i když ten C sloupek ve stylu ocucaný bonbon neni v urcitých barvách a z některých úhlů vůbec pěkný. BMW 4 Coupe je příklad designové nekoncepčnosti a hezké je na něm jen něco a jako celek to neladí. Rozebíral to nedávno vr videu Frank Stephenson, bývalý designer i u BMW a jeho slova bych podepsal.

Povedený design posledních nekolika let je:
AR Giulia
BMW 4er Gran Coupe
BMW M2
Toyota Supra
Ford Bronco
LR Defender
RR Velar
Volvo V90
Subaru BRZ
Jaguar F type
Mercedes AMG GT
Alfa 4C
Fiat 124 Spider
Porsche 911 (992)
Porsche Boxster Spyder 718
718 Cayman
Peugeot 508 (nový model)
Suzuki Jimny (nový model)

Najdou se zajímavá auta s hezkými proporcemi, ale moc jich teda taky zrovna neni, člověk se nad tím musí zamyslet. Bohužel 90% toho co běžně na silnicích jezdí hezká proporcně vyvázená auta nejsou.

Matěj Podhorský
09. srpna 2020, 10:25
0

Tak nárůsty hmotnosti jsou způsobené nejen většími rozměry aut, což nejde nepozorovat, ale taky množstvím komfortní výbavy, kterou dneska auta mají. Řídicí jednotky, elektromotory na vše, airbagy, větší kola a gumy, mnohem větší brzdy, emisní systémy atd. Dnes navíc hybridní systémy. To nejde okecat. Ale vadí to něčemu? Navíc když jsou auta aerodynamičtější, a díky technologiím úspornější. Věřím tomu, že vývojáři se snaží hodně. Co se dostane do reálnýho produktu je věc druhá, ale to je už záležitost kompromisů přirozených komplexnímu projektovému vývoji, což prostě podle mě málokdo tady vidí a chápe.
Prostě moderní projektový vývoj je velice složitý, a kdo žije v romantické představě designérů s hlínou, kovářu s kladivem, a motorářů skládajících jednotlivé motory kousek po kousku ručně, musí se holt poohlídnout jinde, takový Morgan třeba by je určitě uspokojil. A nebo zcela jiné odvětví, někde se ještě dělají věci takříkajíc postaru a kusově. A draze...
-
Komentář upraven 9. 8. 2020, 10:28:20

beastar
09. srpna 2020, 11:36
1

Nemam rad nazory, ze to neni pokrok a podobne. Jezis vzdyt i dite z dreveny kdyz si vedle sebe postavi Bmw e36 a posledni modely najde rozdily v konstrukci. Odhali nove trendy v tvarovani. Bezpecnost- to popsal nejlip Vavris. Hmotnost je vyssi kvuli nasobne vyssi vybave, airbagum, vetsim rozmerum, kolum to je snad jasne videt.

Kdyby se celne srazil muj Megane s prvni generaci ktera je mimochodem designove proti dnesni verzi chuda. Tak ja vylezu a asi pojedu zlutou sanitkou. Ten druhy ridic cernou. To je ten pokrok. To ze narazovy testy nejsou na vsechny situace? To nejsou, ale driv nebyli vubec. Coz bylo uzasny pro design, ale min zajimavy pro bezpecnost.

Krasny priklad je ta trojka Superb. Narostl, je hezci a vetsi.nez predchudci.. pri zachovani tuhosti karoserie a bezpecnosti. Kdyz to ma 10 pytlu, kola jak dumper, infotaiment, tempomat, vse el. Tezko to bude vazit jak felda.

Krasny priklad pouziti vysokopevnostnich materialu je Zonda. Jestli nekdo neco o tehle vecech vi je to Pagani. On totiz Horacio s tim delal v dobe, kdy ostatni o tom jenom snily. AR 4c je vazne povedeny auto celou myslenkou. Bohuzel ta reseni jsou pro masovky typu Giulia nepouzitelna:) Viz. Matej a jeho poznamka o vyvoji. Taky do toho trochu minimalne vidim. A je to pravda. Cely proces neni o tom udelat auto snu, ale v prvni rade plnit hromadu predpisu a limitu. Az pak je prostor pro invenci. A dnesni tvary aut jsou o mnoho propracovanejsi. Mozna jsou ty prolisy divadylko a zbytecny. Jenze na hodne autech jsou i efektni a obcas i efektivni. Jako priklad Audi RS6 dneska a RS6 c5 napriklad. Co vypada ze lepe vyuziva aerodynamiku, ma lepsi prilnavost. Plus dravejsi tvary.
Uzky sloupky to mit nemuze, protoze kam by si pak dal airbag, elektriku. Mozna by bylo dobry prolezt si nekdy odstrojeny auto posledni dekady. Fandatik, Krabe;)

Design je vniman ruzne ale Brz zaradit mezi zajimava auta. Ok. Co se tyka dostupnych aut pro lidi. Design celkove sel hodne nahoru. Stejne jako vybavenost aut.. A samozrejme bezpecnost ktera jde ruku v ruce prave s vyvojem. Kdo to nevidi je podle me zaslepeny kdovi cim. Promluvte si treba ze starymi hasici jake byvali nehody a dnes.

Honza 'Hamster' Křeček
09. srpna 2020, 11:43
5

Zonda!! My uz skoro zapomneli na Zondu! :-)

Autíčkový Jelen
09. srpna 2020, 13:34
2

Je strašně důležité jak se na to člověk podívá. Na první pohled totiž to fakt na moc pokrok nevypadá, auta vypadají vlastně furt stejně, jezdí na benzín nebo naftu tím bychom to mohli uzavřít. Mohli bychom říct, že pokrok nebyl. Ale pak se na to podívejme z jiné strany. Drtivě se totiž vylepšilo vše co auta dělají, umí a musí umět. Malé auta bourají tak bezpečně, že si o tom velká auta z 90. let mohou nechat jen zdát. Chytré tempomaty a radary nás dokáží držet mezi pruhy, udržovat bezpečné vzdálenosti od ostatních aut zatímco my rozespalí bloumáme do práce. Vždyť se už dokážou ty auta pomalu řídit sami! Existují SUVéčka, která si mimo silnici poradí s tím co kdysi zvládali sotva klasické offroady a nevytřepou z nás při tom duši...jo a taky po cestě zpátky dokážou spráskat na okresce kdejaká stará sportovnější auta a ještě po dálnici jet se spotřebou podobnou kombíkům ze začátku milénia. Máme hatchbacky s výkony Ferrari z 90. let, které dokáží fungovat jako rodinná auta.

Ano, starší auta jsou větší romantika, větší zážitek, ale stejně tak jsou zase dnešní auta lepší prakticky ve vše objektivních parametrech. Ať si každý z nás vybere co chce/potřebuje provozovat, ale pokrok tam prostě je a to se automobilovému průmyslu upřít nedá. Aspoň takhle to vidím já. A to mám sám radši starší auta.

A ještě bych třeba dodal, že rozšíření LED pásků a světel v posledních letech znamenalo docela pěknou kreativitu ze strany automobilek.

Fa
Fandatik
09. srpna 2020, 14:47
0

Pár odstrojených aut z poslední dekády jsem viděl, neboj. Dokonce jsem se teď u jednoho svýho jebal s nefunkční klímou. A nikdy jsem netvrdil, že vývoj není.

Vzpomínám, když Volvo představilo řešení pro lepší výhled z vozu (SCC). Tehdy jsem měl představu, že podobně by šla řešit celá karoserie z důvodu větší pevnosti při snížení hmotnosti. Proč se nakonec neprosadilo ani v tom A sloupku nevím.
Dnes se to pokusí vyřešit kamerou a displejem.

Jenže za těch cca 30 let jsme se posunuli od elektronek k čipům s 3nm technologií, tak jsem pomalým vývojem v automotive zklamán. Možná ještě víc směrem, kterým ten vývoj jde.

Fa
Fandatik
09. srpna 2020, 14:52
1

Ještě teda obrázek, třeba je pro někoho rok 2001 už moc daleko

krab
09. srpna 2020, 22:40
-2

Právě... No je to odbočka jiným směrem, ale pokud sledujete pravidelně českou scénu rallye, tak vám nemohlo uniknout, že Vašek Pech už podruhé "zlikvidoval" tovární Škoda Motorsport tým s hodně starým dvojkovým Focusem. Vím, R5 není WRC (ášín má motor o větším točivém momentu), ale stejně. Ta konstrukce a způsob jak se stavěla závodní auta před 15 lety a dnes není nikterak propastná, když vidíme ty výsledky. A Honza Dohnal si vyjíždí zlaté poháry s dvacetiletým Cliem Super 1600 ... To je taky pecka!

Jak jsem psal - Fandadik to neuvažuje špatně. Ostatní tu pořád omíláte hrozně moc tu bezpečnost a takovou tu řidičskou blbuvzdornost... v tom se jistě auta vyvinula dramaticky dál, ale otázka je o tom, kdo z nás autíčkářů v tom chce jezdit. Já tedy ne. Nedávno jeden můj oblíbenej youtuber v Anglii ( no není to typickej youtuber, ale chlap co má rád auta a baví se tím, že o tom natáčí videa - Number 27) usoudil, že si k Ferrari 308 GTB pořídí jako daily Peugeot 205 GTI a prodal kvůli tomu nějaké zánovní BMW M135i nebo co to měl. Jeho názory mě baví i ty příhody a zážitky co s těmi auty má.

A je to tak nějak ruku v ruce spojený i s tím designem. Je to subjektivní, ale to co si tam Honza Křeček vybral jako příklady zdařilejch designů jsou fakt auta, co mě neoslovují nebo dokonce je jako v případě BMW považuju za promarněnou šanci přijít s něčím hezkým. U toho Superbu nebo Mazdy tam mě je to tak nějak jedno, rozhodně žádné z nich nepovažuju za něco zajímavýho, specielně ten Superb. To je takový to auto co vymysleli snad záměrně tak, aby nevyvovávalo emoce ani příjemné ani nepříjemné. Prostě korporátní služebák předvídatelných tvarů.

Autíčkový Jelen
10. srpna 2020, 00:01
1

Ono se totiž na samotném principu auta (kromě přechodu na jiný typ paliva nebo autonomii) nic nového převratného vymyslet už asi ani nedá. Je to "vynález" sloužící více jak století a za tu dobu byl již velmi zdokonalen a prakticky veškeré možnosti "jiného poskládání a architektury" byly vyzkoušeny, lidi se z nich poučili a nejvíce osvědčená řešení se používají dodnes. Nechci říct, že už není vůbec co vymýšlet ale auta asi najednou nebudou mít například 3 kola nebo změní všechna pozici motoru do středu vozidla. Většina pokroku za minulé roky už se týkají samotného vybavení aut, tedy něčeho co se skládá do původního osvědčeného principu. Nebo na ten princip, například pneumatiky, které udělaly za poslední roky doopravdy mílové kroky.

Jinak, ikdyž je rally parádní motorsport (asi můj nejoblíbenější) není podle mě dobrý nápad používat ho jako ukázku pokroku, jelikož zde hrají roli pravidla pomalu více jak technika samotná. Celá soutěž WRC je z bezpečnosti postavená tak aby auta moc nepřesahovala průměrnou rychlost 80mph na stage. A když vyšla poslední evoluce WRC aut, která tuto rychlost začínala přesahovat tak se to pánům z FIA dvakrát nelíbilo a řešilo se možné upravování pravidel. Takže zde rychlost aut velmi záleží na zadaných pravidlech.

A samozřejmě já to nikomu neberu, i já souhlasím s tím, že novější auta jsou více nevýrazná, bezpohlavní a blbuvzdorná. A stará auta, to ke mně mluví mnohem více, radši bych třeba Saxo VTS než drtivou většinu dnešních Hot Hatchů.
Je to prostě větší romantika a to my autíčkáři milujeme. Ale přiznejme si, kolik procentuálně lidí ze všech uživatelů aut jsou nadšenci jako my? Obávám se, že velké moc velké číslo nevyjde. Takže není divu kterým směrem se budoucnost automobilového průmyslu dává. Myslím, že kdyby se ze dne na den změnila celá flotila například ČEZu z Oktávek třetí generace na první verze Felicie z 90. let tak by za tuhle změnu byli všichni zaměstnanci velmi "vděční" a požadovali by výměnu těchto řidičsky purističtějších vozidel zpátky na moderní, řidičsky tupější Oktávky.

Jsou dnešní auta objektivně pro drtivou většinu lidí lepší jak ta stará? Ano. Jsou dnešní auta tupější a nezáživnější a nedělají minoritě nadšenců takovou radost? Opět v drtivém počtu případů ano. Je to logický vývoj, nikdo nechce startovat ráno do práce klikou venku v mrazu, stejně jako nikdo nechce prát v potoce. Možná to zní v knížkách romantičtěji ale každý den bych to v reálném světě dělat nechtěl. Kdo má čas, trpělivost a peníze na starší auta, ať je užívá jen co to jde, jsou úžasná. A sám doufám, že budu mít možnost provozovat starší auto, které mi bude dělat radost. Ale myslím, že pro drtivou potřebu lidí prostě přepravit se z bodu A do bodu B něčím co nejpohodlněji a nejjednodušeji a vlastně i nejvíce ekologicky jsou dnešní auta to nejlepší co zatím tady bylo. Ať už je to pro puristická auta a nás, nadšence sebesmutnější.

P.S. Toto je čistě můj názor, pokud nesouhlasíte, chápu, každý to vidíme jinak.

beastar
10. srpna 2020, 00:41
4

Autíčkový Jelen: Přesně tak naprosto souhlasím. Je to vynález dlouhodobě vyzkoušený a prověřený. Proto to má volant, pedály a čtyři kola. Na samotném principu auta se toho moc nového vymyslet nedá. A dávat jako příklad nějaká řešení typu děravý sloupek mi přijde jenom hledání alespoň něčeho čím obhájit naprosto neobhajitelné. Mimochodem kam by do toho dali airbag že. Pokrok je nejen cítit ale i vidět. A v podstatě se zbytkem souhlasím. Nicméně bezpohlavní a nudná auta se dělala vždycky. Jednou taky o tom psal velmi dobře ještě Vojta. A rovnou jmenoval příklady auta masové produkce která byla a i dnes jsou naprostá nuda. Já nevím od nás nemusím chodit daleko Škoda 120, Favorit a plejáda dalších CCCP, Ostblok pleček. Jasně že když dneska koukáme na starý hledáme ty klenoty. V tomhle je mistr Krab psát o Ferrari a podobně s tématem vlastně skoro nesouvisí. Ostatně ekvivalent nějakýho Lotusu či Ferarri z roku XY před X lety rozhodně není dneska nějaká Mazda nebo Superb. Jak píšeš na konci každej ať si to vidí jak chce já to vidím střízlivě jako ty.

Krab: Hale to jako fakt dáváš jako příklad rally? :)) Nic proti jo ale vypovídací hodnota k tématu 0. A jako týpci co maj 20+ aut typu Ferrari 308 nejsou úplně dobrej vzorek populace. Většina by raději jezdila v tom emkovým bávu. Na tomhle mi se nikdy neshodnem takže se ani nebudu snažit ti nějak oponovat, ale v tomhle si menšina. A obecně dnešní produkce stejně jako tehdejší je ovlivněná tím, co umožňuje doba. BTW. ten McLaren T50 by asi v roce 1991 nevznikl že jo? A jak píše ve srandě Honza... Zonda ta by se asi na silnici v roce 1971 nepodívala. Chápu že mezi borcema, co maj jako pomník Stalina nějaký sedmdesátkový sporťáky jsou tvoje názory cool a asi to tak máte. Takže ti to nezazlívám ale zkus nemátnout veřejnost uvědom si, že mimo jiné si taky novinář. A jako takový by si neměl být slepý k prokazatelným věcem které se událi za posledních 30 let a fakt to není jenom o nějaký bezpečnosti. Oni z uživatelskýho hlediska prodělali auta vývoj jako prase... řízení, elektronika, pohodlí, komfortní spotřebiče... však v devadesátkách se připlácelo 80 000 u BMW za tlačítko "AC". A dneska to maj i auta která stojí co tehdejší příplatek za dobrý audio. S tím že při nehodě i pitomá oktávka uchrání víc jak tehdejší Sklasse. Maximálka dosažitelná běžně je 200 jak lusk. Spotřeba paliva u všech dnešních motorů při zachování dynamiky poloviční. A tak dále však to víš.... Design nevím kam šel ten ovlivňují předpisy (nejen bezpečnost) a trendy, doba to je jak móda. ASi jako řešit zda se ti líbí zvonáče nebo ne....

Jako už na první pohled je vidět že se asi voe něco mění ...
-
Komentář upraven 10. 8. 2020, 00:44:13

beastar
10. srpna 2020, 00:45
0

Najdi 5 rozdílů pionýre a ten novej je dle mě opravdu hezčí a propacovanější:)

Jenda_K
10. srpna 2020, 01:12
1

Bohužel ten pokrok je obrovsky deformovaný předpisy a nařízeními, takže ochrana chodců zcela zlikvidovala štíhlou siluetu přední části auta, tlaky na emise potažmo spotřebu agilitu motorů a jejich pružnost, je katastrofa, že minimotor obklopený hromadou drahého poruchového příslušenství je naladěn jak stabilák na úzký rozsah otáček optimálního chodu a dohání se to šílenými milionstupňovými převodovkami. Vždyck když někde čtu o 7 - 8 -9 stupňových převodovkách vzpomenu si na Bugati Royal které mělo třístupňovou převodovku kde se zařadilo před jízdou a dál se neřadilo. Snaha o optimalizaci nákladů vede k ovládání přes matladisplej místo jednoznačných spínačů a ovladačů, napadlo někdy ty desingery že do auta vlezu s totálně špinavýma rukama od bahna šmíru a podobně? Zahlcování řidiče zbytečnými informaceni, odvádějící jeho pozornost od řízení, kde jsou ty doby kdy autu, které bylo v pořádku nesvítilo na budíkách nic, Navrhování vozidel na omezenou životnost, zjednodušování konstrukce za účelem snížení nákladů aneb kam se ztrácejí víceprvkové nápavy, hydraulické posilovače, hydropneumatické odpružení, desing vítězí nad funkcí.... nemám pocit, že za posledních dvacet let by vývoj vedl k podstatému uživatelskému zlepšení aut. Samozřemně supersporty a luxusní auta jsou někde jinde ale 99 % populace jezdí v něčem jiném.
Řídím už 35 let a je pravda že ke Škodě 100 se kterou jsem začínal bych se vrátit nechtěl, zažil jsem i startování klikou na tátovo pickupu, ale auta z přelomu milénia už považuji za zcela použitelná.

A otázka desingu byla dávno zodpovězena E-typem.

Be
Beran
10. srpna 2020, 07:36
0

Jako daily stridam feldu z konce produkce (technicky v dobrem stavu) a skoro novou trojkovou fakbku kombika. Takze stejna kategorie a cca 21 let rozdilu.
V komfortu, vykonu a bezpecnosti je rozdil obrovsky.
Obe auta maji nezaludne a citelne chovani. Dojezdove casy mam podobne (po silnicich nizsich trid a pres obce). Vvetsinou nekdo zdrzuje me nez ja nekoho.
Takze podle me za poslednich 20 let doslo k povedene evoluci spravnym smerem. A ze se revoluce nekonala hodnotim pozitivne.
A z hlediska emoci je stejne uspokojujici perfektne projet zatacku v kazdem z obou aut.

Fa
Fandatik
10. srpna 2020, 15:17
0

Asi už naposledy. Tak pozorně čti.
Automobily se určitě evolučně posunuly. Podobně jako domácí spotřebiče. Dneska mi lednička dělá led, píská když ji zapomenu zavřít, nastavuju termostat digitálně, atd. Nic z toho (moje) před 30ti lety neuměla. Mikrovlnka umí taky spoustu věcí a nastavuju ji tlačítkama a displejem, dřív měla jen ohřev a dvě kolečka. Je to super. Obě dvě kategorie zaznamenali podobný posun. O tom žádná.
Ale když to srovnám třeba se stavebnictvím, tak tam je technologický posun o několik úrovní výš.
Howgh

beastar
11. srpna 2020, 00:48
0

Já nevím, ale já čtu pozorně celou dobu. Nemyslím si že je dobrý srovnávat stavebnictví a automotive. Sádrokarton není tolik regulovanej. Přijde mi to stejně pitomá analogie jako když se tady srovnávají auta a mobilní telefony. Já ti nevím buď v těch nových autech nejezdíš, že to srovnání nemáš, nebo třeba jen nemáš ten přehled, co se událo... Každopádně určitě tě o ničem přesvědčovat nehodlám:)) Já i když to beru čistě selsky nevím, co by se jako mělo změnit víc. Auto je auto výrobek. Mě ten tvůj názor přijde jako takový to ....

No to sme byli u Pohlreicha v tom Imperiálu. A teda jako na to že byl v tom Ano šéfe a Blanka řikala, že je to dobrý. Tak to sem teda čekala víc. Navíc to je teda pěkně drahý. Zase ale lepčí jak u nás v Přerově na námku u Nováků to teda bylo to jo... Prostě život je smutny´když máš moc přehnaná očekávání...

Pochopim Kraba to co tam píše. Pro mě je to trochu pacient, ale prostě je o něm známo, že nový auta nechápe a nevyhledává. Takže těžko od něj čekat nějakou chválu, nebo snad uznání, že se auta někam posunuli. U běžné populace která pamatuje věci jako Š120, nebo ŽUK... bych čekal spíše opak...

ro
rock
09. srpna 2020, 14:48
4

ad Kia Stinger:
každý aspekt zadání "hezký sedan" plní Volvo S60 líp
ad Mazda 3:
v hatchbacku je to fakt nekoukatelný, ten c-sloupek je nesnesitelný. Sedan tenhle problém řeší.
ad Superb:
Neurazí, ale neohlídnu se za ním
ad BMW 4:
když se objevila maska vedoucí až k silnice na Audi A4 B7, taky mi to připadalo divný, ovšem zvykl jsem si. Ovšem při zpětném pohledu vidím, že lidi u Audi měli smysl pro eleganci, která naprosto chybí čumáku BMW 4 i třeba současným Lexusům. Ale jinak dík za kupé.

reagovat
beastar
09. srpna 2020, 22:49
3

ad Superb: Neohlidnes se protoze jich tydne potkas desitky ja asi stovky. Ve Sportlinu v hezke barve jedno z nejhezcich budgetovych aut poslednich let.

a4 b7: V dobe vzniku nejvic picovali lidi, kteri Audi nechapali a nikdy s nim nejezdili. A ano ze to byl skvely krok dnes vidi kazdy. I kdyz me osobne se nejvic libi uplne prvni A4 s uzkou maskou.

Fa
Fandatik
10. srpna 2020, 15:26
0

U Audi byl singleframe určitě skvělý krok. Pokud si dobře vzpomínám, tak první to měla A8 s W12. Nikoho to auto nenechalo na pochybách, že to je TOP verze.

BigBang
11. srpna 2020, 17:27
0

U Audi dokázali tu masku udělat tak, že nekřičí přehnaně do světa jsem obří jako to má právě zmíňovaný BMW nebo Lexus. S Beastarem musím jednoznačně souhlasit s A4 B5, která má prostě šmrnc úplně stejně jako A8 D2. Ty auta jsou prostě hezký.

Trojkovej Sup se povedl, trpí na to, že jich jezdí miliony. Co se podle mě až tak nepovedlo byl jeho facelift, jmenovitě přední nárazník. Z púvodních propracovaných tvarů z něj udělali „wanna be“ agresivní cosi, co k tomu autu nesedí a obecně to je tvarově ošlivý.

Aktuální Mazda 3 hatchback je za mě nejosobitější hatchback za poslední dekádu, dvě. To auto se mi hrozně líbí a kdykoliv ho potkám, rád se na něj dívám. OK, někomu se ocucaný bonbony líbit nemusí, beru.

J.K.
14. srpna 2020, 11:18
-2

Jsem zvědav, jak se na stávající vozy budeme dívat v budoucnosti. Zahraju si na proroka a zavěštím, že ze Škody Superb III se stane podobně hodnotná ozdoba každého technického muzea jako je dnes Škoda 110 R Coupé.

reagovat
ML
MLKR42
14. srpna 2020, 14:09
2

Zrovna Š110R mi přijde že je v technickém muzeu díky své znouzectnovosti a malosériovosti. Myslím že muzejní by měla spíš být T603.
Superb nevybočuje ničím. Je to automobilový průměr dnešní doby - pěkné, proporční auto, ale jestli je něčím výjimečné tak je to jeho průměrnost. Ano, v česku jsme postavili auto které je normální a nemá žádnou zásadní chybu ... ale je to fakt důvod dávat to do muzea?

J.K.
14. srpna 2020, 15:03
-2

Jde o to, jak muzeum pojímáte. Pokud chcete, aby muzeum nebylo sbírkou kuriozit, ale odrazem doby, tak Superb III bude dle mého skvělým exponátem. To nejlepší, co Škodovka po revoluci vyrobila. Ohledně T603 souhlasím. Ta by se hodila víc - uvedl jsem 110 R Coupé jako příklad se stejným znáčkem na kapotě. Nechme se překvapit, co budoucnost ukáže. Třeba Superb IV bude ještě lepším autem.

ML
MLKR42
14. srpna 2020, 15:18
0

Jo, jako snapshot dobové normy je to fakt fér. Já rád v muzeu divný okrajovky, takže z tohodle směru na to jdu.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Caprice Station vagon 1990
Chevrolet Caprice Station vagon

1990 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1986
Chevrolet Caprice Station vagon

1986 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Citroën C5 3.0i V6 Exclusive 2003
Citroën C5 3.0i V6 Exclusive

2003 rok výroby
210 koní výkon
2 946 ccm objem

Chrysler LHS  1999
Chrysler LHS

1999 rok výroby
257 koní výkon
3 518 ccm objem

Ford Ostatní Eskort 1988
Ford Ostatní Eskort

1988 rok výroby
56 koní výkon
1 350 ccm objem