načítám data...

Deset let v kostce

Co důležitého se událo za posledních deset let v automobilovém světě?

zobrazit celou galeriiEditorial: Deset let v kostce

Vzhledem k tomu, že jsme před pár dny vkročili do nové dekády (ano, vím, že podle některých zdrojů začíná další dekáda až 2021, berme to tak, že jsme vstoupili do dvacátých let), je asi ideální čas k ohlédnutí se za poslední desetiletkou. Co se povedlo, co naopak ne a co bylo charakteristické? Desátá léta jedenadvacátého století zanechala poměrně výrazný otisk v automobilové historii a jen čas ukáže, jestli ta stopa bude pozitivní, či negativní. Pojďme se společně v rychlosti podívat na uplynulých 10 let. 

Snižování nákladů 

Anglický termín “cost cutting” byl patrně tím nejcharakterističtějším rysem uplynulé dekády. Každý člověk z vyššího managementu používal tohle zaklínadlo, jako by to byla posvátná mantra. Na jednu stranu se tomu ani nelze divit. V období okolo roku 2010 naplno zuřila hospodářská krize. Lidé buď neměli peníze na nákupy nebo je nebyli ochotní investovat do aut. Jednotlivé automobilky tak řešily zapeklitý problém, jak si udržet vysoké číslo prodejů a zároveň uchovat své marže. Proto jsme mohli být svědky, kterak se na trh dostávaly levné a jednoduché modely. Jistě si pamatujete na Škodu Rapid, Peugeot 301/Citroen C-Elysée, Dacii Duster a jiné další vozy, které využívaly obdobného konceptu. Použití starších, ale vyzkoušených komponentů, což pomohlo snížit cenu, ale především pak náklady na vývoj. Jenže tohle si mohly dovolit automobilky, které ve svém portfoliu mohou mít i levnější vozy. Značky, kterým by se takový “low cost” model nehodil do krámu si musely poradit jinak. A tak se začalo šetřit, trochu metodou pokus – omyl, mnohdy na ně úplně vhodných místech. Často jsme se tak v testech divili, že nová generace téhož modelu byla hlučnější, méně komfortní a celkově taková lacinější než jeho předchůdce. Přestože konec krize se datuje někdy k roku 2014 a mohlo by se zdát, že od té doby by zase mohlo být všechno v pořádku a ve starých kolejích, není tomu tak. Šetří se stále, byť už to není třeba tak do očí bijící jako dřív. Ale stále tu máme případy, kdy nová generace přijede s jednodušším podvozkem, než měl předchůdce a mizí atypické prvky, jako třeba hydropneumatický podvozek. Na takové to “předimenzované” auto už dnes asi nenarazíme. 

Návrat elektřiny

Druhá polovina let desátých se nesla ve znamení uvědomělé ekologie. Spalování mrtvých dinosaurů už prostě není in. Ať se nám to líbí, nebo ne, spalovací motory nemají na růžích ustláno a trendem dnešní doby se stává elektřina. Přestože elektromobil není zrovna převratný vynález a už tu s námi byl před sto lety, nikdy se nedočkal masovějšího rozšíření. Až dosud. To má jistě své důvody, proč se tomu stává až v dnešních dnech. Za prvé je to politický tlak, což je velmi důležitá pomoc. Za druhé, pro mnoho lidí jsou elektromobily cool a sexy do jisté míry. Už dávno to nejsou divné krabičky na kolech, jako třeba Mitsubishi i-Miev a jeho francouzští sourozenci. Myslím si, že je to především díky americké Tesle, která jako první ukázala světu, že i elektromobil může být přitažlivé auto. Přestože s provozem elektromobilů se stále váže 100 a 1 problém, nedá se jim upřít, že v posledních 10 let udělaly opravdu velký skok kupředu. Uvidíme kam až to dotáhnou. Osobně jsem stále trochu skeptický k myšlence, že to bude jednou jediný způsob pohonu. 

(Ne)konec dieselů

Novodobý hon na čarodějnice dalo by se říct. Pokud jste posledních pět let nežili na jiné planetě, jistě vám neušla kauza dieselgate. Nebudu vás tu zatěžovat jednotlivými body z oné kauzy, to bychom tu mohli být ještě zítra. Výsledkem však byla ohromná ztráta důvěry ve vznětový princip motoru. Z dříve upřednostňovaného se přes noc stal nechtěný. Emisní skandál dieselů se postupně týkal snad každé větší automobilky. Politici se předháněli ve velkých gestech, a že prý s těmi podvodnými motory zatočí. Kvůli tomu se v některých městech na západ od nás dokonce zakazuje vjezd starším (asi tak tři roky starým) dieselům do vybraných ulic. Že je to absurdní? Možná. Ještě absurdnější je fakt, že aby automobilky dokázaly vyhovět nově nastaveným a extrémně přísným flotilovým emisím, budou k tomu potřebovat ony nenáviděné diesely, bez nich by to bylo složitější. Takže to nakonec vypadá, že naftový motor zdaleka neřekl své poslední slovo 

Jízdní asistenti a moderní výbava 

Velkým tématem posledních let se stali jízdní pomocníci. Adaptivní tempomaty, asistenti pro jízdu v pruzích, pomocníci pro jízdu v kolonách a já nevím co všechno ještě. Všechny tyhle věci se postupem času dostaly z těch vyšších automobilových tříd do spodnějších cenových pater a jsou tak dostupné širokému publiku. Názory na jejich funkčnost se liší, někomu to nevyhovuje, jiný si bez toho neumí představit žádnou delší cestu. Ať už se řadíte mezi příznivce či odpůrce těchto systémů, jedno je jisté. V budoucnu se bez nich neobejde žádné auto. Dalším takovým novodobým trendem jsou velké LCD displeje a dotykové panely. Postupně se do nich integruje víc a víc ovládacích prvků a všechno se zvětšuje, takže se trochu děsím doby, kdy si člověk sedne do auta a tam na něj bude koukat čtyřicetipalcová obrazovka. Nemohu si pomoct, dotykové displeje mi nevadí, ale všeho s mírou prosím. Za nejlepší vynález však jednoznačně považuji chytrá světla, která vídáme v autech posledních pár let. Je neuvěřitelné, kam se tato oblast posunula. Jak to jednou vyzkoušíte, už nebudete chtít jinak. 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
06. ledna 2020, 10:19
0

Cost-cutting umí velmi dobře prodat Škodovka která se za posledních 10 let neuvěřitelně vypracovala. Pro zákazníka má ale těžko přínos to, že má tenčí skla,plechy, lehčí volant o 20g, lehčí sedačku o 2kg a tak to jde skrz celý vůz - gram ke gramu aby vyšly nízké emise. Z těhle důvodu jsem evropské vozy při výběru nového přepravníku úplně vyškrtnul, posledních pár let je smutných a ani teď se neví zda bude přeskok na elektro úspěch nebo náraz do zdi...

reagovat
sheogh
06. ledna 2020, 10:46
1

Jj, zrovna u te skodovky je to dost poznat, staci se svezt (i jako spolujezdec) v superbu a vzapeti v passatu.... rozdil nemaly (ale to i cenove)

ma
martinw
06. ledna 2020, 11:02
1

A další pětiletka bude ve znamení plateb za služby a software, už se těším až si ročně budu platit za adaptivní světla nebo za navigaci v autě co bude neustále bonzovat kde jsem a jako řídím... :/

krab
06. ledna 2020, 11:36
-2

Velká otázka co bude... Ve světě globálního businessu bylo období 2000-2010 ve znamení globalizace. Ta pokračovala i v minulým desetiletí, ale přerušena krizí skutečně vedla k trendům úspor a konzolidace. A nyní jsme na prahu období, kdy globalizace končí a nastává protekcionismus. Třeba moje pracovní odvětví (elektrotechnika) to postihuje. Potýkáme se s vlivem nových daní, sankcí atd... Konkrétně třeba "trumpův" Tarif na čínské zboží (elektrotechniku). V Automotive se tenhle protekcionismus taky určitě objevuje a firmy řeší co dál. K tomu mají další obrovskou výzvu a tou jsou hrozící sankce, nové daně za výrobu/prodej "nečistého" zboží z pohledu zelené doktríny. V Západní Evropě to je dovedené ad-absurdum, v USA trochu, v Číně k tomu přistupují po svém a mnohde se těmhle věcem spíš jen vysmívají.

Logicky by se dalo očekávat, že z příští krizí přijde hlubší ekonomický propad než v roce 2009. Ale co se bude dít doopravdy, zda skutečně dotáhneme v EU zelenou politiku až k pokraji ekonomického krachu anebo se do té doby stihne vyměnit politická reprezentace a zabrání se tomu... těžko říct.

Každopádně auto jako služba a ne jako předmět vlastnictví, to je další trend, co by se dal vysledovat. Chtěl bych být optimista, ale myslím si, že tolik zajímavých aut pro řidiče, která si navíc bude moct dovolit podobný počet lidí jako teď v období 2020-2030 nevznikne. Leda by se některé trendové parametry změnily.

Pochtli
06. ledna 2020, 12:22
1

Vlastnictví vs. služba - tam vidím asi největší hrozbu pro náš koníček. Automobilky a na ně nabalení paraziti budou čím dál víc lobbovat proti vlastnictví, aby z lidí a firem vytřískali co nejvíc za placené služby (operáky, krátkodobé pronájmy, "nadstandard" v autě) a sdílení. Chudší lidé nakonec skončí opět v hromadné dopravě. Státu bude vyhovovat šmírování, což u sdílených aut projde líp než u aut ve vlastnictví. Takže se asi budeme mít na co těšit a nakonec jediná povolená zábava bude maximálně ježdění na okruzích.

sheogh
06. ledna 2020, 12:43
2

Jo no. Ja mam uz doslova obrovskou averzi vuci slovu "sdileni", protoze to, cemu se tak rika (sd. kola, auta, baby, nevim co jeste se dneska sdili) je jen obycejna pujcovna s tim, ze to zakaznik nemusi vracet na puvodni misto. Ja na tom teda absolutne nic "sdilenyho" nevidim... Ale je to strasne moderni slovo (zvlast pak v anglictine "sharing" ze) a zrejme to odd. marketingu vychazi...

beastar
06. ledna 2020, 12:45
5

Zase sci fi scénáře. Ježiš koukněte se co se predikovalo v roce 1965, že bude dneska. Už měli být 3 světové války. Zánik lidstva asi 50x. Ropa dochází 30 let furt akutně. A jako zázrakem se vždycky objeví nový způsob těžby. Planeta nestíhá obnovovat stromy. Ozónová díra Australany už měla dávno usmažit a auta... To je ta stejná písnička před pár lety diesel skvělý dneska ne. Operák nikoho nezajímal dneska HIT. Tyhle kecy že bude tohle a tamto... že nás budou sledovat. V USA už tu povinnou "SOS" píčovinu má skoro všechno a nepřijde mi, že by někomu když zrovna není narkobaron vadilo, že něco takovýho je.

Dneska tě kdokoliv vysleduje i podle mobilu velmi přesně. A mobil to je mazlík každej to nosí u sebe. Tak kdo by sledoval nějaký auta. A že to bude někam automaticky posílat přestupky a tak. Tomu snad nikdo dospělej nemůže věřit. Kdyby se to náhodou dělo, tak my co si tady dneska píšem už tenhle fašismus stejně asi nezažijem tak proč se tím mám trápit. Žijeme v téhle době, tak se jí snažme tvarovat, tak aby se nám líbila a ne brečet, že asi voe za 20 let bude tohle a tamto. Nový slovo vizionář a .... tak dále. Už sem na to alergickej.

Lidově. Víte píču co bude, tak se tím netrapte. Dneska máme furt hafo sportovních aut. Autonomie je furt hodně daleko. Elektromobilita sice trochu roste ale k masovosti má globálně hooodně daleko. Nikdo ti nebrání jít a koupit si starej osmiválec v nějaký orezlý mrdce... a jezdit a jezdit klidně za 25litrů N98....
V ČR mega svoboda ale i v Polsku a dalších zemích. V Evropě jsou v prdeli (to už léta s autama) akorát Nizozemci, Norové a trošák se straší ve Skandinávii celkem. Oni jsou ale jiní ve všem...

A jenom detail. Když to bude tak strašný, tak proč by někdo povoloval ježdění na okruhu pro veřejnost? A čim by se jezdilo vysoko emisním veteránem na emisní povolenku? Nebo prostě nějakým elektromobilem vzhledu Nissanu Leaf? To už můžeš na autodrom, tak nějak by to vypadalo... Netroufám si nic předpovídat. Nicméně nechápu proč bych se měl trápit sračkama, který nejsou a nikdo ani neví jestli budou.

Taky může být za dva roky válka, hlad a nemoci a nějaký koníčky nikoho trápit nebudou. Učte se z historie pak vás nepřekvapí budoucnost,)

sheogh
06. ledna 2020, 12:54
2

A auta uz davno mely vozit fuzni reaktor a levitovat pul metru nad zemi :-D Presne :-D

S tim sledovanim jsi to trefil - docela se bavim, jak kazdej treti clovek kolem me si zalepuje na notasu kamerku :-D :-D Jako fakt nekoho zajima, ze si tamhle Pepa Vomacka lesti bambus nad notasem? :-D Jasne kamo, vsichni te sedujou :-D

krab
06. ledna 2020, 12:59
0

Beastare: souhlasim s tebou. Je to nějaká diskuze na načnutý téma tady Danem, který shrnuje co bylo. Hádáme co asi bude a taky nečekám žádnou katastrofu. Na druhou stranu je fajn nahlas říct věci, který ukazují na nějaký trend, který se mi třeba zrovna nelíbí.

Jsme na tom fakt teď dobře. Tady v regionu střední Evropy obvzlášť. Ale právě člověk může sem tam nakouknout do tý Skandinávie co tam se děje, Beneluxu , Frantíkům atd... Trendy jsou, že vlastnictví a provoz automobilů, který jsme si užívali v minulým desetiletí budou dražší o nové daně, které se na nás salámovou technikou chystají uvalit. Ale taky chodíme k volbám, žijeme svobodně, můžem ovlivňovat. Jo, nevidím to taky tak zle...

PS: s tou usmaženou Austrálií to teď zrovna působí jako blbej vtip, protože ti se tam fakt poslední měsíc trápí neskutečnejma požárama (i bez ozónový díry)

Pochtli
06. ledna 2020, 13:13
0

Tady nejde ani moc o věštění z křišťálové koule, ale jen dedukce toho, co se děje minimálně v Evropě už teď. Takže se minulost minulého desetiletí prolíná do toho dalšího.
Sledování - kecy o tom "proč by sledovali zrovna pana XYZ" jsou zatím úsměvné, to ano. Ale podívejte se, kam až to během pár let dospělo v Číně (a tam bude hůř). A pokud se jejich "kreditový systém" uchytí, tak co tomu bude bránit třeba v Evropě, až bude EU jeden velký byrokratický superstát? Totalitní tendence pod pláštíkem "bezpečnosti/ekologie" už jsou vidět dnes.

beastar
06. ledna 2020, 13:15
0

Ozónová díra. Samozřejmě já netvrdím, že neexistuje. A netvrdím, že ty problémy nejsou. Jenže žijeme v problémech stovky let. Revoluce, války, hladomory a tak dále. Nově ekonomické krize. Frantíci dobře vědí, že jako jednotlivci sice moc nezmůžou, ale jak se jim na něco sáhne jdou říct, že takhle nee. Prostě stane se to, co jako lidi dovolíme aby se stalo. Tím že budeme sýčkovat jak nás okrádají o svobody a tak dále. A budeme fungovat furt stejně, tak možná o ty svobody jednou přijdeme. Takže není to o tom, co BUDE, ale co chceme aby bylo. A na to hlasitě už deset let upozorňuje celá pravicová scéna v EU, ale lidi pořád volí ty stejné zaslepené hlupáky. Kteří přesně omezují, zakazují ve jméno vyššího dobra...

Jak píše Sheogh hlavně, že si kdejakej vůl přelepí kamerku na noťasu. Přitom dneska když o tebe půjde tak si tě přiblíží operátor kterej sedí někde v poušti na druhý straně oceánu. No a když si hraje s dronem co nese nějaký rakety nebo co... Omylem to zmáčkne a jmenuješ se Sulejmání (nebo jak to měl) tak jakej si byl.... Určitě nikdo nebude sledovat Vencu Vobtáhla jak jde do Kaufu pro rohlíky.... To stejný bezezbytku platí v autech. Co bylo to bylo. A upřímně kdo z vás by v devadesátkách myslel, že budem jednou v NATO a součást defakto západní společnosti se všemi nevýhodami i výhodami. Co se týká aut. ... ještě v roce 94 to tady byla samá Škoda 120 a Favorit byl SEN. A dneska?

sheogh
06. ledna 2020, 13:23
0

Pochtli: Tak cinsly kreditovy system se uchyti, at cinani chcou, nebo ne, ze... Pochybuju, ze Pu udela referendum :-) Myslim si, ze hive mind evropy ceka jeste dlouha cesta (nastesti) k podobnemu... Mozna ne, ale verim (doufam), ze evropska mentalita tak daleko jeste nedosla...

A jsou mnohem lepsi, jednoduseji ziskatelne zdroje dat ke sledovani, nez SOS krabicka v aute, nebo ta kamera na notasu, ktery vsichni resi, jen aby vzapeti nahrali svoje fotky/videa, pekne i s vysvetlujicim popisem nekomu na netu (FB, instagram a podobny ptakoviny) :-D


Pochtli
06. ledna 2020, 13:33
0

Beastar: Vím, co chci aby bylo a snažím se volit podle toho. Bohužel zaslepenou závistivou většinu s tendencemi omezovat druhé v demokracii zatím bohužel zdá se jen tak neporazíme. A pak tu máme desítky % těch, co na volby kašlou úplně.

Sheogh: V tom máš pravdu. Dost lidí je tak blbých, že sdílejí kde co, někteří vtipně i datum a místo dovolené ještě před onou dovolenou :oD Další jsou schopní za nějakou mizivou slevu nabonzovat řetězci svoje nákupní chování.. Prostě ideální ovečky na stříhání.

beastar
06. ledna 2020, 13:40
0

Já mám už dlouho pocit, že lidi i přes veškerá varování berou internet jako něco, kde můžou vše. Sociální sítě jsou toho příkladem. Přesně jak zmiňujete. Fotky, místa, obličeje a tak dále to vše pěkně viditelně pro všechny na věčné časy. Jako neříkám, že mám všechno šifrovaný a já nevím co. Nicméně na dodržování základních pravidel nemusí být člověk IT expert.

Budeme doufat, že ty neotřesitelné demokratické principy budou fungovat. Čína je jiný svět. Historicky i fakticky je vše jinak. Průměrný Číňan je úplně jinde, než evropani obecně. Zatím. Ono ten režim v Číně samozřejmě někteří i američtí politici v podstatě neskrytě obdivují a tuze rádi by měli doma něco podobného, ale ono to není tak snadné. Naštěstí.

sheogh
06. ledna 2020, 13:52
0

Pochtli: Je to tak - klasicky oxymoron "Budes tolerantni, nebo te zlikvidujem". S tema oveckama taktez - staci zakladni pravidlo - co ma byt soukromy, nenahravej na net... Sranda je, ze staci mit dost blby znamy, kamarady, a muzes se snazit jak chces, ze.... Ja to az tak neresim, moje "socialni aktivita" na netu jsou asi 4 fora, tot vse :-D

beastar
06. ledna 2020, 13:56
0

sheogh: Nevím kolik ti je. To jsme na tom ale podobně. Soukromě sociální sítě defakto vynechávám a moje držka se občas někde objeví, ale s tím asi nic neuděláš. Stejně jako si třeba takhle najdeš svoje auto na netu. Který ale fotil úplně někdo jinej a tak... Každopádně jako jestli přijdou velký změny ve jménu pokroku mě už bude tolik, že mi to asi bude jedno. Lidi kterým bylo v roce 1939 70 let taky říkali všem, nebojte se už jsme přežili horší věci, protože pamatovali živě na 1.válku.

ro
rock
06. ledna 2020, 19:18
0

to beastar:
Souhlasím skoro se vším s výjimkou "A že to bude někam automaticky posílat přestupky a tak."
To mi přijde tak úžasně snadno proveditelný a tak lákavý, že reálný pokudy o zprovoznění čekám v časovým horizontu do 10 let. Mám na mysli stálý monitoring rychlosti v kombinaci s gps a databází rychlostních omezení. To není žádná kvantová fyzika, tohle jsou věci, co jsou proveditelný už dneska. A vlastně by se to mohlo zkombinovat i se stálým monitoringem emisí a následným dynamickým zdaněním, případně pokutováním.

beastar
06. ledna 2020, 20:25
0

Rock: Jednoduše. Někoho zabít je taky snadno proveditelná věc. Vymazat planetu do doby kamenné taky. Zvýšit daně na palivo.... A ve Francii z toho byla málem občanská válka... Tak jednoduše svět nefunguje. A v horizontu 10 let fungovat nebude. Btw. K silnicim v usa nebo třeba Ch. Přísný pokuty, fízl všude. A o takovým systému se ani nemluví. V usa je to určitě proti nějakýmu dodatku.... Prostě to že je technicky něco možný není klíč k tomu, že se to automaticky prosadí.

Vojta Nekvapil
07. ledna 2020, 00:28
0

Odlehčovat auto nechcete. Stojí to peníze. A nízká hmotnost auta snižuje limit CO2 co může auto vypustit. Přivítejte tedy SUV, která můžete prodat s příplatkem. BTW Rapid není produkt krize. Začal se vyvýjet před krizí. Když přišla krize, tak už byly testovací muly.

sheogh
07. ledna 2020, 10:25
0

S tim sledovanim rychlosti - jeste, nez by to veslo v platnost, uz by byl internet plnej nabidek typu "SpeedSpy-OFF" a podobne :-)

Modu SUV taky nechaopu, ale nic s tim neudelam. Nedavno se zrovna kamoska rozplyvala, jak si pristi rok koupi Kiu Sportage, ze to je pry krasny.... No nemel jsem slov :-D

Rapid neni produkt krize, to JE krize :-)))))

beastar
07. ledna 2020, 12:24
0

Myslíš něco jako EGR off, podobný věci? To je přesně věc na kterou se zapomíná. Ruku v ruce s vývojem zákonů a předpisů a technologií jdou i techniky jak tyto věci upozadit nebo oklamat. Ještě před pár lety bylo hacknout systém nemocnice možná tak z nějakýho filmu o CIA. A dneska? V Benešově by mohli vyprávět. Aktivní antiradar (ten zakázanej) seženeš za relativně pár korun a nezměří tě nikdo. Čili přesně Speedspy OFF... a weby s předplatným na speedspy..... že by to posílalo furt zkreslený data když jsme u toho sci-fi:))

Kia Sportage a vůbec podobný auta ty úplně popírají celý to emisní šílenství...

ro
rock
07. ledna 2020, 12:52
0

Něco takovýho by určitě vzniklo, vždycky něco vznikne. Teď jde o to, jaké procento (nebo promile) lidí by se k aplikaci něčeho podobného odhodlalo. Možná by jich bylo stejně, jako je dneska soukromníků, kteří si před prodejem auta nechají v servisu stočit tachometr.

sheogh
07. ledna 2020, 13:33
0

Jo, presne, EGR, DPF OFF.. A jak rikas, posilani fake dat asi taky nebude uplne problem....
Kdyz pises o aktivnim antiradaru - nedetekujou ho pak naopak ty moderni radary? Ja bych se nedivil, kdyby to tem cajtum hodilo warning, ze nekdo jede s antiradarem...

Rock: No taky by me zajimalo, kolik lidi jezdi treba s tim vybrakovanym DPF...

Tomáš Trýska
07. ledna 2020, 14:56
0

Nedetekují, protože je v činnosti jen po dobu, kdy je auto bombardováno laserovými pulzy z měřiče. A ty měřiče mají paprsky velmi úzké.

Vojta Nekvapil
07. ledna 2020, 16:24
1

V praxi jim radar napíše chybu, na fotce je vidět zářič a už tě stahují ke kraji. Pak to je drahý a nemáš papíry.

martin_100
07. ledna 2020, 18:53
2

Krab tu píše jak můžeme chodit k volbám... Hm od 18 let chodim volit podle svýho nejlepšího vědomí a svědomí. Zatim jsem jediný volby volby nevynechal a k čemu to je? K hounu. Od tý doby co volim se jen co se aut týká zaved bodovej system, denní svícení, povinný zimáky, ekodaně, tříválcový mrdky s deseti turbama ale velkej jednoduchej motor abys pohledal, povinný abs, esp. chytrý ventilky atd..... Proště chodim jak debil k volbám ale politici furt dělají zákony proti mě. Že prej to tak lidi chtějí. Tak se s tima lidma pobavim a nenacházim nikoho komu by ten vývoj dělal radost. Hm tak kurva který lidi to tak chtějí???

Pochtli
07. ledna 2020, 21:39
-1

martin_100: Hádám, že ti, co mají k autu stejný vztah jako ledničce, jezdí o 10-20 km/h pomaleji než mohou a ti, co si je dovolí předjet, jsou podle nich piráti..

krab
07. ledna 2020, 22:10
-2

Martin 100: Z tohoto úhlu pohledu ti rozumím. Taky chodím od 18ti k volbám, nevynechávám je a stejně je spousta věcí jak jsem si nepřál a reprezentují mě veřejně lidi, který jsou mi kolikrát krajně nesympatický. Jenže co se s tím dá dělat... Zajímavou diskuzi o volebním systému rozproudil před časem Karel Janeček (Democracy 2.1) to se mi líbí. Ale museli bysme si to asi nějak většinově odsouhlasit, že to vyzkoušíme a bude se podle toho volit. A to je kámen úrazu...

Příštích deset let bude stejně si myslím dost náročnej test toho, co my Evropané skutečně ještě dokážeme. A doufám, že to nebude jen prohloubení demence, pokračování byrokracie, větší míra socialismu a ztráta svobod. Myslím, že v určitém bodě nastane ve všech zemích západní Evropy návrat k pravici a opravdickým důležitým hodnotám. A socani si vlezou do kouta opozice. Ale předtím si možná trošku sáhneme na dno.

PS: teď probíhá zrovna nějaká diskuze mezi sněmovnou a fkhv ohledně veteránských registrací a připravovaných změn. Návrhy kluby společně odmítly a diskutují dál. Co z toho vyleze a jestli to zas nebude nějaká další rána pro nás autíčkáře a veteránisty jen napjatě doufám. Ale ovlivňovat jde... když prostě přijde nějaká kokotina jako návrh, můžeme publikovat co se děje veřejnosti atd.. Prostě furt máme možnosti jak se státnímu aparátu a jeho demenci bránit. Ale není jich tolik, těch možností, to uznávám. Třeba co se týká úsekovejch měření a vybírání těchto desátků do obecních pokladen, to je třeba sviňárna, ale nikdo to neumí reálně zrušit, protože všem zainteresovaným, kromě nás motoristů co ty pokuty platí to vyhovuje. Sype to...

martin_100
07. ledna 2020, 22:36
2

Jo Krabe jedna možnost jak si ubránit naše autíčkářský hodnoty tu je.
Policajti vymáhají nesmyslný zákony. Policajtů je 40 tisíc. Kdyby všichni autíčkáři a veteránisti jezdili ozbrojený a uměli se železem zacházet tak za chvíli je problém vyřešenej. Tutomu nablblýmu státu by nezbyl jedinej policajt.

Vojta Nekvapil
08. ledna 2020, 00:26
4

Teorie rika,ze pokud dany zakon porusuje 85% obyvatel, tak by se mel zrusit.

Jokke
09. ledna 2020, 16:21
0

rock, beastar
To sledovani rychlosti uz je v novejch,modernich infotainmentech pritomny, pokud to je pripojeny k netu pres simku i virtualni. Prekrocis rychlost na Evropsky, okamzite pokuta, a pokud jses spojenej i s applepay treba , tak ti to rovnou i strhne prachy. Kdyz se to schvali, lusknou prstem a uz to jede..
Jinak dobrou laserovou rusicku za par korun? Ale no tak..i dobrej pasivni detektor je aspon za 15 od geneva (je otazka co beres za par korun)

Ja
Jacob13
09. ledna 2020, 17:21
0

:D tos vyčetl v blesku?

Jokke
09. ledna 2020, 20:28
-1

to mám přímo od zdroje

Vojta Nekvapil
09. ledna 2020, 22:32
0

Hardware se tam na to dostal jako E-call. Pak uz to je o aktivnim SW. Zajimava zminka je o tom sledovani spotreby jednotlivych aut.

beastar
09. ledna 2020, 23:28
0

Vojta N: Hm nestahujou tě nikam. Vědí úplný hovno. Papíry máš bez ztráty bodu a nikdy sem je ani v čistírně neměl. Nesmis tolik věřit lidem, co napovídají. Ta hlídka pokud se teda budeme bavit o tom, že někde stojí a další za nima kus staví. Tak ta tě vůbec nezastaví. V Čechách. V Německu to používám jen tam kde vim. A ve Švýcarsku nikdy nechci jít sedět. Chápu že víš jak to technicky funguje. Nicméně z komentu nahoře je znát, že s tim v praxi zkušenost nemáš.

Uznávám ale že pasivní systém varování je lepší a legální.

Jokke
10. ledna 2020, 06:31
0

Vojta: presne tak
Beastar: co pouzivas presne?jestli to muzes/chces rict

Vojta Nekvapil
10. ledna 2020, 08:48
0

Beastar: Obcas se v mediich pochlubi. Ze nekoho chytili. Pak te ceka na miste zabavene auto a 100k pokuta.

beastar
10. ledna 2020, 12:07
0

Ok kluci legální to není. Ale tuším že je za to 6 bodu a kilo. Někde nejsou legální ani ty pasivní verze. Nebudu úplně psát co přesně mám. Ale kombinuje to pasivní i aktivní verzi. Má to dobrou databázi. Velmi snadnou ovladatelnost z přenosového odjimatelneho displeje. Mám dve antény tak aby to bralo to co je u země i nad tebou. A působí to na radar tak, že to nepíše chybu ale vypadá to jakoby jim blbnul obraz. Pokud je to pistole do haksny znenoznuje to přesne zaměření vozu. A teda jo bylo to mnohem dražší jak 15 000.

Ju
Junior
11. ledna 2020, 23:59
-1

Vojta:

ty věříš tomu, co říkají policajti médiím?
je to sračka. Jak to vím? Nečtu blesk, ale zákony. 100k maximálně pokuta pro právnickou osobu (a tý zavinění v životě nedokážou žejo) a do 10k pro fyzickou. Se podívej, kolik ta rušička stojí. To tě 10k faaaaakt netankuje... A mimochodem, i to lze ošetřit.
a prosím, nepiš mi, že to není pravda, protože v telce říkali.

beastar
12. ledna 2020, 01:30
0

Junior: Ja bych to tu víc neřešil a ok. Mě to stalo skoro 60 celý. Nicméně nikde mě s tim nikdo pokutovat nechtěl. Proto ani nevím co za to je či neni. Já pokuty moc nedostavam neni za co. Na jednom autě mam tohle na druhym značky fl a pasivní krabičku prenasim...

Každopádně dneska jdou udělat takový věci, že policie nemá naději tě odhalit. Jen prostě ono když už jedou za tebou 200 je všechno jedno:) Každopádně nevin proč, ale ja mam s cz dálniční hlídkou jen dobrý zkušenosti. Stačí je respektovat. A nejezdit stylem Praha#Plzeň 250 blikat troubit a fakovat...

Na hradecký mě stáhli když sem vezl M3... Jako 130 sem nejel. A taky nakonec prostě bez pokuty. Sem slušnej a věcnej... Oni to maj kluci rádi. To co se říká do médií je pro lidi aby bylo vidět že se těma veřejnema prostredkama neplytva.

sheogh
12. ledna 2020, 10:22
0

Muzu potvrdit, taky minulej rok proslo 180 ova-brno - nakonec jen domluva - nedele rano, minimalni provoz..

Vojta Nekvapil
13. ledna 2020, 00:36
0

Junior: Resili jsme jestli to jde a nebo nejde detekovat. Jen jsem napsal, ze se obcas chlubej, kdyz nekoho odhalej.
Ja se policajtama se vidam casto. Jsem rizikova skupina, protoze si dovoluju jezdit ve starem omlacenem BMW (plechcup special). Loni to bylo 5 nahodnych kontrol a radi za mnou jezdi pres cele mesto.

BTW Z FTO jsem vymontoval starej Snooper S6 Plus. Je to jeste pouzitelny, nedo uz jen tezitko?

krab
06. ledna 2020, 10:46
-2

Když nad tím tak přemýšlím, tak z oblasti zážitkových aut nebo prostě ze světa autíčkáře bych hodnotil posledních deset let jako skvělou dobu. Přinesla spoustu opravdu úžasných sportovních aut.

Ale současně na ní jde i vysledovat trend, kdy řidiči pohodlní. Chtějí větší auta, nechtějí sami řadit, chtějí asistenty, chtějí palubní zábavu ( tu rádiomapu, jak tomu říká Křeček) a pro rodinu potřebují SUV.

Na druhou stranu se mi zdá, že na silnicích od roku 2010 vidím sportovní auta častěji, hlavně teda Mustangy, ty se rozšířily.

A pak je tu ještě další trend: laciná nová auta. Neskutečně se povedlo v ČR prorazit s Dacií. V některých městech mimo Prahu jich fakt jezdí hromady až se divím. Nejspíš jsou majitelé ti, co by v roce 2010 jezdili ještě stále v jedničkový Fabii nebo i Felicii a nyní si konečně dopřávají luxus v podobně Dusteru :-D

reagovat
Pochtli
06. ledna 2020, 11:37
13

Sice to přímo nesouvisí s auty jako takovými, ale též bují neskutečná šikana řidičů - všude radary, pod záminkou "ekologie" se snižují rychlostní limity, zavádějí emisní a rezidentní zóny.

reagovat
beastar
06. ledna 2020, 13:57
3

A to zase bezezbytku souhlasím a sere mě to daleko víc, než nějaká elektromobilita a dotace na ni.

Tomáš Trýska
07. ledna 2020, 14:54
2

Spíš než zóny mě štvou všude plné čáry, kde dřív byla vždy přerušovaná.

Vojta Nekvapil
10. ledna 2020, 13:19
4

Meli by jsme zalozit nejakou natlakovou skupinu a delat protesní pondelky za rozumnejsi mobilitu.

sheogh
06. ledna 2020, 12:51
1

Ono to jde napsat o vetsine tech,. odvetvi - pokrok je rozhodne videt, a to jak v tom pozitivnim i negativnium smyslu. Technika (nejen auta) se obecne vic priblizila lidem, bohuzel casto i takovym kteri by na ni ani nemeli sahat, natoz nejak pouzivat...

Se svetlama naprosto souhlas, s dotykacema taktez. Nejlip kombinace - zakladni, casty funkce na tlacitkach a k tomu ten displej je pak ok.

Jen k tomu predimenzovanymu autu - nedavno do me "zprostredkovane" tuknul na semaforu chlapik s C5, protoze do nej zezadu zaparkoval jinej chlapik s OctIII - OctIII bez masky, jednoho svetla, oba bagy, a para z chladice, C5 v podstate hodne plasty vzadu, trochu min plasty v predu a taky para. Phaeton jen promacknuta SPZ a prasklej ramecek, ve kterym drzi :-D


reagovat
VK
VK
06. ledna 2020, 14:20
-5

S jistou nadějí hledím na zpřísňované emisní limity, najmě pro oxid uhličitý, že konečně rozhýbou vývoj pohonných jednotek a konstrukce aut, už desítky let zaseklý v jedné jediné koncepci. Že budou vznikat použitelné sériové hybridy (aka Polestar 2, nebo studie vrcholové verze 508 od Pažoutů), do běžné praxe se uvedou techniky dalšího využití energie výfukových plynů, prozatím v malosériích z F1 (jako KERS a podobně), vstřikování vody, zážeh homogenní směsi kompresí. Nebo že se pohne s palivovými články na alkohol/nízké uhlovodíky. Že se při konstrukci rozšíří hliník a kompozity a místo dvoutunových budeme jezdit se stejně velikými auty něco přes tunu.

reagovat
sheogh
06. ledna 2020, 15:30
1

S tim pokrokem naprosto souhlasim, jen at se vyviji novy technologie... Ale s tim CO2 uz se to fakt prehani... Vzdyt je historicky ted na snad nejnizsi urovni - driv byla koncentrace mnohem vyssi..... Sodovky nevadi? :-)

krab
06. ledna 2020, 16:04
1

Já bych řekl, že přirozeným hybatelem pokroku jsou závody. Bohužel teda i války, kde je to vykoupeno krutým vedlejším efektem. Když se člověk podívá na vývoj automobilismu. Nová technologie byla o tom, že se nejprve použila pro závodění. A taky pro válčení.

Doufat, že se k pokroku proregulujeme přes nějaké nařízení, nějakou daň atd. to je smutná představa. Zrovna jako kdybychom si řekli, že k dalšímu pokroku by nás vybičovala nějaká nová válka anebo obrana před útokem mimozemšťanů.

PS: jako sám si občas kladu otázku, co bych vlastně chtěl, aby se na automobilu zdokonalilo. Rychlost autům nechybí. Už máme stroje na hranici rychlostí, kdy je umíme díky aerodynamice a přítlaku sotva udržet v kontaktu s povrchem. Takže zbývá jedině udělat podle mě tak trochu jeden krůček zpět a stavět auta z lehčích materiálů, překopat zaběhlou modulární samonosnou karoserii a stavět auta spíš z kompozitového monokoku jako u závodních aut. Ale po lehkým a kompaktním autě zas není zákaznická poptávka. Ta je spíš po velkém SUV. Takže ono je to těžký...

Kyjaq
07. ledna 2020, 13:33
-1

Závody a války asi těžko budou hybatele pokroku co se týče emisí NOxů nebo částic, to zavinily až "drakonické a nesplnitelné" EURO limity a najednoou vedle toho jede americký Tier 3, který je ještě přísnější než Euro6. Čína nezůstává pozadu, prý chudáci ve škodovce budou muset montovat filtry i na ty MPIčka, co tam vyváží. Paradoxně jsme se v částicích dostali tak daleko, že optikou měst je úplně jedno, jestli jede EV nebo naftička.

Teda leda by v těch závodech někdo *ehm* nařídil třeba limit na spotřebu paliva, což nám trochu zavání paradoxem :D Upřímně nevím, jak jsou na tom formule s katalyzátorama a dpfkem. A třeba ta slavná formulí předkomůrka taky nemá pro normální auta smysl.

Nařízení jsou na téhle úrovni techniky jediná možnost pro rozvoj pokroku, protože automobilky jsou byznys a těžko budou investovat těžký prachy do pokroku, který zákazník v zásadě nepotřebuje potažmo nechce. Ona ani ta slavná nafta nepřišla sama od sebe.

ro
rock
07. ledna 2020, 15:38
0

Díky omezení spotřeby paliva máme v F1 údajně pohonné jednotky s účinností nad 50 %. Praktická využitelnost veškerá žádná (dokonce ani na ten hypersport to nakonec Mercedes nedokáže použít, byť to slibovali), ale hodnota je to zajímavá.

Kyjaq
07. ledna 2020, 17:08
0

Ale počítá se to, když to vzniklo regulací? Byť při závodění? :D Účinnost přes 50% mají i lodní dvojtakty a využitelnost pro auta dost podobná, ale pokud se nepletu, tak před pár lety Renault rozjížděl projekt na zweitakt naftu do aut...

VK
VK
07. ledna 2020, 22:35
-2

Naopak. Praktická využitelnost je, jenom to automobilky - z důvodů na trochu delší odstavec - nechtějí dovést do série. Takže limity budou takový ten nůž na krk, aby to konečně udělaly.

Vapno92
06. ledna 2020, 20:41
4

Okej, čiže znižovanie nákladov, elektromobilita, dieselgate (čo je škandál vyložene POLITICKÝ), otravní asistenti, rozmach demetných dotykových LCD. Zhrnuté, podčiarknuté, posledná dekáda nám prakticky priniesla HOVNO, vývoj techniky v zásade stagnuje a z áut sa stáva vec, ktorá sa dnešným kokotským slangom nazýva "Internet of things" ... gratulácia nutná, automobilový priemysel, gratulácia nutná.
Gratulácia nutná k tomu, keď zistím, že mám isté auto z roku 2013 (Mégane) a najnovší model značky mi ponúka ten istý motor (doslova TEN ISTÝ, 1.5DCi), ten istý podvozok, jediný upgrade je dizajn, zato pičoviny typu ambientné osvetlenie, "radiomapa" (fuj ako to ja nenávidím) a dotykové LCD, kam sa pozrieš považujem vyložene za downgrade...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC Vandura 2500 1990
GMC Vandura 2500

1990 rok výroby
205 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Astro CL 1990
Chevrolet Astro CL

1990 rok výroby
150 koní výkon
4 299 ccm objem

Buick Riviera 6,6 V8 400cid 1977
Buick Riviera 6,6 V8 400cid

1977 rok výroby
185 koní výkon
6 600 ccm objem

Lincoln Town Car Limo 2003
Lincoln Town Car Limo

2003 rok výroby
250 koní výkon
4 600 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 5.7 1979 1979
Chevrolet Corvette C3 5.7 1979

1979 rok výroby
195 koní výkon
5 700 ccm objem