načítám data...

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech: Lehkostí k pohodlí?

20. července 2016, 07:22 4 komentářů Vojta Dobeš Recenze & testy

Cactus je podivný, výstřední a jedinečný. A my ho máme rádi. Budeme ho mít rádi i s benzínovým tříválcem a manuální převodovkou?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

S modelem C4 Cactus se francouzská automobilka Citroën vrátila ke svým kořenům – nebo alespoň k tomu, co obvykle považujeme za základ jejího charakteru. Tedy k navrhování a vyrábění výstředních, avantgardních aut, která nabízejí spoustu pohodlí a nezvyklý komfort. Cactus sice nemůžeme srovnávat s luxusními vozy jako původní DS nebo ID, ale snadno v něm můžeme vidět pokračovatele dostupných Citroënů, jako byla 2CV alias Kachna nebo prapodivné Ami. O tom, proč je tohle ‚malé velké auto‘ tak okouzlující, už jsme psali dřív. Vlastně dokonce dvakrát – jednou v samostatném testu a jednou ve srovnání našeho “dlouhodobě testovaného” Cactusu s Mazdou CX-3. Až dosud jsme se ale setkávali jen s naftovými verzemi a vrtalo nám hlavou, jestli ve skutečnosti tou správnou volbou nemůže být Cactus na benzín.

Rozhodli jsme se proto otestovat i silnější z benzínových verzí, kterou pohání přeplňovaný benzínový tříválec 1.2 PureTech o výkonu 110 koní. Stejně jako v případě prvního testovaného dieselu šlo o variantu s pětistupňovou manuální převodovkou – v tomto případě ani jiná možnost neexistuje, neboť agregát PureTech se dodává výhradně s pětistupňovým manuálem. Je to škoda – už jen kvůli tomu, že interiér Cactusu vypadá s předními sedadly spojenými do jakési ‚lavice‘ a tlačítkovým řazením ještě mnohem výstředněji, zajímavěji a útulněji, než když ze středového tunelu trčí řadička. A ještě více absence automatu v kombinaci s přeplňovaným tříválcem litujeme od chvíle, kdy jsme poprvé vyzkoušeli stejný motor v kombinaci s hydroměničovým automatem pod kapotou koncernového sourozence Peugeotu 208. Právě uhlazený hydroměničový automat jsme totiž považovali za to jediné, co našemu dlouhodobě testovanému Cactusu chybělo téměř k dokonalosti. Robotizovaný manuál je sice u Cactusu mnohem použitelnější než ve většině jiných Citroënů, ale pořád dokáže dát svoji přítomnost a nerozhodnost důkladně najevo.

Otázkou tedy zůstává – jak jezdí Cactus na benzín? Je lepší než diesel? Nebo horší? Nevadí, že má jen tři válce? Odpověď zní: rozhodně je lepší než diesel. A tři válce vůbec nevadí. Benzínový tříválec nejenže dá malému Citroënu živější a dravější charakter, který z něj dělá opravdovou štiku městských ulic, ale dokáže i jednu věc navíc, kterou jsme tak docela nečekali (přestože jsme asi měli). Je to nižší hmotnost, která umožnila přeladit tlumiče a pérování a zasloužila se tak o to, že je benzínový Cactus nejen obratnější, ale také komfortnější. Jako by se zlehka vznášel nad silnicí a žehlil nerovnosti. Dieselová verze je na poměry malých aut dostatečně komfortní, ale benzín pohodlí posouvá na další úroveň.

Kdyby se k tomu všemu přidal hydroměničový automat, který by podpořil uvolněný charakter auta a potlačil občas až nepříjemné tahání za volant a turbolag, bylo by z  Cactusu perfektní malé auto.

Verdikt

Je dost malý do města, ale přitom dost prostorný a pohodlný na dlouhé cesty. Díky skvělé aerodynamice dokáže být i s benzínovým motorem překvapivě úsporný (málokdy se dostanete nad 7 litrů a většinou se budete pohybovat mezi 5-6 l/100km) a především má jedinečný charakter, který je svou výstředností mezi (nejen) dnešními vozy výjimečný. Dejte mu hydroměničový automat a budeme si ho chtít koupit. Zase.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

martin_100
20. července 2016, 21:24
1

Asi je to o úhlu (mýho pošahanýho) pohledu ale mě Kaktus nepřijde nikterak výstřední a podivnej. Naopak v dnešní šílený změti designu typu "cizokrajná ryba" čim víc křivek tim lí, takovej pěkně uhlazenej. Jakoby byl o nějakých 15 let starší než je. Prostě se jen tvary podobá autům z konce 90. let. Je to příjemnej oddych od překombinovaných samoůčelných tvarů.
Taky že je to jedno z mála nových aut co se mi skutečně líbí. A to od počátku, né jako u některých kde sem si za pár let na tvary zvyk.

reagovat
PeterLuk
20. července 2016, 22:21
2

Súhlasím. To auto mi přišlo oveľa jednoduchšie a svojim spôsobom "úprimnejšie" než väčšina nových áut. A hlavne v interiéri, tam som sa cítil doslova ako v obývačke, všetko na svojom mieste, nikde nič navyše.

st
stirling
21. července 2016, 10:23
0

Akurat ho mam z pozicovne na dva dni , ale diesel velka spokojnost. Pohodlne pomerne stabilne,menu na prvy pohlad komplikovane ale rychlo som si zvykol. A velmi vela miesta a to mam 196 cm. A sedacky brutalne pohodlne. Za tie peniaze velmi dobre, idealne pockat na facelift.

reagovat
Ev
Evlo
21. července 2016, 20:14
0

Manual v c3 znamena, ze vepredu nejsou cuddle seats, taze nechapu k cemu to auto pak je :D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem