Možná přijde čas, kdy se budeme všichni přesouvat v autonomních vozech bez volantu a s elektrickým, vodíkovým nebo kdovíjakým jiným pohonem (anebo taky ne). Ale proč myslet na budoucnost, když přítomnost stále ještě skýtá poměrně rozmanitou nabídku automobilových radostí. Ty přitom nemusí být pouze řidičské – jak dokazuje hrdina tohoto testu – Chrysler Pacifica, potomek rodu Voyagerů a Grand Voyagerů, proslulých prostorností, praktičností, pohodlím a motory, které neodměřují každý decilitr paliva, jako by šlo o tekuté zlato. Oficiální import do ČR sice neexistuje, k autu se však dostanete poměrně snadno přes firmy, které ameriky v menších objemech dovážejí. Není jich mnoho, ale jsou – třeba společnost TUcar ze středočeských Tuklat, od níž jsme si Pacificu na test zapůjčili my.
V článcích se často dočtete, že MPV v evropské produkce už téměř zmizela. To není tak docela pravda – zmizela totiž úplně. Pokud dnes někdo toto označení použije, většinou se vám snaží pod zajímavým jménem prodat prodloužené SUV, nafouklý hatchback nebo dodávku. Opravdové MPV, to je moře místa, komfort až do bezvědomí a k tomu vychytávky, které dokonale podpoří vaši lenost a pohodlnost, to vše v duchu americké myšlenky „více je více”. Chrysler Pacifica splňuje toto zadání do puntíku.
Uvelebte se, prosím
V první řadě tu máme více prostoru pro všechny. Účelem tohoto auta není nacpat co nejvíc sedaček na co nejmenší půdorys ani sloužit přes týden k drobnému podnikání a o víkendu k cestě na chalupu. Je to auto pro rodinu, která se má během přepravy cítit jako doma na pohodlném sofa u telky.
V testované verzi se dovnitř vejde sedm lidí, z toho čtyři mohou být klidně dospělí amerických rozměrů. Nejvyšší výbava Pinnacle má totiž i v druhé řadě plnohodnotné kapitánské sedačky a pouze ta třetí poskytuje klasické rozvržení 2+1. Řekněme si na rovinu, že toto uspořádání má jednu chybu, totiž že prostřední sedadla nejdou kvůli své obrovitosti složit pod podlahu, jak to dokáží skromnější výbavy s normální lavicí. Nevýhoda to bude zejména pro ty, kdo plánují s autem čas od času stěhovat větší domácí spotřebiče, nábytek nebo jiné věci, které tak lidi v autech můžou stěhovat. A taky pro rodiny, které mají šest dětí. Ménědětné rodiny, zejména ty, jimž někteří potomci už doslova přerostli přes hlavu, naopak větši židle v druhé řadě ocení.
U třetí řady sedadel zůstala vychytávka „Stow'n Go” zachována, můžete je tedy elegantně srolovat do podlahy a vytvořit tak vzadu obří nákladní prostor. Ale i v případě, že zůstanou vytažená, nezbydou vám jen oči pro pláč, nýbrž celkem solidní kufr. Když nadešel večer, kdy bylo třeba odvézt skupinku dorostenců z lakrosového tréningu domů, včetně jejich ne zrovna skladné výbavy, užívala jsem si pocit nefalšované americké soccer mom i auto, které mě zbavilo logistických starostí.
Čeho dalšího je tu více? Třeba odkládacích prostor, ať už je řeč o cupholderech, kapsách ve dveřích nebo obří šachtě pod středovou loketní opěrkou, kam se vejde i menší batůžek. Konečně máme taky pro všechny dost USB přípojek, a to áčkového i céčkového typu. Nepočítaně má auto tlačítek pro otevírání posuvných dveří i víka kufru – najdete je vpředu u řidiče, přímo na dotyčných dveřích a samozřejmě taky na klíči. Přece se nebudete někam natahovat, popocházet nebo dokonce vylézat z auta, abyste otevřeli či zavřeli, co potřebujete.
Při pohledu na ovládací panel pod hlavním displejem vás možná napadne, jestli těch čudlíků už není trochu moc. Hned vám odpovím – není! Je jich přesně akorát na to, abyste okamžitě a bez přemýšlení aktivovali funkci, kterou potřebujete. Svůj menší velín pro klimatizaci má samozřejmě i druhá řada, přičemž se nemusíte bát, že by si s ním neposední potomci zbytečně hráli. Mají tu mnohem lepší zábavu – každý svou obrazovku, na níž si můžou pustit koninu dle vlastního výběru z Amazonu, Disney+, Youtube a dalších aplikací, přes wi-fi lze připojit i vlastní telefon. Dětská zábava se přitom dá ovládat (nebo vypnout) i zepředu skrz hlavní displej.
Na místě pilota
Být řidičem cirkusu na kolečkách, který velké rodinné auto připomíná, není vždycky legrace, ale Pacifica udělá všechno pro to, aby vám jízdu usnadnila a zpříjemnila. Už zmíněné ovládání topení a klimatizace vás zbaví nutnosti hledat v útrobách displeje potřebnou funkci. Pro lepší kontrolu nad tou bandou vzadu máte k dispozici nejen malé panoramatické zrcátko, ale také kameru snímající třetí a částečně i druhou řadu.
Můžete si dokonce přiblížit konkrétního pasažéra a zkontrolovat, jestli se zrovna nedusí rohlíkem. (Když jsme u rohlíku – těm nejmenším ho klidně dopřejte bez starosti, že po celém autě nadělají binec. Pro tyto účely je na levé straně za šoupačkami schovaná vytahovací trubice vysavače. Není sice tak silný jako průmyslové modely na benzínkách, na dětské drobení je to ale akorát, a nečistota se v cuku letu přesune do malého kontejnerku přístupného z kufru.)
Usednutí na sedačku řidiče je jedním slovem radost. Příjemná kůže, velkorysé rozměry, nafukovací bederní partie, vyhřívání či chlazení, hned vedle komfortní loketní opěrka… prostě paráda. Pojďme se podívat, jaké prostředí na pilota Pacifiky čeká. Přístrojovka svými tvary a barvami trochu připomíná hi-fi věže z devadesátek, ale ukazuje všechno podstatné. Chvilku možná potrvá, než se na ní zorientujete, ale pak už budete vědět, že tempomat máte vpravo nahoře, hodiny vlevo dole a to veselé číslo uprostřed je okamžitá spotřeba.
Pokud vám – jako kolegovi Kubovi – vadí modré podsvícení, máte bohužel smůlu. Já se s ním smířit dokážu, i když z větší nabídky bych si ho asi dobrovolně nezvolila. Oceňuji také, že velmi poslušně tlumí a opět zesiluje intenzitu v závislosti na míře venkovního světla.
Infotainment z rodiny U-Connect není právě výkřik posledních technologií, umí ale zrcadlit telefon, takže se snadno ocitnete ve známém prostředí. Musím si jen postěžovat, že při bezdrátovém Carplay připojení se mi občas sekala hudba a ve srovnání s prostým připojením Bluetooth měla znatelně horší kvalitu. O něco větší by mohla být taky ne-tlačítka pro výhřev sedaček a volantu nahoře na displeji. Trefit se do nich za jízdy bylo občas na několik pokusů a omylů. A když už jsem u kritiky, adaptivní tempomat by snesl ještě trochu citlivější naladění a obraz kamery zase lepší obraz. Jinak ale k výbavě, funkcím a asistentům nemám námitek. Zmíněné stížnosti se týkají mušek, které člověk zrovna tomuhle typu auta rád odpustí.
Co je to ten downsizing?
Vidlicový šestiválec Pentastar o objemu 3,6 litru je jediný motor, který můžete v Pacifikách najít. Existuje i plug-in hybridní verze, v níž je V6 doplněna dvěma elektromotory, ta je však dokonce o ždibíček slabší a pomalejší než obyčejný atmosférický benzíňák. „Naše” Pacifica pochází ze staré školy a žádnou elektrifikací nedisponuje, všech 287 koní tedy pochází ze spálených dinosaurů.
Musím říct, že motor k autu sedne jako příslovečná zadnice na hrnec – rozhýbává dvoutunový autobus plynule a majestátně, bez nervozity a prudkých pohybů. Většinu času o něm vlastně nevíte, neboť v nižších otáčkách je jeho práce téměř neslyšná. Dokonalou kultivovanost přeruší výhružné zahučení, jen když prudce dupnete na plyn, třeba při předjíždění. Ani to však žádného z cestujících nevyděsí, neboť je auto prvotřídně odhlučněné.
I přes charismatickou strojovnu pod kapotou nebudete mít potřebu Pacificu po silnicích honit jako nadmutou kozu. Jízda s ní je totiž ztělesněný komfort. Dokonce do té míry, že jsem se šla podívat do podběhu, jestli tam nenajdu místo péra měch. Kdepak, jsou tam staré dobré pružiny, přesto auto ladně pluje po silnici, skoro jako vznášedlo.
Díky relativně nízké stavbě se v zatáčkách nikterak nenaklání, přesto nevzbuzuje touhu k rychlé jízdě. Už proto, že řízení je ponekud… americké, stavěné na míru své domovině, kde se na nějaký ten centimetr nehledí. Ne že by mělo velkou vůli, je však dokonale tupé a zcela bez informace o tom, co se vám pod předními koly děje. I bez ohledu na něj však málokdy budete mít důvod narušit plavné projíždění krajinou zbytečným dusáním na plyn či na brzdu. Auto si lebedí ve svižné, ale plynulé jízdě, nejlépe na dálnici, kde nemusí měnit směr a jen ukusuje kilometry za příjemného pohupování posádky. Zde také dosahuje nejpříznivější spotřeby – pokud nepřekračujete limity, dostanete se pod deset litrů.
Na druhou stranu, ani ve městě Pacifica nepůsobí těžkopádněji než větší SUV, a to má délku skoro 5,2 metru. Tam, kde jste zvyklí jezdit s běžným osobákem, budete stejně sebejistě jezdit s Pacificou. Ovladatelnost přece musí vyhovovat i nevyspalé matce malých dětí…
Verdikt
Těžko objektivně zhodnotit auto, které na našem trhu prakticky nemá konkurenci. Navíc takové, které si člověka dokáže omotat kolem prstu bezmeznou podporou jeho přirozené pohodlnosti. Osobně považuju Pacificu za etalon komfortního rodinného cestování, ať už jedete na návštěvu k babičce, nebo na tisícikilometrovou dovolenou. Má v sobě všechno luxusní vybavení, i když ne vždycky tak vytříbené jako evropská produkce, k tomu přidává charismatický motor a konejšivou útulnost obýváku s hřejivým praskajícím krbem. Jakmile za vámi s tlumeným žuchnutím zapadnou dveře, všechen nečas – meteorologický i jiný – zůstane zkrátka venku a daleko. Koho by v tu chvíli zajímalo, že v dodávce může jezdit o dva litry úsporněji?
Technické údaje:
Motor: atmosférický vidlicový šestiválec 3 605 cm3
Výkon: 287 koní v 6 400 ot./min
Točivý moment: 355 Nm v 4 000 ot./min
Převodovka: 9stupňová automatická
Pohotovostní hmotnost: 2 215 kg
Maximální rychlost: 174 km/h
0-100 km/h: 8 s
Kombinovaná spotřeba: 11,7/100 km
Cena od: 1 208 790 Kč
Cena výbava Pinnacle, AWD: 2 153 800 Kč
25. října 2023, 13:25
1
Strasne, strasne mi chybi, ze tohle auto nema 2-3-2 nebo 2-3-3 konfiguraci sedacek, kde by ta prostredni sedacka v druhe rade nebyla osizena. Sakra, tohle umi evropsky MPV mensiho rozmeru, proc to nejde tady...
25. října 2023, 16:30
0
Pacifica v nižší výbavě umí celkem použitelné sedačky 2-3-3. Pak je tu ještě Honda Odyssey s touto konfigurací. Nová Toyota Sienna bohužel už použitelnou prostřední sedačku v konfiguraci 2-3-3 neumí, to je spíš uzká lavice za trest. Poslední varianta je Kia Carnival, kde tři sedačky jsou slušný. Takže variant, je poměrně dost, ale je potřeba hledat 8 místnou verzi.
25. října 2023, 16:34
0
8 místný verze
25. října 2023, 20:12
0
To je prave to, co se mi nelibi - to prostredni misto je mizerny. Siroky je to na 3 stejny sedacky dost. Kdyz to umel evropsy Peugeot 807 treba, tak tady by se to v pohode veslo taky...
25. října 2023, 22:53
1
Použitelné sedačky vypadají právě úplně jinak. Především jsou všechny stejně (nebo téměř stejně) široké a u tohoto typu auta je v dnešní době opravdu nutnost ISOFIX a TT na všech místech minimálně v druhé řadě. Takže auto super, ale zároveň na jednom podstatném detailu horší, než snad všechna Evropská MPV, včetně těch menších (Touran, C4). A to píšu jako člověk, co Pacificu vyloženě chtěl, ale tohle bych si sám neobhájil.
26. října 2023, 05:50
0
co je TT? A proč je ISOFIX nutnost? Já jej buď nemám nebo ani nevím že jej mám a nikdy mě to netrápilo.
26. října 2023, 09:14
0
TopTether - uchycovaci bod pro autosedacky. A IsoFix je pro nejaky bezpecnejsi autosedacky naprosty standard. Uz jen proto, ze crcat se se trema sedackama, ktery nejsou priklapnuty a pri poutani se ruzne hejbou a musej se zajistovat pasama je totalni oser.
26. října 2023, 09:26
0
To souvisí hlavně s chrysleřím systémem Stow'n Go, díky kterýmu jdou sedadla (krom teda testované fancy luxusní verze) kompletně schovat pod podlahu. To pochopitelně naráží na konstrukční limity, uprostřed auta je tunel, takže tam sedadlo není kam schovat. Chrysler nabízí i třetí prostřední sedadlo, ale to není součástí Stow'n Go a musí se z auta vyndavat 'postaru' jako třeba u eurovanů. Je to prostě takové 'jo, taky to umíme, kdybyste to jako fakt chtěli', ale uplně to tam nepatří a aby byla zachovaná funkce Stow'n Go pro zbylá dvě sedadla, je to prostřední menší. Většina Pacific bývá v konfiguraci 2+2+3, kdy jsou všechny sedadla složitelná a zároveň se mezi prostředními sedadly dá projít dozadu.
Je to holt něco za něco, kdo už někdy řešil 'kam s nima' u těžkejch demontovatelnejch sedaček z evropskejch MPV, ten asi chápe, proč je Stow'n Go docela cool nápad.. :-)
26. října 2023, 10:40
0
Hamster: Na to existuje odpoved: C4GP, Pago 5008... druha rada se sklada do roviny s kufrem. Ne uplne pod podlahu, ale proste do prostoru "pro nohy". Po slozeni je rovna plocha od prednich sedacek az k viku kufru.
A to jsou v druhe rade 3 stejne sedacky, v nejake omezene mire samostatne posuvne, samostatne sklapeci. Neni potreba je nikde vyndavat, skladovat... neni duvod. A to maj ty auta vyrazne skromnejsi rozmer nez Pacifica.
A pokud se moc nepletu, takovy Galaxy, Sharan ci Alhambra umely i v posledni generaci totez - sklopit dolu do roviny s podlahou kufru.
Beru, ze amerika ma odlisnou koncepci, ale z pohledu evropskeho uzivatele mi to prijde skoda.
26. října 2023, 13:08
1
TT a isofix to má na všech třech pozicích ve druhé řadě, viz odkaz. Co se týká šířky sedáku, je ten prostřední trochu ošulený, ale pokud tam má být sedačka, nebo podsedák, tak jde spíš o to, jak se tam vejdou sedačky vedle sebe. Sám vozím 3x Römer KIDFIX SL v druhé řadě, v Toyota Sienna. Švargr má Hondu Odyssey a tam ty boční sedačky jdou šoupnout ještě do boku, a udělat tak více prostoru pro tu prostřední.
https://thecarseatlady.com/bwg_gallery/chrysler-pacifica-2017-2018-8-seater-model/
26. října 2023, 15:24
0
Ano u takové herky prostě tři plnohodnotná místa chceš a na seznamu priorit je to na prvním místě. Když jste čtyři tak to člověk neřeší, ale pokud je Vás pět tak je to sakra důležitý požadavek.
26. října 2023, 16:35
1
Tak to se omlouvám, ten ISOFIX na prostředním sedadle vůbec nejde vidět. Pak musím obrátit - jestli se tam vejdou v pohodě 3 běžné sedačky vedle sebe, tak už tak moc nevadí, když je jedna sedačka užší, protože tam stejně bude jezdit roky dítě v autosedačce (dnes už běžně třeba do 12 let). Za mě tedy hlavní nevýhoda mizí. Nicméně i tak je mi sympatičtější řešení "normálních" MPV, kde je snaha mít 3 stejné sedačky vedle sebe. Ono když by se tam pak vozili dospělí (nebo třeba jeden dospělý mezi autosedačkami uprostřed), už to bude znát.
Ještě nabourám jeden mýtus - ISOFIX rozhodně není bezpečnější uchycení sámo o sobě (z pohledu technického řešení/fyziky). Bezpečnější je jen v tom smyslu, že se snadno ukotví a tak málokdo udělá při instalaci chybu. Za mě bych ale dodal, že jestli někdo není schopný/ochotný investovat 10 - 30 minut do studování návodu a první instalace sedačky, měl by odevzdat občanku a rozhodně nemít děti. Nejbezpečnější bude zpravidla uchycení bezpečnostním pásem, protože ten je konstruovaný na podstatně větší zatížení. Některé sedačky dokonce umožňují uchycení na všechny 3 typy najednou (pás auta, ISOFIX, TT). Vždycky mě moc pobaví pohled na nová Volva za miliónové částky s nějakými podsedáky z Kauflandu ("však to auto je bezpečné, mámo, to řešit nemusíme...").
Btw. možná celkově docela dobrý námět na článek pro redakci, když se nebude bát kontroverznějšího tématu, a sice bezpečnost dětí v autech jako taková. Odhadem tak 9 z 10 rodičů se má co učit a není pro to třeba udělat tak moc.
26. října 2023, 23:25
0
Tak pas je bezpecnejsi i proto, ze ma predepinac. Ale mam v hlave, ze sedacky se maji kotvit proti posunu a sklopeni, tzn ISOFIX+nozicka/TT nebo jenom 3 bodovym pasem. Ale je mozne, ze jsou i sedacky ktere umoznuji kotvit kombinaci tohoto.
Bezpecnost deti v aute je divoke tema. Vstupuje do toho pravdepodobnost celniho/bocniho/zadniho narazu. V kombinaci s kinematikou ditete pri narazu. A pak spousta balastu, protoze bezpecnost deti je dobre marketingove tema. Jako priklad uvedu prave ISOFIX. Nevim o zadnem verejne dostupnem zdroji, ktery potvrzuje srovnatelnou bezpecnost kotvenim sedacky pasem nebo ISOFIXem. A z toho pak vznikaji i nazory, ze v aute bez 3 ISOFIXU vzadu nemuzu vzadu vozit 3 detske sedacky.
27. října 2023, 00:08
0
Zase tak moc složité to není. Nejbezpečnější je vozit děti protisměru co nejdéle to jen jde (to je prostě statistika). K tomu umět děti do sedačky dobře posadit a připoutat (to je fakt dost častý problém), stejně tak instalovat sedačku. Ve finále na to stačí tak půlhodinka na Youtube a člověk nemůže mít žádný problém. Ale priority má každý jiné...
Třeba taková Joie Bold R "zvládne" kotvení v kombinaci Isofix + TT + 3-bodový pás do 25 kg hmotnosti, kdy je dítě poutané 5-bodovým pásem autosedačky. Takže ideální "přestupní" sedačka z protisměru, která následně vydrží do 36 kg/12 let.
27. října 2023, 00:13
0
my mame teraz vajicko bez isofixu, som si povodne vravel, ze ked tak dokupim neskor, a teraz viem ze uz nebudem dokupovat. sedacka pre starsie dieta je s otocna opacha s isofixom a manzelka sa medzi nu a vajicko narve ked sa vajicko mierne vysunie doboku, keby malo aj vajicko zakladnu tak bez sance. Superb 3 a rozumne velke pozadie manzelky :)
27. října 2023, 08:30
0
=> riderhendry : ono vecpat dospěláka mezi dvě sedačky pohodlně, podle mě jde možná tak v Suburbanu. Bylo by zajímavé změřit šířku té prostřední sedačky, řekl bych že si se šířkou sedačky v EU MPV příliš nezadá a naopak jsou ty na stranách dimenzované nadstandartně široké. A pokud by byla potřeba, stále můžeš vyndat sedačku ze třetí řady, nebo dát dvě sedačky vedle sebe a dospělák bude sedět na kraji. Těch variant je více. Taky do tohodle typu auta bez problému dáš nesložený kočár pro dvojčata, nebo můžeš vozit 3 dětská kola do velikosti kol 20, kdy je prostě opřeš o bok kufru a zabírá to 1/3 prostoru. Oproti velkým SUV, ať už Q7, X5, GLS atd má ten kufr mnohem níž a světlá výška ke stropu je úplně jinde. Prostě praktický auta, je třeba to vyzkoušet prakticky aby si člověk udělal jasno v potřebách.
27. října 2023, 11:28
0
sato: V tomto směru jsou úžasné sedačky na pás typu Axkid Minikid, protože jdou v obou osách posouvat podle potřeby a dá se vytvořit spousta místa navíc. Ale 3 vedle sebe člověk nedá vesměs do žádného auta s kardanem (nebo jen s tunelem uprostřed), protože se tam nevejde noha. A na šířku byl problém i v současném BMW 5 Touring, což mě zklamalo. Zatím nejmenší auto, kam jsem 3 větší sedačky vedle sebe nacpal, byl VW Touran, ale i tam noze trochu vadí dost nesmyslně vystrčený panel klimatizace směrem k nohám ve druhé řadě.
Trewis: Ony ty 3 stejné sedačky mají právě výhodu v tom, že sice není dokonale pohodlná ani jedna, ale všechny 3 jsou použitelné i pro běžné sezení. Zároveň jsou krajní sedačky více nacpané ke dveřím a tím se zvětší prostor mezi nimi na případnou autosedačku nebo člověka. Nevím, jak moc fotky zkreslují, třeba je ta prostřední sedačka široká dost, ale osobně bych určitě i tak volil i u Chrysleru 3 stejné lavice vedle sebe. Co se využívání 3. řady týče, tak přestože bych jakékoliv MPV objednal vždy s tímto příplatkem (tam kde to není standard), tak pro mě je 3. řada brána vždy jako nouzové řešení. Pro 4 děti bych raději z Anglie objednal Multimac, než si ubrat podstatně kufr a rozhodovat se, které z těch prťat obětuji v případě nárazu ze zadu... Jinak všem těm benefitům auta rozumím velmi dobře. Osobně bych sice raději volil Q7, s takovým rozpočtem, ale tím bych jednoznačně upozadil rodinu. Objektivně je to dost možná nejlepší kompromis pro větší rodinu. Jen to chce trochu odvahu nejít s davem.
27. října 2023, 13:14
0
riderhenry: pozerám ten Axkid Minikid a vobec som ani nevedel, že také niečo existuje. Zaujímavé. Tá prvá čo mi google vyhodil je rovno aj do protismeru do 7 let, to znie ako celkom overkill.. ked vezmem, že v mojom okolí ide vačšina veselo od 2 rokov po smere..
Inak ja nechcem tvrdit, že to v tom Superbu v strede medzi sedačkami bolo pre kto vie ako komfortné :) skorej len že to vobec ide. Som ani tak moc nečakal, že tam to poporodne mierne nakynuté pozadie vobec umiestni. Dlhšiu cestu sme zatial neskúšali a ani neviem či budeme v tejto konfigurácii.
27. října 2023, 18:43
0
@Trevis: ja som presne pre potrebu troch použiteľných sedadiel kúpil svojho času Carnival VQ. Pretože predchodca GQ má síce sedem miest ale v takom istom usporiadaní ako táto Pacifica. No a keď pribudol druhý syn bolo rozhodnuté. Akurát sa tie sedadlá nedajú sklopiť do podlahy, lenže manipulácia s nimi je hračka. Spraviť zo 7 miestneho MPV 2 miestnu dodávku je v prípade potreby akcia na 5 minút a samozrejme miesta na vybrané sedadlá.
27. října 2023, 23:00
0
Sato: proto jsem psal, že bezpečnost dětí je docela vhodné téma na nějaký článek... Žádný overkill to není. I pro dospělého je lepší bourat zády napřed (samozřejmě když uvažujeme, že sedí a má nějako oporu...). U dětí je to o dost podstatnější, jelikož mají velký poměr váhy hlavy vůči tělu a krční páteř to prostě nedá. Po světě chodí spousta rodičů, kteří zažili nehodu, při které jim umřelo dítě, aniž by se čehokoliv vůbec fyzicky dotklo (zlomený vaz vlivem přetížení). Někteří z nich si dokonce i připouští, že s jinou autosedačkou by to dopadlo jinak, což musí být strašné. Popravdě moc nechápu, že tato roky známá skutečnost se stále neprosazuje masivněji i mimo skandinávské země. Podle statistik je to asi 5x bezpečnější, než "běžné" autosedačky. No a jedinou reálnou nevýhodou je trochu větší prostorová náročnost v podélném směru.
28. října 2023, 00:37
0
Riderhenry: jak pises o nekolik prispevku drive, ze zaklad je sedet pritismerne a 5 bodovy pas, tak to nelze zpochybnit. Jenom doplnim potrebu mit sedacku co nejvice stredu auta, kvuli deformaci struktury. Jenze pak prijde seda zona, co kdyz se mi tohle do auta nevejde (malo mista podelne, na sirku, 3 dvirko...) nebo jezdim dlouhe trasy a deti chcou neco videt. V ten moment prumerny rodic nenajde informaci, jestli s ISOFIXem nebo bez, stejne jako jestli je lepsi vozit dite vpredu nebo vzadu. Testy podsedaku pro jistotu nikdo nedela, protoze "nejsou bezpecne".
A u protismernych sedacek pro vetsi deti tvrdi propagacni texty "az petkrat", coz je pro me blbe akceptovatelna informace.
28. října 2023, 13:33
0
Beran: Nejbezpečnější bude vždy nechat děti doma v posteli, to je jasné. Já k tomu přistupuji tak, že nejzásadnější je protisměr (který mimochodem i posouvá dítě více doprostřed auta v podélné ose), který držím co nejdéle. 3 protisměrné sedačky vedle sebe vylučují opravdu většinu aut. Jinak už umístění u okna/uprostřed neřeším z pohledu bezpečnosti, ale spíše praktičnosti. I s prvním dítětem (tedy jediným přepravovaným) jsme měli sedačku vždy na kraji. Zase je dítě lépe přístupné pro případ nutnosti rychlého vytažení z auta atd. Asi nemá smysl tolik řešit procenta, o kolik je protisměr bezpečnější. Studie na to jsou, dohledat to jde, v některých parametrech je rozdíl minimální, v jiných zásadní (třeba 100 %). Asi pro rodiče bude chytlavější argument, že od určité rychlosti (a na úplně vysoké) nemůže posměrně sedící dítě přežít, protože jeho 3. obratel nemůže takové přetížení/zrychlení vydržet (z čehož vychází i Plus Test). A jelikož jsou čelní a boční nárazy s přehledem ty nejčastější (zadní jen do 10 %), je to celkem jednoduché rozhodování.
Bohužel děti při nehodách umírají a tak se dá i podívat na čísla. Švédsko (kde je protisměr prostě normálním způsobme přepravování dětí) má čísla poloviční, co se úmrtí dětí týče, ve srovnání s průměrem EU, a třikrát lepší ve srovnání s USA. Ještě zajímavější je srovnání úmrtí dětí podle věku. Nejméně často umírají děti nejmenší, které jsou vždy ve vajíčku (a často ve špatně instalovaném vajíčku a ještě špatně poutané...). Následně je skok, kdy starší děti umírají více než 5x častěji, kdy se už vyloženě nabízí souvislost s přesednutím do "normální" (=posměrné) autosedačky. Ale jsou to už spekulace.
28. října 2023, 18:14
1
moje deti protismernou bytostne nesnasi a pri pokusu jezdit v ni cestu prorvou. V posmerne, kde maji kontakt dopredu, je to v pohode. Takze jsem protismernou zahodil a jezadi se s klasickou posmernou. Jsem toho nazoru, ze 2 hodiny rvouci dite je daleko nebezpecnejsi.
29. října 2023, 14:05
0
riderhenry: a nechtěl bys ten článek o dětských sedačkách co navrhuješ sepsat ty? Vypadá to že zkušeností i teorie máš na rozdávání. Já taky momentálně řeším jak dál se sedačkou. Dvouletá dcera jezdí v protisměrné BeSafe a brzo už se jí tam nevlezou nohy, ale přijde mně to ještě příliš brzy na to aby šla do posměrné sedačky.
29. října 2023, 20:51
0
Jindra: Upřímně ani moc ne, řeším náročný projekt v práci a už jsem si zakázal rozjíždět další "koníčky". Jaký BeSafe máte a co za auto? Já prošel X různými Axkidy a ani dcera ve věku 6,5 roku neměla s nohami vůbec problém, ale hodně záleží určitě i na dítěti (jak z hlediska jeho stavby, tak i toho, co vnímá jako pohodlné a co už ne). Případně mohu půjčit/prodat jeden nevyužitý Minikid, kdyby vycházel lépe. Nám vyrostla na délku, ale je celkem dlouhán. Jinak většinou fakt vydrží těch 6 - 7 let v pohodě. Pak můžu doporučit Joie Bold R jako posměrného nástupce.
30. října 2023, 21:30
0
riderhenry: je to BeSafe iZi Combi X3 Isofix. Vozím ji primárně ve Focusu 2 Combi, občas v NC Miatě (s vysokým rollbarem).
Do FF se před ni stále (těsně) vleze i spolujezdec, tak mám trochu obavu jak to bude se sedačkou která má více prostoru pro nohy dítěte, ale třeba je ta BeSafe jen zbytečně prostorově výrazná.
Do Miaty se vleze taktak, tam je navíc problém se sklonem sedačky - i když tu dětskou vyklopím co nejvíc nahoru, tak jí po usnutí padá hlava na hrudník.
30. října 2023, 22:05
1
To je super sedačka. Nicméně já nedám dopustit na Minikidy, které jsou díky poutání pásy v autě tak pevně, že se ani nehnou (tzn. v autě ani nic nejde slyšet) a to auto by za tu sedačku snad šlo i zvednout (samozřejmě je jde taky připevnit špatně, to je jasné). Nevím, jestli to pomůže, ale Minikid jsem nacpal i do NBčka, ale není tam moc za co uchytit ty popruhy. A zároveň mi nepřijde úplně super mít zakrytou celou pravou stranu prckem v sedačce. Takže tam už používáme jenom posměrný "lepší podsedák", ale to vesměs na svezení prcků po okruhu, když je příležitost :)
25. října 2023, 21:31
0
U-Connect není výkřik posledních technologií, ale neseká se, funguje naprosto perfektně, a především je to totálně primitivní funkční prostředí, něco jako Nokia 6210. To chce každý. Když jsem si hrál s X7, tak jsem byl totálně nešťastný. Škodovku a VW raději nekomentuju... I Mercedes mi přišel zbytečně složitý.. S klikáním na ikonku vyhřívání/vychlazování je to velmi subjektivní. Mě se to za více než dva roky nikdy nestalo. Prostě kliknu tam, kde vidím svítit ikonku. V tomhle bych určitě nebyl kritický :)
Adaptativní automat je děsný a blbě funguje. Souhlas. Ale kolik pct lidí ho používá? Znám jen jednoho člověka v celém mém okolí. Auto je to ovšem ve všech směrech úžasné (pro rodinu, práci). Rozhodně lepší nez Honda Odyssey, kterou jsem často řídil.. Rok jsem taky řídil starou Toyotu Sienna a bylo to taky perfektní auto.
Ale novou Pacificu za 2,15 mega v ČR?:) Do toho půjde jen fanda značky...
26. října 2023, 11:00
0
Trefovani se za jizdy na dotykac je obecne slozitejsi nez na mechanicky cudlik. Cena je vysoka, ale kdyz lidi daji 3 miliony za Vecko... Naopak uvedena cena od 1,2 mil. mi prijde velmi slusna, pokud tady za ni lze realne koupit. Uzitne vlastnosti to ma stejne jako testovana verze, motor taky. Vzdyt tolik stoji vybaveny touran.
30. října 2023, 15:13
1
Moctezuma: Zrovna já třeba adaptivní tempomat používám a docela ráda :). Ale ono se to dá - svoji funkci splní, jen prostě není tak smooth jako u některých jiných aut.
26. října 2023, 15:01
0
Koukam v nabidce jsou i zborenky z Polska https://www.sauto.cz/osobni/detail/chrysler/pacifica/196719991
26. října 2023, 15:38
0
Tak to jistě bude tuhý jak štolverk :-) Jinak super termín „zbořenka“. Něco jako uloženka nebo stočenka.
26. října 2023, 15:48
0
https://bid.cars/en/lot/0-32782061/2020-Chrysler-Pacifica-2C4RC1N77LR288152
Evidentně (ten konkrétní, z sauto) byl vzatej na bok. Jestli měnili jenom oboje dveře a potahali trochu zadní blatník a B-sloupek, tak bych to neviděl tak hrozně. Pokud se srolovala i podlaha pod druhou řadou seslí, tak to už bude strukturálně trochu horší. Ale to by mohlo být vidět po zvednutí koberce...